[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Vejledning om EU's transportforordning 256/93 (EØF)

11. Procedure for eksport af rødt og ulistet affald til nyttiggørelse i ikke EU-lande

11.1 Rødt og ulistet affald

Om klassificering af affald, se bilag IV.

11.2 Rødt affald til ikke OECD-lande

Fra den 1. januar 1998 blev det forbudt at eksportere rødt affald til ikke OECD-lande. Dette forbud blev fra den 10. november 1998 udvidet til at omfatte alt affald opført på bilag V i forordningen, se Kommissionens forordning (EF) nr. 2408/98 af 6. november 1998 om ændring af bilag V. Dette bilag består af tre dele, hvoraf del 2 og 3 kun finder anvendelse, hvis del 1 ikke finder anvendelse.

Del 1 er opdelt i to afsnit: afsnit A, der indeholder affald, der er klassificeret som farligt i medfør af Basel-konventionen, og som derfor er underkastet eksportforbudet og afsnit B, som indeholder affald, der ikke er farligt og derfor ikke omfattet af eksportforbudet.

Hvis en affaldstype er opført i del 1, skal det derfor undersøges, om den er opført i afsnit A eller B. Kun hvis en affaldstype hverken er opført i afsnit A eller B, skal det undersøges, om den optræder i del 2 eller 3, og er dette tilfældet, er affaldet omfattet af eksportforbudet.

11.3 Ulistet affald til ikke OECD-lande

Det er fortsat tilladt at eksportere affald, der ikke er opført som farligt på forordningens bilag V til lande, der ikke er medlemmer af OECD.

Proceduren er den samme som affald til bortskaffelse til ikke-EU lande, se nærmere i vejledning nr. 8.

11.4 Rødt og ulistet affald til OECD-lande

Det er en betingelse, at

  • bestemmelseslandet har indvilliget i import af affald og at
  • den kompetente myndighed i afsendelseslandet er overbevist om, at affaldet vil blive nyttiggjort ved hjælp af miljømæssigt forsvarlige metoder.

11.4.1 Hvordan skal anmelderen ansøge om tilladelse?

For at søge tilladelse til at eksportere affald fra Danmark til en OECD-medlemsstat skal anmelderen udfylde en anmeldeformular se bilag VII og fremsende den:

· i original til modtagerlandets kompetente
   myndighed
· i kopi til Miljøstyrelsen og
· eventuelle transitlandes kompetente
   myndigheder og
· modtageren.

Anmeldeformularen rekvireres i Miljøstyrelsen.

Kontrakt

Anmelderen skal indgå en kontrakt se bilag VIII med modtageren og kontrakten skal bl.a. indeholde bestemmelser om:

· at anmelderen er forpligtet til at tage affaldet tilbage, hvis overførslen ikke fuldføres som påtænkt, eller hvis overførslen sker i modstrid med forordningens bestemmelser

· at modtageren senest 180 dage efter modtagelsen af affaldet skal fremsende bevis for at affaldet er nyttiggjort på miljømæssig forsvarlig vis

· det skal i kontrakten fastsættes, at hvis en modtager udsteder et ukorrekt bevis med den konsekvens, at den finansielle sikkerhed frigøres, skal han bære omkostningerne i forbindelse med forpligtelsen til at sende affaldet tilbage til den kompetente afsendelsesmyndigheds område samt med at bortskaffe eller nyttiggøre det på en anden, miljømæssigt forsvarlig måde.

Kontrakten skal fremsendes til modtagerlandets kompetente myndighed, sammen med anmeldelsen.

Gebyr

Ved fremsendelse af kopi af anmeldelsen skal anmelderen indbetale et gebyr på kr. 2950,- kr. til Miljøstyrelsen.

Sikkerhedsstillelse

Anmelderen skal stille sikkerhed på 3000 kr. pr. ton affald overfor den danske stat/ Miljøstyrelsen se bilag IX. Sikkerhedsstillelsen skal dække omkostninger ved eventuel tilbagetransport og bortskaffelse af affaldet. Miljøstyrelsen kan i særlige tilfælde, hvor omkostningerne til bortskaffelse afviger væsentligt fra ovennævnte beløb, bestemme at sikkerhedsstillelsen fastsættes til et højere eller lavere beløb. Sikkerhedsstillelsen kan begrænses til at dække den mængde affald, der er under transport og endnu ikke behandlet.

Fritagelseserklæring

Hvis det drejer sig om eksport af farligt affald, skal der foreligge en fritagelseserklæring (dispensation for aflevering af farligt affald) fra den kommune, hvor affaldet er produceret.

11.4.2 Hvad vil de kompetente myndigheder derpå gøre?

Fuldstændig anmeldelse

Senest 3 arbejdsdage efter modtagelse af en fuldstændig anmeldelse sender den kompetente myndighed i modtagerlandet bekræftelse af modtagelse til anmelderen ved at stemple anmeldedokumentet i rubrik 24 og en kopi sendes til modtageren/forarbejdningsvirksomheden og alle andre berørte kompetente myndigheder. Fristen begynder først at løbe fra det tidspunkt, hvor myndigheden har en fuldstændig anmeldelse, hvilket betyder at alle de nødvendige og relevante oplysninger skal være til stede. Det er ikke ualmindeligt, at denne fase kan løbe over flere måneder.

30-dages fristen

De kompetente myndigheder i afsendelses-, transit- og modtagerlandet har en frist på 30 dage til at rejse indsigelse fra den dato, hvor bekræftelse af modtagelse er sendt. Indsigelse afgives skriftligt til anmelderen med kopi til de andre kompetente myndigheder. Se bilag III om indsigelse.

Myndighederne har en frist på 20 dage efter afsendelsen af bekræftelsen til at stille betingelser for overførslen af affaldet inden for deres område.

Skriftligt samtykke

Overførslen må først finde sted, når der foreligger skriftlig tilladelse fra modtagerlandet efter at denne har indhentet skriftligt tilladelse fra alle de berørte myndigheder.

11.4.3 Hvad skal anmelderen gøre, når han har fået tilladelse?

Ledsageformularen

Når anmelderen har modtaget tilladelsen (anmeldeformularen stemplet og underskrevet i rubrik 25 af modtagerlandets kompetente myndighed) skal han udfylde ledsageformularen og sende en kopi til de berørte myndigheder mindst 3 dage før overførslen skal påbegyndes. En kopi af anmeldeformularen, der beviser, at tilladelse til overførslen er givet og en kopi af ledsageformularen, skal ledsage transportøren under overførslen. Når der er tale om flere transporter, skal afsenderen påføre et løbenummer i rubrik 4.

Transportvirksomheden afleverer et eksemplar af ledsagedokumentet til det sidste udgangstoldsted, når affaldet forlader Fællesskabet.

11.4.4 Hvad skal modtageren gøre?

Modtageren skal sende en kopi af den udfyldte ledsageformular stemplet og underskrevet i rubrik 24 til den berørte anmelder og de berørte kompetente myndigheder senest 3 dage efter at have modtaget affaldet.

Nyttiggørelsesbevis

Modtageren skal senest 6 måneder efter at have modtaget affaldet udfylde rubrik 25 på ledsageformularen og sende en kopi til anmelderen og de kompetente myndigheder som bevis på, at affaldet er nyttiggjort.

11.4.5 Hvornår returneres sikkerhedsstillelsen

Når overførslen er fuldført efter planen, og Miljøstyrelsen har modtaget nyttiggørelsesbeviser for samtlige transporter


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]