[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Miljøvurdering af råvarer – Livscyklusvurdering og dataindsamling

Bilag 1: Resume af projektforløb

Indledning

I det følgende beskrives organisering, forudsætninger og fremgangsmåde for projektet "Miljøvurdering af råvarer – Database" i Lak og Farveindustrien. Herunder beskrives også de korrektioner og afgrænsninger i forhold til projektets oprindelige målsætning, der blev foretaget undervejs.

Projektets organisering

1.gif (2846 bytes)

Fig. A:
Projektorganisation

Projektets organisering var som vist ovenfor, med Foreningen for Danmarks Lak- og Farveindustri (FDLF) som projektansvarlig overfor Miljøstyrelsen og modtager af tilskudet fra Rådet vedr. genanvendelse og mindre forurenende teknologi.

Hensigten med den viste organisation var at give de interesserede medlemsvirksomheder mulighed for at deltage i projektets faglige gennemførelser som arbejdende medlemmer af projektgruppen. Herigennem kunne virksomhederne bl.a. bedømme, hvorvidt egne ressourcer var tilstrækkelige til at foretage de ønskede miljøvurderinger fremover.

Forholdsvis hurtigt ændrede organisationen karakter, således at industriens repræsentanter i projektgruppen i højere grad fungerede som en intern styregruppe.

De deltagende virksomheder i projektgruppen repræsenterede et bredt udsnit af branchens produkttyper. Under projektforløbet blev der ad hoc taget kontakt til virksomheder uden for projektgruppen for at sikre at alle relevante produkttyper blev fagligt dækket ind.

Fortrolighedshensyn internt

Tilstedeværelsen af en række reelt konkurrerende virksomheder i projektgruppen medførte, at man pålagde sig selv meget strenge krav til fortrolighed i kommunikationen om forhold, der vedrørte den enkelte virksomheds relationer til råvareleverandørerne. I praksis blev der truffet det arrangement, at konsulentfirmaet EnPro fungerede som mellemled i al kommunikation internt i gruppen samt imellem virksomhederne og de øvrige involverede konsulenter, Birch &Krogboe samt dk-TEKNIK.

 Projektets forløb

2.gif (2961 bytes)

Fig. B:
Rutediagram for projektforløbet

Ovenstående diagram viser projektplanens hovedfaser. Forløbet fulgte den oprindelige plan i alt væsentligt, dog med enkelte justeringer af den faglige vægtning og af fremgangsmåden som følge FDLF’s ønsker og de indhøstede erfaringer.

Forberedende interviewrunde

Projektet indledtes med en interviewrunde blandt branchens virksomheder, med det formål at klarlægge hvilke erfaringer med og holdninger til livscyklusvurderinger der forelå, samt hvilke erfaringer der allerede var gjort med indhentning af oplysninger fra råvareleverandører i andre sammenhænge.

Resultaterne af interviewrunden blev sammenskrevet og forelagt projektgruppen til drøftelse. Blandt konklusionerne var bl.a.:

  • Alle havde omfattende erfaringer – såvel gode som dårlige - med indhentning af oplysninger fra råvareleverandørerne fra bl.a. udarbejdelse af sikkerhedsdatablade samt indberetninger til produktregistret. Erfaringerne pegede på nødvendighed af stor omhu ved henvendelsen, og stor tålmodighed med svartiderne.
  • Der var store forskelle blandt virksomhederne mht. egne erfaringer med LCA.
  • Der var ikke fælles holdning til anvendelse af miljømærker og miljøvaredeklarationer.
  • Alle tillagde en fælles henvendelse til råvareleverandørerne stor betydning, og fandt at en fælles database ville få stor værdi.

Møder i Projektgruppen

Der blev afholdt 8 møder i projektgruppen under forløbet, alle dokumenterede i godkendte referater. Til hvert møde blev der af projektlederen udarbejdet et forslag til dagsorden, som efterfølgende blev godkendt og rundsendt af FDLF.

På møderne drøftedes projektets fremdrift og resultater samt en række overordnede emner af betydning for projektet, heriblandt:

  • Overblik over antal og sammensætning af branchens råvarer
  • Afgrænsning af malevarers livscyklus i relation til fremstilling
  • Dataindsamling hos leverandører, form og metode
  • Fortrolighed, internt og eksternt
  • Anvendelse af komplette softwareløsninger til livscyklusvurderinger (LCA)
  • Perspektiverne for søgning af producentspecifikke data

Seminar med Ecobilan

Der har i projektgruppens regi været afholdt et seminar for alle interesserede FDLF medlemmer, hvor det franske konsulentfirma Ecobilan præsenterede sin softwareløsning til LCA særligt i relation til malevarer. Ecobilan har for EU kommissionen udført forstudier til miljømærke for malevarer. Der blev ikke truffet nogen konklusioner i projektgruppen mht. Ecobilan’s softwareløsning.

Justeringer i projektplanen

Der blev undervejs truffet beslutning i FDLF om enkelte justeringer i projektets indhold i forhold til det oprindelige oplæg. Blandt disse skal nævnes:

  • Miljøvaredeklarationer, miljømærker og miljøfaremærkninger som anvendelsesområde for råvaredata behandles ikke i projektet.
  • Der udarbejdes ikke en intern branchevejledning men alene nærværende rapport for projektet. Dette var begrundet i de få resultater af datasøgningen.
  • Der træffes ingen beslutning med hensyn til en fælles database for miljøoplysninger om råvarer. Dette var ligeledes begrundet i de få resultater af datasøgningen.

Styregruppen

Styregruppen har afholdt 3 møder under projektforløbet. På møderne har hovedemnerne været projektets fremdrift samt rapportering.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]