Håndbog i produktorienteret miljøarbejde
1. Indledning
1.1 Hvorfor produktorientere miljøindsatsen?
1.2 Livscyklustankegangen
1.3 Sådan bruger I håndbogen
Målgruppen for håndbogen er virksomheder, der ønsker inspiration og praktiske
anbefalinger til at produktorientere miljøarbejdet. Dette vil i høj grad berøre
samarbejdet i produktkæden, og dermed også virksomhedernes kunder og leverandører.
Håndbogen kan således også bruges i dialogen og samarbejdet med dem. Det er ikke
nødvendigt at have erfaringer med livscyklusvurderinger eller at have et
miljøledelsessystem for at bruge håndbogen, idet de indledende kapitler er skrevet som
støtte til at komme i gang med en produktrettet miljøindsats. I hvilket omfang, I vil
bruge det som afsæt for en systematisk miljøindsats eller til at videreudvikle den
nuværende, er op til jer selv.
Indledningen giver et kort overblik over, hvad produktorientering er. Læs
derfor dette kapitel før I går i gang med resten af håndbogen.
De fleste virksomheder har efterhånden en ganske god indsigt i de miljøpåvirkninger,
der opstår i forbindelse med deres produktion, samt erfaring med at forebygge og
begrænse disse påvirkninger. Til gengæld har de færreste gjort sig klart, hvilke
miljøpåvirkninger der er i produkternes samlede livsforløb, fra råvareudvinding over
fremstilling til brug og bortskaffelse af produkterne. At arbejde produktorienteret er at
udvide det forebyggende miljøarbejde til også at omfatte en vurdering af
miljøpåvirkninger og forbedringsmuligheder i relation til både produktionen og
produktets livscyklus. Og at handle ud fra denne viden. Det handler med andre ord om
at indarbejde en livscyklustankegang.
Produktorienteret miljøarbejde er at sikre løbende forbedringer af de væsentlige
miljøpåvirkninger i produktets samlede livsforløb.
Samtidig er der kommet større markeds- og myndighedsfokus på produkterne. Stadig
flere virksomheder får miljørelaterede henven delser fra deres kunder, ligesom de øgede
offentlige, grønne indkøb trækker i samme retning. De officielle miljømærkeordninger
(den nordiske Svane og EU's Blomst) og Miljøstyrelsens miljøvejledninger til offentlige
indkøbere indeholder f.eks. en række konkrete krav og anbefalinger, som produkterne skal
eller bør leve op til.
Det overordnede politiske formål med den produktorienterede miljøindsats er at fremme
udvikling, efterspørgsel og afsætning af renere produkter. Et renere produkt er
et produkt, der forurener mindre i det samlede livsforløb sammenlignet med produkter, der
leverer tilsvarende ydelser. Sammenlignet med en miljøindsats, der har fokus på renere
teknologi og forbedringer i den enkelte virksomhed, forudsætter den produktorienterede
indsats en langt større grad af koordinering og samarbejde.
På den internationale scene arbejder flere og flere virksomheder med "Product
Chain Management", hvor de enkelte virksomheder i en produktkæde bliver knyttet
tættere sammen, og hvor styringen og kontrollen gennem kæden er større. I dag kommer
miljøforhold i stadig større grad med i dette samarbejde.
En af de helt nødvendige forudsætninger for produktorienteringen er tilstrækkelig
viden om produkternes miljøpåvirkninger i livsforløbet, og hvilke muligheder den
enkelte aktør dvs. også jeres kunder og leverandører - har for at nedbringe
påvirkningerne. Inden I træffer omfattende beslutninger om, hvordan I vil indarbejde
livscyklustankegangen i miljøarbejdet, skal I derfor sikre jer, at I har et
tilstrækkeligt videngrundlag. Både om produkternes miljø- og arbejdsmiljø-
påvirkninger og om markedets forventninger og muligheder (se kapitel 3). Markedsvinklen
er vigtig at få med. Et produkt kan være nok så miljøvenligt, men hvis det ikke bliver
købt og dermed erstatter et mere miljøbelastende produkt, er der ingen gevinster.
Opbyg viden om produkternes miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger i det samlede
livsforløb - og om markedsmulighederne. Brug denne viden til at fastlægge, hvad jeres
miljøindsats skal omfatte, og hvilke aktører I vil samarbejde med.
At arbejde produktorienteret betyder også, at de forskellige dele af jeres
organisation sandsynligvis bliver inddraget i miljøarbejdet på en anden måde end
tidligere. F.eks. har indkøbsfunktionen direkte kontakt til leverandørerne, salgs- og
marketingafdelingen har kontakt til kunderne og udviklingsafdelingen skal ligeledes
inddrage livscyklusbaserede miljø- og arbejdsmiljøhensyn ved udvikling eller tilpasning
af nye produkter. Det er vigtigt at afklare, hvordan alle disse funktioner bedst støtter
op om den produktorienterede miljøindsats.
1.1 Hvorfor produktorientere miljøindsatsen?
Der er en række forhold, der trækker i retning af at tænke på miljø-belastningerne
i produkternes samlede livscyklus. Men for den enkelte virksomhed er der altid særlige
ønsker og fordele. Håndbogen giver en lang række eksempler på danske virksomheders
erfaringer, ønsker, forudsætninger m.m. I kapitel 2 "Virksomhederne" er der et
overblik over hvilke virksomheder, der er eksempler fra, inklusiv en kort beskrivelse og
henvisninger til deres hjemmesider. Eksemplerne i dette kapitel illustrerer nogle af de
grunde, der kan være til at produktorientere miljøindsatsen:
Tabt ordre
APC Denmark ApS, som producerer nødstrømsanlæg, oplevede at miste en ordre, fordi
de ikke kunne dokumentere miljøpåvirkningerne hos både sig selv og deres leverandører.
APC har derfor besluttet at produktorientere miljøindsatsen, så de også ved og handler
ud fra, hvad der sker i de andre livscyklusfaser. |
Fra en del af problemet til en del af løsningen
Henkel-Ecolab leverer rengøringsmidler til professionelle brugere. Uden at have
gennemført en egentlig livscyklusanalyse var de klar over, at de største
miljøbelastninger er knyttet til spildevandsproblemer i brugsfasen. I erkendelse af, at
der var en forretningsmæssig risiko ved at blive "stemplet" som problemskaber,
definerede Henkel-Ecolab sin miljøstrategi til "at være en del af kundens
miljøløsning" fremfor en del af problemet. Det betyder dels et udvidet samarbejde
med kunderne om hensigtsmæssig brug af rengøringsmidler, og dels et intensiveret
udviklingsarbejde både internt og sammen med leverandørerne, så de fremstiller min dre
miljøbelastende produkter. |
Helheden er vigtig
Ergonova fremstiller ergonomisk korrekte sidde/ståborde og forhandler andre
ergonomiske kontormøbler. Samtidig har der fra starten været fokus på at levere
produkter af høj kvalitet. Virksomheden oplever nu en stigende konkurrence fra billigere
"kopi-produkter", og det har ført til et behov for at kunne dokumentere både
kvalitet, miljø og arbejdsmiljøforholdene. I forbindelse med opbygning af et kombineret
kvalitets- og miljøledelsessystem var det derfor naturligt at tage produktvinklen med fra
starten. |
Markedsfremgang
I Sverige lægger de offentlige indkøbere meget stor vægt på miljø, og
producenterne bliver bedt om meget detaljerede produktrelaterede miljøoplysninger.
Coloplast, som producerer medicinske engangsartikler, valgte at tage opfordringen
seriøst, og det gav fremgang på markedet. |
Godt overblik
C.C Jensen, som bl.a. støber skibspropeller efter ordre, har brugt produkttilgangen
til at få et samlet overblik over ressourceforbrug, affald m.m. både totalt og for hver
enhed. Hermed er fundamentet lagt for det miljøledelsessystem, som virksomheden ønsker
at opbygge - og samtidig er grundlaget for kalkulation af de reelle omkostninger for hver
ordre blevet bedre. |
Livscyklustankegangen kan også være med til at fremme medarbejdernes motivation for
at gøre en miljøindsats, f.eks. hvis der ikke er de store miljøbelastninger at komme
efter hos jer selv, mens der er mange forbedringsmuligheder hos leverandørerne eller
andre.
Indsatsen giver mening - også for medarbejderne
På Ergonovas domiciler i Karlstrup og Karlslunde er produktionen begrænset til
samling af bordplader og understel, ligesom administration, produktudvikling og salg
foregår herfra. Det betyder, at miljøbelastnin gerne er begrænsede, og det kan godt
være svært at sætte medarbejderne op til en særlig indsats, fordi der ikke umiddelbart
er så meget at komme efter. Ved at opbygge miljøledelsessystemet, så det fra starten
omfatter forhold i andre faser af produktets livsforløb, giver indsatsen mere mening set
i et større perspektiv, og det fremmer motivationen. |
1.2 Livscyklustankegangen
Alle produkter har et livsforløb (en livscyklus) fra produktion af råvarer og
halvfabrikata over produktion af selve produktet og til brug, eventuel genanvendelse og
endelig bortskaffelse. Men der er store forskelle fra produkt til produkt på, hvor i
livscyklus de største miljøpåvirkninger er, og hvor det er muligt og/eller mest
effektivt at gøre en indsats for at nedbringe påvirkningerne.
Enhver virksomhed, der ønsker at arbejde produktorienteret, bør starte med at
etablere et indledende overblik over produktets samlede livsforløb - uanset hvilken type
produktindsats, ledelsen beslutter sig for.
Et indledende overblik kan struktureres i form af et flowdiagram som vist i eksemplet i
figur 1.1. Overblikket vil gøre det lettere at fokusere indsatsen på væsentlige
miljøpåvirkninger i relation til de specifikke livscyklusfaser. Ud fra den viden I
umiddelbart har eller let kan skaffe, kan overblikket udbygges med oplysninger om
ressourceforbrug og miljøpåvirkninger i de enkelte faser og om transport, som indgår i
større eller mindre grad i tilknytning til de enkelte faser. Dermed er det første g
rundlag for at gennemføre en livscyklusvurdering blevet etableret.
Figur 1.1
Overordnet livscyklusflow for en plastkop

I forbindelse med produktindsatsen er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem det
beslutningsgrundlag, som I etablerer via det produkt/ livscyklusbaserede miljøarbejde, og
de beslutninger, som I træffer. Mange forhold - både miljømæssige, markedsmæssige og
forretningsmæssige - skal med i overvejelserne, når I skal i gang med at arbejde
produktorienteret. Det er derfor vigtigt at skabe et godt beslutningsgrundlag, men dette
er ikke nødvendigvis det samme som at gennemføre meget grundige livscyklusvurderinger.
Til en start kan et overblik over de vigtigste miljøpåvirkninger i produktets livscyklus
evt. kombineret med specifikke forhold i miljømærkekriterier, miljøvejledninger,
kundekrav eller andet være tilstrækkeligt. Hvad der er de væsentligste
miljøpåvirkninger afhænger i sagens natur af produktets sammensætning og brug. For
pumper og andre strømforbrugende apparater vil energiforbruget i brugsfasen være
vigtigt, mens udledning til spildevand med tilhørende miljøeffekter er væsentligt for
rengøringsmidler. Bilag 1 indeholder en introduktion til livscyklusvurderinger, mens
Bilag 2 giver et fingerpeg om de muligheder og indsatsområder, man typisk undersøger i
forbindelse med livscyklusarbejdet.
Viden om produkternes miljøpåvirkninger er en forudsætning for
produktorienteret miljøledelse, men ikke resultatet i sig selv.
Det at opbygge viden om produkternes miljøbelastning medfører ikke af sig selv, at I
kommer til at arbejde produktorienteret. For at sikre dette skal I gennem en proces, som
vel at mærke er løbende lige som i traditionel miljøledelse og ikke afsluttet som et
projekt. Processen handler om at implementere livscyklustankegangen i form af at:
- skabe et overblik over, hvor i produkternes livscyklus de væsentligste
miljøpåvirkninger henholdsvis forbedringspotentialer er
- prioritere miljøindsatsen ud fra denne viden og i forhold til virksomhedens
forretningsstrategi
- skabe dialog og samarbejde i produktkæden med henblik på dels at opnå en reduktion af
de væsentlige miljøpåvirkninger set i et livscyklusperspektiv og dels at udnytte de
markedsmæssige potentialer
- udvikle politikker og metoder så de enkelte funktioner/personer kan indarbejde
miljøhensyn i det daglige arbejde og sikre en aktiv inddragelse af medarbejderne
- sikre at forbedringer af produktet set i et livscyklusperspektiv indgår i de løbende
forbedringer, så der er tale om en vedvarende proces
1.3 Sådan bruger I håndbogen
Håndbogen er struktureret, så det er muligt at "hoppe ind" i de dele, der
er mest relevante for jer. I behøver således ikke at læse den fra A til Z, men hvis I
gør det, vil I få et samlet indtryk af processen fra afklaring af muligheder over
udarbejdelse af retningslinjer til de forskellige medarbejdergrupper og til indarbejdelse
af produkttankegangen i et miljøledelsessystem.
Håndbogen er opdelt i 3 dele: Del A, som er selve håndbogen, indeholder
kapitel 1-6 og sætter fokus på processen med at produktorientere miljøarbejdet ud fra
en livscyklustankegang. Del B indeholder værktøjer, der som navnet siger,
indeholder anbefalinger til, hvordan I kan arbejde med diverse analyser og konkrete typer
af produktindsats, f.eks. miljømærker og miljøvaredeklarationer. Hvor i processen de
enkelte værktøjer kan bruges, fremgår af kapitel 3. Endelig indeholder Del C diverse
bilag. De enkelte dele af håndbogen og sammenhængen mellem dem er vist i nedenstående
oversigt.
Håndbogen er skrevet, så den kan bruges af virksomheder, der ikke har nogen
erfaringer med produktorienteret miljøarbejde, men som ønsker at komme i gang. Kapitel
3: Status og overblik har derfor fokus på at vurdere markedsfor ventninger og egne
ønsker og forudsætninger for miljøindsatsen samt at opbygge basal viden om produkternes
potentielle miljøpåvirkninger, så I får et godt beslutningsgrundlag for det videre
arbejde. Desuden er der idéer til fastlæggelse af strategi for det produktorienterede
arbejde.
Håndbogen kan også bruges af virksomheder, som allerede har produkterfaringer, f.eks.
ved at have gennemført en livscyklusvurdering eller opnået et miljømærke, og som nu
ønsker at sikre en god sammenhæng med det øvrige miljøarbejde. Her er det især
kapitel 4 og 5, der er anvendelige.

Håndbogens kapitel 4: Produktorientering i praksis har to overordnede emner.
For det første hvordan I kan få gang i et samarbejde i produktkæden, især med jeres
leverandører og kunder. For det andet hvordan organisationen kan geares til at arbejde
produktorienteret ud fra livscyklustankegangen. Det er ikke nødvendigt at have et
miljøledelsessystem for at bruge de anbefalinger, der er i kapitel 4. Men
produktorientering af miljøarbejdet griber ind i så mange funktioner i virksomheden, at
en velfungerende ledelse, hvor kommunikation, beslutningsveje og ansvar er på plads, er
en forudsætning for succes.
Håndbogens kapitel 5: Produktorientering i miljøledelsessystemet er en
gennemgang af, hvor det vil være relevant at inddrage produktrelaterede emner i et
"traditionelt" miljøledelsessystem eksemplificeret via ISO 14001. Der er lagt
vægt på de vigtigste forskelle mere end på at udarbejde en facitliste, fordi enhver
virksomheds miljøledelsessystem er tilpasset egne forudsætninger og ønsker. Kapitel 5
er primær t skrevet til virksomheder, der har et miljøledelsessystem. Men virksomheder,
der vil i gang med at opbygge et miljøledelsessystem, og som ønsker at inddrage
produktorienteringen fra starten, kan bruge håndbogen som supplement til anden vejledning
om miljøledelsessystemer - f.eks. branchehåndbøger eller konsulentbistand. Projektet
"Produktorienteret miljøledelse" (se referencelisten) indeholder yderligere
vejledning i at produktorientere miljøledelsessystemets procedurer m.m., og om
inddragelse af medarbejderne.
Hvert af kapitlerne 3-5 starter med en indledning, hvor I kan få et mere uddybet
overblik over, hvad kapitlet indeholder.
For de fleste virksomheder er det naturligt at koble miljø- og arbejdsmiljøindsatsen
sammen, og det kan også være fornuftigt at tænke på arbejdsmiljøforholdene i andre
faser af et produkts livsforløb. Men arbejdsmiljøet er direkte relateret til den enkelte
virksomhed, og det er derfor vanskeligt at inddrage andre virksomheders
arbejdsmiljøforhold i sine egne livscyklusvurderinger. I håndbogen er arbejdsmiljø
derfor kun behandlet konkret i forbindelse med indkøb og samarbejde med leverandører.
|