[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Håndbog i produktorienteret miljøarbejde

1. Indledning

1.1 Hvorfor produktorientere miljøindsatsen?
1.2 Livscyklustankegangen
1.3 Sådan bruger I håndbogen

Målgruppen for håndbogen er virksomheder, der ønsker inspiration og praktiske anbefalinger til at produktorientere miljøarbejdet. Dette vil i høj grad berøre samarbejdet i produktkæden, og dermed også virksomhedernes kunder og leverandører. Håndbogen kan således også bruges i dialogen og samarbejdet med dem. Det er ikke nødvendigt at have erfaringer med livscyklusvurderinger eller at have et miljøledelsessystem for at bruge håndbogen, idet de indledende kapitler er skrevet som støtte til at komme i gang med en produktrettet miljøindsats. I hvilket omfang, I vil bruge det som afsæt for en systematisk miljøindsats eller til at videreudvikle den nuværende, er op til jer selv.

Indledningen giver et kort overblik over, hvad produktorientering er. Læs derfor dette kapitel før I går i gang med resten af håndbogen.

De fleste virksomheder har efterhånden en ganske god indsigt i de miljøpåvirkninger, der opstår i forbindelse med deres produktion, samt erfaring med at forebygge og begrænse disse påvirkninger. Til gengæld har de færreste gjort sig klart, hvilke miljøpåvirkninger der er i produkternes samlede livsforløb, fra råvareudvinding over fremstilling til brug og bortskaffelse af produkterne. At arbejde produktorienteret er at udvide det forebyggende miljøarbejde til også at omfatte en vurdering af miljøpåvirkninger og forbedringsmuligheder i relation til både produktionen og produktets livscyklus. Og at handle ud fra denne viden. Det handler med andre ord om at indarbejde en livscyklustankegang.

Produktorienteret miljøarbejde er at sikre løbende forbedringer af de væsentlige miljøpåvirkninger i produktets samlede livsforløb.

Samtidig er der kommet større markeds- og myndighedsfokus på produkterne. Stadig flere virksomheder får miljørelaterede henven delser fra deres kunder, ligesom de øgede offentlige, grønne indkøb trækker i samme retning. De officielle miljømærkeordninger (den nordiske Svane og EU's Blomst) og Miljøstyrelsens miljøvejledninger til offentlige indkøbere indeholder f.eks. en række konkrete krav og anbefalinger, som produkterne skal eller bør leve op til.

Det overordnede politiske formål med den produktorienterede miljøindsats er at fremme udvikling, efterspørgsel og afsætning af renere produkter. Et renere produkt er et produkt, der forurener mindre i det samlede livsforløb sammenlignet med produkter, der leverer tilsvarende ydelser. Sammenlignet med en miljøindsats, der har fokus på renere teknologi og forbedringer i den enkelte virksomhed, forudsætter den produktorienterede indsats en langt større grad af koordinering og samarbejde.

På den internationale scene arbejder flere og flere virksomheder med "Product Chain Management", hvor de enkelte virksomheder i en produktkæde bliver knyttet tættere sammen, og hvor styringen og kontrollen gennem kæden er større. I dag kommer miljøforhold i stadig større grad med i dette samarbejde.

En af de helt nødvendige forudsætninger for produktorienteringen er tilstrækkelig viden om produkternes miljøpåvirkninger i livsforløbet, og hvilke muligheder den enkelte aktør – dvs. også jeres kunder og leverandører - har for at nedbringe påvirkningerne. Inden I træffer omfattende beslutninger om, hvordan I vil indarbejde livscyklustankegangen i miljøarbejdet, skal I derfor sikre jer, at I har et tilstrækkeligt videngrundlag. Både om produkternes miljø- og arbejdsmiljø- påvirkninger og om markedets forventninger og muligheder (se kapitel 3). Markedsvinklen er vigtig at få med. Et produkt kan være nok så miljøvenligt, men hvis det ikke bliver købt og dermed erstatter et mere miljøbelastende produkt, er der ingen gevinster.

Opbyg viden om produkternes miljø- og arbejdsmiljøpåvirkninger i det samlede livsforløb - og om markedsmulighederne. Brug denne viden til at fastlægge, hvad jeres miljøindsats skal omfatte, og hvilke aktører I vil samarbejde med.

At arbejde produktorienteret betyder også, at de forskellige dele af jeres organisation sandsynligvis bliver inddraget i miljøarbejdet på en anden måde end tidligere. F.eks. har indkøbsfunktionen direkte kontakt til leverandørerne, salgs- og marketingafdelingen har kontakt til kunderne og udviklingsafdelingen skal ligeledes inddrage livscyklusbaserede miljø- og arbejdsmiljøhensyn ved udvikling eller tilpasning af nye produkter. Det er vigtigt at afklare, hvordan alle disse funktioner bedst støtter op om den produktorienterede miljøindsats.

1.1 Hvorfor produktorientere miljøindsatsen?

Der er en række forhold, der trækker i retning af at tænke på miljø-belastningerne i produkternes samlede livscyklus. Men for den enkelte virksomhed er der altid særlige ønsker og fordele. Håndbogen giver en lang række eksempler på danske virksomheders erfaringer, ønsker, forudsætninger m.m. I kapitel 2 "Virksomhederne" er der et overblik over hvilke virksomheder, der er eksempler fra, inklusiv en kort beskrivelse og henvisninger til deres hjemmesider. Eksemplerne i dette kapitel illustrerer nogle af de grunde, der kan være til at produktorientere miljøindsatsen:

Tabt ordre
APC Denmark ApS, som producerer nødstrømsanlæg, oplevede at miste en ordre, fordi de ikke kunne dokumentere miljøpåvirkningerne hos både sig selv og deres leverandører. APC har derfor besluttet at produktorientere miljøindsatsen, så de også ved og handler ud fra, hvad der sker i de andre livscyklusfaser.

 

Fra en del af problemet til en del af løsningen
Henkel-Ecolab leverer rengøringsmidler til professionelle brugere. Uden at have gennemført en egentlig livscyklusanalyse var de klar over, at de største miljøbelastninger er knyttet til spildevandsproblemer i brugsfasen. I erkendelse af, at der var en forretningsmæssig risiko ved at blive "stemplet" som problemskaber, definerede Henkel-Ecolab sin miljøstrategi til "at være en del af kundens miljøløsning" fremfor en del af problemet. Det betyder dels et udvidet samarbejde med kunderne om hensigtsmæssig brug af rengøringsmidler, og dels et intensiveret udviklingsarbejde både internt og sammen med leverandørerne, så de fremstiller min dre miljøbelastende produkter.

 

Helheden er vigtig
Ergonova fremstiller ergonomisk korrekte sidde/ståborde og forhandler andre ergonomiske kontormøbler. Samtidig har der fra starten været fokus på at levere produkter af høj kvalitet. Virksomheden oplever nu en stigende konkurrence fra billigere "kopi-produkter", og det har ført til et behov for at kunne dokumentere både kvalitet, miljø og arbejdsmiljøforholdene. I forbindelse med opbygning af et kombineret kvalitets- og miljøledelsessystem var det derfor naturligt at tage produktvinklen med fra starten.

 

Markedsfremgang
I Sverige lægger de offentlige indkøbere meget stor vægt på miljø, og producenterne bliver bedt om meget detaljerede produktrelaterede miljøoplysninger. Coloplast, som producerer medicinske engangsartikler, valgte at tage opfordringen seriøst, og det gav fremgang på markedet.

 

Godt overblik
C.C Jensen, som bl.a. støber skibspropeller efter ordre, har brugt produkttilgangen til at få et samlet overblik over ressourceforbrug, affald m.m. både totalt og for hver enhed. Hermed er fundamentet lagt for det miljøledelsessystem, som virksomheden ønsker at opbygge - og samtidig er grundlaget for kalkulation af de reelle omkostninger for hver ordre blevet bedre.

Livscyklustankegangen kan også være med til at fremme medarbejdernes motivation for at gøre en miljøindsats, f.eks. hvis der ikke er de store miljøbelastninger at komme efter hos jer selv, mens der er mange forbedringsmuligheder hos leverandørerne eller andre.

Indsatsen giver mening - også for medarbejderne
På Ergonovas domiciler i Karlstrup og Karlslunde er produktionen begrænset til samling af bordplader og understel, ligesom administration, produktudvikling og salg foregår herfra. Det betyder, at miljøbelastnin gerne er begrænsede, og det kan godt være svært at sætte medarbejderne op til en særlig indsats, fordi der ikke umiddelbart er så meget at komme efter. Ved at opbygge miljøledelsessystemet, så det fra starten omfatter forhold i andre faser af produktets livsforløb, giver indsatsen mere mening set i et større perspektiv, og det fremmer motivationen.

1.2 Livscyklustankegangen

Alle produkter har et livsforløb (en livscyklus) fra produktion af råvarer og halvfabrikata over produktion af selve produktet og til brug, eventuel genanvendelse og endelig bortskaffelse. Men der er store forskelle fra produkt til produkt på, hvor i livscyklus de største miljøpåvirkninger er, og hvor det er muligt og/eller mest effektivt at gøre en indsats for at nedbringe påvirkningerne.

Enhver virksomhed, der ønsker at arbejde produktorienteret, bør starte med at etablere et indledende overblik over produktets samlede livsforløb - uanset hvilken type produktindsats, ledelsen beslutter sig for.

Et indledende overblik kan struktureres i form af et flowdiagram som vist i eksemplet i figur 1.1. Overblikket vil gøre det lettere at fokusere indsatsen på væsentlige miljøpåvirkninger i relation til de specifikke livscyklusfaser. Ud fra den viden I umiddelbart har eller let kan skaffe, kan overblikket udbygges med oplysninger om ressourceforbrug og miljøpåvirkninger i de enkelte faser og om transport, som indgår i større eller mindre grad i tilknytning til de enkelte faser. Dermed er det første g rundlag for at gennemføre en livscyklusvurdering blevet etableret.

Figur 1.1
Overordnet livscyklusflow for en plastkop

I forbindelse med produktindsatsen er det vigtigt, at der er sammenhæng mellem det beslutningsgrundlag, som I etablerer via det produkt/ livscyklusbaserede miljøarbejde, og de beslutninger, som I træffer. Mange forhold - både miljømæssige, markedsmæssige og forretningsmæssige - skal med i overvejelserne, når I skal i gang med at arbejde produktorienteret. Det er derfor vigtigt at skabe et godt beslutningsgrundlag, men dette er ikke nødvendigvis det samme som at gennemføre meget grundige livscyklusvurderinger. Til en start kan et overblik over de vigtigste miljøpåvirkninger i produktets livscyklus evt. kombineret med specifikke forhold i miljømærkekriterier, miljøvejledninger, kundekrav eller andet være tilstrækkeligt. Hvad der er de væsentligste miljøpåvirkninger afhænger i sagens natur af produktets sammensætning og brug. For pumper og andre strømforbrugende apparater vil energiforbruget i brugsfasen være vigtigt, mens udledning til spildevand med tilhørende miljøeffekter er væsentligt for rengøringsmidler. Bilag 1 indeholder en introduktion til livscyklusvurderinger, mens Bilag 2 giver et fingerpeg om de muligheder og indsatsområder, man typisk undersøger i forbindelse med livscyklusarbejdet.

Viden om produkternes miljøpåvirkninger er en forudsætning for produktorienteret miljøledelse, men ikke resultatet i sig selv.

Det at opbygge viden om produkternes miljøbelastning medfører ikke af sig selv, at I kommer til at arbejde produktorienteret. For at sikre dette skal I gennem en proces, som vel at mærke er løbende lige som i traditionel miljøledelse og ikke afsluttet som et projekt. Processen handler om at implementere livscyklustankegangen i form af at:

  • skabe et overblik over, hvor i produkternes livscyklus de væsentligste miljøpåvirkninger henholdsvis forbedringspotentialer er
  • prioritere miljøindsatsen ud fra denne viden og i forhold til virksomhedens forretningsstrategi
  • skabe dialog og samarbejde i produktkæden med henblik på dels at opnå en reduktion af de væsentlige miljøpåvirkninger set i et livscyklusperspektiv og dels at udnytte de markedsmæssige potentialer
  • udvikle politikker og metoder så de enkelte funktioner/personer kan indarbejde miljøhensyn i det daglige arbejde og sikre en aktiv inddragelse af medarbejderne
  • sikre at forbedringer af produktet set i et livscyklusperspektiv indgår i de løbende forbedringer, så der er tale om en vedvarende proces

1.3 Sådan bruger I håndbogen

Håndbogen er struktureret, så det er muligt at "hoppe ind" i de dele, der er mest relevante for jer. I behøver således ikke at læse den fra A til Z, men hvis I gør det, vil I få et samlet indtryk af processen fra afklaring af muligheder over udarbejdelse af retningslinjer til de forskellige medarbejdergrupper og til indarbejdelse af produkttankegangen i et miljøledelsessystem.

Håndbogen er opdelt i 3 dele: Del A, som er selve håndbogen, indeholder kapitel 1-6 og sætter fokus på processen med at produktorientere miljøarbejdet ud fra en livscyklustankegang. Del B indeholder værktøjer, der som navnet siger, indeholder anbefalinger til, hvordan I kan arbejde med diverse analyser og konkrete typer af produktindsats, f.eks. miljømærker og miljøvaredeklarationer. Hvor i processen de enkelte værktøjer kan bruges, fremgår af kapitel 3. Endelig indeholder Del C diverse bilag. De enkelte dele af håndbogen og sammenhængen mellem dem er vist i nedenstående oversigt.

Håndbogen er skrevet, så den kan bruges af virksomheder, der ikke har nogen erfaringer med produktorienteret miljøarbejde, men som ønsker at komme i gang. Kapitel 3: Status og overblik har derfor fokus på at vurdere markedsfor ventninger og egne ønsker og forudsætninger for miljøindsatsen samt at opbygge basal viden om produkternes potentielle miljøpåvirkninger, så I får et godt beslutningsgrundlag for det videre arbejde. Desuden er der idéer til fastlæggelse af strategi for det produktorienterede arbejde.

Håndbogen kan også bruges af virksomheder, som allerede har produkterfaringer, f.eks. ved at have gennemført en livscyklusvurdering eller opnået et miljømærke, og som nu ønsker at sikre en god sammenhæng med det øvrige miljøarbejde. Her er det især kapitel 4 og 5, der er anvendelige.

Håndbogens kapitel 4: Produktorientering i praksis har to overordnede emner. For det første hvordan I kan få gang i et samarbejde i produktkæden, især med jeres leverandører og kunder. For det andet hvordan organisationen kan geares til at arbejde produktorienteret ud fra livscyklustankegangen. Det er ikke nødvendigt at have et miljøledelsessystem for at bruge de anbefalinger, der er i kapitel 4. Men produktorientering af miljøarbejdet griber ind i så mange funktioner i virksomheden, at en velfungerende ledelse, hvor kommunikation, beslutningsveje og ansvar er på plads, er en forudsætning for succes.

Håndbogens kapitel 5: Produktorientering i miljøledelsessystemet er en gennemgang af, hvor det vil være relevant at inddrage produktrelaterede emner i et "traditionelt" miljøledelsessystem eksemplificeret via ISO 14001. Der er lagt vægt på de vigtigste forskelle mere end på at udarbejde en facitliste, fordi enhver virksomheds miljøledelsessystem er tilpasset egne forudsætninger og ønsker. Kapitel 5 er primær t skrevet til virksomheder, der har et miljøledelsessystem. Men virksomheder, der vil i gang med at opbygge et miljøledelsessystem, og som ønsker at inddrage produktorienteringen fra starten, kan bruge håndbogen som supplement til anden vejledning om miljøledelsessystemer - f.eks. branchehåndbøger eller konsulentbistand. Projektet "Produktorienteret miljøledelse" (se referencelisten) indeholder yderligere vejledning i at produktorientere miljøledelsessystemets procedurer m.m., og om inddragelse af medarbejderne.

Hvert af kapitlerne 3-5 starter med en indledning, hvor I kan få et mere uddybet overblik over, hvad kapitlet indeholder.

For de fleste virksomheder er det naturligt at koble miljø- og arbejdsmiljøindsatsen sammen, og det kan også være fornuftigt at tænke på arbejdsmiljøforholdene i andre faser af et produkts livsforløb. Men arbejdsmiljøet er direkte relateret til den enkelte virksomhed, og det er derfor vanskeligt at inddrage andre virksomheders arbejdsmiljøforhold i sine egne livscyklusvurderinger. I håndbogen er arbejdsmiljø derfor kun behandlet konkret i forbindelse med indkøb og samarbejde med leverandører.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]