Håndbog i produktorienteret miljøarbejde
5. Produktorientering i miljøledelsessystemet
5.1 Forudsætninger og formål
5.2 Hvordan implementeres produkttankegangen?
5.2.1 Fra virksomhedsorienteret til produktorienteret
5.3 Hvad skal I være særligt opmærksomme på?
5.4 Kortlægning af miljøpåvirkninger
5.4.1 Miljøkortlægning
5.4.2 Miljøforhold udenfor virksomheden
5.4.3 Miljøforhold på virksomheden
5.4.4 Ansvar
5.4.5 Hvilke data skal med?
5.5 Vurdering, prioritering, løbende forbedringer
5.5.1 Vurdering og prioritering
5.5.2 Løbende forbedringer
5.6 Lovkrav og andre krav
5.6.1 Lovkrav og andre krav
5.6.2 Overvågning
5.7 Hvordan kan miljøpolitik, mål og handlingsplaner se ud?
5.7.1 Målsætninger, mål og handlingsplaner
5.8 Hvordan organiseres arbejdet med den produktorienterede miljøindsats?
5.8.1 Organisation og ansvarsfordeling
5.8.2 Behov for uddannelse og checklister
5.9 Hvordan skal kommunikationen foregå?
5.9.1 Internt i virksomheden
5.9.2 Ekstern kommunikation/dialog
5.10 Ledelsens gennemgang
5.11 De øvrige elementer i miljøstyringssystemet
5.1 Forudsætninger og formål
I håndbogens tidligere kapitler er der fokus på afklaring, planlægning og
udarbejdelse af handlingsplaner for den produktrettede miljøindsats (kapitel 3), og I har
fået nogle konkrete redskaber til at tænke produktet ind i forskellige afdelinger og
aktiviteter i jeres virksomhed (kapitel 4).
Det forudsættes, at I allerede arbejder systematisk med miljøarbejde helt eller
delvist på baggrund af kravene i ISO 14001 eller som minimum har kendskab til
styringssystemer (f.eks. ISO 9001 eller 14001). Hvis I ikke allerede arbejder med
miljøledelse i virksomheden, kan I i dette kapitel hente inspiration til, hvad I skal
være opmærksomme på eller checke, når I indfører systemet, men kapitlet omfatter ikke
generelle vejledninger i, hvordan I kan opbygge og implementere miljøledelse. Metoder og
værktøjer til det formål er udviklet andre steder, se f.eks. Miljøstyrelsens
hjemmeside for mere information ( www.mst.dk ).
Anbefalingerne i kapitlet er skrevet så de passer til et eksisterende
miljøledelsessystem efter ISO 14001. Hvis I ikke har et sådant system, må I i stedet
"fortolke" anbefalingerne, så de passer til jeres egen situation.
I kan vælge at opbygge miljøledelse sideløbende med den produktorienterede indsats.
I ISO 14001 står, at systemet også skal omfatte de indirekte påvirkninger ved
virksomhedens aktiviteter. Populært sagt er det de påvirkninger, der ligger udenfor
virksomhedens produktionssted. Dette er netop den produktorienterede tilgang, hvor alle
faser i produktets livscyklus - afhængig af jeres ambitionsniveau i større eller
mindre omfang også styres.
At arbejde produktorienteret er at arbejde med løbende forbedringer af
produktet set i et livscyklusperspektiv.
Formålet med at inkorporere produktindsatsen i et egentlig miljøledelsessystem (ISO
14001) er at sikre, at I medtager produkttankegangen på det strategiske
(ledelsesmæssige) niveau i virksomheden.
Det er der flere grunde til:
- Indarbejde miljø i markeds- og forretningsstrategi
- Spare tid og penge
- Undgå suboptimeringer ved miljøforbedrende tiltag
- Sikre løbende forbedringer også på produktniveau
- Anvende velfungerende rutiner og dokumentation
- Sikre kommunikation og ansvar på tværs af organisationen
Hvis I allerede arbejder med miljøledelse er produkttilgangen for så vidt kun et
supplement til det eksisterende system. I behøver således ikke at ændre grundlæggende
i strukturen.
5.2 Hvordan implementeres produkttankegangen?
Håndbogens anbefalinger til implementering af produkttankegangen i
miljøledelsessystemet sker i overensstemmelse med strukturen i ISO 14001. I figur 5.1 er
elementerne i ledelsessystemet vist.
Figur 5.1
Strukturen i ISO 14001

Figuren ovenfor viser også, hvor i kapitlet, I kan finde mere information om de
enkelte elementer
I tabel 5.2 er angivet, hvor og hvad der kan være behov for at udbygge i forbindelse
med at inddrage produktet(erne) i miljøledelsessystemet.
Tabel 5.2
Produkt orientering miljøledelsessystemet.

5.2.1 Fra virksomhedsorienteret til produktorienteret
I et "traditionelt" miljøledelsessystem, der f.eks. er bygget op efter
kravene i ISO 14001 standarden, er der naturlig fokus på produktionen og
miljøpåvirkningerne herfra.Andre funktioner som indkøb, salg, markedsføring eller
produktudvikling er i miljøledelsessammenhæng ofte mindre direkte involverede. Det er
naturligt, når det drejer sig om at reducere miljøpåvirkningerne fra produktionen.
Når man vil indarbejde livscyklustankegangen og sætte fokus på produkternes samlede
miljøpåvirkning, får de andre funktioner derimod større betydning ikke mindst
udviklingsfunktionen. Ligeledes bliver de eksterne relationer især i produktkæden
- vigtigere. Forløbet er vist i figur 5.3:
Figuren illustrerer, at de forskellige funktioner i virksomheden som regel er inddraget
på ad hoc basis i virksomhedsorienteret miljøledelse. Markedskrav fra f.eks. kunder og
forbrugere bliver inddraget, men fokus ligger i forhold til miljøpåvirkninger i
produktionen. I produktorienteret miljøledelse deltager de fleste funktioner i
virksomheden aktivt. Krav og forventninger fra markedet bliver håndteret i forhold til
hele produktets livscyklus.
Figur 5.3
Fra virksomhedsorienteret til produktorienteret miljøledelse

I forbindelse med produktorienteringen, bør I vurdere hvilke funktioner, der er de
vigtigste for jeres indsats, og hvad de kan/skal gøre. Herunder hvilket ansvar de enkelte
funktioner skal have.
Hvem der er vigtigst varierer fra virksomhed til virksomhed, ligesom det afhænger af,
hvad I vil opnå med produktorienteringen. Her er nogle eksempler:
- Hvis I selv designer produkterne er produktudviklingsfunktionen central.
Produktudviklerne bør derfor oplæres i eller have støtte til at inddrage miljøhensyn
fra idéfasen og til prototyperne er klar. Mange miljøproblemer senere i produktets
livsforløb kan undgås eller begrænses ved en indsats i forbindelse med
produktudvikling. Markedsføringsfunktionen bør med i udviklingsarbejdet for at sikre, at
brugernes ønsker og behov bliver analyseret og tænkt med ind fra starten, og fordi
lanceringen af produktet og eventuel "oplæring" af brugerne skal vurderes og
planlægges på lige fod med selve produktet. For mange produkter er det nødvendigt at
skabe et marked eller i det mindste gøre en særlig indsats for at synliggøre produktets
miljømæssige kvaliteter. Specielt hvis prisen eller vanen er den vigtigste parameter ved
køb af jeres produkttyper.
Kunderne spørges om miljø
Som led i produktudviklingen arbejder Grundfos med kundepaneler, hvor en række
nuværende og potentielle kunder bliver spurgt om deres hold ninger, ønsker og
forventninger på flere områder, herunder miljø. Erfaringerne viser, at kunderne på
nuværende tidspunkt ikke lægger særlig vægt på miljøforhold, men når de bliver
spurgt konkret, er energiforbruget vigtigt. Det understøtter Grundfos` løbende indsats
for at udvikle mindre energiforbrugende pumper. |
- Hvis I ønsker en indsats sammen med eller rettet mod leverandørerne er
indkøbsfunktionen vigtig, og indkøberne har også brug for værktøjer til at indarbejde
miljøhensyn i det daglige arbejde. Ud over at udføre en del af jeres egen
produktudviklingsstrategi ved at omsætte produktspecifikationer til krav til
leverandørerne, har indkøberne også en "selvstændig" betydning som
efterspørgere af mere miljøvenlige produkter. Lige som I selv er følsomme for markedets
ønsker, er I med til at skabe et marked for andres mere miljøvenlige alternativer ved at
efterspørge dem selv om det for jer er mindre betydningsfulde produkter, f.eks.
kontorartikler.
- Hvis miljøbelastningerne i brugsfasen afhænger af, hvordan produktet bruges, er salgs-
og servicefunktionerne vigtige, fordi de kan informere og evt. oplære kunderne i korrekt
brug. Desuden kan markedsfunktionen indsamle oplysninger om miljøforholdenes betydning
på markedet, sammenligne med konkurrenter osv.
- Ledelsen er altid vigtig. Uden ledelsens synlige prioritering og opbakning er processen
næsten dømt til at gå i stå på et eller andet tidspunkt!
I kapitel 4, afsnit 4.2 er de forskellige funktioner og deres muligheder gennemgået.
Herunder også med forslag til, hvilke "værktøjer" funktionerne kan bruge i
den produktrettede miljøindsats.
Hvis I allerede har et miljøledelsessystem, skal I starte med at gennemgå det med
produktbrillerne på. Det er vigtigt, at I starter med at danne jer et overblik over, i
hvor høj grad systemet allerede medtager produktvinklen, før I går videre til at
revidere eksisterende procedurer.
I det følgende gives nogle anbefalinger til, hvor der kan være væsentlige ændringer
i forhold til jeres nuværende ledelsessystem, og hvad I skal være opmærksomme på i
jeres gennemgang af systemet. Og ikke mindst hvordan I kan indarbejde produkttankegangen i
praksis.
5.3 Hvad skal I være særligt opmærksomme på?
Miljøledelsessystemet har først og fremmest til formål at fastlægge ansvar og
kompetencer for bestemte opgaver, herunder sikre løbende forbedringer, og at dokumentere
indsatsen.Vær også opmærksomme på, at der er en rød tråd fra jeres
produktorienterede miljøpolitik over målsætninger og mål og til handlingsplanerne.
Husk at der fortsat skal være sammenhæng mellem miljøpolitikken, miljømålene
og handlingsplanerne.
I forbindelse med produktorienteringen bør I se nærmere på den nuværende
ansvarsfordeling. Hvis en stor del af ansvaret for miljøindsatsen er placeret i en
central miljøfunktion, viser erfaringerne at ansvaret for de enkelte opgaver ved
produktorienteringen bør decentraliseres. Ansvaret skal placeres der, hvor opgaverne
løses i dagligdagen. Samtidig er det vigtigt at sikre en god koordinering og information
på tværs. Især hvis organisationen er så stor, at koordineringen ikke sker naturligt,
bør I overveje at indarbejde det i selve procedurerne.
På dokumentationssiden kan der være særlige krav, som I ønsker at leve op til,
f.eks. miljømærkekriterier, bestemte informationer til brug for en miljøvaredeklaration
eller oplysninger, der efterspørges af kunderne. Hvor I tidligere formentlig havde
indrettet jeres dokumentation efter myndighedskrav og egne styringsbehov, bliver
dokumentationsgrundlaget nu meget bredere og skal tilfredsstille flere behov. Disse behov
kan sagtens ændre sig med mellemrum, så sørg for at have et datagrundlag, som I kan
tilpasse efter behov.
Af figur 5.4 og 5.5 fremgår nogle centrale forskelle og ligheder mellem et
"traditionelt" miljøledelsessystem og et produktorienteret.
Figur 5.4
Processen frem mod miljøhandlingsplanerne i "traditionel" miljøledelse

Den tilhørende dokumentation har til formål at
- følge med i egenkontrollen
- dokumentere opnåelse af de fastlagte mål
Eksterne krav indgår også i et "traditionelt" miljøledelsessystem, men
ofte på et meget overordnet niveau (f.eks. ønske om at have et certificeret
miljøledelsessystem). Den systematiske dialog med interessenterne om produktforhold set i
et livscyklusperspektiv er mindre udtalt. Markedets forventninger til produktet er som
regel ikke en vigtig del af prioriteringsgrundlaget.
Figur 5.5
Processen frem mod miljøhandlingsplanerne i produktorienteret miljøledelse

Den tilhørende dokumentation har til formål at
- følge med i produktets samlede miljøpåvirkninger
- dokumentere opnåelse af de fastlagte mål
- tilfredsstille eksterne interessenters behov for oplysninger
Figur 5.4 og 5.5 viser, at de eksterne krav og forventninger får en større vægt i et
produktorienteret miljøledelsessystem, og kravene vil ofte være ret specifikke på
udvalgte områder. Kortlægning, væsentlige miljøpåvirkninger, nøgletal,
prioriteringer samt mål og handlingsplaner bliver nu relateret til hele produktets
livscyklus.
For Coloplast har skiftet fra traditionel til produktorienteret miljøledelse f.eks.
haft betydning.
Integration af produktorienterede hensyn
Coloplast har iværksat en videreudvikling af deres miljøledelsessystem blandt andet
for at opnå en tilfredsstillende integrering af produktorienterede miljøhensyn.Den
målrettede indsats har udmøntet sig i:
- Ny procedure for integration af miljøhensyn i produktudvikling
- Udarbejdelse og kontrol af massebalancer for specifikke nøgleprodukter
- Organisatoriske ændringer
|
De enkelte elementer/områder, hvor der skal være særligt fokus og hvor der
vil være brug for supplerende værktøj/checklister mv. er beskrevet i de følgende
afsnit.
5.4 Kortlægning af miljøpåvirkninger
5.4.1 Miljøkortlægning
Overordnet har den indledende kortlægning til hensigt at skabe et overblik over
miljøbelastninger relateret til såvel jeres egen produktion som til jeres produkt(er). I
skal på den baggrund finde frem til de væsentlige miljøbelastninger og identificere,
hvor belastningerne er knyttet til (virksomhedens egen produktion eller til andre led i
produktkæden). Suppleret med arbejdspladsvurderinger giver dette et godt grundlag for at
vurdere, hvilke miljø- og arbejdsmiljøbelastninger, I skal starte med at tage fat på
(se også værktøj 1 i Del B).
Udgangspunktet for den produktorienterede indsats er, at I skal indsamle og håndtere
data for den fastlagte produktindsats. Disse data skal herefter indarbejdes, registreres
og overvåges i miljøstyringssystemet.
Hvis I har et miljøledelsessystem, har I også et dataregistreringssystem. Dette
skal tilpasses, for disse data er sjældent direkte anvendelige i livscyklusvurderinger.
Hvis I endnu ikke har et miljøledelsessystem, bør I opbygge
dataregistreringssystemet, så det fra starten tager produktvinklen med.
Hvis I har et miljøledelsessystem foreligger mange især produktions data
allerede (illustreret i figur 5.6). Jeres arbejde vil skulle koncentreres om,
hvilke af de allerede registrerede data, der kan anvendes i den produktorienterede
sammenhæng, og hvilke der mangler. I har således allerede et driftstyrings- og
registreringssystem. Men I kan have behov for at udvide disse se afsnit 5.4.3 -
fordi I nu skal overvåge og måle nye data relateret til produktet, således at I kan
opnå forbedringer og leverer dokumentation for jeres produkter. Procedurer og
instruktioner for overvågning og måling skal I også justere.
Hvis I skal i gang med at opbygge miljøledelse, har I en god mulighed for at tænke
produktets livscyklus ind fra starten. I skal fokusere på at skabe et overblik over
miljøpåvirkninger i hele produktets livscyklus. I skal opbygge et driftsstyrings- og
registreringssystem, der sikrer, at I løbende overvåger og måler nøgledata. Det er
vigtigt, fordi det er jeres værktøj til at styre miljømål og handlingsplaner. Men det
er også et redskab til at levere dokumentation for jeres produkter.
I figur 5.6, er den traditionelle tilgang vist som det grå område, hvor de små bokse
er jeres miljøforhold (processer knyttet sammen med forbrug af ressourcer og emissioner
til jord, luft og vand samt affald og andet).
Figur 5.6
Kortlægning af produkters miljøforhold

Uanset om I har et miljøledelsessystem eller skal i gang, skal I i forhold til det
produktorienterede miljøarbejde i et eller andet omfang udvide jeres fokus til at omfatte
alle led i produktets livscyklus. Udover faserne råvare/råvarefremstilling, brug og
bortskaffelse, vil kortlægningen også skulle omfatte transportfasen, som dækker alle
transporter i produktsystemet. Omfanget vil naturligvis afhænge af, hvilket
ambitionsniveau I har valgt. I håndbogens Del B er der konkrete anvisninger på, hvilke
data, I bør fremskaffe og hvordan. Den indledende miljøkortlægning kan f.eks. baseres
på data fra indkøb, bogholderi, spildevandstilladelser o.lign. Erfaringerne viser, at I
givetvis har mange livscyklusdata i jeres systemer, men at I skal grave dem frem fra
forskellige kilder.
Det er meget vigtigt, at I starter med at etablere et overblik, så I kan udpege de
væsentlige miljøpåvirkninger og koncentrere jer om dem. Ellers risikerer I meget nemt
at lide datadøden. Start også med at fokusere på de data, I let kan få fat i.
Det er også vigtigt, at I tænker på, at I ikke skal klarlægge alle produktforhold
på én gang, og at alle produktforhold ikke behøver at være lige detaljeret belyst.
Produktorientering er som andet miljøarbejde en trinvis proces, hvor I gradvist strammer
kravene til jer selv og omverdenen.
5.4.2 Miljøforhold udenfor virksomheden
Uanset hvad jeres valg af produktindsats er, vil der være behov for at se udenfor
jeres eget hegn, som skitseret i figur 5.6. I skal f.eks. se på fremstilling af råvarer,
der indgår i produktet/-erne, distribution, brug og bortskaffelse af jeres produkter. I
værktøj 1 i del B, er det beskrevet, hvordan I kan etablere et overblik over
produkternes miljøforhold i og udenfor virksomheden. Der er her tale om opstilling af
materialelister, opstilling af flowdiagrammer, hvor I gennemløber hele livsforløbet af
produktet, de ind- og udgående strømme, og dermed får et overblik over forbrug,
emissioner og affald.
I værktøj 2-4 i Del B, er det beskrevet, hvordan I kan arbejde konkret i forhold til
miljømærker, miljøvaredeklarationer og eksterne for ventninger. Værktøjerne kan
anvendes som underliggende hjælpeskemaer til den produktorienterede dataindsamling.
Hjemtagning af dokumentation fra leverandører, f.eks. specifikke krav til testmetoder,
som det er krævet i miljømærkekriterierne kan I med fordel inddrage i kortlægningen. I
praksis kan I således udarbejde et standardbrev (formular) til de relevante
leverandører, hvor I beder dem besvare, om de lever op til kravene, som de er udformet i
f.eks. miljømærkekriterierne. Besvarelserne bør derefter registreres i jeres system, og
I bør mindst én gang årligt undersøge, om de stadig overholder kravene. Udformningen
af spørgeskemaer, og hvilke overvejelser, I kan medtage i den forbindelse er behandlet i
kap. 4 afsnit 4.2.5.
5.4.3 Miljøforhold på virksomheden
For miljøforhold, der allerede er kortlagt på virksomheden, skal I måske øge
detaljeringsniveauet. De konkrete processer, der indgår i fremstilling af det eller de
udvalgte produkter, skal I kortlægge så detaljeret, at forbrug og emissioner kan
tilskrives det enkelte produkt. I forbindelse med miljøledelsessystemer har man som regel
opstillet nøgletal for forbrug og emissioner per ton færdigvarer, per overfladeareal
eller lignende, eller I har et samlet forbrug for virksomheden. Det er heller ikke
sikkert, at alle processer i virksomheden indgår i produktionen af det eller de
produkter, I har fokus på. Hvis jeres produktorienterede indsats omfatter arbejdsmiljø,
kan I også have behov for at inddrage arbejdsmiljø mere aktivt.
I skal derfor gennemgå jeres registreringer og se, om de kan bruges som de er, eller
om I skal supplere dem med mere detaljerede kortlægninger. Det er specielt relevant, hvis
I producerer flere forskellige typer produkter, og jeres nuværende registreringer af
f.eks. energiforbruget er på et overordnet virksomhedsniveau. Her skal I enten måle
eller beregne energiforbruget på den enkelte proces, I anvender til fremstilling af
produktet(erne). Hvis I fremstiller flere produkter på det samme anlæg, skal i fordele
(allokere) f.eks. energiforbruget på de enkelte produkter. Dette kan I gøre ved et
kvalificeret skøn f.eks. baseret på værdien af produktet.
I skal også vurdere om I har alle data, som er nødvendige for miljøvurderingen.
Men husk, at I ikke skal blive alt for detaljerede inden I ved, om det er en væsentlig
miljøbelastning I ser på:
Brug tiden på de væsentligste forhold
Technos Schou A/S brugte i sin livscyklusvurdering af 3 malingtyper meget tid på at
fordele miljøbelastningerne i produktionen på henholdsvis processer og produkter.
Efterfølgende viste det sig, at disse var af meget lille betydning i forhold til
belastninger i andre livscyklusfaser.Kilde: Miljøprojekt, nr. 488, 1999,
Miljøstyrelsen |
5.4.4 Ansvar
Inden dataindsamlingen igangsættes er det også nødvendigt, at I fastlægger, hvem
der skal have ansvar for og deltage i kortlægningsarbejdet. Idet kortlægningen både er
relateret til jeres egen produktion og produktlivscyklussen, er det vigtigt, at de
involverede medarbejdere har et vist kendskab til miljøbelastninger inden for de
forskellige områder.
Nye medarbejdergrupper eller nøglepersoner fra forskellige afdelinger skal inddrages,
når miljøarbejdet bliver produktorienteret. Det kan f.eks. være hensigtsmæssigt, at
indkøberen står for kontakten til leverandørerne, sælger for kontakt til bruger/kunde
mv. (se afsnit 4.2 i kap. 4).
Det kan være praktisk at forskellige medarbejdere deltager i indsamling af data.
Men I skal fastlægge, hvem der har ansvaret for at vurdere de indsamlede data.
5.4.5 Hvilke data skal med?
Hvis I har valgt en specifik produktstrategi, f.eks. miljømærkning af produkterne,
giver kravene herfra et væsentligt fingerpeg om, hvilke data der skal indsamles og
registreres. Men I skal dog være opmærksomme på, at selv om det er fastlagt i de
forskellige kravsæt, hvilke faser og hvilke fokusområder, der er relevante i et
produktperspektiv, så er det ikke ensbetydende med, at det nødvendigvis er de
væsentligste indsatsområder set ud fra jeres synspunkter. I bør derfor ikke kun
fokusere på disse krav, men bruge dem som en ledetråd i forbindelse med en mere
helhedsorienteret betragtning af virksomhedens miljøforhold og planlægning af
miljøtiltag.
5.5 Vurdering, prioritering, løbende forbedringer
5.5.1 Vurdering og prioritering
Ud fra miljøkortlægningen skal I vurdere de direkte og indirekte miljøpåvirkninger
med henblik på at udpege de væsentligste miljøbelastninger og opstille mulige
miljøforbedringer. Hvis jeres produktindsats er styret af eksternt definerede krav, er
det specielt vigtigt, at I er opmærksomme på, at det i forhold til
miljøledelsesarbejdet ikke nødvendigvis er tilstrækkeligt blot at opfylde disse krav
certificeret miljøledelse forudsætter, at I forholder jer til de væsentlige
miljøbelastninger og løbende forbedrer disse.
I bør derfor kunne dokumentere, om de eksternt definerede krav også er de
væsentligste, eller om der sideløbende bør inddrages andre miljøbelastninger. F.eks.
er revisionen af miljømærkekriterierne eller en ny indkøbsvejledning for en
produktgruppe ikke en automatisk garanti for løbende forbedringer af jeres væsentlige
påvirkninger.
Udpegning af væsentlige miljøpåvirkninger er centralt for formulering af jeres
miljøpolitik, prioritering, mål og handlingsplaner. På dette punkt kan I derfor også
have behov for at udvide listen over miljøpåvirkninger, når produktet inddrages, og
udvide jeres prioriteringskriterier for væsentlige miljøpåvirkninger.
Som en hjælp til vurdering og udpegning af væsentlige miljøbelastninger bør I
udarbejde kriterier for, hvordan miljøbelastningerne vurderes. Vurderingskriterierne er
langt hen ad vejen de samme som ved almindelig miljøledelse dog set i et
livscyklusperspektiv. Ved den efterfølgende prioritering af indsatsen, bør
prioriteringskriterierne afspejle formålet med jeres produktindsats.
I både miljømærkekriterierne og miljøvejledningerne er de væsentlige
miljøpåvirkninger ved produktet i et livscyklusperspektiv udpeget og prioriteret. De
miljøpåvirkninger I skal kunne dokumentere (f.eks. emissioner, anvendelse af kemikalier
osv.) er i forbindelse med udarbejdelse af kravsættet fundet væsentlige og prioriteret.
Derfor kan det godt være, at I skal supplere med andre væsentligshedskriterier. I er
måske underlagt særlige restriktioner f.eks. spildevandstilladelser eller særlige
forhold, som knytter sig til bortskaffelse af produktet.
For at foretage en vurdering og den efterfølgende prioritering, kan I have behov for
yderligere hjælpeskemaer eller checklister. I boksen nedenfor er der givet nogle
eksempler på, hvor I kan finde information.
- Miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer (se referenceliste)
- Lovkrav
- Resultatet af produktscreeningen (værktøj 1 i del B)
- Miljøprojekter ( http://www.mst.dk )
- Brancheforeningen og evt. erfagrupper
- Miljøvejledninger
- Miljømærkekriterier
- Miljøstyrelsens effektliste (se referenceliste)
- Arbejdstilsynets bekendtgørelser om stoffer og materialer (www.arbejdstilsynet.dk)
|
Pointen for prioriteringen er, at I skal inddrage langt flere elementer end jeres egne
miljøforhold/miljøpåvirkning i produktionen, f.eks. brug og bortskaffelse eller anden
produktfokus, når I skal arbejde produktorienteret.
I prioriteringen af jeres miljøforhold bør følgende faktorer som minimum inddrages:
- Væsentlige miljøpåvirkninger
- Lovkrav
- Tekniske muligheder
- Økonomiske rammer
- Drifts- og forretningsmæssige forudsætninger
- Krav og synspunkter fra interessenter.
5.5.2 Løbende forbedringer
For at sikre løbende forbedringer, bør I fastlægge miljømål for de enkelte
funktioner/områder, som er væsentlige for produktindsatsen, f.eks. i forbindelse med
produktudvikling, ved indkøb eller som en del af jeres service og vedligeholdelse efter
salg.
5.5.2.1 Produktudvikling
I forhold til miljøforbedringer på produktet er produktudviklingsfunktionen helt
central. Det er i udvikling af produktet, herunder valg af design og funktion samt valg af
materialer, at I tager afgørende beslutninger, som påvirker produktets samlede
miljøbelastning i livsforløbet. Valg af materialer og processer og mulighed for
substitution vil have betydning for hele livsforløbet, mens design vil ha ve stor
betydning for, hvordan og om produktet kan skilles ad i komponenter, når det skal
bortskaffes. Funktionen vil have betydning for levetid og brug af produktet.
Den produktorienterede indsats vil således stille nye krav til, hvilke
områder/elementer, der skal overvåges, måles og styres. Afhængig af hvilke områder, I
prioriterer, vil der være behov for at udarbejde procedurer, særlige checkskemaer og nye
hjælpeskemaer, som sikrer og dokumenterer, at I struktureret og målrettet inddrager
relevante miljøspørgsmål ved ændring af eksisterende produkter eller ved udvikling af
nye.
I procedurer, instruktioner og hjælpeskemaer bør I forholde jer til:
- Substitution eller reduktion af miljø- og sundhedsfarlige stoffer
- Substitution eller reduktion af ikke-fornyelige ressourcer
- Reduktion af energiforbrug også til transport, hvor vægt og volumen kan have stor
betydning
- Design med henblik på reparation, genbrug eller genanvendelse/ genvinding af materialer
samt længst mulig levetid
Når I forholder jer til ovennævnte punkter, skal I sørge for, at I ser på produktet
i et livscyklusperspektiv. Se også kapitel 4.2.3 for en uddybning af disse forhold.
Udformningen af disse skriftlige fremgangsmåder bør selvfølgelig ske i
overensstemmelse med jeres øvrige dokumenter.
APC`s Denmark`s miljøinstruktion til produktudviklere
En del af produktspecifikationen for et nyt produkt skal indeholde stillingtagen til
følgende punkter:
- Materialevalg
- Materialeforbrug
- Genbrugsandel
- Energiforbrug
- Emballage
- Bortskaffelse/recycling/returordning
- Levetid/reparationsmuligheder/opgraderingsmuligheder
- Informationer til miljødeklaration
Hvert punkt er specificeret, f.eks. punkt 3:
- Alle anvendte materialer (metal/plast) skal så vidt muligt mærkes for at muliggøre
genbrug
- Undgå at sammenblande materialer
- De anvendte plastmaterialer skal indeholde >5% genbrugsplast
- Mærk plastemner >25g iflg. ISO 11469 (EU`s affaldsdirektiv, 2. draft)
- Vælg samlemetoder, så apparatet let kan skilles ad
- Undgå at forurene plast med etiketter, metal-inserts, coating etc.
|
5.5.2.2 Råvarer
En bedre dialog med leverandører om kemikalier og materialer kan være en
forudsætning for, at I kan miljøforbedre jeres produkt. f.eks. i forhold til at foretage
substitution af miljøskadelige stoffer eller ikke fornyelige ressourcer. Eller i forhold
til adgang til viden om miljøforhold ved råvarefremstillingen.
Det er i forbindelse med produktindsatsen væsentligt at overveje, om leverandørerne
anvender tilstrækkelige metoder og målinger som grundlag for deres dokumentation af
miljøbelastninger. D.v.s. at de metoder, der anvendes til overvågning og
måling/registrering er tilstrækkelige, således at jeres miljømål kan nås. Forholdet
til leverandørerne bør løbende vurderes og en procedure for hvordan I tackler
leverandører, hvordan I følger op på deres dokumentation og ikke mindst, hvilke
spørgsmål og krav I skal stille til leverandørerne bør udvikles og indarbejdes i
miljøledelsessystemet. I kan således have behov for at supplere jeres nuværende system
med checklister for spørgsmål og krav samt nye procedurer og instruktioner.
Grundfos har i sin miljøredegørelse for 1998 fremlagt følgende mål og
strategier for miljøhensyn ved indkøb:

5.5.2.3 Brug og bortskaffelse
Det samme gælder for oplysninger om brug og bortskaffelse af produktet. For begge
gælder, at I løbende bør overvåge og vurdere på baggrund af tilbagemeldinger fra
kunder og affaldsbehandlere (ændrede brugsmønstre eller nye affaldsteknologier), om der
er grund til at justere produktet. Overvågningen kan ske på forskellige måder, enten i
direkte dialog med interessenterne (f.eks. kunder) eller i form af jævnlige
spørgeskemaundersøgelser. Der kan således være behov for særlige procedurer og
instruktioner for dette område.
Dialog med kunderne er beskrevet i kapitel 4. I afsnit 4.2.6 er der eksempler på
konkrete værktøjer.
Mere viden om affald kan I hente hos Dansk Center for Affald (www.affaldsinfo.dk). Her er der oplysninger om
håndtering af forskellige affaldstyper, bortskaffelsesmetoder og -teknikker,
leverandører af udstyr, litteratur m.v.
5.5.2.4 Nyinvesteringer
Miljøledelsessystemet omfatter som regel også procedurer vedrørende indkøb at nyt
udstyr. Vigtige parametre udover de tekniske/kvalitetsmæssige er, at råvareforbruget og
forbruget af hjælpestoffer ikke stiger markant, og ikke mindst at energiforbruget pr.
produceret enhed er uændret. Før I foretager større investeringer bør I via procedurer
og instruktioner ved indkøb sikre, at I vurderer behov og konsekvenser i et
livscyklusperspektiv.
5.6. Lovkrav og andre krav
5.6.1 Lovkrav og andre krav
Ved indførelse af miljøledelse i en virksomhed er det vigtigt at få listet de
krav på miljøområdet, som virksomheden er underlagt. Normalt er de lovkrav, man
forholder sig til, relateret til virksomhedens produktion og de sammenhørende
emissionskrav, herunder bl.a. krav til håndtering af farligt affald, grænseværdier for
indholdsstoffer i luftemission og spildevand mv. Når I skal indarbejde produktvinklen
skal I være opmærksomme på, om produktet/-erne er omfattet af specielle lovkrav
relateret til fremstilling, brug og bortskaffelse både i Danmark og på
eksportmarkederne.
Overholdelse af lovkrav er vigtig for at opnå og/eller opretholde en
miljøcertificering. Husk derfor også lovkravene til produkterne.
Når der er tale om lovkrav til produkter er det ofte igennem krav vedrørende
specifikke indholdsstoffer (kemikalier) i produktet, og særlige regler vedrørende
håndtering af disse ved brug og bortskaffelse f.eks. nikkeldirektivet og
batteriindsamling, håndtering af brugte elektronikprodukter og skrotning. Meget
lovgivning er relateret til indholdsstofferne og ikke konkretiseret i produkter, fordi
dette vanskeligt lader sig gøre. Emballagedirektivet adskiller sig fra dette generelle
billede ved at give specifikke krav til både indholdsstoffer, materialeforbrug og ikke
mindst krav til bortskaffelse.
Jeres kunder er en væsentlig kilde til information. Etablering af dialog med den eller
de miljøansvarlige hos jeres kunder vil være en god måde at få oplysninger om lokale
krav, f.eks. til affaldshåndtering, sortering og bortskaffelse. En anden vigtig kilde kan
være jeres brancheforening, der blandt andet på jeres vegne måske indgår frivillige
aftaler om udfasning af bestemte stoffer, f.eks. PVCaftalen.
Hvis I bruger stoffer, som er omfattet af regulering både som hjælpestoffer eller i
produktet, er de formentlig allerede medtaget i jeres miljøstyringssystem. Men I bør
sikre jer, at krav vedrørende produktforhold udenfor virksomheden også er undersøgt og
medtaget. F.eks. krav til emissioner i brug bl.a. ozonudledning fra
kontormaskinerkrav til bortskaffelse - f.eks. krav vedr. genanvendelse/genvinding af
materialer eller emissionskrav ved forbrænding mv.
5.6.2 Overvågning
Som i traditionel miljøledelse skal I holde jer ajour med ændringer i lovkrav, og
jævnligt opdatere jeres lovkartotek.
For nogle kemikalier er der lovgivet om deres anvendelse, men de fleste er endnu ikke
undersøgt og underlagt lovkrav. Miljøstyrelsen har udgivet en liste over uønskede
kemikalier, hvilket kan give en indikation af, hvad der fremover er særlig opmærksomhed
omkring. Det er derfor en god idé at overvåge krav på området stoffer og materialer,
og sikre at lovgivning vedrørende brug og bortskaffelse af virksomhedens produkter er
kendt stof. Dette vil samtidig gøre informationsmuligheder til kunder og andre
interessenter betydeligt bedre.
På Statens hjemmeside over lovstof mv. ( www.retsinfo.dk
) kan I søge på specifikke stoffer og få et overblik over, hvad der sker på
lovgivningsområdet. Schultz Lovservice ( www.schultz.dk
) og andre udgiver på kommerciel basis love, bekendtgørelser mv. (CD-rom eller papir
format), så I kan følge med i ændringer.
Hold også øje med, hvad der er på vej, f.eks. gennem Miljøstyrelsens og
Energistyrelsens strategier og handlingsplaner ( www.mst.dk
eller www.energistyrelsen.dk) eller på EU
plan gennem Miljøkommisionens hjemmeside (www.europa.eu.inc/comm/DGS/Environment/Index)
5.7 Hvordan kan miljøpolitik, mål og handlings planer se ud?
Den valgte produktorienterede indsats bør fremgå af jeres miljøpolitik, f.eks. som
nedenstående eksempler viser.
Eksempler klippet fra forskellige virksomheders miljøpolitikker
Fra Grundfos` miljøpolitik:
"Indenfor økonomisk holdbare rammer skal miljøpåvirkninger og ressourceforbrug
begrænses i hele virksomheden gennem udvikling af nye produkter og processer.
Miljøpåvirkningerne gennem hele livscyklus skal vurderes og beskrives. Hvor det er
muligt, skal produkterne designes så de kan genbruges eller genanvendes. Virksomheden
skal sikre, at produkter og emballage kan bortskaffes på en miljømæssigt forsvarlig
måde" Fra Berendsen`s miljøpolitik:
"Minimere miljøbelastningen ved at optimere produkter, processer, serviceydelser
og transport under hensyntagen til den samlede livscyklus."
Fra Henkel-Ecolab`s miljøpolitik:
"Vi markedsfører produkter og systemer med dokumenteret præstation både i
forhold til funktion og miljøpåvirkning. Sikkerhed for god hygiejne og miljøtilpasning
er prioriterede kriterier ved udvikling af produkter og systemer. Vi tilbyder vore kunder
information om miljøaspekter ved vore produkter, systemer og service." |
Fra Coloplast`s miljøpolitik:
"Coloplast erkender sit ansvar for at styre indvirkningerne på miljøet. Ud over
overholdelse af lovgivningskrav, brancheaftaler og kutymeregler indebærer dette, at vi -
gennem forebyggelse og konstante forbedringer vil søge at mindske den påvirkning af vore
omgivelser, som vor produktion og anvendelsen af vore produkter giver anledning til. Vi
vil ved udvikling af produkter og ved den produktion hvorigennem vore produkter skabes,
være blandt de førende på miljøområdet..." Fra Bang & Olufsens
miljøpolitik:
"Enhver menneskelig adfærd medfører en påvirkning af det omgivende miljø.
Dette gælder også ved fremstilling og anvendelse af virksomhedens produkter. Bang &
Olufsen arbejder på konstant at mindske miljøpåvirkningen og skabe en gensidig balance
mellem denne påvirkning og hensynet til vore produkters brugsegenskaber, økonomi,
levetid og æstetik, således at vi placerer os blandt branchens bedste....
....Vi ønsker at medvirke til en global bæredygtig udvikling og ser vore aktiviteter
i et livscyklusperspektiv." |
5.7.1 Målsætninger, mål og handlingsplaner
Miljømålsætninger, mål og handlingsplaner skal være nedskrevet, afspejle
miljøpolitikken og forebygge forurening.
Hvis I arbejder produktorienteret, skal I også sikre løbende forbedringer på
produktet set i et livscyklusperspektiv.
Der skal således lægges op til forbedring af miljøindsatsen også på
produktområdet. Handlingsplanerne skal omfatte ansvar, tidsfrist og beskrivelse af de
konkrete tiltag. Husk at afsætte tid og penge.
Eksempel på produktorienteret mål: At reducere mængden af kobber med
5%/produktenhed i år 2001 sammenholdt med indhold i 2000.
I det traditionelle miljøledelsessystem er handlingsplaner ofte begrænset til at
omfatte én enkelt afdeling eller i alle tilfælde et begrænset antal medarbejdere.
Handlingsplaner i forhold til den produktorienterede indsats kan være noget bredere og
inddrage flere afdelinger, hvis I skal opnå en reel forbedring.
Nedenstående eksempel er baseret på, at I f.eks. har valgt at have en indsats i
forhold til kemikaliesubstitution i et specifikt produkt f.eks. i forbindelse med at opnå
et miljømærke.
Tabel 5.7
Eksempel på handlingsplan

Eksemplet på handlingsplanen for at opnå miljømærke adskiller sig i sin opbygning
ikke fra et traditionelt miljøledelsessystem. Men det skal medvirke til at understrege,
at der er behov for input fra forskellige afdelinger på virksomheden.
I skal i underliggende procedurer og instruktioner sikre, at I løbende følger op på
fremdriften, og at de involverede medarbejdere mødes og udveksler informationer
jævnligt.
5.8 Hvordan organiseres arbejdet med den pro duktorienterede
miljøindsats?
5.8.1 Organisation og ansvarsfordeling
Hvis I allerede har et miljøledelsessystem kan der være behov for at vurdere/tage
stilling til, om det er den samme personkreds, der skal være ansvarlig for de
miljømæssige aspekter af produkter, som allerede er udpeget til at varetage opgaver i
forbindelse med miljøledelsessystemet typisk en miljøkoordinator. For mange
mindre virksomheder vil det være naturligt, at det er den samme personkreds, der har
ansvaret for opgaverne. Mens det kan vise sig mest hensigtsmæssigt at inddrage flere,
f.eks. medarbejdere i produktudvikling, indkøb, salg/marketing, service mv. i større
organisationer.
Uanset om I har miljøledelse eller ej, skal I derfor beskrive kompetencer og ansvar
for de medarbejdere, der har opgaver i forhold til miljøledelsessystemet. Kompetencer og
ansvar kan I både tildele enkeltpersoner og hele g rupper. I bør udnævne en
miljøansvarlig i hver afdeling.
Det produktorienterede miljøarbejde stiller, som nævnt, nye krav til flere
tværgående aktiviteter. Vi anbefaler derfor, at I nedsætter en tværgående
miljøgruppe, hvor den miljøansvarlige fra hver afdeling og jeres overordnede
miljøansvarlige får til opgave at drøfte produkt155 aspektet på tværs. Dette vil
sikre, at informationer bliver videreformidlet.
5.8.2 Behov for uddannelse og checklister
Det er væsentligt, at I overvejer, hvordan medarbejderne bliver inddraget i jeres
produktorienterede arbejde, og hvilke kompetencer og ansvar de skal tildeles. Herunder
også at udarbejde/supplere med konkrete uddannelsesplaner.
Overvejelserne bør udmøntes i nedskrevne procedurer og instruktioner. Formen
tilpasses jeres normale arbejdsgange eller nuværende system.
Jeres medarbejdere vil måske have behov for særlig uddannelse eller særlige
instruktioner og checklister, der sætter dem i stand til at udfylde de nye opgaver.
Uddannelsesniveauet for den enkelte medarbejder vil selvfølgelig skulle differentieres
afhængig af medarbejdernes tiltænkte rolle og funktion. For nogle af jeres
medarbejderkategorier vil der måske være behov for skræddersyede kurser
(specialistkurser), for andre er det nok med generel viden.
Alle medarbejdere i jeres virksomhed bør ikke alene informeres om, at I nu arbejder
produktorienteret, men undervises i, hvad det betyder for deres daglige arbejde, og hvad I
forventer af dem. For de medarbejdere, I tiltænker specifikke opgaver og ansvar, bør I
sikre, at de kan løfte opgaven.
Flere konsulentfirmaer og uddannelsesinstitutioner (Erhvervsskoler, Tekniske skoler
mv.) udbyder både specialist og mere generelle kurser rettet mod forskellige
medarbejderkategorier og funktioner. Hvis I ønsker yderligere information kan I henvende
jer direkte dertil.
Hos APC Denmark ApS har miljøkoordinatoren udarbejdet en uddannelsesplan i form af en
matrix over de forskellige medarbejdergruppers behov for uddannelse. Som led i
produktorienteringen bliver matrix'en suppleret med viden om produkternes livsforløb samt
konkrete produktrettede informationer. Uddannelsesplanen indeholder dels et generelt
modul, som alle medarbejdergrupper skal have og dels en række specialmoduler, som er
målrettet udvalgte grupper. Nogle af specialmodulerne er kun aktuelle for en enkelt
medarbejdergruppe, mens andre specialmoduler vil have deltagere på tværs i
organisationen. På det generelle modul er der også deltagere på tværs af afdelingerne.
Modulerne varer hver især nogle timer, og de afsluttes med en test af, hvilken viden
deltagerne har fået. Undervisningen varetages primært af interne personer, fordi det er
vigtigt at få indholdet så tæt på medarbejdernes hverdag som muligt.Til enkelte emner
inviteres udefra kommende eksperter.
Princippet i uddannelsesplanen er vist i efterfølgende oversigt.

5.9 Hvordan skal kommunikationen foregå?
Kommunikation skal her opfattes i bredeste forstand, da det omfatter både
kommandovejene og dialog på tværs i jeres virksomhed og den kommunikation, I har med
omverdenen jeres interessenter.
Det er væsentligt, at I tager stilling til, om jeres nuværende miljøledelsessystem
og organisering af miljøledelsesarbejdet er gearet til at håndtere den brede
kommunikation. Behovet for at sætte dialogen i system vil selvfølgelig afhænge noget af
jeres virksomhedsstørrelse og organisering.
5.9.1 Internt i virksomheden
For at sikre at væsentlige informationer når frem til den eller de relevante
medarbejdergrupper, er det en god idé, at I beskriver, hvilke typer af information, der
skal videregives til hvem og hvordan, gerne med en tidsfrist.
Dertil kommer, at det kan være vigtigt, at I diskuterer væsentlige produktforhold i
et bredere forum (med repræsentanter for de relevante medarbejdergrupper) med jævne
mellemrum, eller når der er behov. I bør beskrive informationsstrategien på dette punkt
også. Hvad der udløser behov for handling, og hvem der skal handle.
Beskrivelserne bør fremgå af jeres procedure for kommunikation, eventuelt underbygget
med instruktioner for forskellige medarbejdergrupper.
I det viste eksempel på handlingsplan i afsnit 5.7.1 kan I se, at der er behov for
mange medarbejderkategorier for at inddrage alle miljørelevante aspekter ved produkter.
5.9.2 Ekstern kommunikation/dialog
Den eksterne dialog er et væsentligt element i alt miljøstyringsarbejde, og det
gælder også oplysninger og kommunikation om produktets miljøpræstation. Ikke mindst
fordi produktindsatsen hænger direkte sammen med markedsbetingelserne. Den eksterne
kommunikation/ dialog omfatter især leverandører og kunder, men også jeres øvrige
interessenter (naboer, myndigheder, aktionærer mv.) kan have et ønske om
livscyklusrelaterede oplysninger.
Miljøstyrelsen har udgivet en række publikationer om miljødialog (se
referenceliste).
Jeres produktrelaterede kommunikation med omverdenen kan bestå af mange forskellige
komponenter, f.eks.
- Oplæring og vejledning i brug (f.eks. besøg hos kunderne)
- Leverandørseminarer
- Mærkning af produkter (f.eks. miljømærker)
- Miljøvaredeklarationer
- Brugsanvisninger
Det er vigtigt, at I samler op på henvendelser udefra, således at I systematisk får
videreformidlet dem internt i jeres organisation. Her adskiller produktorienteret
miljøledelse sig ikke fra den traditionelle.
Dialogens betydning og redskaber til at gennemføre dialogen kan I finde i kapitel 4.
5.10 Ledelsens gennemgang
I et produktorienteret miljøledelsessystem skal ledelsens fokus udvides til også at
omfatte de produktrelaterede målsætninger, mål og procedurer. Derfor skal I udbygge
dagsordenen for ledelsens periodiske gennemgang.
Når I arbejder produktorienteret vil nye overvågningsresultater fra salg, marketing,
service og indkøb være særligt interessante:
- Hvad efterspørger kunder og marked?
- Sælger jeres "grønne" produktprofil?
- Har I en tilstrækkelig overvågning af nye bortskaffelsesmetoder?
- Er I i stand til at levere den fornødne dokumentation for jeres produkters
miljøperformance f.eks. i form af brugsanvisninger?
- Har I tilstrækkeligt styr på produktets miljømæssige egenskaber i brugssituationen?
- Har I styr på leverandørerne og er der en klar forbedring i den leverede dokumentation
for råvarefremstilling, materialer og kemikalier?
- Bør nogle af leverandørerne udskiftes?
Fra jeres miljøansvarlige er der vigtige input angående (forventede) ændringer i
lovgivningskrav på produktniveau i ind- og udland. Det kan f.eks. dreje sig om nye krav
til bortskaffelse af hele produkter eller delkomponenter, eller f.eks. krav til kemikalier
eller materialer. Desuden vil jeres miljøansvarlige også sidde inde med viden om nye
eller ændrede miljøvejledninger, der har betydning for jeres produkt. Eller om nye
stramninger i miljømærkekriterierne.
Det er selvfølgelig ikke nok at overvåge. Derfor er det også væsentligt, at
ledelsen tager stilling til, om jeres interne arbejdsgange (= procedurer og
instruktioner), som skal sikre at viden fra markedet og interessenter bliver formidlet,
diskuteret og anvendt aktivt, er tilstrækkelige. Den viden, der af forskellig vej indgår
i virksomheden, og som er produktrelateret, vil meget ofte være relevant for flere af
jeres medarbejdergrupper.
Nye punkter på ledelsens dagsorden kan derfor være:
- Salgs- og marketingsafdelingens periodevise undersøgelse af kundetilfredshed og for
ventninger til markedsudvikling for jeres "grønne" produkter
- Indkøbsafdelingens periodevise undersøgelse af leverandørerne: Priser og muligheder i
forhold til produktindsatsen
- Produktudviklingsafdelingens fremdrift i forhold til miljøvenlige produkter
- Nye lovgivningskrav, nye krav i indkøbsvejledninger eller miljømærkekriterier
- Vurdering af kommunikation, forankring og anvendelse af viden internt i virksomheden i
forhold til produktindsatsen
- Vurdering af nye uddannelsesbehov
De nye punkter skal sikre, at I får vedligeholdt og opstillet nye miljø-mål, der
inddrager produktet i livscyklusperspektiv, og at ledelsen prioriterer indsatsen og
sørger for de nødvendige ressourcer og kompetencer.
5.11 De øvrige elementer i miljøledelsessystemet.
Vi har valgt at fokusere på de områder i miljøledelsessystemet, hvor der er behov
for særlig fokus for at inddrage produkttankegangen.
De resterende elementer som:
- Dokumentstyring
- Driftsstyring
- Nødberedskab og afværgeforanstaltninger
- Kontrol og korrigerende handlinger
skal selvfølgelig også tilpasses den produktorienterede indsats. F.eks.
bør den interne audit checke, at medarbejderne kender og forstår livscyklustankegangen,
hvis det er en del af jeres miljøpolitik. Og at indkøberne, produktudviklerne m.fl.
reelt inddrager miljøhensyn i deres arbejde i det omfang, I har fastlagt, at det skal
ske.
|