Håndbog i produktorienteret miljøarbejde
4. Produktorientering i praksis
4.1 Produktorientering bygger på dialog , samarbejde og
miljøforbedringer i produktkæden
4.1.1 Dialog og samarbejde med kunderne
4.1.2 Dialog og samarbejde med leverandørerne
4.1.3 Dialog og samarbejde med transportørerne
4.2 Hvordan arbejde med produktorientering i virksomhedens forskellige
funktioner?
4.2.1 Ledelsen skal inddrages meget aktivt
4.2.2 Miljøfunktionen skifter rolle
4.2.3 Produktudvikling
4.2.4 Produktionen
4.2.5 Indkøb
4.2.6 Salg og markedsføring
4.2.7 Installation og eftersalgs service
4.2.8 Logistik
Når I har fået et overblik over de væsentligste miljøpåvirkninger i jeres
produkters livscyklus og afklaret jeres formål med og forventninger til produktindsatsen,
er det tid til at omsætte viden og beslutninger i praksis. Og dermed indarbejde
livscyklustankegangen i miljøarbejdet.
Dette kapitel sætter fokus på to hovedindsatsområder: den eksterne med samarbejdet i
produktkæden (afsnit 4.1) og den interne, som handler om hvordan de enkelte funktioner i
virksomheden kan produktorientere miljøindsatsen (afsnit 4.2).
I afsnit 4.1: Produktorientering bygger på dialog, samarbejde og miljøforbedringer
i produktkæden er 3 relationer fremhævet:
- 4.1.1 samarbejdet med kunderne, hvor håndbogen skelner mellem industrielle kunder,
offentlige indkøbere og detailhandel
- 4.1.2 samarbejdet med leverandørerne
- 4.1.3 samarbejdet med transportørerne
I afsnit 4.2, som handler om de interne muligheder, gennemgår håndbogen de enkelte
funktioner i virksomheden for sig og peger på metoder, som disse kan bruge. Figur 4.1 på
side 87 giver et overblik over metoder til de forskellige funktioner.
4.1 Produktorientering bygger på dialog, samarbejde og
miljøforbedringer i produktkæden
Produktkæden, det vil sige forløbet fra råvarerne bliver udvundet, bearbejdet til
delemner og efterhånden sat sammen til det færdige produkt, er grundlæggende for hele
produktorienteringen. De vigtigste aktører, som I har størst mulighed for at påvirke og
samarbejde med, er jeres umiddelbare kunder og leverandører. De led i produktkæden, der
ligger længere væk, er i de fleste tilfælde vanskeligere at have en tæt dialog med, og
det koster ressourcer at få alle led med.
Derfor:
Start med de kunder og leverandører, der er tæt på, for der er jeres fælles
forretningsinteresser størst. Endvidere kan transportører være centrale
samarbejdspartnere, hvis transport er en vigtig del af jeres produktkæde.
Hvis I bruger eller har brugt en del ressourcer på miljøforbedringer, kan I opleve,
at I har større miljøviden end kunderne og/eller leverandørerne. Det vil kræve en
ekstra indsats at overbevise dem om fordelene ved en større samlet indsats.
Inden I går i gang med at kontakte kunder og/eller leverandører er der nogle
"hjemmeopgaver", som I med fordel kan løse først:
- Se på resultatet af det livscyklusoverblik, som I fik via kapitel 3 (eller på anden
vis). Hvor i produktkæden er de største miljøpåvirkninger henholdvis de største
forbedringspotentialer? Afhænger miljøbelastningerne f.eks. af, hvordan produktet bliver
brugt eller har brugeren (næsten) ingen indflydelse på dette?
- Hvem bestemmer designet og kvaliteten af produkterne, herunder brug af diverse stoffer
og materialer? Er det udelukkende kunderne, der bestemmer, bestemmer I selv eller er det
styret af de råvarer, I kan få fra leverandørerne? Hvem af jeres kunder /leverandører
er vigtige for at opnå forbedringer, både i forhold til udvikling af mindre
miljøbelastende produkter og reduktion af påvirkning under brug og bortskaffelse? Vurder
hvilke handlemuligheder I har, herunder hvem I eventuelt er særligt afhængige af.
- Hvor er I selv placeret i produktkæden? Hvis I er slutproducenter til detailmarkedet,
er kunderne enten et handelsled eller de endelige brugere, som kan være vanskelige at
have samarbejde med enkeltvis. Til gengæld er leverandørerne potentielle
samarbejdsparter. Hvis I selv er leverandører til andre virksomheder, har I måske færre
store kunder, som I bør forholde jer til.Til gengæld kan jeres muligheder for at
påvirke deres beslutninger være begrænset. Med andre ord: hvor tror I, at I har de
største muligheder for at påvirke/samarbejde?
- Hvad er gevinsterne ved et samarbejde både for jer og for kunden/leverandøren?
Find frem til områder, der kan give begge parter fordele (dvs. skab en
"win-win" situation), f.eks. i form af større markedsandele, besparelser på
produktomkostningerne, større leveringssikkerhed, tættere forretningsrelationer med
større loyalitet, godt image osv. Hvis I kan pege på mulige fordele, er det meget
lettere at få et samarbejde i gang!
- Hvor højt prioriterer ledelsen at få miljøforholdene med i produktkæden? Hvor mange
ressourcer vil I bruge på det og er det en væsentlig del af jeres miljøpolitik, nu
eller på sigt? Svarene hænger givetvis tæt sammen med ovenstående spørgsmål om
fordele, og har betydning for, hvor aktivt opsøgende eller afventende I bør være.
Sæt fokus på fordelene ved et samarbejde - både for jer selv
og for dem, som I ønsker at samarbejde med.
"Win-win"-muligheder er svære at sige nej til.
Det er naturligt at have fokus på miljø- og arbejdsmiljøforbedringer i egen
produktion, og stadig flere virksomheder stiller krav til især leverandørerne for at
kunne reducere deres egne interne miljø- og arbejdsmiljøbelastninger. Ud fra en
livscyklustankegang er der imidlertid et par centrale overvejelser. For det første er det
vigtigt at være opmærksom på, at jeres egne miljøforbedringer ikke skaber
miljøproblemer i andre led i produktkæden. For det andet bør I overveje, hvordan I kan
gøre det lettere for jeres leverandører, kunder, affalds bortskaffere m.fl. at tage
miljøhensyn og opnå miljøforbedringer. Hvis I samtidig selv kan opnå
miljøforbedringer eller andre fordele, er det kun endnu bedre.
Miljøforbedringer hos leverandøren
Dalmose Trævare-Industri, som producerer ligkister, tog initiativ til, at deres
leverandør af MDF-profiler selv kunne vælge, hvilken udformning profilerne skulle have,
så længe funktionskravene blev opfyldt. Leverandøren har dermed kunnet rationalisere
sin produktion og opnå ressourcebesparelser. |
Når I har gjort "hjemmearbejdet" kan I tage stilling til, om det er kunder,
leverandører, transportører eller dem alle tre, I vil fokusere på.
4.1.1 Dialog og samarbejde med kunderne
Mulighederne for påvirkning eller samarbejde med kunderne afhænger selvfølgelig af,
hvilket forhold, I har til dem. Nedenfor er der sat fokus på nogle typer kunder, men der
kan selvfølgelig være andre.
Yderligere inspiration til at indarbejde miljøspørgsmål i samarbejdet med kunderne
kan fås i Miljøstyrelsens håndbog "Miljødialog med kunder" (se
referenceliste). Den vejleder i, hvordan I kan udvælge de rette kunder til miljødialog ,
identificere kundebehov og evaluere dialogen med kunderne.
4.1.1.1 Industrielle kunder
Hvis jeres væsentlige kunder er andre virksomheder, kan I tage udgangspunkt i, om det
er kunderne eller jer selv, der bestemmer produktets design og funktion. Hvis kunderne
"dikterer", hvordan produktet skal se ud, kan I undersøge, om den funktion, som
jeres produkt skal opfylde, kan klares på en anden måde f.eks. ved at I
designer/producerer anderledes eller at kunden anvender produktet på en måde, der er
mindre miljøbelastende. Et par eksempler:
Optimal dosering af vaskemidler nedsætter forbruget
Berendsen Textile Service har indgået en aftale med Henkel-Ecolab om levering af
udstyr til dosering af vaskemidler på vaskerierne. Udstyret, som sikrer optimal dosering
og dermed mindst mulig forbrug af vaskemidler, er installeret på samtlige vaskerier, og i
tilknytning til udstyret er der koblet automatisk dataopsamling om forbrug m.m.. Et
ensartet system for hele sektoren giver mulighed for at sammenligne forbruget på de
forskellige servicecentre, og dermed også for at sætte fælles standarder og udveksle
erfaringer. |
Mindre materialer, mindre vægt
Ved at se nærmere på produktets livsforløb fandt C.C. Jensen ud af, at der er et
stort materialespild hos aftageren af skibsskruer. Omkring 15% af den støbte skibsskrue
blev slebet af hos kunden, og C.C. Jensen vil nu undersøge, om det er muligt at støbe
tættere på de endelige dimensioner, og dermed spare på råvarerne aluminium og bronze. |
Som eksemplerne viser, er der fordele for begge parter i samarbejdet. I
Henkel-Ecolab/Berendsen samarbejdet har Berendsen (kunden) fået reduceret mængden af
vaskemidler på vaskeriet, mens HenkelEcolab har udvidet forretningsområdet inden for
udvikling og levering af doseringsudstyr.
Hos C.C. Jensen og deres aftager vil fordelene for begge parter handle om reduktion af
ressourceforbruget, både i forhold til råvaren stål og i tilknytning til bearbejdning
af den færdige skibsskrue. Endvidere betyder den lavere vægt, at brændstofforbruget ved
transpor t fra C.C. Jensen til kunden bliver mindre.
Hvis I selv designer produktet, bør I også i denne situation undersøge, hvordan
kunderne bruger produktet, og om I kan være med til at reducere miljøbelastningerne i
forbindelse med brugen.
Fokus på service og kundevejledning
Bodenhoff forhandler bl.a. kopimaskiner med tilhørende serviceordning. Allerede i sin
miljøpolitik slår virksomheden fast, at brugsfasen er vigtig: "Bodenhoff rådgiver
og instruerer sine kunder i miljø-, sikkerheds- og sundhedsmæssig optimal anvendelse af
sine produkter og tilser, at denne holdning efterleves af Bodenhoff`s medarbejdere."
For at lette miljøvenlig adfærd hos brugerne og blandt egne serviceteknikere har
virksomheden bl.a. fået udviklet en særlig returbeholder med kildesortering af tonere,
filtre, emballage m.m. Beholderen sættes op hos kunderne, som kontakter Bodenhoff når
det er tid til tømning. Efterfølgende sker der en yderligere sortering, og de enkelte
affaldsfraktioner bortskaffes med størst mulig omtanke for miljøet. Citeret fra
brochuren "Bodenhoff og miljøet. Politik, praksis og produkter" |
En anden vigtig mulighed er produktudvikling og tilpasning, hvor I selv
systematisk vurderer mulighederne for at anvende mindre miljøbelastende materialer og i
det hele taget arbejder for at reducere miljøbelastningerne i produktets samlede
livscyklus. Dette er nærmere beskrevet i afsnit 4.2.3 Produktudvikling. Også her
er kundernes behov og ønsker en parameter, som bør med i udviklingsarbejdet.
På det industrielle marked er nogle kunder normalt vigtigere end andre, og med disse
kunder kan der opbygges tætte relationer over årene, eventuelt i form af egentligt
udviklingssamarbejde. For den produktorienterede miljøindsats betyder det, at I har
muligheder for at opnå både miljøgevinster og markedsfordele. Med udvalgte kunder kan I
f.eks. opbygge en fælles viden om miljøpåvirkninger i produktets livsforløb, og et
fælles datagrundlag, som I kan bruge til at opstille produktkædebaserede mål med
tilhørende nøgletal og indikatorer.
Livscyklusbaseret mål
For køretøjer har vægten stor betydning for energiforbruget i brugsfasen, hvilket
er en af de helt centrale miljøpåvirkninger. Det er derfor nærliggende at fastlægge et
mål for reduktion af køretøjets vægt. Men opfyldelsen af målet kan være kompleks,
for mens det umiddelbart kan lade sig gøre at reducere vægten af chassis`et ved at bruge
andre materialer, vil brugernes stigende krav til sikkerhed (airbags, forstærkede rammer
m.m.) trække i retning af højere vægt. En tæt opfølgning på den produktudvikling,
der foregår hos mange forskellige leverandører, er derfor nødvendig for at realisere
det overordnede mål. |
4.1.1.2 Offentlige indkøbere
Hvis offentlige institutioner er blandt jeres væsentlige kunder, vil I ofte have
et mindre tæt samarbejde, og måske skal I forholde jer til et større antal kunder.
Offentlige indkøbere er en stor gruppe, og der er i de senere år udviklet en del
redskaber, som de bruger til at vurdere miljøforholdene fra forskellige typer produkter.
Som beskrevet i kapitel 3, drejer det sig for det danske marked blandt andet om
"Miljøvejledninger til indkøbere" og diverse checklister, som er udarbejdet af
Statens og Kommunernes Indkøbscentral". Selv om jeres produkt( er) ikke på
nuværende tidspunkt er omfattet af konkrete vejledninger, bør I sætte jer ind i typen
af de krav, der bliver foreslået i de eksisterende vejledninger. Det giver et godt
fingerpeg om, hvilke miljøforhold, der er særligt fokus på, og hvad indkøberne
prioriterer i forhold til miljø.
Brug de udarbejdede miljøvejledninger til indkøbere. Det er der mange andre, der
gør, og når flere fokuserer på de samme miljøpåvirkninger, fremmer det ønsket om
handling.
Brug tid på at levere den ønskede miljødokumentation for produkterne. Indkøberne
har måske kun denne information at forholde sig til, når de skal vælge leverandør. Byg
gerne dokumentationen op, så den følger de vejledninger, som indkøberne bruger.
I afsnit 4.2.5 Indkøb er der henvisninger til værktøjer, som kan bruges til
at inddrage miljø- og arbejdsmiljøspørgsmål ved indkøb. Hvis I selv er leverandører,
bør I forholde jer til, hvordan I kan/vil opfylde de nævnte krav.
4.1.1.3 Detailhandel
Den miljøbevidste del af detailhandlen ønsker at forhandle miljømærkede produkter
og andre produkter, som er dokumenteret mindre miljøbelastende. Detailhandlen er i sagens
natur meget følsom for forbrugernes ønsker og valg, og disse kan ændres fra dag til
dag, ikke mindst hvis der kommer mediefokus på et givet produkt. Her er det vigtigt at
opbygge en gensidig troværdighed, så de ansvarlige indkøbere har tillid til, at I vil
håndtere et eventuelt problem fornuftigt.
FDB satser på miljøet
FDB med de butikskæder, der er tilknyttet, arbejder aktivt med miljøforbedringer ud
fra en fastlagt miljøpolitik. Det betyder blandt andet, at de inviterer leverandørerne
til miljøsamtaler, hvor begge parters ønsker, krav og id"er kan komme frem. For FDB
er det vigtigt at holde sig ajour med leverandørernes miljømæssige potentialer og
hvilke produkter med større miljøhensyn, der er på vej. |
Uanset om jeres forhandlerled lægger større eller mindre vægt på miljøspørgsmål,
bør I holde jer à jour med markedstendenserne og have et beredskab til at kommunikere
med pressen og andre i en eventuel krisesituation. Specielt hvis jeres produkter
indeholder stoffer, som kan vise sig at være miljø- eller sundhedsmæssigt betænkelige,
også selv om det ikke er dokumenteret på nuværende tidspunkt. Fremgangen for de
økologiske produkter og Shell's "lussing" på Brent Spar sagen (dumpning af en
udtjent olieboreplatform i Nordsøen) viser, at forbrugerne har stor magt men også
at "magten" i form af efterspørgsel eller mangel på samme ikke nødvendigvis
er baseret på miljømæssig viden.
4.1.2 Dialog og samarbejde med leverandørerne
Hvis I har eller er ved at opbygge et certificeret miljøledelsessystem, har I/skal I
have en eller anden form for struktureret vurdering af leverandørernes miljøpræstation,
da indkøb og leverandørstyring indgår som et af elementerne i systemet.
Med den viden, som I har fået om produkternes miljøbelastninger i hele livscyklus,
bør I vurdere, om det giver anledning til at se nærmere på samarbejdet med nogle af
jeres leverandører. Hvis I tidligere har prioriteret at undgå stoffer, som kan give
uønskede miljøpåvirkninger i jeres egen produktion, kan I vælge at inddrage forhold i
andre faser af livscyklus. F.eks. kan I undersøge, om nogle af de stoffer, som
leverandøren anvender i produktet, giver problemer i forbindelse med genanvendelse og
bortskaffelse. Eller om produktudvikling hos leverandøren er nøglen til at få nedbragt
det samlede produkts energiforbrug i brugsfasen.
Genvinding og bortskaffelse i elektronikindustrien
I elektronikindustrien er der stor fokus på genanvendelse og bortskaffelse. Det
betyder, at producenter og leverandører bl.a. skal
- undgå at bruge visse stoffer som PCB, cadmium og kviksølv
- mærke større plastkomponenter med plasttypen
- undgå at samle produktet, så det ikke kan skilles igen, dvs, undgå at lime, nitte
m.v.
Som slutproducent bør man sikre sig, at leverandørerne også opfylder dette. |
Lige som for kunderne bør I udvælge de centrale leverandører, og bruge mest tid på
dem. Hvis I ikke allerede er afklaret omkring dette, kan I bruge håndbogen
"Miljødialog med leverandører" (se referenceliste). I denne håndbog er
opsamlet praktiske erfaringer og anbefalinger fra en lang række miljøcertificerede
virksomheder i Danmark.
I nærværende håndbogs afsnit 4.2.5:Indkøb er der endvidere eksempler på
værktøjer i form af checklister m.m., som kan bruges i samarbejdet med leverandørerne.
4.1.3 Dialog og samarbejde med transportørerne
I forbindelse med jeres miljøledelsessystem eller en miljøgodkendelse har I måske
allerede forholdt jer til transportørernes miljøbelastninger i form af støj ved til- og
frakørsel fra jeres virksomhed eller håndtering af miljøfarlige stoffer. I
produkt-/livscyklussammenhæng kan I supplere dette med andre aspekter som:
- reduktion af transportbehov
- logistikplanlægning
- valg af transportform
- valg af motorteknologi med henblik på at reducere både brændstofforbrug og emissioner
Dette er mest relevant, hvis I selv står for transporten. Første skridt er så at
undersøge jeres transportbehov og normale praksis. Kan transportmængden reduceres,
f.eks. ved at ændre på nogle interne rutiner eller ved at planlægge kørslen på en
mere rationel måde?
Henkel-Ecolab sætter fokus på efterleverancer for at begrænse transporten
Henkel-Ecolab har valgt transport som et indsatsområde. Et første overblik viste, at
følgende funktioner har indflydelse på omfanget af transporten:
- Ordremodtagelse (minimere fejlekspeditioner)
- Logistik (transportplanlægning)
- Salg (sælge større ordrer, som "passer til" transportmidlet)
- Forskning og udvikling (udvikle koncentrerede produkter med mindre vægt og volumen)
- Lagerstyring (minimere restordrer)
Virksomheden konstaterede en uforholdsmæssig høj kvote af efterleverancer, som
transportmæssigt var dyrt. For at afklare årsagerne til de mange efterleverancer er der
nedsat en intern gruppe, som skal komme med løsningsforslag. |
Dernæst bør I vurdere transportformen, dvs. om produkter og materialer fragtes med
bil, tog, skib eller fly. Ofte vil det være en blanding. Der er ikke noget entydigt svar
på, hvilken transportform, der er mest eller mindst miljøbelastende. Dog kan man for
langdistancetransport som en tommelfingerregel sige, at flytransport er mere
miljøbelastende end tog og skib. For biltransport er fyldningsgraden en central
parameter. Hvis I skal transportere ét ton én kilometer er det bedre at køre med en
fuldt lastet 16-hjuls lastbil med anhænger end en fuldt lastet Ford Transit, fordi
miljøbelastningen allokeres til samtlige produkter i bilen. Hvis I kører med en
næsten-tom 16-hjuls lastbil, er dette værre end at køre med en næsten-tom Ford
Transit.
For den eller de valgte transportformer kan I derefter se på mulighederne for at
effektivisere brændstofforbruget og nedbringe emissionerne.
Hvis I køber transportydelser fra andre virksomheder, bør I styre dette via krav til
transportleverandørerne. Bang & Olufsen nævner specifikt transporten i deres
livscyklusbaserede miljøpolitik: "Vi vil stille miljøkrav til vore transportører
om en høj udnyttelsesgrad og en optimal teknologianvendelse for transportenhederne".
Dette bliver i miljøredegørelsen for 1998/99 uddybet med følgende:
B&O`s miljøkrav til transportleverandører
I overensstemmelse med vor indkøbsstrategi styres en stigende andel af transporten af
leverandøren. I dette regnskabsår udgør andelen af frit leverede forsendelser 87%. Der
er derfor behov for, at indkøbsaftalerne i langt højere grad specificerer Bang &
Olufsens miljøkrav til den transportform, der anvendes i varekøbet. Principielt er disse
krav som minimum en opfyldelse af gældende EU-lovgivning med særlig fokus på
ressourceudnyttelse, planlægning og gældende arbejdstidsregler samt anvendt
transportteknologi. |
Nogle transportører er selv miljøcertificerede og arbejder derfor med at sikre
løbende forbedringer. Kontakt evt. disse for at få informationer om, hvor der vil være
muligheder for forbedringer, og hvad det kræver af samarbejdet med jer som købere af
transportydelser.
Ønsket samarbejde - set fra en transportudbyder
Fra transportvirksomheden Schenker-BTL er opfordringen til kunderne, at de for at
fremme mulighederne for mindre miljøbelastende lastbiltransport kan:
- give mange og korrekte oplysninger om godset og håndtering af det, ikke mindst når det
drejer sig om farligt gods
- så vidt muligt give transportøren tid til at planlægge transporten
- stille krav til motorteknologien baseret på EUROnormerne
- vælge transportører der har kapacitet til at planlægge
|
Transportområdet med de muligheder, der her er for at nedbringe miljøbelastningerne,
er et omfattende emne i sig selv. Nedenstående håndbøger indeholder en række konkrete
anbefalinger og checklister:
- "Miljøstyring og transport. Håndbog for små og mellemstore virksomheder".
Udgivet af COWI, 1999 med støtte fra Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen.
- "Miljø og sikkerhed Håndbog for vejtransport". Udgivet af Erhvervenes
Transportudvalg og Foreningen af Danske Eksportvognmænd, 1997.
I nærværende håndbogs afsnit 4.2.8:Logistik er der udvalgte eksempler på
nogle af disse værktøjer.
4.2 Hvordan arbejde med produktorientering i virksomhedens
forskellige funktioner?
Fra virksomheder, der har erfaringer med at indarbejde livscyklustankegangen lyder
et vigtigt budskab: Sørg for at forankre opgaver og ansvar ude omkring i organisationen.
Resultaterne bliver skabt via den daglige indsats, ikke via en fin plan, der er skrevet
ved et skrivebord.
Dermed bliver uddannelse og udveksling af viden og erfaringer meget vigtig. En
forståelse for, hvad egne valg og handlinger har af konsekvenser andre steder i
livscyklus og i organisationen, er udgangspunktet for at træffe de beslutninger, som
samlet set er mest optimale for miljøet - og for aftagerne. Samtidig er det vigtigt at
finde en balance. Alle medarbejdere skal ikke nødvendigvis være miljøeksperter.
De færreste virksomheder har mulighed for at gøre en stor indsats mange steder på en
gang, men uanset hvor I starter, vil medarbejderne i den pågældende funktion have brug
for et eller flere værktøjer, der kan støtte dem i at indarbejde livscyklustankegangen
og de produktrelaterede miljøhensyn. Med andre ord: hvor, hvornår og hvordan skal
miljøhensynene indarbejdes i det daglige arbejde?
For de områder, hvor I vælger at gøre en særlig indsats, bør I fastlægge en
politik, der kan supplere og uddybe den overordne de miljøpolitik. Miljøpolitikken er
sjældent specifik nok til at udstikke retningslinjer for de enkelte områder - derfor
bør I udarbejde en politik med tilhørende mål for "grønne" indkøb,
"grøn" produktudvikling osv.
Nedenfor er udvalgte funktioner gennemgået, med vægt på en kort beskrivelse af deres
handlemuligheder og forslag til værktøjer i form af checklister og lignende. I nogle
tilfælde er værktøjerne "klippet" fra andre kilder, og der vil så være
henvisning dertil. I disse tilfælde bør I anskaffe de oprindelige publikationer, så I
får det samlede materiale.Værktøjerne er til inspiration, det er op til jer selv
(typisk via samarbejde mellem miljøfunktionen og den funktion, som skal bruge
værktøjet) at udvikle eller tilpasse jeres eget.
Oversigten (figur 4.1) på næste side viser, hvilke værktøjer, der vil være egnede
til de forskellige funktioner, og hvilke afsnit i håndbogen, der handler om de enkelte
funktioner.

4.2.1 Ledelsen skal inddrages meget aktivt
Overordnet set er ledelsens opgave at fastlægge jeres miljøstrategi og
prioriteringer, fordele ansvar og ressourcer ud fra dette og sørge for, at organisationen
som sådan er rustet til at løfte opgaverne. Det gælder også for produktorienteringen,
hvor ledelsens rolle er specielt vigtig, fordi det handler om at koordinere og prioritere
på tværs af organisationen. Ledelsen skal med andre ord forholde sig til, om de
eksisterende informationsstrømme og beslutninger fungerer effektivt i forhold til den
produktrettede indsats. Manglende koordinering kan have store konsekvenser ud over selve
miljøarbejdet, som eksemplet nedenfor viser.
Et uheldigt eksempel fra det virkelige liv
I en større virksomhed havde udviklingsafdelingen fastlagt et miljømål for
udfasning af et givet stof, som var både miljømæssigt og markedsmæssigt betænkeligt.
Alle i udviklingsfunktionen og i salg- & markedsføring blev informeret om dette mål.
Desværre glemte man at informere indkøbsfunktionen, så mens målet blev omsat til
handling i de andre funktioner, forhandlede indkøberne en stor kontrakt på plads med en
leverandør. I denne kontrakt forpligtede virksomheden sig til at aftage en betragtelig
minimumsmængde af det "forbudte" stof i de næste 5 år. |
Den produktorienterede miljøstrategi er også langt mere synlig på markedet i forhold
til leverandører, kunder og forbrugere end traditionel miljøledelse. Ledelsen skal
derfor aktivt tage stilling til, hvilken profil virksomheden skal have, og hvor stor
betydning miljøforhold skal have i jeres samarbejde med især kunder og leverandører.
For at sikre den nødvendige gennemslagskraft, skal den produktorienterede politik og
hensigtserklæringer omsættes til konkrete mål, som ledelsen skal følge op på, og
dette kan indarbejdes i miljøledelsessystemet, hvis I har et. De produktorienterede
miljømål kan både være direkte relateret til selve produktet f.eks. udfasning
af et pro 88 blematisk stof i produktet - og til andre områder af jeres
aktiviteter, f.eks. miljøhensyn indarbejdet ved x% af indkøbene til administrationen.
Det er vigtigt at tænke på tværs i organisationen, så miljømålene bliver suppleret
af andre mål. Hvis f.eks. I fastlægger et mål for udvikling af et mindre
miljøbelastende produkt, bør der i salgsafdelingen være et mål for, hvor meget af det
nye produkt, der skal sælges. Med andre ord skal ansvaret for at opnå miljømålene
bredes ud i organisationen, men det bør ske på en måde, som sikrer, at der er
fornuftige succeskriterier forbundet med ansvaret.
Sørg for at succeskriterierne for den enkelte funktion/medarbejder passer til de
produktorienterede målsætninger. Eller at der i det mindste ikke er konflikter.
Erfaringerne viser, at ledelsens opbakning og synlige prioritering af miljøindsatsen
er en forudsætning for at opnå tilfredsstillende resultater. Ud over at ledelsen i mange
forskellige sammenhænge bør give udtryk for prioriteringerne ikke mindst i form
af at sikre de nødvendige ressourcer til at løfte de ønskede opgaver kan I
arbejde med organisatoriske mål til fremme af indsatsen. Hvis I ikke allerede arbejder
med sådanne mål i jeres miljøarbejde, kan I benytte lejligheden til at gøre det, når
I indarbejder produktorienteringen. Mange flere medarbejdere får miljø med ind i
dagligdagen, og derfor er det ekstra vigtigt at sikre motivation og effektivitet.
Nedenstående eksempler på organisatoriske mål er til inspiration.
- Motivation af medarbejdere. Bonusordninger, som flere medarbejdergrupper skal bidrage
til og får glæde af, kan fremme motivationen. Kan være knyttet til at nedbringe
mængden af udvalgte, ikke-fornyelige ressourcer, der bliver brugt i produktets
livsforløb. Det kan motivere produktudviklere og indkøbere til at finde bedre
alternativer, mens sælgere og andre med kundekontakt kan arbejde for at fremme
returordninger og genbrug
- Efteruddannelse i produktorienteret miljøarbejde. Fastlæg mål for andelen af
medarbejdere, der har gennemgået relevante kurser internt og/eller eksternt
- Miljøansvar i jobbeskrivelser. Fastlæg mål for andelen af ledere/ mellemledere og
nøglemedarbejdere, der har miljøansvar med i deres jobbeskrivelser, og hvor der som
følge af dette er fastlagt succeskriterier, der påvirker lønudvikling og
karrieremuligheder
- Rapporteringspligt til ledelsen. Specielt i større virksomheder er det almindeligt, at
ansvarlige ledere/mellemledere periodevis skal indrapportere til topledelsen på udvalgte
områder. Her bør miljøpræstation og initiativer indgå sammen med de andre elementer
- Informationspligt på tværs i organisationen. I virksomheder med en linjeorganisation
vil informationsstrømmene typisk gå op og ned gennem disse linjer. I kan arbejde for at
fremme informationen på tværs både via opfordringer og tilskyndelser, men også ved at
formalisere de tværgående informationsstrømme.
- F.eks. ved at at personer fra en linje/funktion skal deltage i visse møder eller
beslutninger i en anden funktion.
4.2.2 Miljøfunktionen skifter rolle
Miljømedarbejderen/den miljøansvarlige har i et traditionelt miljøledelsessystem
naturlig fokus på, hvad der foregår i produktionen og i de funktioner, der umiddelbart
er knyttet til denne. Den viden, der indsamles udefra, handler meget ofte om
myndighedskrav og enkelte andre interessenters krav. De(n) miljøansvarlige vil også ofte
have opgaver med at motivere og "uddanne" kollegerne, foretage konkrete
miljøvurderinger og holde ledelsen orienteret og meget andet.
Mange af disse opgaver vil være de samme, når I arbejder produktorienteret, men der
vil komme nye dimensioner til. Dels naturligvis hele det miljømæssige
livscyklusperspektiv, som de miljøansvarlige skal blive fortrolige med og formidle videre
til kollegerne. Dels støtte til mange forskellige funktioner med nye værktøjer og
sikring af koordinering af indsatsen mellem afdelingerne. Men ikke mindst vil de
miljøansvarlige få en anden rolle over for ledelsen. Når miljøperspektivet breder sig
ud over virksomhedens egne rammer, vil ledelsen have brug for vurderinger, der rækker
længere end tidligere. Det betyder, at de miljøansvarlige også skal tænke
markedsstrategisk, organisatorisk m.m. eller i det mindste forstå at alliere sig
med andre, som kan bidrage med denne viden. For at opnå den nødvendige gennemslagskraft
i ledelsen, skal de miljøansvarlige favne både bredde og miljøfaglig dybde. Det er
noget af en udfordring, som I bør tage seriøst!
Som nævnt tidligere skal alle medarbejdere ikke være miljøspecialister. Men det er
vigtigt, at I afklarer, hvilken viden den enkelte medarbejder selv skal have (f.eks. et
overordnet kendskab til produkternes miljøpåvirkninger i livsforløbet) eller er
forpligtet til at opsøge (f.eks. miljømæssige konsekvenser af de valg, som
medarbejderen træffer). I bør opbygge tilstrækkelig viden til at kunne foretage de
tilbagevendende vurderinger og beslutninger, mens komplicerede engangsvurderinger som
f.eks. vurdering af miljøpåvirkningerne ved de kemikalier, I anvender, kan købes hos
eksterne eksperter.
Brug evt. også eksterne eksperter hvis jeres eget videngrundlag ikke er
tilstrækkeligt. Men det er en god idé at tage udgangspunkt i jeres egen viden først.
Det øger chancen for gode praktiske løsninger, som den enkelte medarbejder kan bruge,
fordi han selv har været med til at finde løsningen. Hvis I bruger eksperter, bør I
sikre at den viden, som de tilfører jer, bliver forankret i virksomheden, så I selv kan
tage over.
Kortlægning af videnkanaler
Hos APC Denmark ApS har miljøkoordinatoren gennemført en omfattende kortlægning af,
hvordan produktrelaterede dokumenter og viden strømmer rundt i udvalgte dele af
virksomheden. Kortlægningen gav en række gevinster, herunder:
- fælles forståelse for ord og begreber
- overblik over hvilke dokumenter, der cirkulerer i virksomheden, og ad hvilke kanaler
- overblik over de enkelte afdelingers/medarbejderes behov for information
- forståelse for hvad der skal til for at medarbejderne mest effektivt kan gennemføre
ønskede handlinger
|
4.2.3 Produktudvikling
For de virksomheder, der selv produktudvikler, er det et "must" at inddrage
miljøhensyn i produktudviklingen.Via materialevalg og sammensætninger fastlægges en
meget stor del af produktets senere funktion og de miljøbelastninger, der er forbundet
med brugen og bortskaffelsen. Derfor er det her, de bedste muligheder er for at nedbringe
miljøbelastningerne fra produkterne. Hvis I ikke selv produktudvikler, kan I i stedet for
søge indflydelse ved at stille ønsker, krav eller forslag om produktet og dets
miljøforhold til den eller de virksomheder i produktkæden, hvor produktudviklingen
foregår.
Inddrag miljø- og arbejdsmiljøhensyn i forbindelse med produktudvikling og
-specifikation. Det er her, grunden bliver lagt til miljø- og arbejdsmiljøbelastningerne
i produktets livsforløb.
Ud over at opnå miljøforbedringer, viser erfaringerne, at besparelser,
kvalitetsforbedringer, bedre kontakt med markedet og større kundetilfredshed kan være
positive sideeffekter ved at arbejde systematisk med miljøhensyn ved produktudvikling.
Hvis I fremstiller varige forbrugsgoder, produktionsudstyr eller lignende med høj
værditilvækst, hvor I selv har kontrol over produktudviklingen, og hvor der er
veldefinerede distributionskanaler og eventuelt tilbagetagningsordninger, har I mange
muligheder. Hvis I producerer til private forbrugere kan forholdene være noget mere
diffuse. Blandt andet er det et noget større arbejde at afklare forbrugerønsker, og
langt de fleste køberes overvejelser om miljø er langt mindre systematiske end
professionelle indkøberes.
I nogle tilfælde flyttes omkostningerne i produktets levetid, så selve
udviklingsfasen og lanceringen af det nye produkt bliver dyrere især hvis I skal
investere i nyt udstyr for at producere det nye produkt. Til gengæld bliver det måske
billigere at bruge og bortskaffe produkterne, hvilket kan betyde større salg. Det kræver
således accept fra ledelsen og en klar politik med mål for, hvad I ønsker at opnå.
Netop dette betyder, at der er en oplagt kobling mellem produktudvikling og miljøledelse,
hvor fastlæggelse af mål for løbende forbedringer også omfatter mål for
produktforbedringer.
4.2.3.1 Alle produkter kan forbedres
Uanset hvilke typer produkter, der er tale om, er der nogle muligheder, som det altid
er relevant at undersøge, for at reducere produkternes miljøbelastning - se
nedenstående tommelfingerregler. En sådan liste frister til at tage fat i hver enkelt
problemstilling for sig, men hvis I vælger en skridt for skridt løsning, skal I være
opmærksomme på at undgå suboptimeringer. Dvs. undgå at I opnår forbedringer ét sted,
men skaber endnu større problemer et andet sted.
Tabel 4.2
Tommelfingerregler for milj¿forbedringer i forbindelse med produktudvikling
Valg og brug af materialer
- begrænse indholdet af miljø- og sundhedsfarlige stoffer
- indarbejde genanvendte og genanvendelige materialer
- bruge mere holdbare materialer
- bruge mindre mængder materiale
|
I processerne
- nedbringe spildmængderne
- nedbringe energiforbruget
- nedbringe brugen af miljø- og sundhedsskadelige stoffer
|
Brug af produktet
- sørge for energieffektivitet
- nedbringe mængden af affald og udledninger
- minimere emballagen
|
Genbrug og genanvendelse
- indarbejde genanvendelige materialer
- sørge for at produktet er let at skille ad efter brug
- bruge flest mulige standardiserede materialer
- sørge for mærkning af de enkelte dele
- nedbringe antallet af komponenter i produktet
- nedbringe antallet af forskellige materialer i produktet
|
Udvid produkters og komponenters levetid
- sørge for at komponenter og dele af produkterne kan bruges i andre produkter
- sikre mulighed for opgradering af produktet
- sørge for at gøre reservedele m.m. let tilgængelige m.h.p. vedligeholdelse og
reparation
- bruge istandsatte dele fra udtjente produkter
|
Bortskaffelse
- sørge for at de dele af produktet eller komponenterne, som ikke kan genbruges, kan
afbrændes med energigenvinding eller som sidste mulighed kan deponeres med mindst mulig
miljøbelastning
Kilde:WICE:Design for Environment,1994 |
4.2.3.2 Værktøjer til brug ved miljøhensyn i produktudvikling
Når I starter arbejdet med systematisk at inddrage miljøhensyn i produktudviklingen
er uddannelse en nøgleparameter. Løbende forbedringer sikres ikke af nogle få
ildsjæle, og alle involverede bør derfor have en basal miljøviden, der er tilpasset
deres behov.
Derudover kan I udarbejde lister over acceptable og uacceptable stoffer og checklister
med spørgsmål, som produktudvikleren altid skal overveje. Tag f.eks. udgangspunkt i
ovenstående oversigt fra WICE (tabel 4.2) og suppler med emner, der er relevante for
jeres egne produkttyper. I kan også vælge at nedsætte et team, som skal være
"djævelens advokater" og stille kritiske spørgsmål til produktudviklernes
forslag , ligesom I kan opstille scoresystemer og miljøbaserede kriterier for, hvornår
et nyt produkt er acceptabelt.
Det er oplagt at inddrage livscyklusvurderinger i produktudviklingen, så I får tænkt
miljøbelastningerne i alle faser af produktets livsforløb igennem. Her kan I starte med
at opstille et miljømæssigt idealkoncept for produktet i de forskellige faser og så ud
fra det undersøge de reelle muligheder og alternativer. I figur 4.3 er vist et eksempel
på prioriterede idealkrav for et siddemøbel. Idealkravene er prioriteret, så
rengøring, reparation og bortskaffelse helst skal være unødvendig eller som det
næstbedste alternativ skal minimeres.
Figur 4.3
Idealkoncept for siddemøbel eksempel for brugs- og bortskaffelsesfaserne

Kilde:Bearbejdet fra Institut for Produktudvikling, seminarer for
industrielle designere,1998.
Til støtte for arbejdet med at inddrage miljøhensyn ved produktudvikling, er der
udarbejdet pc-baserede analyseværktøjer,som kan sætte tal på omfanget af
miljøbelastningerne, men de forudsætter, at I har en vis mængde data til rådighed.
Disse værktøjer er derfor lettest at anvende, hvis I har et eksisterende produkt, som I
kan sammenligne ændringerne med. Desuden skal resultaterne altid bruges med forsigtighed,
fordi en del af de data, der er bygget ind i pcværktøjerne er gennemsnitstal for
forskellige processer og dermed ikke specifikke for netop jeres produkt. I Danmark er de
mest anvendte værktøjer LCV, som er udviklet i forbindelse med UMIP projektet og
SimaPro, som er udviklet af Pré i Holland (se Bilag 1 i del C).
UMIP (Udvikling af Miljøvenlige Industri Produkter) er en omfattende metode, og for
virksomheder uden kendskab til LCA og detaljerede miljøvurderinger kan den være svær at
komme i gang med. For at lette anvendelsen er metoden forenklet og beskrevet i
"Håndbog i miljøvurdering af produkter" (se referenceliste), som på flere
områder supplerer nærværende håndbogs anbefalinger.
4.2.3.3 Faserne i produktudvikling
Udvikling af nye produkter "fra bunden" omfatter normalt en række faser
fra idé over udvikling af produktkoncept og detaljering til lancering på markedet,
f.eks. som vist i eksemplet fra Grundfos.
Grundfos' 7 trin i produktudviklingen
Grundfos opererer med 7 trin i et produktudviklingsforløb:
- Id"opsamling
- Forstudie (miljøkrav til projekt og produkt)
- Konceptfase
- Udviklingsfase
(Livscyklusvurdering af de mål, der er fastlagt på trin 2)
- Klargøringsfase
- Produktionsopstart
- Salgsfase
Miljø indgår på samme niveau som andre designparametre som pris, kvalitet og
produktionsvenlighed. Det betyder, at der ofte kommer en dialog om, hvorfor en foreslået
løsning er god eller dårlig, og på den måde bliver produktudviklerne trænet i at
tænke miljøhensyn ind i arbejdet. Det er mere effektivt end "blot" at
udarbejde positiv/negativ lister over stoffer og materialer, fordi produktudviklerne i
højere grad bliver konfronteret med konsekvenserne af deres valg, og det fremmer
forståelsen. |
I de tidlige faser er frihedsgraderne store, til gengæld er informationerne
kvalitative og ikke særlig detaljerede. Specielt hvis der er tale om helt nye
produktkoncepter, hvor I ikke kan sammenligne direkte med "gamle" produkter.
Senere i processen er der bedre mulighed for at skaffe kvantitative oplysninger, også om
de potentielle miljøbelastninger. Her er handlemulighederne til gengæld mere
begrænsede, og det betyder, at det bliver sværere at ændre grundlæggende ved
produktet. Med andre ord: tænk miljøhensynene ind så tidligt som muligt, især hvis I
stiler efter større og mere gennemgribende ændringer.
4.2.3.4 Ambitionsniveauet
Hvor omfattende produktforbedringsindsatsen skal være, er et valg, som I må tage. For
de fleste virksomheder er det naturligt at starte med gradvise forbedringer for at
indarbejde miljøviden og metoder.
Og på dette niveau kan I langt hen ad vejen selv styre både indsats og konsekvenser.
Meget omfattende, "bæredygtige" miljøforbedringer kan derimod kræve en
fuldstændig omdefinering ikke bare af produktet, men også af det behov, som produktet
dækker og dermed af forbrugsmønstrene. Ligeledes kan det være, at infrastrukturen i
samfundet og den måde, som virksomheder samarbejder på, skal være anderledes for at
kunne opfylde vore behov på nye, bæredygtige måder. Sådanne meget omfattende
løsninger kan næppe klares af én virksomhed alene her er samarbejdet i
produktkæden og med andre interessenter i produktets forskellige livscyklusfaser en
nødvendighed.
Omfanget af produktudviklingen kan som det fremgår af efterfølgende oversigt inddeles
i 4 niveauer, som afspejler rækkevidden af indsatsen og produktændringerne.
Figur 4.4
Niveauer i produktudvikling

(Kilde:Stevels, 1997,Stevels ogVan der Wel,1998)
Niveau 1, som er startpunktet for de fleste virksomheder, handler om justeringer
og mindre ændringer, f.eks. substitution af visse stoffer.
Arbejdet foregår hos jer selv, og produktet bevarer sin oprindelige funktion og kan
bruges, som det plejer. Typiske værktøjer for produktudviklerne er +/- lister over
anbefalede henholdsvis uønskede stoffer og enkle tommelfingerregler, f.eks. som nævnt i
den tidligere oversigt.Vær dog opmærksom på, at sådanne værktøjer ikke giver
miljøforbedringer af sig selv. Både Grundfos og Coloplast har f.eks. erfaret, at det er
nødvendigt med et tæt samspil mellem produktudviklere og miljøeksperter, fordi
miljøvurderinger ofte er komplicerede at gennemføre.
Etabler et godt samarbejde mellem produktudviklere og miljøeksperter i virksomheden
Samarbejde mellem produktudviklere og miljøafdeling hos Coloplast
Behovet for miljøvurderinger varierer en del fra det ene udviklingsprojekt til det
næste. Derfor deles de op i 3 typer:
Type 1, Registrering: Yderligere miljøvurdering er unødvendig (f.eks. en variant
af et eksisterende produkt)
Type 2, Screening: Miljøafdelingen gennemfører en forenklet miljøvurdering i
form af en screening. Miljøpåvirkningerne anses på forhånd at være begrænsede
(f.eks. et nyt lavvolumenprodukt med kendte materialekarakteristika)
Type 3, LCA: Miljøafdelingen gennemfører en egentlig livscyklusvurdering.
Miljøpåvirkningerne er i væsentligt omfang enten ukendte eller forventes at være
betydelige, ligesom de kan have betydning for produktionsstedernes
miljøgodkendelsesvilkår (f.eks. et nyt højvolumenprodukt, hvor nye materialer tages i
brug). |
På niveau 2 går I produktet mere efter i sømmene, hvilket kan føre til
ændringer også i den måde, som produktet bliver produceret og brugt på. Grundliggende
er det dog stadig det samme produkt. Fordi ændringerne er større kan det være
nødvendigt at gennemføre dem i samarbejde med f.eks. leverandører eller kunder. Som
støtte i arbejdet vil I have brug for mere detaljerede værktøjer, f.eks. pcbaserede
værktøjer til livscyklusvurderinger (UMIP, SimaPro eller andre, se håndbogens Værktøj
1 for flere oplysninger).
På niveau 3 vil I undersøge, om brugernes behov kan opfyldes på helt andre
måder end med det eksisterende produkt. Her er det ikke tilstrækkeligt at bruge
miljøvurderingsværktøjer, idet produktets grundliggende funktion, brugernes måde at
anvende det på, infrastrukturen i det samlede livsforløb og muligvis i samfundet og
flere andre forhold også skal vurderes.
Niveau 4, som svarer til at omsætte bæredygtighedstankerne i praksis, er en
yderligere udvikling fra niveau 3 og vil rumme egentlige teknologiske og organisatoriske
kvantespring. Dette niveau er på nuværende tidspunkt mere teoretisk end praktisk.
Hvis I ikke har erfaringer med at inddrage miljøhensyn i produktudviklingen, bør I
starte på niveau 1 med at udarbejde enkle checklister og uddanne produktudviklerne
evt. i form af "på-jobbettræning", hvor en miljøekspert er direkte involveret
i diskussioner og beslutninger.
Ved en indsats ud over niveau 1 bør I aktivt inddrage andre dele af organisationen fra
starten, f.eks. via en tværgående arbejdsg ruppe, så deres viden, ønsker og forbehold
kommer med før det er for sent eller meget dyrere at ændre noget. Ved at
nedsætte en tværgående arbejdsgruppe er I med til at synliggøre
produktudviklingsarbejdet, og flere personer/funktioner er nu engageret i at opsamle og
formidle viden, som kan bruges i udvikling af nye produkter og koncepter. F.eks. er det
vigtigt at de økonomiske analyser også bliver set i et livscyklusperspektiv, dvs. at
konsekvenserne for andre led i produktkæden, for brugerne og for samfundet bliver
vurderet. Bliver produktet dyrere eller billigere at anvende og bortskaffe? Hvordan er
forsyningshorisonten for råvarerne, og vil det påvirke prisudviklingen? Blot for at
nævne nogle få spørgsmål.
4.2.4 Produktionen
Det er i sagens natur vigtigt at få produktionsafdelingen med i udviklingsforløbet,
så de forslag der bliver diskuteret ikke viser sig at være umulige at gennemføre, når
produktet fremstilles.
En del virksomheder har ikke en selvstændig produktudviklingsfunktion. Her foregår
den nødvendige og ønskede tilpasning og udvikling i produktionen. Specielt
ordreproducerende virksomheder kan bruge en del af de anbefalinger, der er i ovenstående
afsnit om produktudvikling med den begrænsning, at selve processen kræver en tæt dialog
med kunderne.
En anden vigtig funktion for produktionen i den produktorienterede indsats er at
fremskaffe data per produceret enhed og/eller per funktionel enhed. Dette kan være en
stor udfordring, fordi de tilgængelige data f.eks. om energiforbrug og emissioner er
opgjort for produktionen som helhed og ikke for det enkelte produkt. I "Miljøprojekt
nr. 488, 1999" fra Miljøstyrelsen (se referenceliste) er der eksempler på, hvordan
virksomheden Teknos Schou, som producerer metalmaling, har indsamlet og bearbejdet data
fra produktionen til brug for en livscyklusvurdering.
4.2.5 Indkøb
Indkøbernes funktion er at skaffe de rigtige varer til den rigtige kvalitet og pris.
Derudover bør varerne være miljøeffektive ved at få mere ud af mindre, dvs. bidrage
til større værdiforøgelse med mindre miljøbelastning, og dette behøver ikke at være
i modstrid med kvalitetseller priskravene. Indkøberne kan desuden være involveret i at
vurdere leverandørerne og deres præstationer og i at etablere udvidede relationer til og
samarbejde med udvalgte leverandører.
I det følgende er indkøb og leverandørstyring behandlet hver for sig, men i praksis
er der et vist overlap. Indkøb fokuserer på selve produkterne, mens leverandørstyringen
handler om, hvor gode/troværdige leverandørerne er, når det drejer sig om
miljøspørgsmål.
4.2.5.1 Indkøb til egne produkter og produktion
Ved indkøb bør I skelne mellem de råvarer m.m., som indgår direkte i jeres
produkter eller i produktionen af dem og øvrige produkter som kontormaterialer,
møbler m.m.. I forhold til miljøprofilen for jeres egne produkter, er den første g
ruppe den vigtigste, men ændringer i form af indkøb af alternative, mindre
miljøbelastende materialer m.m. kan ikke besluttes af indkøberne alene.
Produktudviklere, produktionsansvarlige og miljøansvarlige bør i fællesskab vurdere
mulighederne, fordi det er vigtigt at sikre, at produkterne stadig fungerer efter
hensigten og lever op til kundernes behov og forventninger. Mulighederne for at ændre
praksis er især knyttet til udvikling af nye eller tilpasning af eksisterende produkter.
Indkøberne skal omsætte miljøkravene til praktisk handling.
Indkøbernes rolle vil især være at specificere de krav, der skal stilles til
leverandørerne og de indkøbte produkter samt undersøge de eventuelle konsekvenser for
pris, leveringssikkerhed m.m. For at gøre det, har indkøberne dels brug for klare
retningslinjer for, hvad det er, de skal finde ud af, og dels at opbygge miljøviden. Lige
som produktudviklerne har indkøberne i arbejdet også brug for tæt parløb med blandt
andet miljøeksperter, som kan være med til at vurdere de alternativer, som indkøberne
finder frem til.
Uanset hvilke produkter, I efterspørger, bør I altid vurdere behovet for indkøbet og
se på, hvilken funktion, I skal have opfyldt med produktet. Jo mindre I skal købe ind,
jo mere sparer I både af miljøbelastninger og økonomi.
Spørgsmål til afklaring af behov
- Hvem er de faktiske brugere, og hvem kommer i kontakt med produktet?
- Hvad er det egentlige behov, som skal opfyldes? Hvilken ydelse/funktion er påkrævet?
- Kan behovet dækkes på anden vis end ved ny-indkøb og i givet fald hvordan? Måske ved
at ændre på nogle arbejdsrutiner? Måske har I allerede et andet
produkt/maskine/værktøj, som kan bruges til den pågældende opgave? Kan det nuværende
produkt renoveres og genbruges?
- Hvor længe vil I have behov for produktet? Er behovet statisk eller ændrer det sig?
- Bliver hele produktet brugt inden for dets levetid, eller kasseres noget af det?
|
4.2.5.2 Øvrige indkøb
Ved den anden type indkøb, som ikke på samme måde er centrale for jeres egne
produkter eller produktion f.eks. pc-ere til kontoret, er der større
fleksibilitet. Her kan indkøberne evt. sammen med den miljøansvarlige selv
undersøge og indkøbe mindre miljøbelastende alternativer. Og dette er en vigtig
funktion, fordi jeres efterspørgsel er med til at sikre markedet for mindre
miljøbelastende produkter. Nedenfor har vi omtalt nogle udvalgte værktøjer og kilder,
hvor I kan hente mere information.
Jeres efterspørgsel er en del af andre virksomheders marked. Brug så vidt
muligt "officielle" anbefalinger om miljøhensyn ved indkøb, så den samlede
efterspørgsel efter et givet "grønt" produkt ikke bliver for diffust og svært
at leve op til.
Hvis I ønsker at arbejde systematisk med at inddrage miljøhensyn ved indkøb, så
start med en enkelt produktgruppe, hvor I opbygger erfaringer. Vælg gerne en
produktkategori, som er synlig for mange ansatte, eller hvor der er store miljøgevinster,
f.eks. inden for kontordrift eller rengøring. Start med at vurdere behovet og stille få,
enkle spørgsmål til produkterne og leverandørernes miljøforhold det er vigtigt,
at I er i stand til at bruge de svar, som I får.
Ud fra ønsket om at styrke efterspørgslen efter mindre miljøbelastende produkter,
som bruges af mange, er der i de senere år udarbejdet forskellige vejledninger,
checklister og andet rettet mod (især offentlige) indkøbere. I Danmark er det dels
Miljøstyrelsens "Miljøvejledninger til offentlige indkøbere" og dels Statens
og Kommunernes Indkøbscentral (SKI)'s checklister. Miljøvejledningerne kan skaffes
gratis fra Miljøbutikken (tlf. 33 95 40 00) eller hentes på Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk. SKI's checklister og anbefalinger findes på
nettet på adressen www.ski.dk .
Hvis der findes miljøvejledninger for (nogle af) de produkter, I køber, er det
hensigtsmæssigt at bruge disse vejledninger. Ensartede krav til både præstation og
dokumentation gør livet lettere for leverandørerne, og så behøver I ikke selv at
foretage miljøvurderinger af produkterne. På samme måde bør I købe miljømærkede
produkter (Svanen eller EU's blomst), for de produkter, hvor der er miljømærker. En
oversigt over disse produktgrupper findes på www.ecolabel.dk
. Hvis produktet er energiforbrugende i brugsfasen, bør I undersøge, om der findes
energimærker for produktgruppen. På SKI's hjemmeside er der et overblik over diverse
mærker, og hvor de bruges.
Hvis I ønsker at inddrage arbejdsmiljøforhold i forbindelse med indkøb, har
Arbejdstilsynet støttet udarbejdelse af vejledninger i arbejdsmiljørigtige indkøb og
brug af kontorborde, kontorstole, gulvbelægninger og belysning. Vejledningerne - sammen
med en kort baggrundsrapport om arbejdsmiljørigtige indkøb - findes efter aftale med
Arbejdstilsynet på www.dk-teknik.dk .
Arbejdstilsynet har ligele105 des støttet udarbejdelse af vejledninger for indkøb og
brug af kontormaskiner: "Standardiserede tests og vejledning i installering og
indkøb" samt "Hvor skal skabet stå indretning". Disse vejledninger
findes på www.teknologisk.dk/1026
henholdsvis /755.
Hvis I ønsker en alternativ indsats i forhold til indkøb, har GRIPsenter i Norge
udarbejdet vejledninger med mange spørgsmål, pointsystemer og økonomiberegninger.
Materialet kan hentes på www.grip.no.
4.2.5.3 Miljøvurdering af leverandører
Såfremt I via produktudvikling eller på anden vis har defineret nogle konkrete
områder, hvor det er vigtigt, at jeres leverandører handler på en bestemt måde, skal I
selvklart specificere disse krav over for leverandørerne og sikre den fornødne
dokumentation. Det kan f.eks. være leverandørernes brug af uønskede stoffer eller
processer.
Krav som led i at opfylde egne målsætninger
APC Denmark ApS har udarbejdet et enkelt spørgeskema, som er koncentreret om
virksomhedens målsætninger for egne produkter (nød strømsanlæg). Spørgsmålene til
leverandørerne drejer sig bl.a. om, hvorvidt de arbejder for at forlænge levetiden for
deres produkter, og om de anvender kviksølv, cadmium, bly, ozonlagsnedbrydende stoffer,
formaldehyd, organiske tinforbindelser eller PVC i produkterne. Dermed bliver
spørgeskemaet et aktivt redskab i arbejdet med at opfylde egne målsætninger. |
Jeres egen miljøprofil bliver i et eller andet omfang påvirket af leverandørernes
miljøprofil. Desuden er det ofte en fordel for langvarige leverandør-kundeforhold, at
leverandørerne bliver stadigt bedre og kan følge både jeres og jeres
kunders/slutbrugeres behov.
Krævende kunder er en væsentlig faktor for leverandørernes udvikling.
I kan og bør ikke vende hver en sten i forhold til leverandørernes
miljøpåvirkninger, men I kan spørge om enkelte ting, som kan give et fingerpeg om,
hvorvidt leverandørerne arbejder aktivt med miljøforbedringer, f.eks. om leverandørerne
har en miljøpolitik, udarbejder grønne regnskaber, er miljøcertificeret eller
fastlægger mål for forbedring af miljøindsatsen. I håndbogen "Miljødialog med
leverandører" (se referencelisten) er der en række eksempler på forhold, det kan
være relevant at spørge om. De kilder, der er nævnt under indkøb, indeholder også
enkle spørgsmål til afklaring af leverandørernes miljøforhold. Også i forhold til
leverandørstyringen er det bedst at starte i det små og så videreudvikle systemet
efterhånden.
Det kan være vanskeligt for leverandørerne at skaffe den ønskede dokumentation, hvis
de ikke har et miljøledelsessystem eller tilsvarende systematisk, dokumenteret
miljøindsats. Hos Grundfos startede de derfor med at indkalde leverandørerne til
seminarer, hvor de blev informeret om Grundfos' forventninger til dem.
Kvalitets- og miljøledelse fremmer udveksling af oplysninger
Grundfos har gennem sin kvalitetsstyring en klassificering af leverandørerne.
Samme type klassificering er undervejs for miljø, hvor leverandørerne har fået en
5-års periode til at indføre miljøledelsessystemer, hvis de selv ønsker det. Som
introduktion til indsatsen holdt Grundfos introduktions- seminarer for leverandørerne i
1998, og fra 2003 vil miljø være en fuldt integreret del af kvalitetsvurderingen. Hos
Grundfos er erfaringen, at det er meget svært at få relevante, kvantitative oplysninger
om leverandører nes miljøforhold, hvis de ikke har indført en eller anden form for
miljøledelse. Derfor skubber man på i den retning. |
4.2.5.4 Brug af spørgeskemaer
Det er oplagt at bruge et spørgeskema til at stille spørgsmål til jeres
leverandører. Spørgeskemaer bliver dog let for generelle, hvis I stiller de samme
spørgsmål til alle leverandører. Og dermed får svarene relativt lille værdi.
Hvis I vælger at bruge et spørgeskema, bør I overveje:
- hvad formålet er med at sende spørgeskemaet ud. Hvis I primært ønsker at få
leverandørerne i gang med systematisk miljø-arbejde, er generelle spørgsmål om f.eks.
miljøpolitik, miljømål, miljøledelse og miljøregnskab egnede. Hvis I ønsker
specifikke oplysninger om f.eks. produkternes stofindhold og produktionsmetoderne, skal I
spørge meget præcist til dette.
- hvordan I vil reagere over for leverandører, der ikke svarer på spørgeskemaet
- hvordan I vil bearbejde svarene. Hvis I har mange ensartede svar, kan I få et overblik
ved at bruge et scoringssystem
- hvordan I vil følge op på svarene. Det er vigtigt at give leverandørerne en
tilbagemelding. Som et minimum bør de vide, hvad I bruger svarene til
- hvor ofte I vil sende spørgeskemaer ud og dermed hvor højt I prioriterer at få disse
informationer fra leverandørerne
Omfanget af spørgeskemaet bør afhænge af, hvad I bruger svarene til. Bruges svarene
aktivt til at vurdere leverandørernes miljøpræstation, er det vigtigt, at
leverandørerne har mulighed for at nuancere deres svar. Vil I blot sende et signal om
jeres fokusområder i miljøarbejdet, er en god tommelfingerregel, at spørgeskemaet kun
fylder en enkelt A4-side.
Brdr. Hartmann har længe haft fokus på leverandørernes miljø-præstationer og har
fundet frem til nedenstående model, som er ambitiøs, men alligevel enkel at håndtere
både for virksomheden og for leverandørerne.
Evaluering af leverandører hos Brdr. Hartmann
Brdr. Hartmann har fastlagt 6 indsatsområder i deres egen miljøstrategi. De 6
områder er: Miljøpolitik, miljømål, miljøledelse, miljøregnskab, renere teknologi og
forebyggende indsats samt livscyklusvurderinger. Alle leverandører, som vurderes
potentielt væsentlige ud fra en miljøvinkel, bliver bedt om at udfylde et spørgeskema,
hvor de bl.a. for hvert af de 6 områder skal svare på om indsatsen: 1) er gennemført,
2) er i gang, 3) er planlagt eller 4) ikke er planlagt. Svarene bruges efterfølgende til
at evaluere leverandørerne og tegne en miljøprofil for hver leverandør. Af
miljøprofilen ses det tydeligt, om leverandøren er miljøaktiv og på hvilke områder.
Jo mindre areal af profilen, desto mere aktiv. Og omvendt. Når profilerne er tegnet for
alle leverandører i de enkelte leverandørkategori er, sender Hartmann en kopi af
resultatet til den enkelte leverandør. Samtidig vedlægges en kopi af
gennemsnitsprofilen, og leverandøren kan så selv se, om han er bedre eller dårligere
end gennemsnittet. På nuværende tidspunkt er ingen leverandører blevet sorteret fra ud
fra en "dårlig" miljøprofil, men Hartmann har oplevet, at leverandører, der
selv kan se, at de ligger under gennemsnittet, ringer for at spørge, om de er i
"farezonen".I Brdr. Hartmanns spørgeskema bliver leverandørerne også bedt
om at bedømme, hvad deres 3 væsentligste miljøpåvirkninger er. For hver af disse 3
påvirkninger skal de fortælle, hvad de har gjort for at reducere påvirkningen, og hvor
meget de forventer yderligere at kunne reducere den over de næste 10 år. På den måde
lægger Hartmann op til dialog og samarbejde om de miljøproblemstillinger, som
leverandørerne selv opfatter som væsentlige. |
4.2.5.5 Praktisk støtte til leverandørerne
I bør også tage stilling til, hvilke tidsmæssige ressourcer, I vil bruge på det
miljørelaterede samarbejde med leverandørerne.Vil I f.eks. bruge tid på at holde
leverandørerne informeret om nye tiltag og støtte dem i deres egne afklaringer? Dette
kan være specielt vigtigt, hvis jeres leverandører er meget små, og ikke selv har
ressourcer til at følge med eller opbygge dokumentationssystemer.

Vigtigt at støtte de små leverandører
I den grafiske virksomhed Levison + Johnsen + Johnsen fungerer miljøkoordinatoren som
konsulent både internt og eksternt. Det betyder, at hun bl.a. bruger tid på at rådgive
meget små leverandører, som er miljøpositive, men som har meget sparsomme ressourcer
til andet end selve produktionen. Dette bliver prioriteret, fordi de meget små
virksomheder ofte er særdeles miljøbevidste, men de kan ikke dokumentere det. Den
løbende dialog fungerer derfor også som en del af dokumentationen. |
I Miljøstyrelsen håndbog "Miljødialog med leverandører" (se
referenceliste) kan I få yderligere anbefalinger og eksempler på samarbejdet med
leverandørerne.
4.2.5.6 Tag arbejdsmiljøforholdene med
Hvis I vil inddrage leverandørernes arbejdsmiljøforhold, kan I bruge værktøjet
"Virksomheders arbejdsmiljøprofil", som henvender sig til både indkøbere og
leverandører. Værktøjet, som er udviklet for Arbejdstilsynet, findes på www.dk-teknik.dk . Hver virksomhed kan selv gennemgå
sit arbejdsmiljø fra A til Z og dokumentere resultatet overfor bl.a. kunderne i form af
en profil af virksomhedens arbejdsmiljø. Profilen omfatter følgende 7 områder:
Ergonomi, støj, børn & unge, kemi, indeklima, ulykker og psykisk arbejdsmiljø. Ved
hjælp af værktøjet gennemgås både de belastninger, der er, og det forebyggende
arbejde, som er gennemført. Indkøberne kan opfordre leverandørerne til at bruge
værktøjet og fremsende den arbejdsmiljøprofil, som er resultatet. Dermed kan I få et
godt indtryk af arbejdsmiljøforholdene og indsatsen hos leverandørerne.
4.2.6 Salg og markedsføring
I dette afsnit er der skelnet mellem salgs- og markedsføringsfunktionerne på
følgende måde:
- Markedsføring indsamler og spreder information fra og til målgrupper (grupper af
enkelte kunder), konkurrenter, markedet og samfundet generelt
- Salgsfunktionen (sælgerne) har den direkte kontakt med de enkelte kunder
I praksis er der et naturligt overlap, f.eks. kan de enkelte sælgere via deres
oplysninger om enkelte kunder bidrage til, at markedsføring får et samlet overblik. Når
de to funktioner er adskilt, er det for at tydeliggøre de muligheder, der er i hver af
dem, og dermed også de værktøjer, som de har brug for.
Sælgere, afsætningsøkonomer, marketing-assistenter m.fl. har som udgangspunkt
ikke nogen særlig miljøviden - den skal bygges op.
Det betyder, at de har brug for et tæt samarbejde med de(n) miljøansvarlige, og gerne
nogle systematiske metoder, de kan følge til at indarbejde miljøhensyn i deres arbejde.
Nedenfor er der eksempler på sådanne værktøjer.
4.2.6.1 Markedsføringsfunktionens muligheder
Markedsføringsfunktionens muligheder er:
- at skabe et overblik over markedet med dets muligheder og trusler, inkl. miljøforhold
- at videreformidle kundekrav, ønsker og markedstendenser til de andre funktioner i
virksomheden
- at skabe eller i det mindste arbejde på at få - den miljøprofil, som I ønsker
- at fastlægge eller bidrage til udvikling af en miljøbaseret markedsstrategi, herunder
også hvilke markedssegmenter, der er vigtigst i miljøsammenhæng
Netop fordi efterspørgslen har en meget stor betydning for, i hvilketomfang det er
attraktivt at udvikle renere produkter, har enhver virksomhed brug for at markedsføre de
miljømæssige fremskridt. For at undgå misbrug af miljøargumenter og dermed vildlede
forbrugerne, har forbrugerombudsmanden udarbejdet en vejledning, hvori det bliver
præciseret, hvad god miljømarkedsføring er og hvilken dokumentation, der skal være
bag. Vejledningen findes på www.fs.dk.
Vejledningen bygger på grundprincippet i markedsføringsloven (§2), nemlig at
"Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser,
som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer, fast ejendom og andre
formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser. Rigtigheden af angivelser om faktiske
forhold skal kunne dokumenteres." Vejledningens centrale anbefalinger er: 1.
Undersøg om der er særlige markedsføringsregler i speciallove, f.eks.
kemikaliebekendtgørelsen 2. Fremskaf dokumentation for, hvordan produktet påvirker
miljøet 3. Fremfør baggrunden for miljøargumentet tydeligt 4. Bedøm helhedsindtrykket
5. Undersøg fakta på forhånd 6. Generaliser ikke uden oplysninger om produktets hele
livscyklus 7. Sammenlign jævnbyrdige forhold Hvis I ønsker at bruge miljøargumenter
aktivt i markedsføringen, er det en god idé at lade en uafhængig ekspert gennemgå
jeres dokumentation".
Vejledningens centrale anbefalinger er:
- Undersøg om der er særlige markedsføringsregler i speciallove, f.eks.
kemikaliebekendtgørelsen
- Fremskaf dokumentation for, hvordan produktet påvirker miljøet
- Fremfør baggrunden for miljøargumentet tydeligt
- Bedøm helhedsindtrykket
- Undersøg fakta på forhånd
- Generaliser ikke uden oplysninger om produktets hele livscyklus
- Sammenlign jævnbyrdige forhold
Hvis I ønsker at bruge miljøargumenter aktivt i markedsføringen, er det en god idé
at lade en uafhængig ekspert gennemgå jeres dokumentation.
Fastlæg markedsstrategien
Når I planlægger, hvordan I vil bruge miljøforholdene på markedet, kan I se på
sammenhængen mellem jeres produkters miljøbelastning og markedsmulighederne.
Figuren på næste side er en meget forenklet skitse af virkeligheden, men den kan
bruges til at illustrere nogle sammenhænge mellem miljøbelastning, markedspotentiale og
valg af strategi og dermed indgå i ledelsens afklaringer. Evt. i form af et
ledergruppeseminar, hvor alle de funktionsansvarlige deltager og kan videregive deres
erfaringer og synspunkter.
Figur 4.5
Fastlæggelse af miljøstrategien

Citeret fra EEA's LCA guidebook s. 39 (se referenceliste)
"Lav"miljøbelastning
Hvis I ved eller for venter, at jeres produkt har en lav miljøbelastning i forhold
til lignende produkter på markedet, er det første skridt at sørge for, at I kan
dokumentere dette. Mange virksomheder vælger at ansøge om et miljømærke, (hvis det er
muligt) eller at udarbejde en miljøvaredeklaration, hvis produktets miljøprofil skal
bruges i forbindelse med markedsføring.
Efterspørgsel eksisterer
Indenfor nogle produktgrupper, bl.a. papir, trykkeriydelser og hårde hvidevarer er der
opbygget et marked for mindre miljøbelastende produkter. Markedet for mindre
miljøbelastende papir og trykkeriydelser er primært igangsat af de offentlige
indkøberes efterspørgsel. Markedet for mindre miljøbelastende hårde hvidevarer er
opstået ved en kombination af, at EU har indført obligatorisk energimærkning af hårde
hvidevarer, så forbrugerne har mulighed for at skelne mellem produkternes
miljøpræstation også ud fra ønsket om at spare penge på
elektricitetsregningen.
Selv om jeres produkter svarer til efterspørgslen, og I har dokumentationen parat, kan
det være nødvendigt at markedsføre produkternes miljøegenskaber for at udnytte
markedets muligheder.
Ingen efterspørgsel
Markedet for mindre miljøbelastende produkter er dog stadig begrænset til meget
få produktgrupper. Indenfor alle andre produktgrupper er det nødvendigt at skabe et
marked for mindre miljøbelastende produkter, før I kan opnå markedsfordele.
Erfaringerne viser, at markedet ikke opstår af sig selv, det er nødvendigt at arbejde
aktivt for at skabe det.
"Høj"miljøbelastning
Hvis I har produkter med en relativt "høj" miljøbelastning, afhænger det
af markedets krav og jeres produkts position, om det kan betale sig at arbejde med at
reducere produktets miljøbelastninger, eller om det ville være mere hensigtsmæssigt at
satse på at inddrage miljøhensyn i udviklingen af nye produkter og udfase de gamle i
takt med, at nye og miljømæssigt "bedre" produkter kan tage over.
Et overblik ud fra ovenstående figur kan indgå i ledelsens beslutninger om den
miljøstrategi, som I skal følge.
4.2.6.2 Sælgernes muligheder
Set ud fra en miljøvinkel har sælgerne især følgende muligheder:
- påvirke kunderne til at træffe mere miljøvenlige valg
- informere og dermed opbygge kundernes viden om relevante miljøforhold, blandt andet i
forbindelse med brug og bortskaffelse af produkterne
- indsamle viden om kundernes ønsker, forventninger og behov og svare på spørgsmål fra
kunderne
- være med til at opbygge tættere samarbejdsrelationer med kunderne
Mange sælgere oplever barrierer i forhold til at bruge miljøargumenter over for
kunderne. Langt hen ad vejen handler det om viden og uddannelse både af sælgerne
og af kunderne. Miljøstyrelsen håndbog "Miljødialog med kunderne" (se
referenceliste) belyser barriererne og indeholder forslag til, hvordan de kan overvindes.
F.eks. at lade en miljømedarbejder tage med sælgerne på besøg hos kunderne, især hvis
det er kunder, som I har gode relationer til, og hvor I ønsker at få miljødimensionen
med.
Klæd sælgerne på til dialogen med kunderne.
For en sælger et det vigtigt at kunne give kunderne hurtige og præcise svar, også
på miljøspørgsmål. Derfor er det en god idé at udarbejde oversigter, retningslinjer
m.m., og at uddanne sælgerne i at forstå de miljøproblemstillinger, der ligger bag.
Nedenfor er skitseret 3 sådanne værktøjer:
- spørgeguide til afdækning af kundebehov m.m.
- oversigt over kundespørgsmål og tilhørende gode svar
- miljøbrugsanvisninger
1. Spørgeguide til afdækning af kundebehov og hvordan produktet
anvendes
En kunderettet spørgeguide har først og fremmest det formål at afdække, hvordan
kunderne bruger jeres produkter, og hvilke miljømæssige konsekvenser det har. Her har I
muligheden for at finde ud af, om kunderne oplever reelle miljøproblemer og ikke
mindst forbedringspotentialer, som I kan være med til at forbedre eller udnytte. Desuden
er det vigtigt at få et indtryk af kundernes miljømæssige holdninger og hvordan, det
kan smitte af på jeres samarbejde.
Ved at gå i offensiven i forhold til kunderne kan I samtidig profilere jer stærkt på
miljøområdet hvis I vel at mærke er parate til at tage konsekvenserne af de
informationer, som I får. Hvis I ikke ved, hvad I vil bruge oplysningerne til, så lad
være med at spørge. Spørgeguiden er specielt egnet over for færre, større kunder, da
det kræver tid at bruge den og at følge op på resultaterne.
Spørgeguiden er en rettesnor, som I kan gennemføre et interview efter, men gør et
stykke hjemmearbejde ved at skaffe mest mulig viden på forhånd. Ligeledes bør I
overveje, hvilke fordele I har at tilbyde, og hvad I selv ønsker at få ud af at sætte
fokus på miljøet. Med andre ord: Hvor er win-win mulighederne størst? Her er det
vigtigt at tænke langsigtet, for det kan være vanskeligt at finde ligeværdige gevinster
på meget kort sigt.
Henkel-Ecolab besøger nøglekunder
Hos Henkel-Ecolab tager miljøchefen med på besøg hos nøglekunder for at afklare
mulighederne for at udvide samarbejdet eller i det mindste sikre, at miljøsprgsmål ikke
bliver et problem i samarbejdet. På mødet deltager beslutningstagere fra både kunden og
Henkel-Ecolab, og det sker for at sikre hurtige beslutninger og at de bliver omsat i
praksis. Ofte fører møderne til nye møder mellem teknikere og andre, som skal udføre
det konkrete arbejde, og dermed bliver kontaktfladerne mellem de to virksomheder udvidet.
Det er en positiv spiral, som danner grobund for nye ide´er og indsatsområder til gavn
for miljøet og virksomhederne. |
Spørgeguiden kan f.eks. omfatte følgende emner, hvoraf nogle kan være fortrolige
oplysninger, som det forudsætter stor gensidig tillid, før I kan få.Vi går ud fra, at
I allerede har skaffet tilgængelige oplysninger så som miljøpolitik, certificering,
grønne regnskaber m.m. om kunderne ellers start med det.
Kundens generelle miljøholdning og indsats:
- Hvilke miljøpåvirkninger opfatter kunden som de væsentligste i tilknytning til
produktionen og produkterne?
- Hvilke forhold prioriterer kunden i sin egen produktion og i forhold til produkterne?
- Har kunden forslag eller ønsker til, hvad I bør prioritere?
- Ønsker kunden, at I indfører en mere miljøvenlig produktions-teknologi? Er der
særlige krav eller ønsker?
- Hvor meget betyder miljøforholdene på kundens marked? Få gerne konkrete
eksempler på efterspørgslen
Brugen af produkterne:
- Hvordan bruges produktet i dagligdagen? (få evt. lov til selv at se det)
- Bruges produktet sammen med andre produkter, og har det betydning for den samlede
miljøbelastning?
- Hvordan er brugerne instrueret i begrænsning af miljøpåvirkningerne ved brug og
bortskaffelse?
- Hvor meget af produktet bruger kunden pr. operation/enhed?
- Hvilke og hvor store udledninger er der i forbindelse med produktet? (Evt. data kan
præcisere jeres livscyklusvurdering, der som udgangspunkt er baseret på skønnede eller
beregnede vurderinger af de potentielle belastninger)
- Hvor stort er spildet, og hvor meget genanvendes henholdsvis bortskaffes?
- Oplever brugerne nogle sundhedsmæssige eller andre ulemper ved brugen?
- Bruger kunden eller har han overvejet alternative produkter eller andre måder at bruge
produktet på? Hvilke? Hvorfor?
- Hvordan bortskaffes produktet? Genanvendes dele af det i andre sammenhænge?
- Kender kunden til miljø- eller sundhedsproblemer senere i livsforløbet, hvor jeres
produkt er medvirkende årsag? Hvilke?
- Har kunden forslag til forbedringer i produktet og/eller i samarbejdet med jer?
2. Oversigt over hyppige kundespørgsmål og tilhørende gode svar
Hvis I har sælgere, som har tæt kontakt til kunderne, har I gode muligheder for at
holde jer orienteret om kundernes interesse for miljøforhold. Ofte bliver sælgerne mødt
med en række forskellige spørgsmål, og det kan være en god idé at samle disse
spørgsmål sammen systematisk, og så finde gode svar på spørgsmålene. Sæt
spørgsmål og svar sammen i en oversigt, som sælgerne kan bruge (og som kan indgå i
miljøuddannelse af sælgerne). I kan også lade de mest oplagte spørgsmål og svar
indgå i miljørapporter eller andet materiale, som I udleverer til kunderne og andre
interessenter.
Hvor meget forurener et vaskeri?
Berendsen Textil Service (BTS) indsamlede og systematiserede i 1997 miljøspørgsål
fra kunder og ansatte, og lod derefter miljøkyndige se på spørgsålene og finde gode
forklaringer og svar. Disse blev efterfølgende bearbejdet og taget med i virksomhedens
miljøpublikation "Miljø 1997". Et eksempel på spørgsmål og svar:Spørgsmål:
Genbruger Berendsen Textil Service vand?
Svar: Ja, i høj grad. Flere af vores maskiner, bl.a. vaskerør er konstrueret til
at genbruge vandet. På de bedst fungerende anlæg er forbruget af vand 8-10 liter pr. kg
tøj, hvor det gennemsnitlige forbrug ved privatvask er 25 liter pr. kg tøj. (red.
1997-tal)
Med den maskinpark, vi har i dag (red. 1997), er gennemsnitsforbruget for hele
BTS 16 liter vand pr. kg tøj. BTS` vandforbrug er inkl. alt vand, dvs. ogå sanitetsvand,
vand til dampproduktion m.m., hvilket betyder at det reelle vandforbrug til vask er lidt
mindre. Nogle afdelinger har tillige opsamlingstanke, hvor skyllevandet opsamles og
genbruges i vaskeprocessen. |
3. Miljøbrugsanvisning/vejledning om hensigtsmæssig brug og bortskaffelse
Hvis jeres produkter har en lang levetid, og der er store miljøpåvirkninger ved
brugen eller bortskaffelsen af jeres produkter og specielt hvis brugernes adfærd
har betydning for omfanget bør I udarbejde miljøbrugsanvisninger, der fortæller
brugerne, hvordan de bør håndtere jeres produkt med størst mulig hensyn til miljøet.
Der er ikke i dag et fælles koncept for, hvordan en miljøbrugsanvisning skal/bør se
ud, men den bør være kort, præcis og letforståelig , så brugeren efter første
gennemlæsning forstår, hvad det er han/hun skal gøre og ikke gøre. Sælg eventuelt
budskabet sammen med fordele for brugeren, i retning af "Vi har udviklet et bord med
en overflade, som er let at holde. Brug kun almindeligt opvaskevand til at holde bordet
rent, og lad være med at bruge skrappere rengøringsmidler. Så holder bordet længere og
du belaster miljøet mindre".
Følgende emner kan være egnede til at tage med i en miljøbrugsanvisning:
Brug:
- rengøring (f.eks. møbler, overflader)
- vedligeholdelse (f.eks. køretøjer, elektriske apparater)
- reparation og service (produkter med en vis levetid)
- mulighed for at for ny dele af produktet (f.eks. af design eller modehensyn)
- dosering og håndtering (f.eks. kemikalier)
Bortskaffelse:
- genbrug/genanvendelse
- særlig håndtering
- kildesortering
- tilbagetagning/retursystem
Uddrag af APC`s miljøvaredeklaration for Uninterruptible Power Supplies(UPS)
"Efter brug kan systemet sendes tilbage til leverandøren med henblik på
miljøbevidst genbrug eller bortskaffelse. Kontakt venligst leverandøren for oplysninger
om tilbagetagning.Systemet indeholder følgende dele, som indeholder værdifulde
materialer og som bør bortskaffes på en miljømæssigt forsvarlig måde:
Batterier, ledninger, trykte kredsløb, ventilatorer, transformere, dæksler (stål),
kondensatorer, relæer, sikringer, strømforsyning (kobber), plastikdele (PC og ABS),
aluminiumsramme." |
I skal selv have gjort det let for brugeren at tage miljøhensyn. Det hjælper
ikke blot at skrive til brugerne, at de skal gøre det og det for at gavne miljøet - I
har stadig et (moralsk) medansvar for, at det kan lade sig gøre under de forhold, hvor
produktet normalt bruges. Hvis I kan kombinere miljøvenlig adfærd med andre fordele for
brugerne, er chancen for succes større.
Doseringspumpe til opvaskemidler - miljøhensyn i en travl hverdag
Hver dag bliver der vasket op i familien Danmark, og mange af os vender bunden i
vejret på flasken med opvaskemiddel - og overdoserer. Med endoseringspumpe, der med `et
tryk giver en passende mængde opvaskemiddel, sparer vi både pengepungen og miljøet for
unødvendige belastninger. En sådan pumpe bør være holdbar, så den kan genbruges mange
gange på nye flasker med opvaskemiddel. Og i supermarkedet skal det selvsagt være muligt
at købe refill-flasker, der passer til pumpen. Bag på flasken kan der være en kort
brugsanvisning, der fortæller om betydningen af at lade være med at overdosere og
hvordan flasken bør håndteres, når den er tom. |
Hvis brugerne typisk er få (professionelle) kan I supplere brugsanvisningerne med
oplæring i korrekt anvendelse. Hands-on er mere effektivt end at læse om det. Hvis
produktet bruges af mange (typisk private) kan I overveje at oplære de
sælgere/butikspersonale, der har direkte kontakt med de kommende brugere.
4.2.7 Installation og eftersalgs service
Hvis installation, service og vedligeholdelse af produkterne indgår i de ydelser, som
I sælger til kunderne, har I direkte indflydelse på miljøbelastningerne under brug og
til dels bortskaffelse. Dels ved at sørge for optimal indstilling og vedligeholdelse, og
dels ved at informere og træne brugerne i hensigtsmæssig brug og bortskaffelse. Et
typisk eksempel på dette er kopimaskiner, som normalt lejes eller sælges med løbende
service inkluderet. Servicemontøren, som kommer ud til brugerne, kan uddannes i at
formidle emner som korrekt bortskaffelse af brugte tonerpatroner - gerne via en
tilbagetagningsordning, valg af papirtyper, placering af kopimaskinen for at undgå
arbejdsmiljøproblemer, med mere. I forbindelse med service på maskinen kan han checke
energiforbruget, så maskinen kører så energieffektivt som muligt, vurdere støjgener og
gener fra udledning af ozon, varme mm.
Udarbejd eventuelt en checkliste til servicemontøren, og sørg for at han kan svare
på relevante spørgsmål fra brugerne se også forrige afsnit om værktøjer for
sælgere.
En anden mulighed er at gennemføre et træningsforløb for de kommende brugere i
forbindelse med at maskinen/produktet bliver installeret. I den sammenhæng kan de
miljømæssige aspekter så tages med.
4.2.8 Logistik
Der er transport forbundet med mange faser i et produkts livscyklus, og det kan være
svært at få overblik over dem alle. Tag udgangspunkt i de transporter, der starter eller
slutter på virksomheden, og som er så omfattende, at de er relevante at arbejde med.
I COWIs manual "Miljøstyring og transport fra 1999" er der hjælp til
at kortlægge omfanget af transporten og de tilhørende miljøbelastninger. Samt forslag
til forbedringer. Start med at beskrive transporten og omfanget af den:
Tabel 4.6
Beskrivelse af transport

Husk også den "usynlige", ikke-planlagte transport f.eks. ved
fejlleveringer, nødreparationer, efterleverancer og lignende. I manualen er der skemaer
m.m. til beregning af miljøbelastningen ved de forskellige former for transport.
Beskriv også jeres transportbehov, og prøv at gøre det uafhængigt af, hvad I
transporterer i dag. Er der mulighed for at transportere mindre mængder eller mere
optimalt set ud fra et miljøsynspunkt men på en måde der fungerer i praksis? Her
kan I se på:
- Virksomhedens drift og organisering, herunder samarbejde med leverandører, kunder og
transportører samt muligheden for at etablere fjernlagre
- Teknologien, dvs. de anvendte transportmidler, produktionsteknologien samt informations-
og planlægningssystemerne
- Godset herunder også emballagen, dvs. hvad der transporteres, hvornår det
foregår og under hvilke betingelser
- Medarbejdernes viden og motivation
- i manualen er der konkrete forslag til forbedringer inden for de nævnte områder.
Hvis I køber transportydelser og I derfor beslutter jer for at stille krav til
transportleverandørerne, så gør det enkelt og præcist, så det er muligt at
dokumentere og leve op til. Foreningen af Danske Eksportvognmænd og Erhvervenes
Transportudvalg har formuleret 4 områder, hvor de mener det er realistisk at stille krav
til transportørerne:
- Overholdelse af gældende lovgivning
- Køretøjernes brændstofforbrug og udslip af luftforurenende stoffer
- Brug af planlægnings- og godsoptimeringsværktøjer
- Ledelse og organisation, herunder samarbejde og dokumentation
Yderligere oplysninger, skemaer, metoder m.m. kan findes i de to manualer fra COWI og
FDE (se referenceliste).
|