Håndbog i produktorienteret miljøarbejde
3. Status og overblik
3.1 Livscyklusoverblik
3.1.1 Valg af produkt
3.1.2 Overblik over livscyklus og miljøpåvirkninger
3.1.3 Tidsforbrug til opstart og overblik
3.2 Mulige indsatsområder
3.2.1 Dokumentation
3.2.2 Miljøforbedringsmuligheder
3.2.3 Overvej jeres placering i produktkæden
3.2.4 Konklusion på muligheder
3.3 Kortlægning af de eksterne forventninger til produkterne
3.3.1 Interessent analyse
3.3.2 Kunder
3.3.3 Leverandører
3.3.4 Lokale og centrale myndigheder
3.3.5 Forbruger- og miljøorganisationer
3.4 Vurdering af de eksterne forventninger
3.4.1 Vurder forventningerne i forhold til produktets ydelse
3.4.2 Overblik over produktkrav
3.4.3 Overblik over øvrige forhold
3.4.4 Samlet vurdering
3.4.5 Trusler og muligheder
3.5 Interne muligheder
3.5.1 Interne behov og ønsker
3.5.2 Intern viden
3.5.3 Konklusion på interne muligheder
3.6 Strategi for det videre arbejde
3.6.1 Igangsættelse af projekt(er)
3.6.2 Samlet strategi for det produktorienterede arbejde
Dette kapitel er en vejledning i, hvordan I kan opbygge et beslutningsgrundlag for at
kunne prioritere produktindsatsen, samt på basis heraf lægge planer og strategier for
det produktorienterede arbejde.
Beslutningsgrundlaget består af:
- overblik over jeres produkters ydelse og livsforløb samt de væsentligste
miljøpåvirkninger knyttet til disse (afsnit 3.1)
- overblik over jeres muligheder for at ændre produktet eller den måde, hvorpå det
bliver produceret, brugt eller bortskaffet, samt overblik over muligheder for at
dokumentere jeres produkts miljøbelastninger (afsnit 3.2)
- overblik over de eksterne krav, forespørgsler og for ventninger, der findes til jeres
produkter, samt øvrige forhold, der kan påvirke jeres produkter (afsnit 3.3)
- vurdering af de eksterne krav, forventninger mv. (afsnit 3.4)
- vurdering af virksomhedsinterne muligheder (afsnit 3.5)
Til sidst i kapitlet (afsnit 3.6) er der forslag til, hvordan I kan lægge planer og
strategier for det videre arbejde. Det vil ofte være en god idé at starte med en eller
flere produktrelaterede projekter, før I fastlægger den endelige strategi. F.eks. kan
dette kapitel i første omgang bruges på et enkelt produkt. Derved kommer I gennem nogle
af de centrale overvejelser ved produktorienteret arbejde.
Hvis I allerede har besluttet jer for, hvad formålet med produktindsatsen skal være,
kan I bruge kapitlet som checkliste. I kan også vende tilbage og gennemgå kapitlet igen,
når I har fået nogle projektbaserede erfaringer.
Idéen med de enkelte dele af beslutningsgrundlaget kan kort ridses op:
Skab overblik over livsforløbet og påvirkningerne
Livscyklus overblikket skal I bruge til at vurdere, hvor de største miljømæssige
påvirkninger (og forbedringspotentialer) for jeres produkter ligger og til at sikre, at
mulige ændringer i design, sammensætning eller fremstilling af produkterne samlet set
fører til mindre miljøbelastninger i produktets livscyklus.
Når I har fået et overblik over produktets største miljøpåvirkninger og
forbedringspotentialer er næste skridt at forholde jer til, hvilke muligheder I har i
forhold til at ændre på produktets design og produktion/ anvendelse. Mulighederne
afhænger bl.a. af jeres placering i produktkæden (er I råvare-/halvfabrikata- eller
slutproducenter?) og jeres muligheder for at påvirke de forhold, I ikke selv har direkte
indflydelse på (f.eks. produktion af råvarer eller bortskaffelsesmønstre).
Det er vigtigt at pointere, at denne håndbog kun indeholder de indledende metoder til
at skabe et livscyklusoverblik. Dog indeholder Bilag 2 informationer, der kan give et
indtryk af, hvilke typer af miljøbelastninger, det kan være relevant at forholde sig
til. For lidt mere komplicerede vurderinger efter livscyklusprincippet vil det være
nødvendigt at supplere med fremgangsmåde og værktøjer beskrevet i f.eks. 'Håndbog i
miljøvurdering af produkter' (se referenceliste).
Kortlæg eksterne krav, forespørgsler og forventninger
I mange tilfælde vil motivationen for at arbejde produktorienteret igangsættes af, at
I har mødt eller forventer at møde krav, forespørgsler eller for ventninger om
dokumentation og/eller forbedringer af produkternes miljøegenskaber fra eksterne parter
(i det følgende kaldet "eksterne for ventninger").
Forventningerne kan omhandle direkte og indirekte miljøpåvirkninger og være udformet
med mange forskellige hensigter og af forskellige aktører (andre led i produktkæden,
myndigheder eller andre eks38 terne interessenter). Forventningerne kan være
systematiserede og veldokumenterede eller have karakter af mere eller mindre velovervejede
ad hoc (= enkeltstående) forventninger.
Livscyklusoverblikket kan I bruge som baggrund for at vurdere, om de forventninger, som
omverdenen har til jeres produktindsats, er hensigtsmæssige.
Kortlægningen af de eksterne forventninger skal sikre, at jeres indsats stemmer
overens med de for ventninger, som markedet, myndighederne eller andre interessenter
stiller til jeres produkter. Kendskabet til de eksterne for ventninger åbner samtidig
mulighed for at udnytte de markedsfordele, der kan være ved salg af mindre
miljøbelastende produkter.
Kortlæg interne behov og muligheder
Kortlægning af interne behov og muligheder består dels af at afklare, om der internt
i virksomheden er funktioner, der har specifikke behov/ønsker i relation til
produktorienteringen og dels om den nødvendige miljømæssige ekspertise er til
rådighed.
3.1 Livscyklusoverblik
Når I skal i gang med at opbygge viden om jeres produkters livsforløb, er det
vigtigt, at I starter med at skabe et overblik og først derefter søger efter mere
detaljerede oplysninger, hvis der er behov for det. Hvis ikke overblikket er på plads,
kan I hurtigt bruge mange ressourcer på at indhente data, der ikke nødvendigvis gør jer
meget klogere på produktets miljøpåvirkninger og forbedringsmuligheder. Eller som ikke
svarer til den beslutning, der skal tages.
Har I allerede foretaget en livscyklusvurdering af et eller flere pro dukter, kan I gå
direkte videre til vurdering af mulige indsatsområder i afsnit 3.2.
3.1.1 Valg af produkt
Hvis I producerer mange forskellige typer af produkter, kan det være hensigtsmæssigt
at udvælge et "kom-i-gang" produkt som case. Erfaringerne herfra kan så
efterfølgende bruges på de øvrige produkter.
Der kan være mange begrundelser for at udvælge et bestemt produkt. Eksempler på
sådanne er:
- at produktet har den største omsætning,
- at produktet har størst miljømæssig markedsfokus,
- at produktet forventes at have stort potentiale for miljøforbedringer.
Hovedprodukt på markedet
TM Coating har valgt TM ECO-THERM antikondensmaling til case-produkt. Begrundelsen for
valget af dette produkt er, at produktet er virksomhedens hovedprodukt set i forhold til
produktionsmængde og markedsandel, samt at det vil være en god repræsentant for resten
af virksomhedens produkter. Samtidig giver det `styr på kundesiden`, da det er et
datterselskab TM Spraying, der sprøjtemaler med produktet. Derudover er TM ECO-THERM
antikondensmaling et forholdsvist enkelt produkt. |
Enkelt produkt
C.C. Jensen har valgt støbt skibspropellergods, fordi det i denne sammenhæng er et
overskueligt produkt. Derudover har det været afgørende, at produktet leveres til
kunder, som CCJ har et godt samarbejde med - det vil sige, at datatilgængeligheden er
stor, samt at der har været to engagerede medarbejdere, der ville deltage omkring
dataindsamling. Ved at vælge det pågældende produkt føler CCJ sig datamæssigt
"klædt godt på". Dette har CCJ valgt at prioritere højt, da de ikke ønsker,
at dataindsamlingsproblematikken skal overskygge selve arbejdet med at få
produktorienteret miljøarbejdet. Produktet er endvidere valgt ud fra devisen: "hvis
det kan lykkes at indarbejde tanken og principperne omkring produktorientering i
støberiet, så har vi skabeloner og metodikker parat til andre afdelinger og andre, mere
sammensatte produkter". Endelig er Støberidivisionen også den af de tre divisioner,
hvor der er størst miljømæssig opmærksomhed fra myndighedernes side. Og da det er
vigtigt for virksomheden at fremstå med et godt image, betyder det meget at kunne
dokumentere, at produktionen foregår miljømæssigt forsvarligt. |
Mulighed for at sammenligne nye og gamle produkter
Coloplast har gennemført flere livscyklusvurderinger og arbejder løbende med
miljøforbedringer ud fra denne viden. Coloplast vurderer, at livscyklusvurderingerne
giver et godt grundlag for at kunne sammenligne eksisterende produkter med nye
alternativer og derigennem vælge løsninger, der gavner miljøet. |
Fokus på hovedproduktet
Ergonova valgte at undersøge miljøbelastningerne ved sidde-stå borde, som
omsætningsmæssigt er det vigtigste produkt. |
Produktet repræsentativt
APC producerer nødstrømsanlæg, såkaldte UPS`er (uninterruptible power supplies).
APC har valgt at screene et nødstrømsanlæg af serien DP 300E. Baggrunden for valget af
dette produkt skyldes dels, at det er repræsentativt for serien, og dels at det vil give
baggrundsviden til brug for udvikling af den nuværende UPS størrelse. |
3.1.2 Overblik over livscyklus og miljøpåvirkninger
Håndbogens værktøj 1 i Del B indeholder en vejledning, der kan bruges til at skabe
det nødvendige overblik over et produkts ydelse og funktion, livsforløb og
miljøpåvirkningerne knyttet til dette.
Ved at følge værktøj 1 får I:
- Kendskab til, hvilke stoffer og materialer, der indgår i produktet. For langt de
fleste produkter vil dette være en overskuelig opgave. Det kan dog være nødvendigt at
indhente oplysninger hos jeres leverandører, hvis produktet indeholder halvfabrikata
eller kemiske forbindelser, hvis sammensætning I ikke kender.
- Overblik over produktets livsforløb. At skabe overblik over produktets
livsforløb kan gøre det nødvendigt, at I indhenter viden hos leverandører (herunder
evt. transportører/speditører) og kunder. Hvem fremstiller de råvarer/halvfabrikata I
anvender? Hvordan bruges og bortskaffes produktet?
- Definition af produktets ydelse og funktion. Det er vigtigt at definere
produktets ydelse, da arbejdet med forbedring af produkternes miljøegenskaber ofte vil
indeholde et element af sammenligning. Det kan være i form af sammenligning mellem egne
og/eller konkurrerende produkter, eller en sammenligning mellem forskellige alternativer i
f.eks. materialevalg (se i øvrigt værktøj 1)
- Et udgangspunkt for at vurdere, hvor de væsentligste miljø- og
arbejdsmiljøpåvirkninger i produktets livsforløb findes.
På basis at denne viden skal I forsøge at vurdere, hvor de største
miljøpåvirkninger og forbedringsmuligheder for jeres produkter ligger. Værktøj 1
indeholder ikke en egentlig miljøvurdering af produkterne. Hvis det er nødvendigt med en
mere detaljeret vurdering (se Værktøj 1) kan I anvende fremgangsmåde og værktøjer
beskrevet i 'Håndbog i miljøvurdering af produkter' (se referenceliste).
Størst belastning ved fremstilling af delkomponenter
Hos Ergonova viste overblikket, at de største miljøbelastninger ved bordene set i et
livscyklusperspektiv var knyttet til delprocesser hos leverandørerne af metalunderstel og
til transport. |
Energiforbruget er centralt
Hos C.C. Jensen har overblikket udpeget energiforbruget som en meget væsentlig
miljøbelastning. Dette kan sænkes ved at lave mere kundetilpassede produkter, der sikrer
et mindre fraskær hos kunden. Derudover har overblikket i høj grad bidraget til intern
forståelse og træning i arbejde med livscyklustankegangen. |
Miljø- og sundhedsmæssige egenskaber
Ved at indsamle leverandørbrugsanvisninger på alle indholdsstofferne i produktet har
TM Coating fået en indsigt i miljø- og sundhedsmæssige egenskaber for hvert af
indholdsstofferne. Derudover er der opnået en bedre dialog med underleverandører omkring
de enkelte indholdsstoffers fysisk/kemiske, samt miljø- og sundhedsmæssige egenskaber.TMC
har ligeledes fået overblik over, hvor de største energiforbrug for produktet befinder
sig. På grund af de detaljerede data som virksomheden har indsamlet, er der basis for at
opstarte et energistyringsprojekt. Endelig har TMC fået overblik over luftemissioner og
konkluderet, at transport udgør en væsentlig del af produktets livscyklus. Et kommende
indsatsområde vil derfor være transport. |
3.1.3 Tidsforbrug til opstart og overblik
At det er svært at skaffe data om den del af produkternes livsforløb, der ligger
udenfor virksomheden, er en af de barrierer, man oftest vil støde på under arbejdet med
livscyklusvurderinger. Ved at udarbejde et livscyklusoverblik får I en fornemmelse af,
hvor stort et arbejde dataindsamlingen er og er derfor godt rustet til at planlægge det
videre arbejde.
Den tid, I skal bruge til at udarbejde et overblik, afhænger i høj grad af, hvilken
viden om produkternes miljøforhold, I allerede har i virksomheden, og hvilke muligheder I
har for at supplere jeres viden, f.eks. via brancheorganisationer, leverandører og andre
samarbejdspartnere.
Samtidig vil tidsforbruget i høj grad afhænge af medarbejdernes ekspertise/ viden om
miljøspørgsmål og produktorienteret arbejde, samt af hvor komplicerede jeres produkter
er. For at undgå at opgaven "løber af sporet" er det vigtigt, at I sørger for
en god afgrænsning og med mellemrum stopper op og vurderer, hvad I har nået og hvad I
evt. mangler.
Kompliceret produkt tager tid
APC Denmark ApS`s nødstrømsanlæg indeholder over 2000 forskellige dele/komponenter.
Disse dele/komponenter er f.eks. forskellige metaldele, elektronik (print, moduler m.m),
kabler, batterier og meget andet. Hver af disse dele indeholder flere forskellige
materialer. Selve det at udarbejde en overordnet liste over, hvilke stoffer og materialer,
der indgår i produktet har derfor taget over 80 timer for virksomhedens
miljøkoordinator.APC Denmark ApS vurderer, at de kommer til at bruge mere end 150
timer, før de har opbygget et meget overordnet overblik over produktets livsforløb og
miljøpåvirkningerne forbundet med dette. LCA overblikket er derfor rimeligt omfattende
for denne type af produkt. Det forventes også, at der løbende vil blive brugt tid på
opfølgning hos leverandører, da der kommer nye krav og nye fokusområder hele tiden.
Det tager tid bl.a. fordi:
- Data ikke er opdateret, er i forkerte formater, ikke kan tydes, mangler eller
ikke er tilgængelige
- Leverandører har begrænset kendskab til deres produkter, ikke kan give den
rette information eller skal kontaktes flere gange
- Modstridende interesser mellem afdelinger herunder ressourcefordeling m.v. skal afklares
|
Uddannelse er nødvendig tid
TM Coating har anvendt omkring 400 timer til at indsamle data og miljøvurdere data
fra leverandører og kunder, samt til efteruddannelse af TM`s nøgleperson til
livscyklusoverblikket. |
Screening og uddannelse
C.C. Jensen har anvendt ca 220 timer på livscyklus-overblikket, inkl. opdatering af
viden og efteruddannelse i LCAtankegang. |
Besøg hos leverandører
Ergonova valgte at besøge alle de vigtigste leverandører rundt om i landet for at
få et indblik i deres miljøforhold, selv om det er tidskrævende. Det vil gøre den
efterfølgende dialog og ønsket om at fremskaffe brugbar dokumentation lettere. |
Når I har anvendt værktøj 1 i Del B første gang, eller hvis I allerede har
ekspertise om LCA-tankegangen i huset, vil et indledende overblik, som det I kan få via
Værktøj 1, formentlig tage omkring 1-2 uger med mindre produktet er særligt
kompliceret.
I skal dog være opmærksomme på, at der er forskel på arbejdstid og kalendertid.
Selvom selve arbejdstiden for et livscyklusoverblik er et par uger kan selve projektet
tage væsentligt længere tid, da det ofte er tidskrævende at fremskaffe oplysninger,
specielt fra leverandører.
3.2 Mulige indsatsområder
På basis af overblikket skabt i 3.1, kan I nu kortlægge mulige indsatsområder for
produktrettede miljøforbedringer. Indledningsvist handler det om dokumentation, da det
ofte vil være forudsætningen for at gå i dialog med kunder og andre interessenter om
produkternes miljøpåvirkninger.
3.2.1 Dokumentation
Dokumentation skaber ikke miljøforbedringer i sig selv, men det er grundlag for at
udpege indsatsområder og det har p.t. stor signalværdi til omverdenen at kunne
dokumentere sine miljø- og arbejdsmiljøbelastninger. På nogle markeder er det således
af afgørende betydning at kunne dokumentere produkternes miljøbelastninger.
Miljømærke kriterier (se værktøj 2 i Del B) og miljøvejledninger til indkøbere
(se værktøj 3 i Del B) er eksempler på, hvilke miljøforhold ved produkterne, I kan
blive stillet overfor at skulle dokumentere.
Nogle virksomheder vælger at udarbejde dokumentation for deres produkters
miljøbelastninger i form af miljøvaredeklarationer. Der findes flere forskellige
tilgange til, hvordan en miljøvaredeklaration kan udarbejdes (se værktøj 4 i Del B).
Hvordan I skal udarbejde jeres dokumentation, og hvor mange ressourcer I skal afsætte
til at indsamle data, afhænger i høj grad af, hvilken type produktindsats I vælger at
arbejde med.
3.2.2 Miljøforbedringsmuligheder
Der er forskellige muligheder for at forbedre et produkts miljøpræstation.
Jo større viden I har om jeres produkter, jo flere af disse muligheder vil I kunne få
øje på. Et produkts samlede miljøpåvirkninger kan reduceres ved at:
- ændre i måden, som produktet produceres, transporteres, bruges eller bortskaffes på,
- forbedre et eksisterende produkt,
- udvikle et nyt produkt eller et nyt koncept med samme funktion som det eksisterende
produkt,
- udvikle serviceydelser i tilknytning til produktet (se f.eks. Henkel-Ecolab/Berendsen
eksempel i afsnit 4.1.1).
3.2.2.1 Produktion,transport,brug og bortskaffelse
For nogle produkter kan der være store miljøforbedringer forbundet med at ændre
produktionsmetoder, transport/logistik eller brugs- og bortskaffelsesmønstre. Hvis
overblikket over produktets livsforløb viser, at der er væsentlige miljøbelastninger
knyttet til egen produktion, er det naturligt at koncentrere indsatsen her.
Viser overblikket, at der er store miljøpåvirkninger forbundet med brug og
bortskaffelse, må I overveje, hvordan I kan påvirke jeres kunder og/eller forbrugerne
til at ændre adfærd. Nogle af de muligheder, der er for at påvirke brugs- eller
bortskaffelsesmønstrene er at udarbejde brugsanvisninger, der indeholder vejledning i
"miljøvenlig brug", at inddrage hensynet til miljøet i salgs- og
servicesituationer, eller at oprette returordninger for produkt og/eller emballage. Hvilke
muligheder I har, afhænger af jeres position i leverandørkæden og en række andre
faktorer (se afsnit 3.2.3).
Transport kan i nogle tilfælde udgøre en væsentlig miljøbelastning. I de tilfælde
bør I overveje muligheder for optimering af logistikken; f.eks. ved at køre med fuldt
læs hver gang (se afsnit 4.2.8).
3.2.2.2 Ændring af produktet
Hvis I vil foretage en ændring af ét eller flere af produktets indholdsstoffer/
komponenter eller ændre produktets design, er det en forudsætning, at I har viden nok om
livsforløbet til at kunne vurdere, om ændringen fører til en samlet reduktion af
produktets miljøpåvirkninger.
Det er derfor nødvendigt at have overblik over alle de dele af livsforløbet, som
ændringen kan påvirke.
I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at foretage en decideret
livscyklusvurdering for at vurdere, om en ændring i produktets sam48 mensætning eller
design reducerer eller forøger den samlede miljøbelastning, mens der i andre tilfælde
ikke er tvivl.Værktøj 1 og Bilag 1 introducerer arbejdet med livscyklusvurderinger.
3.2.2.3 Udvikling af nye produkter
Arbejdet med at reducere et produkts miljøbelastninger kan føre til udviklingen af et
"nyt" produkt eller et nyt koncept, der kan levere den samme ydelse som det
gamle produkt.
Forbedringer ved produktion, brug og bortskaffelse
APC Denmark ApS har arbejdet med forbedringsmuligheder indenfor produktion, brug og
bortskaffelse, f.eks.:
- Nedsættelse af energiforbruget til fremstilling af de færdige produkter
- Formindsket emballage ved varer modtaget fra leverandørerne ved at disse har ændret
pakkeform eller pakkemateriale
og ved produktudvikling
APC har f.eks.:
- Fordoblet levetiden ved skift af batterier til longlifebatterier, hvilket også har
ført til mindre affald ved vedligeholdelse af anlæggene.
- Anvendt konstruktionsværktøjer (se kap.4, afsnit 4.2.3), der gør det lettere at
udvikle nye produkter med øget genbrugsandele efter "end of life"
|
Genbrug af tekstilaffald
Berendsen Textile Service`s vaskeri i Silkeborg har sat sortering og salg af kasserede
tekstiler i system, så også det økonomiske udbytte af de kasserede tekstiler bliver
størst muligt. Den nøje sortering betyder, at ved priser over 7 kr. per kilo, tjenes
lønnen hjem til den person, der sørger for sorteringen. Mindsteprisen er p.t. 9,80 kr.
per kilo, men ofte kan man få op til 40 kr. per kilo for bedre kvaliteter af tekstiler,
der sælges som industriklude. Vaskeriet sælger kun til værksteder, hvor bortskaffelsen
af kludene sker miljø- og sikkerhedsmæssigt korrekt, herunder at de brugte klude
opbevares i særlige beholdere. |
Ændret produkt
C.C. Jensen kan minimere produktets vægt (og derved reducere materiale og energiforbrug)
ved at producere efter en nøjere overensstemmelse med kundens mål og på sigt i
samarbejde med kunden minimere forskellen mellem støbemål og færdigt mål. |
Uanset om I vælger at arbejde med at ændre brugs- og bortskaffelsesmønstre,
substitution af farlige stoffer i jeres produkter eller en helt anden type indsats, skal I
altid huske at planlægge, hvordan indsatsen skal dokumenteres.
3.2.3 Overvej jeres placering i produktkæden
Jeres placering i produktkæden kan i høj grad have indflydelse på jeres muligheder
for at foretage/påvirke miljøforbedringer.
Som leverandør vil man ofte have svært ved at foretage væsentlige ændringer uden et
meget tæt samarbejde med aftagerne. Produktionen foregår typisk efter givne
specifikationer, som det tager tid at ændre. Som slutproducent har man derimod ofte stor
indflydelse på produktudformningen, således at man f.eks. kan designe et produkt, så
miljøbelastning i brugs- og bortskaffelsesfasen minimeres. For nogle produkter kan dette
yderligere optimeres ved at udarbejde vejledninger i korrekt brug og bortskaffelse.
Slutproducenter kan også typisk påvirke sine leverandører.
Overvej hvilke fordele I selv og de andre i produktkæden kan få ud af et
samarbejde og vær åben over for nye muligheder.
Når I overvejer jeres aktionsmuligheder, er det vigtigt, at I ikke lader jer begrænse
(alt for meget) af, hvordan "verden ser ud i dag", og hvad I umiddelbart tror, I
kan eller ikke kan opnå indflydelse på.
3.2.4 Konklusion på muligheder
Beskriv 5-10 forbedringsmuligheder
Som opsamling på dette afsnit bør I beskrive 5-10 muligheder for at mindske jeres
produkters miljøbelastning væsentligt, herunder evt. idéer til at udvikle nye
produkter.
Medtag også muligheder, hvor I ikke umiddelbart kan overskue om det vil give
forbedringer. I disse tilfælde kan I senere foretage nærmere undersøgelser, f.eks. i
form af mere detaljerede livscyklusvurderinger.
3.3 Kortlægning af de eksterne forventninger til produkterne
Eksterne forventninger kan direkte påvirke jeres muligheder for at afsætte jeres
produkter, nu eller på sigt. Derfor er det vigtigt, at I opbygger et overblik over
forventningerne og forholder jer til dem.
Formålet med at kortlægge de eksterne forventninger er at sikre, at I inddrager
kundens/interessenternes forventninger i jeres miljøarbejde. Det er vigtigt løbende at
holde dialogen i gang for at sikre fleksibilitet i udviklingsarbejdet.
Som virksomhed kan I have to principielt forskellige strategier overfor de eksterne for
ventninger:
- Afvente, at de opstår og derefter indsamle dokumentation og evt. foretage fornødne
produktforbedringer.
- Aktivt søge at påvirke udviklingen ved at udarbejde dokumentation og løbende tilpasse
produktet til den nyeste viden.
I praksis vil de fleste virksomheder ligge et sted imellem disse yderpunkter. Af
konkurrencemæssige årsager kan det være yderst risikabelt at forholde sig passivt
overfor de eksterne for ventninger. Det kan med andre ord være for sent at reagere, når
det direkte krav kommer. På den anden side kan det i nogle situationer være svært
og/eller for ressourcekrævende at være på forkant med alle potentielle krav. Det
er derfor vigtigt, at I finder et passende niveau for indsatsen.
Når I kortlægger forventningerne bør I forholde jer til:
- Hvilke forventninger har vi hidtil mødt fra interessenten?
- Hvilke forventninger kan vi i fremtiden regne med at blive stillet overfor af
interessenten?
3.3.1 Interessent analyse
Dette afsnit indeholder en præsentation af nogle af de produktrettede forventninger, I
kan blive stillet overfor. Formålet med afsnittet er at give jer inspiration til at
foretage en systematisk gennemgang af de eksterne forventninger til jeres produkter.
Figur 3.1 viser en oversigt over mulige interessenter, der kan bruges som checkliste
ved kortlægning af de eksterne forventninger.
Figur 3.1
Virksomhedensinteressenter på miljøområdet.

Denne håndbog indeholder ikke en komplet interessentanalyse, men fokuserer på
produktrelaterede forventninger og det vil i første omgang sige de nære led i
produktionskæden; kunder og leverandører. Desuden er myndigheder samt miljø- og
forbrugerorganisationer nævnt, fordi de ofte har en del krav og ønsker til produkterne.
3.3.2 Kunder
Forventninger fra kunder kan være systematiske og velovervejede, men I kan også komme
ud for ad hoc forventninger, der ikke virker særligt velovervejede og måske ikke er
rimelige eller relevante for jeres produkter (se i øvrigt afsnit 3.4).
Der kan være stor variation i, hvad kunderne lægger vægt på hos jeres produkter.
Ofte vil forventningerne være koncentreret om:
- indholdsstofferne og deres mulige effekt på arbejdsmiljøet og det ydre miljø,
- fremstillingsmetoder, herunder specielt forbruget af energi og hjælpestoffer,
- mængden af emballage og bortskaffelsesmulighederne for emballagen,
- bortskaffelse af produktet,
- transportdistance og transportform (fly, tog eller skib....).
I afsnit 4.2.6.2 er der en vejledning til udformning af en spørgeguide til afdækning
af kundeønsker.
Kunder med forskellige holdninger til PVC
Coloplast`s medicinske engangsartikler er hovedsagelig produceret af plast, og
forbruget af PVC-råvarer udgør ca. 800 tons om året, svarende til ca. 10% af
råvareforbruget. Derfor er virksomheden meget påvirket af diskussionerne om brug af PVC.
Coloplast har således arbejdet en del med at substituere til andre plasttyper, men
oplever at bl.a. kundernes holdninger er delte. Nogle vil under ingen omstændigheder
acceptere PVC, mens andre mener, at alternativerne miljømæssigt er mindst lige så
betænkelige/uønskede. |
3.3.2.1 Det Grønne Indkøbsnet
Forventningerne kan også komme fra sammenslutninger af kunder. Et eksempel på dette
er Statens og Kommunernes Indkøbsservice's "Det Grønne Indkøbsnet", der på
vegne af de offentlige indkøbere stiller miljørelaterede for ventninger til
leverandørerne af en række produkter. Forventningerne tager udgangspunkt i miljø- og
energimærkekriterierne samt miljøvejledningerne fra Miljøstyrelsen. Mere information
kan findes på Statens og Kommunernes Indkøbsservice A/S's hjemmeside: www.ski.dk.
Miljøhensynene hos Statens og Kommunernes Indkøbsservice bliver indarbejdet som krav,
eller brugt til prioritering i forbindelse med prækvalifikation af leverandører til
rammeaftaler. Målet hos Indkøbsservice er, at de på sigt vil indarbejde miljøhensyn i
alle de rammeaftaler de indgår.
3.3.2.2 Kundernes for ventninger kan kræve mange ressourcer
Det kan kræve mange ressourcer at leve op til de forventninger, kunderne stiller
om miljødokumentation og miljøforbedringer. Ved at indlede en dialog med jeres kunder om
hvilke forventninger, som I vil/kan blive mødt med i fremtiden, kan I planlægge jeres
indsats efter dette, og på den måde søge at reducere tidsforbruget.
3.3.2.3 Samarbejde med kunderne om miljøbelastningerne
Et aktivt samarbejde med jeres kunder omkring produkternes miljø-belastninger kan
styrke og gavne forholdet. Ved at samarbejde, vil I samtidig kunne opnå en vis
indflydelse på, hvilke forventninger I bliver stillet overfor.
Fælles fordele
Henkel-Ecolabs samarbejde med kunderne om reduktion af miljøbelastningen i brugsfasen og
CCJ`s muligheder for at samarbejde med kunden om at reducere afskæret, er gode eksempler
på de gevinster, der kan opnås gennem tæt dialog mellem producent og kunde. Eksemplerne
er nærmere beskrevet i kapitel 4. |
3.3.3 Leverandører
Jeres leverandører er nøglen til viden om og reduktion af alle de
miljøpåvirkninger, der ligger forud for jeres egen produktion. Desuden kan viden om
indholdsstoffer af bl.a. kemikalier og halvfabrikata, som kan have stor indflydelse på
produkternes samlede miljøbelastning, skaffes fra leverandørerne.
Derfor vil arbejdet med reduktion af produkternes miljøpåvirkninger nødvendigvis
føre til en eller anden form for krav til eller samarbejde med leverandørerne.
APC Denmark ApS' leverandørkrav i resumé:
- APC vil foretrække leverandører, der har et miljøledelsessystem.
- APC vil generelt ikke gå på kompromis med produktkvalitet af hensyn til miljøet.
- APC vil foretrække leverandører, der minimerer emballager, tager dem retur og bruger
miljøvenlige materialer.
- APC vil foretrække leverandører, der benytter den mest miljøvenlige transport (f.eks.
tog eller skib).
- APC vil foretrække leverandører, der arbejder med at forøge levetiden af deres
produkter, recirkulerer materialer og introducerer retursystemer for deres produkter.
- APC vil foretrække leverandører, der ikke anvender nogle af følgende stoffer i deres
produkter: Kviksølv, bly, cadmium, stoffer der nedbryder ozonlaget, formaldehyd,
organotin forbindelser, PVC.
|
Det kan føles som en stor overvindelse at skulle stille krav om miljø-dokumentation
eller miljøforbedringer oven i de krav, I allerede stiller til pris, kvalitet og
leveringssikkerhed m.m. Så længe jeres krav er gennemtænkte, og I er åbne for en
dialog, vil viser erfaringerne at samarbejdet med leverandørerne ofte udvikler sig
positivt.
Hvis jeres leverandører selv arbejder med livscyklustankegangen, kan I også ad den
vej møde forespørgsler om dokumentation og/eller reduktion af de miljøpåvirkninger,
der ligger i jeres del af livsforløbet.
3.3.4 Lokale og centrale myndigheder
Forventninger fra de centrale miljømyndigheder, Miljø- og Energiministeriet, til
virksomhedens produkter har traditionelt været udformet som lovkrav, men indenfor de
seneste år er der iværksat en række ini56 tiativer, der har til formål at styrke
udviklingen og afsætningen af mindre miljøbelastende produkter.
Nedenfor beskrives de initiativer fra Miljø- og Energiministeriet, som I bør forholde
jer til som producenter. Det er dog stadigt langt fra alle brancher og produktgrupper, der
er omfattet af initiativerne.
3.3.4.1 Miljø- og energimærker
Miljømærkeordningerne, Svanen og Blomsten, har til formål at hjælpe forbrugere
med at vælge mindre miljøbelastende varer. EU har sideløbende med dette indført
obligatorisk energimærkning for de vigtigste husholdningsapparater. Værktøj 2
indeholder en beskrivelse af miljømærkeordningerne.
3.3.4.2 Miljøvejledninger
Miljøstyrelsen har udarbejdet og udarbejder løbende en serie
indkøbsvejledninger, kaldet miljøvejledninger, i serien "Bedre miljø gennem
indkøb - Miljøvejledning om...".Værktøj 3 i Del B indeholder en beskrivelse af
miljøvejledningerne, herunder en beskrivelse af, hvordan vejledningerne kan bruges af
producerende virksomheder.
3.3.4.3 Listen over uønskede stoffer
"Listen over uønskede stoffer" er udarbejdet som et signal til forhandlere,
producenter, produktudviklere og andre aktører om, hvilke kemiske stoffer, der på sigt
bør udfases eller hvis anvendelse bør begrænses. At et stof er medtaget på listen
betyder ikke, at Miljøstyrelsen påtænker at forbyde brugen af stoffet, men at der fra
Styrelsens side vil være fokus på at få nedbragt anvendelsen.
"......Miljøstyrelsen gennemførte i september måned (1999) - i samarbejde med
120 kommuner - en kampagne for at få forbrugerne til at købe vaske- og
rengøringsmidler, der ikke indeholder LAS (et vaskeaktivt stof, der er på "listen
over uønskede stoffer"). Målet er at sænke vores forbrug af stoffet og dermed
også sikre miljøet. Kampagnen er samtidig et signal til producenter om at finde
alternativer til LAS i deres produkter........"
Citat fra Miljøstyrelsens pressemeddelelse før kampagnen |
3.3.4.4 Produktpaneler og brancherettet indsats
Der er nedsat produktpaneler for tre områder elektronik, tekstil og
godstransport som der vil blive særligt fokus på i de kommende år. Panelerne
består af interessenter for de nævnte brancher og skal vejlede og komme med idéer til
produktrettede aktiviteter.
Desuden vil Miljøstyrelsen i løbet af 2000 støtte igangsættelse af en
brancheindsats inden for følgende 8 brancher:
- Plastindustrien
- Jern- og metalstøberier
- Belysning
- Kølemøbler
- Møbelbranchen
- Vaske-, og rengørings- og rensemiddelområdet
- Emballage
- Byggeri og anlæg
3.3.4.5 Miljøstyrelsens hjemmeside
Miljøstyrelsens hjemmeside ( www.mst.dk )
indeholder en beskrivelse af initiativerne på produktområdet (under fagområder, renere
teknologi og produkter), herunder miljømærker, -vejledninger, -deklarationer,
produktpaneler, samt hvilke muligheder der er for at opnå øko58 nomisk støtte fra
Miljøstyrelsen til arbejdet. Derudover indeholder siden oplysninger om, hvad der foregår
inden for LCAområdet.
3.3.4.6 Energioplysningen
Energioplysningens hjemmeside (www.energioplysningen.dk)
indeholder bl.a. information om støttemuligheder i relation til energibesparelser, samt
information om, hvordan man kan få svar på energispørgsmål.
3.3.4.7 Reguleringens betydning
I takt med at der kommer større fokus på produkternes miljøbelastninger, vil der i
stigende grad blive reguleret på området.
Elektronik i fokus for regulering - også internationalt
Elektronikområdet er et af fokusområderne for myndighedernes produktorienterede
regulering i disse år, såvel nationalt som internationalt. I Danmark blev der således i
slutningen af 1998 vedtaget en bekendtgørelse om håndtering af affald af elektriske og
elektroniske produkter (bek. nr. 1067 af 22. december 1998). På EU-plan er der også i
form af et direktiv-udkast et initiativ i gang vedr. bortskaffelse af elektronik
("Proposal for a directive on waste from electrical and electronic equipment. Third
draft", European Commission, July 1999). Direktivudkastet lægger bl.a. op til
udfasning af en række kemiske stoffer i elektronikprodukter, herunder bly og bromerede
flammehæmmere. Dette vil kræve en stor udviklingsindsats af elektronikbranchen i de
kommende år. |
Hvis I ønsker et indblik i fremtidens regulering eller i reguleringen af jeres
eksportmarkeder, kan det være en god idé at starte med at kontakte jeres
brancheforening. De fleste brancheforeninger følger med i, hvilke politiske initiativer,
der kan få betydning for deres medlemsvirksomheder. En anden mulighed er at følge med
på EU's hjemmeside www.europa.eu.inc/com.
3.3.4.8 Regulering på eksportmarkederne
Produktkravene på eksportmarkederne kan være mere omfattende end dem, I møder
på hjemmemarkedet. Et eksempel på dette er Sverige, hvor de offentlige indkøbere ofte
stiller krav til dokumentation af produkternes miljøpåvirkninger før de godkender en
leverandør.
Skrappe krav til dokumentation i Sverige
APC Denmark ApS oplevede i starten af 1997 at tabe en ordre til et svensk hospital
pga. krav om dokumentation af bl.a. materialeindhold og uønskede emissioner.Denne
episode var startskuddet til, at APC i slutningen af 1997 startede arbejdet med at
udarbejde en miljøvaredeklaration, som i dag anvendes ved kundeforespørgsler |
Det kan ofte være svært at skaffe overblik over krav og udvikling på
eksportmarkederne. I bør derfor overveje, hvordan I kan inddrage forhandlerleddet i at
fremskaffe den nødvendige information.
3.3.5 Forbruger- og miljøorganisationer
Der findes en række forbrugerorganisationer, der arbejder for at udbrede kendskabet
til og øge afsætningen af mindre sundheds- og miljøbelastende produkter.
Forbrugerorganisationerne har ofte størst fokus på sundhed og sikkerhed i forbindelse
med brugen af produkterne.
Grøn Information ( www.greeninfo.dk ) er et
uafhængigt informationscenter om miljø og forbrug. Grøn Information udgiver bl.a.
pjecer med gode råd til forbrugerne om, hvilke kemiske stoffer og materialer de skal
søge at undgå i kosmetik, til babypleje og meget andet.
Af andre forbrugerorganisationer kan nævnes Grønne familier (www.gronnefamilier.dk), Forbrugerrådet (www.forbrugerraadet.dk), Forbrugerstyrelsen (www.fs.dk) og Astma & Allergiforbundet (www.astma-allergi.dk).
Miljøorganisationerne udvælger ofte en problemstilling og gør dette til et tema for
en kampagne i form af en række aktioner og/eller debatindlæg i aviser eller andre
medier. Af produktrettede kampagner kan nævnes Greenpeaces kampagne mod gensplejsede
fødevarer (www.greenpeace.dk). Noah (www.noah.dk) og Danmarks Naturfredningsforening (www.dn.dk) er andre miljøorganisationer, der bidrager
væsentligt til debatten.
Forbruger- og miljøorganisationerne udgiver ofte et medlemsblad, der beskriver deres
aktiviteter. Mange organisationer har ligeledes en hjemmeside, hvor I kan hente
oplysninger om deres aktiviteter.
3.4 Vurdering af de eksterne forventninger
Når I har overblik over de eksterne for ventninger, er det vigtigt, at I forholder jer
til, om de er relevante og hensigtsmæssige for jeres produkter og herefter foretager en
samlet vurdering af, hvor stor indflydelse forventningerne har og kan få på jeres
muligheder for at afsætte produkterne.
Forventninger fra kunder, myndigheder og andre interessenter vil ofte være baseret på
miljømæssige overvejelser, der er foretaget for en produktgruppe. Det betyder, at der
kan være forventninger, der ikke er relevante - eller umulige at opfylde for jeres
specifikke produkt( er). Der kan også være forventninger, der konflikter med jeres
øvrige miljøarbejde.
Vurder om de eksterne forventninger er relevante og hensigtsmæssige for netop
jeres produkter.
Har I gennemgået værktøj 1, har I et grundlag for at imødekomme forventningerne
eller gå i dialog med interessenterne om eventuelle uhensigtsmæssige krav.
3.4.1 Vurder forventningerne i forhold til produktets ydelse
I enhver dialog omkring jeres produkters miljøbelastning er det vigtigt at inddrage
kvalitative parametre, der beskriver produktets funktion og effektivitet. 1 liter maling
er ikke bare 1 liter maling. Der kan være stor forskel på mængden af opløsningsmidler,
dækkeevnen, holdbarheden og meget andet. Miljøbelastningerne fra produktet skal altid
vurderes i forhold til produktets funktionelle enhed (f.eks. 1 m 2 væg dækket med maling
i fem år).Værktøj 1 i Del B indeholder en beskrivelse af denne problematik.
Når hensynet til miljøet overskygger kvaliteten
Henkel Ecolab sælger rengøringsløsninger til bl.a. mejerier. Fra et mejeri i
Sverige blev Henkel stillet overfor det krav, at der ikke måtte indgå aktivt klor i de
rengøringsløsninger mejeriet købte. Henkel vurderede henvendelsen, men måtte
konkludere, at de ikke kunne tilbyde en rengøringsløsning med en passende hygiejnisk
standard, uden at anvende aktivt klor.Henkel mistede kunden til en konkurrent, da de
ikke kunne leve op til miljøkravene. Siden er kunden vendt tilbage til Henkel, da de
erfarede, at den miljømæssigt bedre løsning ikke kunne leve op til de hygiejniske
standarder. |
Baggrunden for de forventninger, der er til virksomhedens produkter bør ligeledes
vurderes. Hvilke antagelser bygger forventningerne på? Er de veldokumenterede?
3.4.2 Overblik over produktkrav
Som grundlag for at udarbejde målsætning og handlingsplan kan det være en hjælp at
kommentere de enkelte forventninger m.h.t. tekniske og ressourcemæssige forhold -
herunder om det vil være nødvendigt at tilkalde ekstern ekspertise for at kunne
efterleve kravene til f.eks. måling eller testning.
Oplist og kommenter forventninger til dokumentation og/eller miljøfor
bedringer efter følgende inddeling Direkte produktkrav kan oplistes på
følgende måde:
A. Forventninger som produktet lever op til
B. Forventninger som produktet ikke lever op til
C. Forventninger som kræver yderligere afklaring
De enkelte krav kan bl.a. kommenteres ud fra følgende spørgsmål:
- Hvordan skal kravet dokumenteres?
- Er der en tidsfrist?
- Er det overhovedet muligt?
- Kræver det ekstern ekspertise at løse?
- Hvad koster det at ændre/afklare?
På basis af ovenstående kan B og C krav evt. opdeles videre efter om de er lette
eller svære (teknisk og økonomisk) at undersøge eller leve op til. |
3.4.3 Overblik over øvrige forhold
Andre forhold fra interessentanalysen, der på sigt kan påvirke produktion, brug,
bortskaffelse eller afsætning af jeres produkter, f.eks. mulige lovgivningstiltag, bør
ligeledes oplistes og kommenteres.
3.4.4 Samlet vurdering
Som opsamling på interessent analysen bør I foretage en samlet vurdering af, hvor
stor indflydelse for ventningerne har/kan få på jeres muligheder for at afsætte jeres
produkter.
Forskellige konklusioner kunne være:
- Der er klart formulerede forventninger til vores produkter, og det er et krav for at
sælge, at vi lever op til forventningerne, hvis ikke kan vi risikere at tabe ordrer.
- Der har været forespørgsler til vores produkters miljøpræstation, men det har ikke
påvirket vores salg og ser ikke ud til at gøre det i nær fremtid.
- Vores konkurrenter har bedre miljødokumentation og renere produkter, men det har p.t.
ingen markedskonsekvens
- Der er potentielle markedsandele, men ingen specifikke forventninger
- Der er stigende fokus på vores produkters miljøbelastning fra myndigheder og/eller
interesseorganisationer
- Der er p.t. ingen fokus
APC Denmark ApS opsummerer situationen således: "Mere miljøaktive kunder og
konkurrenter medfører at miljø kommer på dagsordenen. Der kræves væsentlig
efterspørgsel fra interessenterne, i særdeleshed fra markedet i form af kunderne, før
miljø medtages som strategisk beslutningsparameter." |
Interessentanalysen og erfaringer fra kundehenvendelser kan i høj grad give
information om tidsperspektivet for at gøre en indsats.
Dette er søgt illustreret i figur 3.2.
Figur 3.2
Tidsperspektiv for indsats

Generelt vil situationen øverst i figuren (tabt ordre) betyde, at der et akut behov
for at gøre en indsats, mens situationen nederst ikke umiddelbart får alarmklokkerne til
at ringe, men modsat giver mulighed for en langsigtet og velovervejet produktindsats.
3.4.5 Trusler og muligheder
Hvis det er muligt, bør I på nuværende tidspunkt specifikt beskrive (mulige) trusler
og potentielle markedsmuligheder forbundet med jeres produkters miljøbelastning. Ofte vil
det være to sider af samme sag.
Ny grobund
For APC Denmark ApS blev risikoen for at miste fremtidige kunder vendt til
forebyggelse ved indførelse af et miljøledelsessystem og en dertil hørende
produktorienteret miljøindsats, samt ønsket om at fremstå med en miljørigtig profil.
Desuden har APC opnået at reducere ressourceforbruget og derved skabt en økonomisk
gevinst, samt opnået bedre moti vation hos medarbejderne. |
Mange forskellige kundeønsker kræver stor viden og dokumentation
I Sverige er det den enkelte kommune, der køber ind til hospitalerne, og
miljøspørgsmål har stor betydning på markedet. ønskerne til både dokumentation og
miljøpræstation er ikke "harmoniseret", så Coloplast oplever at skulle starte
fra bunden hos hver kunde med at udfylde omfattende spørgeskemaer. For at lette
dokumentationsarbejdet fremover har Coloplast opbygget en livscyklusbaseret database med
svar på alle de miljøspørgsmål, der hidtil har været stillet på det svenske marked. |
3.5 Interne muligheder
Internt i virksomheden skal I have afklaret følgende:
- Er der afdelinger/funktioner, der har specielle behov eller ønsker i relation til jeres
produkters miljøbelastninger?
- Har medarbejderne den nødvendige miljømæssige viden, eller skal miljøuddannelsen af
medarbejderne suppleres med flere aspekter?
3.5.1 Interne behov og ønsker
Det kan være en god idé at undersøge om de forskellige afdelinger/ funktioner har
specielle ønsker eller behov for at kunne gennemføre den produktorienterede indsats.
Indkøbsafdelingen kan f.eks. have ønske om metoder for bedre at få en miljødialog i
gang med leverandørerne og salg og marketing kan have behov for materiale, så de kan
fortælle kunderne om jeres produkters totale miljøbelastning.
Produktionen kan f.eks. have gavn af et styringsværktøj til opgørelse af de enkelte
produkters bidrag til spildevandsudslip eller energiforbrug; oplysninger, som kan bruges
ved prisfastsættelse af produkter.
Registreringssystem til brug for priskalkulationer og grønne regnskaber
C.C. Jensen har ud fra et LCA overblik for et udvalgt produkt etableret
registreringsrutiner, som bl.a. omfatter:
- Energiforbrug totalt, pr. produktionsenhed og pr. funktionel enhed (se definition i
Værktøj 1 i Del B)
- Forbrug af materialer og stoffer totalt og pr. funktionel enhed
- Affald og biprodukter totalt og pr. funktionel enhed
- Forbrugte timer og øvrige medarbejderomkostninger totalt og pr. funktionel enhed
Oplysningerne samles i et internt grønt regnskab til brug for planlægning og styring,
og de danner samtidig grundlaget for et eksternt grønt regnskab og for priskalkulationer.
Systemet er meget enkelt, og medarbejderne er glade for det praktiske
styringsværktøj, som overblikket er - og det fremmer motivationen til at arbejde med
miljøforbedringer. |
Disse forhold vil I tildels have belyst via interessentanalysen, men kap. 4 giver en g
rundig indføring i muligheder for de enkelte funktioners samspil med produktindsatsen.
Hvorvidt I vil gennemgå kap. 4 nu eller senere, afhænger af, om I på nuværende
tidspunkt ønsker at fastlægge en samlet strategi eller i første omgang vil køre en
række projekter (se endvidere afsnit 3.6).
Interne behov og muligheder bør løbende vurderes i relation til de aktiviteter, der
sættes i gang i forbindelse med det produktorienterede arbejde, f.eks. som reaktion på
markedsforespørgsler/krav.
3.5.2 Intern viden
Det skal tillige afklares, om der internt i virksomheden er den nødvendige ekspertise
til rådighed til gennemførelse af specifikke dele af den produktorienterede indsats,
f.eks. i forbindelse med:
- mere specifikke livscyklusvurderinger
- særligt behov for produktudvikling/design
- analyse af f.eks. et produkts afdampning eller brug af bestemte testmetoder (kan bl.a.
være krav i forbindelse med miljø-mærker)
Som det ses, vil behovene i stor udstrækning afhænge af medarbejdernes
forudsætninger og ønsker samt den specifikke indsats. Også her er det derfor
nødvendigt løbende at vurdere behovet for uddannelse af medarbejdere og eventuel
inddragelse af ekstern ekspertise.
I Kapitel 5.8.2. er der et eksempel på, hvordan produktorientering er indarbejdet i
miljøuddannelsesplanen hos APC Denmark.
3.5.3 Konklusion på interne muligheder
Beskriv kort, hvilke interne behov og ønsker, hvilke behov for uddannelse/ kompetence,
samt evt. behov for ekstern ekspertise til løsning af hele eller dele af opgaven, der er
identificeret på nuværende tidspunkt.
3.6 Strategi for det videre arbejde
Dette afsnit har til formål at give idéer til, hvordan I kan gribe det videre
produktorienterede arbejde an. Den generelle anbefaling er, at I igangsætter en eller
flere projektaktiviteter for at indsamle yderligere viden og erfaring, før I lægger en
egentlig strategi for arbejdet.
3.6.1 Igangsættelse af projekt(er)
I dette kapitel har I indtil videre oparbejdet et erfaringsgrundlag for et eller flere
af jeres produkter. Det er oplagt at sætte nogle aktiviteter i gang i relation til disse
produkter, da I nu er godt inde i overvejelserne omkring disse. Specielt, hvis der er
markedspres på et eller flere produkter kan I starte dér.
I har tidligere i kapitlet opbygget viden om:
- Forbedringsmuligheder (afsnit 3.1 og 3.2)
- Eksterne krav og for ventninger, herunder om der findes miljømærkekriterier eller
miljøvejledninger, samt en vurdering af trusler og muligheder (afsnit 3.3 og 3.4)
- Interne ønsker, behov og muligheder (afsnit 3.5)
Hvis I ikke allerede har gjort det, bør I nu samle op på disse aktiviteter, som
beskrevet i afsnit 3.2.4 (forbedringsmuligheder), 3.4.4 (eksterne forventninger) og 3.5.3
(interne muligheder).
Opbyg erfaringer og systematik via et eller flere projekter. Derefter bør I
fastlægge en samlet strategi for produktindsatsen.
På basis af ovennævnte erfaringer og konklusioner kan I identificere et eller flere
projekter. Projektet/projekterne kan f.eks. fokusere på:
- Igangsættelse af en eller flere forbedringsmuligheder identificeret i afsnit 3.2 for
eksisterende produkt eller produktudviklingsprojekt
- Udarbejdelse af miljøvaredeklaration for et produkt (hent hjælp i værktøj 4 i Del B)
- Nærmere undersøgelse af miljøkonsekvenserne af en idé genereret i afsnit 3.2
- Opnåelse af miljømærke for et produkt (hjælp i værktøj 2 i Del B)
- Arbejde med kravene i en miljøvejledning (hjælp i værktøj 3 i Del B)
- Mere detaljeret livscyklusvurdering af et produkt for at få et bedre datagrundlag for
at træffe beslutninger
Hvis projektet omhandler flere afdelinger/funktioner, er der hjælp at hente i kap. 4,
som bl.a. giver en oversigt over tilgængelige metoder for de enkelte funktioner.
Når I har valgt et projekt er det naturligvis vigtigt at lave en handlings/
projektplan, som bl.a. skal indeholde:
- en klar definition af formålet og de konkrete forbedringsmål, som I vil opnå
- beskrivelse af projektaktiviteterne
- tidsplan, evt. med milepæle for lidt større projekter
- bemanding, herunder evt. behov for ekstern ekspertise
- plan for evaluering/opfølgning
Det er som altid vigtigt at lave en realistisk vurdering af nødvendigt
ressourceforbrug i form af tid og udlæg.
Hvis I producerer flere forskellige produkter er en anden mulig projektidé at
gennemgå kap. 3 for yderligere en række produkter. Vælg evt. produkter, der minder om
det I allerede har kigget på, så I kan genbruge en del af det arbejde, som I allerede
har udført.
3.6.2 Samlet strategi for det produktorienterede arbejde
Når I mener, at I har erfaring nok, bør I fastlægge en samlet strategi for det
produktorienterede arbejde.
Strategien skal som minimum sikre, at I kan imødekomme forventningerne til jeres
produkter, så afsætningen ikke trues. Til at vurdere det, kan I hente input fra
vurderingen af interessentanalysen (afsnit 3.4.4).
Strategien bør ligeledes sikre, at I arbejder mod løbende forbedringer af jeres
produkters miljøbelastninger, set i et livscyklusperspektiv.
I skal vurdere:
- Hvad skal vi have fokus på omkring vores produkter? Dvs. hvor er de væsentligste
miljøforbedringsmuligheder, hvor er de væsentligste nuværende og potentielle
markedskrav og hvilke potentielle muligheder har vi for at afsætte mindre
miljøbelastende produkter?
- Hvilke behov og muligheder har vi for at samarbejde med leverandører og kunder om at
opnå forbedringerne?
- Hvordan skal de enkelte afdelinger/funktioner inddrages og hvilke er specielt relevante
i relation til de væsentlige indsatsområder udpeget ovenfor? Kap. 4 giver støtte til
muligheder for de enkelte afdelingers inddragelse/medvirken.
- Hvordan/hvornår skal vi implementere det produktorienterede arbejde i vores
styringssystemer? Kap. 5 giver hjælp til implementeringen.
Herefter skal I naturligvis udarbejde en handlingsplan for gennemførelse af
strategien.
|