Efteruddannelse om grønne indkøb

Litteratur og interview

Litteratur

Danmarks Statistik, "Statistisk Årbog 1999", Danmarks Statistik, 1999.

Kommunernes Landsforening, "Status for miljøbevidst indkøbspolitik i kommuner og amter 1997/1998", Miljøprojekt nr. 498, Miljøstyrelsen, 1999

KPMG, "Sammenfatning af forprojektet "Dokumentation af offentlige grønne indkøb", herunder 4 forslag til indhold af et projekt til dokumentation af offentlige grønne indkøb, Arbejdsnotat til Miljøstyrelsen, KPMG, 10. juni 1999.

Slots- og Ejendomsstyrelsen, "Ministeriernes telefonbog 1997 - 1", Slots- og Ejendomsstyrelsen, 1996.

Sørensen, Stig Yding, Center for Alternativ Samfundsanalyse, "Evaluering af miljøbevidst indkøbspolitik i staten", Miljøprojekt nr. 437, Miljøstyrelsen, 1998.

Weidling, Henrik m.fl., Center for Alternativ Samfundsanalyse, "Grønne indkøb i amter og kommuner", Miljøprojekt nr. 197, Miljøstyrelsen, 1992.

Interview

Centrale beslutningstagere:
Direktør i en styrelse (70 ansatte)
Kommunaldirektør i en kommune (folketal 29.000)
Økonomichef i en kommune (folketal 54.000)
Økonomi- og planlægningschef i et amt (folketal 637.000)

Centrale indkøbere:
Indkøbschef i en kommune (folketal 45.000)
Indkøbschef i en kommune (folketal 62.000)
Indkøbschef for to kommuner (folketal i begge kommuner 27.000)
Indkøbschef i en kommune (folketal 46.000)
Indkøbschef i en statsinstitution (3.484 ansatte)
Indkøbschef i en statsinstitution (32.000 ansatte)

Miljørådgivning til indkøbere:
Agenda 21-kontaktperson i en kommune (folketal 36.000)
Miljømedarbejder i et amt (folketal 259.000)
Miljømedarbejder i en kommune (folketal 52.000)
Agenda 21-koordinator i en kommune (folketal 45.000)

Indkøbere til det administrative personale:
Assistent ved Amtsgården i et amt (folketal 44.000)
Bygningsinspektør og beredskabschef i en kommune (folketal 5.500)
Rådhusbetjent/Teknisk Serviceleder i en kommune (folketal 12.000)
Bygnings- og servicechef i et amt (folketal 231.000)

Det tekniske personale:
Bygge- og energichef i et amt (folketal 259.000)
Byggesagsbehandler i en kommune (folketal 8.000)
Teknisk koordinator på en videregående uddannelsesinstitution (10 ansatte i teknisk afdeling)
Bygningschef på en videregående uddannelsesinstitution (64 ansatte i forvaltningen)

Pædagogisk personale:
Leder af en børnehave (44 børn - 8 ansatte)
Leder af en børnehave (60 børn – 10 ansatte)
Viceskoleinspektør på en skole (300 elever - 45 ansatte)
Leder af et fritidshjem (104 børn - 5 ansatte)

Sygehuse og plejehjem:
Leder af et plejehjem (60 ansatte)
Indkøber på et sygehus (650 ansatte)
Indkøber på et sygehus (2.200-2.300 ansatte)
Indkøbschef på et sygehus (450 ansatte)

Kantiner og institutionskøkkener:
Kantinechef for en handelsskolekantine (8 ansatte i kantinen)
Kantinechef for en rådhuskantinen (5 ansatte i kantinen)
Cheføkonoma på et amtssygehus (80 ansatte i centralkøkkenet)
Leder af en børnehave (1 ansat i køkkenet)

IT-indkøbere:
IT-koordinator i en kommune (folketal 14.000)
IT-chef i en kommune (folketal 20.000)
IT-chef i et amt (folketal 234.000)
Chefindkøber i en statslig institution (politiet-tjek antallet af ansatte)

Andre interviewede:
Steen Andersen, Faglig sekretær i PROSA
Rikke Dreyer, Miljøkonsulent i Indkøbs Service
Hanne Lylow Nielsen, Kommunernes Landsforening
Lars Nørgaard, Salgs- og marketingschef i Indkøbs Service