[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Omkostninger og økonomiske sikkerhedsstillelse ved deponering af affald

Bilag 1
Gebyrfastsættelse og betalingsstrømme 

INDLEDNING

Dette bilag præsenterer beregninger af cash-flowet for en standard deponeringsenhed, som den er defineret i hovedrapporten, afsnit 1.4. Beregningerne er gennemført for de 4 kategorier af deponeringsenheder:

Standard deponeringsenhed for inert affald, kategori 1 (beregning 1)

Standard deponeringsenhed for mineralsk affald, kategori 2 (beregning 2)

Standard deponeringsenhed for blandet affald, kategori 3 (beregning 3)

Standard deponeringsenhed for farligt affald, kategori 4 (beregning 4) 

For at belyse konsekvenserne for deponeringsgebyret af at indregne forudsigelige omkostninger til henholdsvis nedlukning og efterbehandling, samt uforudsigelige omkostninger i hele deponeringsenhedens levetid, er der gennemført beregninger for fire scenarier for hver kategori af deponeringsenhed. Disse er benævnt A, B, C og D, hvor  

-         Beregning A inkluderer alene omkostninger til anlæg og almindelig drift af enheden (ved almindelig drift forstås drift og vedligehold af materiel og plads plus lønomkostninger)

-         Beregning B inkluderer ud over de omkostninger, som er indregnet under A, omkostninger til nedlukning

-         Beregning C inkluderer ud over de omkostninger, som er indregnet under B, forudsigelige omkostninger i efterbehandlingsperioden

-         Beregning D inkluderer ud over de omkostninger, som er indregnet under C, bidrag til uforudsigelige omkostninger i hele enhedens levetid

Resultatet af beregning D er i alle tilfælde det deponeringsgebyr i kr./ton, som skal opkræves i driftsperioden for at dække såvel forudsigelige som uforudsigelige omkostninger. Beregningerne A-C er gennemført for at fastlægge størrelsen af henholdsvis ordinær drift, nedlukning, forudsigelige omkostninger og uforudsigelige omkostninger. Resultaterne er præsenteret i rapportens kapitel 5, tabel 5.1 til 5.4.

BEREGNINGSMODEL

Beregningerne er udført i en økonomimodel, der beskriver betalingsstrømmen for en standard deponeringsenhed over en 40 års periode. Anlægsomkostninger til enheden falder i år 1, de første 10 år er den aktive driftsperiode, hvor der modtages affald, og hvor der indkræves et tonafhængigt deponeringsgebyr.

Modellen er opbygget som en cash-flowmodel, hvor investeringer finansieres direkte i anlægsåret. Dette sker beregningsmæssigt ved træk på en kassekredit. Indtægterne fra deponeringsgebyret går til dækning af løbende driftsomkostninger, finansielle omkostninger samt, i tilfælde af overskud, til opsparing med henblik på dækning af omkostninger i efterbehandlingsperioden, hvor der ikke er indtægter fra deponeringsgebyr.

Nedlukning af enheden foretages i år 10, og der regnes derefter med omkostninger til efterbehandling i en 30 års periode (for enhed for inert affald dog kun 5 år). Således skal indtægterne i driftsperioden, ud over anlægs- og driftsomkostninger i driftsperioden, også dække omkostninger til nedlukning og efterbehandling samt bidrage til en pulje til dækning af uforudsigelige omkostninger.

Beregningsmodellen justerer deponeringsgebyret (ved iteration), således at indtægterne i driftsperioden netop dækker de samlede omkostninger ved enhedens etablering samt i hele enhedens aktive periode (driftsperiode, nedlukning og efterbehandlingsperiode).

Modellens enkelte poster

Nedenfor gennemgås indholdet i de enkelte poster, der indgår i beregningerne, samt hvordan beregning af de enkelte poster foregår.

1.   Affaldsmængde (1.000 tons)

Den affaldsmængde, der årligt anbringes på standard deponeringsenheden. For kategori 1, 2 og 4 er der tale om 30.000 tons årligt, for kategori 3 er der tale om 16.000 tons (jf. afsnit 3.2.2).

 

 

2.  Investeringer

 

Konstruktion

Alle omkostninger ved konstruktion af standard deponerings­enheden inklusive planlægnings- og etableringsomkostninger. Konstruktionsomkostningerne falder alle i år 1.

 

Materiel

Alle omkostninger forbundet med anskaffelse af materiel til en standard deponeringsenhed. Materielomkostningerne falder alle i år 1.

 

Usikkerhed (10 %)

Der er tillagt 10 % i usikkerhed.

 

 

3.  Nedlukning

Alle omkostninger forbundet med enhedens nedlukning. Omkostningerne falder i år 10.

 

 

4.   Driftsomkostninger

 

Daglig drift

Indbefatter almindelige driftsomkostninger i driftsperioden (drift og vedligeholdelse af materiel og plads plus lønomkostninger).

 

Monitering

Omkostninger til monitering i driftsperioden.

 

Perkolatbehandling

Omkostninger til perkolatbehandling i driftsperioden.

 

 

5.   Efterbehandlingsomkostninger

 

Monitering

Omkostninger til monitering i efterbehandlingsperioden.

 

Perkolatbehandling

Omkostninger til perkolatbehandling og øvrig drift i efterbehandlingsperioden.

 

 

 

6.

Uforudsigelige omkostninger

Omkostninger til dækning af uforudsigelige omkostninger.

 

 

7.  Samlede omkostninger

Summen af de ovenfor anførte omkostningsposter (post 2-5).

 

 

8.  Indtægter

 

Deponeringsgebyr

Deponeringsgebyr ekskl. affaldsafgift (kr./ton) beregnes, som ovenfor angivet.

 

 

 

Beregnet indtægt

Indtægten fremkommer som produktet af deponeringsgebyret og affaldsmængden (post 1).

 

 

9.  Resultat 1

Beregnes som de samlede indtægter (post 8) fratrukket de samlede omkostninger (post 7),

 

 

10. Andre udgifter/indtægter

 

Finansielle poster

Renteindtægter/-udgifter, beregnes på baggrund af forrige års akkumulerede resultat.

 

 

11. Resultat 2

Årets samlede resultat beregnet som resultat 1 (post 9) tillagt/fra­trukket andre udgifter/indtægter (post 10).

 

Akkumuleret resultat

Forrige års akkumulerede resultat tillagt/fratrukket årets resultat (post 10). Udtrykker til enhver tid den aktuelle formue/gæld. Beregningen af deponeringsgebyret foretages, så det akkumulerede resultat i år 40 er lig med nul.

I beregningsudskrifterne er de første 10 år (driftsperioden) vist år for år, hvilket giver mulighed for at følge opbygning af puljeformuen. Af hensyn til overskueligheden er de følgende 30 år (efterbehandlingsperioden) kun repræsenteret ved hver 5. år.

Beregningsgang

Modellen beskriver betalingsstrømmene for en standard deponeringsenhed fra enheden anlægges, til den overgår fra efterbehandling til passiv status efter 40 år.

Såvel finansiering af anlægsinvesteringer som opsparing til omkostninger til nedlukning og efterbehandling foregår via en kassekredit. Der betales løbende renter af kassekredittens saldo.

Deponeringsgebyret fastsættes således, at det akkumulerede økonomiske resultat netop er 0 ved efterbehandlingsperiodens ophør. Det akkumulerede resultat i år 10 er derfor udtryk for den opsparing, der skal være til stede ved overgang fra drift til nedlukning og efter­behandling.

Til forskel fra beregningerne i hovedrapportens kapitel 3 tager disse modelberegninger hensyn til, at der er tidsmæssig forskel på de forskellige ind- og udbetalinger, hvilket giver et mere realistisk billede af konsekvenserne for deponeringsgebyret.

BEREGNINGSFORUDSÆTNINGER

Anlægsomkostninger:

Anlægsdele:   -    arealerhvervelse

-         jordarbejder

-         membranarbejde

-         perkolatopsamlingssystem

-         interne veje

-         andel af fælles faciliteter

For en enhed a 20.000 m2 i alt                                          10,50 mio. kr.

Udstyr:         -    andel af fælles udstyr
                           (kompaktor, dozer, læssemaskine m.v.)    1,25 mio. kr

I alt                                                                                   11,75 mio. kr.

Almindelige driftsomkostninger: 

Drift og vedligehold (10 % af udstyr)
Administration
Diverse drift
Lønomkostninger (1 mand)

I alt
0,125 mio.kr./år
0,100 mio. kr./år
0,055 mio. kr./år
0,320 mio. kr./år

0,600 mio. kr./år

                                                       
Monitering, perkolatbortskaffelse og øvrige driftsomkostninger

På baggrund af hovedrapportens kapitel 3 er følgende tabeller opstillet.  

Tabel 1
Årlige moniteringsomkostninger for standard deponeringsenhed

Affaldskategori

Driftsperiode

Efterbehandlingsperiode

Inert affald

120.000 kr./år 

              60.000 kr./år

Mineralsk affald

135.000 kr./år

              67.500 kr./år

Blandet affald

150.000 kr./år

              75.000 kr./år

Farligt affald

225.000 kr./år

            112.500 kr./år

Der er valgt middelværdier fra hovedrapportens tabel 3.2

Tabel 2
Årlige perkolatbehandlingsomkostninger for standard deponeringsenhed

Affaldskategori

Driftsperiode

Efterbehandlingsperiode

Inert affald

           0 kr./år 

                       0 kr./år 

Mineralsk affald

162.500 kr./år

              62.500 kr./år

Blandet affald

162.500 kr./år

              62.500 kr./år

Farligt affald

162.500 kr./år

              62.500 kr./år

Der er valgt middelværdier fra hovedrapportens tabel 3.3

Tabel 3
Årlige øvrige driftsomkostninger for standard deponeringsenhed

Affaldskategori

Driftsperiode

Efterbehandlingsperiode

Inert affald

100.000 kr./år 

            100.000 kr./år 

Mineralsk affald

100.000 kr./år 

            100.000 kr./år 

Blandet affald

100.000 kr./år 

            100.000 kr./år 

Farligt affald

100.000 kr./år 

            100.000 kr./år 

Der er valgt middelværdier fra hovedrapportens tabel 3.3

Uforudsigelige miljøpåvirkninger

Omkostningerne i forbindelse med skader/uforudsigelige miljøpåvirkninger fremkommer, dels som omkostninger på skadestidspunktet, dels som årlige driftsomkostninger efter skadestidspunktet. På baggrund af hovedrapportens kapitel 3 er følgende tabeller opstillet.

Tabel 4
Gennemsnitlige uforudsigelige omkostninger for en standard deponeringsenhed på skadestidspunktet

Affaldskategori

 

Inert affald

           0 kr.

Mineralsk affald

144.000 kr.

Blandet affald

197.500 kr.

Farligt affald

144.000 kr.

Der er valgt middelværdier fra hovedrapportens tabel 3.7

Tabel 5
Årlige, gennemsnitlige uforudsigelige driftsomkostninger for en standard deponerings­enhed

Affaldskategori

 

Inert affald

         0 kr./år 

Mineralsk affald

15.500 kr./år

Blandet affald

15.500 kr./år

Farligt affald

15.500 kr./år

Der er valgt middelværdier fra hovedrapportens tabel 3.8

Skadestidspunktet er som ved beregningerne i hovedrapportens kapitel 3 valgt at ligge ved driftsperiodens ophør, således at de årlige afledte uforudsigelige driftsomkostninger skal betales i 30 år.

Øvrige forudsætninger

Beregningerne er udført i faste priser med basisår 2000.
Der er anvendt en indlånsrente på 1 % (realrente) og en udlånsrente på 6 % (realrente).

BEREGNINGSRESULTATER

1A 1B 1C 1D
2A 2B 2C 2D
3A 3B 3C 3D
4A 4B 4C 4D

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]