[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] Omkostninger og økonomiske sikkerhedsstillelse ved deponering af affald1 Indledning1.1 Baggrund for projektetGebyrfastsættelsen
på deponeringsanlæg er aktualiseret på grund af vedtagelsen af Rådets
direktiv af 26. april 1999 om deponering af affald /1/. I direktivets
artikel 10 fastsættes det, at det skal sikres, at alle omkostninger ved
etablering og drift af et deponeringsanlæg, herunder så vidt muligt
omkostningerne i forbindelse med sikkerhedsstillelse eller tilsvarende
samt de anslåede omkostninger ved deponeringsanlæggets nedlukning og
efterbehandling i en periode på mindst 30 år, er dækket af det
deponeringsgebyr, anlægget forlanger for deponeringen. I
direktivets artikel 8 fastsættes det endvidere, at et deponeringsanlæg
kun må godkendes, hvis ansøgeren, inden deponeringen påbegyndes, har
truffet eller vil træffe passende forholdsregler i form af
sikkerhedsstillelse eller tilsvarende med henblik på at sikre, at de
forpligtelser (herunder foranstaltninger til efterbehandling), som følger
af godkendelsen, opfyldes, og at nedlukningsprocedurerne i art. 13 følges.
Denne sikkerhed eller tilsvarende tilbageholdes, så længe anlægget er
genstand for overvågning og monitering i overensstemmelse med art. 13,
litra d). På
baggrund heraf har Miljøstyrelsen besluttet at iværksætte et
udredningsarbejde om mulighederne for sikkerhedsstillelse i relation til
direktivets artikel 8 og 10. Som
et vigtigt element i udredningsarbejdet skal der foretages en analyse af
gebyrfastsættelse ved affaldsdeponering, herunder størrelsen af
omkostninger ved planlægning, etablering, drift, nedlukning og
efterbehandling af et deponeringsanlæg samt omkostninger til
sikkerhedsstillelse. 1.2
Projektets formål
Projektet
er udarbejdet til brug for dansk implementering af direktivet om
deponering af affald, specielt implementeringen
af direktivets artikel 8 og 10 i sammenhæng med artikel 13.
Danmark skal have implementeret direktivet inden den 16. juli 2001, jf.
direktivets artikel 18, stk. 1. Implementeringen kræver en ændring af
miljøbeskyttelsesloven, og endvidere skal der udarbejdes en ny bekendtgørelse
om affaldsdeponering. Implementeringsarbejdet er påbegyndt i efteråret
1999 og forventes afsluttet i foråret 2001. Formålet
med projektet har været at få undersøgt muligheder og former for
sikkerhedsstillelse – bankgaranti, fond-/puljeordninger, selvforsikring,
forsikringer – herunder kommunernes muligheder for sikkerhedsstillelse.
Endvidere har det været formålet at få lavet en udredning af, hvilke
omkostninger vedr. sikkerhedsstillelse, nedlukning og efterbehandling der
skal medregnes for at opfylde direktivets krav, herunder
sikkerhedsstillelsens størrelsesorden og sikring af gennemsigtighed heri.
Udgangspunktet
for projektet har været, at udredningen omfatter alle aspekter i
tilknytning til sikkerhedsstillelse, herunder inddragelse af ekspertise
inden for alle relevante fagområder, såsom teknisk, juridisk,
forsikringsmæssig og økonomisk ekspertise. Det har været målet, at Miljøstyrelsen på baggrund af projektet vil blive i stand til at udpege den mest anvendelige form for sikkerhedsstillelse til brug for implementeringen af direktivet. Endvidere giver rapporten retningslinier for bedømmelse af de omkostninger, der kræves sikkerhedsstillelse for. 1.3 ProjektafgrænsningAffaldskategorier,
kategorier af deponeringsenheder Deponeringsdirektivet
opererer med 3 kategorier af affald, svarende til 3 kategorier af
deponeringsenheder: ·
Inert affald /
deponeringsenhed for inert affald ·
Ikke-farligt
affald / deponeringsenhed for ikke-farligt affald ·
Farligt affald /
deponeringsenhed for farligt affald I
Danmark opdeles ikke-farligt affald yderligere i mineralsk affald og i
blandet affald. I relation til sikkerhedsstillelsesproblematikken vil der
således i nærværende rapport blive skelnet mellem følgende 4
affaldskategorier, som fremover forudsættes deponeret individuelt på
forskellige deponeringsenheder hver deres karakteristika: · Inert affald ·
Mineralsk affald ·
Blandet affald ·
Farligt affald Deponeringsanlæg
omfattet af direktivet og projektet I
direktivets artikel 14 er angivet, at alle bestående deponeringsanlæg
skal overholde kravene i direktivet med undtagelse af kravene i bilag I,
punkt 1 (krav til beliggenhed), senest otte år efter gennemførelsen af
direktivet i national ret. På
denne baggrund forudsættes det, at der skal stilles sikkerhed for alle
nye deponeringsanlæg samt hele eller dele af eksisterende anlæg, som opnår
godkendelse af amterne i overensstemmelse med direktivets/danske krav.
Endvidere forudsættes det, at der ikke skal stilles sikkerhed for
deponeringsanlæg, hvor affaldsdeponering er ophørt. Ligeledes forudsættes
det, at anlæg, der lukkes inden for overgangsperioden på maksimalt otte
år, heller ikke skal stille sikkerhed. I
1998 blev der ifølge /12/ deponeret affald på 55 deponeringsanlæg i
Danmark. Endvidere var der i 1994 registreret 49 fyldpladser ifølge /6/.
Hovedparten af anlæggene er offentligt ejede, kun få er privatejede.
Samtlige eksisterende anlæg forudsættes at skulle godkendes, jf.
direktivets/danske krav inkl. krav til sikkerhedsstillelse – alternativt
at anlæggene skal nedlukkes senest i 2009.
Omkostninger
der medregnes i sikkerhedsstillelsen Det
har været udgangspunktet, at sikkerhedsstillelsen skal omfatte alle
uforudsigelige omkostninger forbundet med miljømæssige påvirkninger fra
det tidspunkt, hvor 1. læs affald er modtaget på et deponeringsanlæg,
til udløbet af efterbehandlingsperioden. Endvidere skal alle
forudsigelige omkostninger i forbindelse med nedlukning og efterbehandling
være omfattet (for en definition af begreberne forudsigelige og
uforudsigelige omkostninger se afsnit 1.4). Omkostninger
til planlægning og etablering af et deponeringsanlæg vil ikke blive
medregnet i sikkerhedsstillelsen. Forudsigelige omkostninger i
driftsperioden vil heller ikke blive medregnet i sikkerhedsstillelsen, da
de formodes at udgøre en integreret del af anlæggets driftsbudget. Det
forudsættes, at eksisterende deponeringsanlæg – der opnår godkendelse
af amterne - kun skal stille sikkerhed svarende til den mængde affald,
der deponeres efter det tidspunkt, hvor amtets godkendelse foreligger.
Denne forudsætning er baseret på direktivets artikel 10, hvor det
angives, at omkostningerne til sikkerhedsstillelse så vidt muligt skal dækkes
af den betaling, operatøren forlanger for deponering af affald. Således
skal der - i tilfælde af amternes godkendelse af ældre deponeringsanlæg,
hvor affald stadig deponeres - kun stilles sikkerhed svarende til en
mindre del af den samlede affaldsmængde deponeret på det pågældende
anlæg. Såfremt anlæggene ikke godkendes, vil der sandsynligvis ikke
blive krævet sikkerhedsstillelse, men derimod stillet krav om, at de pågældende
anlæg lukkes hurtigst muligt. Omkostninger
til faglig og teknisk oplæring og uddannelse af et deponeringsanlægs
operatører og personale er ikke medregnet i sikkerhedsstillelsen, idet sådanne
omkostninger forudsættes afholdt over den primære drift. Varighed
af efterbehandlingsperioden Efter
endt deponering og nedlukning af en deponeringsenhed er operatøren
fortsat ansvarlig for monitering, perkolatbortskaffelse mv. i
efterbehandlingsperioden, som varer, indtil enheden ikke længere udgør
en miljømæssig risiko. Længden af efterbehandlingsperioden er vanskelig
at fastsætte. Nærværende projekt tager udgangspunkt i en
efterbehandlingsperiode på 30 år, hvor der i direktivets artikel 10 er
angivet, at perioden skal være mindst 30 år. Drift
af deponeringsanlæg I
forbindelse med sikkerhedsvurderingen vil kvaliteten af driften af
deponeringsanlæg ikke blive vurderet, idet vilkår i miljøgodkendelserne
for de enkelte anlæg samt det løbende tilsyn anses for dækkende. 1.4
Definitioner
I det følgende angives definitioner på en række centrale begreber, som anvendes i rapporten. Aktiv
periode Sum
af driftsperiode, nedlukning og efterbehandlingsperiode. Aktive,
miljøbeskyttende systemer Ved aktive, miljøbeskyttende systemer forstås indretningselementer som membraner, dræn, pumper, afledning til renseanlæg og lignende. Hvis disse systemer svigter, opnås der ikke længere optimal miljøbeskyttelse. Optimal miljøbeskyttelse er påkrævet, indtil perkolatet fra affaldet er acceptabelt i grundvand eller overfladevand. Indtil da skal aktive, miljøbeskyttende systemer være holdbare eller kunne udskiftes løbende. Aktive, miljøbeskyttende systemer kræver overvågning. Deponeringsanlæg Deponeringsanlæg er i direktivets artikel 2 defineret som:
Et
deponeringsanlæg vil som oftest være opdelt i en række individuelle
deponeringsenheder.
Deponeringsenhed En
deponeringsenhed på et deponeringsanlæg er et afgrænset og veldefineret
område på deponeringsanlægget, hvor affaldstyper med ensartet sammensætning
og egenskaber deponeres sammen under kontrollerede forhold. Hver enkelt
deponeringsenhed indrettes med mulighed for separat perkolathåndtering og
forskellige niveauer af miljøbeskyttende systemer, som svarer til de
affaldstyper, der deponeres på enhederne. Se
endvidere definition af ”standard deponeringsenhed”. Driftsperiode Defineres
her som den periode, hvor en deponeringsenhed er under opfyldning. I økonomiberegningerne
er forudsat en typisk driftsperiode på 10 år for en deponeringsenhed. Et
deponeringsanlæg med flere deponeringsenheder vil typisk have en samlet
driftsperiode, som er væsentlig længere end 10 år, idet de enkelte
deponeringsenheder anlægges og drives i forlængelse af hinanden. Efterbehandlingsperiode Defineres
her som den periode efter nedlukning, hvor fortsat drift og kontrol af
enhedens aktive, miljøbeskyttende systemer er nødvendig (f.eks.
perkolatopsamling). I økonomiberegningerne er forudsat en
efterbehandlingsperiode på 30 år. Dette gælder dog ikke for inert
affald, hvor efterbehandlingsperioden beregningsmæssigt sættes til 5 år. Forudsigelige
omkostninger Omkostninger
til kontrol og forebyggelse af miljøpåvirkninger, som optræder i
driftsperioden, ved nedlukning og i efterbehandlingsperioden (f.eks.
perkolatbortskaffelse, monitering). Nedlukning Afsluttende
arbejder i forbindelse med en deponeringsenheds overgang fra driftsperiode
til efterbehandlingsperiode. Arbejderne omfatter typisk etablering af
slutafdækning på deponeringsenheden. I økonomiberegningerne er dette
arbejde forudsat udført umiddelbart efter driftsperiodens afslutning. I
praksis udføres det ofte over en længere periode. Passiv
periode Periode,
der indtræder i forlængelse af efterbehandlingsperioden. I den passive
periode udgør deponeringsanlægget ikke længere en risiko for
omgivelserne. Passive,
miljøbeskyttende systemer Ved
passive systemer forstås systemer, der afskærmer det deponerede affald
mod omgivelserne. Hvor der udelukkende anvendes passive systemer, består
miljøbeskyttelsen alene i kendskab til affaldet, der deponeres. Passive
miljøbeskyttende systemer er kendetegnet ved, at systemerne altid kan
overlades til sig selv og i princippet ikke vil kræve kontrol, tilsyn
eller vedligeholdelse for at opfylde funktionskravene. Standard deponeringsenhed
Begrebet ”standard deponeringsenhed” bruges
i denne rapport i forbindelse med vurdering af hyppighed for
forskellige miljøpåvirkninger samt ved beregning af størrelsesniveauet
for forudsigelige og uforudsigelige omkostninger. En standard
deponeringsenhed antages at have et areal på 20.000 m2 og en
middel fyldhøjde på 10 m. Uforudsigelige omkostninger
Omkostninger til afhjælpning af skader på et
deponeringsanlægs miljøbeskyttende systemer samt følgevirkninger af sådanne
skader på personer, ejendomme og det omgivende miljø. Deponeringsgebyr Skal dække alle omkostninger ved etablering og drift af et deponeringsanlæg, herunder så vidt muligt omkostninger ved sikkerhedsstillelse og de anslåede omkostninger ved deponeringsanlæggets nedlukning samt efterbehandling i en periode på mindst 30 år.
|
|||||||||||||||||||||||