| Indhold |
Miljøprojekt, 565
Miljøforhold ved vedligehold renovering og
nybyggeri i hotel- restaurant- og
turistvirksomheder
Indholdsfortegnelse
Bilag A
Bilag B
Bilag C
Bilag D
Bilag E
Nærværende rapport beskriver miljøforhold ved vedligehold, renovering og nybyggeri i
hotel-, restaurant- og turisterhvervets virksomheder.
Det er gennem arbejdet med Miljøstyringsprojektet for HORESTA (Hotel-, Restaurant- og
Turisterhvervets arbejdsgiverforening) blevet konstateret, at der i branchen var et ønske
om også at inddrage miljøforhold i forbindelse med vedligehold, renovering og nybyggeri
som supplement til det eksisterende miljøstyringsprojekt.
Miljøstyrelsen og Erhvervsfremmestyrelsen har derfor under tilskudsordning til fremme
af miljøstyring i små og mellemstore virksomheder bevilget midler til nærværende
projekt om "Miljøforhold ved vedligehold, renovering og nybyggeri i hotel-,
restaurant- og turisterhvervet".
Det har derfor været dette projekts opgave at supplere HORESTA´s værktøjskasse,
Miljø 2100, ved udvikling af miljømæssige virkemidler, løsninger og værktøjer, der
kunne inddrages i denne.
Projektet er gennemført i perioden marts 1998 til april 2000, og resultaterne af
projektet skal derfor ses i sammenhæng med HORESTA´s værktøjskasse Miljø 2100. Mange
af de elementer, der er gengivet i dette miljøprojekt, fremgår også af de emnehæfter,
der er udarbejdet til værktøjskassen.
Projektet er gennemført i samarbejde med to casevirksomheder: Hotel Prindsen i
Roskilde og Ishøj Hotel og Kursuscenter.
|
Projektet er gennemført i perioden marts 1998 til april 2000. Formålet med projektet
har været at indarbejde og inddrage miljøforhold ved vedligehold, renovering og
nybyggeri i Miljøstyringsprojektets værktøjskasse Miljø 2100 for Hotel-, Restaurant-
og Turisterhvervet ved:
 | at opstille branchespecifikke miljørigtige løsninger for vedligehold, renovering og
nybyggeri |
 | at formidle disse løsninger sammen med HORESTA´s værktøjskasse om miljø og
informationsmaterialer mv., der udarbejdes i forbindelse med miljøstyringsprojektet for
branchen |
Elementer der er gengivet i dette miljøprojekt fremgår af de emnehæfter, der indgår
i værktøjskassen Miljø 2100.
Projektet er gennemført i samarbejde med to casevirksomheder: Hotel Prindsen i
Roskilde og Ishøj Hotel og Kursuscenter.
Projektet på Hotel Prindsen var en større tilbygning til de eksisterende bygninger.
Nybyggeriet bestod i opbygning af en ny fløj med ca. 26 værelser med, hvad der hertil
hører af badeværelser, gange, lagerrum, ventilations-, belysnings- og varmeanlæg mv.
Projektet på Ishøj Hotel og Kursuscenter var et led i en række vedligeholdsopgaver
med udskiftning af diverse inventar og vedligehold af overflader.
Som grundlag for inddragelse af miljøforhold i dette projekt, er der taget
udgangspunkt i den metode, som er udarbejdet og beskrevet i Håndbog i miljørigtig
projektering, BPS publikation 121.
Projektet startede med en indledende miljøkortlægning, hvor de væsentlige
miljøpåvirkninger ved projekterne i henholdsvis Hotel Prindsen og Ishøj Hotel og
Kursuscenter blev kortlagt (jf. kapitel 7). Herefter blev der opstillet
miljømålsætninger for projektet i Hotel Prindsen (jf. afsnit 10.2), og der blev
udarbejdet en miljøhandlingsplan med angivelse af hvilke virkemidler/løsninger, der
skulle iværksættes for at opfylde miljømålsætningerne (afsnit 10.3).
For Ishøj Hotel og Kursuscenter blev der ikke opstillet egentlige miljømålsætninger
eller en miljøhandlingsplan. Årsagen til dette var, at ledelsen ikke fandt det relevant,
da opgaverne på Ishøj Hotel og Kursuscenter ikke var én sammenhængende opgave men
flere små opgaver. Der blev derfor iværksat isolerede miljøundersøgelser i forhold til
den konkrete opgave.
Forudsætningerne for inddragelse af miljøforhold i projekterne på såvel Hotel
Prindsen som på Ishøj Hotel og Kursuscenter er blevet kortlagt og er opstillet i kapitel
6 "Særlige kendetegn for branchen".
Således opdeles den indledende miljøkortlægning og forudsætningerne for inddragelse
af miljøforhold i projekterne i:
 | Særlige kendetegn for branchen (2.2) |
 | Væsentlige miljøpåvirkninger (2.3) |
 | Miljøindikatorer (2.4) |
 | Vedligeholds- og udskiftningsfrekvens for udvalgte bygningsdele og inventar (2.5) |
Kortlægningen viste følgende særlige kendetegn for branchen, som vil have
indflydelse på miljøforholdene:
 | Levetid |
 | Stort slid og tilsmudsning |
 | Spidsbelastninger |
 | Krav til udseende/image |
 | Stor udskiftning af medarbejdere/gæster/kunder |
 | Registrering af forbrug |
Kendetegnene er gennemgået i kapitel 6.
De væsentlige miljøpåvirkninger ved vedligehold, renovering og nybyggeri fordelt på
de enkelte livscyklusfaser jf. Håndbog i miljørigtig projektering, BPS
publikation nr. 121
blev kortlagt og opstillet i skemaer. Der er udarbejdet et skema for
vedligeholdsopgaver og et skema for renovering og nybyggeri jf. kapitel 7.
For de enkelte miljøpåvirkninger er det blevet kortlagt hvilke miljøindikatorer, som
det vil være relevant at måle på for at få registreret forbrug mv. i de forskellige
områder i et hotel. Indikatorer bruges også i forbindelse med dokumentation af forbrug
og lign. samt i forbindelse med registrering af, hvorvidt miljøtiltag, der iværksættes,
også resulterer i de forventede resultater.
Som supplement til det der står i denne rapport om miljøindikatorer, indeholder
HORESTA´s værktøjskasse, Miljø 2100, et emnehæfte, der alene omhandler
miljøindikatorer.
Kapitel 8 beskæftiger sig med miljøindikatorer.
Med baggrund i kortlægningen af de to casevirksomheder samt i erfaringsopsamling fra
andre virksomheder er der blevet udarbejdet en liste over vedligeholds- og
udskiftningsfrekvens af udvalgte bygningsdele og inventar i hoteller.
Både vedligeholds- og udskiftningsopgaver giver anledning til væsentlige
miljøpåvirkninger foruden forstyrrelser i driften af hoteller og restauranter. Det er
derfor vigtigt at reducere disse miljøpåvirkninger ved at undgå unødige
vedligeholdsopgaver og udskiftninger; f.eks. ved at vælge korrekt overfladebehandling,
inventar der i slidstyrke og robusthed passer til den pågældende anvendelse osv.
Listen fremgår af kapitel 9.
Resultaterne af de undersøgelser der er foretaget i projektforløbet, både på Hotel
Prindsen og på Ishøj Hotel og Kursuscenter, er alle samlet og beskrevet i emnehæfterne
i HORESTA´s værktøjskasse Miljø 2100. De virkemidler og løsninger der er gengivet i
emnehæfterne er alle samlet og gengivet i bilag A til denne rapport.
Ledelsen på Hotel Prindsen ved hotelejer Martin Bank samt ledelsen på Ishøj Hotel og
Kursuscenter ved Direktør Birgit Rasmussen har besvaret de test- og evalueringsskemaer,
der er blevet udarbejdet i forbindelse med test af emnehæfter om inventar samt renovering
og nybyggeri i HORESTA´s miljøstyringsprojekt. På Hotel Prindsen blev testskemaerne
gennemgået af både ledelsen, ingeniøren Per Willaume Andersen, Tegnestuen Bondetinget,
og arkitekten Mette Skovbjerg, Varmings Tegnestue.
Alle rettelser til emnehæfterne er efterfølgende blevet indarbejdet i de endelige
udgaver. Begge steder fandtes emnehæfterne særdeles brugbare, særligt til brug som
checkliste ved opgaver med både vedligehold, renovering og nybyggeri inden for branchen.
Ishøj Hotel og Kursuscenter
På Ishøj Hotel og Kursuscenter er der jævnligt i projektforløbet afholdt møder,
hvor de vedligeholdelsesopgaver, der har været aktuelle, er blevet gennemgået.
Der er med baggrund i møderne blevet udarbejdet en liste over hvilke mulige
virkemidler og løsninger, der kan tages i anvendelse for at opnå størst reduktion i
miljøpåvirkninger. Disse lister indgår i emnehæfterne i HORESTA´s værktøjskasse
Miljø 2100 og fremgår af bilag A til denne rapport. Herudover er der i afsnit 10.4. kort
beskrevet de konkrete undersøgelser, der er foretaget på Ishøj Hotel og Kursuscenter.
Ledelsen på Ishøj Hotel og Kursuscenter har efter møderne gennemgået disse og taget
stilling til hvilke løsninger, der skulle tages i anvendelse.
otel Prindsen
På Hotel Prindsen er projektet i løbet af projekteringen blevet forsinket mange gange
og har i perioder været sat i stå på grund af uoverensstemmelser om økonomien i
projektet. Dette har betydet, at det ikke har været muligt at se det endelige resultat af
projekteringen, da byggeriet ikke var fuldført, da denne rapport blev udarbejdet. Det har
dog været muligt at gennemføre hele projekteringen og implementere miljøløsninger og
virkemidler hele vejen igennem denne.
Der er særligt to elementer, der gennem hele projekteringen har sat en klar
begrænsning i forhold til muligheder for implementering af miljøtiltag i projektet:
- Tid
- Økonomi
Metode
Projektet på Hotel Prindsen startede med en interessetilkendegivelse fra ledelsens
side i at deltage i dette projekt. Herefter er der ved projektets start holdt møder med
ledelsen, og virksomheden er blevet gennemgået i forbindelse med kortlægningen.
Efterfølgende har RAMBØLL og ledelsen holdt møder, hvor mulige miljømålsætninger for
projektet blev drøftet. I afsnit 7.2 er overvejelserne omkring valg af
miljømålsætninger på Hotel Prindsen gennemgået.
Efterfølgende er der udarbejdet et skema (se bilag B), hvor miljømålsætningerne for
projektet er opstillet sammen med de mulige virkemidler/løsninger. Hvert
virkemiddel/løsning er i projektforløbet gennemgået og undersøgt med henblik på
muligheden for iværksættelse og relevans for projektet.
Resultatet af alle skemaer der er gennemgået i projektet fremgår af bilag C.
Det kan samlet konkluderes, at dette projekt har bidraget væsentligt til HORESTA´s
miljøstyringsprojekt, hvor der i værktøjskassen Miljø 2100 i følgende emnehæfter er
indsat afsnit om renovering og nybyggeri:
 | Varme |
 | El |
 | Vand |
 | Affald |
 | Transport |
 | Miljø- og sundhedsbelastende stoffer |
 | Støj og lugt |
 | Arbejdsmiljø |
og hvor der er blevet udarbejdet to selvstændige emnehæfter på baggrund af input fra
dette projekt:
 | Inventar |
 | Renovering og nybyggeri |
I forbindelse med test af emnehæfterne har branchen med stor interesse modtaget de
udarbejdede lister over mulige virkemidler og løsninger, der kan tages i anvendelse for
at reducere miljøpåvirkningerne fra vedligeholds- renoverings- og nybyggeriopgaver.
Særligt har bygherrer, arkitekter og ingeniører oplyst, at emnehæfterne kan anvendes
som miljøchecklister ved større eller mindre projekteringsopgaver.
Det kan samlet konkluderes, at det har været muligt at inddrage og implementere
miljøtiltag i de to projekter i casevirksomhederne, således at disse på mange punkter
er blevet mere miljørigtige.
Det kan samtidigt konkluderes, at de tiltag og løsninger, der ud over at reducere
miljøpåvirkningerne også giver besparelser på driftsøkonomien og bedre komfort for
medarbejderne og gæsterne, er nemme at inddrage i projekterne. Herimod er inddragelse af
miljøforhold i opgaver, der ikke direkte giver besparelser på driftsøkonomien og bedre
komfort for medarbejderne og gæsterne, kan være særdeles vanskelige at inddrage i
projekterne. Dette skyldes, at tid og økonomi stadig er de altafgørende faktorer, når
ledelsen i virksomhederne skal træffe beslutninger om løsninger og tiltag.
|
The project took place in the period between March 1998 and April 2000. The project
focussed on the environmental considerations that occur during the construction,
maintenance, and renovation of hotel buildings. The purpose of the project was to
integrate these into HORESTAs (National Employers' Association and Trade Association
of the Hotel, Restaurant and Tourism Industry in Denmark) environmental management
tool-box "Environment 2100" for the hotel, restaurant and tourism industry by:
 | presenting branch-specific environmentally correct solutions for during the
construction, maintenance, and renovation |
 | disseminating these solutions via the HORESTA "Environment 2100" toolbox, and
other information material developed in conjunction with the branch-specific environmental
management project |
The results of the project are also presented in the relevant brochures in the HORESTA
"Environment 2100" toolbox.
The project was implemented in co-operation with 2 companies, which acted as the case
studies Hotel Prindsen in Roskilde and Ishøj Hotel.
The part of the project implemented at Hotel Prindsen covers a large extension to the
existing buildings. The new construction consisted of new wing with 26 rooms, including
the usual features such as bathrooms, corridors, and storerooms, as well as ventilation,
lighting and heating facilities.
The part of the project implemented at Ishøj Hotel covers a maintenance task,
consisting of the replacement of a variety of fixtures and the maintenance of surfaces.
The methodology developed and described in the publication "Handbook of
Environmental Management in Project Design" (BPS Publication 121) has been used as
the basis methodology for the integration of environmental aspects in this project.
The project started with the initial environmental review of Hotel Prindsen and Ishøj
Hotel, where the most significant environmental aspects were identified (see chapter 7).
On the basis of the environmental review at Hotel Prindsen, environmental targets and an
environmental management programme were developed for the Hotel Prindsen project (see
section 10.2). The environmental management programme addresses the technical actions that
need to be implemented to fulfil the environmental targets (see section 10.3).
In the case of Ishøj Hotel, the maintenance tasks were not part of a large overall
project but rather constituted a series of smaller, separate projects. The management
therefore decided that it was not relevant to develop environmental targets and an
environmental management programme. Instead, environmental studies were conducted of the
individual maintenance tasks.
The state of the art for integrating environmental considerations into the projects at
Hotel Prindsen and Ishøj Hotel has been reviewed, and is presented in chapter 6.
The initial environmental review and the state of the art for integrating environmental
considerations into the projects are described below. They have been divided into the
following areas:
 | specific characteristics of the branch (3.2) |
 | significant environmental aspects (3.3) |
 | environmental performance indicators (3.4) |
 | frequency for maintenance and replacement of selected building materials and equipment
(3.5) |
The review of the hotel, restaurant and tourism branch revealed the following specific
characteristics for the branch:
 | lifetime |
 | great wear and tear as well as dirt exposure |
 | strain at peak times |
 | appearance and image important |
 | frequent changes in staff/guests/customers |
 | registration of consumption |
The above characteristics are described in more detail in chapter 6.
The significant environmental aspects from construction, maintenance and renovation,
presented and categorised into individual life cycle phases in the "Handbook of
Environmental Management in Project Design" (BPS Publication 121), are reviewed and
presented in the form of procedures. These procedures have been developed for maintenance
tasks as well as for renovation and construction work (see chapter 7).
Environmental Performance Indicators (EPIs) are suggested for each individual
environmental aspect. The EPIs can be used to register resource consumption in different
parts of a hotel. The EPIs can also be used to document resource consumption over a period
of time, and thereby monitor that environmental management activities are having the
expected results.
The separate brochure on EPIs in the HORESTA Environment 2001 toolbox can supplement
the information on EPIs presented in chapter 8 of this report.
A list of maintenance and replacement frequencies has been developed for selected
building materials and equipment in hotels on the basis of the review of the two companies
in the case studies and the experiences of other relevant companies.
Both maintenance and replacement activities are the source of significant environmental
aspects besides disturbing the day-to-day operations of hotels and restaurants. It is
important to reduce the significance of these environmental aspects by avoiding
unessential maintenance and replacement, by for example selecting the correct surface
treatment materials and fixtures whose robustness and durability match the use to which
they will be applied.
The list of maintenance and replacement frequencies is presented in chapter 9.
The results of the studies undertaken in the course of the project, both at Hotel
Prindsen and at Ishøj Hotel, are collected and reported in the HORESTA Environment 2100
toolbox. The approaches and solutions are presented in the Environment 2100 brochures and
in Appendix A to this report.
The management at Hotel Prindsen, represented by hotel owner Martin Bank, and the
management at Ishøj Hotel, represented by Director Birgit Rasmussen, have answered the
test and evaluation forms, developed to test the fixtures, renovation and construction
brochures in the HORESTA Environment 2100 toolbox. At Hotel Prindsen, the test and
evaluation forms were examined by the management; Per Willaume Andersen (Engineer),
Tegnestuen Bondetinget; and Mette Skovbjerg (Architect), Varmings Tegnestue.
Corrections to the brochures have subsequently been included in the final versions of
the brochures. Both case study companies found the brochures very useful, especially when
used as an environmental checklist for construction, maintenance and renewal tasks.
Ishøj Hotel
Meetings were regularly held at Ishøj Hotel during the projects progress to
discuss the maintenance tasks that were being carried out.
A list has been developed, based on the results of those meetings, describing the
approaches and solutions that can be used to achieve the best possible reduction of
environmental aspects. The list is included in the brochure in the HORESTA Environment
2100 toolbox, and is also included in Appendix A to this report. In addition, section 10.4
contains a short description of the environmental studies that have been undertaken at
Ishøj Hotel. After the meetings, Ishøj Hotels management examined these and
decided which approaches and solutions should be taken into effect.
Hotel Prindsen
The planning phase of the construction project at Hotel Prindsen was delayed on
numerous occasions, and even stopped at certain points in time, due to financial
disagreements. The delays mean that it has not been possible to include the final results
of the planning into this project, as construction was not complete at the time this
report has been made. It has though been possible to implement the whole planning phase of
the project, and implement environmental approaches and solutions throughout the planning
process.
Throughout the whole planning phase, two specific factors have limited the
opportunities for implementing environmental activities in the project, these were:
- time
- economy
Method
The project at Hotel Prindsen started with an expression of interest from the
management, stating their interest in participating in the project. Meetings were then
held with the management at the hotel, and a walk through of the company conducted in
connection with the environmental review. RAMBØLL and the management at the hotel then
held a series of meetings where the environmental goals and targets for the project were
discussed. Section 7.2 describes the considerations that were made in the development of
environmental goals and targets for Hotel Prindsen.
Subsequently a procedure was developed (see Appendix B), where the environmental goals
and targets are presented together with possible solutions and approaches. Every approach
and solution has been examined during the course of the project and assessed in terms of
its applicability and relevance to the project.
The results of all procedures that have been examined in this project are presented in
Appendix C.
It can be concluded that this project has made a significant contribution to the
HORESTA Environment 2100 toolbox. The following sections in Environment 2100 contain
sections on renovation and construction:
 | Heating |
 | Electricity |
 | Water |
 | Waste |
 | Transport |
 | Substances which damage health and the environment |
 | Noise and smell |
 | Occupational health and safety |
Two separate brochures have been developed on the basis of input from this project:
 | Fixtures |
 | Renovation and construction |
In connection with the test of the brochures, the branch has in general received the
lists of approaches and solutions to reducing the environmental aspects from maintenance,
renovation and construction work with great interest. Building owners, architects and
engineers especially, have stated that the brochures can be used as environmental
checklists in connection with both large and small planning tasks.
It can be concluded that it has been possible to integrate environmental actions into
the maintenance and construction projects at the two companies used as case studies. In
this way, both companies have become more environmentally friendly.
It can also be concluded that those actions and solutions, which, in addition to
reducing the significance of environmental aspects, also provide financial savings and
better comfort levels for guests and employees, are easier to integrate into projects. On
the other hand, integrating those actions and solutions, which do not provide financial
savings and better comfort levels for guests and employees, can be especially difficult.
This is because time and economy are still the all-decisive factors when the management in
a company has to make a decision on the approach and solution to be used.
|
Arbejdet med miljøforhold ved vedligehold, renovering og nybyggeri i hotel-,
restaurant- og turistvirksomheder har taget udgangspunkt i to konkrete virksomheder: Hotel
Prindsen i Roskilde og Ishøj Hotel og Kursuscenter.
Som grundlag for inddragelse af miljøforhold i dette projekt er der taget udgangspunkt
i den metode, der er udarbejdet og beskrevet i Håndbog i miljørigtig projektering, BPS
publikation 121.
Hotel- og restauranterhvervet udgjorde i 1995 15.000 virksomheder fordelt på
værtshuse, fast food, hoteller, restauranter og andre lignende virksomheder. Erhvervets
samlede omsætning udgjorde samme år 25,2 mia. kr.
Erhvervet beskæftigede 69.514 personer i 1995, mens den samlede danske turismes
beskæftigelsesmæssige effekt opgjordes til ca. 110.000 personer samme år.
Branchen er karakteriseret ved, at der ofte sker vedligehold, renovering og nybyggeri.
Dette kan medføre mange og store miljøpåvirkninger, hvis der ikke tages hensyn til
miljøforholdene ved gennemførelse af aktiviteter indenfor disse områder. Det er derfor
vigtigt, at branchen sætter særlig fokus på miljøpåvirkningerne ved vedligehold,
renovering og nybyggeri. I kapitel 6 "Særlige kendetegn for branchen" er de
forhold i branchen, der kan give anledning til miljøpåvirkninger gennemgået.
Hotel Prindsen blev valgt, da det er et gammelt hotel med restaurant, som netop skulle
i gang med en større renovering og nybyggeri af 26 værelser.
Beliggenhed
Hotel Prindsen er beliggende i Roskilde centrum. Bygningen er opført i 1875.
Størrelse
Hotellet har 46 værelser med i alt 85 senge. Det samlede bruttoetageareal er 2.708 m2.
Udover overnatningsfaciliteterne råder Hotel Prindsen over en restaurant, en bar og
konferencefaciliteter i form af et egentligt kursuslokale med tilhørende grupperum.
Desuden hører til hotellet en festsal.
Arealet fordeler sig på følgende måde:
Område |
Areal, m2 |
Restaurant |
200 |
Bar |
50 |
Værelser |
1.319 |
Køkken |
285 |
Opvask |
15 |
Lagerrum |
250 |
Kursuslokaler |
126 |
Selskabslokale |
125 |
Teknikrum |
45 |
I alt |
2.415 |
Virksomhedens ansatte kan omregnes til 38,3 fuldtidsstillinger.
Øvrige bemærkninger
Best Western-kæden kører i samarbejde med Verdensnaturfonden et treårigt
miljøprogram. Det er målet med dette program, at de deltagende virksomheder inden 2002
skal:
 | reducere deres vandforbrug med 15% i forhold til 1998-niveau |
 | anvende vaske- og rengøringsmidler, der er miljømærkede |
 | anvende vaske- og rengøringsfirmaer, der er miljøcertificerede |
Det er et krav i miljøprogrammet, at de enkelte virksomheder udpeger en
miljømedarbejder, som skal varetage de daglige miljøopgaver på virksomhederne.
Miljømedarbejderen på Hotel Prindsen deltager hver måned på afdelingsmøder, hvor
"miljøet" er et fast punkt på dagsorden.
Renovering og nybyggeri
Hotel Prindsen´s projekt omfatter et større renoveringsarbejde og nybyggeri.
Nybyggeriet består i opbygning af en ny fløj med ca. 26 værelser med hvad der dertil
hører af badeværelser, gange, lagerrum, ventilation-, belysnings- og varmeanlæg mv.
Renoveringen består i en renovering af de eksisterende ventilationsanlæg,
vandforsyningsanlæg, herunder kedler, mv. Renoveringen vil endvidere betyde, at
eksisterende bygninger på grund af nybyggeriet skal rives ned, og at andre dele af
bygningen skal renoveres.
Ishøj Hotel og Kursuscenter blev valgt, da dette er et nyt hotel placeret i nye
bygninger opført i firserne. Hotellet står over for at skulle gennemgå en kraftig
vedligeholdelse af inventar og overflader mv.
Beliggenhed
Ishøj Hotel er beliggende i Ishøj Centret på 6, 8 og 9 etage. Centret er opført i
1987.
Størrelse
Ishøj Hotel har 41 dobbeltværelser med i alt 82 senge. Udover
overnatningsfaciliteterne råder Ishøj Hotel over morgenmadsrestaurant og
konferencefaciliteter, der består af kursuslokaler med tilhørende grupperum.
Nuværende inventar stammer fra 1987.
Virksomheden har omregnet til fuldtidsstillinger ca. 8 ansatte.
Vedligeholdsarbejder
Ishøj Hotel stod over for at skulle vedligeholde og udskifte inventar, der har været
i brug på hotellet siden 1985. Her er bl.a. tale om udskiftning af toiletter,
blandingsbatterier på toiletter, minibarer, renovering af ventilationsanlæg samt
overflader på vægge og gulve (gulvtæpper).
Valget af disse to ens typer virksomheder placeret i to meget forskellige bygningstyper
sikrer, at projektet så bredt som muligt dækker branchens forskellige vedligeholds-,
renoverings- og nybyggeri opgaver og deres miljøpåvirkninger.
|
Formålet med projektet er:
 | at indarbejde og inddrage miljøforhold ved vedligehold, renovering og nybyggeri i
Miljøstyringsprojektet for Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervet. |
 | at opstille branchespecifikke miljørigtige løsninger for vedligehold, renovering og
nybyggeri. |
 | at formidle disse løsninger sammen med HORESTA´s værktøjskasse Miljø 2100 og
informationsmaterialer mv., der udarbejdes i forbindelse med miljøstyringsprojektet for
branchen. |
|
Branchen er karakteriseret ved, at der ofte sker vedligehold, renovering og nybyggeri.
Årsagen til den store aktivitet i branchen indenfor vedligehold, renovering og nybyggeri
er kortlagt og gennemgået i det følgende.
På mange punkter er der ikke nogen forskel mellem bygninger til hoteller og
restauranter og lign. og andre former for bygninger, som f.eks. boliger og kontorbyggeri.
Bygningsdele som tag og facader er i vidt omfang uafhængige af hvilken type bygning, der
er tale om.
Således skal bygherren og de projekterende langt hen af vejen gøre sig de samme
miljømæssige overvejelser for de nævnte bygningstyper som for andre bygningstyper.
En miljømæssig optimering af vedligeholds-, renoverings-, og nybyggeriet i Hotel-,
Restaurant- og Turisterhvervet må tage udgangspunkt i de særlige kendetegn, som følger
med anvendelse af bygninger indenfor dette erhverv.
I det nedenstående er der derfor listet forskellige miljøforhold, der er vigtige at
tage hensyn til i forhold til vedligeholds-, renoverings-, og nybyggeriopgaver i hotel-,
restaurant- og turisterhvervet.
6.1 Levetid
Kravet til levetid af de forskellige bygningsdele (og af bygningen som helhed) er en
meget central miljømæssig parameter. Udformningen af hoteller, restauranter, barer,
cafeer og lign. ændrer sig hele tiden derfor må levetiden af de enkelte
bygningsdele nøje overvejes, således at der eksempelvis ikke introduceres
miljøpåvirkninger eller anlægsudgifter som øger levetiden udover det nødvendige.
Eksempelvis vil valg af miljøbelastende overfladebehandling for at øge levetiden eller
valg af aluminium i forhold til ubehandlet træ give unødvendige miljøpåvirkninger,
hvis bygningsdelen alligevel udskiftes af andre årsager, før levetiden er forløbet.
Levetiden for byggematerialer/produkter, bygningsdele og inventar i hotel- og
restaurationsbranchen er generelt kortere end for eksempel ved bolig- og kontorbyggeri.
Årsagen til dette er bl.a:
 | nødvendig udskiftning/reparation pga. hårdt slid |
 | udskiftning pga. ny mode/nye krav til æstetik |
 | udskiftning pga. nyindretning som følge af ny leder/ejer |
 | nye myndighedskrav |
I kapitel 9 findes et skema for "Vedligeholds- og udskiftningsfrekvens for
udvalgte bygningsdele og inventar" i hoteller og restauranter; herunder en liste over
inventar og bygningsdele, hvor der løbende en gang om året normalt sker eftersyn,
service og vedligehold.
6.2 Stort slid/tilsmudsning
Et karakteristika for især restauranter, cafeer, barer, cafeterier og lign. er det
meget store slid, som bygninger og inventar udsættes for. Uanset hvilke mål, der sættes
for levetid, skal kompletteringen vælges så robust, at levetiden på trods af det store
slid bliver som projekteret. Af bygningsdele og inventar hvor der er særligt stort slid
og tilsmudsning kan følgende nævnes:
 | trapper og gulve i reception/indgangspartier/gangarealer i hoteller, restauranter,
cafeer, barer mv. (servering af morgenmad er specielt belastende) |
 | overflader på borde og bardiske i restauranter, cafeer mv. |
 | stole i restauranter, cafeer mv. |
 | vægge/lofter i barer/cafeer/cafeterier pga. meget tobaksrøg |
 | vægge/lofter i køkkener pga. mados. |
 | gulve i køkkener, bag bardisk, osv. |
 | gulvtæpper på værelser, særligt ved indgangsdør |
Hvis man eksempelvis vælger en slidstærk overflade på områder, som udsættes for
stort slid, vil man kunne undgå gentagne overfladebehandlinger eller udskiftninger af
gulvtæpper samt hvad dette afstedkommer af miljøpåvirkninger ved materialeforbrug,
energiforbrug, indeklimaproblemer, støj, brug af farlige stoffer, arbejdsmiljøproblemer
mv.
Branchen er karakteriseret ved at have særlige perioder/intervaller, hvor der er
spidsbelastninger af forskellige forbrug, særligt hvad angår energi- og vandforbrug.
Spidsbelastninger ved energiforbrug
Der sker et pludseligt stort energiforbrug på følgende områder:
 | på hotellet, når alle gæster om morgenen tager et varmt bad |
 | på hotellet, når eksempelvis dette pludseligt blive fuldt belagt, og alle rum skal
opvarmes |
 | i restauranten, når alle ved spisetid skal have mad (køkkenapparater i køkken,
ventilationsanlæg kører for fuld kraft, lys i restaurant mv.) |
 | i konferencelokaler, når disse pludselig fyldes af mange personer (ventilation) |
Det er vigtigt i forhold til spidsbelastninger, at virkningsgraden ved normal drift
ikke bliver dårlig, fordi der skal være kapacitet til at klare spidsbelastninger.
Eksempelvis skal et stort varmtvandsforbrug til bad om morgenen ikke afstedkomme, at store
mængder energi bruges til at holde et stort volumen vand varmt resten af dagen.
Spidsbelastninger ved vandforbrug
 | om morgenen, når alle skal have bad på overnatningssteder som hoteller, vandrerhjem
mv. |
 | i køkkenet, når der skal vaskes op/skylles af |
6.4 Krav til udseende/image
Flere ting i branchen udskiftes pga. krav til udseendet. Det skyldes altså ikke, at
tingene ikke fungerer eller er gået i stykker, men at de skal se ud som nye og følge
moden med hensyn til farver osv. Her kan følgende ting nævnes:
 | stole |
 | borde |
 | sofaer |
 | vægge (males pga. ny mode i farver) |
 | gulvtæpper udskiftes pga. ny mode |
 | gardiner skiftes pga. ny mode i farver/stoffer |
 | service/porcelæn skiftes på grund af ny mode |
Medarbejdere
Branchen er karakteriseret ved, at der indenfor de forskellige medarbejdergrupper er
stor udskiftning. Udover den generelle store udskiftning af medarbejdere er en større del
af virksomhederne i branchen sæsonvirksomheder, som netop er karakteriseret ved stor
medarbejderudskiftning. Generelt er udskiftningen ikke så stor blandt lederne i
virksomhederne som blandt følgende medarbejdergrupper:
 | rengøringspersonale |
 | tjenere |
 | køkkenassistenter |
 | kokke |
 | opvaskere |
 | bartendere |
 | receptionister |
Den store udskiftning blandt medarbejderne betyder, at miljøtiltag der forudsætter en
særlig adfærd (eksempelvis slukning af ventilationsanlæg, styring af CTS-anlæg, at
huske at skrue ned for varmen på værelser, vandspareadfærd i køkkener, mv.) kræver,
at nye medarbejdere informeres og instrueres grundigt heri. Da information meget let går
tabt ved stor medarbejderudskiftning, er det vigtigt at være opmærksom på dette
særligt ved indførelse af tekniske tiltag, der kræver en bestemt form for adfærd for
at virke optimalt. Kortlægningen har vist, at det generelt kan konkluderes, at jo mere
automatisk og mindre manuelt styret miljøtiltagene er, jo større chance er der for, at
de vil fungere optimalt.
Gæster/kunder
Brugerne i både hoteller og restauranter er, udover medarbejderne, gæster og kunder.
Gæster og kunder kommer oftest på hotellet eller i restauranten i en meget kort periode,
eksempelvis én overnatning eller ét måltid. Det er derfor meget vigtigt, at der ikke
stilles krav til gæster og kunder om at sætte sig ind i indviklede systemer til
eksempelvis styring af varme i hotelværelset eller til særlig vandbesparende adfærd ved
toiletbesøg i restaurant.
Hvis der skal indføres miljøtiltag, hvor der stilles krav til brugernes adfærd, skal
brugerne kunne handle umiddelbart logisk med meget begrænset information. Hvis der
stilles større krav, vil miljøtiltaget ikke fungere optimalt, fordi mange brugere ikke
vil udvise den korrekte adfærd.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at gæster og kunder normalt ikke kommer til
hotel- og restaurationsbranchen for at skulle sætte sig ind i noget men for at slappe af
og nyde.
Branchen er karakteriseret ved, at der generelt ikke bliver registreret forbrug
af energi (el og varme) og forbrug af vand på enkeltområder. Dette betyder, at mange
virksomheder indenfor branchen kun har ét eller meget få tal for forbruget af energi og
vand. Det er således svært at se, i hvilke dele af virksomheden forbruget er størst og
dermed, hvor der bør ydes en indsats for at reducere forbruget.
Et vigtig element i vedligeholds- renoverings- og nybyggeriopgaver er derfor opstilling
af målere til registrering af forbrug i de enkelte relevante områder i virksomhederne.
Med andre ord: Hvilke nøgletal har virksomhederne behov for, for at:
 | registrere fordeling af forbrug på relevante områder/processer |
 | udpege områder/processer med størst forbrug |
 | udpege områder/processer med mulighed for reduktion i forbrug |
 | registrere ændringer i forbrug |
 | registrere ændringer på grund af iværksatte tiltag |
For yderligere information om indikatorer og nøgletal se kapitel 8.
|
En vurdering af hvilke miljøpåvirkninger, der er relevante og væsentlige for
vedligeholds-, renoverings-, og nybyggeriopgaver i hotel-, restaurant- og turisterhvervet
er opstillet på skemaer i bilag D. Bemærk at skemaerne er opdelt på et skema for
vedligeholdsopgaver og et for renoverings- og nybyggeriopgaver.
Opdelingen i relevante og væsentlige miljøpåvirkninger er sket for at differentiere
mellem hvilke miljøpåvirkninger, der er mere væsentlige end andre i denne branche.
Således bør de væsentlige miljøpåvirkninger prioriteres højere end relevante
miljøpåvirkninger, når der skal tages stilling til hvilke miljøpåvirkninger, som man
vil reducere/undgå i projekter.
For livscyklusfaserne "Råstoffer, indvinding og forarbejdning" og
"Fremstilling af byggevarer" gælder det i praksis, at de projekterende og
bygherren ikke har den store indflydelse på produktionsmetoder mv. Miljøkrav vil her
ofte handle om krav til, at byggeprodukter og materialer skal være miljømærkede, eller
at leverandør kan dokumentere sine miljøforhold (evt. har et certificeret
miljøledelsessystem).
For livscyklusfaserne "Udførelse og ændringer", "Drift" og
"Vedligehold" gælder, at de projekterende og bygherren har stor indflydelse på
miljøforholdene. For livscyklusfaserne "Nedrivning" og "Bortskaffelse og
oparbejdning" gælder, at de projekterende og bygherren har stor indflydelse særligt
i forhold til mulighederne for den senere genanvendelse af
bygningsdele/produkter/materialer, når bygningsdele/byggeriet skal bortskaffes.
|
I det følgende kapitel gøres nogle principielle overvejelser om tilvejebringelse af
datagrundlaget i forbindelse med anvendelsen af indikatorer indenfor vedligehold,
renovering og nybyggeri. Endvidere gives konkrete anvisninger for, hvor og hvordan der
bør måles i de tekniske anlæg i et hotel.
Ideelt set bør en indikator dække en veldefineret og velafgrænset miljøpåvirkning,
der relaterer sig direkte til en aktivitet i branchens virksomheder. Dette betyder, at der
bør ske en underopdeling efter de enkeltaktiviteter, der finder sted i branchens
virksomheder.
Således kan et hotel typisk opdeles i flg. områder, hvor der i hvert område kan
måles på enkeltaktiviteter eller serviceydelser:
 | værelser |
 | fællesrum som dagligstuer, foyér, kontorer m.v. |
 | pool/fitness/sauna område |
 | restaurant og køkken |
 | konferencerum/mødelokaler/festsale |
Hotellet rummer altså serviceydelser, hvoraf nogle er fælles med andre virksomheder i
branchen og andre er specifikke for netop hoteller.
For den førstnævnte gruppe gælder, at såfremt man kunne opstille indikatorer, der
var specifikt gældende for disse serviceydelser, kunne man foretage sammenligninger af
nøgletal på tværs i hele branchen. Hvorimod de indikatorer, der gælder specifikt for
hoteller, primært kan anvendes i forbindelse med sammenligninger med tilsvarende
virksomheder.
Udover opdelingen i enkeltaktiviteter/serviceydelser må opbygningen af indikatorer
nødvendigvis også tage hensyn til hvilke konkrete muligheder, der overhovedet er for at
kvantificere den pågældende miljøpåvirkning og om de data, der beskriver den er
tilgængelige inden for rimelighedens grænser.
I den forbindelse kan miljøpåvirkningerne opdeles i to hovedtyper:
 | miljøpåvirkninger, der kan henføres til styring af tekniske anlæg altså
f.eks. vand- og energiforbrug |
 | øvrige miljøpåvirkninger f.eks. påvirkninger fra affaldsgenerering og
arbejdsmiljø |
For den førstnævnte gruppe gælder, at der i nogen udstrækning allerede foregår en
dataopsamling. Dels til brug for afregningen, men også som en del af anlæggenes styring.
For denne gruppes vedkommende er det således i høj grad et spørgsmål om at organisere
dataopsamlingen, så den er egnet i forbindelse med brugen af indikatorer.
Derved kommer den ovenstående opdeling i serviceydelser/enkeltaktiviteter ind i
billedet. For skal indikatorerne dække veldefinerede og velafgrænsede
miljøpåvirkninger og derved kunne anvendes til sammenligninger på tværs i branchen, ja
så skal de indhentede måledata naturligvis også være veldefinerede, velafgrænsede og
kunne fordeles.
Det forudsætter, at de tekniske anlæg er opdelt i enheder eller sektioner svarende
til opdelingen i serviceydelser/enkeltaktiviteter.
Det skal her bemærkes, at der groft sagt ikke er nogen tekniske begrænsninger for,
hvor langt ned i detaljen, man kan måle i de tekniske anlæg faktisk kan man måle
varmeforbruget på den enkelte radiator eller vandforbruget på den enkelte vandhane. Men
i praksis sætter økonomien jo nogle grænser for, hvor langt man kan gå. Og for
eksisterende anlæg er det ikke kun et spørgsmål om at installere et passende antal
målesteder; der kan også blive tale om at ændre føringerne for de tekniske
installationer, således at den ønskede sektionering opnås. Disse ændringer vil næppe
blive foretaget uden, at anlæggene af andre grunde skal renoveres eller ombygges.
Men det er af helt afgørende betydning for arbejdet med indikatorer, at de omtalte
sektioneringer af de tekniske anlæg rent faktisk finder sted ved nyanlæg eller
ombygninger. I modsat fald vil udbyttet af, at arbejde med indikatorer blive for ringe.
Det gælder naturligvis især, når det drejer sig om virksomhedssammenligninger, men
også hvad angår den virksomhedsinterne anvendelse, som vil besværliggøres, hvis
indikatorerne ikke er præcise nok. I så fald vil der være alt for mange parametre, som
øver indflydelse på udfaldet af målingerne og dermed tilsvarende vanskeligt at
forklare, hvilke parametre man bør justere på, hvis målingerne i en periode falder
dårligt ud.
For de "øvrige påvirkninger" gælder i princip samme betragtninger. Her vil
det i de fleste tilfælde være endnu vanskeligere at knytte data for miljøpåvirkninger
sammen med de respektive serviceydelser/enkeltaktiviteter.
Det synes således nødvendigt, at indikatorerne opbygges hierarkisk, således at der
konstrueres nogle hovedindikatorer, som er tilstrækkeligt generelle til at kunne
anvendes, også hvor datagrundlaget er dårligere end ønskeligt. Hovedindikatorerne kan
så være sammensat af nogle delindikatorer, som den enkelte virksomhed kan vælge
at anvende i afhængighed af, hvor godt datagrundlaget er i det konkrete tilfælde. En
delindikator kunne eksempelvis være bimålerer, der registrerer forbrug af elektricitet
på hver værelsesgang, hvor hovedmåleren (hovedindikatoren) er forbrug af elektricitet
på samtlige værelsesgange.
I starten vil virksomheden så nok være i den situation, at delindikatorerne kun kan
anvendes virksomhedsspecifikt, men efterhånden som branchens arbejde med indikatorer
vinder frem, vil man i højere grad kunne anvende delindikatorerne på tværs af branchen.
De måleapparater, der ligger til grund for delindikatorerne, kan opdeles i tre
principielt forskellige typer:
 | elmålere |
 | væskesstrømsmålere |
 | varmestrømsmålere |
Hvad angår elforbrug vil der altid finde en central måling sted i en hovedmåler til
brug for afregningen med leverandøren af el. For at kunne foretage de deltaljerede
målinger, er det imidlertid nødvendigt at opsætte en bimåler for hver af de angivne
forbrugere.
Det samme gør sig gældende med vand og hvis hotellet er forsynet med
fjernvarme med varmeforsyningen.
Der er imidlertid tale om kendte og indarbejdede måleteknikker, og under forudsætning
af, at målerne indbygges i overensstemmelse med leverandørens forskrifter, kan der
opnås en god nøjagtighed på målingerne for en relativt beskeden udgift.
Måledataene skal imidlertid ikke blot opsamles, men også bearbejdes til brug for
beregningen af de valgte indikatorer. I princippet kan det ske manuelt, men det bliver
hurtigt en uoverskuelig opgave med et stigende antal målepunkter. Her er et CTS-anlæg
til stor hjælp, idet et sådant anlæg som regel indeholder funktioner til både
opsamling, oplagring og præsentation af måledata.
I bilag E er et skema med angivelse af alle de steder i et hotel, hvor forbrug af vand,
vamt vand, rumopvarmning og elektricitet skal registreres for at få et optimalt overblik
over, hvordan forbruget af de nævnte parametre udvikler sig.
|
Både vedligehold- og udskiftningsopgaver giver anledning til væsentlige
miljøpåvirkninger samt forstyrrelser i driften af hoteller og restauranter. Det er
derfor vigtigt at reducere disse miljøpåvirkninger ved at undgå unødige
vedligeholdsopgaver og udskiftninger, f.eks. ved at vælge korrekt overfladebehandling,
inventar der i slidstyrke og robusthed passer til den pågældende anvendelse osv.
Samtidigt er det vigtigt, at de vedligeholds- og udskiftningsopgaver, der skal
udføres, også bliver udført til tiden, da dette ellers kan medføre, at bygningsdele og
inventar bliver ødelagt eller går i stykker og skal kasseres tidligere end planlagt.
Sidstnævnte vil medføre miljøpåvirkninger fra bortskaffelse af kasserede bygningsdele
og inventar, produktion af nye materialer/produkter, udførelse af arbejder mv. (se også
kapitel 7 om miljøpåvirkninger).
I det nedenstående er lavet en vurdering af udskiftningsfrekvensen for udvalgte
bygningsdele og inventar i hoteller, restauranter o.lign. Vurderingen er baseret på
kortlægning i de to casevirksomheder samt i generelle erfaringer fra branchen.
Udskiftningsfrekvens for udvalgte bygningsdele og inventar
i hoteller, restauranter og lign. |
Bygningsdel/inventar |
Udskiftningsfrekvens i år |
El-inventar pærer/lysstofrør |
1 |
Borde i gange/foyér/reception |
10 |
Borde i værelser/konference |
10-15 |
Gardiner |
10 |
Badeforhæng på badeværelser |
6 |
Madrasser/dyner/puder/sengetæpper |
6 |
Sofaer ompolstring |
10 |
Stole ompolstring |
5-10 |
Stole udskiftning |
15 |
Køleskabe på værelser udskiftning |
15 |
Inventar stole restaurant |
5 |
Opvaskemaskine |
10 |
Køleanlæg |
10 |
Overflader/gulve, tæpper |
5 |
Overflader/gulve, trægulve |
1-4 |
Overflader/gulve, skridsikre klinker |
8-10 |
Overflader/vægge møde-/konferencelokaler |
2-4 |
Overflader/vægge værelser |
4 |
Overflader/fællesarealer/reception |
4 |
Overflader/indvendigt træværk og døre |
2 5 |
Overflader lofter |
2 4 |
Overflader/fliser på gulv gennemgang/udskiftning |
10 |
VVS toiletkumme og vask i værelse udskiftning |
10 |
VVS håndvaskbatterier |
15 |
VVS brusersæt |
10 |
VVS afløbsinstallation |
20 - 40 |
VVS tagrender |
15 30 |
VVS varmeinstallation |
15 30 |
Ventilation |
15 - 20 |
Ydervægge murværk reparation |
10 |
Udvendige betonbjælker/søjler overfladebehandling |
5 |
Døre/vinduer udendørs overfladebehandling |
5 |
Bundkarme/vandnæser overfladebehandling |
2 |
Træoverflader udvendigt overfladebehandling |
5 |
Trappegelænder og værn overfladebehandling |
4 |
Termoruder løbende udskiftning |
10 |
Udbedring af fugeslip ved vinduer og døre |
2 |
Tagpap |
10 30 |
Tegl tag (afrensning) |
10 |
Ydervægge beton |
20 - 100 |
Ydervægge tegl |
50 - 200 |
Ydervægge træ |
30 - 50 |
Eftersyn, service og løbende vedligehold af nedenstående emner sker normalt en gang
om året (hver 12. måned):
 | Fatninger i lysarmaturer |
 | Nød og panikbelysning |
 | El-installationer |
 | Serviceaftale elevator |
 | Brandmateriel |
 | Fjernsyn på værelser |
 | Køkkeninventar |
 | Gryde- og porcelænsopvask |
 | Køleanlæg |
 | Køle/fryseskabe |
 | Service af vandbehandlingsanlæg til opvaskemaskiner (udføres af leverandør) |
 | Løbende service af ventilationsanlæg, skift af filtre og remme, rengøring af
varmeflader |
 | Håndklædetørrer |
 | Håndklædekroge eller lign. |
 | Føntørrer |
 | Toiletrulleholder eller lign. |
 | Rensning af tagrender |
 | Check af termoruder |
|
Dette kapitel handler om processen, der er anvendt til at inddrage miljøforhold i
projekterne.
Som grundlag for inddragelse af miljøforhold i dette projekt, tages der udgangspunkt i
den metode, der er udarbejdet og beskrevet i Håndbog i miljørigtig projektering, BPS
publikation 121.
Ledelsen på Hotel Prindsen og på Ishøj Hotel og Kursuscenter har besvaret de test-
og evalueringsskemaer, der er blevet udarbejdet i forbindelse med test af alle emnehæfter
i HORESTA´s miljøstyringsprojekt. På Hotel Prindsen blev testskemaerne gennemgået af
både ledelsen, ingeniøren og arkitekten på opgaven.
Alle rettelser til emnehæfterne er efterfølgende blevet indarbejdet i de endelige
udgaver. Begge steder fandtes emnehæfterne særdeles brugbare. Særligt kan bygherre,
arkitekter og ingeniører anvende disse lister som miljøchecklister ved større eller
mindre projekteringsopgaver.
Ishøj Hotel og Kursuscenter
På Ishøj Hotel og Kursuscenter er der jævnligt i projektforløbet afholdt møder,
hvor de vedligeholdelsesopgaver, der har været mest aktuelle, er blevet gennemgået i
forhold til at implementere miljørigtige løsninger.
For Ishøj Hotel og Kursuscenter blev der ikke opstillet egentlige miljømålsætninger
eller en miljøhandlingsplan. Årsagen til dette var, at ledelsen ikke fandt det relevant,
da opgaverne på Ishøj Hotel og Kursuscenter ikke var én sammenhængende opgave men
flere små opgaver. Der blev derfor iværksat isolerede miljøundersøgelser i forhold til
den konkrete opgave.
RAMBØLL har med baggrund i møderne udarbejdet en liste over, hvilke mulige
virkemidler og løsninger, der kan tages i anvendelse for at opnå størst reduktion i
miljøpåvirkninger. Disse lister indgår i emnehæfterne i HORESTA´s værktøjskasse
Miljø 2100 og fremgår af bilag A til denne rapport. Herudover er der i afsnit 10.4. kort
beskrevet konkrete undersøgelser, der er foretaget på Ishøj Hotel og Kursuscenter.
Ledelsen på Ishøj Hotel og Kursuscenter har efter møderne gennemgået disse og taget
stilling til hvilke løsninger, der skulle tages i anvendelse.
Ved projektets afslutning har ledelsen ved Direktør Birgit Rasmussen på Ishøj Hotel
og Kursuscenter besluttet:
 | løbende ved udskiftning af minibarer at udskifte disse med Elektrolux, der er de mest
energibesparende på markedet |
 | at udskifte alle toiletter med 2-skylstoiletter |
 | at udskifte alle blandingsbatterier på badeværelser med termostatstyrede
étgrebsbatterier |
 | at undersøge økonomien i ændring af ventilationssystem, så det kan slukkes i
perioder, hvor hotellet har lav belægning |
 | at inddrage miljømæssige overvejelser beskrevet i virkemiddellisten om tekstiler
særligt ved de kommende indkøb af sengelinned og gardiner |
 | at inddrage miljømæssige overvejelser beskrevet i virkemiddellisten om møbler ved den
kommende udskiftning af inventar (møbler) |
 | at inddrage miljømæssige overvejelser beskrevet i virkemiddellisten om overflader ved
valg af type maling til vægge, lofter, karme på værelser og i fællesarealer |
Hotel Prindsen
På Hotel Prindsen er projektet i løbet af projekteringen blevet forsinket mange gange
og har i perioder været sat i stå på grund af uoverensstemmelser mht. økonomien i
projektet. Dette har betydet, at det ikke har været muligt at se det endelige resultat af
projekteringen, da byggeriet ikke er tilendebragt ved udarbejdelsen af denne rapport. Det
har dog været muligt at gennemføre hele projekteringen og implementere miljøløsninger
og virkemidler hele vejen igennem denne.
Der er særligt to elementer, der gennem hele projekteringen har sat en klar
begrænsning for muligheden for at implementere miljøtiltag i projektet:
 | Tid |
 | Økonomi |
Ad 1. Tid
På baggrund af tidsnød og den kendsgerning, at projektet har været sat i stå flere
gange under projekteringen, har ledelsen på Hotel Prindsen været tvunget til at vælge
løsninger, ikke ud fra miljømæssige forhold men ene og alene ud fra, hvad der kan
leveres hurtigt og til den rette pris.
Ad 2. Økonomi
Økonomien har gennem hele projektforløbet været en parameter, der har sat
begrænsning i forhold til valg af miljøtiltag. Generelt kan det beskrives således, at
der ikke er blevet valgt miljøtiltag uden, at disse har kunnet medføre bedre
driftsøkonomi eller øget komfort for medarbejdere og gæster.
Projektet på Hotel Prindsen startede med en interessetilkendegivelse fra ledelsens
side om at deltage i dette projekt. Herefter er der ved projektets start afholdt møder
med ledelsen og RAMBØLL, hvor mulige miljømålsætninger for projektet er blevet
drøftet. I afsnit 10.2 er overvejelserne omkring valg af miljømålsætninger på Hotel
Prindsen gennemgået.
I det nedenstående er opstillet liste over forslag til miljømålsætninger for
udvidelse og renovering af Hotel Prindsen, som er blevet gennemgået med ledelsen på
hotellet.
Valget af miljømålsætninger tager udgangspunkt i:
 | bygherrens ønsker til valg af miljømålsætninger |
 | forudsætninger for valg af miljømålsætninger |
 | særligt væsentlige miljøpåvirkninger fra renovering- og nybyggeri i hotel- og
restauranterhvervet |
Bygherrens ønsker
Bygherren har klart defineret, at de miljømæssige målsætninger skal hænge
økonomisk sammen. Dette skal forstås således, at hvis der skal investeres i
miljømæssige forbedringer udover den "almindelige" anlægsudgift til
byggeriet, skal investeringen afspejle en "tilsvarende" driftbesparelse.
Bygherren har ligeledes ønsket, at miljømålsætningerne for projektet gerne må
være synlige for såvel ansatte som gæster.
Forudsætninger for valg af miljømålsætninger
Følgende forudsætninger skal inddrages i valg af miljømålsætninger:
 | dele af ejendommen er fredet, hvilket stiller store krav i forbindelse med ændringer af
facader, indretning mv. |
 | der findes eksisterende varme- og varmtvandssystem, der ikke har kapacitet til at dække
nybyggeri og som forventes at skulle gennemgå en større renovering/udskiftning |
 | der findes etableret elforsyning |
 | der findes ventilationsanlæg, der ikke forventes at kunne dække nybyggeri og som
forventes at skulle gennemgå en kraftig renovering |
 | placeringen af nybyggeri er fastlagt |
 | størrelsen af nybyggeri er fastlagt |
 | forsyning med fjernvarme er fastlagt |
 | der skal være arkitektonisk sammenhæng mellem gammelt og nyt byggeri |
 | ombygning og renovering er partiel |
Særligt væsentlige miljøpåvirkninger
I vedlagte skema er de væsentligste miljøpåvirkninger ved renovering og nybyggeri i
hotel-, restaurant- og turisterhvervet opstillet (se bilag D).
10.2 Miljømålsætninger
Med baggrund i de ovenstående forudsætninger for valg af miljømålsætninger er der
i det nedenstående opstillet de forslag til miljømålsætninger for renovering og
nybyggeriet på Hotel Prindsen, som blev gennemgået med ledelsen på hotellet.
Miljømålsætningerne er endvidere valgt i forhold til:
 | hvilke miljømålsætninger, der giver mest miljø for pengene |
 | muligheden for at gøre noget ved miljøpåvirkningen ud fra dagens knowhow og teknologi
|
Der er udarbejdet en liste for hver enkelt miljømålsætning med angivelse af hvilke
konkrete miljøtiltag (løsninger/virkemidler), der kan iværksættes for at opfylde
målsætningen. Listen over løsninger og virkemidler fremgår af bilag B. Denne liste
over mulige virkemidler/løsninger gjorde det muligt for ledelsen på Hotel Prindsen at
få en idé om hvilke ressourcer, der umiddelbart skulle indgå i projektet ved at vælge
en bestemt målsætning.
Følgende miljømålsætninger blev foreslået:
Miljømålsætning 1
Forbrug af energi til el i hele hotellet i driftfasen minimeres
Miljømålsætning 2
Forbrug af energi til opvarmning (rumopvarmning og varmt brugsvand) i nybyggeri i
driftfasen minimeres
Miljømålsætning 3
Vandforbrug i det nye byggeri i driftfasen minimeres
Miljømålsætning 4
Levetid af inventar, byggedele og materialer i det nye byggeri optimeres i forhold til
anvendelse i hotel og restaurant
Miljømålsætning 5
Indeklima i hotellets nye værelser skal være optimal
Miljømålsætning 6
Begrænsning af arbejdsmiljøbelastningen i det nye byggeri i driftfasen
Miljømålsætning 7
Begrænsning af affaldsmængde, størst mulig genanvendelse samt mindst mulig
deponering i udførelsesfasen
Miljømålsætning 8
Stor genanvendelsesgrad og mindst mulig deponering samt mindst mulig miljøbelastning
ved nedrivning og bortskaffelse af det nye byggeri
Ledelsen på Hotel Prindsen valgte at fokusere på miljømålsætninger, der kan give
væsentlige besparelser på driftøkonomien og derigennem et lavere ressourceforbrug.
Herudover blev der fokuseret på indeklimaet, da gæsternes oplevelse af hele hotellet har
stor betydning for gæsternes valg af netop Hotel Prindsen frem for et andet hotel.
Med baggrund i ovenstående valgte ledelsen på Hotel Prindsen følgende målsætninger
for projektet.
Miljømålsætning 1
Forbrug af energi til el i hele hotellet i driftfasen minimeres
Miljømålsætning 2
Forbrug af energi til opvarmning (rumopvarmning og varmt brugsvand) i nybyggeri i
driftfasen minimeres
Miljømålsætning 3
Vandforbrug i det nye byggeri i driftfasen minimeres
Miljømålsætning 4
Indeklima i hotellets nye værelser skal være optimal
Herudover blev der valgt nogle få andre områder, hvor der blev sat fokus på
miljøet.
Det videre arbejde med at få implementeret miljømålsætningerne for projektet på
Hotel Prindsen er sket efter følgende metode.
Der er blevet udarbejdet et skema (se bilag B), hvor miljømålsætningerne for
projektet er opstillet sammen med de mulige virkemidler/løsninger. Dette skema skal ses
som en praktisk måde at udforme en miljøhandlingsplan på. Hvert virkemiddel er i
projektforløbet gennemgået og undersøgt med henblik på muligheden for iværksættelse
og relevans for projektet. Således fremgår det af skemaet hvilken undersøgelse, hvilken
teknik og metode og hvilket resultat undersøgelsen gav anledning til. Det fremgår
endvidere, hvem der er ansvarlig for udførelsen af opgaven.
Dette skema blev jævnligt i projekteringsforløbet gennemgået på møder, hvor
ledelsen fra Hotel Prindsen (Hotelejer Martin Bank), ingeniøren (Per Willaume Andersen,
Tegnestuen Bondetinget) og arkitekten (Mette Skovbjerg, Varmings Tegnestue) var tilstede.
På nogle møder deltog endvidere entreprenører og leverandører til projektet, f.eks.
elinstallatør, VVS installatør samt ventilationsfirma.
Mellem møderne har de ansvarlige for undersøgelsen undersøgt muligheden for at
anvende det pågældende virkemiddel og har så på næste møde fremlagt resultatet af
undersøgelsen. Med baggrund i undersøgelsen er der efterfølgende blevet taget stilling
til, om virkemidlet skulle tages i anvendelse eller ej.
Resultat af alle virkemidler og løsninger, der er gennemgået i projektet fremgår af
bilag C.
Udover det skema der er nævnt i afsnit 10.3, er der i det nedenstående en kort
beskrivelse af nogle af de miljøundersøgelser, der er blevet foretaget i
projektforløbet. Undersøgelserne stammer både fra Hotel Prindsen og fra Ishøj Hotel og
Kursuscenter. Undersøgelserne er udarbejdet i notatform og er blevet fremlagt for
ledelsen de to steder. Netop disse undersøgelser er valgt, da disse kan give god
inspiration til andre tilsvarende projekter i branchen.
I det nedenstående redegøres der dels for nogle generelle forhold vedr. anvendelsen
af CTS-anlæg og dels for de særlige muligheder, som CTS-anlæg giver i hoteller.
(CTS = Central Tilstandskontrol og Styring)
Helt overordnet er ideen i et CTS-anlæg at sammenkæde de lokale styringsfunktioner,
som de respektive tekniske anlæg indeholder. Sammenkædningen indebærer, at der udover
lokale styringsfunktioner også bliver mulighed for at styre de enkelte anlæg (varme,
ventilation, belysning mv.) centralt, og at der centralt kan opsamles informationer om
anlæggenes drift.
Begge dele har stor betydning for anlæggenes og dermed hele bygningens
energiforbrug.
F.eks. kan der ved sammenkædningen af anlæggene stilles vejrdata (oplysninger om
temperatur, vindstyrke, solstråling osv.) til rådighed for alle de lokale styringer, der
således kan optimeres i forhold til udeklimaet.
I CTS-anlægget kan indlægges alarmer for fejlfunktioner og for overskridelser af
grænseværdier for temperaturer mv. Dette muliggør en hurtig indgriben og minimerer
dermed komfortforringelser for gæsterne samt unødigt energiforbrug.
Anlæggene kan overvåges fra en PCer placeret hos den driftsansvarlige, der
således kun i mindre omfang behøver at inspicere hvert enkelt anlæg. Han har sågar
mulighed for at betjene anlæggene fra sit hjem via en modem-tilslutning
Alle måledata for temperaturer, driftstider, forbrug mv. opsamles ét sted, hvor der
ved brug af passende software kan fremstilles tabeller, kurver mv. til brug for
energistyringen/det grønne regnskab. Disse måledatas kvalitet og anvendelighed er
naturligvis meget afhængig af, hvor og hvordan der måles (jf. kapitel 8 om
miljøindikatorer). Det er f.eks. vigtigt aht. udarbejdelse af nøgletal for forbrug, at
forbrugsmålere er indbygget således, at forbruget entydigt kan henføres til specifikke
anlæg eller til specifikke dele af bygningen. Derved kan det kontrolleres, at de tiltag,
der iværksættes for at reducere forbruget, rent faktisk giver den forventede reduktion.
Ovenstående karakteristik af CTS-anlæg gælder helt generelt for branchens bygninger.
I hoteller rummer CTS-anlæg imidlertid nogle særlige muligheder.
Værelsesfløjene på hoteller er karakteriseret ved en uregelmæssig benyttelse. Dels
er et værelse jo ikke altid udlejet, og selv om det er udlejet, er det ofte tomt en stor
del af tiden. Det giver mulighed for besparelser på såvel el som varme i de ubenyttede
perioder.
Udnyttelse af dette besparelsespotentiale forudsætter, at de respektive tekniske
anlæg kan styres via et CTS-anlæg, men det forudsætter også, at informationen om,
hvorvidt værelset er i brug eller ej er tilgængelig for CTS-anlægget.
Dette kan ske på to niveauer:
 | via booking-systemet |
 | via nøglekort-systemet |
På grundlag af informationer fra booking-systemet kan værelsestemperaturen holdes på
et lavt niveau, og ventilationen kan være afbrudt, når værelset ikke er udlejet.
Endvidere kan det sikres, at lys og andre elforbrugende maskiner i ikke er aktiveret.
En endnu bedre energioptimering fås, hvis CTS-anlægget kommunikerer med
nøglekort-systemet således, at ovennævnte funktioner også fungerer, når værelset er
udlejet men forladt.
Den energibesparelse, der kan opnås med disse tiltag, vil afhænge meget af
udlejningsmønsteret og især af belægningsprocenten. Hvis belægningsprocenten er høj,
kan rentabiliteten af tiltagene blive så dårlig, at projektet er uinteressant.
Endelig kan der i forbindelse med sænkning af rumtemperaturen opstå det problem, at
det kan tage for lang tid at bringe den op på komfortniveau igen. Det gælder specielt i
tunge (mursten eller beton) bygninger. Dette problem er større for hoteller end for de
fleste andre bygningstyper, idet hotelgæster i almindelighed næppe vil være villige til
at acceptere afvigelser fra den ønskede rumtemperatur.
Energibesparelser på minibarer
Nedenstående belyser mulighederne for elbesparelser på minibarerne på værelser på
et hotel.
Iflg. kortlægningsrapporten "Fremme af miljøstyring i hotel-, restaurant- &
turisterhvervet" udarbejdet af HORESTA og RAMBØLL i 1998 kan elforbruget til
minibaren udgøre fra 55% til 70% af værelsets samlede elforbrug. Det er derfor
interessant at undersøge mulighederne for at reducere dette forbrug.
I den forbindelse er der principielt to typer virkemidler:
 | valg af en energieffektiv minibar |
 | styring af driftstiden for minibaren |
På Ishøj Hotel er minibarerne under løbende udskiftning til nye minibarer af
fabrikat Electrolux med en kapacitet på ca. 40 liter.
Electrolux oplyser elforbruget til 0,8 kWh/døgn. Dette forbrug er sammenholdt med
forbruget på øvrige minibarer af samme fabrikat og af andre fabrikater på det danske
marked, og heraf kan konkluderes, at det oplyste elforbrug er det laveste blandt de
undersøgte minibarer.
Der ligger således ikke umiddelbart en mulighed for ved et alternativt valg af minibar
at nedbringe energiforbruget.
Tilbage er så styring af driftstiden.
Det er oplyst fra hotellet, at skabet ikke indeholder varer, der tager skade af alm.
rumtemperatur. Følgeligt kunne man tænke sig, at strømforsyningen afbrydes i de
perioder, hvor værelset er ubenyttet.
Dette er særligt relevant for Ishøj Hotel, idet en stor del af gæsterne er
erhvervsfolk. Dette vil sige, at værelserne ikke benyttes i perioden fra fredag morgen
til mandag aften svarende til ca. halvdelen af ugen. Besparelsespotentialet er
altså næsten halvdelen af det nuværende forbrug.
I princippet kan afbrydelse af strømmen naturligvis ske manuelt, hvilket er næsten
omkostningsfrit. Ønskes en automatisk styring, kan den foregå ved en simpel urstyring
på det pågældende eludtag på værelset. En prisbillig løsning er at anskaffe et løst
uge-ur (pris ca. kr. 100,-), som kan sættes direkte i eludtaget. Det er dog ikke
umiddelbart muligt med denne løsning at sikre sig mod tyveri af uret eller mod indgreb i
styringen.
Hertil skal anvendes et ur, der indbygges i dåsen for det eksisterende eludtag. Prisen
herfor skønnes til ca. kr. 750 inkl. installation.
Det skal bemærkes, at afbrydelsen af strømforsyningen kan give anledning til to
problemer:
 | Hvis ikke lågen står åben, er der pga. den forhøjede temperatur en risiko for
dårligt lugt i skabet. Der må derfor evt. indarbejdes en rutine hos personalet om at
åbne/lukke lågerne. |
 | Selv om den aktuelle type af minibar ikke indeholder en frostboks, kan der være risiko
for, at små mængder smeltevand fra kølelegemet samler sig i bunden af skabet. Dette kan
afklares ved et forsøg i praksis. |
Ishøj Hotel og Kursuscenter, forslag til styring af ventilationsanlæg
Ishøj Hotel og Kursuscenter benyttes fortrinsvis af erhvervsfolk, hvilket betyder, at
de fleste værelser står tomme fra fredag morgen til mandag aften.
Det er derfor relevant at overveje, om ventilationsanlægget, der suger opvarmet luft
ud fra badeværelserne, kan stoppes i denne periode. Det ville i givet fald kunne spare
varme til opvarmning af erstatningsluften, som er udeluft, der tilføres gennem utætheder
i huset og evt. gennem udeluftventilerne.
Endvidere kan der muligvis spares el til ventilatordrift.
Værelserne på hotellet er fordelt næsten ligeligt over to etager. Hotellet skal
kunne fungere også i weekenden, hvorfor ventilationen kun kan afbrydes på den ene etage.
Der blev rekvireret tegninger af ventilationsanlæggets opbygning. Det fremgik heraf,
at ventilationsanlægget kun betjener netop disse to etager. Indgreb i anlægget kan
således foretages uden at andre lejere berøres heraf.
Endvidere fremgik det af tegningerne, at hver etage betjenes med en særskilt kanal.
Det betyder, at det er muligt på simpel vis at afspærre én af etagerne.
Konkret kunne man tænke sig ændringen udført på den måde, at der på den valgte
etage blev indbygget et motordrevet spjæld i kanalen ved afgreningen fra den lodrette
installationsskakt. Spjældet kunne aktiveres via en trykknap, placeret på et
hensigtsmæssigt sted.
På den anden etage må der formentlig indbygges en volustat (en enhed, der sørger for
at holde luftstrømmen konstant) for at undgå, at den udsugede luftstrøm på denne etage
stiger, når motorspjældet lukkes.
Det skal bemærkes, at tegningerne ikke indeholder oplysninger om den anvendte
ventilatortype. Inden ændringen evt. udføres, bør denne oplysning fremskaffes, således
at det kan checkes, hvorledes ventilatoren vil reagere på, at halvdelen af systemet
afspærres.
Størrelsen af elbesparelsen vil også afhænge af ventilatortypen.
Det vurderes, at den beskrevne ændring kan udføres på en økonomisk overkommelig
måde, og at der derfor vil være tale om en fornuftig miljømæssig og totaløkonomisk
investering.
Dette notat skal belyse fordele og ulemper ved gulvvarmeanlæg set i relation til
energi- og komfortmæssige forhold. Vi har i denne forbindelse fremskaffet nyere
undersøgelser på området fra leverandører og højere læreanstalter.
Der er to interessante aspekter:
Trægheden på anlægget
Undersøgelser af trægheden på gulvvarmeanlæg har vist, at disse anlæg er lige så
hurtigt reagerende som traditionelle radiatoranlæg, hvis gulvvarmen indbygges i en let
gulvkonstruktion (trægulve med gulvvarmeplader på beton). Disse forhold er gældende for
gulve uden tæpper. Lægges der tæpper på gulvene vil gulvvarmeanlægget reagere ved at
være længere tid om opvarmningen på grund af den isolerende effekt.
Sænkning af rumtemperaturen
Forsøg har vist, at lufttemperaturen kan sænkes uden at komforttilstanden ændres, da
luft- og middelstrålingstemperaturen bidrager med lige vægt til varmetabet fra en
stillesiddende person. I praksis skønner vi, at lufttemperaturen kan sænkes med 1-2°C i
forhold til situationen uden gulvvarme. Derved opnås en energibesparelse.
På basis af ovenstående kan det foreslås at etablere gulvvarme på parketgulve, hvis
disse ikke eller kun i ringe grad dækkes af tæpper.
På Hotel Prindsen er der gennemført en gæsteundersøgelse, hvor 141 gæster er
blevet spurgt om, hvilken type gulvbelægning (træ, klinker eller tæpper) de foretrak
på hotelværelset og hvilken farve (lys, mørk, andet), som de ønsker på gulvet.
Resultatet af undersøgelsen blev følgende:
Gulvbelægning |
Kryds ved træ |
79 |
Kryds ved klinker |
8 |
Kryds ved tæpper |
48 |
Total |
135 |
Farve på gulvbelægning |
Lys |
88 |
Mørk |
36 |
Andet |
4 |
Total |
128 |
Med baggrund i ovenstående har ledelsen på Hotel Prindsen valgt trægulv i en lys
farve produceret af nordisk træ i de nye værelser. Det var ikke, ved udarbejdelsen af
denne rapport, endelig besluttet hvilken type træ, der vil blive valgt til gulvet.
|
Skemaer med tekniske- og adfærdsmæssige løsninger der indgår i
værktøjskassen Miljø 2100 for hotel-, restaurant- og turisterhvervet
Se her!
|
Bilag B
Forslag til miljømålsætninger fra Hotel Prindsen med liste over løsninger og
virkemidler, der kan iværksættes for at opfylde målsætningerne.
Ad. Miljømålsætning 1
Forbrug af energi til el i driftfasen minimeres
I det nedenstående er listet en række virkemidler/løsninger der kan tages i
anvendelse for at minimere miljøbelastningen fra el-forbrug i driftfasen. De tiltag der
er markeret med *** er tiltag, hvor der ydes tilskud til etableringen af miljøtiltaget
fra Energistyrelsen på det tidspunkt hvor dette projekt blev gennemført (juni 1998-juni
1999). Tilskuddet blev givet til investeringsprojekter, som ville være driftøkonomisk
urentable uden tilskud. Tilskuddet er generelt på 26 - 30 % af merinvesteringen i forhold
til en standardløsning. Dette betyder i praksis, at der kun blev givet tilskud til
projekter, der har en simpel tilbagebetalingstid på over 2 år, når tilskuddet
indregnes. Både besparelser i brændselsudgifter, inkl. afgiftsatser for år 2000, og
øvrige driftbesparelser indgår i beregningen af tilbagebetalingstiden.
Følgende løsninger/virkemidler kan tages i anvendelse.
1. |
Udførelse af en energirammeberegning (detaljeret
elsysnsrapport, for enkelte apparater/installationer)*** |
|
|
2. |
Brug af alternative energikilder, fx: |
|
|
|
a) |
Indbygning af solcelleanlæg *** (tilskud på op til 40 % af
anlægsinvesteringen) |
|
|
3. |
Minimering af elforbrug til lys ved udnyttelse af dagslys, fx
ved: |
|
|
|
a) |
God daglysadgang til gangarealer, trapper og værelser |
|
b) |
Afpasning af vindueshøjder til siddende og stående arbejde |
|
c) |
Brug af glas med høj transmitans af lys (jernfrit glas) |
|
d) |
Brug af reflekterende persienner |
|
e) |
Anvendelse af reflekterende/lyse overflader på indvendige overflader |
|
|
4. |
Minimering af elforbrug til lys ved udformning/valg af
lyskilder, fx ved: |
|
|
|
a) |
Nøglekort til værelser der afbryder alt unødvendigt el-forbrug*** |
|
b) |
Undgå at vinduer i værelser tildækkes fordi gæster ikke vil have der
kan kigges ind. Anvend persienner, matte ruder mv. |
|
c) |
HF-koblinger i lysstofrør*** |
|
d) |
Brug af effektive lyskilder (lavt forbrug i forhold til. effekt
energisparepærer, renovering) |
|
e) |
Renovering af belysningsanlæg med lysarmaturer*** |
|
f) |
Brug af effektive lysarmaturer (stor udnyttelse af lys fra lyskilde) |
|
g) |
Anvendelse af arbejdspladsbelysning (koncentrer lys om selve arbejdsstedet
køkken/reception/bar) |
|
h) |
Automatisk sluk/tænd/lysdæmpning af lys for eksempel ved ur-styring
eller ved styring af bevægelsessensor*** |
|
i) |
Brug af manuelle lysdæmpere |
|
|
5. |
Minimering af elforbrug til ventilation og apparater ved fx: |
|
|
|
a) |
Etablering af CTS-anlæg*** |
|
b) |
Behovsstyring af ventilationsanlæg*** |
|
c) |
Maksimal brug af naturlig ventilation |
|
d) |
Valg af ventilatorer og pumper med høj virkningsgrad*** |
|
e) |
Indkøb af apparater med lavt energiforbrug |
|
f) |
Korrekt placering af køle- fryseanlæg |
|
g) |
Korrekt styring af køle- og frysemøbler*** |
|
h) |
Forbedring af lukkesystemer til køle- og fryserum*** |
|
i) |
Etablering af naturlig køling (brug af udeluft til køling som reducerer
energiforbrug til af kompressorer)*** |
|
j) |
Etablering af glasfronte i åbne kølereoler*** |
|
k) |
Forøgelse af kondensatorareal på køle- og frostanlæg*** |
|
l) |
Varmegenvinding på køle og frostanlæg*** |
|
|
6. |
Påvirkning af brugerne gennem fx: |
|
|
|
a) |
Synliggørelse af forbrug af elektricitet overfor brugere (CTS) |
|
b) |
Brugermanual til husets ventilations- og elsystemer (CTS) |
Ad. Miljømålsætning 2
Forbrug af energi til opvarmning herunder rumopvarmning og varmt brugsvand i nyt
byggeri i driftfasen minimeres
I det nedenstående er listet en række virkemidler/løsninger der kan tages i
anvendelse for at minimere miljøbelastningen fra energi til opvarmning herunder
rumopvarmning og varmt brugsvand i driftfasen.
Løsninger/virkemidler
1. |
Udformning af bygningen med henblik på minimering af
varmetab, fx: |
|
|
|
a) |
Anvendelse af bygningsform med minimal overflade mod nord |
|
b) |
Begrænsning af spildarealer i planløsningen fx ved gunstigt
overfladeareal/volumenforhold - dette kan fx opnås ved mådeholden anvendelse af
fremspring og forsætninger |
|
|
2. |
Udnyttelse af solindfald som passiv solvarme, fx ved: |
|
|
|
a) |
Udnyttelse af passiv solvarme ved orientering af bygningen |
|
b) |
Orientering af vinduer for optimalt solindfald |
|
c) |
Anvendelse af bevægelig solafskærmning |
|
d) |
Brug af tunge materialer (sten, beton, mursten) til absorption af solvarme
til vægge, overflader etagedæk |
|
|
3. |
Der opnås begrænsning af varmetab (forbedring af
klimaskærm) ved |
|
|
|
a) |
Anvendelse af små glasarealer |
|
b) |
Anvendelse af energiruder med lav U-værdi*** |
|
c) |
Øget isoleringstykkelse i konstruktioner (ydervægge, kælderdæk,
tagdæk, og yderdøre)*** |
|
d) |
Forbedring af dør- og portkonstruktiobner i bygninger eksempelvis
varmesluser, svingdøre*** |
|
e) |
Brug af skodder for vinduer |
|
f) |
Tætning af fuger ved *** |
|
g) |
Etablering af styret friskluftventilation*** |
|
h) |
Undgåelse af kuldebroer i ydrevægge, kælderdæk, tagdæk samt ved døre
og vinduer |
|
|
4. |
Begrænsning af varmetab ved luftskifte m.v., fx: |
|
|
|
a) |
Begrænsning af luftskifte til max. 1 gang hver anden time |
|
b) |
Anvendelse af individuel behovsstyring af ventilation (CTS)*** |
|
c) |
Varmegenvinding på minimum 50% fra ventilationsluft |
|
d) |
Brug af zoner til varmeakkumulering (herunder mulighed for udveksling af
varme mellem varmeakkumuleringszoner og opholdsrum/værelser |
|
e) |
Automatisk temperatursænkning i rum i perioder, hvor de ikke anvendes
(CTS) |
|
|
5. |
Udførelse af en samlet varmeenergitabsvurdering |
|
|
6. |
Brug af alternative energikilder, fx: |
|
|
|
a) |
Indbygning af solvarme- (udformning af varmtvandsanlæg, så det er
forberedt til solvarmeanlæg)*** |
|
b) |
Udnyttelse af jordvarme via jordvarmeanlæg |
|
c) |
Anvendelse af spildvarme |
|
d) |
Brug af naturgas frem for olie- eller kul |
|
|
Ad. Miljømålsætning 3
Vandforbrug i det nye byggeri i driftfasen minimeres
I det nedenstående er listet en række virkemidler/løsninger der kan tages i
anvendelse for at minimere miljøbelastningen fra vandforbrug i driftfasen.
Løsninger/virkemidler
- Anvendelse af toiletter med lille skyllemængde,
- Anvendelse af toiletter med mulighed for regulering af skyllemængde
- Anvendelse af vandbesparende armaturer/dyser
- Cirkulation på varmt brugsvand så tæt på forbrugsstedet som muligt.
- Opsætning af vandbesparende brusere, perlatorer på vandhanerne og termostatiske
blandingsbatterier.
- Installation af trykknapper eller bevægelsesfølere på urinaler
- Opsamling af regnvand/gråt spildevand til brug i toiletter.
Miljømålsætning 4
Levetid af inventar, byggematerialer og produkter samt bygningsdele i det nye byggeri
optimeres i forhold til anvendelse i hotel- og restauranterhvervet
Ved valg af inventar, byggematerialer og produkter samt bygningsdele overvejes om
disses levetid optimeres i forhold til den konkrete anvendelse i hotellet. Følgende skal
overvejes:
1. |
Hvor lang er levetiden af materialet/produktet/bygningsdelen generelt og i |
forhold til anvendelse i et hotel hvor følgende spiller en rolle
 | nødvendig udskiftning reparation pga. hårdt slid, |
 | udskiftning pga. ny mode/nye krav til æstetik, |
 | udskiftning pga. nyindretning pga. ny leder/ejer |
 | nye myndighedskrav |
2. |
Følgende miljømæssige overvejelser skal inddrages i forhold til
opretholdelse af optimal levetid.: |
 | rengøring af emnet skal være let og ikke kræve miljøbelastende rengøringsmidler |
 | vedligeholdelse af emnet skal ske så sjældent som muligt |
 | vedligeholdelsen må ikke afstedkomme miljøbelastning ved brug af miljøbelastende
produkter/materialer (eksempelvis brug af overfladebehandling der afgiver organiske
opløsningsmidler) |
 | vedligeholdelsen af emnet må ikke afstedkomme arbejdsmiljømæssige belastninger |
Det er vigtigt at tage hensyn til at samme byggemateriale/produkt ofte kan gives
forskellig levetid, ved at give det forskellige typer af overfladebehandling eller lign.
og at disse forskellige varianter af eksempelvis overfladebehandlinger har forskellige
miljømæssige egenskaber.
Generelt vil minimalt vedligehold være mest optimal miljømæssigt set.
Miljømålsætning 5
Indeklima i hotellets nye værelser skal være optimal
For at opnå optimalt indeklima i nye værelser kan følgende virkemidler/løsninger
tages i anvendelse.
1. |
Undgåelse af luftformige emissioner og støv fra
omgivelser ved: |
|
|
|
a) |
Udformning af bygningen, så støv og andre
emissioner fra omgivelserne undgås, herunder fx: |
|
|
|
|
i) |
Placering af luftindtag så støv m.v. fra omgivelserne ikke
føres ind i bygningen |
|
|
ii) |
Indretning af indgangspartier så snavs, sne og sjap
skrabes/tørres af, fx ved et tilbagetrukket indgangsparti/halvtag, udvendig rist og
indvendig måtte |
|
|
iii) |
Minimer radonpåvirkning fra undergrunden ved anvendelse af
lufttæt konstruktion mod undergrunden |
|
|
1. |
Sikring af en god luftkvalitet ved: |
|
|
|
a) |
Undgåelse af luftformige emissioner og afgasning,
fx ved: |
|
|
i) |
Valg af miljømærkede byggevarer, fx Dansk Indeklima
Mærkning og GuT (gulvtæpper). |
|
|
ii) |
Brug af materialer og overfladebehandling, der ikke er
diffusionstæt. |
|
|
iii) |
Brug af overfladebehandling der ikke giver afdampning af
farlige stoffer (undgå fugemasse, fugeskum og fugebånd) |
|
|
iv) |
Valg af overflader der ikke kræver en overfladebehandling,
der øger afgasningen. |
|
|
v) |
Valg af materialer og inventar, der har en minimal afgasning. |
|
|
vi) |
Valg af gulvbelægninger, der ikke giver anledning til statisk
elektricitet |
|
|
vii) |
Udformning af alle arealer så de let kan rengøres, hvilket
bl.a. har betydning ved søjler, fremspring, nicher. Hjørner og overgange fra gulv til
væg skal være afrundede. |
|
|
viii) |
Valg af overflader til vægge og lofter, der ikke kræver
rengøring |
|
|
ix) |
Valg af gulvbelægninger, der kan rengøres let og effektivt.
Gulvtæpper vil akkumulere støv. |
|
|
x) |
Indretning af tilstrækkeligt mange rengøringsrum, mindst ét
på hver etage |
|
|
xi) |
Indretning af centralt støvsugeranlæg, idet det fjerner alt
det opsugede støv |
|
|
xii) |
Undgåelse af kuldebroer og konstruktionsmetoder, der kan give
anledning til fugt og dermed skimmelsvamp |
|
|
|
b) |
Sikring af god luftkvalitet af
ventilationsluft, fx ved: |
|
|
|
|
i) |
Undgåelse af recirkulation af ventilationsluft |
|
|
ii) |
Planlægning af ventilationsanlæg så rengøring af kanaler
er mulig |
|
|
|
c) |
Udformning af opholdsrum, der sikrer
tilstrækkelig luftmængde, fx ved: |
|
|
|
|
i) |
Sikring af at volumen i restaurant mv. er stort |
|
|
ii) |
Valg af stor rumhøjde for at forbedre den termiske og
atmosfæriske luftkvalitet samt give en bedre dagslysfordeling i dybe rum |
|
|
3. |
Begrænsning af støj fra omgivelser ved: |
|
|
|
a) |
Udformning af bygningen, så støj
fra omgivelserne undgås, herunder fx: |
|
|
|
|
i) |
Anvendelse af tunge, massive mure |
|
|
ii) |
Anvendelse af små, lydtætte vinduer mod støjende kilder;
sekundære rum vendes mod støjende kilder |
|
|
4. |
Begrænsning af støj fra naborum m.v. ved: |
|
|
|
a) |
Begrænsning af lydtransmission fra
naborum ved højt reduktionstal for skillevægge, fx ved brug af: |
|
|
|
|
i) |
Tunge materialer ved lavfrekvent støj |
|
|
ii) |
Isolering ved højfrekvent støj |
|
|
|
b) |
Begrænsning af trinlyd ved anvendelse
af lydabsorberende gulvbelægninger, fx: |
|
|
|
|
i) |
Tæpper |
|
|
ii) |
Halvhårde gulvbelægninger |
|
|
|
c) |
Begrænsning af lydtransmission fra
apparater, ventilations- og VVS-installationer ved fx: |
|
|
|
|
i) |
Indretning af separate rum til ventilatorer og andre maskiner,
der afgiver støj |
|
|
ii) |
Anvendelse af lyddæmpere |
|
|
iii) |
Anvendelse af lave hastigheder i rør/kanaler |
|
|
iv) |
Tætning af gennemføringer |
|
|
5. |
Dæmpning af støj ved fx: |
|
|
|
a) |
Anvendelse af et stort
absorptionsareal til dæmpning af lyd i rum ved fx: |
|
|
|
|
i) |
Brug af nedhængte akustiklofter |
|
|
ii) |
Halvhårde gulvbelægninger (fx linoleum) eller tæpper |
|
|
6. |
Sikring af gode lysforhold, herunder optimal
udnyttelse af dagslys, fx ved: |
|
|
|
a) |
Korrekt størrelse og placering af
vinduer |
|
b) |
Anvendelse af vinduer uden farvet glas |
|
c) |
Anvendelse af lyse indvendige
overflader |
|
d) |
Anvendelse af blænd- og
reflektionsfri lysarmaturer |
|
e) |
Anvendelse af lyskilder uden
farveforvrængning |
|
f) |
Anvendelse af elektronisk forkobling
på lysstofrør |
|
|
7. |
Undgåelse af kulde og træk samt varmegener, fx
ved: |
|
|
|
a) |
Afskærmning/isolering mod solvarme
samt mod kulde og træk, fx ved: |
|
|
|
|
i) |
Vælg en tung konstruktion, således at temperaturvariationer
dæmpes |
|
|
ii) |
Anvend udvendig, letbetjent og bevægelig solafskærmning. |
|
|
iii) |
Kuldenedfald minimeres ved anvendelse af vinduer med lave
U-værdier, små vindueshøjder og/eller vinduessprodser |
|
|
iv) |
Kælderdæk skal isoleres for at undgå fodkulde |
|
|
|
b) |
Undgåelse af
varme/kulde/træk-producerende installationer, fx ved: |
|
|
|
|
i) |
Vælg belysningssystemer med lavt effektforbrug |
|
|
ii) |
Valg og placering af indblæsningsarmaturer og udeluftventiler
skal ske således, at der opnås optimal luftkvalitet i opholdszonen uden trækgener |
|
|
|
c) |
Etablering af gode muligheder for
regulering af varmesystemet i forhold til varmebehov i de enkelte rum, fx ved: |
|
|
|
|
i) |
Rum- eller facadeopdelt styring af indblæsningsluften |
|
|
ii) |
Mulighed for at bruge ventilationsanlæg til natkøling i varme
perioder |
|
|
iii) |
Mulighed for at gæsterne kan åbne vinduerne samt mulighed for
individuel regulering af rumtemperatur |
|
|
|
|
|
|
d) |
Indretning af bygningen, så den er
afstemt med brugerne/gæsternes behov og med indbygget fleksibilitet for fremtidige
ændringer i brugerne/gæsternes ønsker, fx ved: |
|
|
|
e) |
Indretning varieret med visuelle
oplevelser, da det øger velværet |
|
|
8. |
Ved valg af byggemodul, placering og størrelse af
vinduer, varme- og ventilationsinstallationer samt lysarmaturer skal der tages højde for
eventuelle ønsker om en fleksibel ruminddeling for at undgå indeklimagener i fremtiden |
|
|
Miljømålsætning 6
Begrænsning af arbejdsmiljøbelastningen i driftfasen i det nye byggeri
Ved planlægningen og indretningen af bar, gange, reception, værelser, køkken mv.
skal følgende emner der er karakteristiske for branchen forsøges undgået.
1. Fysiske forhold
 | hårde gulve |
 | mørk belysning i restaurant kontra køkken |
 | støj (grydeopvask, musik, børn) |
 | varme ved tilberedning af mad |
 | vanddamp/fugtige omgivelser ved opvask |
 | træk i køkkener |
 | direkte sollys på arbejdsplads |
2. Ergonomiske forhold
 | ensidigt gentaget arbejde (EGA) i køkken og ved servering |
 | tunge løft |
 | tunge træk (skuffer med drikkevarer) |
 | dårlige arbejdsstillinger foroverbøjet arbejde (i barer, reception og i køkkener)
dårlige pladsforhold i køkkener, receptioner og for tjenerne i restauranter |
Ulykkesfarer
 | fald og snublen ved glidning på glatte underlag særligt i køkkener |
Følgende tekniske tiltag kan anvendes for at opnå bedre arbejdsmiljø
Tekniske tiltag
 | Opsætning af ventilator for at undgå varme/kuldepåvirkninger. |
 | Etablering af skridsikre områder med særlig gulvbelægning. |
 | Blød overgang i lys, hvor tjenere kommer fra mørk restaurant ud i lyst køkken |
 | Installation af en vandslange over komfuret så gryderne kan fyldes med vand, mens de
står på komfuret. Derved undgås tunge løft. |
 | Installation af bedre udsugning over kipgryderne i køkkenet. |
 | Etablering af lydisolerede legerum for børn i restauranten. |
 | Opsætning af rullegardiner, solstoppere samt energiruder i restauranten af hensyn til
indeklimaet (meget varmt ved direkte sol). |
 | Planlægning af arbejdet og udarbejdelse af instruktioner m.v., som sikrer minimering af
arbejdsulykker og arbejdsmiljøbelastninger, fx gennem udarbejdelse eller krav om:
instruktion af medarbejdere i arbejds- og sikkerhedsprocedurer. |
 | Sikring af anvendelse af personlige værnemidler og tekniske hjælpemidler i fornødent
omfang, fx gennem udarbejdelse eller krav om: |
|
a) |
At de nødvendige personlige værnemidler skal være til rådighed |
|
b) |
Instruktion og information af de ansatte i forbindelse med anvendelse af
rengøringsmidler/maskiner |
 | Sikring af ordentlige arbejdsforhold, fx: |
|
c) |
Krav om gode pladsforhold i gange og køkken, reception mv., |
|
d) |
Anvendelse af velfærdsfaciliteter, (brusebad, opholdsrum mv.) |
Miljømålsætning 7
Begrænsning af affald, størst mulig genanvendelse samt mindst mulig deponering i
udførelsesfasen
Løsninger/virkemidler
1. |
Minimering af affald ved undgåelse af spild, fx: |
|
|
|
a) |
Krav om indkøb af materialer/produkter så spild undgås
(indkøb skal svarer til forbrug). |
|
b) |
Krav om beskyttelse af materialer og produkter under oplagring |
|
c) |
Krav om at armeringsjern skal bukkes på fabrik |
|
|
2. |
Kildesortering af alt affald, så mest muligt genanvendes og
mindst muligt deponeres, fx ved: |
|
|
|
a) |
Krav om at alt affald kildesorteres og tilføres i prioriteret
rækkefølge til: |
|
|
1. |
Genanvendelse |
|
|
|
a. Direkte genbrug (af fx paller, emballager m.v.) |
|
|
|
b. Genvinding |
|
|
|
c. Videreudnyttelse |
|
|
2. |
Forbrænding |
|
|
3. |
Deponering |
|
b) |
Etablering af tilstrækkeligt stort område på byggeplads til
opstilling containere, så optimal kildesortering af affald sikres |
|
c) |
Etablering af optimale adgangsveje til containerplads |
|
d) |
Sikring af mindst mulig afstand fra affaldsbortskaffelsessted
(containerplads) til udførelsessted (arbejdsplads) |
|
|
3. |
Fravalg af materialer der kun kan bortskaffes ved deponering
(eksempelvis gipsplader og isoleringsmaterialer af mineraluld, hvis der ikke er etableret
indsamlingsordning for disse) |
|
|
4. |
Kildesorteringen af materialer bør ske i minimum flg.
fraktioner hvis de findes på byggepladsen: |
|
|
|
1. |
Materialer til direkte genbrug |
|
2. |
Pap/papir |
|
3. |
Ren jord og stenmaterialer |
|
4. |
Rent, uglaseret tegl, |
|
5. |
Rent beton, |
|
6. |
Blandinger af rene stenmaterialer, rent uglaseret tegl, og
rent beton, |
|
7. |
Asfalt |
|
8. |
Blandinger af asfalt og beton , |
|
9. |
Jern og metal, |
|
10. |
Træ, |
|
11. |
PVC-plast, |
|
12. |
Særlige fraktioner for enkelte metaller/plastmaterialer |
|
|
Kildesortering kan fx sikres ved opstilling af krav i udbudsmaterialet om sortering af
affald i fastsatte affaldskategorier.
Miljømålsætning 8
Stor genanvendelsesgrad og mindst mulig deponering samt mindst mulig miljøbelastning
ved nedrivning- og bortskaffelse af det nye byggeri
Løsninger/virkemidler
1. |
Udarbejdelse af plan for nedrivning, så de
enkelte byggematerialer/produkter kan genanvendes, herunder anvendelse af selektiv
nedrivning (sortering af affald) |
|
|
2. |
Anvend materialer/produkter, der ved nedrivning
kan tilføres genanvendelse. |
|
|
3. |
Benyttelse af konstruktionsprincipper, der
muliggør genanvendelse af de anvendte materialer, herunder især principper, der
muliggør adskillelse at de enkelte materialer. Dette kan eksempelvis være: |
|
|
|
a) |
Brug af mekaniske samlinger og tilpasninger så konstruktioner
let kan adskilles og genanvendes |
|
b) |
Undgåelse af brug af klæbende fugemasse, fugeskum og
fugebånd ved indvendige og udvendige samlinger, der nedsætter muligheden for adskillelse
af materialerne |
|
c) |
Fravalg af sammensatte materialer og produkter
(kompositprodukter, fx sandwichkonstruktioner), som ikke kan genanvendes pga. af manglende
mulighed for adskillelse |
|
d) |
Anvendelse af tagsten fremfor klæbende tagdækningsmaterialer
som tagpap |
|
|
4. |
Brug af materialer, der kan
genanvendes, og undgåelse af materialer, der skal deponeres efter brug, fx: |
|
|
|
a) |
Brug af hårde mineraluldbats frem for granulat da dette giver
mulighed for genanvendelse af isoleringsmaterialer |
|
b) |
Minimering af anvendelse af materialer, der kun kan deponeres
efter brug, eksempelvis gips, trykimprægneret træ samt mineraluld, hvor der ikke er
etableret indsamlingsordning. |
|
|
5. |
Fravalg af materialer, der indeholder
miljøbelastende stoffer, som vil indebære miljøeffekter ved bortskaffelsen, fx: |
|
|
|
a) |
Fravalg af el-kabler med blyholdig isolering |
|
b) |
Fravalg så vidt muligt af trykimprægneret træ eller andre
materialer, der er (overflade) behandlet med kemiske stoffer |
|
c) |
Fravalg af PVC eller mærkning af den anvendte PVC, så den
efter brug kan genanvende |
|
|
|
Oversigt over miljømålsætninger og virkemidler på Hotel Prindsen
Se her!
Oversigt over relevante (X) og særligt
væsentlige (XX) miljøpåvirkninger ved vedligeholdsopgaver-, i hotel, restaurant og
turisterhvervet |
Livscyklusfase
Miljøpåvirkning |
Produktion af materialer og produkter |
Udførelse |
Drift |
Energiforbrug |
X |
|
XX |
Råstofforbrug |
|
|
|
Materialeforbrug |
XX |
|
|
Vandforbrug |
|
|
XX |
Emissioner til luft |
|
|
|
Spildevand |
|
|
|
Affald |
|
XX |
|
Støv |
|
X |
|
Støj |
|
XX |
XX |
Vibrationer |
|
X |
|
Arbejdsmiljø |
|
XX |
XX |
Indeklima |
|
|
XX |
Landskab |
|
|
|
Flora/fauna |
|
|
|
Se her!
Se her!
|