| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for
husholdningsaffald
Der eksisterer i dag i danske kommuner flere forskellige former for differentierede
renovationsgebyrer.
Gebyret kan fx gøres afhængigt af antal opsamlingsenheder på den enkelte adresse, af
opsamlingsmateriellets størrelse, af afhentningsfrekvens, af antal kg, der afleveres til
indsamlingsordningen, af afstand fra opstillingssted til kørevej, af afstand til
opsamlingsmateriel og af boligtypen. Der kan også være tale om individuel tilslutning
til og betaling for forskellige ordninger (fx afhentning af storskrald, afhentning af fx
papir og aflevering af materialer på genbrugsplads).
Differentiering af gebyrer for husholdningsaffald kan således foretages i forhold til
dagrenovation (inkl. og ekskl. papir og glas), storskrald og haveaffald. Dette projekt
omfatter alene gebyrdifferentierede indsamlingssystemer, der omhandler restaffald
(dagrenovation minus papir og glas).
De former for differentierede renovationsgebyrer, hvor de enkelte husstande har
mulighed for at påvirke gebyrets størrelse gennem en aktiv indsats, kan fx være:
 | volumenbaserede indsamlingssystemer |
 | vægtbaserede indsamlingssystemer |
 | hjemmekomposteringssystemer. |
Fælles for disse indsamlingssystemer er, at de i overvejende grad henvender sig til
husstande i enfamilieboliger.
Formålet med disse indsamlingssystemer er at reducere mængder til traditionel
affaldsbehandling (forbrænding) og øge mængderne, der frasorteres til genanvendelse
(herunder hjemmekompostering). Der er dog en række kommuner med volumenbaserede
indsamlingssystemer, hvor det primære formål med at give husstandene mulighed for at
vælge mellem forskellige beholderstørrelser ikke er en begrænsning i
restaffaldsmængden, men en service over for borgerne, således at forskellige behov for
opsamlingsvolumen kan opfyldes.
I de volumenbaserede indsamlingssystemer kan der vælges mellem forskelligt
opsamlingsvolumen, dvs. mellem fx forskellige beholderstørrelser eller mellem forskellige
tømningsfrekvenser. Der kan også være tale om, at husstandene både kan vælge mellem
forskellige beholderstørrelser og forskellige tømningsfrekvenser.
Ved hjemmekomposteringssystemer kan husstandene fx opnå en reduktion i
renovationsgebyret, hvis de anskaffer sig en hjemmekomposteringsbeholder. Denne
hjemmekomposteringsbeholder skal typisk anskaffes via kommunen, men der er også eksempler
på, at reduktionen i renovationsgebyret opnås ved, at den enkelte husstand blot meddeler
kommunen, at hjemmekompostering foretages.
Ved volumenbaserede indsamlingssystemer og hjemmekomposteringssystemer foretager
husstanden i forbindelse med indførelse af indsamlingssystemet et valg (af størrelse på
opsamlingsmateriel, afhentningsfrekvens, anskaffelse af hjemmekomposteringsbeholder).
Husstandene kan senere, ofte mod et gebyr, ændre dette valg.
I de vægtbaserede indsamlingssystemer er renovationsgebyret afhængigt af, hvor stor
en mængde affald der er placeret i opsamlingsmateriellet ved hver enkelt indsamling.
I nærværende projekt indgår erfaringer fra i alt 8 kommuner med gebyrdifferentierede
indsamlingssystemer. 5 af disse kommuner har et vægtbaseret indsamlingssystem, 2 kommuner
har volumenbaseret indsamlingssystem, og 1 kommune giver et nedslag i renovationsgebyret,
hvis husstanden køber en hjemmekomposteringsbeholder via kommunen.
Der indgår endvidere erfaringer fra 8 referencekommuner, idet der til hver af de 8
kommuner med gebyrdifferentieret indsamlingssystem er udvalgt en referencekommune.
Referencekommunen har på en række områder lignende forhold og ordninger med kommunen
med gebyrdifferentieret indsamlingssystem. Dog har referencekommunerne ikke
gebyrdifferentierede indsamlingssystemer.
Referencekommunerne er valgt ud fra en række kriterier, og det er tilstræbt, at
referencekommunen ligner den enkelte kommune med gebyrdifferentieret indsamlingssystem så
meget som muligt på følgende områder:
 | Demografiske forhold (antal husstande, fordeling mellem enfamilieboliger og etageboliger
samt andel af sommerhuse) |
 | Lokalisering i Danmark |
 | Antal fraktioner, der indsamles (organisk affald og restaffald eller alene restaffald) |
 | Indsamlingsordninger for papir og glas (henteordning, bringeordning, opstillingstæthed
af containere ved bringeordninger, indsamling via frivillige organisationer) |
 | Storskraldsindsamlinger (henteordning eller bringeordning til genbrugsplads) |
Det har ikke været muligt at finde referencekommuner, der på samtlige områder ligger
tæt på den respektive kommune, og i et enkelt tilfælde (Nørre Rangstrup Kommune) har
referencekommunen til en kommune med et vægtbaseret indsamlingssystem et volumenbaseret
indsamlingssystem.
Dette medfører en usikkerhed, der er forsøgt afhjulpet ved først og fremmest at
lægge vægt på resultater fremkommet ved at sammenstille hele gruppen af kommuner med
samme form for gebyrdifferentieret afregning med den tilhørende gruppe af
referencekommuner. Herved kan det i vid udstrækning undgås, at tilfældige forhold og
målefejl knyttet til hver enkelt kommune påvirker resultaterne. Denne fremgangsmåde
tager imidlertid ikke højde for, at der kan være forhold og målefejl, der systematisk
er knyttet til én af de to kommunegrupper. Dette forhold er der redegjort for i kapitel
7.
De i alt 16 kommuner, der indgår i projektet, fremgår af Tabel 1.1.
Tabel 1 .1
Kommuner med gebyrdifferentierede indsamlingssystemer og referencekommuner
Kommune |
Referencekommune |
Vægtbaserede indsamlingssystemer |
|
Tinglev |
Nørre Rangstrup |
Nørre Snede |
Høng |
Lemvig |
Thisted |
Bogense |
Ølstykke |
Tølløse |
Slangerup |
Volumendifferentierede indsamlingssystemer |
|
Juelsminde |
Odder |
Suså |
Rønnede |
Nedslag for hjemmekompostering |
|
Nørre Alslev |
Stubbekøbing |
I det følgende er en række forhold (demografi, materiel, indsamlingsordninger for papir
og glas etc.) sammenstillet for henholdsvis kommune med gebyrdifferentieret
indsamlingssystem og tilhørende referencekommune.
Som det fremgår af disse sammenstillinger og som tidligere nævnt, har det ikke været
muligt at finde referencekommuner, der på alle områder ligger tæt på den respektive
kommune med gebyrdifferentieret indsamlingssystem.
De 5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer og de tilhørende
referencekommuner fremgår af Tabel 1.2.
Tabel 1.2
Kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer og referencekommuner
Kommune, amt |
Referencekommune, amt |
Tinglev Kommune, Sønderjyllands Amt |
Nørre Rangstrup Kommune, Sønderjyllands Amt |
Nørre Snede Kommune, Vejle Amt |
Høng Kommune, Vestsjællands Amt |
Lemvig Kommune, Ringkøbing Amt |
Thisted Kommune, Viborg Amt |
Bogense Kommune, Fyns Amt |
Ølstykke Kommune, Frederiksborg Amt |
Tølløse Kommune, Vestsjællands Amt |
Slangerup Kommune, Frederiksborg Amt |
De enkelte kommuner og referencekommuner er beskrevet i det følgende.
1.1.1.1 Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune
|
Kommune |
Referencekommune |
Kommunenavn |
Tinglev Kommune
Sønderjyllands Amt |
Nørre Rangstrup Kommune Sønderjyllands Amt |
Type system |
Vægtbaseret indsamlingssystem |
|
Antal indbyggere
Fordeling land/by |
10.267
37%/63% |
9.843
37%/63% |
Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse |
4.202
20%
61%
15%
8%
0,1% |
3.969
19%
62%
13%
7%
8% |
Gennemsnitlig husstandsstørrelse |
2,44 personer |
2,48 personer |
Fraktioner, der indsamles |
Restaffald |
Restaffald |
Materiel |
2-hjulede plastbeholdere |
2-hjulede plastbeholdere og 4-hjulede
containere |
Beholderstørrelser |
190 liter og 370 liter |
120 liter, 140 liter, 240 liter, 360 liter
og 700 liter |
Tømningsfrekvens |
14 dage |
14 dage |
Volumen pr. uge |
95 liter og 185 liter |
60 liter, 70 liter og 120 liter |
Papir |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer |
Antal husstande pr. enhed |
247 husstande pr. opstillingssted (16
containere og 1 genbrugsplads) |
233 husstande pr. opstillingssted (12
containere og 5 genbrugspladser) |
Antal afhentninger pr. år |
4-6 ved frivillige organisationer |
12 ved frivillige organisationer |
Flasker og husholdningsglas |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer |
Antal husstande pr. enhed |
247 husstande pr. opstillingssted (16
containere og 1 genbrugsplads) |
233 husstande pr. opstillingssted (12
containere og 5 genbrugspladser) |
Antal genbrugspladser |
1 |
5 |
Henteordning for storskrald |
Nej |
Nej |
Afbrænding af haveaffald tilladt |
Nej |
Ja |
Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms |
594 kr. for 190 liter beholder (inkl. 3 kg
affald pr. tømning)
1.158 kr. for 370 liter beholder (inkl. 6 kg affald pr. tømning)
+ 3,75 kr. pr. kg |
1.521 kr. for 120/140 liter beholder
1.898 kr. for 240 liter beholder
2.272 kr. for 360 liter beholder
3.335 kr. for 700 liter container |
Administration, timer pr. år |
740 |
990-1.155 |
Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr.
uge |
6 |
10 |
Opfordring til hjemmekompostering |
Ja |
Ja |
Afhentning/tilbagebringning af
opsamlingsmateriel |
Borgerne skal selv fremsætte og
tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning |
Borgerne skal i byzone selv fremsætte og
tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning |
Antal poser til indendørs opsamling
indeholdt i renovationsgebyr |
0 |
0 |
Som det fremgår af ovenstående oversigt, er der i Nørre Rangstrup Kommune mulighed for
at vælge mellem flere forskellige størrelser på opsamlingsmateriel, og der er dermed
tale om et volumenbaseret indsamlingssystem. Det er dog fastholdt at anvende Nørre
Rangstrup Kommune som referencekommune.
For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens
vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald7).
I begge kommuner opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere. Indsamlingen
foregår hver 14. dag, og der anvendes 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel hos
enfamilieboliger.
I Tinglev Kommune anvendes også 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel hos
husstande i etageboliger, idet det tilstræbes, at hver husstand (af hensyn til muligheden
for individuel afregning af renovationsgebyret) har eget beholdermateriel. I Nørre
Rangstrup Kommune anvendes derimod primært 4-hjulede containere som opsamlingsmateriel
hos husstande i etageboliger.
Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Tinglev Kommune i 1992.
Det volumenbaserede indsamlingssystem blev indført i Nørre Rangstrup Kommune i 1997
samtidig med, at man overgik fra at anvende sække som opsamlingsmateriel til at anvende
beholdere. Hovedparten af husstandene har valgt 240 liter beholdere. Kommunen oplyser, at
muligheden for at vælge forskellige beholderstørrelser er indført som en service over
for borgerne.
Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Tinglev Kommune og
Nørre Rangstrup Kommune fremgår af bilagsrapport.
1.1.1.2 Nørre Snede Kommune og Høng Kommune
|
Kommune |
Referencekommune |
Kommunenavn |
Nørre Snede Kommune
Vejle Amt |
Høng Kommune
Vestsjællands Amt |
Type system |
Vægtbaseret indsamlingssystem |
|
Antal indbyggere
Fordeling land/by |
7.301
36%/64% |
8.171
44%/56% |
Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse |
3.010
18%
65%
14%
7%
2% |
3.357
16%
61%
16%
7%
0,4% |
Gennemsnitlig husstandsstørrelse |
2,43 personer |
2,43 personer |
Fraktioner, der indsamles |
Organisk affald og restaffald |
Organisk affald og restaffald |
Materiel |
2-hjulede plastbeholdere |
2-hjulede plastbeholdere |
Beholderstørrelser |
240 liter dobbeltbeholder og 360 liter
enkeltrumsbeholdere |
110 liter og 240 liter beholdere |
Tømningsfrekvens |
14 dage |
14 dage |
Volumen pr. uge |
120 liter i alt (48 liter til organisk
affald og 72 liter til restaffald) |
175 liter i alt (55 liter til organisk
affald og 120 liter til restaffald) |
Papir |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer |
Bringeordning til genbrugsplads samt
henteordning ved frivillige organisationer |
Antal husstande pr. enhed |
167 husstande pr. opstillingssted (17
containere og 1 genbrugsplads) |
- |
Antal afhentninger pr. år |
4-6 ved frivillige organisationer |
4 ved frivillige organisationer |
Flasker og husholdningsglas |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer |
Antal husstande pr. enhed |
167 husstande pr. opstillingssted (17
containere og 1 genbrugsplads) |
210 husstande pr. opstillingssted (15
containere og 1 genbrugsplads) |
Antal genbrugspladser |
1 |
1 |
Henteordning for storskrald |
Nej |
Ja, men den benyttes ikke |
Afbrænding af haveaffald tilladt |
Ja |
Ja |
Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms |
650 kr. (inkl. 5 kg affald pr. tømning) +
2,19 kr. pr. kg |
1.550 kr. |
Administration, timer pr. år |
Ca. 850, heraf 825 i affaldsselskabet8 |
Ca. 425 |
Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr.
uge |
Ca. 4-6 |
Ca. 1-2 |
Opfordring til hjemmekompostering |
Ja |
Ja |
Afhentning/tilbagebringning af
opsamlingsmateriel |
Opsamlingsmateriel afhentes og
tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning |
Opsamlingsmateriel afhentes og
tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning |
Antal poser til indendørs opsamling
indeholdt i renovationsgebyr |
0 |
I gennemsnit 50 pr. år |
For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens
vedkommende er der tale om indsamling af 2 fraktioner (henholdsvis organisk affald og
restaffald).
I begge kommuner opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere.
Der anvendes 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel hos enfamilieboliger.
I Nørre Snede Kommune anvendes dobbeltbeholdere, der tømmes hver 14. dag, mens der i
Høng Kommune anvendes 2 enkeltbeholdere, der hver tømmes hver 14. dag.
I Nørre Snede Kommune er der i alt 120 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr.
husstand pr. uge, mens der i Høng Kommune er 175 liter til rådighed pr. husstand pr.
uge.
Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Nørre Snede Kommune i 1993.
Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Nørre Snede Kommune og
Høng Kommune fremgår af bilagsrapport.
1.1.1.3 Lemvig Kommune og Thisted Kommune
|
Kommune |
Referencekommune |
Kommunenavn |
Lemvig Kommune
Ringkøbing Amt |
Thisted Kommune
Viborg Amt |
Type system |
Vægtbaseret indsamlingssystem |
|
Antal indbyggere
Fordeling land/by |
18.858
39%/61% |
29.478
31%/69% |
Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse |
7.794
22%
56%
8%
18%
12% |
12.357
13%
61%
11%
20%
10% |
Gennemsnitlig husstandsstørrelse |
2,42 personer |
2,39 personer |
Fraktioner, der indsamles |
Restaffald |
Restaffald |
Materiel |
2-hjulede plastbeholdere |
110 liter papirsække i stativ (2-hjulede
plastbeholdere, kun for dagplejemødre) |
Beholderstørrelser |
190 liter beholdere |
110 liter sække, 120 liter, 130 liter og
140 liter beholdere |
Tømningsfrekvens |
14 dage |
7 dage |
Volumen pr. uge |
95 liter |
110 liter |
Papir |
Bringeordning til containere, genbrugsplads
og nærgenbrugspladser samt henteordning ved frivillige organisationer |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads samt henteordning ved storskraldsindsamling og frivillige organisationer |
Antal husstande pr. enhed |
244 husstande pr. opstillingssted (32
opstillingssteder i alt (21 containere, 1 genbrugsplads og 10 nærgenbrugspladser)) |
160 husstande pr. opstillingssted (76
containere og 1 genbrugsplads) |
Antal afhentninger pr. år |
4- 12 ved frivillige organisationer |
2-4 ved frivillige organisationer
11 ved storskraldsindsamling |
Flasker og husholdningsglas |
Bringeordning til containere, genbrugsplads
og nærgenbrugspladser samt henteordning ved frivillige organisationer |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads samt henteordning ved storskraldsindsamling |
Antal husstande pr. enhed |
244 husstande pr. opstillingssted (32
opstillingssteder i alt (21 containere, 1 genbrugsplads og 10 nærgenbrugspladser)) |
374 husstande pr. opstillingssted (32
containere og 1 genbrugsplads) |
Antal genbrugspladser |
1 + 10 nærgenbrugspladser |
1 + 32 nærgenbrugspladser |
Henteordning for storskrald |
Nej |
Ja, 11 gange pr. år |
Afbrænding af haveaffald tilladt |
Ja |
Ja |
Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms |
808 kr. (inkl. 5 kg affald pr. tømning) +
2,38 kr. pr. kg |
1.188 kr. |
Administration, timer pr. år |
3.572 i 1998 og 2.221 i 1999 |
Ca. 2.500-3.300 |
Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr.
uge |
Antal ikke oplyst |
Ca. 35 (flest om sommeren) |
Opfordring til hjemmekompostering |
Ja |
Nej |
Afhentning/tilbagebringning af
opsamlingsmateriel |
Opsamlingsmateriel afhentes og
tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning |
- |
Antal poser til indendørs opsamling
indeholdt i renovationsgebyr |
0 |
0 |
For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens
vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald).
I Lemvig Kommune opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere, mens dette ikke
er tilfældet i Thisted Kommune.
Indsamlingen foregår hver 14. dag i Lemvig Kommune og hver 7. dag i Thisted Kommune.
I Lemvig Kommune anvendes der 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel, mens der
i Thisted Kommune anvendes sække (2-hjulede plastbeholdere anvendes alene af
dagplejemødre).
I Lemvig Kommune er der i alt 95 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr.
uge, mens der i Thisted Kommune er 110 liter til rådighed pr. husstand pr. uge.
Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Lemvig Kommune i 1998.
Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Lemvig Kommune og
Thisted Kommune fremgår af bilagsrapport.
1.1.1.4 Bogense Kommune og Ølstykke Kommune
|
Kommune |
Referencekommune |
Kommunenavn |
Bogense Kommune
Fyns Amt |
Ølstykke Kommune
Frederiksborg Amt |
Type system |
Vægtbaseret indsamlingssystem |
|
Antal indbyggere
Fordeling land/by |
6.368
48%/52% |
14.246
6%/94% |
Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse |
2.773
15%
52%
23%
15%
15% |
5.239
2%
62%
32%
4%
1% |
Gennemsnitlig husstandsstørrelse |
2,30 personer |
2,72 personer |
Fraktioner, der indsamles |
Organisk affald og restaffald |
Organisk affald og restaffald |
Materiel |
2-hjulede plastbeholdere |
Papirsække, 2-hjulede plastbeholdere og
4-hjulede containere |
Beholderstørrelser |
260 liter dobbeltbeholdere med skillevæg i
position 40%/60%, 140 liter dobbeltbeholdere og 120 liter og 240 liter enkeltrumsbeholdere |
90 liter og 160 liter sække, 90 liter, 120
liter og 190 liter beholdere samt 400 liter, 600 liter, 800 liter og 1.000 liter
containere |
Tømningsfrekvens |
14 dage |
14 dage |
Volumen pr. uge |
130 liter i alt (52 liter til organisk
affald og 78 liter til restaffald) |
Sække: 125 liter i alt (45 liter til
organisk affald og 80 liter til restaffald)
Beholdere: 140 liter i alt (45 liter til organisk affald og 95 liter til restaffald) |
Papir |
Henteordning ved storskraldsindsamling samt
bringeordning til genbrugsplads |
Henteordning ved storskraldsindsamling samt
bringeordning til genbrugsplads |
Antal husstande pr. enhed |
- |
- |
Antal afhentninger pr. år |
12 ved storskraldsindsamling |
16 ved storskraldsindsamling |
Flasker og husholdningsglas |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads samt henteordning ved storskraldsindsamling |
Antal husstande pr. enhed |
126 husstande pr. opstillingssted (21
containere og 1 genbrugsplads) |
748 husstande pr. opstillingssted (6
containere og 1 genbrugsplads) |
Antal genbrugspladser |
1 |
1 |
Henteordning for storskrald |
Nej |
Ja, 16 gange pr. år |
Afbrænding af haveaffald tilladt |
Ja |
Nej |
Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms |
1.063 kr. (inkl. 5 kg affald pr. tømning) +
3,75 kr. pr. kg |
2.800 kr. |
Administration, timer pr. år |
Ca. 960 |
Ca. 860 |
Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr.
uge |
Antal ikke oplyst |
Antal ikke oplyst |
Opfordring til hjemmekompostering |
Nej |
Nej |
Afhentning/tilbagebringning af
opsamlingsmateriel |
Borgerne skal selv fremsætte og
tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning |
Opsamlingsmateriel afhentes og
tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning |
Antal poser til indendørs opsamling
indeholdt i renovationsgebyr |
200 i 2000 |
365 i 2000 |
For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens
vedkommende er der tale om indsamling af 2 fraktioner (henholdsvis organisk affald og
restaffald).
Ingen af kommunerne opfordrer borgerne til at hjemmekompostere.
I Bogense Kommune anvendes 2-hjulede dobbeltbeholdere, der tømmes hver 14. dag, mens
der i Ølstykke Kommune anvendes 2 sækkestativer med papirsække, der hver indsamles hver
14. dag.
I Bogense Kommune er der i alt 130 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand
pr. uge, mens der i Ølstykke Kommune er 125 liter til rådighed pr. uge.
Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Bogense Kommune i 1993.
Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Bogense Kommune og
Lemvig Kommune fremgår af bilagsrapport.
1.1.1.5 Tølløse Kommune og Slangerup Kommune
|
Kommune |
Referencekommune |
Kommunenavn |
Tølløse Kommune
Vestsjællands Amt |
Slangerup Kommune
Frederiksborg Amt |
Type system |
Vægtbaseret indsamlingssystem |
|
Antal indbyggere
Fordeling land/by |
9.168
39%/61% |
8.251
17%/83% |
Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse |
3.651
15%
63%
14%
9%
0,7% |
3.091
7%
64%
24%
7%
2% |
Gennemsnitlig husstandsstørrelse |
2,51 personer |
2,67 personer |
Fraktioner, der indsamles |
Organisk affald og restaffald |
Organisk affald og restaffald |
Materiel |
2-hjulede plastbeholdere |
2-hjulede plastbeholdere og 4-hjulede
containere |
Beholderstørrelser |
130 liter enkeltrumsbeholdere (kun for
dagplejemødre), 260 liter dobbeltbeholdere med flytbar skillevæg og 260 liter
enkeltrumsbeholdere |
80 liter, 190 liter og 370 liter beholdere,
400 liter, 600 liter og 800 liter containere |
Tømningsfrekvens |
14 dage |
14 dage |
Volumen pr. uge |
130 liter i alt (dagplejemødre dog 195
liter) |
135 liter i alt (40 liter til organisk
affald og 95 liter til restaffald) |
Papir |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads |
Antal husstande pr. enhed |
48 husstande pr. opstillingssted (75
containere og 1 genbrugsplads) |
206 husstande pr. opstillingssted (14
containere og 1 genbrugsplads) |
Antal afhentninger pr. år |
- |
- |
Flasker og husholdningsglas |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads |
Antal husstande pr. enhed |
89 husstande pr. opstillingssted (40
containere og 1 genbrugsplads) |
206 husstande pr. opstillingssted (14
containere og 1 genbrugsplads) |
Antal genbrugspladser |
2 |
1 |
Henteordning for storskrald |
Ja, betales efter timeforbrug |
Ja, 3 gange pr. år; skal forudbestilles |
Afbrænding af haveaffald tilladt |
Ja i landzone; nej i byzone |
Nej |
Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms |
1.066 kr. (inkl. 5 kg affald pr. tømning) +
2,39 kr. pr. kg |
2.150 kr. |
Administration, timer pr. år |
Ca. 415 |
Ca. 200 |
Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr.
uge |
Antal ikke oplyst |
4-6 |
Opfordring til hjemmekompostering |
Ja |
Nej |
Afhentning/tilbagebringning af
opsamlingsmateriel |
Borgerne skal selv fremsætte og
tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning. Kan mod tillæg få afhentet og
tilbagebragt beholderen |
Opsamlingsmateriel afhentes og
tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning, hvis standplads er maks. 5 m fra
indgangen til grunden |
Antal poser til indendørs opsamling
indeholdt i renovationsgebyr |
240 til restaffald og 180 til organisk
affald i 2000 |
I alt 240 til organisk affald pr. år |
For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens
vedkommende er der tale om indsamling af 2 fraktioner (henholdsvis organisk affald og
restaffald).
I Tølløse Kommune opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere, mens dette
ikke er tilfældet i Slangerup Kommune.
I Tølløse Kommune anvendes dobbeltbeholdere, der tømmes hver 14. dag, mens der i
Slangerup Kommune anvendes 2 enkeltbeholdere, der hver tømmes hver 14. dag.
I Tølløse Kommune er der i alt 130 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand
pr. uge, mens der i Slangerup Kommune er 135 liter til rådighed pr. husstand pr. uge.
Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Tølløse Kommune i 1993.
Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Tølløse Kommune og
Slangerup Kommune fremgår af bilagsrapport.
De 2 kommuner med volumenbaserede indsamlingssystemer og deres respektive
referencekommuner fremgår af nedenstående oversigt.
Kommune, amt |
Referencekommune, amt |
Juelsminde Kommune, Vejle Amt |
Odder Kommune, Århus Amt |
Suså Kommune, Storstrøms Amt |
Rønnede Kommune, Storstrøms Amt |
De enkelte kommuner og referencekommuner er beskrevet i det følgende.
1.1.2.1 Juelsminde Kommune og Odder Kommune
|
Kommune |
Referencekommune |
Kommunenavn |
Juelsminde Kommune
Vejle Amt |
Odder Kommune
Århus Amt |
Type system |
Volumenbaseret indsamlingssystem |
|
Antal indbyggere
Fordeling land/by |
15.136
43%/57% |
19.768
31%/69% |
Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse |
6.268
14%
74%
8%
8%
25% |
8.073
8%
56%
16%
23%
21% |
Gennemsnitlig husstandsstørrelse |
2,41 personer |
2,45 personer |
Fraktioner, der indsamles |
Restaffald |
Restaffald |
Materiel |
2-hjulede plastbeholdere |
110 liter plastsæk i stativ |
Beholderstørrelser |
80 liter, 130 liter, 180 liter og 240 liter |
- |
Tømningsfrekvens |
14 dage |
7 dage |
Volumen pr. uge |
40 liter, 65 liter, 90 liter og 120 liter |
110 liter |
Papir |
Bringeordning til genbrugsplads.
Henteordning ved frivillige organisationer |
Bringeordning til genbrugsplads og
miljøstationer i sommerhusområder samt ved etageboliger. Henteordning ved
storskraldsindsamling og ved frivillige organisationer |
Antal husstande pr. enhed |
- |
92 husstande pr. opstillingssted, men ikke
placeret jævnt i kommunen (87 containere og 1 genbrugsplads) |
Antal afhentninger pr. år |
2-6 ved frivillige organisationer |
6 ved frivillige organisationer
8 ved storskraldsindsamling |
Flasker og husholdningsglas |
Bringeordning til containere og
genbrugsplads |
Som for papir, samt bringeordning til
flaskecontainere |
Antal husstande pr. enhed |
369 husstande pr. opstillingssted
(15 containere og 2 genbrugs- pladser) |
92 husstande pr. opstillingssted, men ikke
placeret jævnt i kommunen (87 containere og 1 genbrugsplads) |
Antal genbrugspladser |
2 |
1 |
Henteordning for storskrald |
Nej |
Ja, 8 gange pr. år |
Afbrænding af haveaffald tilladt |
Ja |
Ja |
Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms |
80 liter 1.057,50 kr.
130 liter 1.288,50 kr.
180 liter 1.520,50 kr.
240 liter 1.797,50 kr. |
1.600 kr. |
Administration, timer pr. år |
Ca. 650 |
Ca. 2 mandår |
Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr.
uge |
Ca. 4 |
Ca. 2 |
Opfordring til hjemmekompostering |
Ja |
Ja |
Afhentning/tilbagebringning af
opsamlingsmateriel |
Borgerne skal selv fremsætte og
tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning |
- |
Antal poser til indendørs opsamling
indeholdt i renovationsgebyr |
0 |
0 |
For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens
vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald). I begge kommuner
opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere.
Indsamlingen foregår hver 14. dag i Juelsminde Kommune og hver uge i Odder Kommune. I
Juelsminde Kommune anvendes 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel, mens der i
Odder Kommune anvendes sækkestativ med plastsække.
I Juelsminde Kommune er der afhængigt af den enkelte husstands valg 65, 80, 90 eller
120 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge, mens der i Odder Kommune
er 110 liter til rådighed pr. husstand pr. uge.
Det volumenbaserede indsamlingssystem blev indført i Juelsminde Kommune i 1997.
1. januar 2000 indførte Odder Kommune ligeledes volumendifferentieret
indsamlingssystem. Der er her tale om, at husstandene kan vælge mellem afhentning af
affaldssækken hver 14. dag eller hver 7. dag. Det forhold, at Odder Kommune som
referencekommune også har volumendifferentieret indsamlingssystem, er uden betydning for
de mængdemæssige opgørelser, idet muligheden for at vælge tømningsfrekvens først
blev indført pr. 1. januar 2000, og mængder fra 2000 indgår ikke i nærværende
projekt.
Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Juelsminde Kommune og
Odder Kommune fremgår af bilagsrapport.
1.1.2.2 Suså Kommune og Rønnede Kommune
|
Kommune |
Referencekommune |
Kommunenavn |
Suså Kommune
Storstrøms Amt |
Rønnede Kommune
Storstrøms Amt |
Type system |
Volumenbaseret indsamlingssystem |
|
Antal indbyggere
Fordeling land/by |
8.002
45%/55% |
6.796
44%/56% |
Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse |
3.238
14%
69%
14%
6%
0,5% |
2.690
13%
76%
12%
1%
0,1% |
Gennemsnitlig husstandsstørrelse |
2,47 personer |
2,53 personer |
Fraktioner, der indsamles |
Restaffald |
Restaffald |
Materiel |
2-hjulede plastbeholdere |
110 liter papirsække i stativ |
Beholderstørrelser |
140 liter, 180 liter og 240 liter |
|
Tømningsfrekvens |
14 dage |
7 dage |
Volumen pr. uge |
70 liter, 90 liter og 120 liter |
110 liter |
Papir |
Henteordning ved den enkelte husstand. Hver
husstand har en 140 liter plastbeholder på hjul, der tømmes hver 4. uge.
Bringeordning til genbrugsplads |
Henteordning ved den enkelte husstand. Hver
husstand har to kasser à 35 liter, der kan anvendes til 2 af 3 fraktioner (aviser, bladet
papir, glas). Kasserne tømmes hver 14. dag. Der er endvidere bringeordning til
genbrugsplads |
Antal husstande pr. enhed |
- |
- |
Antal afhentninger pr. år |
- |
- |
Flasker og husholdningsglas |
Bringeordning til containerne og
genbrugsplads |
Henteordning ved den enkelte husstand. Hver
husstand har to kasser à 35 liter, der kan anvendes til 2 af 3 fraktioner (aviser, bladet
papir, glas). Kasserne tømmes hver 14. dag. Der er endvidere bringeordning til
genbrugsplads |
Antal husstande pr. enhed |
249 husstande pr. opstillingssted (12
containere og 1 genbrugsplads) |
- |
Antal genbrugspladser |
1 |
1 |
Henteordning for storskrald |
Nej, dog mulighed for at bestille afhentning
mod betaling af de faktiske omkostninger |
Nej |
Afbrænding af haveaffald tilladt |
Ja, men kun 100 m fra byzone |
Ja |
Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms |
140 liter beholder 1.825 kr.
180 liter beholder 2.375 kr.
240 liter beholder 3.200 kr. |
2.338 kr. |
Administration, timer pr. år |
Ca. 500 |
Ca. 170 |
Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr.
uge |
2-3 |
Under 1 |
Opfordring til hjemmekompostering |
Ja |
Nej |
Afhentning/tilbagebringning af
opsamlingsmateriel |
Opsamlingsmateriel afhentes og
tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning |
- |
Antal poser til indendørs opsamling
indeholdt i renovationsgebyr |
0 |
0 |
For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens
vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald). I Suså Kommune
opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere, og der er udleveret gratis
hjemmekomposteringsbeholdere til samtlige husstande, mens der i Rønnede Kommune
(referencekommunen) ikke opfordres til hjemmekompostering.
Indsamlingen foregår hver 14. dag i Suså Kommune og hver uge i Rønnede Kommune.
I Suså Kommune anvendes 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel, mens der i
Rønnede Kommune anvendes sækkestativ med papirsæk.
I Suså Kommune er der afhængigt af den enkelte husstands valg 70, 90 eller 120 liter
opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge, mens der i Rønnede Kommune er 110
liter til rådighed pr. husstand pr. uge.
Det volumenbaserede indsamlingssystem blev indført i Suså Kommune i 1995.
Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Suså Kommune og
Rønnede Kommune fremgår af bilagsrapport.
Der indgår 1 kommune med et indsamlingssystem, hvor renovationsgebyret nedsættes,
hvis man køber en hjemmekomposteringsbeholder hos kommunen.
Kommune, amt |
Referencekommune, amt |
Nørre Alslev Kommune
Storstrøms Amt |
Stubbekøbing Kommune
Storstrøms Amt |
1.1.3.1 Nørre Alslev Kommune og Stubbekøbing Kommune
|
Kommune |
Referencekommune |
Kommunenavn |
Nørre Alslev Kommune
Storstrøms Amt |
Stubbekøbing Kommune
Storstrøms Amt |
Type system |
Nedslag ved hjemmekompostering |
|
Antal indbyggere
Fordeling land/by |
9.442
50%/50% |
6.870
50%/50% |
Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse |
4.094
13%
80%
11%
2%
2% |
2.976
15%
71%
15%
7%
9% |
Gennemsnitlig husstandsstørrelse |
2,31 personer |
2,31 personer |
Fraktioner, der indsamles |
Restaffald |
Restaffald |
Materiel |
110 liter plastsæk i stativ |
110 liter papirsæk i stativ |
Beholderstørrelser |
- |
- |
Tømningsfrekvens |
7 dage |
7 dage |
Volumen pr. uge |
110 liter |
110 liter |
Papir |
Henteordning hver 14. dag ved den enkelte
husstand. Hver husstand har en 22 liter kasse, der tømmes hver 14. dag.
Bringeordning til genbrugsplads |
Henteordning ved den enkelte husstand. Hver
husstand har en 30 liter kasse, der tømmes hver 14. dag. Bringeordning til genbrugsplads |
Antal husstande pr. enhed |
- |
- |
Antal afhentninger pr. år |
- |
- |
Flasker og husholdningsglas |
Henteordning hver 14. dag ved den enkelte
husstand. Hver husstand har en 22 liter kasse, der tømmes hver 14. dag.
Bringeordning til containere samt til genbrugspladsen |
Henteordning ved den enkelte husstand. Hver
husstand har en 30 liter kasse, der tømmes hver 14. dag. Bringeordning til genbrugsplads |
Antal husstande pr. enhed |
455 husstande pr. opstillingssted (8
containere og 1 genbrugsplads) |
- |
Antal genbrugspladser |
1 |
2 |
Henteordning for storskrald |
Ja, 4 gange pr. år efter bestilling |
Ja, 2 gange pr. år |
Afbrænding af haveaffald tilladt |
Ja |
Ja |
Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms |
1.900 kr. Der gives et nedslag på 200 kr.
ved hjemmekompostering |
1.675 kr. |
Administration, timer pr. år |
Ca. 1.100 |
Ca. 550 |
Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr.
uge |
Antal ikke oplyst |
15-20 vedrørende manglende tømning |
Opfordring til hjemmekompostering |
Ja |
Ja |
Afhentning/tilbagebringning af
opsamlingsmateriel |
- |
- |
Antal poser til indendørs opsamling
indeholdt i renovationsgebyr |
0 |
0 |
For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens
vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald).
I Nørre Alslev Kommune opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere, og der
gives et nedslag i renovationsgebyret på 200 kr. inkl. moms pr. husstand pr. år, hvis
man køber en hjemmekomposteringsbeholder hos kommunen. Dette gælder både husstande i
enfamilieboliger og i etageboliger.
Hjemmekomposteringsbeholderen koster 460 kr. inkl. moms, og der er ca. 900 husstande,
der har benyttet sig af denne mulighed. Nørre Alslev Kommune vurderer, at den forholdsvis
ringe tilslutning til ordningen skyldes, at annoncering af ordningen har været for
beskeden.
Ordningen med nedslag i renovationsgebyret i forbindelse med hjemmekompostering blev
indført i 1995.
I Stubbekøbing Kommune sælger kommunen også hjemmekomposteringsbeholdere, men her
gives der ikke et nedslag i renovationsgebyret for hjemmekompostering. Primo 2000 havde
knap 200 husstande købt en hjemmekomposteringsbeholder via kommunen. Også i
Stubbekøbing Kommune har annoncering af muligheden for at købe en
hjemmekomposteringsbeholder via kommunen været beskeden.
Indsamling af restaffald foregår hver uge i begge kommuner.
I begge kommuner anvendes sækkestativer og i Nørre Alslev Kommune anvendes
plastsække, mens der i Stubbekøbing Kommune anvendes papirsække. I begge kommuner er
der 110 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge.
Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Nørre Alslev Kommune
og Stubbekøbing Kommune fremgår af bilagsrapport
7 Benævnelsen restaffald anvendes i
nærværende rapport om den del af dagrenovationen (minus papir og glas), der afhentes
direkte hos husstanden, og som ikke udgør en selvstændig fraktion af organisk affald.
Dvs. at benævnelsen restaffald anvendes både i forbindelsen organisk affald og
restaffald og i de tilfælde, hvor der ikke indsamles en selvstændig organisk fraktion.
8 De 825 timer i affaldsselskabet omfatter
alle aktiviteter vedrørende kommunen.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
| |