Fordele og ulemper ved gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for husholdningsaffald

1. Gebyrdifferentierede indsamlingssystemer

1.1 Gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for dagrenovation
1.1.1 Vægtbaserede indsamlingssystemer
1.1.2 Volumenbaserede indsamlingssystemer
1.1.3 Hjemmekomposteringssystemer
  

Der eksisterer i dag i danske kommuner flere forskellige former for differentierede renovationsgebyrer.

Gebyret kan fx gøres afhængigt af antal opsamlingsenheder på den enkelte adresse, af opsamlingsmateriellets størrelse, af afhentningsfrekvens, af antal kg, der afleveres til indsamlingsordningen, af afstand fra opstillingssted til kørevej, af afstand til opsamlingsmateriel og af boligtypen. Der kan også være tale om individuel tilslutning til og betaling for forskellige ordninger (fx afhentning af storskrald, afhentning af fx papir og aflevering af materialer på genbrugsplads).

Differentiering af gebyrer for husholdningsaffald kan således foretages i forhold til dagrenovation (inkl. og ekskl. papir og glas), storskrald og haveaffald. Dette projekt omfatter alene gebyrdifferentierede indsamlingssystemer, der omhandler restaffald (dagrenovation minus papir og glas).

1.1 Gebyrdifferentierede indsamlingssystemer for dagrenovation

De former for differentierede renovationsgebyrer, hvor de enkelte husstande har mulighed for at påvirke gebyrets størrelse gennem en aktiv indsats, kan fx være:
volumenbaserede indsamlingssystemer
vægtbaserede indsamlingssystemer
hjemmekomposteringssystemer.

Fælles for disse indsamlingssystemer er, at de i overvejende grad henvender sig til husstande i enfamilieboliger.

Formålet med disse indsamlingssystemer er at reducere mængder til traditionel affaldsbehandling (forbrænding) og øge mængderne, der frasorteres til genanvendelse (herunder hjemmekompostering). Der er dog en række kommuner med volumenbaserede indsamlingssystemer, hvor det primære formål med at give husstandene mulighed for at vælge mellem forskellige beholderstørrelser ikke er en begrænsning i restaffaldsmængden, men en service over for borgerne, således at forskellige behov for opsamlingsvolumen kan opfyldes.

I de volumenbaserede indsamlingssystemer kan der vælges mellem forskelligt opsamlingsvolumen, dvs. mellem fx forskellige beholderstørrelser eller mellem forskellige tømningsfrekvenser. Der kan også være tale om, at husstandene både kan vælge mellem forskellige beholderstørrelser og forskellige tømningsfrekvenser.

Ved hjemmekomposteringssystemer kan husstandene fx opnå en reduktion i renovationsgebyret, hvis de anskaffer sig en hjemmekomposteringsbeholder. Denne hjemmekomposteringsbeholder skal typisk anskaffes via kommunen, men der er også eksempler på, at reduktionen i renovationsgebyret opnås ved, at den enkelte husstand blot meddeler kommunen, at hjemmekompostering foretages.

Ved volumenbaserede indsamlingssystemer og hjemmekomposteringssystemer foretager husstanden i forbindelse med indførelse af indsamlingssystemet et valg (af størrelse på opsamlingsmateriel, afhentningsfrekvens, anskaffelse af hjemmekomposteringsbeholder). Husstandene kan senere, ofte mod et gebyr, ændre dette valg.

I de vægtbaserede indsamlingssystemer er renovationsgebyret afhængigt af, hvor stor en mængde affald der er placeret i opsamlingsmateriellet ved hver enkelt indsamling.

I nærværende projekt indgår erfaringer fra i alt 8 kommuner med gebyrdifferentierede indsamlingssystemer. 5 af disse kommuner har et vægtbaseret indsamlingssystem, 2 kommuner har volumenbaseret indsamlingssystem, og 1 kommune giver et nedslag i renovationsgebyret, hvis husstanden køber en hjemmekomposteringsbeholder via kommunen.

Der indgår endvidere erfaringer fra 8 referencekommuner, idet der til hver af de 8 kommuner med gebyrdifferentieret indsamlingssystem er udvalgt en referencekommune. Referencekommunen har på en række områder lignende forhold og ordninger med kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem. Dog har referencekommunerne ikke gebyrdifferentierede indsamlingssystemer.

Referencekommunerne er valgt ud fra en række kriterier, og det er tilstræbt, at referencekommunen ligner den enkelte kommune med gebyrdifferentieret indsamlingssystem så meget som muligt på følgende områder:
Demografiske forhold (antal husstande, fordeling mellem enfamilieboliger og etageboliger samt andel af sommerhuse)
Lokalisering i Danmark
Antal fraktioner, der indsamles (organisk affald og restaffald eller alene restaffald)
Indsamlingsordninger for papir og glas (henteordning, bringeordning, opstillingstæthed af containere ved bringeordninger, indsamling via frivillige organisationer)
Storskraldsindsamlinger (henteordning eller bringeordning til genbrugsplads)

Det har ikke været muligt at finde referencekommuner, der på samtlige områder ligger tæt på den respektive kommune, og i et enkelt tilfælde (Nørre Rangstrup Kommune) har referencekommunen til en kommune med et vægtbaseret indsamlingssystem et volumenbaseret indsamlingssystem.

Dette medfører en usikkerhed, der er forsøgt afhjulpet ved først og fremmest at lægge vægt på resultater fremkommet ved at sammenstille hele gruppen af kommuner med samme form for gebyrdifferentieret afregning med den tilhørende gruppe af referencekommuner. Herved kan det i vid udstrækning undgås, at tilfældige forhold og målefejl knyttet til hver enkelt kommune påvirker resultaterne. Denne fremgangsmåde tager imidlertid ikke højde for, at der kan være forhold og målefejl, der systematisk er knyttet til én af de to kommunegrupper. Dette forhold er der redegjort for i kapitel 7.

De i alt 16 kommuner, der indgår i projektet, fremgår af Tabel 1.1.

Tabel 1 .1
Kommuner med gebyrdifferentierede indsamlingssystemer og referencekommuner

Kommune Referencekommune
Vægtbaserede indsamlingssystemer  
Tinglev Nørre Rangstrup
Nørre Snede Høng
Lemvig Thisted
Bogense Ølstykke
Tølløse Slangerup
Volumendifferentierede indsamlingssystemer  
Juelsminde Odder
Suså Rønnede
Nedslag for hjemmekompostering  
Nørre Alslev Stubbekøbing


I det følgende er en række forhold (demografi, materiel, indsamlingsordninger for papir og glas etc.) sammenstillet for henholdsvis kommune med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og tilhørende referencekommune.

Som det fremgår af disse sammenstillinger og som tidligere nævnt, har det ikke været muligt at finde referencekommuner, der på alle områder ligger tæt på den respektive kommune med gebyrdifferentieret indsamlingssystem.

1.1.1 Vægtbaserede indsamlingssystemer

De 5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer og de tilhørende referencekommuner fremgår af Tabel 1.2.

Tabel 1.2
Kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer og referencekommuner

Kommune, amt Referencekommune, amt
Tinglev Kommune, Sønderjyllands Amt Nørre Rangstrup Kommune, Sønderjyllands Amt
Nørre Snede Kommune, Vejle Amt Høng Kommune, Vestsjællands Amt
Lemvig Kommune, Ringkøbing Amt Thisted Kommune, Viborg Amt
Bogense Kommune, Fyns Amt Ølstykke Kommune, Frederiksborg Amt
Tølløse Kommune, Vestsjællands Amt Slangerup Kommune, Frederiksborg Amt


De enkelte kommuner og referencekommuner er beskrevet i det følgende.

1.1.1.1 Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune

 

Kommune

Referencekommune

Kommunenavn

Tinglev Kommune
Sønderjyllands Amt

Nørre Rangstrup Kommune Sønderjyllands Amt

Type system

Vægtbaseret indsamlingssystem

 

Antal indbyggere
Fordeling land/by

10.267
37%/63%

9.843
37%/63%

Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse

4.202
20%
61%
15%
8%
0,1%

3.969
19%
62%
13%
7%
8%

Gennemsnitlig husstandsstørrelse

2,44 personer

2,48 personer

Fraktioner, der indsamles

Restaffald

Restaffald

Materiel

2-hjulede plastbeholdere

2-hjulede plastbeholdere og 4-hjulede containere

Beholderstørrelser

190 liter og 370 liter

120 liter, 140 liter, 240 liter, 360 liter og 700 liter

Tømningsfrekvens

14 dage

14 dage

Volumen pr. uge

95 liter og 185 liter

60 liter, 70 liter og 120 liter

Papir

Bringeordning til containere og genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer

Bringeordning til containere og genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer

Antal husstande pr. enhed

247 husstande pr. opstillingssted (16 containere og 1 genbrugsplads)

233 husstande pr. opstillingssted (12 containere og 5 genbrugspladser)

Antal afhentninger pr. år

4-6 ved frivillige organisationer

12 ved frivillige organisationer

Flasker og husholdningsglas

Bringeordning til containere og genbrugsplads

Bringeordning til containere og genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer

Antal husstande pr. enhed

247 husstande pr. opstillingssted (16 containere og 1 genbrugsplads)

233 husstande pr. opstillingssted (12 containere og 5 genbrugspladser)

Antal genbrugspladser

1

5

Henteordning for storskrald

Nej

Nej

Afbrænding af haveaffald tilladt

Nej

Ja

Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms

594 kr. for 190 liter beholder (inkl. 3 kg affald pr. tømning)

1.158 kr. for 370 liter beholder (inkl. 6 kg affald pr. tømning)

+ 3,75 kr. pr. kg

1.521 kr. for 120/140 liter beholder

1.898 kr. for 240 liter beholder

2.272 kr. for 360 liter beholder

3.335 kr. for 700 liter container

Administration, timer pr. år

740

990-1.155

Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr. uge

6

10

Opfordring til hjemmekompostering

Ja

Ja

Afhentning/tilbagebringning af opsamlingsmateriel

Borgerne skal selv fremsætte og tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning

Borgerne skal i byzone selv fremsætte og tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning

Antal poser til indendørs opsamling indeholdt i renovationsgebyr

0

0


Som det fremgår af ovenstående oversigt, er der i Nørre Rangstrup Kommune mulighed for at vælge mellem flere forskellige størrelser på opsamlingsmateriel, og der er dermed tale om et volumenbaseret indsamlingssystem. Det er dog fastholdt at anvende Nørre Rangstrup Kommune som referencekommune.

For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald7).

I begge kommuner opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere. Indsamlingen foregår hver 14. dag, og der anvendes 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel hos enfamilieboliger.

I Tinglev Kommune anvendes også 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel hos husstande i etageboliger, idet det tilstræbes, at hver husstand (af hensyn til muligheden for individuel afregning af renovationsgebyret) har eget beholdermateriel. I Nørre Rangstrup Kommune anvendes derimod primært 4-hjulede containere som opsamlingsmateriel hos husstande i etageboliger.

Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Tinglev Kommune i 1992.

Det volumenbaserede indsamlingssystem blev indført i Nørre Rangstrup Kommune i 1997 samtidig med, at man overgik fra at anvende sække som opsamlingsmateriel til at anvende beholdere. Hovedparten af husstandene har valgt 240 liter beholdere. Kommunen oplyser, at muligheden for at vælge forskellige beholderstørrelser er indført som en service over for borgerne.

Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune fremgår af bilagsrapport.

1.1.1.2 Nørre Snede Kommune og Høng Kommune

 

Kommune

Referencekommune

Kommunenavn

Nørre Snede Kommune
Vejle Amt

Høng Kommune
Vestsjællands Amt

Type system

Vægtbaseret indsamlingssystem

 

Antal indbyggere
Fordeling land/by

7.301
36%/64%

8.171
44%/56%

Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse

3.010
18%
65%
14%
7%
2%

3.357
16%
61%
16%
7%
0,4%

Gennemsnitlig husstandsstørrelse

2,43 personer

2,43 personer

Fraktioner, der indsamles

Organisk affald og restaffald

Organisk affald og restaffald

Materiel

2-hjulede plastbeholdere

2-hjulede plastbeholdere

Beholderstørrelser

240 liter dobbeltbeholder og 360 liter enkeltrumsbeholdere

110 liter og 240 liter beholdere

Tømningsfrekvens

14 dage

14 dage

Volumen pr. uge

120 liter i alt (48 liter til organisk affald og 72 liter til restaffald)

175 liter i alt (55 liter til organisk affald og 120 liter til restaffald)

Papir

Bringeordning til containere og genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer

Bringeordning til genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer

Antal husstande pr. enhed

167 husstande pr. opstillingssted (17 containere og 1 genbrugsplads)

-

Antal afhentninger pr. år

4-6 ved frivillige organisationer

4 ved frivillige organisationer

Flasker og husholdningsglas

Bringeordning til containere og genbrugsplads

Bringeordning til containere og genbrugsplads samt henteordning ved frivillige organisationer

Antal husstande pr. enhed

167 husstande pr. opstillingssted (17 containere og 1 genbrugsplads)

210 husstande pr. opstillingssted (15 containere og 1 genbrugsplads)

Antal genbrugspladser

1

1

Henteordning for storskrald

Nej

Ja, men den benyttes ikke

Afbrænding af haveaffald tilladt

Ja

Ja

Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms

650 kr. (inkl. 5 kg affald pr. tømning) + 2,19 kr. pr. kg

1.550 kr.

Administration, timer pr. år

Ca. 850, heraf 825 i affaldsselskabet8

Ca. 425

Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr. uge

Ca. 4-6

Ca. 1-2

Opfordring til hjemmekompostering

Ja

Ja

Afhentning/tilbagebringning af opsamlingsmateriel

Opsamlingsmateriel afhentes og tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning

Opsamlingsmateriel afhentes og tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning

Antal poser til indendørs opsamling indeholdt i renovationsgebyr

0

I gennemsnit 50 pr. år


For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens vedkommende er der tale om indsamling af 2 fraktioner (henholdsvis organisk affald og restaffald).

I begge kommuner opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere.

Der anvendes 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel hos enfamilieboliger.

I Nørre Snede Kommune anvendes dobbeltbeholdere, der tømmes hver 14. dag, mens der i Høng Kommune anvendes 2 enkeltbeholdere, der hver tømmes hver 14. dag.

I Nørre Snede Kommune er der i alt 120 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge, mens der i Høng Kommune er 175 liter til rådighed pr. husstand pr. uge.

Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Nørre Snede Kommune i 1993.

Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Nørre Snede Kommune og Høng Kommune fremgår af bilagsrapport.

1.1.1.3 Lemvig Kommune og Thisted Kommune

 

Kommune

Referencekommune

Kommunenavn

Lemvig Kommune
Ringkøbing Amt

Thisted Kommune
Viborg Amt

Type system

Vægtbaseret indsamlingssystem

 

Antal indbyggere
Fordeling land/by

18.858
39%/61%

29.478
31%/69%

Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse

7.794
22%
56%
8%
18%
12%

12.357
13%
61%
11%
20%
10%

Gennemsnitlig husstandsstørrelse

2,42 personer

2,39 personer

Fraktioner, der indsamles

Restaffald

Restaffald

Materiel

2-hjulede plastbeholdere

110 liter papirsække i stativ (2-hjulede plastbeholdere, kun for dagplejemødre)

Beholderstørrelser

190 liter beholdere

110 liter sække, 120 liter, 130 liter og 140 liter beholdere

Tømningsfrekvens

14 dage

7 dage

Volumen pr. uge

95 liter

110 liter

Papir

Bringeordning til containere, genbrugsplads og nærgenbrugspladser samt henteordning ved frivillige organisationer

Bringeordning til containere og genbrugsplads samt henteordning ved storskraldsindsamling og frivillige organisationer

Antal husstande pr. enhed

244 husstande pr. opstillingssted (32 opstillingssteder i alt (21 containere, 1 genbrugsplads og 10 nærgenbrugspladser))

160 husstande pr. opstillingssted (76 containere og 1 genbrugsplads)

Antal afhentninger pr. år

4- 12 ved frivillige organisationer

2-4 ved frivillige organisationer
11 ved storskraldsindsamling

Flasker og husholdningsglas

Bringeordning til containere, genbrugsplads og nærgenbrugspladser samt henteordning ved frivillige organisationer

Bringeordning til containere og genbrugsplads samt henteordning ved storskraldsindsamling

Antal husstande pr. enhed

244 husstande pr. opstillingssted (32 opstillingssteder i alt (21 containere, 1 genbrugsplads og 10 nærgenbrugspladser))

374 husstande pr. opstillingssted (32 containere og 1 genbrugsplads)

Antal genbrugspladser

1 + 10 nærgenbrugspladser

1 + 32 nærgenbrugspladser

Henteordning for storskrald

Nej

Ja, 11 gange pr. år

Afbrænding af haveaffald tilladt

Ja

Ja

Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms

808 kr. (inkl. 5 kg affald pr. tømning) + 2,38 kr. pr. kg

1.188 kr.

Administration, timer pr. år

3.572 i 1998 og 2.221 i 1999

Ca. 2.500-3.300

Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr. uge

Antal ikke oplyst

Ca. 35 (flest om sommeren)

Opfordring til hjemmekompostering

Ja

Nej

Afhentning/tilbagebringning af opsamlingsmateriel

Opsamlingsmateriel afhentes og tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning

-

Antal poser til indendørs opsamling indeholdt i renovationsgebyr

0

0


For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald).

I Lemvig Kommune opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere, mens dette ikke er tilfældet i Thisted Kommune.

Indsamlingen foregår hver 14. dag i Lemvig Kommune og hver 7. dag i Thisted Kommune.

I Lemvig Kommune anvendes der 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel, mens der i Thisted Kommune anvendes sække (2-hjulede plastbeholdere anvendes alene af dagplejemødre).

I Lemvig Kommune er der i alt 95 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge, mens der i Thisted Kommune er 110 liter til rådighed pr. husstand pr. uge.

Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Lemvig Kommune i 1998.

Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Lemvig Kommune og Thisted Kommune fremgår af bilagsrapport.

1.1.1.4 Bogense Kommune og Ølstykke Kommune

 

Kommune

Referencekommune

Kommunenavn

Bogense Kommune
Fyns Amt

Ølstykke Kommune
Frederiksborg Amt

Type system

Vægtbaseret indsamlingssystem

 

Antal indbyggere
Fordeling land/by

6.368
48%/52%

14.246
6%/94%

Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse

2.773
15%
52%
23%
15%
15%

5.239
2%
62%
32%
4%
1%

Gennemsnitlig husstandsstørrelse

2,30 personer

2,72 personer

Fraktioner, der indsamles

Organisk affald og restaffald

Organisk affald og restaffald

Materiel

2-hjulede plastbeholdere

Papirsække, 2-hjulede plastbeholdere og 4-hjulede containere

Beholderstørrelser

260 liter dobbeltbeholdere med skillevæg i position 40%/60%, 140 liter dobbeltbeholdere og 120 liter og 240 liter enkeltrumsbeholdere

90 liter og 160 liter sække, 90 liter, 120 liter og 190 liter beholdere samt 400 liter, 600 liter, 800 liter og 1.000 liter containere

Tømningsfrekvens

14 dage

14 dage

Volumen pr. uge

130 liter i alt (52 liter til organisk affald og 78 liter til restaffald)

Sække: 125 liter i alt (45 liter til organisk affald og 80 liter til restaffald)
Beholdere: 140 liter i alt (45 liter til organisk affald og 95 liter til restaffald)

Papir

Henteordning ved storskraldsindsamling samt bringeordning til genbrugsplads

Henteordning ved storskraldsindsamling samt bringeordning til genbrugsplads

Antal husstande pr. enhed

-

-

Antal afhentninger pr. år

12 ved storskraldsindsamling

16 ved storskraldsindsamling

Flasker og husholdningsglas

Bringeordning til containere og genbrugsplads

Bringeordning til containere og genbrugsplads samt henteordning ved storskraldsindsamling

Antal husstande pr. enhed

126 husstande pr. opstillingssted (21 containere og 1 genbrugsplads)

748 husstande pr. opstillingssted (6 containere og 1 genbrugsplads)

Antal genbrugspladser

1

1

Henteordning for storskrald

Nej

Ja, 16 gange pr. år

Afbrænding af haveaffald tilladt

Ja

Nej

Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms

1.063 kr. (inkl. 5 kg affald pr. tømning) + 3,75 kr. pr. kg

2.800 kr.

Administration, timer pr. år

Ca. 960

Ca. 860

Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr. uge

Antal ikke oplyst

Antal ikke oplyst

Opfordring til hjemmekompostering

Nej

Nej

Afhentning/tilbagebringning af opsamlingsmateriel

Borgerne skal selv fremsætte og tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning

Opsamlingsmateriel afhentes og tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning

Antal poser til indendørs opsamling indeholdt i renovationsgebyr

200 i 2000

365 i 2000


For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens vedkommende er der tale om indsamling af 2 fraktioner (henholdsvis organisk affald og restaffald).

Ingen af kommunerne opfordrer borgerne til at hjemmekompostere.

I Bogense Kommune anvendes 2-hjulede dobbeltbeholdere, der tømmes hver 14. dag, mens der i Ølstykke Kommune anvendes 2 sækkestativer med papirsække, der hver indsamles hver 14. dag.

I Bogense Kommune er der i alt 130 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge, mens der i Ølstykke Kommune er 125 liter til rådighed pr. uge.

Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Bogense Kommune i 1993.

Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Bogense Kommune og Lemvig Kommune fremgår af bilagsrapport.

1.1.1.5 Tølløse Kommune og Slangerup Kommune

 

Kommune

Referencekommune

Kommunenavn

Tølløse Kommune
Vestsjællands Amt

Slangerup Kommune
Frederiksborg Amt

Type system

Vægtbaseret indsamlingssystem

 

Antal indbyggere
Fordeling land/by

9.168
39%/61%

8.251
17%/83%

Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse

3.651
15%
63%
14%
9%
0,7%

3.091
7%
64%
24%
7%
2%

Gennemsnitlig husstandsstørrelse

2,51 personer

2,67 personer

Fraktioner, der indsamles

Organisk affald og restaffald

Organisk affald og restaffald

Materiel

2-hjulede plastbeholdere

2-hjulede plastbeholdere og 4-hjulede containere

Beholderstørrelser

130 liter enkeltrumsbeholdere (kun for dagplejemødre), 260 liter dobbeltbeholdere med flytbar skillevæg og 260 liter enkeltrumsbeholdere

80 liter, 190 liter og 370 liter beholdere, 400 liter, 600 liter og 800 liter containere

Tømningsfrekvens

14 dage

14 dage

Volumen pr. uge

130 liter i alt (dagplejemødre dog 195 liter)

135 liter i alt (40 liter til organisk affald og 95 liter til restaffald)

Papir

Bringeordning til containere og genbrugsplads

Bringeordning til containere og genbrugsplads

Antal husstande pr. enhed

48 husstande pr. opstillingssted (75 containere og 1 genbrugsplads)

206 husstande pr. opstillingssted (14 containere og 1 genbrugsplads)

Antal afhentninger pr. år

-

-

Flasker og husholdningsglas

Bringeordning til containere og genbrugsplads

Bringeordning til containere og genbrugsplads

Antal husstande pr. enhed

89 husstande pr. opstillingssted (40 containere og 1 genbrugsplads)

206 husstande pr. opstillingssted (14 containere og 1 genbrugsplads)

Antal genbrugspladser

2

1

Henteordning for storskrald

Ja, betales efter timeforbrug

Ja, 3 gange pr. år; skal forudbestilles

Afbrænding af haveaffald tilladt

Ja i landzone; nej i byzone

Nej

Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms

1.066 kr. (inkl. 5 kg affald pr. tømning) + 2,39 kr. pr. kg

2.150 kr.

Administration, timer pr. år

Ca. 415

Ca. 200

Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr. uge

Antal ikke oplyst

4-6

Opfordring til hjemmekompostering

Ja

Nej

Afhentning/tilbagebringning af opsamlingsmateriel

Borgerne skal selv fremsætte og tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning. Kan mod tillæg få afhentet og tilbagebragt beholderen

Opsamlingsmateriel afhentes og tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning, hvis standplads er maks. 5 m fra indgangen til grunden

Antal poser til indendørs opsamling indeholdt i renovationsgebyr

240 til restaffald og 180 til organisk affald i 2000

I alt 240 til organisk affald pr. år


For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens vedkommende er der tale om indsamling af 2 fraktioner (henholdsvis organisk affald og restaffald).

I Tølløse Kommune opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere, mens dette ikke er tilfældet i Slangerup Kommune.

I Tølløse Kommune anvendes dobbeltbeholdere, der tømmes hver 14. dag, mens der i Slangerup Kommune anvendes 2 enkeltbeholdere, der hver tømmes hver 14. dag.

I Tølløse Kommune er der i alt 130 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge, mens der i Slangerup Kommune er 135 liter til rådighed pr. husstand pr. uge.

Det vægtbaserede indsamlingssystem blev indført i Tølløse Kommune i 1993.

Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Tølløse Kommune og Slangerup Kommune fremgår af bilagsrapport.

1.1.2 Volumenbaserede indsamlingssystemer

De 2 kommuner med volumenbaserede indsamlingssystemer og deres respektive referencekommuner fremgår af nedenstående oversigt.

Kommune, amt Referencekommune, amt
Juelsminde Kommune, Vejle Amt Odder Kommune, Århus Amt
Suså Kommune, Storstrøms Amt Rønnede Kommune, Storstrøms Amt


De enkelte kommuner og referencekommuner er beskrevet i det følgende.

1.1.2.1 Juelsminde Kommune og Odder Kommune

 

Kommune

Referencekommune

Kommunenavn

Juelsminde Kommune
Vejle Amt

Odder Kommune
Århus Amt

Type system

Volumenbaseret indsamlingssystem

 

Antal indbyggere
Fordeling land/by

15.136
43%/57%

19.768
31%/69%

Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse

6.268
14%
74%
8%
8%
25%

8.073
8%
56%
16%
23%
21%

Gennemsnitlig husstandsstørrelse

2,41 personer

2,45 personer

Fraktioner, der indsamles

Restaffald

Restaffald

Materiel

2-hjulede plastbeholdere

110 liter plastsæk i stativ

Beholderstørrelser

80 liter, 130 liter, 180 liter og 240 liter

-

Tømningsfrekvens

14 dage

7 dage

Volumen pr. uge

40 liter, 65 liter, 90 liter og 120 liter

110 liter

Papir

Bringeordning til genbrugsplads.

Henteordning ved frivillige organisationer

Bringeordning til genbrugsplads og miljøstationer i sommerhusområder samt ved etageboliger. Henteordning ved storskraldsindsamling og ved frivillige organisationer

Antal husstande pr. enhed

-

92 husstande pr. opstillingssted, men ikke placeret jævnt i kommunen (87 containere og 1 genbrugsplads)

Antal afhentninger pr. år

2-6 ved frivillige organisationer

6 ved frivillige organisationer

8 ved storskraldsindsamling

Flasker og husholdningsglas

Bringeordning til containere og genbrugsplads

Som for papir, samt bringeordning til flaskecontainere

Antal husstande pr. enhed

369 husstande pr. opstillingssted

(15 containere og 2 genbrugs- pladser)

92 husstande pr. opstillingssted, men ikke placeret jævnt i kommunen (87 containere og 1 genbrugsplads)

Antal genbrugspladser

2

1

Henteordning for storskrald

Nej

Ja, 8 gange pr. år

Afbrænding af haveaffald tilladt

Ja

Ja

Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms

80 liter 1.057,50 kr.
130 liter 1.288,50 kr.
180 liter 1.520,50 kr.
240 liter 1.797,50 kr.

1.600 kr.

Administration, timer pr. år

Ca. 650

Ca. 2 mandår

Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr. uge

Ca. 4

Ca. 2

Opfordring til hjemmekompostering

Ja

Ja

Afhentning/tilbagebringning af opsamlingsmateriel

Borgerne skal selv fremsætte og tilbagebringe beholder i forbindelse med tømning

-

Antal poser til indendørs opsamling indeholdt i renovationsgebyr

0

0


For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald). I begge kommuner opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere.

Indsamlingen foregår hver 14. dag i Juelsminde Kommune og hver uge i Odder Kommune. I Juelsminde Kommune anvendes 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel, mens der i Odder Kommune anvendes sækkestativ med plastsække.

I Juelsminde Kommune er der afhængigt af den enkelte husstands valg 65, 80, 90 eller 120 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge, mens der i Odder Kommune er 110 liter til rådighed pr. husstand pr. uge.

Det volumenbaserede indsamlingssystem blev indført i Juelsminde Kommune i 1997.

1. januar 2000 indførte Odder Kommune ligeledes volumendifferentieret indsamlingssystem. Der er her tale om, at husstandene kan vælge mellem afhentning af affaldssækken hver 14. dag eller hver 7. dag. Det forhold, at Odder Kommune som referencekommune også har volumendifferentieret indsamlingssystem, er uden betydning for de mængdemæssige opgørelser, idet muligheden for at vælge tømningsfrekvens først blev indført pr. 1. januar 2000, og mængder fra 2000 indgår ikke i nærværende projekt.

Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Juelsminde Kommune og Odder Kommune fremgår af bilagsrapport.

1.1.2.2 Suså Kommune og Rønnede Kommune

 

Kommune

Referencekommune

Kommunenavn

Suså Kommune
Storstrøms Amt

Rønnede Kommune
Storstrøms Amt

Type system

Volumenbaseret indsamlingssystem

 

Antal indbyggere
Fordeling land/by

8.002
45%/55%

6.796
44%/56%

Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse

3.238
14%
69%
14%
6%
0,5%

2.690
13%
76%
12%
1%
0,1%

Gennemsnitlig husstandsstørrelse

2,47 personer

2,53 personer

Fraktioner, der indsamles

Restaffald

Restaffald

Materiel

2-hjulede plastbeholdere

110 liter papirsække i stativ

Beholderstørrelser

140 liter, 180 liter og 240 liter

 

Tømningsfrekvens

14 dage

7 dage

Volumen pr. uge

70 liter, 90 liter og 120 liter

110 liter

Papir

Henteordning ved den enkelte husstand. Hver husstand har en 140 liter plastbeholder på hjul, der tømmes hver 4. uge.
Bringeordning til genbrugsplads

Henteordning ved den enkelte husstand. Hver husstand har to kasser à 35 liter, der kan anvendes til 2 af 3 fraktioner (aviser, bladet papir, glas). Kasserne tømmes hver 14. dag. Der er endvidere bringeordning til genbrugsplads

Antal husstande pr. enhed

-

-

Antal afhentninger pr. år

-

-

Flasker og husholdningsglas

Bringeordning til containerne og genbrugsplads

Henteordning ved den enkelte husstand. Hver husstand har to kasser à 35 liter, der kan anvendes til 2 af 3 fraktioner (aviser, bladet papir, glas). Kasserne tømmes hver 14. dag. Der er endvidere bringeordning til genbrugsplads

Antal husstande pr. enhed

249 husstande pr. opstillingssted (12 containere og 1 genbrugsplads)

-

Antal genbrugspladser

1

1

Henteordning for storskrald

Nej, dog mulighed for at bestille afhentning mod betaling af de faktiske omkostninger

Nej

Afbrænding af haveaffald tilladt

Ja, men kun 100 m fra byzone

Ja

Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms

140 liter beholder 1.825 kr.
180 liter beholder 2.375 kr.
240 liter beholder 3.200 kr.

2.338 kr.

Administration, timer pr. år

Ca. 500

Ca. 170

Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr. uge

2-3

Under 1

Opfordring til hjemmekompostering

Ja

Nej

Afhentning/tilbagebringning af opsamlingsmateriel

Opsamlingsmateriel afhentes og tilbagebringes af renovatør i forbindelse med tømning

-

Antal poser til indendørs opsamling indeholdt i renovationsgebyr

0

0


For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald). I Suså Kommune opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere, og der er udleveret gratis hjemmekomposteringsbeholdere til samtlige husstande, mens der i Rønnede Kommune (referencekommunen) ikke opfordres til hjemmekompostering.

Indsamlingen foregår hver 14. dag i Suså Kommune og hver uge i Rønnede Kommune.

I Suså Kommune anvendes 2-hjulede plastbeholdere som opsamlingsmateriel, mens der i Rønnede Kommune anvendes sækkestativ med papirsæk.

I Suså Kommune er der afhængigt af den enkelte husstands valg 70, 90 eller 120 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge, mens der i Rønnede Kommune er 110 liter til rådighed pr. husstand pr. uge.

Det volumenbaserede indsamlingssystem blev indført i Suså Kommune i 1995.

Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Suså Kommune og Rønnede Kommune fremgår af bilagsrapport.

1.1.3 Hjemmekomposteringssystemer

Der indgår 1 kommune med et indsamlingssystem, hvor renovationsgebyret nedsættes, hvis man køber en hjemmekomposteringsbeholder hos kommunen.

Kommune, amt Referencekommune, amt
Nørre Alslev Kommune
Storstrøms Amt
Stubbekøbing Kommune
Storstrøms Amt


1.1.3.1 Nørre Alslev Kommune og Stubbekøbing Kommune

 

Kommune

Referencekommune

Kommunenavn

Nørre Alslev Kommune
Storstrøms Amt

Stubbekøbing Kommune
Storstrøms Amt

Type system

Nedslag ved hjemmekompostering

 

Antal indbyggere
Fordeling land/by

9.442
50%/50%

6.870
50%/50%

Antal husstande
Stuehuse
Parcelhuse
Rækkehuse
Etageboliger
Sommerhuse

4.094
13%
80%
11%
2%
2%

2.976
15%
71%
15%
7%
9%

Gennemsnitlig husstandsstørrelse

2,31 personer

2,31 personer

Fraktioner, der indsamles

Restaffald

Restaffald

Materiel

110 liter plastsæk i stativ

110 liter papirsæk i stativ

Beholderstørrelser

-

-

Tømningsfrekvens

7 dage

7 dage

Volumen pr. uge

110 liter

110 liter

Papir

Henteordning hver 14. dag ved den enkelte husstand. Hver husstand har en 22 liter kasse, der tømmes hver 14. dag.
Bringeordning til genbrugsplads

Henteordning ved den enkelte husstand. Hver husstand har en 30 liter kasse, der tømmes hver 14. dag. Bringeordning til genbrugsplads

Antal husstande pr. enhed

-

-

Antal afhentninger pr. år

-

-

Flasker og husholdningsglas

Henteordning hver 14. dag ved den enkelte husstand. Hver husstand har en 22 liter kasse, der tømmes hver 14. dag.

Bringeordning til containere samt til genbrugspladsen

Henteordning ved den enkelte husstand. Hver husstand har en 30 liter kasse, der tømmes hver 14. dag. Bringeordning til genbrugsplads

Antal husstande pr. enhed

455 husstande pr. opstillingssted (8 containere og 1 genbrugsplads)

-

Antal genbrugspladser

1

2

Henteordning for storskrald

Ja, 4 gange pr. år efter bestilling

Ja, 2 gange pr. år

Afbrænding af haveaffald tilladt

Ja

Ja

Renovationsgebyr for 2000, inkl. moms

1.900 kr. Der gives et nedslag på 200 kr. ved hjemmekompostering

1.675 kr.

Administration, timer pr. år

Ca. 1.100

Ca. 550

Antal borgerhenvendelser i gennemsnit pr. uge

Antal ikke oplyst

15-20 vedrørende manglende tømning

Opfordring til hjemmekompostering

Ja

Ja

Afhentning/tilbagebringning af opsamlingsmateriel

-

-

Antal poser til indendørs opsamling indeholdt i renovationsgebyr

0

0


For både kommunen med gebyrdifferentieret indsamlingssystem og referencekommunens vedkommende er der tale om indsamling af 1 fraktion (restaffald).

I Nørre Alslev Kommune opfordrer kommunen borgerne til at hjemmekompostere, og der gives et nedslag i renovationsgebyret på 200 kr. inkl. moms pr. husstand pr. år, hvis man køber en hjemmekomposteringsbeholder hos kommunen. Dette gælder både husstande i enfamilieboliger og i etageboliger.

Hjemmekomposteringsbeholderen koster 460 kr. inkl. moms, og der er ca. 900 husstande, der har benyttet sig af denne mulighed. Nørre Alslev Kommune vurderer, at den forholdsvis ringe tilslutning til ordningen skyldes, at annoncering af ordningen har været for beskeden.

Ordningen med nedslag i renovationsgebyret i forbindelse med hjemmekompostering blev indført i 1995.

I Stubbekøbing Kommune sælger kommunen også hjemmekomposteringsbeholdere, men her gives der ikke et nedslag i renovationsgebyret for hjemmekompostering. Primo 2000 havde knap 200 husstande købt en hjemmekomposteringsbeholder via kommunen. Også i Stubbekøbing Kommune har annoncering af muligheden for at købe en hjemmekomposteringsbeholder via kommunen været beskeden.

Indsamling af restaffald foregår hver uge i begge kommuner.

I begge kommuner anvendes sækkestativer og i Nørre Alslev Kommune anvendes plastsække, mens der i Stubbekøbing Kommune anvendes papirsække. I begge kommuner er der 110 liter opsamlingsvolumen til rådighed pr. husstand pr. uge.

Detaljerede beskrivelser af indsamlingssystemerne i henholdsvis Nørre Alslev Kommune og Stubbekøbing Kommune fremgår af bilagsrapport

7 Benævnelsen restaffald anvendes i nærværende rapport om den del af dagrenovationen (minus papir og glas), der afhentes direkte hos husstanden, og som ikke udgør en selvstændig fraktion af organisk affald. Dvs. at benævnelsen restaffald anvendes både i forbindelsen organisk affald og restaffald og i de tilfælde, hvor der ikke indsamles en selvstændig organisk fraktion.

8 De 825 timer i affaldsselskabet omfatter alle aktiviteter vedrørende kommunen.