Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1995/96 og 1999/2000

Sammenfatning og konklusioner

Dette projekt belyser udviklingen i energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark i perioden 1995/1996 og 1999/2000.

Farvandene omkring Danmark er i denne sammenhæng farvandet mellem den 6. og 16. længdegrad og begrænset i nord syd af Norge-Holland og Sverige-Polen.

Beregningerne er opdelt på 4 hovedgrupper af skibe: Færger, øvrige handelsskibe, fiskefartøjer og lystfartøjer. Indenfor kategorien af færger er der foretaget beregninger for hurtigfærger, konventionelle færger og ø-færger.

De skibstekniske beregninger i rapporten er foretaget med Trafikministeriets beregningsmodel TEMA 2000, som er et værktøj til beregning af transporters emissioner.

Der er tale om ganske omfattende beregninger, hvilket kan illustreres af, at færger i fast fart på danske havne har ca. 700.000 årlige enkeltafgange, og udsejler en distance på ca. 8.500.000 km. Øvrige handelsskibe repræsenteres af 145.000 skibsbevægelser, fra og til 7.200 destinationer, hvilket resulterer i 28.000 forskellige ruter, med en udsejlet distance på ca.74.000.000 kilometer.

1999/2000

Parameter

Enhed

Færger

Handelsskibe

Erhvervs-

fiskefartøjer

Fritids.

fartøjer

Energiforbrug

PJ/år

18,8

82,0

7,6

0,2

SO2

ton/år

6.160

127.000

370

60

CO2

ton/år

1.400.000

6.400.000

560.000

11.000

CO

ton/år

2.980

18.000

1.400

2.000

HC

ton/år

1.040

6.000

440

810

NOx

ton/år

24.000

202.000

9.700

40

PM 10

ton/år

470

16.000

200

30

Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1999/2000

I nedenstående tabel vises det samlede energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark.

1999/2000

Parameter

Enhed

Sum

Energiforbrug

PJ/år

108

SO2

ton/år

133.000

CO2

ton/år

8.400.000

CO

ton/år

24.000

HC

ton/år

8.300

NOx

ton/år

236.000

PM 10

ton/år

17.000

Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1999/2000

 

1995/1996

Parameter

Enhed

Færger

Handelsskibe

*

Erhvervs-

fiskefartøjer

Fritids-

fartøjer

Energiforbrug

PJ/år

27,5

-----

6,9

0,2

SO2

ton/år

7.210

-----

340

2.000

CO2

ton/år

2.100.000

-----

513.000

11.000

CO

ton/år

4.880

-----

1.300

2.000

HC

ton/år

1.620

-----

405

810

NOx

ton/år

37.400

-----

8.900

41

PM 10

ton/år

900

-----

186

30

Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1995/1996

* Det har ikke været muligt at foretage direkte sammenligninger vedrørende energiforbrug og emissioner vedrørende handelsskibe fra 1995 til 1999, da kriterier for databasesøgninger ikke har været ens. I afsnit 9.7.5 er der foretaget sammenligninger ud fra de i 1995 gældende kriterier for handelsskibe. Disse beregninger indikerer, at der har været en betydelig stigning i handelsskibstrafikken.

Af ovenstående ses, at energiforbrug og emissioner fra færger er reduceret med ca. 30% i perioden fra 1996-2000. Dette skyldes, at der i perioden er åbnet broer over Store Bælt og Øresund. Alene Store Bæltsbroen reducerede antallet af færgeafgange med 60.000 årlige afgange med store færger.

For erhvervsfiskefartøjer og fritidsfartøjer er emissioner i 1995 og 1999 på niveau.

Energiforbrug og emissioner fra handelsskibe udgør i 1999 ca. 75% af det totale energiforbrug og miljø udledninger fra skibsfarten.

Det er af største vigtighed, at man holder sig for øje, at de beregnede energiforbrug og udledte emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark ikke alene kan tilskrives danske aktiviteter, men stammer fra skibe og færger fra alverdens lande, der besejler dansk farvand.

Færgen "Prins Richard".
Færgen er én af 4 i drift på ruten Rødby-Putgarten, hvilket er en af de største færgeruter i år 2000 med ca. 34.000 årlige afgange.