Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1995/96 og 1999/2000 Sammenfatning og konklusionerDette projekt belyser udviklingen i energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark i perioden 1995/1996 og 1999/2000. Farvandene omkring Danmark er i denne sammenhæng farvandet mellem den 6. og 16. længdegrad og begrænset i nord syd af Norge-Holland og Sverige-Polen. Beregningerne er opdelt på 4 hovedgrupper af skibe: Færger, øvrige handelsskibe, fiskefartøjer og lystfartøjer. Indenfor kategorien af færger er der foretaget beregninger for hurtigfærger, konventionelle færger og ø-færger. De skibstekniske beregninger i rapporten er foretaget med Trafikministeriets beregningsmodel TEMA 2000, som er et værktøj til beregning af transporters emissioner. Der er tale om ganske omfattende beregninger, hvilket kan illustreres af, at færger i fast fart på danske havne har ca. 700.000 årlige enkeltafgange, og udsejler en distance på ca. 8.500.000 km. Øvrige handelsskibe repræsenteres af 145.000 skibsbevægelser, fra og til 7.200 destinationer, hvilket resulterer i 28.000 forskellige ruter, med en udsejlet distance på ca.74.000.000 kilometer. 1999/2000
Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1999/2000 I nedenstående tabel vises det samlede energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark. 1999/2000
Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1999/2000
1995/1996
Energiforbrug og emissioner fra skibe i farvandene omkring Danmark 1995/1996 * Det har ikke været muligt at foretage direkte sammenligninger vedrørende energiforbrug og emissioner vedrørende handelsskibe fra 1995 til 1999, da kriterier for databasesøgninger ikke har været ens. I afsnit 9.7.5 er der foretaget sammenligninger ud fra de i 1995 gældende kriterier for handelsskibe. Disse beregninger indikerer, at der har været en betydelig stigning i handelsskibstrafikken. Af ovenstående ses, at energiforbrug og emissioner fra færger er reduceret med ca. 30% i perioden fra 1996-2000. Dette skyldes, at der i perioden er åbnet broer over Store Bælt og Øresund. Alene Store Bæltsbroen reducerede antallet af færgeafgange med 60.000 årlige afgange med store færger. For erhvervsfiskefartøjer og fritidsfartøjer er emissioner i 1995 og 1999 på niveau. Energiforbrug og emissioner fra handelsskibe udgør i 1999 ca. 75% af det totale energiforbrug og miljø udledninger fra skibsfarten.
Færgen "Prins Richard".
|