| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Bilagsrapport til "Evaluering af Værditabsordningen"; arbejdsnotat 2
Formålet med dette afsnit er at analysere en konstateret forurenings påvirkning af
ejendommes værdi, eller det værditab en ejer måtte opleve som følge af en forurening.
I afsnittet afdækkes først værditabet ud fra den offentlige vurdering. I afsnittet
forsøges boligejeres værditab, som følge af en given forurening, at blive
kvantificeret. Værditabet søges behandlet ud fra en række interview med centrale
aktører på boligmarkedet samt et enkelt casestudium af en faktisk handel med en
forurenet ejendom. Berørte grundejeres holdninger bliver ligeledes inddraget. Desuden
undersøges det, i hvilket omfang forurenede grunde handles.
Det var oprindeligt hensigten, at vurderingen primært skulle baseres på en
kvantitativ analyse ud fra konsistente data om hushandler i Danmark baseret på data fra
Danmarks Statistik, Finansstyrelsen og/eller Told og Skat. Den statistiske analyse skulle
derudover suppleres med kvalitative vurderinger fra interview med realkreditinstitutter,
ejendomsmæglere mv.
Arbejdet med denne aktivitet har imidlertid vist, at der kun har været meget få
handler med forurenede ejendomme (private boliger), inden for de seneste ti år. Langt de
fleste forurenede ejendomme, som har været handlet, har enten været tilmeldt en ordning
(f.eks. Værditabsordningen eller Oliebranchens Miljøpulje), som garanterer for oprydning
inden for kort tid, eller ejendommens forurening har ikke været kendt af køber forud for
handlen.
På grund af de få handler, som har fundet sted, har det derfor ikke været muligt at
indsamle tilstrækkelig mange brugbare data til en egentlig statistisk analyse (hedonisk
prisfastsættelse) af værditabet. Vurderingen af værditabet er i stedet baseret på
interview med de relevante interessenter kombineret med casestudier af enkelte handler med
forurenede ejendomme.
Dette afsnit omhandler kun forurenede grunde før oprensning. Oprensede grunde
behandles tilsvarende i det efterfølgende afsnit.
Værditabet som forsøges kvantificeret i dette afsnit kan beskrives som
"omkostningen" ved en given forurening på en ejendom, der ikke er blevet
oprenset. Omkostningen eller værditabet er ækvivalent med, hvad en køber vil forlange i
kompensation for at købe den forurenede ejendom i forhold til sædvanlig markedspris.
Den offentlige vurdering kan bruges som en indikator på størrelsesordenen af
værditabet, da den offentlige vurdering ifølge statens retningslinier på området skal
fastsættes således, at den afspejler handelsværdien bedst muligt. Såfremt en grund er
belastet af en forurening, der reducerer markedsprisen, bør dette give anledning til et
tilsvarende nedslag i den offentlige vurdering.
Der er imidlertid vigtigt at tilføje, at sekretariaterne i kommunerne er politisk
valgte og at nedslag i en ejendomsvurdering er ensbetydende med en reduceret skat for
boligejeren. Nøjagtigheden af de offentlige ejendomsvurderinger i forhold til den reelle
handelsværdi skal vurderes i dette lys.
Afsnittet indeholder resultaterne af interview med en række medarbejdere på nogle af
landets vurderingssekretariater organiseret under de 27 skyldkredse.
I bilag E er de generelle principper og retningslinier i Vurderingsloven, som
ligger til grund for fastsættelsen af den offentlige vurdering skitseret. Bilaget
illustrerer, at selvom der er fastsat en egentlig standard praksis for fastsættelse af
ejendoms værdien, så omfatter den ikke en fast praksis for fastsættelse af værdien af
forurenede grunde. Kommentarer om den praktiske fastsættelse fra relevante interessenter
er derfor nødvendig (Se liste over interviewede organisationer og personer i bilag C) for
at afdække praksis på området. Nedenfor rapporteres resultaterne af interviewene med
interessenter på boligmarkedet.
Af udtalelser fra relevante personer i vurderingsorganisationen med kompetence indenfor
ejendomsvurdering fremgår det, at alle forureninger, der kommer til
vurderingssekretariaters kendskab, bliver indarbejdet i den offentlige vurdering.
Forureningen kan komme til vurderingssekretariatets kendskab gennem indberetninger fra
Told og Skat, som videregiver oplysninger fra Tingbøger over ejendomme, men det sker
oftere, at sekretariatet bliver gjort opmærksom på forureningen af grundejere. I visse
amter er det dog standardpraksis at sende oplysninger om registreringer og afmeldinger til
de relevante vurderingssekretariater.
Der er dog forskel på, hvordan de forskellige sekretariater vurderer betydningen af en
forurening for vurderingen af en ejendom. I Skibby giver man som udgangspunkt ikke nedslag
i den offentlige vurdering, men der er eksempler på at boligejere med en ejendom belastet
med forurening, har klaget over vurderingen, hvorefter sekretariatet har revurderet sagen
og givet et nedslag.
I Roskilde Kommune medfører alle uoprensede forureninger, der kommer til kommunens
kendskab, som udgangspunkt et nedslag i vurderingen. Vurderingssekretariatet gør dog ikke
noget aktivt for at identificere, hvilke ejendomme i området der er belastet af en
forurening.
1.2.1.1 Størrelsen på
nedslag i vurderingen
Det er gældende praksis i hele vurderingsorganisationen, at nedslag som konsekvens
af en forurening som udgangspunkt kun kan ske for grundværdien. Bygningsværdien bliver
ikke justeret som følge af en forurening. I visse tilfælde kan det dog komme på tale at
give et ulempe nedslag, som fratrækkes den samlede offentlige vurdering
(ejendomsværdien).
Reduktionen i grundværdien, som følge af en forurening, baseres på en individuel
vurdering fra sag til sag. Reduktionen afhænger af forureningens karakter, men synes at
variere med hvilket vurderingsråd/sekretariat, der behandler sagen.
Skibby Kommune oplyste, at man i konkrete sager med forurening havde reduceret
grundværdien med ca. 30-40%, hvilket i forhold til den samlede offentlige vurdering var
et nedslag i størrelsesordenen 5-10%.
I Roskilde Kommune oplyste man, at det samlede nedslag i konkrete sager varierer
kraftigt afhængig af typen og omfanget af forureningen. Der er i kommunen konkrete
eksempler på ejendomme med en initial total vurdering på 1,5 mio. kr., der har fået et nedslag
på 200.000 kr., svarende til knap 14% af den totale offentlige vurdering
(ejendomsværdi). I en række tilfælde har man desuden tilkendt et ulempe nedslag, som
følge af en forurening. Sådanne nedslag er dog ofte først kommet på tale, efter at en
sag har været indbragt som klagesag til Skyldrådet. Ulempe nedslagene har typisk været
i størrelsesordenen 100.000 kr. I tilfælde, hvor der er tilkendt ulempe tillæg, har det
samlede nedslag i den samlede offentlige vurdering i visse tilfælde svaret til omkring
30%.
I Roskilde Amts Skyldråd oplyste man, at reduktionen i m²-prisen på grunde, der er
forurenede, som udgangspunkt ligger i intervallet 20-50%, men i enkelte tilfælde kan en
reduktion på 100% komme på tale. Skyldrådet fremhævede eksempler på ejendomme i
Borup, der har fået sat grundværdien til 0 kr., fordi sundhedsmyndighederne har
erklæret grunden for et farligt område at opholde sig på. Reduktioner på 100% har dog
ifølge Skyldrådsformanden absolut hørt til undtagelserne.
Sammenfattende kan det konkluderes, at nedslagene i den offentlige vurdering af
parceller og rækkehuse som følge af en forurening hidtil har været moderate - i hvert
fald målt i forhold til ejendomsmægleres vurdering af betydningen af en forurening (se
afsnit 1.3.1). Såfremt ejendomsmæglernes vurdering holder stik, synes der at være en
klar modstrid mellem det overordnede princip, som bør ligge til grund for vurderingerne,
og de faktiske vurderinger.
Endelig må det konkluderes, at sekretariater og skyldråd selv påpeger, at det er
meget vanskeligt at kvantificere det egentlige værditab ved en forurening, hvilket
afspejles med usikre vurderinger af forurenede ejendomme.
1.2.1.2 Nye retningslinier
I forbindelse med ikrafttrædelsen af den nye Jordforureningslov er der blevet
udarbejdet et sæt nye retningslinier, som vurderingssekretariaterne og vurderingsrådene
i skrivende stund er i færd med at tolke og forholde sig til.
Skyldrådsformanden i Roskilde Amts Skyldråd oplyste, at det endnu var for tidligt at
sige, hvad konsekvensen af den nye lov helt præcis vil være i forhold til den offentlige
vurdering. Det ligger dog fast, at der ikke længere kan blive tale om at tilkende ulempe
nedslag, ligesom det generelt var formandens opfattelse, at den nye lov vil medføre
mindre nedslag end hidtil.
I dette afsnit analyseres en forurenings betydning for handelsværdien af en ejendom.
Det vil sige, at værditabet ved en given forurening søges afdækket.
Både ejendomsmæglere og realkreditinstitutter er vigtige aktører på
ejendomsmarkedet, som ikke blot har indsigt i priserne, men også har stor indflydelse på
selve prisdannelsen.
1.3.1.1 Ejendomsmæglere
Ifølge de adspurgte ejendomsmæglere er der ingen tvivl om, at en forurening har
en negativ indflydelse på handelsprisen af en ejendom.
Nybolig i Dalum var af den helt klare opfattelse, at det i praksis er umuligt at sælge
forurenede ejendomme. Den generelle usikkerhed, frygt for sundhedsrisiko, økonomiske
bekymringer, og ligeledes kombineret med realkreditinstitutters tilbageholdenhed ved
kreditgivning i forbindelse med køb af forurenede ejendomme gør, at man i Nybolig ikke
har kendskab til, at forurenede ejendomme er blevet solgt. I praksis har man i Nybolig
oplevet, at advokater, der fungerer som rådgivere for potentielle købere, råder til, at
man undlader at købe, medmindre der bliver ryddet op på grunden for sælgers regning.
Efter Nyboligs mening er det umuligt at kvantificere det egentlige værditab ved en
forurening. Da der efter Nyboligs opfattelse enten ikke eksisterer eller kun eksisterer
meget få handler med forurenede parceller, kan man ikke få et billede af tabet ved at
analysere handler på markedet. Imidlertid mente Nybolig, at værditabet mindst må være
af samme størrelse, som omkostningerne til en eventuel oprensning af forureningen2. Advokaterne råder som tidligere nævnt
potentielle købere til kun at indgå en handel, hvis der bliver ryddet op på sælgers
regning.
Hos EDC-mæglerne i Skagen havde man en lidt anden opfattelse af, hvad en forurening
betød for prisen. Man fremhævede, at værditabet som følge af en forurening er meget
afhængig af hvilken type forurening, der er tale om. EDC påpegede, at ejendomme, som er
forurenede med giftig eller ukendt materiale, er usælgelige på grund af tilbageholdenhed
på markedet, hvilket blev begrundet med de samme argumenter som ovenfor. Til gengæld var
man hos EDC af den opfattelse, at salg af ejendomme belastet med afgrænsede og klart
definerede forureninger ikke vil være umulige at sælge, og at nedslaget i pris vil være
begrænset. Man havde imidlertid ikke erfaring med salg af ejendomme med afgrænsede og
klart definerede forureninger, da sælger altid bliver opfordret til at oprense grunden
før videresalg af hensyn til at opnå den højeste pris på markedet.
I Skagen forefindes en hel række ejendomme i den nordlige del af byen, som er
forurenet med tjære (omkring 55), der stammer fra tidligere tider, hvor fiskere brugte
området til at rense og klargøre deres garn. EDC-mæglerne påpegede, at forureningen
på disse ejendomme er et eksempel på, at forurenede ejendomme ikke nødvendigvis er
usælgelige. Beboerne i området er meget afklarede med hensyn til forureningen med
tjære, som de har levet med i årtier, og som de ikke frygter ud fra en sundhedsmæssig
betragtning. Forureningen har derfor ikke så stor effekt, at disse ejendomme handles til
priser som ligger langt under den oprindelige markedsværdi (hvilket ejendomsmæglere
populært betegner som "at bunden ryger ud af markedet). Selvom EDC ikke er bekendt
med, at de forurenede ejendomme er blevet handlet uden at være oprenset eller tilmeldt en
ordning til oprensning, så mener mæglerne ikke, at det er umuligt at sælge en forurenet
ejendom i området. Det vil dog medføre et nedslag i prisen i en ukendt størrelse.
EDC mæglerne redegjorde for et eksempel, hvor en forurenet ejendom i området er
tilmeldt og har fået disponeret midler til oprensning gennem værditabsordningen, og som
blev handlet inden oprensningen fandt sted. Ifølge mæglerne blev boligen handlet ca.
100.000 kr. under markedsprisen, svarende til et afslag på ca. 8-10%. Afslaget i
pris var ifølge mæglerne i al væsentlighed begrundet med, at køberne ville have en
kompensation for, at haven blev ødelagt, og at de skulle leve i boligen, mens
oprensningen fandt sted. Afslaget i pris var således ikke begrundet med en generel
usikkerhed eller bekymring om at skulle bo på en grund, som tidligere har været
forurenet med tjære, men derimod en kompensation for gener i forbindelse med
oprensningen.
1.3.1.2 Realkreditinstitutter
Realkreditinstitutterne fremhævede enstemmigt, at der efter deres opfattelse og
erfaring ikke er nogen tvivl om, at der er forskel i handelsprisen på en bolig med en
forurenet grund sammenlignet med en bolig af tilsvarende karakter uden forurening.
Forureningen har en klar negativ indvirkning på markedsprisen på en ejendom, som i visse
tilfælde er så kraftig, at ejendommen i praksis stort set er usælgelig. Institutterne
var imidlertid meget tilbageholdne med at fremkomme med kvantitative vurderinger af
betydningen af en forurening. Ingen af de adspurgte institutter har tidligere lavet
analyser, der belyser prisforskellen, hvilket bl.a. blev begrundet med, at en egentlig
kvantificering vil være meget vanskelig og forbundet med stor usikkerhed.
Vanskelighederne består bl.a. i, at datamaterialet er begrænset. Desuden blev det
fremhævet, at:
 | forureningstypen, |
 | omfanget af forureningen, |
 | den geografiske beliggenhed af grunden |
 | ejendomstypen (parcel, rækkehus, etageejendom mv.) og |
 | den økonomiske konjunktur |
influerer meget kraftigt på prisdannelsen af forurenede ejendomme. På trods af
vanskelighederne med at fremkomme med håndfaste kvantitative vurderinger, mente Nykredit
at kunne slå fast, at værdiforskellen mellem forurenede og ikke-forurenede grunde aldrig
kommer under 20% af den samlede ejendomsværdi uanset forureningstype og en ejendoms
geografiske beliggenhed.
1.3.1.3 Geografisk placering
Alle institutterne fremhævede som allerede nævnt, at værditabet for en ejendom
som følge af en given forurening varierer meget med den geografiske placering af
ejendommen. Således vil en given forurening være forbundet med et procentvis mindre
værditab for ejendomme, som ligger i områder, der er meget attraktive i sammenligning
med ejendomme, som ligger i randområder. Årsagen til den forskellige indvirkning skal
findes i, at omsætteligheden er højere i attraktive områder i forhold til
omsætteligheden i randområderne. Når boliger i et givent område er meget efterspurgte,
fungerer markedet således, at der findes købere, som er mere tilbøjelig til at gå på
kompromis med en ejendoms miljøtilstand end købere i andre områder.
1.3.1.4 Konjunkturer
Repræsentanterne for realkreditinstitutterne fremhævede alle, at det procentvise
værditab for en forurenet grund er større i en periode med lavkonjunktur, end i en
periode med højkonjunktur. I gennem det sidste ti år har markedet nydt godt af en
højkonjunktur, hvilket har betydet, at alle boliger inklusive dem, som institutterne
betegner som "marginalboliger", har kunnet sælges. Højkonjunkturen har
således medvirket til, at enkelte forurenede ejendomme er blevet handlet om end til en
lavere pris i sammenligning med rene ejendomme af tilsvarende karakter.
Realkreditinstitutterne påpegede, at det reelle værditab for forurenede grunde først
vil vise sig for alvor, når konjunkturerne skifter. Ved en lavkonjunktur vil "bunden
ryge ud af ejendomsmarkedet", hvilket vil sige, at det vil blive meget svært at
sælge de mindst attraktive boliger på markedet (marginalboligerne). En forurenet ejendom
vil ofte høre til blandt de mindst attraktive boliger, og institutterne forventer, at det
procentvise værditab som følge af en forurening vil blive meget større, når
lavkonjunkturen kommer.
1.3.1.5 Kreditpolitikken
I alle realkreditinstitutterne tages der særlige forholdsregler i forbindelse med
kreditgivning med pant i ejendomme, hvor der er kendskab til eller mistanke om forurening.
Man er således mere forbeholden med at låne penge ud til købere af en fast ejendom,
hvis det er kendt, at ejendommen er forurenet.
Mest konservative er BRF kredit, idet de som udgangspunkt slet ikke yder lån i sager,
hvor det kommer til deres kendskab, at grunden er forurenet, eller der er mistanke om, at
grunden er forurenet. De to andre kreditinstitutter (Realkredit Danmark og Nykredit) yder
lån i det omfang, at man ved en "almindelig" kreditvurdering finder, det er
forsvarligt. Institutterne er dog mere tilbageholdne med at yde lån, fordi forurening som
parameter vejer negativt i en kreditvurdering.
Alle institutterne fremhævede, at de er meget bevidste om, at de binder sig for en
periode på op til 30 år ved långivning - uden mulighed for opsigelse. Usikkerhed er
derfor generelt en parameter, som påvirker kreditgivningen negativt, og fra
realkreditinstitutternes side mener man, at usikkerhed er udbredt på markedet for handel
med forurenede ejendomme. Usikkerheden er ifølge institutterne en konsekvens af mange
ting. Bl.a. blev det fremhævet, at man ikke ved, hvordan folk vil reagere i forhold til
forurening i fremtiden, ligesom det blev fremført, at "den langsomme
oprydningshastighed fra det offentliges side" bidrager med usikkerhed. Det blev fra
BRF kredits side påpeget, at de pga. usikkerhederne "ikke ved hvad de får i
pant", hvilket medfører, at BRF kredit ikke ønsker at yde lån i sager med
forurenede ejendomme.
1.3.1.6 Markedspris
I en almindelig kreditvurdering, og dermed også i en kreditvurdering, der
involverer en forurenet ejendom, indgår en vurdering af, om handelsprisen på en given
ejendom står rimelig mål med priserne på markedet i øvrigt.
Hvis en kreditforening vurderer, at en handelspris er for høj i forhold til markedet i
øvrigt, vil det medføre en reduktion i det maksimale lånebeløb eller eventuelt et
fuldstændigt afslag.
Institutterne oplyste samstemmigt, at man i sager, som involverer forurening, i langt
flere tilfælde end normalt vurderer, at handelsprisen er højere end den forventede
(fremtidige) markedspris. Kreditforeningernes vurderinger er dels et udtryk for, at man
generelt er skeptiske overfor markedets nuværende vurdering af værdien af forurenede
ejendomme, dels et udtryk for, at der i en højkonjunktur er en større tendens til at
"det lykkelige møde" mellem køber og sælger finder sted. "Det lykkelige
møde" er et udtryk, som kreditforeninger i almindelighed benytter om handler, hvor
de vurderer, at handelsprisen ligger over den forventede markedspris på salgstidspunktet.
Realkreditinstitutterne anerkender, at der i en salgssituation sker en prøvelse af
handelsprisen på markedet, men de forholder sig altså p.t. generelt skeptiske overfor
markedets vurdering. Man mener ikke, at markedet i sager, der involverer forurening, er
tilstrækkelig oplyst, rationelle eller nøgternt reagerende, hvilket bidrager til en
meget stor usikkerhed i folks vurdering.
1.3.1.7 Omsættelighed
Institutterne fokuserer dog ikke blot på at vurdere, om markedsprisen eller
handelsprisen for en ejendom er rimelig, men i lige så høj grad på at vurdere
omsætteligheden af ejendommen. Jo højere omsættelig en ejendom er, jo mere tilbøjelig
er kreditforeningen til at yde lån, fordi det reducerer kreditforeningens risiko for at
lide tab. Kreditforeningernes omkostninger ved at overtage en ejendom på tvangsauktion er
meget høje, og det vil typisk være forbundet med tab for en kreditforening, hvis de ikke
kan afhænde en overtaget ejendom belånt med de maksimale 80% til markedsprisen inden 6-7
måneder. Derfor er omsætteligheden vigtig for kreditforeningen. Når omsætteligheden
for en ejendom er høj, vil den forventede liggeperiode hos en kreditforening i
forbindelse med en overtagelse være lav.
I mange långivningssager, der involverer en forurenet ejendom, vil en reduktion i
långivningen i forhold til de maksimale 80% være begrundet med en vurdering af lav
omsættelighed snarere end en vurdering af, at handelsprisen er for høj i forhold til
priserne på markedet i øvrigt.
Institutterne oplyste, at det er meget svært at omsætte forurenede ejendomme. Det er
således Nykredit's erfaring, at forurenede ejendomme ofte har en liggetid på mere end 7
måneder.
1.3.1.8 Den samlede kreditvurdering
Realkreditinstitutterne oplyste, at den samlede kreditvurdering, i forbindelse med
sager, som involverer forurening, med sammenvejning af vurderingen af handelspris og
omsætteligheden i mange tilfælde medfører et nedslag i långivningen i forhold til de
maksimale 80% af handelsprisen. Desuden medfører kreditvurderingen i enkelte tilfælde,
at realkreditinstitutterne slet ikke vil yde lån.
Et givent nedslag i långivningen afhænger af en række parametre, som eksempelvis
typen og graden af forurening, geografisk beliggenhed og ejendommens karakteristika i
øvrigt. Ifølge institutterne er det maksimale nedslag, som kan komme på tale, ca.
25-30%, hvilket er ensbetydende med, at en ejendom belånes med ca. 50% (i modsætning til
det normale som er 80%). Hvis en kreditvurdering giver anledning til, at långivningen ud
fra en risikobetragtning bør være lavere end denne procentdel, så afviser
kreditforeningerne typisk helt at yde lån i sagen.
Såfremt et realkreditinstitut beslutter sig for at yde lån i en sag, som involverer
forurening, er det vigtigt at bemærke, at prisen på lånet er den samme som for alle
andre lån til private boligejere. Fra institutternes side har man således ikke valgt, at
hæve prisen på disse lån som følge af den større risiko og usikkerhed.
Institutterne er bevidste om, at deres forsigtige kreditpolitik på området
understøtter en negativ markedsvurdering af forurenede ejendomme.
Institutterne fremhæver dog, at det ikke er deres hensigt og heller ikke i deres
interesse, at gøre markedet negativt indstillet overfor forurenede ejendomme. De
begrunder deres adfærd på området med, at det til enhver tid er målet for
kreditinstitutter at yde lån i sager med forurening i et sådant omfang at risikoen på
denne portefølje ikke er højere end på institutternes øvrige udlånsportefølje til
private boligejere.
Hvis markedet "overreagerer" i forhold til værdien af forurenede ejendomme
vil det i sidste ende have en negativ virkning for kreditforeningerne, fordi de ligger
inde med mange udlån til ejendomme, hvor en forurening ikke er kendt i dag, men kan blive
det ved et fremtidigt salg. Ved et salg af en ejendom til en pris under restbeløbet af
belåningen vil kreditforeningen kunne opleve tab.
Selvom ingen af institutterne havde et særlig godt "pris" billede af den
faktiske betydning af en forurening, så påpegede de alle, at det vil være særdeles
værdifuld information for dem. Hvis de kunne få et mere nøjagtigt billede af,
hvordan markedet værdisætter forurening, så ville de også kunne forme en
kreditpolitik, der vil være mindre tilbageholden og mere gennemskuelig for kunderne.
1.3.1.9 Kreditpolitikken i øvrigt
Det er ikke kun i forbindelse med salg, at ejere af forurenede ejendomme kan opleve
problemer med kreditgivning. Institutterne oplyser, at de generelt er skeptiske ved
omprioriteringer og låneomlægninger, ligesom nybelåning som hovedregel ikke kan komme
på tale. Faktisk er det blot 25% af institutternes lånesager som involverer nybelåning
af ejendomme. I 75% af tilfældene er det således alene omprioriteringer og nybelåninger
mv., hvor en egentlig markedsprøvelse af ejendommens værdi ikke kan danne grundlag for
en vurdering. I disse sager er kreditforeningerne derfor endnu mere tilbageholdne med at
omprioritere og yde lån.
Den store andel af lånesager, som ikke involverer en decideret handel, blev
også fremhævet som en væsentlig årsag til, at bedre data omkring markedets
værdisætning af forurening vil være værdifuld information for realkreditinstitutterne.
Informationen ville efter institutternes opfattelse have en gunstig indflydelse på
kreditpolitikken.
I denne forbindelse oplyste Realkreditrådet, at de har igangsat en fremadrettet
undersøgelse, der har til formål at tilvejebringe systematiske data, der kan bidrage til
at øge informationen omkring det faktiske værditab ved en forurening. Ligeledes oplyste
BRF kredit, at de vil igangsætte en undersøgelse med udgangspunkt i forurenede ejendomme
i Skagen, som skal forsøge at afdække det reelle værditab.
1.3.1.10 Hvad kan begrænse kreditforeningernes tilbageholdenhed?
Generelt kan det siges, at alle tiltag, der kan begrænse usikkerheden omkring de
forurenede ejendomme, vil kunne bidrage positivt til at reducere kreditforeningernes
tilbageholdenhed. Jo mere og jo bedre viden og information om forurening og konsekvenser,
jo bedre grundlag vil det give købere såvel som realkreditinstitutter om priser og
risiko på forurenede ejendomme.
Institutterne fremhævede, at de gerne så at hastigheden, hvormed forureningerne
bliver oprenset bliver sat i vejret, ligesom de gerne så, at der blev udstedt bedre og
mere troværdige garantier fra det offentliges side, som kan sikre, at folk kan få en
helt klar opfattelse af, at der bliver taget hånd om problemet.
Manglende data har som tidligere nævnt bevirket, at en kvantitativ analyse ikke har
været mulig. I stedet præsenteres der nedenfor et eksempel på en handel med en
forurenet ejendom. Eksemplet har karakter af et casestudium af en handel, som har til
formål at kvantificere værditabet i forbindelse med den konkrete handel.
Salg af Skrænten 24 i Hjørring
Peter Overgaard købte i starten af 1970'erne ejendommen på Skrænten 19 i Hjørring.
Ved købet blev Overgaard oplyst om, at ejendommen lå på en gammel losseplads, og at der
var risiko for, at ejendommen var forurenet. Overgaard regnede imidlertid ikke
forureningen for et problem og købte ejendommen på almindelige markedsvilkår uden
nedslag i prisen.
I slutningen af 1980'erne ønskede Overgaard at sælge ejendommen og kontaktede derfor
en mægler med henblik på salg. Mens huset var til salg, var der imidlertid lyst en
servitut på ejendommen, fordi en undersøgelse viste, at ejendommen var forurenet med
tungmetaller. Servitutten viste sig hurtigt at have alvorlige konsekvenser i forhold til
salg af ejendommen. Den kunne ikke umiddelbart sælges, og slet ikke til almindelig
markedspris.
Der var en del potentielle købere, som kiggede på huset, og som mere eller mindre
havde besluttet sig for at købe, men som sprang fra, når de kontaktede amtet for at få
en orientering om forureningens karakter og betydning. De potentielle købere begrundede
deres afslag i den generelle usikkerhed, frygt for sundhedsrisiko, økonomiske bekymringer
kombineret med realkreditinstitutters tilbageholdenhed med kreditgivning ved køb af den
forurenede ejendom.
Ejendommen kunne ikke tilmeldes Værditabsordningen fordi grundejeren Overgaard
ikke opfyldte betingelsen om, at han på erhvervelsestidspunktet hverken vidste eller
burde vide at ejendommen var forurenet (jf. § 3 stk. 2. i "Lov om en
Værditabsordning for boligejere mv."). P. Overgaard var nu i realiteten stavnsbundet
til sin ejendom, fordi han ikke kunne sælge ejendommen, i hvert fald ikke uden det ville
medføre et så betydeligt tab, at det ville efterlade en stor gæld til
kreditforening/bank. I 6 år forsøgte Overgaard at sælge ejendommen, før det endelig
lykkedes. Liggetiden for ejendommen var altså ekstrem lang, og ejendommen blev formentlig
kun solgt, fordi der meldte sig en speciel køber. Køberen var menighedsrådet i sognet.
De kunne selv finansiere huset, hvilket var stærkt medvirkende til salget, da
realkreditinstitutter ikke ønskede at belåne ejendommen. Ejendommen er siden salget
blevet renset op af amtet.
Ifølge Overgaards egen vurdering blev huset solgt 300.000 - 400.000 kr. under
markedsværdien for et tilsvarende hus i samme område uden forurening. Huset blev solgt
til 960.000 kr. i 1995, hvilket svarer til et værditab på 25-30%. Sælgeren
Overgaard måtte vel og mærke vente ca. 6 år, før han kunne realisere et værditab i
den størrelsesorden. Ifølge Overgaard kunne huset måske være blevet solgt tidligere,
hvis prisen var blevet reduceret med et langt større beløb.
Ejendomsmægleren på sagen, Kaj Hansen, mente imidlertid ikke, at det realiserede
værditab var helt så stort. Mægleren fremhævede, at ejendommen netop ikke blev solgt
tidligere, fordi Overgaard ikke ønskede at sænke prisen på ejendommen yderligere. Ved
salget i 1995 mente Kaj Hansen at ejendommen højest blev solgt 100.000-200.000 kr. under
markedsprisen på en tilsvarende ejendom i kvarteret (svarende til 10-15%). Han
fremhævede dog, at der i forbindelse med tabet var en række faktorer, som indvirkede
positivt på salget og prisen. Dels var der som tidligere nævnt tale om en meget speciel
køber, dels lå ejendommen i et meget attraktivt kvarter, og dels blev ejendommen solgt
på et tidspunkt, hvor der var rimelig god aktivitet på boligmarkedet. Uden disse
positive elementer kunne værditabet efter mæglerens opfattelse have været langt
større.
Ovenstående eksempel på en handel med en forurenet ejendom giver et overslag på
værditabet ved en forurening i størrelsesordenen 10-30%. Værditabet kunne
således være større såfremt huset skulle sælges i en lavkonjunktur. Overslaget er dog
forbundet med betydelig usikkerhed, hvilket underbygges af interessenternes forskellige
opfattelser af størrelsen af værditabet. Det er ligeledes vigtigt at fremhæve, at
værditabet knytter sig til den konkrete situation. Overslaget kan ikke umiddelbart
transfereres til at beskrive værditabet ved andre tilfælde med forurening, da overslaget
efter al sandsynlighed er meget følsomt overfor ændringer i faktorer, som forureningens
karakter, ejendommen beliggenhed og tilstand, konjunkturen ved salg mv.
Værditabsordningen har efter realkreditinstitutternes mening været en god ordning,
som i vid udstrækning har fungeret fint og efter hensigten. Det bliver opfattet positivt
af markedet, når det offentlige via Værditabsordningen garanterer oprensning. Ud fra en
værditabsbetragtning kunne institutterne imidlertid godt ønske sig, at oprensningen blev
gennemført hurtigere, når midler er blevet disponeret til en sag, ligesom de gerne så,
at der blev bevilget flere midler til ordningen.
Hvis oprensningen efter disponeringen kunne ske hurtigere, ville værditabet, som
institutterne mener fortsat eksisterer ved tilmelding til ordningen, kunne reduceres eller
måske helt elimineres.
Set i lyset af antallet af private boliger med registrerede forureninger mener
institutterne, at der er behov for, at der bliver bevilget flere midler til
Værditabsordningen. Flere midler ville medvirke til at reducere usikkerheden omkring den
offentlige oprensning af forureningerne, hvilket dels vil have en positiv effekt på
handelen af forurenede ejendomme, dels en positiv effekt i forhold til institutternes
kreditpolitik. Hvis der blev bevilget så mange midler til ordningen, at man kunne have en
forventning om, at alle ejendomme som opfylder betingelserne under Værditabsordningen,
kunne få disponeret midlet til oprensning, så ville det efter institutternes opfattelse
have en meget positiv effekt på markedet.
BRF kredit påpegede, at hvis der blev bevilget flere midler til Værditabsordningen,
så ville deres kreditpolitik blive taget op til revision, fordi det efter deres mening
kan bidrage til at reducere usikkerheden væsentligt.
Kreditforeningen har selvsagt en klar interesse i, at Værditabsordningen opretholdes
og udbygges, eftersom det vil mindske risikoen på deres udlånsportefølje, samt skabe et
bedre grundlag for fremtidig kreditgivning. Derfor er det også interessant, at Realkredit
Danmark oplyste, at det var deres helt klare erfaring, at det ofte er salgssituationer,
som driver folk ind i Værditabsordningen. Det viser, at det overvejende synes at være
økonomiske interesser fremfor sundhedsmæssige bekymringer, som får ejere til at benytte
ordningen.
Med henblik på at kompensere for et værditab mener realkreditinstitutterne, at det er
nødvendigt at oprense til afmelding. En hvilken som helst restforurening vil efter
kreditforeningernes mening give anledning til et værditab. Oprensning til frigivelse er
derfor ikke nok til at afbøde et værditab, hvilket ud fra en kompensationsbetragtning
taler for at grunde under Værditabsordningen bør oprenses til afmelding (Dette belyses
yderligere i afsnit 3).
Som allerede nævnt i indledningen til dette afsnit er det meget få grunde (med
private boliger), der i praksis er blevet solgt som forurenede uden nogen form for garanti
om oprensning.
Det begrænsede salg skyldes primært to årsager. For det første viser det sig i
praksis ofte at være meget vanskeligt at sælge en forurenet ejendom, hvilket underbygges
af udsagnene fra ejendomsmæglere og realkreditinstitutter. For det andet tilrådes ejere
og potentielle sælgere af en forurenet ejendom altid at oprense grunden eller i det
mindste tilmelde den en oprensningsaftale inden salget.
Det kan konkluderes, at handlen med forurenede ejendomme sammenlignet med handelen med
ikke-forurenede ejendomme er væsentlig forskellig. Syv år efter indførelsen af
Værditabsordningen kan det derfor konstateres, at problemet som lovforslaget sigtede på
at afhjælpe fortsat eksisterer. Parcelhusejere, som uforvarende har erhvervet en
forurenet ejendom, stavnsbindes, fordi ejendommen er svær eller umulig at sælge.
Værditabsordningen har uden tvivl afhjulpet problemstillingen ved at medfinansiere
oprydninger, hvilket har muliggjort handel med de marginaliserede ejendomme.
En række boligejere, som har fået oprenset deres grund gennem Værditabsordningen, er
blevet interviewet blandt andet med henblik på at udlede boligejernes vurdering af
værditabet. Interviewene er blevet gennemført ud fra en spørgeguide, som var designet
til at uddrage information fra grundejerne om ordningens virkning på værditabet.
Spørgeguiden fremgår af bilag B.
De interviewede er blevet udpeget ud fra en samlet liste af grundejere fra
Finansstyrelsen. En række tilfældige adresser indenfor Københavns Amt, Roskilde Amt,
Frederiksborg Amt, Nordjyllands Amt og Århus Amt er udvalgt ved hjælp af listen. I alt
46 adresser er forsøgt kontaktet, hvoraf 24 har deltaget. De interviewede fremgår af
bilag C.
Svarene fra interviewene er bearbejdet og nedenfor beskrives det samlede resultat. Det
er vigtigt at understrege, at boligejernes vurderinger er klare partsindlæg, som ikke
uden kritisk stillingtagen kan adopteres som udtryk for det egentlige værditab.
1.6.1.1 Forurening konstateret før køb
I alt 5 ud af 24 grundejere var klar over, at ejendommen var forurenet, da de
købte den. En af disse grundejere havde ingen betænkeligheder ved at købe en forurenet
ejendom, efter Amtet havde forsikret, at forureningen ikke var sundhedsskadelig. De fire
øvrige grundejere sikrede ved ejendomshandlen, at sælger var tilmeldt
Værditabsordningen (og betalte egenbetaling) eller evt. anden oprensningsordning (OM),
samt at handlen ville "gå tilbage" såfremt der ikke blev renset op inden for
en vis årrække.
Tre ud af de fem mente, at der var forskel i handelsprisen på deres bolig på en
forurenet grund sammenlignet med en bolig af tilsvarende karakter på en ikke-forurenet
grund et andet sted i lokal området. En mente, at der ikke var forskel i prisen, og en
vidste ikke, om der var forskel i prisen.
Forskellen i pris på den forurenede ejendom i forhold til en ikke-forurenet ejendom af
tilsvarende karakter et andet sted i lokal området, er efter grundejernes mening mellem
5-40% - dog anfører nogle grundejere at grunden er "usælgelig". To af
grundejerne oplyser, at de pressede prisen hhv. kr. 500.000 og kr. 200.000 til en
købspris på hhv. kr. 2.100.000 og kr. 1.220.000, svarende til afslag i
størrelsesordenen ca. 15-20%.
Ingen af de fem adspurgte grundejere følte sig i stand til at vurdere den reelle
"omkostning" ved forureningen.
1.6.1.2 Forurening konstateret efter køb
19 ud af 24 grundejere var ikke klar over, at ejendommen var forurenet da de købte
ejendommen.
Grundejerne (de 19 ud af 24) blev bedt om at svare på hvilke betænkeligheder var
størst, da de opdagede, de ejede en forurenet grund. Svarmulighederne og svarene fremgår
af Tabel 1. Nogle grundejere havde flere betænkeligheder, hvorfor summen af svarene ikke
er 19.
Tabel 1
Største betænkeligheder i forbindelse med forurenet ejendom
Betænkeligheder |
Antal |
Lang ventetid på oprensning betalt af det offentlige |
2 |
Svært omsættelig ejendom |
6 |
Værditab som følge af forurening |
6 |
Miljø og sundhed |
8 |
Andet |
2 |
De grundejere, der havde andre betænkeligheder end de angivne, nævnte
belåningsmuligheder som deres største betænkelighed ved konstateringen af forureningen.
Den ene grundejer fik bl.a. tilbagekaldt sit lån af realkreditforeningen.
Grundejerne blev desuden spurgt, hvilke overvejelse de gjorde sig, da forureningen blev
opdaget. Svarene falder generelt inden for tre temaer:
 | Er forureningen sundhedsskadelig (har spist grøntsager mv. fra haven) |
 | Hvem skal stilles til ansvar for forureningen/kan vi få erstatning (kontakt til
advokat) |
 | Forureningen er ikke et problem - forureningen har ligget der længe, 'man' har boet her
i mange år uden problemer, 'man' kan ikke se noget i haven. |
Grundejerne blev bedt om at oplyse købspris, købsår, væsentlige forbedringer, samt
en (anslået) nuværende salgspris. De enkelte besvarelser fremgår af bilag D.
Grundejerne blev spurgt, om de mente, at prisen for deres forurenede ejendom ville
være en anden end prisen for en tilsvarende ikke-forurenet ejendom et andet sted i
lokalområdet, hvis ejendommen havde været forsøgt solgt før oprensning. Desuden er
grundejerne blevet spurgt, om fundet af forureningen har indvirket på den offentlige
ejendomsvurdering. Grundejerne er også blevet bedt om at vurdere, hvad en oprensning vil
betyde for handelsværdien af ejendommen. Grundejernes svar fremgår af Tabel 2.
Tabel 2
Salgspris og offentlig ejendomsvurdering for forurenet ejendom
Spørgsmål |
Ja |
Nej |
Ved ikke |
Hvis I har villet/kunnet sælge ejendommen efter
forureningen på jeres grund blev opdaget, ville prisen så være en anden sammenlignet
med en bolig uden en forurenet grund af tilsvarende karakter et andet sted i
lokalområdet? |
19 |
2 |
3 |
Har fundet af forurening indvirket direkte på den
offentlige ejendomsvurdering? |
17 |
6 |
1 |
Vil det være uden økonomisk betydning for jer, hvis
ejendommen var blevet frigivet eller afmeldt? |
1 |
11 |
10 |
Ca. 80% af de adspurgte grundejere mener, at der vil være forskel i pris på deres
forurenede ejendom og en tilsvarende ikke-forurenet ejendom. Over halvdelen af disse
mener, at deres ejendom er usælgelig, når den er forurenet. Begrebet usælgelig dækker
imidlertid over forskellige definitioner. Enkelte grundejere mener, at deres ejendom er
"usælgelig", fordi de ikke vil kunne sælge ejendommen til en pris, som kan
indfri realkreditlånene i ejendommen, mens andre mener, at det betyder, at ingen pris vil
kunne medføre en handel.
En grundejer udtrykker det således: "En forurenet ejendom er ikke til at
sælge eller belåne. Folk tør ikke købe en forurenet ejendom, dvs. den er intet værd".
En anden grundejer udtrykker det således: "Ejendommen er købt på tvangsauktion.
Den var usælgelig før (pga. at undersøgelser havde påvist forurening), men i dag efter
oprensning kan den sælges som enhver anden ejendom". Grundejeren købte altså
den forurenede ejendom på tvangsauktion, hvilket illustrerer problemet med definition af
begrebet "usælgelig".
Blandt de grundejere som gav et bud på hvad forskellen i pris ville være på deres
forurenede ejendom og på en tilsvarende ikke-forurenet ejendom, er budene rimelig
varierende. Budene varierer således mellem 5-40%.
For ca. 70% af ejendommene har fundet af forurening indvirket på den offentlige
ejendomsvurdering. Mange af grundejerne har selv henvendt sig til Kommunen for at få sat
ejendomsvurderingen ned. Ca. 20% af grundejerne, der siger, at fundet af forureningen har
indvirket på den offentlig ejendomsværdi, har fået sat grundværdien til 0 kr.
1.6.1.3 Belåningsmuligheder
For ca. 60% af grundejerne har oprensningen konkret ændret belåningsmulighederne i et
realkreditinstitut. Flere af grundejerne har ikke kunne omprioritere/omlægge deres lån
inden oprensningen. Flere siger, at hvis realkreditinstituttet havde vidst, at grunden var
forurenet, så ville de ikke have kunnet låne penge hos realkreditinstituttet.
En grundejer siger, at den største betænkelighed han havde, da forureningen blev
opdaget var, hvordan belåningsmulighederne ville ændre sig. Grundejerens virksomhed
ligger sammen med boligen, og grundejeren mener, at belåningsmulighederne kan ændre hele
eksistensen for virksomheden.
Som nævnt er det meget få forurenede grunde med private boliger, der er blevet solgt
uden nogen form for garanti om oprensning. Det begrænsede salg skyldes dels, at det er
meget vanskeligt at sælge en forurenet ejendom, og dels at det tilrådes ejere og
potentielle sælgere af en forurenet ejendom altid at oprense grunden eller i det mindste
tilmelde den en oprensningsaftale inden salget.
Da der kun eksisterer meget få handler med forurenede parceller, kan man ikke få et
billede af værditabet ved at analysere handler på markedet.
Via interviews med interessenter på boligmarkedet er fremkommet forskellige bud på
værditabet. I Tabel 3 er sammenfattet forureningens betydning for værditabet.
Tabel 3
Sammenfatning af forureningers betydning for værditabet
Interessent |
Kvantitativt |
Vurderingsråd |
30-40% af grundværdien
5-10% af den totale ejendomsværdi |
Skyldråd |
20-50% i m² prisen i den offentlige vurdering
(grundværdien) |
Realkreditinstitutter |
< 20% af den totale ejendomsværdi |
Ejendomsmæglere |
Ikke omsættelige, men dog afhængig af forureningens karakter.
Afgrænsede og veldefinerede forureninger er ikke usælgelige.
Boliger, der er tilmeldt VTO, opnår typisk et værditab på 8-10%.
Mindst hvad der svarer til oprensningsomkostningerne. |
Boligejere |
Bud fra 5-40% prisreduktion - enkelte sagde
"usælgelig" |
Det fremgår af tabellen, at der er stor spredning i den kvantitative vurdering af det
konkrete værditab. Det er umuligt at kvantificere præcist, men tabellen giver en
indikation af værditabet.
De estimerede værditab ligger i et stort interval, fra at ejendommen er fuldstændig
usælgelig til at værditabet udgør minimum 5-10% af ejendomsværdien og op til 30-40% af
ejendomsværdien. Det er vigtigt at fremhæve, at værditabet knytter sig til den konkrete
situation. Et værditab kan ikke umiddelbart overføres til at beskrive værditabet ved
andre tilfælde med forurening, da et værditab efter al sandsynlighed er meget følsomt
overfor ændringer i faktorer, som forureningens karakter, ejendommens beliggenhed og
tilstand, konjunkturen ved salg mv.
1.7.1.1 Offentlige vurdering
Nedslagene i den offentlige vurdering af parceller og rækkehuse som følge af en
forurening har været moderate. Vurderingssekretariater og skyldråd påpeger, at det er
meget vanskeligt at kvantificere det egentlige værditab ved en forurening, hvilket
afspejles med usikre vurderinger af forurenede ejendomme.
1.7.1.2 Ejendomsmæglere
Ejendomsmæglerne udtrykte alle, at forureningen havde en negativ indflydelse på
handelsprisen. Handelsprisen afhang i høj grad af beliggenheden af ejendommen. Nogle
mæglere var af den klare opfattelse, at forurenede grunde ikke kunne sælges overhovedet.
Andre mæglere mente, at forurenede grunde kunne sælges med et mindre nedslag.
1.7.1.3 Realkreditinstitutter
Ingen af institutterne havde et særlig godt billede af den faktiske betydning af
en forurening. Et realkreditinstitut mente, at værditabet mindst må være af samme
størrelse, som omkostningerne til en eventuel oprensning af forureningen. Alle påpegede,
at det vil være særdeles værdifuld information for dem, hvis de kunne få et mere
nøjagtigt billede af, hvordan markedet værdisætter forurening. Så ville de også kunne
forme en kreditpolitik, der vil være mindre tilbageholden og mere gennemskuelig for
kunderne.
Alle tiltag, der kan medvirke til at begrænse usikkerheden omkring forurenede
ejendomme, kan bidrage til at reducere kreditforeningernes tilbageholdenhed. Jo mere og
bedre viden samt information om forurening og konsekvenser heraf, jo bedre grundlag vil
det give købere såvel som realkreditinstitutter om priser og risiko på forurenede
ejendomme.
Værditabsordningen har efter realkreditinstitutternes mening været en god ordning,
som i vid udstrækning har fungeret fint og efter hensigten. Ud fra en
værditabsbetragtning fremhævede Institutterne, at de gerne så, at
oprensningshastigheden blev sat i vejret, ligesom de gerne så, at der blev udstedt bedre
og mere troværdige garantier fra det offentliges side. Hvis oprensningen efter
disponeringen kunne ske hurtigere, vil værditabet, som institutterne mener fortsat
eksisterer ved tilmelding til ordningen, kunne reduceres eller måske helt elimineres.
Set i lyset af antallet af private boliger med registrerede forureninger mener
institutterne, at der er behov for, at der bliver bevilget flere midler til
Værditabsordningen. Hvis der blev bevilget så mange midler til ordningen, at man kunne
have en forventning om, at alle ejendomme, som opfylder betingelserne under
Værditabsordningen, kunne få disponeret midler til oprensning, så ville det efter
institutternes opfattelse have en positiv effekt på markedet.
Med henblik på at kompensere for et værditab mener realkreditinstitutterne, at det er
nødvendigt at oprense til afmelding. En hvilken som helst restforurening vil efter
kreditforeningernes mening give anledning til et værditab. Oprensning til frigivelse er
derfor ikke nok til at afbøde et værditab, hvilket ud fra en kompensationsbetragtning
taler for at grunde under Værditabsordningen bør oprenses til afmelding.
1.7.1.4 Grundejere
Blandt de grundejere, som gav et bud på, hvad forskellen i pris ville være på deres
forurenede ejendom og på en tilsvarende ikke-forurenet ejendom, er budene rimelig
varierende. Budene varierer således mellem 5-40%. For ca. 70% af de interviewede ejere af
ejendommene har konstateringen af forurening indvirket på den offentlige
ejendomsvurdering. Mange af grundejerne har selv henvendt sig til Kommunen for at få sat
ejendomsvurderingen ned.
Det kan konkluderes, at handlen med forurenede ejendomme sammenlignet med handelen med
ikke-forurenede ejendomme er væsentlig forskellig. Syv år efter indførelsen af
Værditabsordningen kan det derfor konstateres, at problemet, som lovforslaget sigtede på
at afhjælpe fortsat eksisterer. Parcelhusejere, som uforvarende har erhvervet en
forurenet ejendom, stavnsbindes, fordi ejendommen er svær eller umulig at sælge.
Værditabsordningen har uden tvivl afhjulpet problemstillingen, om end ikke ved at
facilitere at handlen med forurenede ejendomme blev øget, men ved at medfinansiere
oprydninger, hvilket har muliggjort handel med de marginaliserede ejendomme.
2 Med dette udsagn hentydede ejendomsmægleren
til, at det er normal praksis på området, at en sælger kompenserer en køber for
eventuelle fejl/mangler med et beløb, som mindst svarer til, hvad det vil koste at
udbedre fejl/manglerne for køberen. I tilfældet med forurening hentyder
ejendomsmægleren således ikke til, hvad omkostningerne forbundet med skader som følge
af forureningen betyder, men derimod blot til hvad det vil koste at få ryddet op.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |