| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grøn elektronik i offentlige indkøb
De offentlige indkøbere stiller kun i begrænset omfang miljø- og energikrav, når
der købes elektronik. Der er behov for en styrket organisatorisk opbakning i form af
fungerende grønne indkøbspolitikker, efteruddannelse og et øget kendskab hos
indkøberne til Miljøstyrelsens miljøvejledninger til indkøbere. Miljøvejledningerne
er i dag det mest anvendelige redskab, når der skal vælges mindre miljøbelastende
produkter. Selvom Svanemærket er godt kendt af indkøberne, så findes det på meget få
produkter. Prisen er for høj og behandlingstiden for lang, siger
leverandørerne. Det er efter konsulenternes opfattelse værd at forsøge imødekommet ved
i en introperiode at reducere behandlingstid og pris.
Undersøgelsen "Miljø, elektronik og offentlige indkøb" er gennemført for
at afdække barrierer for indkøb af mindre miljøbelastende produkter samt at afdække
behovet for information og vurderingsværktøjer hos de offentlige indkøbere.
Det offentlige køber årligt kontorelektronik og IT for ca. 3,2 mia. kroner. Hvis det
offentlige i stigende grad stiller miljøkrav ved købet af disse produkter, bidrages der
til at reducere miljøbelastningen knyttet til både fremstilling, brug og bortskaffelse
af produkterne. Det offentlige kan fungere som lokomotiv og bidrage til at udvikle
markedet for mere miljøvenlige elektronikprodukter. Men leverandørerne oplever i dag
ikke nogen mærkbar efterspørgsel efter mindre miljøbelastende produkter.
Undersøgelsen belyser, i hvilken grad de offentlige indkøbere stiller miljøkrav,
når der skal købes kontorelektronik og som en central del af dette, hvilken type
information og hvilke redskaber indkøberne har brugt. Herudover afdækker undersøgelsen,
hvilke barrierer der optræder hos indkøberne med særlig vægt på, om de redskaber, som
er tilgængelige, modsvarer indkøbernes behov.
Indkøberne udgør dog kun den ene side af købsrelationen. Undersøgelsen vurderer
derfor også, om der hos leverandørerne optræder barrierer for at markedsføre, levere
samt informere om renere produkter på kontorelektronikområdet.
Afdækningen af barrierer hos både leverandører og indkøbere munder ud i
anbefalinger til, hvordan Elektronikpanelet, brancheorganisationerne og Miljøstyrelsen
kan understøtte indkøbernes behov, således at de offentlige grønne indkøb på
kontorelektronikområdet styrkes.
Projektet er gennemført på baggrund af anbefalingerne fra Elektronikpanelet, der er
et af 3 produktpaneler etableret af Miljøstyrelsen i 1998. Elektronikpanelets opgave er
at tage initiativer til og gennemføre aktiviteter, der kan bidrage til at reducere
elektronikprodukternes miljøbelastning.
Undersøgelsen er gennemført af Center for Alternativ Samfundsanalyse og dk-TEKNIK
ENERGI & MILJØ for Miljøstyrelsen. Undersøgelsen er gennemført i foråret 2000 og
omfatter 4 delundersøgelser:
 | Redskaber til miljøkrav |
Projektet gennemgår, hvilke redskaber der i dag i praksis er tilgængelige ved
offentlige indkøb af mindre miljøbelastende kontorelektronik. Redskaberne kan opdeles i
henholdsvis miljømærker, energimærker og informationsværktøjer. Miljømærkerne
omfatter: Det nordiske Svanemærke, EU-Blomsten, det svenske TCO-mærke og det tyske
Blauer Engel. Energimærkerne er: Det amerikanske Energy Star, som har fået en
international udbredelse, samt det nye europæiske GEA-mærke. Endelig er
IT-brancheforeningens miljødeklarationer og Miljøstyrelsens vejledninger til offentlige
indkøbere de centrale informationsværktøjer.
Selvom der eksisterer miljømærkekriterier for både Svanen og Blomsten og for en
række af produktgrupperne inden for kontorelektronik, er der for flere af disse ingen
eller meget få produkter med mærket på markedet. I praksis er antallet af redskaber
derfor mere begrænset.
 | Spørgeskemaundersøgelse af indkøbere |
Spørgeskemaundersøgelsen af de offentlige indkøbere giver et kvantitativt billede af
de centrale forhold ved det offentlige indkøb af kontorelektronik. Det er ikke muligt at
identificere alle de offentlige indkøbere af IT- og kontorelektronik. Derfor blev de knap
400 offentlige indkøbere, som har særabonnent på Indkøbsservices IT-rammekontrakter,
udvalgt som population. Abonnenterne har et årligt indkøb på ca. 0,5 mia. kr. og
dækker hermed en god del af de årlige offentlige indkøb af IT på ca. 3,2 mia. kr.
Undersøgelsen opnåede en svarprocent på 28, hvilket udgør et rimeligt grundlag for
analysen, men der formodes at være en vis overvægt af indkøbere med miljøinteresse.
 | 10 kvalitative interview |
For at opnå en kvalitativ uddybning af de centrale spørgsmål og problemstillinger
blev der gennemført 10 interview med offentlige IT-indkøbere. De interviewede
repræsenterede et bredt spektrum af de offentlige indkøbere, som deltog i
spørgeskemaundersøgelsen.
 | Spørgeskemaundersøgelse af leverandører |
Spørgeskemaundersøgelsen rettet mod leverandører af IT og kontorelektronik til det
offentlige, undersøger leverandørernes muligheder for at levere renere produkter, de
anvendte informationsredskaber m.m. Undersøgelsen har opnået et tilstrækkeligt antal
besvarelser til at opnå et dækkende billede af branchen, idet svarprocent på 28%
dækker de mest toneangivende virksomheder og mest udbredte produkter på markedet.
I analysen er resultaterne fra undersøgelsen af indkøberne og leverandørerne blevet
vurderet i forhold til hinanden.
De offentlige indkøbere stiller i dag kun i begrænset omfang miljøkrav, når der
skal købes kontorelektronik. En af hovedårsagerne til det er, at der mangler
organisatorisk opbakning til dette i form af virksomme grønne indkøbspolitikker, men
generelt er der et manglende samspil mellem indkøbere og leverandører.
Leverandører |
|
Indkøbere |
Har miljøfokus og arbejder med en
produktorienteret miljøindsats |
- |
43% stiller ikke miljøkrav, og 73% har
ingen grøn indkøbspolitik |
Har mere miljøvenlige produkter og
miljøoplysninger, men sælgere mangler kvalifikationer |
- |
Mangler kvalifikationer og tid til at
stille krav og prioritere |
Har produkter med Blauer Engel |
- |
Kender ikke Blauer Engel |
Har ingen Svanemærkede produkter |
- |
Kender og ønsker Svanemærket |
Information skal være enkel, billig og
hurtigt opnåelig |
+/- |
Information skal være enkel,
sammenlignelig og eksternt kontrolleret |
Bruger i nogle tilfælde
IT-Brancheforeningens miljødeklaration |
- |
Kun få kender IT-Brancheforeningens
miljødeklaration |
Ønsker ensartede spørgsmål/ skemaer
fra indkøberne |
- |
Kun få kender Miljøstyrelsens
miljøvejledninger til offentlige indkøbere |
Har produkter med Energy Star |
+ |
De fleste kender, og en del bruger Energy
Star |
I skemaet er nogle af de
mest centrale relationer mellem leverandører og indkøbere præsenteret i oversigtsform.
Midtersøjlen angiver med "+" og "-", om leverandører og indkøbere
matcher eller ikke matcher hinanden. |
Indkøberne selv mangler kvalifikationer, viden og tid til at stille miljøkrav, fordi
indkøbsfunktionen kun udgør en lille del af deres opgaver og i højere grad omfatter
systemadministration, support m.m. Indkøberne mangler kendskab til de redskaber, der er
tilgængelige, hvis der skal stilles miljøkrav. Svanemærket foretrækkes som redskab.
Leverandørerne kan levere mere miljøvenlige produkter og har miljøinformation, men
Svanemærket anvendes ikke. Det er det redskab, som indkøberne bedst kender i dag, men
det er for dyrt at få licens og behandlingstiden er for lang, siger leverandørerne.
Endelig oplever nogle leverandører, at deres egne sælgere mangler viden om
miljøforhold, når produkterne skal markedsføres.
Der foreslås forskellige tiltag til at fremme Svanemærket inden for
elektronikprodukter. Der er behov for en styrket indsats, for at udarbejde grønne
indkøbspolitikker, som har en gennemslagskraft i de offentlige organisationer. Samtidig
er der behov for en informationsindsats, der sikrer et øget kendskab til de
informationsredskaber, som kan anvendes. Især Miljøstyrelsens miljøvejledninger til
offentlige indkøbere bør markedsføres overfor indkøberne, når Svanemærket ikke er
på markedet.
Miljøvejledningene kendes dårligt af indkøberne, men er et forholdsvist enkelt
redskab til at indhente miljøinformation og prioritere mellem produkter, uanset
leverandørens brug af miljømærker, IT-brancheforeningens miljødeklaration eller andre
former at levere miljøinformation på.
Undersøgelsen peger på, at det offentlige grønne indkøb kan styrkes, hvis det i
højere grad varetages af centraliserede koordinerende indkøbsfunktioner i
institutionerne. Her vil der i højere grad være ressourcer til og mulighed for at
opbygge erfaringer og kendskab til redskaber.
Endelig kan det være værd at overveje, hvordan leverandørernes kritik af
licenspriser og behandlingstid kan imødekommes. Rapportens forfattere peger på
muligheden for at nedsætte behandlingstiden samt i en forsøgsperiode fx 3-5 år at
reducere licensprisen.
Der stilles i dag kun i begrænset omfang krav til miljøforhold fra det offentliges
side, når der skal købes elektronikudstyr. Næsten halvdelen (43%) af de offentlige
IT-indkøbere har ikke stillet nogen typer af miljøkrav. Af de miljøkrav der stilles, er
krav til energiforbrug samt krav til bortskaffelse de oftest forekommende. Drift- og
leveringssikkerhed udgør derimod de centrale parametre, når de offentlige indkøbere
skal købe kontorelektronik, men indkøberne oplever ikke, at det står i et
modsætningsforhold til miljøkrav.
Manglende tid og miljøkvalifikationer
De centrale barrierer hos indkøberne omfatter primært manglende tid og
miljøkvalifikationer samt manglende kendskab til de redskaber, der er tilgængelige, når
der skal stilles miljøkrav. Gruppen af offentlige indkøbere på IT-området er generelt
karakteriseret ved ikke at have indkøb som deres primære funktion. Systemdrift, support
af medarbejdere og ledelse udgør i højere grad medarbejdernes hovedopgaver, og tiden,
der er afsat til indkøb, er begrænset. Det betyder, at det er meget letanvendelige
redskaber, der skal i brug, hvis miljøkrav skal indgå, og her er indkøbernes kendskab
begrænset.
Energy Star er det eneste redskab, som både anvendes og kendes af en stor del af de
offentlige indkøbere. Af miljømærker er Svanen det mest kendte, men kendskabet stammer
fra andre sammenhænge end elektronikområdet, idet der fra leverandørernes side kun
findes mærkede produkter indenfor kopimaskiner.
De øvrige mærker og informationsredskaber er alle dårligt kendt af de offentlige
indkøbere. Blauer Engel er det dårligst kendte og mindst anvendte miljømærke, hvilket
springer i øjnene, når en række leverandører forhandler produkter med mærket.
IT-branceforeningens miljødeklaration, som nogle leverandører anvender til at
præsentere produkternes miljødata, kendes også dårligt af indkøberne.
At hovedparten af leverandørerne har produkter med Blauer Engel og Energy Star, samt
at nogle anvender IT-Brancheforeningens miljødeklarationer, er et udtryk for, at
leverandørerne kan levere mere miljøvenlige produkter og har miljøinformationer om
produkterne. Flere leverandører er miljøcerficerede og har aktiviteter som fx
efteruddannelse på miljøområdet. Leverandørerne oplyser desuden, at der arbejdes på
at udvikle mindre miljøbelastende elektronikprodukter. Leverandørerne ønsker dog ikke
at forsøge at opnå licens til Svanen, bl.a. fordi markedet er for begrænset i forhold
til omkostningerne forbundet med opnåelse af mærket, og tiden, fra man har indsendt sin
ansøgning, til man opnår licensen, er for lang.
Hos nogle indkøbere er der en forventning om, at det er dyrere at købe mindre
mil-jøbelastende elektronik. En forventning som dog ikke er baseret på egentlige
erfaringer fra elektronikindkøb.
Manglende fungerende indkøbspolitikker
Organisatorisk mangler der en styrket opbakning til de grønne indkøb igennem
fungerende grønne indkøbspolitikker. Undersøgelsen viser, at indkøbere i
organisationer med en grøn indkøbspolitik stiller gennemgående flere miljøkrav, føler
højere grad af lederopbakning og har mindre behov for efteruddannelse. En konklusion der
ligger i forlængelse af andre undersøgelser af det offentlige grønne indkøb.
Indsatser rettet mod indkøbere
 | Styrket indsats for virksomme grønne indkøbspolitikker |
Det overordnede grundlag for grønne indkøbspolitikker er på plads, idet de statslige
institutioner og virksomheder er pålagt at have en grøn indkøbspolitik, og der er
indgået en aftale mellem regeringen og KL/Amtsrådsforeningen om en indsats for aktivt at
styrke udarbejdelsen af grønne indkøbspolitikker i kommuner og amter1.
Men en grøn indkøbspolitik, som ikke kendes af dem, der køber ind i praksis, er uden
funktion. Derfor er der behov for at styrke indsatsen for, at der udarbejdes grønne
indkøbspolitikker, som udmøntes i konkrete målsætninger ved indkøbet af IT og
kontorelektronik. Dette bør følges af en øget indsats for at gøre indkøbspolitikken
kendt og realiserbar i organisationen generelt.
 | Efteruddannelse af indkøberne af IT- og kontorelektronik |
Gruppen af IT-indkøbere er ofte IT-administratorer/-ansvarlige og har kun
indkøbsfunktionen som en mindre del af deres arbejdsopgaver. De mangler tid og
miljøviden til at håndtere miljøkrav. Der er behov for efteruddannelse, som bør
gennemføres i sammenhæng med andre IT-faglige aspekter og sammenhænge.
Initiativer kunne omfatte: Korte (gå hjem) møder, artikler i fagtidsskrifter, seminarer
i tilknytning til IT-messer/-konferencer, erfa-grupper el.lign.
 | Øget central koordination af indkøbet |
Med en centraliseret evt. koordinerende indkøbsfunktion i organisationen, som
håndterer indkøbet af både elektronik og institutionens andre indkøb, styrkes
mulighederne for at miljøkrav indgår. I en centraliseret indkøbsfunktion er
hovedopgaven indkøb, den grønne indkøbspolitik kendes, og opbygning af erfaringer med
miljøkrav er mulig. Der er derfor behov for at støtte og styrke etableringen af centrale
enheder i de offentlige institutioner, som koordinerer eller står for indkøbet. En
central koordination som ikke alene omfatter kontorelektronik, men hovedparten af
institutionens indkøb.
 | Øget markedsføring af Miljøstyrelsens miljøvejledninger til offentlige
indkøbere, samt øvrige udbredte redskaber |
Der er behov for et øget kendskab til Miljøstyrelsens miljøvejledninger hos de
offentlige indkøbere af IT og kontorelektronik.
Metoder og kommunikationsveje til markedsføring af miljøvejledningerne skal være
tilpasset målgruppen og kan f.eks. ske igennem fagtidsskrifter, på fagmesser el.lign.
En del af grunden til det manglende kendskab kan være, at miljøvejledningerne
umiddelbart kan virke svært tilgængelige. Ved en revision af miljøvejledningerne til
offentlige indkøbere bør der derfor gennemføres en vurdering af, om de kan udformes på
en mere indbydende måde.
Indsatser på leverandørsiden
 | Øget markedsføring af miljøforhold fra leverandørernes side |
I salgssituationen kan leverandørerne bidrage til at styrke indkøbernes og de
offentlige organisationers fokus på miljø ved en aktiv markedsføring af produkternes
miljøaspekter.
Leverandørerne har mindre miljøbelastende produkter, og når Miljøstyrelsen,
Elektronikpanelet, KL og ARF m.fl. arbejder på at styrke det offentlige grønne indkøb
på IT-området, så er grundlaget i orden for at styrke en markedsføringsindsats omkring
miljøaspekterne.
 | Efteruddannelse af sælgere |
Der er behov for at forbedre salgs- og markedsføringspersonalet hos leverandørerne,
hvis de skal kunne markedsføre produkternes miljøaspekter.
På længere sigt er det nødvendigt, at miljømærker bliver de dominerende redskaber
til at håndtere og levere miljøinformation til køberne. Selvom en større andel af de
offentlige indkøbere kan kvalificeres til at anvende Miljøstyrelsens miljøvejledninger
til offentlige indkøbere og IT-brancheforeningens miljødeklaration, så vil der fortsat
være en stor gruppe af mindre offentlige indkøbere, som kun vil have tilstrækkelig tid
og viden om miljø til at anvende miljømærker. Det samme gælder de private forbrugere.
Den danske regering har valgt at satse på Blomsten og Svanen som de primære
miljømærker i Danmark. Men på nuværende tidspunkt er hverken EU-Blomsten eller Svanen
udbredt på elektronikprodukter.
 | Nedsæt behandlingstiden og prisen for at opnå Svanemærket |
Hvis leverandørerne skal motiveres til at anvende Svanen, finder konsulenterne
følgende initiativer værd at overveje:
 | At nedsætte ansøgningstiden til 1-2 måneder. |
 | Samtidigt er det værd at prøve at reducere prisen for at få mærket. Prisen kan evt.
reduceres i en forsøgsperiode på 3-5 år, indtil der er opnået en
markedsefterspørgsel. |
 | Endelig bør mulighederne for at yde støtte til de første ansøgere udnyttes. |
 | Sammenligning af krav i miljømærker |
Der er behov for en undersøgelse af forskelle og ligheder i krav mellem eksisterende
miljømærker og særlig Blauer Engel, Svanen, Blomsten og TCO 99. Den vil vise,
hvor forskellene ligger, og vise om en opnåelse af andre mærker kun indebærer få
yderligere miljøkrav, hvis leverandøren har f.eks. Blauer Engel.
Samtidigt udgør dette et godt grundlag for, at leverandøren kan give en præcis
information om, hvor og hvordan et produkt, som har licens til ét mærke, lever op til
alternative mærkekrav, som evt. måtte efterspørges af indkøberen.
1. Frivillig aftale om miljø- og
energihensyn ved indkøb i kommuner og amter. Aftalen blev indgået den 3. november 1998
mellem Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune og
Frederiksberg Kommune samt miljø- og energiministeren. [Tilbage]
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |