| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grøn elektronik i offentlige indkøb
Denne udredning af den offentlige sektors indkøbsfunktion på IT-området har
følgende formål:
Udredningen skal identificere og undersøge, hvilke typer af barrierer der optræder
for indkøb og udbud af mindre miljøbelastende elektronikprodukter.
Dette omfatter:
 | Overordnede indtryk: En samlet vurdering af i hvilken grad leverandørerne og
indkøberne matcher hinanden i form af bl.a. viden, kommunikation og anvendelse af
informationsredskaber. |
 | Offentlige indkøberes miljøkrav: En undersøgelse af i hvilken grad de
offentlige indkøbere stiller miljøkrav, når der skal købes kontorelektronik, herunder
hvilken type information og hvilke redskaber indkøberne har brugt i denne forbindelse. |
 | Barrierer hos indkøberne: En undersøgelse af hvilke barrierer der optræder hos
indkøberne, med særlig vægt på deres behov for og ønsker til redskaber og
information. |
 | Barrierer hos leverandørerne: En undersøgelse af leverandørernes barrierer for
at markedsføre, levere samt informere om renere produkter på elektronikområdet. |
 | Anbefalinger: Anbefalinger til hvordan Elektronikpanelet, brancheorganisationerne
og Miljøstyrelsen kan understøtte indkøbernes behov. |
Det foreløbige resultat af udredningen er denne rapport, som samlet gennemgår
resultater og anbefalinger.
Resultater og anbefalinger er baseret på projektets 4 delundersøgelser:
- En gennemgang af hvilke redskaber der er tilgængelige ved offentlige indkøb af mindre
miljøbelastende kontorelektronik
- En spørgeskemaundersøgelse rettet mod offentlige IT-indkøbere
- 10 kvalitative interview med offentlige IT-indkøbere
- En spørgeskemaundersøgelse rettet mod leverandører af IT-udstyr til det offentlige.
De 4 delundersøgelser er hver for sig gennemgået mere uddybende i de efterfølgende
kapitler.
Der købes i begrænset grad miljøvenlig kontorelektronik i det offentlige. En central
del af grunden til dette er, at der på flere områder er en manglende sammenhæng mellem
på den ene side indkøbernes miljøkvalifikationer og de redskaber, som de offentlige
indkøbere kender og vurderer som anvendelige, og på anden side den information som er
tilgængelig fra leverandørernes side.
I skemaet herunder er nogle af de mest centrale relationer mellem leverandører og
indkøbere præsenteret i oversigtsform. I midtersøjlen er der med henholdsvis
"+" og "-" angivet, om leverandører og indkøbere matcher eller ikke
matcher hinanden.
Leverandører |
|
Indkøbere |
Har miljøfokus og arbejder med en
produktorienteret miljøindsats |
- |
43% stiller ikke miljøkrav, og 73% har
ingen grøn indkøbspolitik |
Har mere miljøvenlige produkter og
miljøoplysninger, men sælgere mangler kvalifikationer |
- |
Mangler kvalifikationer og tid til at
stille krav og prioritere |
Har produkter med Blauer Engel |
- |
Kender ikke Blauer Engel |
Har ingen Svanemærkede produkter |
- |
Kender og ønsker Svanemærket |
Information skal være enkel, billig og
hurtigt opnåelig |
+/- |
Information skal være enkel,
sammenlignelig og eksternt kontrolleret |
Bruger i nogle tilfælde
IT-brancheforeningens miljødeklaration |
- |
Kun få kender IT-Brancheforeningens
miljødeklaration |
Ønsker ensartede spørgsmål/skemaer fra
indkøberne |
- |
Kun få kender Miljøstyrelsens
miljøvejledninger til offentlige indkøbere |
Har produkter med Energy Star |
+ |
De fleste kender, og en del bruger Energy
Star |
Leverandørerne bruger Blauer Engel indkøberne
kender Svanen
Leverandører og offentlige indkøbere matcher hinanden dårligt, når det handler
om miljømærker. Det kan forekomme overraskende, at de offentlige indkøbere ikke kender
Blauer Engel, da flere leverandører kan tilbyde produkter med mærket. Tilsvarende kan
alle leverandører tilbyde produkter med Energy Star. Halvdelen af leverandørerne
vurderer da også Blauer Engel som meget anvendeligt, på lige fod med Energy Star og
IT-brancheforeningens miljødeklarationer, og det vurderes fra hovedparten af
leverandørerne som "meget relevant" at stille krav om miljø- og energimærker
i et udbud. Det kan dog konstateres, at man fra branchens side ikke har markedsført
Blauer Engel, således at det kan ses afspejlet i et kendskab hos indkøberne. Her er det
fortrinsvis Svanen, som man kender.
Der er således ikke en principiel modvilje mod miljømærker fra leverandørernes
side. Det begrænsede antal Svanemærkede produkter må i højere grad skyldes forhold
specifikt knyttet til Svanemærket, hvilket bl.a. omfatter, at det er et begrænset
marked, som Svanemærket kan bruges inden for - set i forhold til afgifterne for brug af
mærket, samt sagsbehandlingstiden ved ansøgning om mærket.
Manglende kendskab til miljøvejledninger og
miljødeklarationer
I en fase, hvor der er behov for redskaber til at bygge bro mellem leverandørernes
information og indkøbernes viden og kvalifikationer, kan det konstateres, at kendskabet
til Miljøstyrelsens miljøvejledninger til offentlige indkøbere er forholdsvis
begrænset hos indkøberne.
Miljøvejledningernes opbygning med enkle standardiserede spørgsmål baseret på
miljømærkernes kriterier betyder, at de relevante spørgsmål stilles, og der er hjælp
til prioritering af forskellige miljøparametre. Redskabet er samtidigt mere åbent for
den måde, hvorpå leverandørerne præsenterer informationen. Her igennem sikres i
rimelig grad et kompromis imellem indkøbernes krav til brugervenlighed og fleksibilitet
hos leverandørerne med hensyn til den bagvedliggende dokumentationsform, som både kan
være IT-brancheforeningens miljødeklarationer eller andre miljømærker. De offentlige
indkøberes ønsker om en uafhængig kontrol/verificering af oplysninger tilgodeses dog
ikke.
Knap halvdelen af de offentlige indkøbere kender ikke indkøbsvejledningerne, selv om
alle abonnenter hos Indkøbs Service har modtaget dem, og der er derudover gjort en aktiv
indsats for at udbrede kendskabet til dem blandt offentlige IT- indkøbere.
Med hensyn til energimærker er samspillet mellem indkøbere og leverandører langt
bedre. Energy Star anvendes af mange leverandører, og det er også et redskab, som kendes
af hovedparten af de offentlige indkøbere.
Der stilles i dag kun i begrænset omfang krav til miljøforhold fra det offentliges
side, når der skal købes elektronikudstyr. Næsten halvdelen (43%) af de offentlige
IT-indkøbere har ikke stillet nogen typer af miljøkrav.
Af de krav der stilles, er krav til energiforbrug det mest udbredte. De stilles af
cirka hver tredje indkøber. Baggrunden for dette skal bl.a. findes i, at energi har
været på dagsordenen i en årrække. Energiforbruget er en enkelt parameter, som er
forholdsvis nem at forholde sig til. Det giver en økonomisk gevinst, og der findes
forskellige redskaber i form af energimærker til at foretage valget af produkter.
Bortskaffelse/genanvendelse af elektronikprodukterne kommer ind som den næst mest
stillede gruppe af miljøkrav. De stilles af ca. hver sjette indkøber. Årsagen til dette
skal bl.a. findes i, at problemet med bortskaffelse af elektronikudstyr er meget synligt:
Ved nyanskaffelser konfronteres IT-indkøberne og medarbejdere med bortskaffelsen af de
gamle produkter. Dette giver anledning til at sætte fokus på, at de udtjente produkter
genanvendes eller bortskaffes på en kontrolleret måde.
Produkternes indhold af farlige og uønskede stoffer indgår sjældent, når de
offentlige indkøbere skal stille krav til IT-produkterne.
De højest prioriterede forhold ved det offentliges indkøb af kontorelektronik er
drifts- og leveringssikkerhed, med krav til arbejdsmiljøforhold som en tredje central
parameter. Indkøberne giver dog også klart til kende, at de ikke mener, at miljø står
i et modsætningsforhold til drift, kvalitet og leveringssikkerhed, men disse aspekter
skal være i orden, før miljø kan blive afgørende ved valget af produkter.
Der kan peges på en række centrale forhold, der optræder som barrierer for at styrke
det offentliges miljøkrav ved indkøb af IT-udstyr. Flere af disse forhold spiller sammen
i praksis også med den information og de redskaber som er tilgængelige fra
leverandørernes side.
Barriererne hos indkøberne omfatter primært:
 | Forventninger om højere pris |
 | Manglende grønne indkøbspolitikker |
 | Manglende kendskab til redskaber |
 | Manglende tid og kvalifikationer |
De offentlige indkøbere mener, at der er miljømæssig forskel på
elektronikprodukter. Nogen offentlige indkøbere mener, at man kommer til at betale en
højere pris for produkterne, hvis man vælger de mindre miljøbelastende produkter, men
myten om, at der ikke er forskel på "traditionelle" og mindre miljøbelastende
produkter, er ikke udbredt.
De kvalitative interview peger på, at forestillingen om en højere pris ikke
nødvendigvis bygger på konkrete erfaringer, men en generel opfattelse af, at miljøkrav
"koster".
2.3.2 Manglende
fungerende grønne indkøbspolitikker
Undersøgelsen viser, at offentlige institutioner med en grøn indkøbspolitik i
højere grad arbejder med at stille miljøkrav ved indkøb af kontorelektronik. 27% af de
offentlige indkøbere på IT- og kontorelektronikområdet tilkendegiver, at
organisationen/institutionen, de arbejder i, har en grøn indkøbspolitik.
Det skal pointeres, at det naturligvis ikke er den grønne indkøbspolitik i sig selv,
der alene gør forskellen, men at processen med udarbejdelsen af den grønne
indkøbspolitik i høj grad også bidrager til at styrke organisationens fokus på
området. Det kan konstateres, at IT-indkøbere, der har en nedskreven indkøbspolitik,
stiller markant flere miljøkrav, kender flere redskaber, prioriterer miljø højere,
føler mindre behov for efteruddannelse, føler stærkere ledelsesopbakning, er mindre
forbeholdne over for miljøvenlige produkter etc. En konklusion som ligger i forlængelse
af tidligere undersøgelser, der viser en positiv sammenhæng mellem en nedskreven
indkøbspolitik og miljøkrav.
Det er sandsynligt, at andelen af offentlige institutioner og organisationer med en
grøn indkøbspolitik reelt er større, men det manglende kendskab til den grønne
indkøbspolitik hos den IT-indkøbsansvarlige betyder, at den i praksis er uden funktion
ved indkøbet af IT og kontorelektronik.
2.3.3 Manglende kendskab til
redskaber
En væsentlig barriere for styrkede miljøbevidste indkøb på elektronikområdet er
indkøbernes manglende viden om redskaber, som i praksis kan anvendes ved indkøbet af
mindre miljøbelastende kontorelektronik. Mere end 6 ud af 10 indkøbere mener selv, at de
mangler viden om hvilke redskaber, der er tilgængelige ved miljøvenlige indkøb.
Af redskaberne kan kun Svanemærket og energimærket Energy Star siges at have opnået
et udbredt kendskab. Svanemærket er det mest kendte redskab hos de offentlige
IT-indkøbere, idet det anvendes eller kendes af i alt 95% af indkøberne. Kendskabet
bunder dog primært i erfaringer fra andre sammenhænge end indkøb på
elektronikområdet, da kun et meget begrænset antal produkter (kopimaskiner) i dag er
mærket. Svanen fungerer derfor i dag heller ikke som et redskab til at vælge
miljøvenligt for andre produktgrupper end kopimaskiner. Energimærket Energy Star kommer
ind på en klar 1. plads, når det gælder anvendelse, idet 60% af de offentlige
indkøbere har anvendt det, mens yderligere 30% kender det. Mærket har en international
udbredelse inden for en lang række elektronikproduktgrupper.
Miljø- og arbejdsmiljømærket TCO er anvendt af hver 4. indkøber og yderligere kendt
af hver 4. og vurderes som anvendeligt af hovedparten af dem, der kender det. Men det kan
samtidigt konstateres, at halvdelen af indkøberne ikke kender det. Mærket optræder kun
på skærme, Pcer samt tastaturer.
De øvrige redskaber, som omfatter Miljøstyrelsens miljøvejledninger,
IT-brancheforeningens miljødeklarationer, GEA-mærket, EU-Blomsten og det tyske
miljømærke Blauer Engel, har alle kun været anvendt af et meget begrænset antal
indkøbere, og de fleste af mærkerne kendes ikke af 2/3 af indkøberne.
Med hensyn til kendskabet af Miljøstyrelsens miljøvejledninger til indkøbere er det
overraskende, at kendskabet er så lille, idet alle respondenter i undersøgelsen igennem
deres abonnement hos Indkøbsservice har fået tilsendt dem.
2.3.4 Manglende tid og
kvalifikationer
Kvalifikationer, viden og tid er tæt knyttede, idet det koster tid at skaffe sig den
nødvendige viden, når man ikke har kvalifikationerne. Manglende tid betyder også, at
man som indkøber ikke får sat sig ind i hvilke redskaber, der er tilgængelige, når der
skal stilles miljøkrav - selvom redskaberne i flere tilfælde er lette at anvende.
Indkøberne oplever selv, at de har et behov for efteruddannelse, hvis de skal løfte
opgaven. Dette billede bekræftes af nogle leverandører, der oplever, at indkøberne ikke
altid har kvalifikationer til at vurdere miljøforholdene.
De manglende kvalifikationer og den manglende tid - skyldes blandt andet , at
dem, der køber ind på IT- og kontorelektronikområdet, langt overvejende er ansat til at
håndtere egentlige IT-opgaver som support af medarbejdere, systemdrift, ledelse m.m.
Indkøb indgår som en af opgaverne, men fylder sjældent særligt meget. Det kan
konstateres, at det ikke er en udbredt praksis at samarbejde med miljøafdelingen eller
andre med miljøkompetence indenfor huset, når der skal stilles miljøkrav ved indkøb.
I organisationer med en centraliseret indkøbsfunktion, som også håndterer indkøbet
af kontorelektronik, er der bedre muligheder for at sikre, at miljøkrav indgår. Hvis der
i organisationen er udarbejdet en grøn indkøbspolitik, kendes den med sikkerhed her. Det
er ligeledes sandsynligt, at der i højere grad er opbygget erfaringer med at stille
miljøkrav, og at der er ressourcer til at sikre, at miljøkrav indgår ved indkøbet.
Det er interessant at bemærke, at selv i institutioner, hvor der arbejdes med
miljøkrav til produkterne, ligger der ofte ingen klare retningslinier eller
fremgangsmåder for, hvordan der skal stilles krav, eller hvilke forhold der skal stilles
krav til. Det bidrager til, at leverandørerne i nogen grad oplever, at miljøkravene fra
det offentliges side er uklart formulerede og upræcise og dermed svære at dokumentere.
2.3.5
Redskaber og information de offentlige indkøberes behov og ønsker
De offentlige indkøbere lægger i deres ønsker og krav til information først og
fremmest vægt på, at den er:
 | Sammenlignelig |
 | Enkel |
 | Eksternt kontrolleret. |
Både ønsket om sammenlignelighed og enkelhed er i tråd med indkøbernes
begrænsninger i tid, viden og kvalifikationer vedrørende miljøforhold.
Sammenlignelighed af miljøforhold udgør grundlaget for et (hurtigt) valg mellem
forskellige produkter, og enkelheden muliggør inddragelse af miljøforhold i den
begrænsede tid, der er til rådighed.
Ekstern kontrol af miljøoplysningerne opleves som central, hvis de skal have en stor
troværdighed.
Samlet peger dette på miljø- og energimærkerne som de foretrukne redskaber, hvilket
de offentlige indkøbere også oplever som de mest anvendelige. Miljøvejledningerne
udgør også et tilbud om en model til miljømæssig sammenligning af produkter dog
uden ekstern kontrol.
Fra leverandørerne af kontorelektronik er der generelt en positiv holdning til at
reducere miljøbelastningen forbundet med kontorelektronik og IT.
De leverandører af kontorelektronik og IT til det offentlige, som har deltaget i
undersøgelsen2, mener gennemgående, at branchen selv
har det største ansvar for at udvikle, producere og tilbyde miljøvenlige produkter. Og
det kan da også konstateres, at alle leverandørerne igennem produktudvikling arbejder
med at reducere flere aspekter af produkternes miljøbelastning. En række af
leverandørerne arbejder med miljøcertificering af deres virksomheder, og der
gennemføres kurser og efteruddannelse på miljøområdet for medarbejderne.
2.4.1 Manglende dialog og
kvalifikationer
Fra leverandørernes side mener man, at en af de væsentlige barrierer er, at der er
manglende dialog med indkøberne i forbindelse med tilbudsgivningen. En manglende dialog
om miljøaspekter som både må tilskrives indkøbernes manglende tid og
miljøkvalifikationer, men også at sælgerne selv ofte mangler interesse og
kvalifikationer i forhold til at inddrage miljøaspekter.
Leverandørerne mener dog, at der generelt mangler metoder og redskaber til at foretage
nemme og overskuelige miljøvurderinger af kontorelektronik, således at man som
leverandør kan levere den ønskede information til indkøberne.
2.4.2 Bruger Blauer Engel og
Energy Star
Af de tilgængelige redskaber til at præsentere miljøinformation er Blauer Engel
sammen med Energy Star langt de mest udbredte mærker, men IT-Brancheforeningens
miljødeklaration anvendes også i ret udbredt grad af leverandørerne som deltager i
undersøgelsen. Leverandørernes manglende anvendelse af Svanen skyldes bl.a.
omkostningerne forbundet med at få licensen samt, at leverandørerne mener, at der er en
lang sagsbehandlingstid i forhold til, at produkterne har en kort levetid på markedet.
Udredningen omfatter ikke en egentlig sammenligning af kriterierne for de forskellige
miljømærker, og det er derfor ikke muligt at pege præcist på, hvor Blauer Engel
adskiller sig fra andre miljømærker. Den forholdsvis store udbredelse af Blauer Engel
viser dog, at der findes produkter indenfor alle produktkategorier, der lever op til høje
miljøkrav. Samtidigt kan det konstateres, at leverandørerne igennem den forholdsvis
udbredte anvendelse af Blauer Engel og IT-brancheforeningens miljødeklaration har den
nødvendige detaljerede produktinformation til rådighed for at kunne besvare
miljøspørgsmål fra indkøberne.
I forlængelse af den ovenstående gennemgang af barrierer hos henholdsvis indkøbere
og leverandører samt i kommunikationen mellem disse præsenteres her en række forslag
til indsatser, som kan styrke det offentlige indkøb på IT-området.
Anbefalingerne er CASA og dk-TEKNIKs, og de er diskuteret og videreudviklet med
repræsentanter fra indkøberne og leverandørerne på en mindre workshop som afslutning
på projektforløbet.
2.5.1 Indsatser rettet mod indkøbere
 | Styrket indsats for virksomme grønne indkøbspolitikker |
Undersøgelsen viser, at der er en klar sammenhæng mellem en grøn indkøbspolitik og
organisationens fokus på grønne indkøb på IT og kontorelektronikområdet.
Det overordnede grundlag for grønne indkøbspolitikker er på plads, idet de statslige
institutioner og virksomheder er pålagt at have en grøn indkøbspolitik, og der er
indgået en aftale mellem regeringen og KL/Amtsrådsforeningen om en indsats for aktivt at
styrke udarbejdelsen af grønne indkøbspolitikker i kommuner og amter3.
Men en grøn indkøbspolitik, som ikke kendes af dem, der køber ind i praksis, er uden
funktion. Derfor er der behov for at styrke indsatsen for, at der udarbejdes grønne
indkøbspolitikker, som udmøntes i konkrete målsætninger ved indkøbet af IT og
kontorelektronik. Dette bør følges af en øget indsats for at gøre indkøbspolitikken
kendt og realiserbar i organisationen generelt.
 | Efteruddannelse af indkøberne af IT- og kontorelektronik |
Der er behov for styrket efteruddannelse af de offentlige indkøbere til at håndtere
krav til miljø, når der købes IT- og kontorelektronik.
Gruppen af IT-indkøbere er ofte IT-administratorer/-ansvarlige og har kun
indkøbsfunktionen som en mindre del af deres arbejdsopgaver - og her er miljø kun ét af
aspekterne ved indkøbet. Hvis interessen fra indkøbernes side skal opnås, er det derfor
vigtigt, at efteruddannelsesindsatsen på miljøsiden gennemføres i sammenhæng med andre
IT-faglige aspekter og sammenhænge, samt at den ikke er meget tidskrævende.
Initiativer kunne omfatte:
 | korte møder med koncentreret information, f.eks. i form af et gå-hjem-møde. |
 | artikler i fagtidsskrifter. |
 | seminarer i tilknytning til IT-messer/-konferencer el. lign. |
Endelig kunne en mulighed være at etablere erfa-grupper på tværs af ligestillede
organisationer, f.eks. nabokommuner, styrelser etc.
 | Øget central koordination af indkøb |
Med en centraliseret evt. koordinerende indkøbsfunktion i organisationen som
håndterer indkøbet af både elektronik og institutionens andre indkøb, styrkes
mulighederne for at miljøkrav indgår. I en centraliseret indkøbsfunktion er
hovedopgaven indkøb. Det er derfor givet, at der i indkøbsfunktionen er et kendskab til
organisationens grønne indkøbspolitik (hvis den eksisterer), og der vil i højere grad
være mulighed for at opbygge erfaringer hos indkøberne, når de skal stille miljøkrav.
Det er dog vigtigt at pointere, at en centraliseret koordination af indkøbet ikke
udelukker, at de IT-ansvarlige bidrager med IT-faglige krav, samt at brugerne og andre
relevante grupper bidrager med deres ønsker. Det er typisk en fordel at nedsætte
arbejds- eller brugergrupper i forbindelse med kravspecifikationerne.
Der er derfor behov for at støtte og styrke etableringen af centrale enheder i de
offentlige institutioner som koordinerer eller står for indkøbet. En central
koordination som ikke alene omfatter kontorelektronik, men hovedparten af institutionens
indkøb.
Det skal understreges, at denne anbefaling alene er givet på baggrund af målet om at
styrke offentlige miljøkrav ved indkøbet af kontorelektronik. Andre fordele og ulemper
ved et centralt koordineret indkøb indgår ikke.
 | Øget markedsføring af Miljøstyrelsens miljøvejledninger til offentlige indkøbere
samt øvrige udbredte redskaber |
Der er behov for et øget kendskab til Miljøstyrelsens miljøvejledninger hos de
offentlige indkøbere af IT og kontorelektronik. På trods af at der er gjort en vis
indsats for at sikre kendskabet til vejledningerne, er der ikke opnået et tilstrækkeligt
kendskab hos målgruppen.
Metoder og kommunikationsveje til markedsføring af miljøvejledningerne skal være
tilpasset målgruppen og kan f.eks. ske igennem fagtidsskrifter, på fagmesser el. lign.
Ved gennemførelse af en efteruddannelsesindsats overfor indkøberne bør
miljøvejledningerne naturligvis indgå som et centralt redskab.
En del af grunden til det manglende kendskab kan være, at miljøvejledningerne
umiddelbart kan virke svært tilgængelige. Ved en revision af miljøvejledningerne til
offentlige indkøbere bør der derfor gennemføres en vurdering af, om de kan udformes på
en mere indbydende måde. Måske handler det blot om en ændring af layout og format. Ved
denne vurdering bør en brugergruppe af offentlige indkøbere og professionelle formidlere
indgå.
2.5.2 Indsatser på
leverandørsiden
 | Øget markedsføring af miljøforhold fra leverandørernes side |
Det kan konstateres, at der på leverandørsiden findes mindre miljøbelastende
produkter, og at der er opnået licens til anvendelse af både miljø- og energimærker.
Når det samtidigt tages i betragtning, at man fra Miljøstyrelsen, Elektronikpanelet,
Kommnernes Landsforening og Amtsrådsforeningen m.fl. arbejder på at styrke det
offentlige grønne indkøb på IT-området, så er grundlaget i orden for at styrke en
markedsføringsindsats omkring miljøaspekterne.
Fra leverandørsiden kan man i salgssituationen bidrage til at styrke indkøbernes og
de offentlige organisationers fokus på miljø ved en aktiv markedsføring af produkternes
miljøaspekter.
 | Efteruddannelse af sælger |
Der er behov for at forbedre salgs- og markedsføringspersonalet hos leverandørerne,
hvis de skal kunne markedsføre produkternes miljøaspekter.
Halvdelen af leverandørerne i undersøgelsen mener, at deres sælgere mangler
interesse for miljø og kvalifikationer til at informere om miljø. Det skal ses i lyset
af, at det er meget sandsynligt, at netop gruppen som har deltaget i undersøgelsen er
mere miljøpositive end gennemsnittet.
2.5.3 Indsatser vedrørende
miljømærker
På længere sigt er det nødvendigt at miljømærker blive de dominerende redskaber
til at håndtere og levere miljøinformation til køberne. Selvom en større andel af de
offentlige indkøbere kan kvalificeres til at anvende Miljøstyrelsens miljøvejledninger
til offentlige indkøbere og IT-brancheforeningens miljødeklaration, så vil der fortsat
være en stor gruppe af mindre offentlige indkøbere, som kun vil have tilstrækkelig tid
og viden om miljø til at anvende miljømærker.
Hvis vi yderligere udvider køberne til også at omfatte almindelige private
forbrugere, så bliver det endnu tydeligere, at det kun er miljømærker, som kan
imødekomme kundernes behov for enkelhed og brugervenlighed, hvis de skal vælge
miljøbevidst.
Den danske regering har valgt at satse på Blomsten og Svanen som de primære
miljømærker i Danmark. Men på nuværende tidspunkt er hverken EU-Blomsten eller Svanen
udbredt på elektronikprodukter.
 | Nedsættelse af behandlingstiden og prisen for at opnå Svanemærket
Svanemærket er forholdsvist velkendt blandt de offentlige indkøbere, men der findes
ingen mærkede produkter på det danske marked. |
Leverandørerne siger, at det primært er ansøgningstiden, prisen og det begrænsede
marked, som Svanemærket kan anvendes indenfor, der afholder dem fra at søge licens.
Miljømærkesekretariatet angiver4, at behandlingen af
ansøgningen kan tage mellem 1-6 måneder afhængig af antallet af produkter og omfanget
af dokumentationen. Udviklingen indenfor elektronikprodukter går stærkt, og ifølge en
leverandør er levetiden på markedet på ca. 6 måneder, før nye og bedre produkter
lanceres. Med en forholdsmæssig lang ansøgningstid bliver perioden, hvor produktet kan
sælges, kort.
Producenterne kan dog også selv medvirke til at reducere behandlingstiden, ved aktivt
at bruge miljømærkekriterierne i produktudviklingen. Indledningsvis vil opfyldelse af
krav og dokumentation givetvis kræve ressourcer og tage tid. Behandlingstiden kan ofte
også trække ud som følge af, at der er behov for at eftersende dokumentation til
Miljømærkesekretariatet. Hvis - og når - efterlevelse af kriterierne indarbejdes som
rutine hos producenterne vil både ressourceanvendelse og behandlingstid blive reduceret
Udgifterne til at opnå licens til anvendelse af Svanemærket er 4 promille af
omsætningen på produktet og kan løbe op i 250.000,- kr. udover de udgifter, der er
knyttet til produktions- og produktudviklingen. Det opleves af leverandørerne som for
dyrt. Det skal dog hertil bemærkes, at for at nå op på de 250.000,- kr. i afgift
kræver det en omsætning på mindst 62.500.000 kr.
Hvis leverandørerne skal motiveres til at anvende Svanen, mener konsulenterne at
følgende initiativer kan være nødvendige:
 | Nedsættelse af ansøgningstiden til 1-2 måneder. |
 | Samtidigt er det værd at prøve at reducere prisen for at få mærket. Prisen kan evt.
reduceres i en forsøgsperiode på 3-5 år, indtil der er opnået en
markedsefterspørgsel. |
 | Endelig bør mulighederne for at yde støtte til de første ansøgere udnyttes. |
 | Sammenligning af krav i miljømærker |
Der er behov for en undersøgelse af forskelle og ligheder i krav mellem eksisterende
miljømærker og særligt med hensyn til Blauer Engel, Svanen, Blomsten og TCO99. En
afdækning af forskelle og ligheder vil synliggøre, hvor forskellene ligger, og vise om
en opnåelse af andre mærker kun indebærer få yderligere miljøkrav, hvis leverandøren
har f.eks. Blauer Engel.
Samtidigt udgør dette et godt grundlag, for at leverandøren kan give en præcis
information om, hvor og hvordan et produkt som har licens til ét mærke lever op til
alternative mærkekrav, som evt. måtte efterspørges af indkøberen.
 | Fremmelse af udviklingen af kriterier for og markedsføringen af Blomsten |
På lang sigt bør Blomsten blive det anvendte miljømærke for IT- og kontorelektronik
i Danmark. Blomsten kan anvendes på et langt større marked end Svanen, og derfor er der
principielt større opbakning fra leverandørside til Blomsten.
Processen med udvikling af kriterier for forskellige produkter har været meget
langsom, og det er i dag kun muligt at få certificeret bærbare og stationære
Pcer. Samtidig er det tydeligt, at kendskabet til Blomsten hos de offentlige
indkøbere i Danmark fortsat er meget lille. Det er også usikkert, hvilket kendskab der
er til Blomsten hos private og professionelle indkøbere i de øvrige Europæiske lande.
Der er derfor behov for en styrket indsats for at udvikle Blomsten-kriterier for alle
elektronikproduktgrupper. Dette må følges af en indsats for at der skabes et kendskab
hos forbrugerne og en efterspørgsel efter mærkede varer, ikke blot i Danmark, men også
i de øvrige europæiske lande.
2. Det skal bemærkes, at et
begrænset antal leverandører af kontorelektronik har deltaget i undersøgelsen, og det
er sandsynligt, at de deltagende er mere miljøpositive end branchen som helhed. [Tilbage]
3. Frivillig aftale om miljø- og energihensyn
ved indkøb i kommuner og amter. Aftalen blev indgået den 3. november 1998 mellem
Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg Kommuner,
samt miljø- og energiministeren. [Tilbage]
4. Miljømærkesekretariatet: Vejen
til Blomsten på tekstiler, 2000. [Tilbage]
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |