| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grøn elektronik i offentlige indkøb
I den indledende fase af projektet afholdtes en workshop for offentlige indkøbere med
det formål gennem en diskussion at få præciseret, hvilke centrale barrierer offentlige
indkøbere oplever ved indkøb af mindre miljøbelastende elektronikprodukter. Input fra
workshoppen vedrørende de oplevede barrierer blev anvendt i udarbejdelsen af den
efterfølgende spørgeskemaundersøgelse, der således kvantificerer de oplevede barrierer
hos indkøberne på workshoppen.
I det følgende beskrives forløbet af workshoppen samt resultaterne fra denne.
Som udgangspunkt blev en gruppe af offentlige indkøbere, primært med erfaring med
offentlige grønne indkøb, identificerede og inviterede til at deltage i workshoppen.
Gruppen af offentlige indkøbere blev udvalgt på baggrund af projektgruppens netværk
omkring grønne indkøb og projektgruppens erfaringer med eksisterende kortlægning af
grønne indkøb (Miljøprojekt nr. 437, 1998 og Danmarks Naturfredningsforening, 1999).
De indbudte offentlige indkøbere blev kontaktet telefonisk, for at få bekræftet en
eventuel interesse inden der officielt blev udsendt en samlet invitation til i alt 20
offentlige indkøbere. Desværre var tilmeldingen til workshoppen ikke overvældende,
hvorfor en række andre offentlige indkøbere blev kontaktet telefonisk med henblik på
deltagelse i workshoppen.
Den endelige workshop bestod af i alt 15 tilmeldte, hvoraf de 9 var offentlige
indkøbere. De 9 offentlige indkøbere var fordelt på 4 kommuner og andre offentlige
institutioner. Herudover deltog Indkøbs Service A/S, en juridisk konsulent for Indkøbs
Service, IT-Brancheforeningen, samt 3 personer fra projektgruppen.
Workshoppen blev afholdt som et ¾-dags arrangement med diverse oplæg om muligheder
for indkøbere til at stille miljøkrav samt en afsluttende diskussion, der omhandlede
muligheder og barrierer for miljøvenlige indkøb af elektronikprodukter. Programmet var
følgende:
 | Præsentation af projektet og deltagerne (v. Tomas Refslund Poulsen, CASA) |
 | Juridiske aspekter ved inddragelse af miljøkrav i offentlige udbud (v. Preben Klit
Jacobsen, konsulent for Indkøbs Service) |
 | IT-Brancheforeningens miljødeklarationer (v. Jens Kolind, ITB) |
 | Værktøjer til indkøbere (v. Anders Schmidt, dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ) LCA
(livscyklusvurdering)
- Miljømærker
- Energimærker
- Miljøvaredeklarationer
- Miljøstyrelsens Miljøvejledninger
- Elsparefondens A-klub |
 | Miljøkrav i rammekontrakten for datamater (v. Rikke Dreyer, Indkøbs Service) |
 | Diskussion af muligheder og barrierer for miljøvenlige indkøb af elektronikprodukter. |
CASA præsenterede kort projektet og dets hovedaktiviteter. Formålet med projektet er
at give det bedst mulige grundlag for at tilrettelægge en indsats for at styrke de
offentlige indkøbere i deres arbejde med at købe mindre miljøbelastende elektronik.
Projektet skal således afdække barrierer for det offentlige indkøb af mindre
miljøbelastende elektronikprodukter, og det skal afdække behovet for information og
vurderingsværktøjer til at købe mindre miljøbelastende elektronikprodukter. For at
kunne løse disse opgaver, er projektet opdelt i følgende hovedaktiviteter:
 | Workshop med offentlige indkøbere |
 | Spørgeskema til offentlige indkøbere på elektronikområdet |
 | Spørgeskema til leverandører af elektronik til det offentlige |
 | Interview med indkøbere på 10 offentlige institutioner |
 | Afsluttende workshop med diskussion af resultater og anbefalinger. |
Forholdet mellem offentlige indkøbere på den ene side og leverandører og producenter
på den anden kan illustreres ved et mangebenet stik. Der er mange forhold, som skal passe
sammen for at få stikkene til at gå i hak, så mere miljøvenlige elektronikprodukter
bliver leverede og indkøbt. Leverandører/producenter skal eksempelvis kunne levere
miljøvenlige produkter samt den rette miljøinformation på den rette måde til
indkøberne, og indkøberne skal eksempelvis have prioriteret miljøvenlige produkter
højt og have adgang til let tilgængelig viden om miljøforhold ved elektronikprodukter.
7.2.2
Juridiske aspekter ved inddragelse af miljøkrav i offentlige udbud
Preben Klit Jacobsen, juridisk konsulent for Indkøbs Service, præsenterede juridiske
aspekter omkring mulighederne for at varetage miljø- og energihensyn i forbindelse med
offentlig indkøbsvirksomhed.
Det, der juridisk sætter grænserne for hvilke miljøhensyn, der må tages ved
offentligt udbud, er blandt andet EUs udbudsdirektiver samt EF-traktatens principper om
især forbud mod diskrimination og krav om ligebehandling. Det er således ikke lovligt
direkte at stille krav om, at leverandørerne skal leve op til bestemte miljøkrav for at
kunne blive prækvalificerede i et udbud eller blive valgt som leverandør. En aktuel dom
fra Sverige i et udbud om kopimaskiner viser, at det ikke er lovligt at opstille miljø-
og energihensyn som direkte krav til leverandørerne ved offentligt udbud.
I stedet for at stille direkte miljø- og energikrav i udbuddet skal miljø- og
energiforhold i stedet indgå som tildelingskriterier, således at udbyderen har mulighed
for at vælge den leverandør med de bedste miljø- og energiforhold. Miljøet gøres
således til en konkurrenceparameter på lige fod med økonomi, kvalitet, garanti m.m..
EU-Kommisionen giver følgende bud på, hvor der kan indgå miljøforhold i forbindelse
med et udbud:
 | I vurderingen af virksomhedens særlige forhold - eksempelvis ved at udelukke
leverandører, der har modtaget dom for overtrædelse af miljølovgivning. |
 | I de tekniske forskrifter (kravspecifikation) - eksempelvis ved at kræve det
europæiske miljømærke opfyldt eller ved at kræve andre europæiske standarder med
indbygget miljøhensyntagen opfyldt. Det er imidlertid kun europæiske standarder, der kan
kræves opfyldt - ikke nationale eller nordiske. |
 | Indbygget i udvælgelseskriterierne - eksempelvis ved at spørge til virksomhedens
miljøpolitik, eventuelle miljøgodkendelser eller miljøcertificering. |
 | Som delkriterium i det mest økonomisk fordelagtige tilbud, hvor miljøhensyn udformes
som konkrete produktspørgsmål, hvor flest mulige økonomisk målelige miljøfordele
ønskes. |
 | Indgå i kontraktvilkårene, hvis vilkårene på forhånd er kendt af tilbudsgiverne
(via udbudsmaterialet). Eksempelvis ved at kræve overholdelse af EU-miljøregler, hvis
fremstilling foregår inden for EU. |
Jens Kolind, IT-Brancheforeningen, præsenterede IT-Brancheforeningens
miljødeklarationer for faxmaskiner, kopimaskiner, printere og Pc'er. I nordisk regi
(Danmark, Sverige og Norge) er man i øjeblikket ved at udarbejde en ny miljødeklaration,
der skal omfatte alle typer af elektronik.
IT-Brancheforeningens miljødeklarationer fungerer på den måde, at virksomheder selv
tilmelder sig ordningen via IT-Brancheforeningen. I dag er ca. 80% af printerne på
markedet omfattet af en miljødeklaration, mens der for computere kun er én. En
tilmelding betyder ikke, at en miljødeklaration skal udarbejdes for alle produkter.
Miljødeklarationen bygger ikke på en tredjepartskontrol.
Miljødeklarationen for faxmaskiner, kopimaskiner, printere og Pcer er en
oversigt over 41 miljøforhold for et specifikt elektronikprodukt. Miljødeklarationen
indeholder således lister over hvilke krav, der er opfyldt for det enkelte produkt samt
en liste over værdierne for energiforbrug og støjniveau i forskellige brugssituationer.
Miljødeklarationen er en oversigt over de faktiske miljøforhold for et specifikt
produkt.
I den nye version af miljødeklarationen er der lagt op til, at deklarationen på
forsiden skal suppleres med et opsummerende felt, hvor der er en procentvis angivelse af,
hvor mange af kravene, opdelt efter emne, der er opfyldt i deklarationen.
Jens Kolind informerede om, at en af de barrierer IT-Brancheforeningen har oplevet i
forbindelse med deres miljødeklaration er, at teksten på miljødeklarationen har været
svær at forstå for indkøberne. Dette betyder, at den næste generation af
miljødeklarationer bliver formuleret med mere forståelig tekst, samt en uddybende
forklaring til hvorfor de medtagne punkter i deklarationen er relevante for miljøet.
Dette blev også af indkøberne nævnt som en barriere på workshoppen. Det er svært
som indkøber at holde sig orienteret om alle miljøforhold. Især om hvilke miljøforhold
der er de væsentligste, og hvorfor de er det. Det var derfor et ønske fra indkøberne,
at der i en sådan miljødeklaration var foretaget en vægtning, eller i det mindste
fandtes en hjælp til vægtning af de listede miljøparametre i deklarationen.
En indkøbers kommentar til IT-Brancheforeningens miljødeklaration var, at selve
miljødeklarationen udgør en barriere i sig selv. Med dette mente indkøberen, at
miljødeklarationen ikke er en hjælp til information om hvilke leverandører, der har den
mest miljøvenlige produktion, eller hvilke produkter der er mest miljøvenlige, hvilket
egentlig er den information indkøberne efterspørger. Miljødeklarationen er, set fra
indkøbernes side, kun en standardiseret måde at liste informationer på. Det er således
stadig op til indkøberne selv at sammenligne det store antal parametre og vægte dem i
forhold til hinanden. Dette er en omfattende opgave, hvis man har en lang række produkter
at vælge imellem. Denne "procedure" tager for lang tid ifølge indkøberne. Der
er ikke for alle indkøb tid til at vurdere hvilke produkter, der "scorer"
højest, og dermed er at foretrække miljømæssigt. En indkøber udtrykte et ønske om,
at der som supplement blev lavet en liste over, hvad 50% af produkterne i branchen kunne
opfylde med hensyn til energiforbrug, støjniveau, opfyldelse af de listede krav m.m.
Hermed ville indkøberne få et værktøj, der også indikerer hvilket niveau, der rent
miljømæssigt er at foretrække.
7.2.4 Værktøjer til indkøberne
Anders Schmidt, dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ, præsenterede de værktøjer, der i dag
eksisterer til at vurdere produkters miljøforhold. Hovedparten af værktøjerne er også
tilgængelige for offentlige indkøbere. Der blev præsenteret følgende værktøjer:
 | LCA (livscyklusvurdering) |
 | Miljømærker |
 | Energimærker |
 | Miljøvaredeklarationer på forbrugerelektronik |
 | Miljøstyrelsens Miljøvejledninger |
 | Elsparefondens A-klub. |
Livscyklusvurdering, der er en metode til at opgøre og vurdere alle udvekslinger med
miljøet fra vugge til grav, er ikke egnet som beslutningsstøtte i forbindelse med
indkøb, da livscyklusvurderinger er for omfattende rent tidsmæssigt.
Livscyklusvurderinger eller livscyklustankegangen anvendes derimod i forbindelse med
udarbejdelse af kriterier til miljømærkning og i forbindelse med udarbejdelse af
Miljøstyrelsens Miljøvejledninger.
For det europæiske miljømærke Blomsten er det endnu ikke muligt at miljømærke
nogen form for kontorelektronik. Man er dog ved at udarbejde et kriteriedokument for
Pcer. For det nordiske miljømærke Svanen er der derimod udarbejdet
kriteriedokumenter for kopimaskiner, Per, printere og faxmaskiner. Der er imidlertid ikke
nogen miljømærkede kontormaskiner registrerede i Danmark. Det er kun i Sverige, at et
fåtal maskiner er miljømærket inden for hver kategori. Miljømærket er derfor ikke på
nuværende tidspunkt relevant for indkøbere i Danmark i forbindelse med indkøb af
kontorelektronik.
Energimærker såsom Energy Star og GEA (samme krav som GED og Energie 2000), er de
eneste mærker, der på nuværende tidspunkt er muligt at anvende i forbindelse med
indkøb af kontorelektronikprodukter. Målsætningen er , at kun 25% af produkterne skal
kunne få tildelt energimærket GEA.
dk-TEKNIK ENERGI & MILJØ arbejder i øjeblikket på at udarbejde en
miljøvaredeklaration for forbrugerelektronik. Miljøvaredeklarationen er som
IT-Brancheforeningens miljødeklaration en deklaration af et specifikt produkts
miljøforhold. Miljøvaredeklarationen til forbrugerelektronik består imidlertid kun af 3
parametre: Energiforbrug ved drift og stand by, indhold af farlige/uønskede stoffer og
den procentvise potentielle genanvendelsesmulighed.
Som hjælp til indkøberne har Miljøstyrelsen udgivet en række miljøvejledninger.
Miljøvejledningerne gennemgår i tekstform de væsentligste miljøforhold for
produktgruppen, og indeholder på bagsiden en række spørgsmål (checkliste) om
miljøforhold, som man kan stille leverandørerne ved udbud. Spørgsmålene er listet i
prioriteret rækkefølge. For elektronikprodukter findes der i øjeblikket
miljøvejledninger for Pcer, fax, kopimaskiner, printere, multifunktionsapparater og
"andet kontorelektronik".
Indkøberne kommenterede, at Miljøstyrelsens Miljøvejledninger har en stor mangel:
Der medfølger ikke en liste over de leverandører, der har produkter, som kan leve op til
de miljøforhold, der opstilles i checklisten. Anvendes miljøvejledningerne skal
indkøberne selv gøre det store arbejde med at sende checklisten rundt til samtlige
leverandører og vælge den leverandør, der kan svare positivt på flest af de opstillede
miljøforhold. Et stort ønske fra indkøberne er således at få udleveret en liste over
"de gode" leverandører eller "de gode" produkter.
Elsparefonden har oprettet en A-klub, hvor medlemmerne forpligter sig til kun at
indkøbe den mest energieffektive femtedel af produkterne på markedet. Medlemmer indgår
en aftale med Elsparefonden, der gælder i 4 år, og til gengæld får indkøberne nemt
ved at vælge de energirigtige produkter, da Elsparefonden leverer en liste over
leverandører, der har produkter, som lever op til kravene i A-klubben. Der arbejdes
desuden på at opnå fordelagtige priser på produkterne.
7.2.5 Miljøkrav i rammekontrakten for datamater
Rikke Dreyer, Indkøbs Service, præsenterede arbejdet med rammekontrakten for
datamater. Indkøbs Service vurderer, at ca. halvdelen af det offentliges indkøb på
IT-området (i alt ca. 3 mia. kr. om året) går igennem deres rammekontrakter. I
forbindelse med udvælgelsen af leverandører, der blev omfattet af rammekontrakten, er
der stillet miljøspørgsmål til både tilbudsgiveren og til produkterne.
Hos tilbudsgiveren efterspørges miljøpolitik, miljøstyring, grønt regnskab,
retursystemer m.m. Der er imidlertid et problem ved at spørge til certificering efter
miljøledelsessystemer (ISO 14001 eller EMAS), da spørgsmålet er, hvem det er, der skal
certificeres i produktionskæden. Indkøbs Service har således spurgt til om den
nærmeste underleverandør til forhandleren, er certificeret efter ISO 14001.
For produkterne er der kun stillet direkte krav til miljøet, hvor der eksisterer
gældende regler. Eksempelvis for CE-mærkning og indhold af cadmium. Ellers stilles der
lukkede spørgsmål om en række miljøforhold for nemmere at kunne sammenligne svarene
for de mange forskellige produktlinjer.
Svarene fra leverandørerne blev alle indtastet i et regneark. Forhold som pris,
miljø, garanti m.m. blev vægtet, inden det endelige valg blev truffet. Pris blev vægtet
med en faktor 4, og miljøforhold med en faktor 2.
Erfaringerne fra datamat udbuddet viser, at leverandørerne er villige til at svare på
en lang række miljøspørgsmål - der var ingen problemer med at få svar på de stillede
spørgsmål. Der var endda en leverandør, der pointerede, at miljøforhold burde vægtes
højere ved udvælgelsen. Det må dog pointeres, at leverandørernes interesse i at blive
omfattet af rammekontrakt er meget stor.
Indkøbs Service samarbejder med Elsparefonden, der således forsyner Indkøbs Service
med en liste over hvilke leverandører, der leverer "de gode"
elektronikprodukter til de laveste priser (A-klubben).
Ønskeværktøjet for Indkøbs Service er miljømærker, blandt andet fordi der
foretages en tredjepartskontrol af de miljøoplysninger producenterne giver.
7.2.6
Diskussion af barrierer for miljøvenlige indkøb
Workshoppen afsluttede med en diskussion af, hvilke barrierer indkøberne oplever ved
indkøb af miljøvenlige elektronikprodukter.
 | Politisk prioritering og grøn indkøbspolitik |
Der var delte meninger om opbakningen til at foretage miljørigtige indkøb. Nogle
indkøbere manglede ikke opbakning fra ledelsen - der var både afsat tid og udarbejdet en
politik om, at miljøvenlige indkøb skal foretages. Andre indkøbere oplevede derimod, at
den miljøvenlige holdning manglede i organisationen med deraf følgende manglende
prioritering af miljøvenlige indkøb .
Indkøberne var enige om, at det er nødvendigt, at der fra ledelsen side er formuleret
en miljøpolitik, før man som indkøber har mulighed for at foretage sig noget med hensyn
til miljøvenlige indkøb. Men selvom der er formuleret en miljøpolitik, kan det være
nødvendigt med en fælles miljøafdeling eller indkøbsafdeling for at foretage mere
koordinerede miljøvenlige indkøb. Hvis hver enkelt indkøber selv skal tage stilling til
indkøb, er det begrænset hvor mange miljøkrav, der bliver stillet.
 | Viden om miljø |
Indkøberne nævnte, at der i dag er flere og flere informationer - både omkring
mil-jøet og andre forhold, som det er nødvendigt, at de tager stilling til. Det betyder,
at der ikke er tid til at sætte sig ind i alle miljøforhold og de mangler
detailkendskab. Eksempelvis kendskab til PCB. Hvad er PCB? Og hvilken betydning har det
for miljøet?
Ud over, at indkøberne ofte mangler detailkendskab til miljøforhold, så savner
indkøberne også en viden om sammenhængen mellem miljøforhold og de tekniske
egenskaber. Er det for eksempel overhoved muligt at producere elektronikprodukter uden de
farlige stoffer, som man hører om? Er det muligt at fremstille produkter, der ikke er
svejset/limet sammen med henblik på let adskillelse ved genanvendelse? Disse er eksempler
på spørgsmål, man kan stille. Denne viden er væsentlig for indkøberne for at kunne
vurdere, hvilke miljøkrav man kan stille.
Selvom indkøberne har en baggrundsviden om miljøforhold, så skal der en større
detailviden om miljø til for at kunne vurdere, hvad der så er det mest miljørigtige -
og i nogen tilfælde er der ikke noget entydigt svar. Der blev efterspurgt en form for
vidensdatabase, hvor det er muligt at hente oplysninger om forskellige miljøparametre.
Eksempelvis: Hvad er miljøfarlighed? Hvad er miljøvenlige produkter?
 | Information om miljøforhold |
Nogle indkøbere havde den oplevelse, at det var svært at få miljøoplysninger fra
leverandørerne. Det var derfor et ønske fra nogle af indkøberne, at EU melder klart ud,
at det er tilladt at stille miljøkrav i forbindelse med udbud. Nogle indkøbere var
bekymrede med hensyn til sagsanlæg i forbindelse med udbud. Det kan derfor være, at der
er nogen indkøbere, der ikke tager miljøhensyn med ved indkøb, da de er
"bange" for sagsanlæg i forbindelse med udbuddet.
 | Tredjepartskontrol |
De oplysninger om miljøforhold, der kommer fra leverandørerne i forbindelse med
udbudsrunder, er svære at verificere. Ønskeværktøjet for indkøberne er således
miljømærket, da der herved er sikret en tredjepartskontrol. Indkøberne foretrækker et
fælles miljømærke frem for flere forskellige.
 | Tid og ressourcer |
Miljømærker er desuden foretrukket da der af Miljømærkesekretariatet udarbejdes en
liste over mærkede produkter, og hvem der leverer dem . Det tager for lang tid for
indkøberne i dag selv at skulle indsamle information fra en række leverandører,
opstille informationen på en overskuelig måde og udvælge de mest miljørigtige
produkter. Også selvom indkøberne via miljøvejledningerne har fået en liste over, hvad
der skal efterspørges og hvilke af de efterspurgte miljøforhold, der er de vigtigste.
Tiden er således en meget væsentlig faktor for indkøberne. Jo nemmere jo bedre. Det
var således udmeldingen fra indkøberne, at der ikke var nogen af de præsenterede
værktøjer, der var ideelle værktøjer for indkøberne i forbindelse med indkøb af
elektronikprodukter. De fleste værktøjer er for tidskrævende, og der eksisterer på
nuværende tidspunkt ingen miljømærkede elektronikprodukter. Det foretrukne værktøj
for indkøberne er derfor i øjeblikket at indkøbe efter Indkøbs Services
rammekontrakter.
 | Faste systemleverandører |
Flere indkøbere påpegede, at deres valgmuligheder reelt ikke er eksisterende, idet
institutionens IT-system er bygget op omkring én fast leverandør og dennes produkter og
tilknyttede service. I andre tilfælde er der indgåede flerårige rammekontrakter.
 | Miljø og IT - to forskellige verdener |
Det er indkøberes erfaring, at kommunikationen mellem IT-ansvarlige og miljøfolk ofte
kan være problematisk. Prioriteringen af og viden om miljø blandt IT-ansvarlige er ofte
meget begrænset. Derfor blev det påpeget, at en politik på området er nødvendig.
 | Økonomi |
Generelt var holdningen blandt indkøberne, at det ikke er for dyrt at købe mindre
miljøbelastende elektronikprodukter. Hvis ledelsen har formuleret en indkøbspolitik, der
skal tage hensyn til miljøet, er de også villige til at give lidt ekstra for at indkøbe
mere miljøvenligt.
Workshoppen gav således følgende input til, hvilke barrierer indkøberne oplever ved
indkøb af mindre miljøbelastende elektronikprodukter.
 | Manglende prioritering af miljøet fra ledelsens side. |
 | Manglende tid til at gøre det nødvendige forarbejde ved miljøvenlige indkøb. |
 | Manglende tid til at sætte sig ind i miljøproblemer for elektronikprodukter. |
 | Manglende detailkendskab til miljøproblemer for elektronikprodukter. |
 | Manglende viden om sammenhængen mellem miljøforhold og de tekniske egenskaber ved
elektronikprodukterne. |
 | Problemer med at vægte miljøproblemerne i forhold til hinanden. |
 | Svært at få miljøoplysninger fra leverandørerne om produkterne. |
 | Svært at stille miljøkrav i udbud på grund af risiko for sagsanlæg. |
 | Institutionen er bundet til én leverandør med sit IT-system. |
 | Umuligt at verificere leverandørernes oplysninger. |
 | Kommunikation mellem IT-ansvarlige og miljøfolk er svær. |
 | Det tager for lang tid at bruge de værktøjer, der er tilgængelige for indkøberne i
dag i forbindelse med miljørigtige indkøb. |
 | Der findes ikke miljømærkede IT-produkter på markedet i dag. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |