| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grøn elektronik i offentlige indkøb
Forholdene hos leverandørerne og deres synspunkter er inddraget i denne undersøgelse
af barriererne for indkøb af mindre miljøbelastende elektronik for at få et kendskab
til i hvilken grad forhold på leverandørsiden bidrager til disse barrierer.
På leverandørsiden er der ligeledes foretaget en spørgeskemaundersøgelse med det
formål at undersøge leverandørernes muligheder for at levere renere produkter, samt at
undersøge indkøbernes efterspørgsel efter mindre miljøbelastende elektronik. Formålet
er desuden at undersøge, om leverandører og indkøbere har forskellige opfattelser
vedrørende indkøb og leverance af mere miljøvenlige kontorelektronikprodukter -
opfattelser, der skaber barrierer for et indkøb.
I projektbeskrivelsen var der lagt op til, at spørgeskemaet til leverandørerne skulle
udarbejdes ud fra informationer fra interview med enkelte leverandører. Der blev
imidlertid valgt en fremgangsmåde med et samarbejde med IT-Brancheforeningen i stedet, da
vi forventede en større svarprocent ved at samarbejde med branchen om selve udarbejdelsen
af spørgeskemaet. IT-Brancheforeningen samt en leverandør fra IT-Brancheforeningens
miljøudvalg deltog aktivt i udarbejdelsen af spørgeskemaet, og ITEKs miljøudvalg
kommenterede spørgeskemaet.
Spørgeskemaet blev sendt ud til i alt 34 virksomheder, hvoraf 6 virksomheder svarede
tilbage, at de ikke leverede til det offentlige, hvorfor spørgeskemaet ikke blev
besvaret. Fra de resterende 28 leverandører indkom der i alt 8 spørgeskemabesvarelser
retur - en svarprocent på ca. 28%. Der blev rykket telefonisk hos en del leverandører,
men de meddelte, at de ikke havde tid til at besvare spørgeskemaet.
Der er derfor ikke foretaget statistikberegninger på de 8 indkomne spørgeskemaer,
eller forsøgt at finde nogen korrelationer mellem eksempelvis leverandørens
miljøarbejde og opfattelser af miljøforhold. Det er besvarelserne for få til. Der er
dog alligevel forsøgt at udtrække nogle oplysninger og drage nogle konklusioner på
baggrund af de indkomne spørgeskemaer. Det betyder imidlertid, at konklusionerne på
spørgeskemaundersøgelsen ikke er dækkende for alle leverandører, men kun for et udsnit
af markedet.
De indkomne besvarelser repræsenterer imidlertid både mindre og større virksomheder,
samt både kendte og mindre kendte virksomheder på miljøområdet, hvorfor besvarelserne
ser ud til at dække et forholdsvist bredt udsnit af markedet. Besvarelserne dækker også
over både producenter, der leverer deres egne produkter, samt leverandører, der leverer
flere forskellige produktmærker.
IT-Brancheforeningen har vurderet, at de leverandører, der har besvaret
spørgeskemaet, repræsenterer de mest toneangivende leverandører på markedet. Det viser
sig også, at de indkomne besvarelser dækker over et salg af de mest udbredte
elektronikmærker på markedet såsom: COMPAQ, Fujitsu-Siemens, IBM, Toshiba, HP, Océ,
Canon, Kodak, Konica m.fl. Besvarelserne må således i nogen grad beskrive forholdene for
disse elektronikmærker.
Dette betyder, at besvarelserne på nogle af de mere beskrivende punkter vil dække et
forholdsvist bredt udsnit af markedet på trods af de kun 8 indkomne besvarelser. Det
forventes således, at besvarelserne fra de 8 leverandører angående kendskabet til og
brugen af de præsenterede værktøjer, samt kommunikationen med indkøberne, også vil
være dækkende for et bredere udsnit af markedet. Derimod kan besvarelserne vedrørende
de mere holdningsprægede spørgsmål, såsom holdningen til hvem der har ansvaret for
miljøhensyn, ikke nødvendigvis forventes at være repræsentative for et større udsnit
af markedet.
Ifølge spørgeskemaet til de offentlige IT-indkøbere (se kapitel 4) har en fast
systemleverandør en betydning for indkøbet af elektronik hos 61% af indkøberne. 17% af
indkøberne svarer, at en fast systemleverandør har en stor betydning, og 44% at en fast
systemleverandør har en del betydning for deres indkøb. Idet de otte leverandører, der
har besvaret spørgeskemaet, repræsenterer en stor del af de mest udbredte
elektronikmærker, forventes det også, at indkøbere køber ind hos disse leverandører.
Da en stor del af indkøberne holder fast ved samme systemleverandør, må det således
også forventes, at de otte leverandører repræsenterer et forholdsvist fast marked, og
således har en god føling med indkøbernes krav til elektronikprodukter.
De i alt otte leverandører, der har besvaret spørgeskemaet, repræsenterer både
mindre og større virksomheder. Tilsammen sælger de otte virksomheder alle de i
spørgeskemaet nævnte produktgrupper, dog med undtagelse af AV-udstyr. De fleste
virksomheder sælger: printere, kopimaskiner, faxmaskiner, multifunktionsmaskiner og
software. Tre virksomheder sælger også Pc'ere og skærme.
Hovedparten af leverandørerne sælger både til offentlige institutioner og private
virksomheder, og halvdelen af leverandørerne har offentlige institutioner som deres
største kunde. Kun en enkelt af de større leverandører har ikke nedskrevet en
miljøpolitik, og halvdelen af leverandørerne har et certificeret miljøledelsessystem,
eller er i gang med at etablere et. En enkelt af leverandørerne har ikke ladet deres
personale uddanne i miljø, men er til gengæld i gang med at få deres virksomhed
miljøcertificeret.
Der er en forholdsvis høj grad af fokus på miljø hos næsten alle de otte
leverandører, der har besvaret spørgeskemaet. Af besvarelserne ses, at stort set alle
leverandører arbejder med at reducere de i spørgeskemaet nævnte miljøbelastninger for
deres kontorelektronikprodukter, det vil sige reduktion af energiforbrug, reduktion af
materialeforbrug, reduktion af indhold af farlige/uønskede stoffer og at fremme
genanvendelsesmuligheder. På et enkelt punkt skiller nogle leverandører sig ud, da det
kun er halvdelen af leverandørerne, der har en tilbagetagningsordning, hvor kunderne kan
levere brugt udstyr tilbage.
Leverandørerne er blevet spurgt om, hvor de mener ansvaret er placeret i forhold til
at reducer miljøbelastningen i forbindelse med udvikling og fremstilling af
kontorelektronik, ved indkøb og brug af kontorelektronik, samt ved tilbagetagning og
bortskaffelse af kontorelektronik. De otte leverandørerne er enige om, at det er
producenterne og deres underleverandører, der har det største ansvar i forbindelse med
udvikling og fremstilling. Leverandørerne mener også, at både indkøbere og offentlige
myndigheder har et ansvar for udvikling og fremstilling af miljøvenlig kontorelektronik.
Vedrørende det at tage miljøhensyn ved indkøb og brug af kontorelektronik indikerer
leverandørernes svar, at det største ansvar bør ligge hos indkøberne, men også
sælgerne og de offentlige myndigheder har en del af ansvaret. Ansvaret for, at der tages
miljøhensyn ved bortskaffelse, ligger hovedsageligt hos producenterne, men også hos de
offentlige myndigheder og brugeren selv. Holdningerne hos disse otte leverandører er ikke
nødvendigvis dækkende for holdningerne for de øvrige leverandører.
Generelt kender alle de adspurgte leverandører til miljømærkerne: Svanen, Blomsten
og Blauer Engel. En leverandør bruger Svanen, og hele seks leverandører bruger Blauer
Engel. Spørgsmålet er, hvorfor brugen af Svanen og Blomsten ikke er større, når alle
leverandører sælger produkter, hvor der arbejdes på at forbedre miljøforhold så som:
energiforbrug, materialforbrug, brug af uønskede stoffer og genanvendelsesmuligheder.
Enkelte leverandører blev kontaktet telefonisk for at få uddybet deres holdninger til
miljømærkerne. Holdningen er, at et europæisk miljømærke foretrækkes, da det når et
større marked. Da det for Blomsten i dag (medio 2000) kun er muligt at få miljømærkede
Pc'ere og bærbare Pc'ere, er der således begrænsede muligheder for at bruge Blomsten
på elektronikprodukter. Generelt oplyser leverandørerne, at et europæisk miljømærke
efterspørges. Miljømærket Svanen kan derimod fås på langt flere elektronikprodukter
(kopimaskiner, Pc'ere, printere og telefaxmaskiner), men Blauer Engel når i dag et
større marked end Svanen, hvorfor leverandørerne foretrækker dette mærke fremfor
Svanen. En leverandør oplyser desuden, at mange af deres produkter testes i Tyskland,
hvorfor det er oplagt at gå efter Blauer Engel. En anden leverandør udtrykker sin
bekymring mht. den lange behandlingstid for at opnå Svanen. Når markedsføringsperioden
for elektronikprodukter ofte kun er seks måneder, er tre måneders behandlingstid alt for
meget. En selvdeklaration som IT-Brancheforeningens miljødeklaration foretrækkes derfor
generelt frem for miljømærkerne.
Stort set alle de otte leverandører anvender energimærket Energy Star, der har et
stort marked. Kun en enkelt af de otte leverandører anvender energimærket GEA, men de
fleste kender til det. En leverandør tilføjer, at hele miljøområdet bør vendes om,
så det ikke er dem, der kan levere produkter, som lever op til miljømærkekravene, der
skal betale for mærkningen. Der bør i stedet være en "straf" til dem, som
ikke kan leve op til kravene.
Et par af leverandørerne tilføjer, at det er let at skaffe informationer fra
modervirksomhed og underleverandører, når det vedrører internationale standarder,
hvorimod det er meget sværere at skaffe informationer, der vedrører nationale krav. En
leverandør angiver, at dette bl.a. er en af årsagerne til, at de hellere vil tilslutte
sig en europæisk miljømærkningsordning frem for nationale ordninger.
Leverandørerne giver udtryk for, at de foretrækker miljødeklarationer frem for
miljømærker. Dels fordi miljødeklarationerne efter leverandørernes mening giver mere
brugbare oplysninger end miljømærker, og dels fordi der er færre omkostninger forbundet
med at udarbejde miljødeklarationer for et produkt, end der er med at opnå
miljømærkning for det. Næsten alle leverandører kan da også tilbyde
IT-Brancheforeningens miljødeklaration for deres produkter.
Ifølge de otte leverandører efterspørger indkøberne imidlertid kun en gang imellem
miljødeklarationer, hvorimod indkøberne ofte efterspørger både miljø- og
energimærkede produkter.
Hovedparten af leverandørerne angiver, at de kender Miljøstyrelsens
miljøvejledninger og enkelte angiver, at de også bruger dem i deres udviklingsarbejde.
Leverandørerne finder dem også anvendelige, men oplever kun en gang imellem, at
indkøberne anvender miljøvejledningerne i forbindelse med indkøb. Tre leverandører har
aldrig set et spørgeskema fra Miljøstyrelsens miljøvejledninger. Leverandørerne ser
derimod ofte andre typer af spørgeskemaer fra indkøberne. Et generelt ønske fra
leverandørerne er derfor, at indkøberne skal formulere deres krav så ensartede som
muligt, så de også sparer tid ved behandlingen af spørgsmålene. En leverandør
foreslår, at der kan tages udgangspunkt i IT-Brancheforeningens miljødeklarationer eller
i de største internationale deklarationer og mærker.
Svarene fra de otte leverandører viser, at indkøberne giver miljøforhold samme vægt
som andre forhold ved indkøb af skærme og kopimaskiner, hvorimod der for andre
produkttyper lægges mindre vægt på miljø fra indkøbernes side. Til gengæld stiller
de offentlige indkøbere, ifølge leverandørerne, både flere og strengere miljøkrav end
private indkøbere, og de gør det oftere end private indkøbere.
Halvdelen af leverandørerne mener, at de har for lidt dialog med kunderne om bl.a.
miljøspørgsmål ved tilbudsgivning. Dette kan muligvis hænge sammen med, at
leverandørerne mener, at deres sælgere mangler både interesse for miljøaspekter og
mangler kvalifikationer til at informere om miljø.
Om fremtiden skriver de otte leverandører, at de forventer flere og strengere
miljøkrav til kontorelektronik. Enkelte leverandører forventer, at kravene bliver mere
standardiserede, eksempelvis via IT-Brancheforeningens miljødeklarationer.
Standardiserede krav vil gøre produkterne mere sammenlignelige, hvorved der opnås en
øget konkurrence, der kan fremme udviklingen af mere miljøvenlige elektronikprodukter.
Gennemgangen af spørgeskemaundersøgelsens resultater er disponeret som følger:
 | Karakteristik af leverandørerne og deres produkter |
 | Leverandørernes generelle miljøforhold |
 | Kendskab til og brug af værktøjer til vurdering af produkters miljøforhold |
 | Leverandørernes holdninger til miljø |
 | Kommunikation mellem producent/leverandør og offentlige indkøbere. |
I de følgende skemaer er de otte leverandørers svar angivet. Ud for hver svarkategori
er antallet af leverandører, der har givet dette svar, noteret. Et tomt felt er
ensbetydende med, at ingen leverandører har svaret den angivne mulighed. Optimalt skal
alle besvarelserne lagt sammen give de i alt otte besvarelser, men ofte forekommer der
manglende svar fra en eller to leverandører, hvorfor en sum på seks eller syv
besvarelser forekommer. Der kan forekomme uoverensstemmelser mellem enkelte spørgsmål,
da der er leverandører, der enkelte stedet har svaret "nej" i stedet for at
svare "har ikke produktet", som de ellers burde have
gjort.
6.3.1
Karakteristik af leverandørerne og deres produkter
De otte leverandører, der har besvaret spørgeskemaet, er alle store eller mellemstore
virksomheder, der har fra 50 til mere end 500 ansatte. Virksomhederne, der har besvaret
spørgeskemaet, er jævnt fordelt med hensyn til størrelse inden for dette interval.
Besvarelserne dækker også over både producenter, der leverer deres egne produkter (5
besvarelser), samt leverandører, der leverer flere forskellige produktmærker (3
besvarelser).
Tabel 6.1
Antal fuldtidsansatte i virksomheden
Antal personer |
< 50 |
50-100 |
100-250 |
250-500 |
> 500 |
|
0 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Spørgeskemaet har været sendt til den miljøansvarlige i virksomheden, så det er
typisk miljøchefen, kvalitetschefen eller den logistikansvarlige, der har besvaret
spørgeskemaet.
Tabel 6.2
Produkter/produktgrupper, der sælges af virksomheden
Produktgruppe |
Sælges |
Pcer |
3 |
Skærme |
3 |
Kopimaskiner |
4 |
Printere |
5 |
Faxmaskiner |
4 |
Multifunktionsmaskiner |
6 |
Tilbehør (toner/papir/
) |
6 |
AV-udstyr |
|
Software |
5 |
Andre elektronikprodukter |
3 |
Tilsammen sælger de otte virksomheder alle de i spørgeskemaet nævnte produktgrupper
(Pcer, skærme, kopimaskiner, printere, faxmaskiner, multifunktionsmaskiner,
tilbehør, software og andre elektronikprodukter), dog med undtagelse af AV-udstyr. De
fleste virksomheder sælger printere, kopimaskiner, faxmaskiner, multifunktionsmaskiner og
software. Tre virksomheder sælger også Pcer og skærme. De indkomne besvarelser
dækker over et salg af de mest udbredte elektronikmærker på markedet såsom: COMPAQ,
Fujitsu-Siemens, IBM, Toshiba, HP, Océ, Canon, Kodak, Konica m.fl.
Hovedparten af de leverandører, der har besvaret spørgeskemaet, sælger både til
offentlige institutioner og private virksomheder. Halvdelen har offentlige institutioner
som deres største kunde, og den anden halvdel har private virksomheder som deres største
kunde.
For tre af leverandørernes vedkommende foregår salget bl.a. via
IndkøbsServices rammekontrakter, men dog ikke udelukkende herigennem. For de
resterende leverandører er det kun en meget lille procentdel af salget, der foregår via
Indkøbs Services rammekontrakter, hvis der overhovedet foregår et salg herigennem.
Tabel 6.3
Hvor godt passer følgende udsagn om forskellige kundetyper på Jeres virksomhed?
Udsagn |
Helt enig |
Mest enig |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Vi sælger primært til offentlige
institutioner |
3 |
4 |
|
1 |
|
Vi sælger primært til private
virksomheder |
4 |
4 |
|
|
|
Vi sælger primært til private
forbrugere |
1 |
1 |
1 |
5 |
|
Vi sælger primært til udenlandske
kunder |
1 |
|
|
7 |
|
Vi sælger primært til datterselskaber |
|
1 |
2 |
5 |
|
Vi sælger primært til andre end de
ovennævnte kundetyper |
|
|
|
7 |
|
Vi sælger primært via rammekontrakter
med Statens og Kommunernes Indkøbs Service |
|
3 |
2 |
2 |
1 |
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
6.3.2 Leverandørernes
generelle miljøforhold
Af de otte leverandører, der har besvaret spørgeskemaet, er det kun en enkelt
virksomhed, der ikke har nedskrevet en miljøpolitik. Dette er en af de største
virksomheder.
Tabel 6.4
Har virksomheden nedskrevet en miljøpolitik?
Af de syv leverandører, der har nedskrevet en miljøpolitik, er tre virksomheder
miljøcertificeret efter EMAS eller ISO14001. En virksomhed arbejder desuden på at blive
miljøcertificeret.
Tabel 6.5
Er virksomheden miljøcertificeret efter EMAS eller ISO 14001?
Ja |
Nej |
I gang |
Ved ikke |
3 |
2 |
1 |
1 |
Det er således halvdelen af leverandørerne, der gennem deres miljøledelsessystem
viser, at de arbejder aktivt med miljøforhold. Stort set alle leverandører har haft en
del af virksomhedens personale på forskellige kurser om miljø eller anden form for
miljøuddannelse. De fleste virksomheder har benyttet sig af interne kurser,
miljøkonferencer og seminarer, samt temadage omkring relevante miljøemner. Det er kun en
enkelt af de mindste virksomheder, der generelt svarer nej til spørgsmålet om uddannelse
inden for miljø. I denne virksomhed har ingen deltaget i kurser inden for miljøområdet,
men de er til gengæld i gang med at få virksomheden miljøcertificeret.
Tabel 6.6
Har en del af virksomhedens personale deltaget i nogen af de følgende typer
miljøuddannelse?
Uddannelsesform |
Ja |
Nej |
Ved ikke |
Interne kurser |
7 |
1 |
|
Kurser på brancheniveau |
4 |
4 |
|
Offentlige kurser, fx i miljøledelse |
1 |
4 |
3 |
Temadage omkring relevante miljøemner |
7 |
1 |
|
Miljøkonferencer og seminarer |
6 |
1 |
1 |
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Det ser således ud til, at alle otte leverandører arbejder med miljøforhold på en
eller anden måde. Halvdelen af leverandørerne arbejder måske lidt mere aktivt med
miljøforhold, hvis man anser en miljøcertificering for at være ensbetydende med et aktivt miljøarbejde.
6.3.3
Kendskab til og brug af værktøjer til vurdering af produkters miljøforhold
6.3.3.1 Kendskab til værktøjerne
Leverandørerne er blevet spurgt om deres kendskab til forskellige værktøjer til
vurdering af produkters miljøforhold, såsom miljø- og energimærker. Generelt kender
alle otte leverandører de to miljømærker Svanen og Blomsten, men hovedparten af
leverandørerne svarer også, at de bruger miljømærket Blauer Engel. Der er flere af
leverandørerne, der har Blauer Engel, på de produkter de sælger, og en enkelt
leverandør har et Svanemærket produkt. En af de mindste virksomheder har derimod ikke
kendskab til det europæiske miljømærke Blomsten, og en enkelt virksomhed kender ikke
til Blauer Engel.
Energimærket Energy Star kender alle otte leverandører, og hovedparten af dem sælger
også produkter, der er mærket med Energy Star. Energimærket GEA er der derimod ikke den
samme anvendelse af, selvom de fleste af leverandører dog kender det.
Tabel 6.7
Hvilket kendskab har virksomheden til følgende værktøjer?
Værktøj |
Bruger værktøjet* |
Kender værktøjet** |
Kender det ikke |
Det nordiske miljømærke Svanen |
1 |
7 |
|
Det europæiske miljømærke Blomsten |
|
7 |
1 |
Det tyske miljømærke Blauer Engel |
6 |
1 |
1 |
Det svenske TCO-mærke
(92, 95 eller 99) |
2 |
3 |
3 |
Energimærket GEA (det samme som GED og
Energie 2000) |
1 |
4 |
2 |
Energimærket Energy Star |
6 |
2 |
|
IT-Brancheforeningens miljødeklarationer |
4 |
4 |
|
Miljøstyrelsens Miljøvejledninger til
offentlige indkøbere |
3 |
3 |
2 |
* "Bruger
værktøjet" betyder, at kravene i værktøjet bruges i forbindelse med fremstilling
og udvikling af virksomhedens egne produkter. ** "Kender værktøjet" betyder,
at virksomheden kender til dets specifikationer og krav.
De fremhævede tal er, hvor hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Med hensyn til det svenske TCO-mærke er der en blandet besvarelse. To virksomheder
bruger det, tre virksomheder kender til det, og to virksomheder kender ikke mærket. Det
samme gælder for Miljøstyrens miljøvejledninger, hvor to virksomheder ikke kender til
dem. De to virksomheder er henholdsvis en af de små og en af de store virksomheder. De
resterende seks leverandører kender til miljøvejledningerne, og tre svarer desuden, at
de bruger kravene i værktøjet i forbindelse med fremstilling og udvikling af
virksomhedens egne produkter.
Alle otte leverandører kender IT-Brancheforeningens miljødeklarationer og halvdelen
af leverandørerne svarer, at de bruger dem i forbindelse med fremstilling og udvikling af
deres produkter.
6.3.3.2 Holdning til værktøjernes anvendelighed
Af de listede værktøjer mener de otte leverandører, at de mest anvendelige
værktøjer, det vil sige værktøjer, der reelt medvirker til at reducere
miljøbelastningen i forbindelse med fremstilling og brug af kontorelektronik, er
energimærket Energy Star, miljømærket Blauer Engel, og IT-Brancheforeningens
miljødeklarationer. Her har halvdelen af leverandørerne svaret, at værktøjerne er
"meget anvendelige". Dette hænger selvfølgelig også sammen med, at det er de
værktøjer som leverandørerne benytter sig af.
Med hensyn til miljømærkerne Svanen og Blomsten er cirka halvdelen af leverandørerne
enige om, at disse miljømærker er anvendelige. En enkelt virksomhed mener, at begge
mærker er meget anvendelige. En enkelt leverandør mener ikke, at Svanen er anvendelig.
Dette skyldes, at leverandøren er fortaler for et mere fælles miljømærke som det
europæiske miljømærke Blomsten.
Enkelte leverandører blev kontaktet telefonisk for at få uddybet deres holdninger til
miljømærkerne. Holdningen er, at et europæisk miljømærke foretrækkes, da det når et
større marked. Da det for Blomsten i dag (medio 2000) kun er muligt at få miljømærket
Pc'ere og bærbare Pc'ere, er der således begrænsede muligheder for at bruge Blomsten
på elektronikprodukter. Miljømærket Svanen kan derimod fås på langt flere
elektronikprodukter (kopimaskiner, Pc'ere, printere og telefaxmaskiner). Blauer Engel når
imidlertid i dag et større marked end Svanen, hvorfor leverandørerne foretrækker dette
mærke fremfor Svanen. En leverandør oplyser desuden, at mange af deres produkter testes
i Tyskland, hvorfor det er oplagt at gå efter Blauer Engel. En anden leverandør
udtrykker sin bekymring mht. den lange behandlingstid for at opnå Svanen. Når
markedsføringsperioden for elektronikprodukter ofte kun er seks måneder, er tre
måneders behandlingstid alt for meget.
Hovedparten af besvarelserne viser, at Energimærket GEA anses for anvendeligt. Der er
imidlertid også nogle leverandører, der ikke havde kendskab til det, og derfor heller
ikke har besvaret spørgsmålet vedrørende anvendelighed.
Tabel 6.8
Hvad er virksomhedens holdning til anvendeligheden af disse værktøjer?
Værktøj |
Meget anven- deligt |
Anven- deligt |
Kun lidt anven- deligt |
Ikke anven- deligt |
Ved ikke |
Det nordiske miljømærke Svanen |
1 |
3 |
1 |
1 |
1 |
Det europæiske miljømærke Blomsten |
1 |
3 |
1 |
|
2 |
Det tyske miljømærke Blauer Engel |
4 |
2 |
1 |
|
|
Det svenske TCO- mærke |
1 |
2 |
1 |
|
3 |
Energimærket GEA (samme som GED og
Energie 2000) |
1 |
3 |
1 |
|
2 |
Energimærket Energy Star |
4 |
4 |
|
|
|
IT-branchens miljødeklarationer |
4 |
3 |
1 |
|
|
Miljøstyrelsens Miljøvejledninger |
1 |
4 |
1 |
|
1 |
Med anvendelighed
mener vi, om værktøjerne reelt medvirker til at reducere miljøbelastningen i
forbindelse med fremstilling og brug af kontorelektronik.
De fremhævede tal er, hvor hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Med hensyn til det svenske TCO-mærke er der meget blandede besvarelser. Fem af
leverandørerne har kendskab til mærket, men holdninger om mærket strækker sig fra
"meget anvendeligt" og "anvendeligt" for de leverandører, der har
mærket på deres produkter til "kun lidt anvendeligt" for den leverandør, der
ikke har mærket på produkterne.
Hovedparten af leverandørerne mener, at Miljøstyrelsens miljøvejledninger er
anvendelige i forbindelse med at reducere miljøbelastningen ved fremstilling og brug af
kontorelektronik, og tre leverandører anvender da også vejledningerne.
6.3.3.3 Leverandørernes salg af mærkede produkter
Som det ses af tabel 6.9 er Blauer Engel meget udbredt blandt de otte leverandører.
For alle produktgrupper er der leverandører, der sælger produkter mærket med Blauer
Engel, og for en del af produktgrupperne er det op mod halvdelen af leverandørerne, der
sælger produkter med Blauer Engel.
Kun en enkelt leverandør sælger Svanemærkede Pc'er og tre leverandører sælger
TCO-mærkede skærme.
Tabel 6.9
Tilbyder virksomheden nogen af de følgende produkter med et eller flere af de nævnte
miljømærker?
Produktgruppe |
Miljømærke |
|
|
|
Ja |
Nej |
Har ikke produktet |
Hvilket mærke? |
Pcer |
2 |
2 |
3 |
Blauer Engel (2), Svanen (1) |
Skærme |
3 |
2 |
2 |
TCO (3), Blauer Engel (1) |
Kopimaskiner |
5 |
|
2 |
Blauer Engel (4) |
Printere |
4 |
1 |
2 |
Blauer Engel (2) |
Faxmaskiner |
2 |
1 |
3 |
Blauer Engel (1) |
Multifunktions-maskiner |
5 |
1 |
2 |
Blauer Engel (5) |
Tilbehør (toner/papir/
) |
4 |
1 |
2 |
Blauer Engel (3) |
I parentes er angivet
antallet af leverandører, der sælger produkter med det nævnte mærke. |
For energimærker gælder ligeledes, at der for alle produktgrupper er leverandører,
der sælger produkter med ét energimærke. Energimærket er i alle tilfælde Energy Star.
For en stor del af produktgrupperne er der også her op imod halvdelen af leverandørerne,
der sælger energimærkede produkter.
Tabel 6.10
Tilbyder virksomheden nogen af de følgende produkter med et eller flere af de nævnte
energimærker?
Produktgruppe |
Energimærke |
|
|
|
Ja |
Nej |
Har ikke produktet |
Hvilket mærke? |
Pcer |
1 |
3 |
3 |
Energy Star (1) |
Skærme |
4 |
1 |
2 |
Energy Star (2) |
Kopimaskiner |
4 |
1 |
3 |
Energy Star (4) |
Printere |
4 |
2 |
2 |
Energy Star (4) |
Faxmaskiner |
3 |
1 |
4 |
Energy Star (3) |
Multifunktionsma- skiner |
6 |
|
2 |
Energy Star (5) |
I parentes er angivet
antallet af leverandører, der sælger produkter med det nævnte mærke. |
Besvarelserne viser således, at leverandørerne stort set kun bruger energimærket
Energy Star og miljømærket Blauer Engel. Leverandørerne er mere positive overfor Blauer
Engels anvendelighed end Svanens og Blomstens. Dette kan bl.a. hænge sammen med, at der
er et større marked for Blauer Engel end for eksempel Svanen.
Man kan undre sig over, hvorfor der ikke er flere leverandører, der også har
miljømærket Svanen, når de har Blauer Engel. For printere stilles der for eksempel de
samme krav til udledninger fra maskinen i Blauer Engel og i Svanen. For kopimaskiner
stilles der derimod lidt skrappere krav i Svanen end i Blauer Engel. En sandsynlig årsag
til at Blauer Engel foretrækkes kan være, at udgiften ved at opnå licens til brug af
Svanen efter leverandørernes mening ikke opvejes af den potentielle indtjening.
Ved telefonisk kontakt til enkelte af leverandørerne viser det sig, at Blauer Engel
foretrækkes fremfor Svanen primært på grund af det større marked, der kan nås med
Blauer Engel, men også fordi behandlingstiden for at opnå Svanen er for lang. En
leverandør oplyser, at der er for store omkostninger forbundet med at skulle gå efter
flere miljømærker (både mht. pris og tid), hvorfor der prioriteres. Generelt er de
adspurgte leverandører enige om, at hvis det europæiske miljømærke var et reelt
alternativ, ville dette blive brugt.
6.3.3.4 Tilbudte ydelser ved salg af produkter
Tabel 6.11
Tilbyder virksomheden produkter med miljødeklarationer i henhold til
IT-Brancheforeningens standard?
Produktgruppe |
Miljødeklaration |
|
|
Ja |
Nej |
Har ikke produktet |
Pcer |
3 |
|
4 |
Skærme |
3 |
1 |
3 |
Kopimaskiner |
4 |
|
4 |
Printere |
4 |
|
3 |
Faxmaskiner |
2 |
1 |
4 |
Multifunktionsmaski-ner |
5 |
|
2 |
Af besvarelserne (Tabel 6.11) ses det, at stort set alle leverandører tilbyder
IT-Brancheforeningens miljødeklaration, for de produkter de sælger. Kun for skærme og
faxmaskiner er der en enkelt leverandør (dog ikke den samme), der ikke tilbyder
IT-Brancheforeningens miljødeklaration.
Af spørgeskemaet fremgår det generelt, at de otte leverandører foretrækker
miljødeklarationer fremfor eksempelvis miljømærker. Enkelte leverandører blev
kontaktet telefonisk for at få uddybet dette spørgsmål. En leverandør oplyser, at
miljødeklarationerne foretrækkes fremfor miljømærker, da det er langt hurtigere og
billigere med en selvdeklaration.
Tabel 6.12
Tilbyder virksomheden nogen af de følgende ydelser i forbindelse med køb af
virksomhedens produkter?
|
Ja |
Nej |
Ved ikke |
Tilbagetagning af et tilsvarende, udtjent
produkt uanset mærke? |
5 |
2 |
1 |
Returordning for brugte komponenter fx
tonerbeholdere? |
5 |
2 |
1 |
Oparbejdning af udtjente produkter fra
eget produktsortiment? |
6 |
1 |
1 |
Vejledning om hvor og hvordan
kontormaskinerne skal placeres i kontormiljøet af hensyn til arbejdsmiljøet? |
5 |
1 |
2 |
Rådgivning om miljørigtig brug af
produkterne, herunder rigtig indstilling af energisparefunktioner ved leveringen? |
7 |
1 |
|
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Langt størstedelen af leverandørerne tilbyder også andre ydelser i forbindelse med
salg af deres produkter. De fleste tilbyder rådgivning om miljørigtig brug af
produkterne, herunder rigtig indstilling af energisparefunktioner ved levering af
produkterne. Seks leverandører tilbyder oparbejdning af udtjente produkter, og fem
leverandører tilbyder tilbagetagning af produkter uanset mærke, returordning for brugte
komponenter, samt vejledning om hvordan kontormaskinerne skal placeres af hensyn til
arbejdsmiljøet. Der er en enkelt af de meget store virksomheder, der ikke tilbyder nogen
af de nævnte ydelser i forbindelse med køb.
6.3.4
Leverandørernes holdninger til miljø
Leverandørerne er blevet spurgt om, hvor de mener ansvaret for forskellige aktører er
placeret i forhold til at udvikle og fremstille miljøvenlig kontorelektronik, at indkøbe
og bruge kontorelektronik samt at tilbagetage og bortskaffe kontorelektronik. Svarene på
disse spørgsmål er noteret i Tabel 6.13 til Tabel 6.15.
Tabel 6.13
1 Hvor stort et ansvar mener du, at de følgende aktører har i forhold til at udvikle
og fremstille mere miljøvenlig kontorelektronik?
Aktør |
Stort ansvar |
Noget ansvar |
Kun lidt ansvar |
Ingen ansvar |
Underleverandør |
4 |
2 |
3 |
|
Producent |
8 |
|
|
|
Sælger |
|
3 |
4 |
1 |
Indkøber |
3 |
5 |
|
|
Bruger |
1 |
4 |
3 |
|
Offentlige myndigheder |
4 |
3 |
1 |
|
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Tabel 6.14
Hvor stort et ansvar mener du, at de følgende aktører har for, at der tages
miljøhensyn ved indkøb og brug af kontorelektronik?
Aktør |
Stort ansvar |
Noget ansvar |
Kun lidt ansvar |
Ingen ansvar |
Underleverandør |
2 |
1 |
5 |
|
Producent |
2 |
3 |
3 |
|
Sælger |
|
6 |
1 |
1 |
Indkøber |
8 |
|
|
|
Bruger |
5 |
2 |
1 |
|
Offentlige myndigheder |
5 |
2 |
1 |
|
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Tabel 6.15
Hvor stort et ansvar mener du, at de følgende aktører har, for at der tages
miljøhensyn ved tilbagetagning og bortskaffelse af kontorelektronik?
Aktør |
Stort ansvar |
Noget ansvar |
Kun lidt ansvar |
Ingen ansvar |
Underleverandør |
2 |
4 |
1 |
1 |
Producent |
8 |
|
|
|
Sælger |
3 |
2 |
1 |
2 |
Indkøber |
2 |
4 |
2 |
|
Bruger |
|
7 |
|
1 |
Offentlige myndigheder |
4 |
4 |
|
|
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
De otte leverandører er enige om, at producenterne har det største ansvar i
forbindelse med udvikling og fremstilling af mindre miljøbelastende kontorelektronik.
Halvdelen af leverandørerne mener også, at underleverandøren har et stort ansvar i
forbindelse med udvikling og fremstilling af mindre miljøbelastende kontorelektronik. Tre
leverandører mener imidlertid, at det ikke er underleverandøren, men producenten alene,
der har det overordnede ansvar for udvikling og fremstilling.
Det er værd at bemærke, at de otte leverandører mener, at både indkøbere og
offentlige myndigheder har et ansvar i forbindelse med udvikling og fremstilling af mindre
miljøbelastende kontorelektronik. Svarene indikerer, at de offentlige myndigheder har et
større ansvar end indkøberen. Leverandørerne udpeger formentlig indkøbere i kraft af,
at de skal efterspørge mindre miljøbelastende elektronik, så producenterne også bliver
nødt til at fremstille det, og de offentlige myndigheder fordi de skal udstikke
retningslinjer for, hvad der er "god og dårlig" produktion/produkter.
Enkelte leverandører mener også, at producenterne har et stort ansvar for at tage
miljøhensyn ved indkøb og brug af kontorelektronik. Hovedparten af leverandørerne mener
imidlertid, at det største ansvar ligger hos indkøberne, og en del af ansvaret ligger
hos sælgerne. Brugere og offentlige myndigheder har også et stort ansvar for, at der
tages miljøhensyn ved indkøb af kontorelektronik.
Ansvaret for, at der tages miljøhensyn ved tilbagetagning og bortskaffelse af
kontorelektronik, mener leverandørerne hovedsageligt ligger hos producenterne, men også
hos de offentlige myndigheder. Stort set alle leverandører mener dog også, at brugerne
selv har noget af ansvaret for miljøhensyn ved bortskaffelse af produkterne.
Tabel 6.16
Arbejder virksomheden (evt. dens leverandører) med nogen/nogle af de følgende
målsætninger i Jeres produktudvikling?
Målsætning |
Ja |
Nej |
Ved ikke |
Reduktion af energiforbrug: |
|
|
|
Reduktion af energiforbrug ved brug |
8 |
|
|
Reduktion af energiforbrug ved stand by |
8 |
|
|
Reduktion af energiforbrug i
sparetilstand |
6 |
1 |
1 |
Reduktion af materialeforbrug: |
|
|
|
Apparatets ydre skal bestå af så få
typer plast som muligt |
7 |
|
3 |
Plastkomponenter over 25 g skal mærkes
med henblik på genvinding |
7 |
|
1 |
Reduktion af indhold af
farlige/uønskede stoffer: |
|
|
|
Reduktion af tungmetaller (bly,
kviksølv, cadmium) |
7 |
|
1 |
Reduktion af brug af CFC-gasser i
produktionen |
8 |
|
|
Reduktion af chlorholdigt plast
("PVC") |
7 |
|
1 |
Reduktion af bromerede flammehæmmere |
6 |
|
2 |
Reduktion af kræftfremkaldende stoffer i
produkt eller tilbehør |
8 |
|
|
Fremme af genanvendelsesmuligheder: |
|
|
|
Oparbejdning af tilbagetagne produkter |
7 |
|
1 |
Store plastdele skal bestå af
materialer, der er lette at adskille |
8 |
|
|
Tilbagetagningsordning (kunderne skal
kunne levere brugt udstyr tilbage) |
4 |
|
3 |
Udstyr sendes videre i det offentlige
bortskaffelsessystem |
4 |
2 |
2 |
Udstyr sendes til egen
oparbejdningsvirksomhed |
4 |
2 |
2 |
Leverandørerne blev spurgt om, indenfor hvilke specifikke miljøforhold de arbejder
med at reducere miljøbelastningen fra kontorelektronikprodukterne. Af svarene i Tabel
6.16 ses, at stort set alle de otte leverandører arbejder med de nævnte målsætninger.
Der er kun et enkelt forhold, der skiller sig ud. Det er kun halvdelen af leverandørerne,
der har en tilbagetagningsordning, hvor kunderne skal kunne levere brugt udstyr tilbage.
Det vil sige, at leverandører/producenter generelt arbejder på at forbedre
miljøforholdene ved deres produkter.
Når så mange af de adspurgte leverandører arbejder på at forbedre miljøforholdene
ved deres produkter, bør det også være muligt for leverandørerne at leve op til
kravene til miljømærkerne. Der må derfor være andre årsager til, at der er så få
leverandører, der anvender miljømærkerne Svanen og Blomsten. For Blomsten er det i dag
(medio 2000) blot muligt at miljømærke Pc'ere og bærbare Pc'ere, og der er således
begrænsede muligheder for at få Blomsten på elektronikprodukter. Svanen kan derimod
opnås på langt flere elektronikprodukter (kopimaskiner, Pc'ere, printere og
faxmaskiner), men er stadig ikke særlig udbredt. Ved telefonisk kontakt til enkelte
leverandører oplyser disse, at Blauer Engel foretrækkes i dag fremfor Svanen, da den
når et større marked. Desuden foretrækkes Blauer Engel fremfor Svanen på grund af den
forholdsvis lange behandlingstid for Svanen.
6.3.4.1 Leverandørernes holdninger til miljøinformation
De otte leverandører har forskellige holdninger til, om den miljøinformation, de
oplyser om et produkt, skal være kontrolleret af uafhængig instans. To leverandører
svarer helt klart ja til kontrol fra uafhængig instans, to leverandører er mest enige i
dette, hvorimod andre leverandører er mest uenige i dette udsagn. Leverandørerne er dog
enige om, at miljøinformationerne skal være så enkle som mulige.
Ifølge spørgeskemaet ser leverandørerne gerne, at alle de i spørgeskemaet nævnte
miljøoplysninger skal følge med produktet. Der er dog forhold, der prioriteres højere
end andre. Forholdene er angivet i prioriteret rækkefælge nedenfor med de
forhold, hvor der er flest leverandører, der har svaret positivt, først:
 | Oplysninger om energiforbrug |
 | En materialedeklaration |
 | Oplysninger om indhold af tungmetaller |
 | Oplysninger om kræftfremkaldende stoffer |
 | Indhold af chlor og brom i plast |
 | Oplysninger om bromerede flammehæmmere |
 | En demonterings- og bortskaffelsesanvisning. |
Det fremgår også, at der blandt de otte leverandører er en langt mere positiv
stemning overfor miljødeklarationer end for miljømærker, da leverandører er enige i,
at miljødeklarationer giver mere brugbare oplysninger end miljømærker. Dette kan måske
hænge sammen med, at leverandørerne mener, at der er for store omkostninger forbundet
med at dokumentere miljømærkekrav, hvilket de mener ikke kan undgå at få betydning for
det miljømærkede produkts pris.
Selvom besvarelserne viser, at leverandørerne er mere positive over for
miljødeklarationer, mener halvdelen dog stadig, at kriterierne for miljømærkerne sikrer
et højt miljømæssigt niveau for produkterne. Der er dog uenighed på dette punkt, da
tre leverandører ikke er helt enige i dette. Leverandørerne er dog generelt enige i, at
kravene til miljømærkerne ikke er for lempelige.
En leverandør tilføjer, at hele miljøområdet bør vendes om, så det ikke er dem,
der kan levere produkter, der lever op til miljømærkekravene, der skal betale for
mærkningen. Der bør i stedet være en "straf" til dem, der ikke kan leve op
til kravene.
Tabel 6.17
Hvor enig er du som leverandør i følgende udsagn?
Udsagn |
Helt enig |
Mest enig |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Miljøoplysninger skal være
kontrollerede af en uafhængig instans for at være troværdige |
2 |
2 |
3 |
1 |
|
Miljøoplysninger om elektronikprodukter
skal være så enkle som muligt. |
5 |
3 |
|
|
|
Miljøoplysninger, der følger det
enkelte produkt, skal indeholde:
- En materialedeklaration |
7 |
|
|
|
|
- Oplysninger om energiforbrug |
8 |
|
|
|
|
- Oplysninger om indhold af tungmetaller |
6 |
1 |
|
|
|
- Oplysninger om bromerede flammehæmmere |
4 |
2 |
|
|
1 |
- Oplysninger om kræftfremkaldende
stoffer |
6 |
1 |
|
|
|
- Oplysninger om indhold chlor og brom i
plast |
5 |
2 |
|
|
|
- En demonterings- og
bortskaffelsesanvisning |
3 |
3 |
1 |
|
|
Der er færre omkostninger forbundet med
at udarbejde miljødeklarationer for et produkt end at få miljømærket et produkt |
4 |
|
|
|
3 |
Miljødeklarationer giver mere brugbare
oplysninger end miljømærker |
3 |
4 |
|
|
1 |
Kriterierne for officielle miljømærker
sikrer et højt miljømæssigt niveau for produkterne |
1 |
4 |
3 |
|
|
Kravene til at opnå miljømærker er for
lempelige |
|
|
5 |
|
2 |
Gebyrerne forbundet med en
miljømærkelicens er uden betydning for det miljømærkede produkts pris |
|
|
3 |
3 |
2 |
Omkostningerne forbundet med at
dokumentere miljømærkekrav er overkommelige |
|
1 |
5 |
1 |
1 |
Det er overkommeligt at udarbejde en
ansøgning om miljømærke |
|
1 |
2 |
|
4 |
Tiden fra indsendelse af ansøgning til
udstedelse af licens er acceptabel |
|
1 |
1 |
|
5 |
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Det er kun få af de otte leverandører, der har svaret på spørgsmålene vedrørende
behandlingstid og arbejdstiden i forbindelse med udarbejdelse af miljømærkeansøgning.
Dette kan hænge sammen med, at kun en enkelt af leverandørerne sælger produkter, der er
miljømærket med Svanen. For de to til tre leverandører, der har svaret, er tendensen
ikke klar, da der er både positive og negative tilkendegivelser.
6.3.5
Kommunikation mellem producent/leverandør og offentlige indkøbere
6.3.5.1 Relevans af miljøspørgsmål ved udbud
Leverandørerne blev i spørgeskemaet bedt om at svare på, hvilke spørgsmål om
miljøforhold, de mener, der er relevante for indkøberne at stille til leverandørerne i
forbindelse med et udbud. Spørgsmålene vedrører bl.a. leverandørernes miljøpolitik,
miljøarbejde og om der kan leveres mærkede produkter (miljø-, energi- eller TCO-mærke
eller ITBs miljødeklaration).
De otte leverandører er generelt uenige. Nogen leverandører mener, at alle de listede
spørgsmål er meget relevante at stille i forbindelse med udbud, hvorimod andre
leverandører har mere nuancerede holdninger, og anser enkelte spørgsmål for irrelevante
i forbindelse med udbud.
Tabel 6.18
Hvor relevant synes, du det er at inddrage disse spørgsmål i et udbud?
Spørgsmål |
Meget relevant |
Relevant |
Lidt relevant |
Ikke relevant |
Ved ikke |
Har I formuleret en miljøpolitik? |
6 |
2 |
|
|
|
Er I certificeret efter EMAS eller ISO
14001? |
2 |
3 |
3 |
|
|
Stiller I krav om, at jeres leverandører
er miljøcertificeret? |
4 |
3 |
|
1 |
|
Kan I tilbyde miljømæssig rådgivning
ved køb, installation og brug af jeres produkter? |
5 |
|
2 |
|
1 |
Har I miljømærkede produkter? |
5 |
2 |
1 |
|
|
Har I energimærkede produkter? |
5 |
2 |
1 |
|
|
Har I TCO-mærkede produkter? |
2 |
2 |
|
2 |
2 |
Har I udarbejdet IT-Brancheforeningens
miljødeklaration på jeres produkter? |
3 |
2 |
2 |
|
1 |
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
De spørgsmål der er størst enighed om, er spørgsmålene vedrørende leverandørens
miljøpolitik, og om leverandøren kan tilbyde miljømæssig rådgivning ved køb,
installation og brug af produkterne. Her er leverandørerne stort set enige om, at disse
spørgsmål er relevante eller meget relevante i forbindelse med udbud.
Vedrørende spørgsmålene om, hvorvidt leverandørerne kan levere miljø- og
energimærkede produkter, mener de fleste leverandører, at det er meget relevante eller
relevante spørgsmål. En enkelt leverandør anser dem dog kun for lidt relevante i
forbindelse med udbud. Denne leverandør mener i stedet, at det er meget relevant at
spørge til IT-Brancheforeningens Miljødeklarationer.
Svarene skal ses i forhold til udbudet af miljø- og energimærker hos leverandørerne.
Stort set alle leverandører tilbyder produkter med Energy Star, og de fleste
leverandører kan også tilbyde produkter med mærket Blauer Engel. Der er derimod kun en
enkelt leverandør, der tilbyder produkter med Svanen, og ingen, der tilbyder produkter
med Blomsten.
Man kan undre sig over, hvorfor der ikke er flere af de otte leverandører, der
anvender miljømærkerne Svanen og Blomsten, når de mener, at det er relevant at spørge
til miljømærker i et udbud. Blomsten er naturligt begrænset i de begrænsede muligheder
for at miljømærke elektronikprodukter. Svanen giver derimod langt større muligheder for
elektronikprodukter. Ved telefonisk kontakt til enkelte leverandører oplyser disse, at
Blauer Engel i dag foretrækkes fremfor Svanen primært pga. det større marked for Blauer
Engel. Nogle af leverandørerne har således haft Blauer Engel i tankerne, når de har
svaret, at det er meget relevant eller relevant for indkøberne at spørge til
miljømærker. En leverandør har dog også haft Blomsten i tankerne, i håb om at dette
mærke bliver mere udbredt (udvikles flere kriteriesæt).
Der er delte meninger om IT-Brancheforeningens miljødeklarationer, da svarene er både
"meget relevant", "relevant" og "lidt relevant". Dette
gælder også for TCO-mærket, da enkelte anser det for meget relevant at spørge om ved
et køb, hvorimod andre finder det irrelevant.
6.3.5.2 Miljøkrav fra offentlige indkøbere
Besvarelserne viser, at leverandørerne ofte oplever, at offentlige indkøbere stiller
miljøkrav i forbindelse med indkøb af forskellige produkttyper. Der er kun en enkelt
leverandør, der har svaret, at indkøberne stiller miljøkrav "en gang i
mellem" for en enkelt produktgruppe. Ellers er svaret, at der som regel eller ofte
stilles krav om miljøforhold fra de offentlige inkøberes side. For de otte
leverandører, der har besvaret spørgeskemaet, er de produkttyper, der oftest stilles
miljøkrav til,: kopimaskiner, printere, multifunktionsmaskiner, faxmaskiner, skærme og
tilbehør.
Tabel 6.19
Hvor ofte oplever I, at offentlige indkøbere stiller miljøkrav i forbindelse med
køb af de følgende produkttyper?
Produkttype |
Altid/ Som regel |
Ofte |
En gang imellem |
Aldrig |
Har ikke produktet |
Ved ikke |
Pcer |
|
3 |
|
|
4 |
|
Skærme |
1 |
3 |
|
|
3 |
|
Kopimaskiner |
3 |
2 |
|
|
2 |
1 |
Printere |
3 |
2 |
|
|
2 |
1 |
Faxmaskiner |
2 |
2 |
|
|
3 |
1 |
Multifunktionsma- skiner |
3 |
2 |
1 |
|
1 |
1 |
Tilbehør |
1 |
4 |
|
|
2 |
1 |
AV-udstyr |
|
1 |
|
|
5 |
1 |
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Besvarelserne viser, at de miljøkrav, leverandørerne støder på fra indkøbernes
side, oftest er krav til energimærker, miljømærker og krav til livscyklusvurdering af
produktet. Kun en gang i mellem oplever leverandørerne, at der bliver stillet krav
vedrørende miljødeklaration for produktet. Med hensyn til krav om miljøcertificering
eller krav om miljørigtig installation ved køb er der meget blandede besvarelser.
En væsentlig information er, at seks af leverandørerne kun en gang i mellem eller
aldrig ser et spørgeskema fra Miljøstyrelsens miljøvejledninger til offentlige
indkøbere. Kun en enkelt leverandør svarer, at de ofte ser et spørgeskema fra
Miljøstyrelsens miljøvejledninger. Dette kan give en indikation af hvor ofte (eller hvor
sjældent), de offentlige indkøbere anvender Miljøstyrelsens miljøvejledninger. Svarene
fra de otte leverandører er kun en indikation, da de kun repræsenterer en mindre del af
markedet (ca. 25%), selvom de mest toneangivende leverandører er repræsenteret blandt
besvarelserne. Besvarelserne her matcher dog nogenlunde med spørgeskemaundersøgelsen for
de offentlige indkøbere (se kapitel 4), der viser, at 46% af indkøberne ikke kender til
Miljøstyrelsens Miljøvejledninger. Af de resterende 54% er det kun 17% af indkøberne,
der har anvendt Miljøvejledningerne, hvorimod 37% kender til Miljøvejledningerne uden at
anvende dem.
Tabel 6.20
Hvor ofte oplever I, at offentlige indkøbere fremsætter krav eller ønske om de
følgende miljømærker og miljødokumentation?
Type af krav |
Altid/Som regel |
Ofte |
En gang imellem |
Aldrig |
Ved ikke |
Miljømærkede produkter (Blomsten,
Svanen, Blauer Engel) |
1 |
3 |
3 |
|
1 |
Energimærkede produkter (Energy Star,
Energie 2000) |
2 |
5 |
|
1 |
|
Miljødeklaration |
|
1 |
4 |
1 |
1 |
Spørgeskema fra Miljøstyrelsens
miljøvejledninger til offentlige indkøbere |
|
1 |
3 |
3 |
1 |
Andre typer af spørgeskemaer |
1 |
1 |
5 |
|
1 |
Livscyklusvurdering af produktet |
1 |
3 |
4 |
|
|
Krav om miljørigtig installation ved
køb |
2 |
2 |
3 |
|
1 |
Krav om ISO 14001 eller
EMAS-certificering |
2 |
1 |
4 |
1 |
|
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
En enkelt leverandør angiver, at de ofte ser spørgeskemaerne fra Miljøstyrelsens
miljøvejledninger. Tre leverandører angiver, at de en gang i mellem ser spørgeskemaerne
fra indkøberne, og tre leverandører angiver, at de aldrig ser spørgeskemaerne fra
Miljøstyrelsens miljøvejledninger. Der er ingen sammenhæng med størrelsen af
virksomheden, da to af de større leverandører på markedet har forskellige oplevelser af
indkøbernes brug af Miljøstyrelsens miljøvejledninger. En leverandør ser
spørgeskemaerne ofte, hvorimod den anden aldrig har set spørgeskemaerne. Leverandørerne
ser derimod oftere andre typer af spørgeskemaer.
Selvom indkøberne ofte stiller miljøkrav, oplever fire til fem af leverandørerne, at
indkøberne enten lægger samme eller mindre vægt på miljøforhold ved indkøb
sammenlignet med andre forhold som pris, ydelse eller service. Der er dog forskelle
afhængig af produkttype. For kopimaskiner oplever leverandørerne den største vægt på
miljøforhold. Her har fire leverandører oplevet, at miljøforhold har samme vægt som
andre forhold, og en enkelt leverandør har oplevet, at der er størst vægt på
miljøforhold. For skærme opleves ligeledes, at der oftest er samme vægt på
miljøforhold som andre forhold ved indkøb.
For Pcer opleves både, at der er samme vægt på miljøforhold som andre
parametre, og at der slet ingen vægt er på miljøforhold ved indkøb. For de øvrige
produkttyper oplever leverandørerne hyppigst, at indkøberne lægger mindre vægt på
miljø i forhold til andre parametre i forbindelse med indkøb. Disse besvarelser er
imidlertid usikre, da det kun er tre til fem af de otte leverandører, der har besvaret
disse spørgsmål.
Tabel 6.21
Hvordan oplever virksomheden, at offentlige indkøbere vægter miljøforhold overfor
andre forhold ved køb af de følgende produkter?
|
Størst vægt på miljø |
Samme vægt |
Mindre vægt på miljø |
Ingen vægt på miljø |
Ved ikke |
Pcer |
|
1 |
|
2 |
4 |
Skærme |
|
3 |
1 |
|
3 |
Kopimaskiner |
1 |
4 |
|
|
3 |
Printere |
|
1 |
4 |
|
3 |
Faxmaskiner |
|
1 |
3 |
|
4 |
Multifunktionsma-skiner |
|
1 |
4 |
1 |
2 |
Tilbehør (toner/papir/
) |
|
1 |
4 |
|
3 |
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
De otte leverandører er enige i, at de offentlige indkøbere oftere stiller miljøkrav
end private indkøbere, og at de offentlige indkøbere stiller flere miljøkrav end
private indkøbere. Hovedparten af leverandørerne mener også, at de offentlige
indkøbere stiller strengere krav end private indkøbere. Der er dog to leverandører, der
ikke oplever dette.
De otte leverandører er klart enige i, at forskellige offentlige indkøbere stiller
forskellige miljøkrav, hvilket også udmønter sig i, at hovedparten af leverandørerne
mener, at der mangler metoder til at foretage en nem og overskuelig miljøvurdering af
kontorelektronik. Et ønske fra leverandørerne er således, at indkøberne skal formulere
deres spørgsmål så ensartet som muligt, også for at spare tid ved behandlingen af
spørgsmålene. Eventuelt ved at tage udgangspunkt i IT-Brancheforeningens
miljødeklarationer eller ved at relatere spørgsmålene til de største (og
internationale) deklarationer og mærker. Et ønske er desuden, at indkøberne bliver
udstyret med en kort og præcis vejledning om, hvilke spørgsmål, der bør stilles i
forbindelse med indkøb.
Man skulle mene, at brug af Miljøstyrelsens miljøvejledninger vil sikre, at
indkøberne stiller ensartede miljøspørgsmål. Besvarelserne viser imidlertid, at
leverandørerne oplever, at indkøberne oftere anvender andre former for spørgeskemaer
end Miljøstyrelsens miljøvejledninger, hvorfor det er forståeligt, at leverandørerne
ønsker mere ensartede spørgsmål.
Tabel 6.22
I hvor høj grad passer de følgende udsagn om offentlige indkøberes miljøkrav på
erfaringer i Jeres virksomhed?
Udsagn |
Helt enig |
Mest enig |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Offentlige indkøbere stiller oftere
miljøkrav end private indkøbere |
5 |
3 |
|
|
|
Offentlige indkøbere stiller flere
miljøkrav end private indkøbere |
6 |
1 |
1 |
|
|
Offentlige indkøbere stiller strengere
miljøkrav end private indkøbere |
2 |
4 |
2 |
|
|
Forskellige offentlige indkøbere stiller
forskellige miljøkrav |
3 |
5 |
|
|
|
Offentlige indkøbere stiller miljøkrav,
som er svære at opfylde |
|
4 |
3 |
1 |
|
Offentlige indkøbere stiller upræcise
miljøkrav |
|
5 |
1 |
2 |
|
Offentlige indkøbere stiller
uvæsentlige miljøkrav |
|
1 |
5 |
2 |
|
Offentlige indkøbere har svært ved at
vurdere vores miljøinformation |
|
3 |
3 |
|
2 |
Offentlige indkøberes krav er personlige
og ikke et udtryk for hele institutionens holdning |
|
2 |
3 |
3 |
|
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Fire leverandører mener, at de offentlige indkøbere stiller miljøkrav, der er svære
at opfylde. Fem leverandører mener, at de offentlige indkøbere stiller upræcise
miljøkrav. Nogle få af leverandørerne mener, at indkøberne har svært ved at vurdere
miljøinformationen fra leverandørerne.
Besvarelserne viser dog generelt, at leverandørerne mener, at indkøberne stiller
nogle væsentlige miljøkrav, og at de miljøkrav der stilles, er et udtryk for hele
institutionens holdning. Enkelte leverandører oplever derimod, at de offentlige
indkøberes krav er mere personlige end et udtryk for hele institutionens holdning.
6.3.5.3 Leverandørernes muligheder for at levere miljøinformation
En væsentlig parameter er, om leverandørerne mener, at de har tid nok til at besvare
spørgsmål fra indkøbere vedrørende produkternes miljøforhold. Her er der forskellige
meninger, da tre af leverandørerne mener, at de mangler tid til at besvare
miljøspørgsmål, hvorimod fem leverandører mener, at de har den tid, der skal til.
Virksomhedens størrelse viser sig ikke at have nogen sammenhæng med besvarelsen.
Halvdelen af leverandørerne siger desuden, at de har for lidt dialog med kunderne om
bl.a. miljøspørgsmål ved tilbudsgivning. Dette kan hænge sammen med, at nogle
indkøbere vægter miljø lavere end andre forhold såsom pris og leveringsbetingelser,
men det hænger også helt klart sammen med, at nogle af leverandørerne mener, at deres
sælgere både mangler interesse for miljøaspekter og kvalifikationer til at informere om
miljø.
Generelt mener leverandørerne ikke, at der er de store problemer med at skaffe
miljøinformationer fra hverken modervirksomheden eller fra underleverandører. Det
afhænger imidlertid af typen af informationer. Et par leverandører tilføjer, at det er
let at skaffe informationer, der vedrører internationale standarder, hvorimod det er
meget vanskeligere at skaffe informationer, der vedrører nationale krav. En leverandør
angiver, at dette bl.a. er en af årsagerne til, at de hellere vil tilslutte sig en
europæisk miljømærkeordning fremfor nationale ordninger.
Tabel 6.23
I hvor høj grad er du enig i følgende udsagn, der kan gøre det svært at levere den
miljøinformation de offentlige indkøbere ønsker?
Udsagn |
Helt enig |
Mest enig |
Mest uenig |
Helt uenig |
Ved ikke |
Inden for virksomheden: |
|
|
|
|
|
Vi mangler tid til at besvare alle
spørgsmålene om produkternes miljøforhold |
|
3 |
4 |
1 |
|
Vi har for lidt dialog med kunderne ved
tilbudsgivning |
2 |
2 |
2 |
1 |
1 |
Vores sælgere mangler interesse for
miljøaspekter |
|
4 |
4 |
|
|
Vores sælgere mangler kvalifikationer
til at informere om miljø |
|
4 |
2 |
2 |
|
Eksterne forhold: |
|
|
|
|
|
Der mangler metoder til at foretage en
nem og overskuelig miljøvurdering af kontorelektronik |
3 |
3 |
1 |
1 |
|
Der mangler brugbare edb-programmer til
at håndtere miljøinformationer |
2 |
3 |
3 |
|
|
Der mangler standardiserede betingelser
for brug af materialerne i kontorelektronikprodukterne |
1 |
5 |
|
1 |
1 |
Der mangler simple standardiserede
dataformater til at håndtere miljøinformationer om produkterne |
2 |
2 |
3 |
1 |
|
Det er vanskeligt at skaffe
miljøinformationer fra vores modervirksomhed |
|
1 |
4 |
2 |
|
Det er vanskeligt at skaffe
miljøinformationer fra vores underleverandører |
1 |
1 |
5 |
|
1 |
De fremhævede tal er, hvor
hovedvægten på besvarelsen ligger. |
Besvarelserne viser, at hovedparten af leverandørerne mener, der mangler metoder til
at foretage en nem og overskuelig miljøvurdering af kontorelektronik. De fleste
leverandører mener også, at der mangler simple standardiserede dataformater eller
edb-programmer til at håndtere miljøinformationerne om produkterne. En leverandør
uddyber dette svar med en bemærkning om, at Indkøbs Service har været godt på vej med
standardiserede metoder til vurdering af miljøbelastning ved tilbudte produkter, men
metoden skal indeholde et bredere spektrum af krav. Andre leverandører mener, at der bør
være større ensartethed dels ved tilbud men også ved feedback fra kunderne til
leverandørerne.
Mange af leverandørerne kan også tilslutte sig holdningen om, at der mangler
standardiserede betingelser for brug af materialer i kontorelektronikprodukterne. En
leverandør efterspørger flere EU-godkendte metoder inden for eksempelvis
produktudvikling med fokus på miljø.
Et ønske fra en af leverandørerne er, at det ved udbud er tydeligt, hvilke krav der
vil blive prioriteret. Årsagen er, at det er dyrt som leverandør at byde på et udbud,
hvor man tror at miljøet er i fokus, og så blive droppet på grund af vægtningen af
miljøforholdene.
Om fremtiden skriver de otte leverandører, at de i fremtiden forventer flere og
strengere miljøkrav til kontorelektronik. Enkelte leverandører forventer, at kravene
bliver mere standardiserede, eksempelvis via IT-Brancheforeningens miljødeklarationer.
Standardiserede krav vil gøre produkterne mere sammenlignelige, hvorved der opnås en
øget konkurrence, der kan fremme udviklingen af mere miljøvenlige elektronikprodukter.
En enkelt leverandør fremhæver, at det offentliges pres på priserne er en af de
væsentligste årsager til, at der ikke bliver nok penge til forskning og udvikling i
miljø og dermed mere miljøvenlige produkter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |
|