| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Grøn elektronik i offentlige indkøb
Denne del af undersøgelsen er baseret på kvalitative interview med 10 offentlige
indkøbere af kontorelektronik. Interviewene med indkøberne er et supplement til
spørgeskemaundersøgelsen. Det har gennem interviewene været muligt at få indkøbernes
egne ord for hvilke barrierer, der opleves for grønne indkøb, hvordan de forskellige
redskaber til miljøbevidste indkøb anvendes og holdningen til dem, samt hvilken holdning
indkøberne har til at inddrage miljøspørgsmål i indkøbet. Forhold der kan præciseres
og uddybes gennem et kvalitativt interview.
Interviewene er blevet gennemført som telefoninterview, efter en semistruktureret
spørgeguide. Således har der været mulighed for at spørge dybere ind til interessante
forhold eller holdninger i det enkelte interview.
I dette kapitel foretages en samlet analyse af interviewene, og hovedtrækkene bliver
præsenterede. Analysens omdrejningspunkter er:
1) Organisering af IT-indkøbene
2) Erfaringer med miljøbevidste indkøb af kontorelektronik
3) Information og kilder til miljøviden på IT-området
4) Holdninger, barrierer og behov
Derudover er alle interviewene enkeltvis beskrevet som casehistorier, og findes i bilag
A.
Der er foretaget interview med følgende institutioner:
 | 2 ministerier |
 | 2 statslige institutioner (Forsvaret og en undervisningsinstitution) |
 | 2 kommuner |
 | 2 amtslige institutioner (et hospital og en specialskole) |
 | 2 selvejende institutioner (en boligforening og en skole) |
De interviewede har jobtitler som IT-chefer (4 stk.), servicechef, edb-assistent,
afdelingsleder, assistent/indkøber af IT-udstyr, indkøber/regnskabsfører, teknisk chef
og regnskabschef.
De interviewede institutioner er blevet udvalgt på baggrund af deres spørgeskemaer om
miljøbevidste indkøb. De er udvalgt under hensyntagen til følgende forhold:
 | At de repræsenterer både stat, amt og kommune |
 | Størrelsen af institutionen/organisationen |
 | Erfaringer med miljøbevidste indkøb |
 | I hvilken grad Indkøbs Services rammekontrakter anvendes (da det ikke er interessant
kun at interviewe indkøbere, der udelukkende anvender rammekontrakter). |
3 af de valgte interviewpersoner har ingen erfaring med at stille miljøkrav. Disse er
medtaget, da det dels afspejler det generelle erfaringsniveau blandt indkøbere, og det
dels er interessant at belyse, hvilke barrierer de oplever for miljøbevidste indkøb.
Interviewpersonerne har generelt været villige til at deltage i interviewene, og har
haft interessante ting at fortælle. De havde kort tid inden interviewet forholdt sig til
miljøbevidste indkøb, da de udfyldte spørgeskemaet, hvilket kan have betydning for
deres tilgang til interviewet.
Når der i det efterfølgende anvendes benævnelsen indkøbere, refereres der til de 10
interviewede indkøbere i denne delundersøgelse, og ikke indkøbere generelt. For nemheds
skyld anvendes den fælles jobtitel "indkøbere" for de interviewede på trods
af, at det for de færreste er deres formelle jobtitel.
Langt størstedelen af de interviewede IT-indkøbere varetager indkøbsfunktionen
parallelt med øvrige IT-opgaver/administrative opgaver, så som support af medarbejdere,
teknisk assistance, installation af udstyr, ledelse og uddannelse af medarbejdere. Med
andre ord er indkøberne tættere på det IT-faglige end på det indkøbsfaglige. Det
positive ved denne organisering er, at de er meget tæt på brugerne, lytter til deres
ønsker og behov, og følger udstyret under brug. Barrieren i en miljømæssig sammenhæng
er, at det indkøbsmæssige fylder så lidt i deres arbejdsdag, og arbejdet med
miljøbevidste indkøb endnu mindre. Det er vanskeligt at prioritere tiden til det, især
hvis arbejdspladsen ikke har en grøn indkøbspolitik.
Den ledelsesmæssige opbakning til miljøbevidste indkøb er til stede på halvdelen af
de interviewede arbejdspladser. 5 af de 10 interviewede har en grøn indkøbspolitik,
heraf indeholder 3 formuleringer om at kontorelektronik er indbefattet. Indkøbere med en
grøn indkøbspolitik i ryggen er kommet længere med miljøhensyn ved indkøb af
kontorelektronik, end indkøberne uden en grøn indkøbspolitik.
Indkøbernes erfaringer med at stille miljøkrav omhandler primært energiforbrug og
bortskaffelsen af kontorelektronikken. De energimæssige krav har gennem mange år
været på dagsordenen, og kan relativt let håndteres af indkøberne gennem energimærker
og energideklarationer på produkterne. Derudover er der en direkte økonomisk gevinst,
som motiverer energihensynet.
Bortskaffelse af gammelt IT-udstyr er blevet et synligt problem for mange
IT-indkøbere. De har oplevet store affaldsmængder ved udskiftning til nyere udstyr,
hvilket har fået dem til at integrere krav om bortskaffelse eller adskillelse af
produkterne allerede i en indkøbsfase.
Ingen af de interviewede har egne formulerede retningslinier for hvordan miljøhensyn
prioriteres og integreres i indkøbet i praksis fx i form af miljøspørgeskemaer,
pointskemaer eller lignende. Procedurerne bag integration af miljøhensyn i indkøbene
ligger i indkøbernes hoveder, og miljøkrav stilles ad hoc.
Indkøbernes brug af redskaber til miljøbevidste indkøb omhandler primært brug af
energi- og miljømærker og brug af miljøvejledninger. Med hensyn til miljø og
energimærker kender mange TCO og Energy Star, på grund af deres store udbredelse. Færre
synes at møde det nordiske Svanemærke på kontorelektronik, men kender det dog fra andre
produktgrupper. De efterlyser en større udbredelse af Svanemærket, og ville bruge det,
hvis det fandtes.
Miljøvejledningerne kendes kun af 4 ud af de 10 interviewede indkøbere. Dette på
trods af at de alle burde have modtaget dem gennem deres abonnement hos Indkøbs Service.
Der efterlyses en bedre markedsføring af miljøvejledningerne.
De fleste indkøbere (med erfaring med miljøbevidste indkøb) får miljøinformationer
fra leverandørerne. Den generelle oplevelse er, at leverandørerne er forberedt på
miljøspørgsmål, og kan redegøre for produkterne miljøforhold. Det er dog primært
kvalitetsleverandørerne, der opleves som seriøse på miljøområdet. Indkøberne giver
udtryk for, at de er i stand til at vurdere seriøsiteten og kvaliteten af
leverandørernes miljøindsats og miljøinformationer.
Flere indkøbere lægger vægt på, at leverandørernes oplysninger suppleres med
uvildige oplysninger. IT-Brancheforeningens miljødeklarationer kendes af 3 informanter,
men anvendes ikke i større udstrækning. Igen peges der på, at man ønsker uvildigt
udarbejdede værktøjer.
På baggrund af interviewene med de 10 indkøbere peges der i kapitlet på betydende
barrierer for gennemførsel af miljøbevidste indkøb. En væsentlig barriere for at
gennemføre miljøbevidste indkøb er manglende viden. Det er dels viden om,
hvordan arbejdet startes op, struktureres og organiseres. Dels om hvordan
miljøoplysningerne findes og vurderes, samt hvilke hjælpeværktøjer der findes til
dette arbejde. Flere af de interviewede efterlyser opslagsmaterialer samt kortere
seminarer om miljøbevidste indkøb af IT-udstyr.
En tidsmæssig barriere er et problem for nogen informanter, der ikke kan
afsætte tid til kompetenceudvikling inden for miljøbevidste indkøb. Med hensyn til den
konkrete inddragelse af miljøkrav i indkøbet oplever flertallet af de interviewede ikke
et tidsmæssigt problem.
En organisatorisk barriere er central for de indkøbere, der ikke har en
grøn indkøbspolitik (halvdelen af de interviewede). Her er der ledelsesmæssigt ikke
taget ansvar for at placere miljøhensyn på indkøberens dagsorden. Et par af de
interviewede ved ikke, om arbejdspladsen har en grøn indkøbspolitik, hvilket vidner om
manglende handling og organisation bag ordene.
En økonomisk barriere nævnes af enkelte indkøbere, men det er tilsyneladende
primært indkøbere uden erfaring med miljøbevidste indkøb, der ser prisen som en
barriere. Indkøbere, der har erfaring med indkøb af miljøvenlige produkter, oplever dem
ikke væsentligt dyrere end andre. Der påpeges, at der er så mange andre forhold, der
influerer på prisen, at miljøvenlighed ikke er afgørende for den samlede udgift.
Organiseringen af IT-indkøb er blandt 9 ud af 10 interviewede karakteriseret ved, at
det er skilt ud fra det øvrige indkøb til arbejdspladsen, det vil sige, at
IT-indkøberne refererer til en IT-afdeling og ikke en indkøbsafdeling. Det er gældende
for alle, at det er IT-faglige personer der står for indkøbene, og at indkøbene af
IT-udstyr på arbejdspladsen ikke foretages af andre end den IT-ansvarlige.
Denne organisering af indkøbene har betydning for at:
- IT-indkøberne har meget tæt kontakt til brugerne og produkterne i
brugsforløbet
- IT-indkøberne har en anden primær faglighed end indkøb, og har dermed
vanskeligere ved at prioritere miljø i indkøbet
Ovenstående forhold vil blive uddybet i det følgende
Den tætte kontakt til brugerne og produkterne i brugsforløbet har de
interviewede i kraft af, at de ud over indkøb af IT-udstyr er IT-ansvarlige og typisk
står for support af medarbejdere, IT-drift og administration og eventuelt uddannelse af
medarbejdere.
Den tætte kontakt til brugerne betyder, at de interviewede føler et stort ansvar over
for brugerne, og gør meget for at tilfredsstille brugernes ønsker. I flere interview er
givet eksempler på, hvordan der nedsættes brugergrupper forud for et stort IT-indkøb,
fx ved indkøb af nye Pcere på arbejdspladsen. Her kan medarbejderne/brugerne teste
maskinerne og skærmene og udtrykke ønsker, om hvilke de foretrækker. Medarbejdernes
krav er ofte arbejdsmiljørelaterede, og de typiske forhold, der prioriteres, er støj og
stråling. Et par af de interviewede nævner direkte, at arbejdsmiljøforhold har større
betydning end miljøforhold.
Den høje grad af brugerkontakt har således betydning for, at arbejdsmiljøforhold
kommer på indkøberens dagsorden, men ingen af de interviewede fortæller, at
brugerkontakten styrker miljøbevidstheden i indkøbet, da det ikke er et område brugerne
forholder sig til. Det er altså indkøberen alene, der i planlægningen af indkøbet skal
være opmærksom på at stille miljøkrav til produkterne.
At de interviewede indkøbere ikke har indkøb som deres primære faglighed,
kommer blandt andet til udtryk ved, at de typisk kun bruger et mindre antal timer om ugen
på IT-indkøb (i gennemsnit ca. 7 timer hvilket inkluderer 2 halvtidsbeskæftigede
indkøbere), Derved er indkøb i sig selv en mindre del af arbejdet, og miljøhensyn i
indkøbet er for mange et marginalt arbejdsområde. Når indkøbere er
fuldtidsbeskæftiget med indkøb, kan de lettere definere miljø som et område de
prioriterer i deres arbejde samt udvikle generelle metoder og kriterier, der anvendes til
at stille miljøkrav ved indkøb af alle produktgrupper.
At IT-indkøberne jobmæssigt er tættere på IT end på indkøb, kommer i nogle
tilfælde til udtryk ved, at de ikke er vidende om, hvorvidt der findes en grøn
indkøbspolitik på arbejdspladsen.
8 af de 10 interviewede anvender en eller anden udstrækning Indkøbs Services
rammekontrakter. De 8 indkøbere lader mellem 30% og 95% af indkøbene foregå gennem
rammekontrakterne.
3 af de interviewede har ingen erfaringer med miljøbevidst indkøb af
kontorelektronik. De fortæller, at deres opmærksomhed på miljøområdet endnu ikke er
udvidet til også at dække indkøb af kontorelektronik. De tager til gengæld
miljøhensyn ved indkøb af kontorartikler og rengøring, og forestiller sig, at
miljøhensyn ved indkøb af IT-udstyr vil spille en større rolle i fremtiden.
5 af de interviewede har grønne indkøbspolitikker, heraf præciseres det i 3 af dem,
at de grønne indkøb også omfatter kontorelektronik. 3 af indkøberne har ingen grøn
indkøbspolitik, og 2 indkøbere ved ikke, om deres arbejdsplads her en grøn
indkøbspolitik.
De, der har en grøn indkøbspolitik, er typisk nået længere i deres miljøbevidste
indkøb inden for kontorelektronik. Det gælder i særdeleshed dem, der har
kontorelektronikområdet formuleret ind i deres indkøbspolitik.
Den praktiske del omkring hvordan der konkret stilles miljøkrav ved indkøb, og hvad
der prioriteres, har ingen af de interviewede indkøbere nedskrevne retningslinier for.
Deres praksis omkring at stille miljøkrav i indkøbet er ikke formaliseret eller
standardiseret. Fremgangsmåden ligger i deres hoveder, og formuleringen af miljøkrav ved
indkøb er tilsyneladende meget ad hoc præget.
De 7 indkøbere, der har erfaring med miljøbevidste indkøb, nævner at de tidligere
har stillet følgende typer af miljøkrav:
- Krav om energiforbrug, genanvendelse af udstyr/returordninger
- Brug af energimærker og Svanemærket
- Energiforbrug, adskillelse af udstyr, mærkning af plasttyper
- Energiforbrug, TCO-mærket, ingen bromerede flammehæmmere, mulighed for genanvendelse
- Energiforbrug og bortskaffelse af Pcere.
- Energiforbrug, adskillelse af Pcere, krav om tilbagetagning
- Adskillelse af Pcere
Heraf ses det, at langt de fleste krav vedrører energiforbrug og bortskaffelsesfasen.
At der stilles krav til energiforbruget er ikke overraskende, da det er et område, der
har været fokus på i mange år, samt at det er et område, der er relativt let at stille
krav til. Der opnås samtidigt også en direkte besparelse for indkøberen.
Opmærksomheden på bortskaffelsen er måske mere overraskende. Flere af de
interviewede fortæller, hvordan erfaringen med enorme mængder affald har lært dem at
tage højde for det allerede ved indkøbet. Det vil sige, at de store mængder affald er
med til at synliggøre og markere problemet for indkøberne, hvorimod andre miljømæssige
problemstillinger er mere diffuse for dem fx brug af PVC.
Et par af de interviewede, der slet ikke har erfaring med at stille miljøkrav ved
indkøb, gør opmærksom på, at de sørger for på at bortskaffe udstyret korrekt. Man
kan forestille sig, at det næste skridt for dem i den retning bliver at stille krav om
bortskaffelsen allerede i indkøbsfasen.
Erkendelsen af at miljøproblemer kan løses allerede i indkøbsfasen, tager tid for
indkøberne. Nogle gode og lette succeser fx på affaldsområdet kan være med til at
åbne op for deres forståelse af de miljømæssige muligheder på andre områder.
Nogle af de interviewede indkøbere, der ikke har så megen erfaring med miljøbevidste
indkøb, tænker primært på arbejdsmiljø (stråling og støj), når talen falder på
miljø. Det ydre miljø er endnu ikke i samme grad på dagsordenen, som de
arbejdsmiljømæssige forhold i forbindelse med kontorarbejde.
Der er i interviewene blevet spurgt til 2 typer af redskaber og deres holdning til
redskabernes anvendelighed. Det drejer sig om:
- Miljø og energimærker
- Informationsværktøjer (Miljøstyrelsens Miljøvejledninger og IT-Brancheforeningens
miljøvaredeklaration).
Mange af de interviewede kender TCO- og Energy Star-mærkerne, hvilket formentlig
skyldes deres store udbredelse. At informanterne kender mærkerne er ikke altid
ensbetydende med, at de stiller krav om at mærkerne skal være på produkterne, når der
indhentes tilbud. Nogle gange er det en tilfældighed, at de er på produkterne, i andre
tilfælde bruges mærkerne aktivt ved indkøb.
En indkøber fortæller, hvordan hun har stor tillid til TCO-mærket, da hun ved, at
Sverige stiller større krav til det miljømæssige og ergonomiske område. Hun beskriver
mærket som et holdepunkt i hendes miljøbevidste indkøb. Det letter arbejdet for hende,
når hun har et fast redskab at forholde sig til. Derudover har udbredelsen stor
betydning, idet der er forskellige mærkede produkter at vælge imellem.
Mange af indkøberne kender Svanemærket, men synes ikke, de ser det på
kontorelektronik. I flere tilfælde stammer deres viden fra deres private
forbrugererfaringer. En indkøber peger direkte på, at Svanemærket kunne være et godt
redskab, hvis det blot var mere udbredt. Oplevelsen af en manglende udbredelse af
Svanemærket stemmer overens med, hvordan markedet ser ud. På interviewtidspunktet havde
ingen leverandører på det danske marked licens til Blomsten eller Svanen på
Pcere, på trods af at kriterierne var blevet udviklede.
At indkøberne kender mærkerne, er ikke ensbetydende med, at de ved, hvad mærkerne er
en garanti for. En af de interviewede udtrykker ønske, om at kende mere til hvad
mærkerne står for. En anden informant fortæller tilsvarende, at leverandøren ofte blot
refererer til standarder, og så er det op til indkøberen selv at finde ud af, hvad der
ligger bag.
5.5.2 Informationsværktøjer
4 af de 10 interviewede kender Miljøstyrelsen Miljøvejledninger. En indkøber har
hørt om dem, men kender dem ikke selv. Tilbage er 5 indkøbere, der aldrig har hørt om
eller anvendt Miljøvejledningerne.
De 4 indkøbere har forskellige meninger om Miljøvejledningerne:
 | En indkøber beskriver, hvordan han anvender dem af og til efter behov, og han synes de
er udmærkede og anvendelige. |
 | En anden påpeger, at de er alt for omstændelige og for vanskelige at bruge for folk,
der ikke er vant til at læse. Den interviewede vil hellere anvende miljømærker, der er
nemmere at gå til. |
 | 2 indkøbere mener, at det er et problem, at tiden løber fra miljøvejledningerne inden
for IT-området. Det er dog ikke indkøbere, der har anvendt Miljøvejledningerne i stor
udstrækning, så deres holdning er ikke erfaringsbaseret. |
 | Endelig påpeges det, at Miljøstyrelsen er for dårlig til at komme ud med
Miljøvejledningerne. Der sammenlignes med Arbejdstilsynet, der er langt mere synlige med
deres vejledninger, og en tilsvarende synlighed fra Miljøstyrelsens side efterlyses. Det
skal dog nævnes i denne sammenhæng, at alle indkøbere med abonnement hos Indkøbs
Service automatisk får tilsendt Miljøstyrelsens Miljøvejledninger løbende. |
IT-Brancheforeningens miljødeklaration er der 3 ud af 10 indkøbere, der kender, og
ingen af dem anvender dem i stor udstrækning. En af de 3 har kun hørt om dem og har
ingen personlige erfaringer med brug af deklarationen. Holdningen til
miljødeklarationerne blandt de 2 indkøbere der har anvendt dem er: Dels at oplysningerne
i dem er for komplicerede og detaljerede, og dels at produktet ikke er neutralt, da det er
udarbejdet af Brancheforeningen. Det påpeges dog, at det er et vigtigt signal,
Brancheforeningen sender med deres arbejde. Det viser, at de gør noget på området.
5.5.3 Miljøoplysninger fra
leverandører
Stort set alle de interviewede med erfaring med miljøbevidste indkøb anvender
leverandørerne til at give miljøoplysninger om deres produkter, når de planlægger et
indkøb. Flere påpeger, at en del leverandører har svar parat, når de spørger til
miljøsiden. Dog nævnes det, at der en tydelig forskel, og at nogen leverandører er mere
seriøse på det miljømæssige område. Det nævnes, at det oftere er leverandører af
kvalitetsprodukter, der er miljøbevidste.
Nogen leverandører anvender selv det miljømæssige som et salgsargument, hvilket
opleves positivt af flere indkøbere. Visse af indkøberne nævner, at de lægger stor
vægt på, at leverandørernes oplysninger suppleres med uvildige oplysninger.
En indkøber beskriver, hvordan miljøinformationer fra leverandørerne ofte er noget
der refererer til forskellige typer af godkendelser. Det er så op til indkøberen selv at
søge mere viden om, hvad godkendelserne står for.
5.5.4 Øvrige kilder til
miljøinformation
Flere af de interviewede anvender Internettet til at søge efter miljømæssige
oplysninger om kontorelektronik. De mener, at det har den fordel, at oplysningerne er helt
friske.
Desuden anvendes Forbrugerstyrelsen til at få uvildige tests om IT-udstyr. En
indkøber nævner, at Miljøstyrelsens hjemmeside er et af de steder, han vil starte med
at finde oplysninger vedrørende miljøvurderinger af produkter. En informant nævner
Kommunernes IT-forening som et sted, hvor han får informationer om miljø og indkøb.
Endelig er der en indkøber, der bruger det pågældende amts miljøvejledninger. Han har
tidligere deltaget i en miljøgruppe nedsat af amtet, hvor man diskuterede grønne indkøb
generelt.
5.5.5 Kvalitet og miljø
Indkøberne, der har erfaring med brug af miljøvenlig kontorelektronik, er blevet
spurgt deres opfattelse af kvaliteten. En arbejdsplads har forsøgt sig med indkøb af en
Svanemærket kopimaskine. Den måtte leveres tilbage, da kvaliteten ikke var
tilfredsstillende. En anden informant fortæller til gengæld, at han ikke oplever nogen
forskel i kvaliteten inden for Pcere, når der er tale om miljøvenlige Pcere.
Inden for salg af Pcere fremhæves det, at det er de seriøse og
kvalitetsbevidste leverandører, der har satset på miljø. Her er der ingen
uoverensstemmelser mellem kvalitet og miljø, tværtimod følges de ad.
Kvalitet er et kompliceret begreb på IT-området, da mange forhold er afgørende for,
hvordan produktets kvalitet opleves, fx leveringssikkerhed og hastighed, driftssikkerhed,
funktionalitet, teknisk support under brug, kapacitetsforhold etc. Miljø er på den ene
side i konkurrence med alle disse kvalitetsparametre, når indkøberen skal træffe et
produktvalg. På den anden side udelukker miljøhensyn sjældent de øvrige
kvalitetsparametre og kan derfor integreres parallelt med de øvrige hensyn.
Et karakteristika, der kendetegner hovedparten af interviewene med offentlige
indkøbere, er en generel positiv indstilling til at integrere miljøkrav i indkøbet. De
oplever, at deres miljøkrav nytter, og gør en forskel.
Mange af de interviewede mener, at de har et ansvar for at stille miljøkrav som
offentlige indkøbere. De ser det både som et ansvar over for deres kolleger og som et
generelt samfundsmæssigt ansvar for, at det offentlige går foran, og fejer for egen
dør. En indkøber beskriver det med, at hvis ikke man i det offentlige kan stille
miljøkrav, så kan andre heller ikke.
På trods af den grundlæggende positive indstilling blandt indkøberne kan der spores
flere barrierer for miljøbevidste indkøb.
5.6.1 Barrierer for
miljøbevidste indkøb
Der tegner sig 4 hovedtyper af barrierer blandt de interviewede:
 | En vidensmæssig |
 | En økonomisk |
 | En organisatorisk |
 | En tidsmæssig. |
Den vidensmæssige barriere er en særdeles væsentlig barriere. Den kommer
bl.a. til udtryk ved de manglende erfaringer med miljøbevidste indkøb (3 ud af de 10
indkøbere har ingen erfaringer). Der mangler viden til at komme i gang med grønne
indkøb, og det er viden på såvel et ledelsesmæssigt som et indkøbsmæssigt niveau.
Derudover mangler der viden om mulige redskaber til miljøbevidste indkøb. Det er fx
viden om eksistensen af Miljøvejledningerne. (Som nævnt tidligere kendes de kun af
halvdelen af de interviewede på trods af, at det er relativt miljøpositive indkøbere
der har deltaget i interviewene). Det er viden om metoder til at finde miljøoplysninger,
det er viden om metoder til at prioritere indsatsen, det er viden om hvilke
vidensinstanser/personer, der kan hjælpe med miljøbevidste indkøb (internt som
eksternt), og det er viden om hvad, der ligger bag de forskellige mærkningsordninger og
standardiseringsordninger.
Den vidensmæssige barriere er for nogen af de interviewede erkendt. De udtrykker, at
de savner oplysninger om miljøbevidste IT-indkøb. Nogle vil gerne deltage i et kortere
kursus, og undrer sig over, at de ikke tidligere har set nogen kurser inden for emnet.
Andre efterlyser skriftligt materiale, da de oplever det som vanskeligt selv at indsamle
de nødvendige oplysninger og metoder.
Den økonomiske barriere opfattes som en særlig stor barriere for indkøbere,
som ikke har erfaring med miljøbevidste indkøb. De mener, at den
miljøvenlige kontorelektronik er dyrere, og begrunder blandt andet deres manglende
miljøhensyn med et økonomisk argument. Modsat oplever indkøberne, der har erfaringer
med miljøbevidste indkøb, ikke en stor prisforskel. De forklarer, at der er så mange
andre forhold, der spiller ind på udgifterne til IT-udstyr, at miljøhensyn eller ej ikke
er afgørende.
Visse af de organisatoriske barrierer er allerede beskrevet tidligere i dette
kapitel under 5.3 Organisering af IT-indkøbet. Derudover ligger der en organisatorisk
barriere i, at der ikke er politisk og ledelsesmæssig opbakning til miljøbevidste
indkøb på 5 af de interviewede arbejdspladser. Disse 5 arbejdspladser har ikke en grøn
indkøbspolitik.
Organiseringen af IT-indkøbene er ydermere karakteriseret ved, at indkøberne ikke
anvender den miljømæssige kompetence, som findes i organisationen, fx i kommunernes
tilfælde i deres miljøafdeling. De mangler samarbejde på tværs mellem indkøbere og
miljøfagligt personale. Endelig efterlyses, som allerede beskrevet, en intern
organisatorisk opbakning til at formulere miljøkrav. Den pågældende indkøber savner en
tilsvarende faglig sparring, som hun får fra sikkerhedsorganisationen, når der skal
defineres arbejdsmiljømæssige krav ved indkøb af kontorelektronik.
Arbejdet med grønne indkøb kan oplagt integreres i sikkerhedsorganisationen, da der i
mange tilfælde er sammenfald mellem arbejdsmiljø og miljøkrav på IT-området.
Den tidsmæssige barriere er ikke central ifølge indkøberne. Størstedelen
giver udtryk for, at de selv kan tilrettelægge deres arbejde, og selv kan prioritere at
bruge tid til miljøkrav, hvis de ønsker det.
Til gengæld påpeges et tidsmæssigt problem i forhold til kompetenceudvikling. En
fortæller, at han ikke kan tage sig tid til læse om miljøbevidste indkøb en halv dag,
da miljø har så lav prioritet på arbejdspladsen. En anden fortæller, at hun vanskeligt
kan afsætte tid til at tage på kurser/seminarer om miljøbevidste indkøb. Den manglende
prioritering af tid til kompetenceudvikling inden for miljøbevidste indkøb har ofte rod
i en manglende ledelsesmæssig prioritering af miljøbevidste indkøb.
Den tidsmæssige barriere kommer altså mere til udtryk i forhold til
kompetenceudvikling og mere tidskrævende aktiviteter, end den gør for den praktiske
integration af miljøhensyn i indkøbene.
Endelig kan det tilføjes, at 2 informanter oplever indkøb af specialprodukter som en
barriere. Det drejer sig om Forsvaret og på en specialskole for handicappede børn. Der
stilles henholdsvis særlige sikkerhedsmæssige og tekniske anvendelseskrav, hvilket
betyder, at miljøhensyn bliver tilsidesat.
5.6.2
Behov for kompetenceudvikling inden for miljøbevidste kontorelektronikindkøb
Mindst halvdelen af de interviewede er positive indstillet over for at modtage et kort
kursus eller seminar om miljøbevidste indkøb. Dog påpeges det, at der er mange andre
arbejdsopgaver, der skal passes, og derfor kan der ikke afsættes for lang tid til et
kursus.
Følgende tilkendegivelser om kompetenceudvikling gennem kurser/seminarer er blevet
udtrykt:
 | Positiv, hvis det prioriteres fra ledelsens side |
 | Positiv, når og hvis der kommer mere fokus på miljø i organisationen |
 | Positiv, et seminar om miljøbevidste IT-indkøb efterlyses, og indkøberen kan
prioritere en dag til det |
 | Positiv, men det må ikke være for dyrt |
 | Måske positiv over for et seminar, et edb-kursus vil blive prioriteret højere -
negativ, oplysninger findes på Internettet. |
Det påpeges, at et seminar specifikt skal omhandler kontorelektronik og ikke
miljøbevidste indkøb generelt.
Flere af de interviewede savner skriftligt materiale at slå op i. En formidling og
information om Miljøvejledningerne vil formentlig kunne dække en del af dette behov, da
halvdelen af indkøberne ikke kender Miljøvejledningerne. Dog skal det nævnes at
efterlysningen af materiale også kommer fra indkøbere, der i forvejen anvender
Miljøvejledningerne.
En udtrykker ønske om at modtage information om miljøbevidste indkøb i en samlet
form. Holdningen er, at det er en kunst at få opsamlet information, og det vil
indkøberen gerne have hjælp til.
5.6.3 Indkøbernes
oplevelse af leverandørerne
Som tidligere nævnt oplever indkøberne, at der er forskellige grader af
miljøbevidsthed blandt leverandørerne. Det er primært leverandørerne af
kvalitetsprodukter, der tager det miljømæssige seriøst.
Flere af de interviewede oplever, at leverandørerne anvender miljø som en
konkurrenceparameter, dog oplever en enkelt det modsatte.
Der gives følgende udsagn om leverandørerne:
 | Leverandørerne undrer sig ikke over miljøkrav, det er de forberedt på. |
 | Sælgerne lytter ikke altid til de krav og spørgsmål, der stilles. Miljø er ikke en
væsentlig konkurrenceparameter |
 | Leverandører, der ikke kan leve op til miljøkrav, dumper priserne. |
 | Leverandørerne er vant til at møde miljøkrav. Hvis man som indkøber lægger vægt
på det miljømæssige, gør leverandørerne det også |
 | Leverandørerne kan svare på spørgsmål om miljø |
 | Leverandørerne opfatter miljø som en væsentlig konkurrenceparameter. |
Leverandørerne bliver ikke overraskede, når de mødes med miljøkrav, men der er
blandt indkøberne forskellig holdning til, hvor aktive leverandørerne er med selv at
oplyse om miljøforhold.
Tilsyneladende afhænger opfattelsen af miljø som en konkurrenceparameter også af,
hvor miljøinteresseret indkøberen er. Således er der en tendens til at indkøberne, der
stiller miljøkrav, i højere grad oplever miljø som en konkurrenceparameter.
5.6.4 Centralisering af
miljøvurderingerne
Flere af de interviewede, der anvender Indkøbs Services rammekontrakter, er positive
over for Indkøbs Services arbejde med miljø. Der udtrykkes en holdning til, at det er
fornuftigt at centralisere miljøarbejdet hos Indkøbs Service, da alle IT-indkøbere ikke
kan være miljøspecialister.
En fortæller hvordan de kigger på miljøforhold, når de skal vælge en af Indkøbs
Services leverandører. Indkøberen oplever det som en stor fordel, at forarbejdet med at
stille miljøkrav er gjort af Indkøbs Service.
En indkøber udtrykker utilfredshed med, at rammeaftalerne ikke fornys oftere.
Rammeaftaler inden for det IT-tekniske område skal være helt friske, for at hun har
tillid til dem.
5.6.5 Forventninger til fremtiden
Mange af de interviewede indkøbere forventer, at miljøudviklingen inden for
kontorelektronik vil fortsætte i en positiv retning. Forventningerne omhandler både
deres egen indsats med at stille miljøkrav, men også at leverandørerne vil blive bedre
til at imødekomme kravene. Et par af de interviewede udtrykker en forventning om, at
miljøkrav er noget producenter og leverandører i fremtiden, automatisk vil tage hensyn
til som en naturlig del af produktionen.
Der udtrykkes forventning om, at konkurrencen på miljø vil øges med tiden.
Miljøhensyn er kommet for at blive, og den miljømæssige udvikling på området der
allerede er sket, vil fortsætte.
En informant supplerer med et ønske om stærkere EU-regulering på området, fx gennem
brug af afgifter så det ikke kan betale sig at producere de miljøbelastende produkter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top | |