| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Udredning om miljødeklaration af forbrugerelektronik fra viden til handling
I dette kapitel foreslås en simpel miljødeklaration for forbrugerelektronik og
tilhørende brugervejledningerne til forbruger og producent. Miljødeklarationen er en del
af et beslutningsgrundlag for Elektronikpanelet om, hvorvidt der skal gennemføres en
beta-test indenfor et egnet segment indenfor forbrugerelektronikområdet.
Der gives desuden anvisninger på, hvordan forbrugeren skal forstå miljødeklarationen
og hvordan producenten skal udfylde den. Begge vejledningerne er indsat så de kan tages
ud og forstås uafhængigt af rapporten.
Miljødeklarationen og vejledningerne blev sendt til høring (2. høring) hos
forskellige interessenter bestående af følgegruppen samt producenter, brancheforeninger
og forbrugerorganisationer. Disse var udover følgegruppen Compaq, FDB, en journalist,
Hifiklubben, AudioNord og Dansk Varefakta.
Formålet med høringen var at få kommentarer til valg af parametre,
miljødeklarationen og brugervejledningernes udformning. Til hjælp for Elektronikpanelets
beslutningsgrundlag om, hvorvidt der skal gennemføres en beta-test indenfor et egnet
segment indenfor forbrugerelektronikområdet bringes kommentarerne i dette kapitel efter
figur 5.1.
Anden høringsrundes kommentarer var generelt positive, når det drejede sig om
miljødeklarationens udformning. Den blev opfattet som logisk og overskueligt opbygget og
med en informationsmængde, der er tilstrækkelig for forbrugeren. Valget af parametre
blev opfattet som relevant. Der var dog både positive og negative kommentarer til deres
indhold.
Nedenstående miljødeklaration for forbrugerelektronik viser det forslag, der blev
sendt ud til 2. høringsrunde. Kun sproglige rettelser er medtaget, mens de mere
substantielle kommentarer kan læses senere i kapitlet.
Figur 5.1.
Eksempel på miljødeklaration for forbrugerelektronik.

5.1.1.1 Miljødeklarationen
Selve miljødeklarationen opfattes som let forståelig og med et præcist sprog af
høringsgruppens medlemmer. Den er overskueligt opbygget og mængden af information virker
tilstrækkelig, især når de gode råd nederst i miljødeklaration er taget med.
Produktets levetid bør angives i miljødeklarationen, da produktets miljøegenskaber
afhænger af denne. Det er en mangel, at forslaget ikke medtager produktets
brugsegenskaber. Dette kan blive en væsentlig barriere for brugen af miljødeklarationer.
Forbrugeren vil prioritere dette langt højere end miljøspørgsmålet.
5.1.1.2 Parametrene
Energiforbrug oplyst som effektforbruget i drift og standby er overkommelige og
relevante oplysninger at medtage i miljødeklarationen og er samtidig nemme at skaffe. Dog
skal effektforbruget i drift og i standby defineres nærmere, da der ikke findes en fast
standard for dette. F.eks. oplyser producenterne et driftforbrug for samme produkttyper ud
fra, om det står tændt, eller når det spiller med forskellige udgangseffekter. Den
samme PC kan have forskellige standby funktioner med forskellige effektforbrug.
Det skal fremhæves både i vejledningerne og i skemaet og brugsanvisningerne til
skemaet, at hvis apparatet ikke kan afbrydes, så skal man se på standby (eller sleep)
effektforbruget.
Forbrugerne vil finde parameteren Uønskede stoffer relevant og forståelig. At
opgøre tilstedeværelsen af et indhold som JA eller NEJ kan medføre, at parameteren på
sigt bliver noget forbrugeren overser i sit valg af produkt. I dag er der nogle af de
nævnte uønskede stoffer i hjælpeskemaet, hvor der ikke er tekniske eller financielle
alternativer, som kan medføre, at et JA ændres til et NEJ, hvilket vil resultere i et
samlet JA i miljødeklarationen. Dette kan f.eks. medføre, at stort set alle TV apparater
på markedet får prædikatet, at de indeholder uønskede stoffer, og at folk derfor ikke
forholder sig til punktet i miljødeklarationen.
Enkelte af høringsgruppens medlemmer ønsker en miljødeklaration, hvor indholdet af
tungmetaller og halogenerede forbindelser er vægtede, så forbrugeren får mulighed for
at inddrage dette i deres valg.
Når affaldshåndteringen angives, er det nødvendigt at have nogle definitioner af,
hvad der menes med materialets genanvendelighed, da alle produkter i princippet kan opnå
et højt genanvendelsespotentiale, hvis der blot bruges nok ressourcer på det.
Genanvendelsen bør vise det, der potentielt kan genanvendes i Danmark.
Kommentarerne fra høringsrunden viser overvejende, at de 3 valgte parametre er
relevante at medtage i miljødeklarationen, og formatet blev opfattet som logisk og
overskueligt opbygget og med en informationsmængde, der er tilstrækkelig for
forbrugeren.
Dog fandt høringen det væsentligt, at den potentielle genanvendelse blev defineret
nærmere.
Der er en risiko for, at parameteren Uønskede stoffer ikke vil tilgodese samtlige
miljøtiltag foretaget i branchen. F.eks. medtages ikke brugen af organiske
opløsningsmidler i produktionen af elektronik, hvorfor producenten ikke får kredit for
at udskifte disse med mindre miljøskadelige stoffer, som ikke er baseret på organiske
opløsningsmidler. Det kan være svært at medtage samtlige miljøaspekter i
miljødeklarationen, da det prioriteres højt, at den bliver simpel. Uønskede stoffer
blev ligeledes vurderet som "vanskelig" for producenterne. Det skyldes en risiko
for, at der for nogle produktgrupper ikke findes tekniske eller finansielt overkommelige
alternativer, som medfører, at et JA kan ændres til et NEJ i miljødeklarationen.
Vejledningerne er sat ind i bilag A (vejledning til producent) og i bilag B (vejledning
til forbruger).
Bilag A: vejledning til producenten består af 4 særskilte sider:
- Baggrund for valg af miljøparametre i miljødeklaration
- Vejledning til at udfylde miljødeklaration
- Hjælpeskema til at udfylde miljødeklaration
- Miljødeklaration til udfyldning
Bilag B: vejledning til forbrugeren består af 3 sider, der skal læses i sammenhæng:
 | Baggrund for miljødeklaration |
 | Hvordan man anvender en miljødeklaration |
 | Eksempel på udfyldt miljødeklaration for en videomaskine |
I det følgende gives et sammendrag af de væsentligste kommentarer fra 2.
høringsrunde, der havde til formål at vurdere udformningen og indholdet af
vejledningerne. Kun sproglige kommentarer er indføjet i de viste vejledninger.
Det skal fremgå lidt tydeligere både i den allerførste sætning og i
sprogbrugen, hvem de pågældende vejledninger henvender sig til.
Vejledningen skal være mere simpel og direkte i sproget. Sproget er for tungt og
teksten for lang. Et gennemtænkt layout, sprog og design er meget vigtigt for at formidle
det "tørre" stof ("tørt" set med en forbrugers øjne når han skal
til at købe et stykke "legetøj"), hvis man skal have folk til at læse
miljødeklarationen.
Der bør være færre gentagelser og bedre og mere uddybende forklaringer til f.eks.
halogenerede forbindelser, som bør følges med en forklaring, så forbrugeren kan
gennemskue, hvad der her er tale om. F.eks. skal det kort forklares, hvorfor de er i
produkterne, f.eks. at ledninger er lavet af PVC for at give dem nogle egenskaber og, at
der er flammehæmmende stoffer for at skærpe sikkerheden.
Vejledningen bør beskrive, hvordan forbrugeren kan eller evt. bør vægte de
forskellige parametre i forhold til hinanden. Det er vigtigt, at forbrugeren oplever
"hvad han kan gøre" i stedet for at komme med henstillinger, som man ikke
bliver klogere af.
Det anbefales ikke at bruge ord som effektforbrug i vejledningen men i stedet energi-,
strøm- eller elforbrug, som bedre kan relateres til husholdningen.
Hjælpeskemaet er som udgangspunkt godt og selvforklarende. De 10 miljøbelastninger,
producent/importør skal forholde sig til i hjælpeskemaet, er alle relevante, men
opløsningsmidler skal tilføjes. Mange fabrikanter har brugt penge på at udvikle
vandbaserede lakker, som ikke afgiver opløsningsmidler hjemme hos forbrugeren. Nogle
plastmaterialer afgiver også opløsningsmidler de første gange, de bliver driftsvarme.
Vedr. de uønskede stoffer, så var det jo hensigten, at spørgsmålene skulle rette
sig mod de mest miljøbelastende/uønskede/farlige stoffer og, at spørgsmålene inden for
en overskuelig horisont (1 - 2 år) skulle kunne besvares med "nej". Derfor skal
spørgsmålet om PVC i kabler slettes; der er ikke udsigt til PVC-fri kabler lige med det
første. Det er vigtigt, at forbrugerne også ser, hvordan de enkelte spørgsmål er
besvaret; de skal have adgang til at se listen på én eller anden måde.
Hjælpeskemaet bør føre frem til, at genanvendeligheden opgives som det procentvise
indhold af rene materialer og herefter udregnes ved hjælp af nøgletal for de materialer,
der potentielt kan og bliver genanvendt i Danmark.
Det bør beskrives bedre i vejledningen, hvordan importøren skal forholde sig eller
gøre, hvis han ikke kan få de fornødne oplysninger fra producenten.
Nødvendigheden og omfanget af kontrol blev diskuteret i følgegruppen og under
høringsrunden. Diskussionen af dette aspekt blev betragtet som væsentlig for at opnå
forbrugernes tillid til miljødeklarationen. En tilbundsgående vurdering og diskussion af
kontrol er uden for projektets rammer men vil kort blive berørt i dette kapitel som
følge af aspektets væsentlige betydning for miljødeklarationens markedssucces.
Der er gennemført flere undersøgelser af forbrugernes holdninger til mærkning.
Konklusionerne i disse undersøgelser har været:
 | Forbrugerne mener, at mærkning og miljødeklarationer er vigtige. |
 | Det har stor betydning for forbrugerne, at mærkningen administreres af en uvildig 3.
part. |
 | Det har stor betydning for forbrugerne, at oplysningerne er kontrollerede. |
(Oplysningerne er hentet fra Forbrugerstyrelsens rapport 1993.3 "Mærkning
rettet til forbrugerne", Forbrugerstyrelsens undersøgelse af mærkning fra
efteråret 1997 og Råd & Resultater 1998 nr. 1)
Det blev nævnt, at for at opnå en god troværdighed omkring miljødeklarationen skal
oplysningerne fra producenten om indhold af halogenerede forbindelser kontrolleres. En
sådan kontrol bør kunne foretages af importørerne eller endnu bedre ved en 3. parts
certificering. Dog vil en 3. parts certificering gøre produkterne dyrere og medvirke til,
at miljødeklarationernes udbredelse begrænses. Der bør foretages en afvejning af
konsekvenserne af et fordyrende led og dets betydning for miljødeklarationens udbredelse.
En 3. parts certificering vil give ekstra arbejde og dyrere produkter, som i sidste ende
skal betales af forbrugerne.
For at opnå troværdighed over for forbrugeren vil det være nødvendigt med en
"tro og love" erklæring fra enten producenten eller importøren således, at de
kan hænges juridisk op på urigtige oplysninger. Hvis ikke vil mange fabrikanter og
importører skrive usande oplysninger ind i miljødeklarationerne for at få en
handelsfordel. Der skal være kontrol med mærkningen for at undgå, at den bliver
utroværdig både blandt forbrugerne og producenterne.
Troværdigheden vil ikke være et problem, sålænge det kommer fra en officiel instans
tydeliggjort med et logo. Derfor er det ikke nødvendigt med 3. parts certificering.
Accepten falder ikke på, om folk tror på indholdet eller den institutionelle
troværdighed etc., men et succeskriterium er i højere grad formen end indholdet. Et
samlet koncept med et klart og præcist hovedbudskab på dette, gerne baseret mere på
humor end på frygt, da folk er trætte af at blive prikket på deres dårlige
samvittighed. Giv i stedet et regneeksempel på, hvad det koster at have et apparat
stående på standby i et år.
Det bør antydes, at miljødeklarations ordningen må forventes at have en form for
administrativt ophæng. Det kan man gøre ved i forbrugervejledningen at skrive:
"Oplysningernes troværdighed er sikret af XX", eller "Miljøoplysningerne
er verificeret af XX". Og i vejledningen til producent/importør at skitsere
oplysninger om: dataverifikation, godkendelse eller anerkendelse af miljødeklarationen,
gebyr, kontrol med brug af miljødeklarationerne, hvilket organ der udvikler/specificerer
målemetoder o.l.
Det er vigtigt, at forbrugeren opfatter, at miljødeklarationen er en frivillig ordning
og ikke opfatter den som en godkendelse af produktet. Derfor bør miljødeklarationen
være forsynet med en forklaring, hvoraf det fremgår, at der er tale om en frivillig
ordning, og at der ikke er tale om et miljømærke.
Ordningen bør gælde fremtidige produkter efter starten på mærknings ordningen.
Mærkningen kan foregå som en standard for en gruppe af ens produkter, f.eks. desktops
med samme effektforbrug.
Det væsentligste for producenten er, at ordningen bliver mindst Nordisk og helst
Europæisk, for at den skal få den fornødne gennemslagskraft. En lokal ordning vil ikke
være attraktiv nok i forhold til de forøgede udgifter, og effekten af en ordning vil
være tvivlsom og få en begrænset udbredelse. Producenterne vil have meget lidt
forståelse for en ren dansk ordning.
Miljødeklarationerne er mest velegnet til professionelle indkøbere. Er
miljødeklarationerne rettet mod forbrugerne, bør der være tale om varige forbrugsgoder,
som kræver en vis økonomisk investering, og hvor forbrugerne typisk sætter sig ind i
produkterne på markedet før, de træffer deres valg.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |