| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Temaet i dette kapitel hænger tæt sammen med temaet i sidste kapitel, men er
alligevel et lidt andet. Hvor fokus i sidste kapitel var på udviklingen i Grøn Guide
projekterne er det i dette kapitel på udviklingen i den lokale folkelige miljøindsats:
Nytter Grøn Guide projekternes integration og aktiviteter noget med hensyn til få
borgerne og de andre lokale aktører aktiveret? Eller tages der måske med kyshånd imod
guiderne, fordi man så kan lægge arbejdet over på deres skuldre og selv slappe af?
Bliver aktiviteterne en række sæbebobler eller sker der en organisatorisk
udvikling, som kan styrke mulighederne for, at den folkelige miljøindsats fortsætter?
Det er vigtigt at huske på, at dette fokus kun belyser en del af de grønne guiders
aktivitet. Borgerinddragelsen og aktiveringen af andre lokale aktører omkring de lokale
og kommunale miljøforhold udgør kun ét ud af flere elementer i deres arbejde. Nogle
Grøn Guide projekter gør meget ud af det, mens andre har lagt mere vægt på formidling
af miljøinformationer til forbrugerne eller på at fungere som kritisk og konstruktiv
sparringspartner over for kommunen.
Som nævnt i kapitel 5.2. har mange guider været overrasket over, hvor svært det har
været at få aktiveret borgerne. I 0-punkts projekterne og en del af
Mellemtype-projekterne har guiderne ikke kunnet springe ind i et igangværende aktivt
miljø og fungere som en partner i samspil med de lokale aktive. De har derfor selv taget
initiativer og været primus motor for de projekter, det lykkedes at få i gang sammen med
nogle lokale parter. Hvis borgerne så ikke efter et stykke tid selv tager over, begynder
guiden at tabe modet og føle sig slidt. De følgende citater fra guider i Birkerød og
Roskilde illustrerer dette:
"Mine forventninger til jobbet var at jeg skulle formidle
miljøbudskaber ud til en bred kreds af modtagere - disse modtagere vidste bare ikke dels
at jeg overhovedet var der og dels hvad de så skulle stille op med al min viden. Derfor
har hovedinitiativet været mit - og det har været langsommeligt at finde de rigtige
steder at introducere sig selv og vide præcis hvad den pågældende målgruppe mon kunne
ønske sig at vide/arbejde med."
"Det er opslidende at sætte ting i gang, måske mest hvis man er
alene om det. Man kan ikke forvente, at man kan slynge ideer ud i luften og at andre så
fører dem ud i livet, ideerne skal følges til dørs helt tæt. At visioner og
optimistiske planer godt kan blive til virkelighed, hvis man brænder for dem, er ihærdig
og vedholdende, og ikke lader sig skræmme af sin egen og andres skepsis og
modstand."
|
Det er ikke alle grønne guider, der har oplevet det sådan. Tag fx. projektet i Ikast
(jfr. kap. 4) , hvor der eksisterede et Grønt Råd i forvejen, som ansatte guiden og med
hendes hjælp fik styrket deres arbejde, så de nu i højere grad kan køre videre selv.
Eller projektet i Hørgården (jfr. også kap. 4) hvor afdelingsbestyrelsen og
ejendomskontoret var aktive i forvejen, og hvor den grønne guide hurtigt fik skabt
kontakter og inddraget mange beboere i nogle store, synlige projekter.
Desuden er vanskelighederne med aktiveringen ikke ensbetydende med, at det ikke kan
lade sig gøre disse steder. Som omtalt i skitsen af den typiske udvikling af Grøn Guide
projekter i sidste kapitel fører det midlertidigt til kriser, hvor projekterne må
justere deres planer til realiteterne og fokusere på de steder, hvor de ser et
potentiale. Blandt de udvalgte projekter er Nørager og Bryggen eksempler på projekter,
som arbejder sig ud af vanskelighederne og får styrket det lokale aktivitetsniveau.
Denne pointe at vanskelighederne ikke forhindrer Grøn Guide projekterne i at
styrke den lokale folkelige miljøindsats bekræftes af spørgeskemaundersøgelsen.
De følgende afsnit vil vise hvordan:
Bidrag til den lokale udvikling
På spørgsmålet "Er der forskel på det lokale aktivitetsniveau til forbedring
af miljøet nu, og da du begyndte som grøn guide" svarede 68 guider fra hold 1, 2 og
3 næsten alle, at der var sket en udvikling. Diagram 1 viser dette. Guidernes
begrundelser for at svare sådan, kan imidlertid være forskellige. Et
tillægsspørgsmål, hvor de skulle beskrive, hvordan der var forskel, er derfor blevet
analyseret på den måde, at jeg har skelnet mellem argumenter, som handler om at der er
sket en organisations- og aktivitetsudvikling, og andre typer forklaringer. Disse andre
typer forklaringer kan handle om, at det er den grønne guides arbejde, der udgør den
øgede aktivitet, eller at der kan registreres en ændring i holdninger hos lokale
aktører, eller at der er gennemført projekter med forbedringer af miljøforhold ift.
tidligere. Eksempler på en begrundelse af første type er bl.a.:
"Den tidligere kommunale Agenda 21 gruppe er gået ind. Til
gengæld har min bestyrelse taget initiativ til et Råd for Bæredygtig Udvikling, som nu
er politisk vedtaget og består af repræsentanter fra byråd, erhvervsliv, naturgruppe,
min bestyrelse og mig selv. Rådet skal arbejde projektorienteret og involvere relevante
kommunale virksomheder. Byrådet har også modtaget vores tilbud om et værktøj til
Bæredygtighedsvurdering af byrådsbeslutninger meget positivt og er ved at indarbejde det
i organisationen. Byrådet har uden tøven godkendt en fortsættelse af restfinansieringen
af Den Grønne Guide i den kommende periode. Samlet kan siges, at Agenda 21 samarbejdet
mellem borgere og kommune er blevet mere systematiseret og etableret."
"Noget af det første jeg fik at vide, da jeg startede som grøn
guide, var, at der ingen interesse var for miljø og økologi i kvarterløftområdet. Folk
her i Nordvestkvarteret har tidligere ikke organiseret sig i foreninger eller
interessegrupper og når nogen spurgte om interesse for byøkologi og lignende var der
larmede tavshed.
I dag findes der en agendaforening "Agendaforening Nordvest"
med 126 private medlemmer, en økologisk indkøbsforening "Tallerkensmækkeren"
med 18 medlemmer og centrale personer fra kvarterløftområdet er begyndt at efterspørge
miljøtiltag i byfornyelsen. Dette drejer sig blandt andet om naturlegepladser,
bæredygtige byggematerialer og solceller.
Både agendaforening og indkøbsforening arbejder aktivt for
forbedring af miljøet"
"Der er dannet følgende netværk / arbejdende grupper:
- |
Agendagruppe -Planteklub (har dannet forening)
-Økomadmødre (erfargruppe) |
- |
Gårdmænd på Tværs - Husets Grønne
Regnskaber (arbejdsgruppe) -Grønne Daginstitutioner Trafikgruppe
- Kvarterhusets Grønne Regnskaber -Erhvervslivets Grønne Regnskaber." |
|
Diagram 1: Se her!
Grønne guiders angivelse af om der er sket en udvikling i den lokale miljøindsats
Eksempler på andre slags forklaringer på det øgede lokale aktivitetsniveau
er bl.a. følgende:
"Jeg håber, at jeg gennem oplysning har været/er med til at
ændre folks tankegang og vaner, således at hensyn til miljøet bliver en mere naturlig
del af folks tankegang."
"Specielt omkring kommunens embedsmænd og lokale arkitekter har
det flyttet holdninger. Fra de i begyndelsen slet ikke ville høre tale om alternativer
byggemetoder til at de nu lytter og selv tænker i de baner.
Beboerne har også rykket sig. Det er ved at blive en selvfølge at
man taler om økologiske fødevarer ved sammenkomster i kvarterløftet."
"De aktive medlemmer af Det Grønne Råd (min arbejdsgiver) har
mig til at støtte sig til, i de konkrete aktiviteter de vil have i gang. Dermed har de
mod på større arrangementer end hvis de helt selv skulle gennemføre noget."
"En del traditionelle landmænd har deltaget i lokale debatmøder
med miljøvenligt indhold, hvad de nok ellers ikke ville have gjort."
|
Som det fremgår er denne type forklaringer ikke på nogen måde dårlige, men jeg har
alligevel fundet det interessant at se på, hvor mange guider der på denne måde svarer
ud fra egne iagttagelser og vurderinger, og hvor mange som henviser til kontante
organisatoriske fremskridt. I nedenstående diagram ses forholdet mellem de to typer
begrundelser for de 3 hold grønne guider:
Diagram 2:
Begrundelser for styrket lokal indsats

De 7 hold 1 projekter som er blevet interviewet
indgår ikke i denne opgørelse, da de ikke har besvaret dette spørgsmål. |
Der sker tilsyneladende en udvikling i projekterne, således at flere kan henvise til
kontante eksempler på organisatorisk og aktivitetsmæssig udvikling, jo længere tid de
har været i gang. Denne tendens bliver samtidig mere markant, hvis de 7 interviewede
projekter fra hold 1 indregnes på baggrund af deres oplysninger i interviewene. I såfald
ser opgørelsen for hold 1 sådan ud:
Diagram 3:
Styrket lokal indsats for hold 1 - inklusive de 7 interviewede projekter fra
hold 1

Ud fra dette overblik over Grøn Guide projekternes bidrag til udviklingen i den lokale
folkelig miljøindsats bekræftes billedet fra de 8 udvalgte projekter, om end disse
fortsat hører til i den bedre del. Projekterne møder vanskeligheder i deres forsøg på
at aktivere borgerne, men trods det sætter de gang i en udvikling, som over tid også ser
ud til at øge organiseringen af mere permanente netværk til at fremme den lokale
miljøindsats.
Samarbejde på tværs
En anden synsvinkel på de grønne guiders betydning for den lokale folkelige
miljøindsats fremkommer ved at se på deres samarbejdsrelationer, og på om det er
lykkedes dem at leve op til succeskriteriet om at fremme samarbejde på tværs af de
lokale aktører. Fra de 8 udvalgte projekter er hovedindtrykket, at guiderne her har
været meget udfarende med hensyn til at opsøge og engagere lokale aktører i
samarbejder. I flere af dem har guiderne haft en vigtig funktion som
"netværkere"; d.v.s. som dem der bringer folk sammen og koordinerer projekter,
hvori flere parter indgår. Men hvordan ser det ud, hvis vi ser på hold 1 som helhed?
Diagram 4:
Bredde og hyppighed af samarbejdspartnere for Grøn Guide projekterne på
hold 1 i deres 2. arbejdsår

Baseret på årsrapporter for 2. arbejdsår fra 23
guider på hold 1. Bemærk at samme projekt kan have samme målgruppe flere gange. |
Der har sikkert været flere samarbejdspartnere end de nævnte, idet årsrapporterne
ikke omfatter alle aktiviteter. Oversigten må dog formodes at indeholde de vigtigste
målgrupper. I alt rummer opgørelsen 222 samarbejdsrelationer for de 23 guider dette år
dvs. knap 10 pr. guide. Det behøver ikke nødvendigvis at betyde, at der er tale
om 10 forskellige samarbejdspartnere, i det der kan være gennemført flere aktiviteter
med den samme part involveret. På den anden side viser oversigten, at der er en stor
bredde i gruppen af samarbejdspartnere. Udover de 20 kategorier, hvor der har været
minimum 3 samarbejder i løbet af året, dækker kategorien "Diverse" yderligere
10 aktør-kategorier, hvor der i enkelte tilfælde har været samarbejde. Blandt disse er
bl.a. plejehjem, arbejdsformidlinger, produktionsskoler og biblioteker. Dertil kommer at
den hyppigste samarbejdspartner er Lokal Agenda 21 grupper eller Grønne Råd, hvilket i
mange tilfælde er grupper/råd med repræsentation fra flere forskellige lokale
aktørgrupper. Kategorien "Andre grønne guider" er ganske givet væsentlig
større i dag, fordi der er flere guider, hvilket gør at der ikke er så langt mellem
dem.
De fleste kategorier består af andre professionelle aktører i lokalområdet. Det skal
dog bemærkes, at lægfolk ikke kun indgår i kategorien "Borgere/beboere", men
også findes i lokale Agenda 21 organiseringer, i boligselskabers afdelingsbestyrelser, i
grundejerforeninger og foreninger i øvrigt. Der er ikke noget odiøst i, at de
professionelle aktører alligevel dominerer billedet. Tværtimod er der god fornuft i, at
de grønne guider har søgt at koble deres kræfter med andre eksisterende professionelle
ressourcer i lokalsamfundene. Det kan dog også afspejle det omtalte problem med at få
aktiveret borgerne.
Antal og type samarbejdspartnere siger imidlertid ikke noget om, hvorvidt de grønne
guider har fremmet samarbejde på tværs. Men i den afsluttende spørgeskemaundersøgelse
er der et spørgsmål, hvis besvarelse kan sige noget om det. Det drejer sig om de grønne
guiders bidrag til udvikling af netværk. Guiderne har således svaret på, om de har
bidraget til netværksudvikling mellem lokale borgere, på tværs af lokalområder, mellem
borgere og politikere/embedsmænd og/eller mellem andre lokale aktører. I dette tilfælde
er de grønne guider fra hold 2 og 3 også blevet bedt om at besvare spørgsmålet, selvom
de ikke har haft så lang tid som hold 1 til at bidrage til netværksudviklingen.
Baggrunden herfor har været ønsket om at få en indikation af, om arbejdet på de senere
hold adskiller sig væsentligt fra hold 1s.
Kategorien "mellem andre lokale aktører" dækker over mange forskellige
samarbejder på tværs. Eksempelvis mellem et museum, en kommune, og et amt eller mellem
en SFO, en beboerrådgiver, og en A21 medarbejder.
Det må understreges, at der er en usikkerhed i denne opgørelse, idet det ikke er
muligt at se, hvorvidt besvarelserne omhandler bidrag til netværkssamarbejde omkring en
enkelt aktivitet eller om det handler om bidrag til organisering af mere permanente
netværk. Begge dele indebærer dog "at fremme samarbejde på tværs", så i den
forstand viser diagrammet, at mellem 40 og 80% af guiderne har bidraget på de forskellige
områder.57 Der ligger ikke noget krav om, at
guiderne skal bidrage til samarbejde på tværs på alle disse måder. Samlet set giver
opgørelsen indtryk af, at den udfarenhed omkring at skabe samarbejde og den koordinerende
"netværker-rolle", som er tydelig i de fleste af de 8 udvalgte projekter, også
er generelt gældende.
Diagram 5: Se her!
Grøn Guide projekters bidrag til netværksudvikling hold 1, 2 og 3
I øvrigt viser diagrammet, at hold 2 og 3 ikke står tilbage for hold 1 m.h.t.
at samarbejde på tværs. Inden for kategorien "På tværs af lokalområder" har
de dog foreløbig en lidt lavere aktivitet. Forskellen mellem holdene er snarere som det
blev vist i den foregående analyse, at guiderne på hold 2 og 3 generelt ikke er nået
lige så langt med en mere permanent organisering af netværksrelationerne.
Forskellige typer bidrag til den lokale udvikling
Det er vigtigt, at være opmærksom på, at Grøn Guide projekterne bidrager på
forskellige måder til at styrke det lokale miljøarbejde. I det foregående afsnit blev
det allerede antydet gennem differentieringen af deres indsats i forhold til udvikling af
forskellige typer netværk. Men det kan også belyses med lidt mere kød og blod på, ved
at se på, hvad det er for forskellige typer initiativer, som de grønne guider tager,
eller er med til at opbygge.
Analytisk kan vi skelne mellem to typer grøn guide indsatser for at fremme det lokale
aktivitetsniveau:
 | Dels projekter der sigter mod at få miljøhensyn bragt ind i eksisterende praksisser
hos forskellige lokale aktører |
 | Dels initiativer til - eller understøttelse af - nye tværgående, lokale
miljøfremmende indsatser. Her kan der skelnes mellem: |
 | samarbejder om konkrete miljøaktiviteter |
 | etablering af nye netværk og organiseringer |
 | etablering af nye lokale institutioner |
Det følgende giver nogle typiske eksempler på, hvad det kan handle om:
Projekter der sigter på at få miljøhensyn bragt ind i eksisterende praksisser hos
forskellige lokale aktører:
 | Udvikling af grønne regnskaber/miljøstyring i boligafdelinger |
 | Samarbejde med skoler om at efterleve kravene for at opnå "grønt flag"
status. |
 | Samarbejde med daginstitutioner om omlægning til økologisk mad. |
 | Samarbejde med kommunen om grøn indkøbspolitik. |
 | Indsats for at få åbnet for direkte genbrug/klunsning på genbrugsstationer |
Initiativer til eller understøttelse af nye, tværgående,
miljøfremmende indsatser:
 | Etablering af samarbejder om konkrete miljøaktiviteter. Gennem sådanne opnås
både kobling af ressourcer til fremme af den enkelte aktivitet - og en udvikling af
kontakter og samarbejdsrelationer mellem de involverede lokale aktører. Eksempelvis: |
 | Et årligt grønt marked med demonstrationer af grøn teknologi og salg af produkter. |
 | Økologiske markedsdage. |
 | Samarbejder på tværs af boligafdelinger om design af miljøforbedrende
affaldsordninger. |
 | Etablering af naturlegepladser |
 | Etablering af nye netværk og organiseringer: Mange steder mangler der
organisatoriske rammer for dialog og samarbejde om miljøforbedrende initiativer. Mange af
guiderne har taget initiativer til - og/eller bidraget som understøttende ressource for -
nye netværk og organiseringer. Eksempler: |
 | Borgergrupper om Lokal Agenda 21 |
 | Grønne Råd af lokale aktører |
 | Netværk mellem institutionskøkkener |
 | Erfa-grupper for gårdmænd/ejendomsfunktionærer |
 | Samarbejdsmøder mellem lokale producenter og handlende. |
 | Et IT-netværk der binder landsbyer i landkommune sammen og samtidig understøtter
miljøindsats. |
 | I nogle tilfælde har grønne guider været med til at etablere nye, lokale
miljøinstitutioner: Fx. |
 | En økologisk produktionsskole. |
 | En tømmerhandel med genbrug af træ. |
 | En kombineret naturskole og demonstrationslandbrug |
 | Delebilordninger. |
 | Nye affaldsorteringssystemer i boligområde med ekstra ansatte |
 | Et projekt med synliggørelse af udbydere af miljøvenlige produkter med 2 ansatte |
I forlængelse af denne liste kan det være på sin plads at introducere én måde
analytisk at skelne mellem forskellige typer grønne guider.58:
 | Nogle guider er dygtige til, og satser på, at opbygge nye miljøfremmende institutioner
i lokalsamfundet, som i eksemplerne ovenfor. De er entreprenører, som koncentrerer
sig om få sådanne store initiativer realiseret. De fungerer i den forbindelse som primus
motor med lobbyarbejde, fundraising og organisatorisk arbejde som væsentlige elementer. |
 | Modsat dem er der guider, som jeg vil betegne som informatorer. De lægger ikke
vægt på netværksorganisering, men formidler miljøviden bredt ud til mange forskellige
målgrupper: Foredrag, grønne råd i lokalavisen, arrangementer i gå-gaden,
præsentation af miljøvenlige varer i Brugsen er aktiviteter, som fylder meget i den type
guiders praksis. |
 | Mellem disse poler findes projektmagerne, dem som indgår samarbejder om
gennemførsel af konkret miljøaktiviteter og som støtter op om lokale aktørgruppers
arbejde. Eksempler herpå fremgår af listen ovenfor. |
Tilbage i delevalueringen beskrev vi det som et spørgsmål om, hvor snævert eller
bredt guiderne når ud, og hvor dyb eller overfladisk processen i det enkelte
tilfælde bliver.59 Det er vigtigt at være
opmærksom på, at Grøn Guide ordningen giver rum til disse forskellige typer - eller
strategier om man vil. Det er også vigtigt at være klar over, at de fleste guider
kombinerer de forskellige typer på forskellig vis. Pointen her er, at i forhold til
lokaludviklingsperspektivet, kommer "entreprenørerne" og
"projektmagerne" tydeligst frem, mens informatorerne ikke bidrager så meget til
den side. Det indebærer imidlertid ikke, at de ikke er aktive. De kan være både meget
aktive og have gode succeser, fx. i et folkeoplysningsperspektiv (som behandles i kapitel
8.)
I dette delkapitel vil jeg tage nogle af de grønne guiders erfaringer op, som kan sige
noget om, hvad der er vigtigt for at kunne befordre en udvikling af den folkelige lokale
miljøindsats.
Passivering i stedet for aktivering?
Nu blev det vist i 6.1. at det trods besvær lykkes mange af guiderne at bidrage til en
aktivering af borgere og andre lokale aktører. Men igennem årene har jeg flere gange
hørt guider tale om, at der sker en delegering af ansvar over på dem fra de lokale
aktive. Man kan derfor stille sig spørgsmålet, om Grøn Guide ordningen på en måde
også har en passiverende effekt?
Guiden fra Egebjerg på Fyn skriver om det:
"Dog kendes også eksempler på at folk går til mig og gerne vil
overlade det til mig, da "det jo er mit arbejde". En grøn guide i
Storkøbenhavn kalder dette for en grøn guides roundop-effekt!!! Dette kender vi også
til her. Jeg mener dog at kunne se det mere end opvejes af at det lykkedes at få
"almindelige" mennesker til mere konkret og i dagligdagen at agere anderledes...
Det betyder dog at man til stadighed har en følelse af at være alene kæmpende. Det skal
man gøre sig klart, ellers går det næppe."
|
På Møn har guiden også oplevet det, og lægger ligesom Egebjerg-guiden vægt på, at
man må leve med det:
"Grønt Skue var et stort arrangement med mange frivillige
hjælpere til større og mindre opgaver. Da arbejdet jo netop er på frivillig basis,
oplevede jeg flere gange at jeg stod tilbage med det endelige ansvar, når de havde brug
for at gå hjem, aldrig dukkede op til den aftalte tid eller sprang fra en opgave. Det er
generelt vilkår man må leve med når arbejdskraften består af frivillige".
|
Som det fremgår her, handler problemet om forholdet mellem guiden som professionel
og samarbejdspartnerne som frivillige. I forbindelse med interviewene vedrørende
de 8 udvalgte projekter, spurgte jeg samarbejdspartnerne, om de ikke kunne have
gennemført de samme ting uden en grøn guide. Hertil var svaret, at initiativerne enten
ikke var blevet til noget eller havde været mindre og taget længere tid at etablere,
hvis ikke den grønne guide havde været der. De oplevede det ikke som om, at de delegerer
og slapper af, men tværtimod som at guiden har givet deres arbejde en
saltvandsinsprøjtning, som gjorde at de holdt ud og kunne være med til større og bedre
aktiviteter. Det passer jo godt med det generelle indtryk fra den hidtidige analyse her i
kapitlet. Konkret kan de aktive borgere lade ting over til guiderne og slappe mere af, end
de ville have gjort, hvis der ikke var en guide, men det ser i det store billede ikke ud
til at være et generelt og alvorligt problem. Derimod handler det om, at guiderne,
styregrupperne og Den Grønne Fond reviderer nogle forhåbninger til borgeraktiveringen,
som i begyndelsen har været for høje. Guiderne bag ovenstående citater har erkendt, at
de i flere sammenhænge vil stå som ene professionel med en frivillig kreds borgere.
Endnu en guide, dennegang fra Birkerød, supplerer, når hun skriver,
"at med de tider vi har i dag, hvor alle har så travlt ja
så er det nødvendigt med en lønnet tovholder for at holde gryden i kog!" .
|
På den ene side består problemet nok i, at borgerne, som guiden skriver her, generelt
har en stadig mere travl hverdag, hvor deltagelse i et miljøarbejde som med tiden bliver
stadig mere professionaliseret kræver store ofre. På den anden side har vi så guiderne,
som kommer med høje forhåbninger og et pres for at bevise deres værd. Det giver
forståeligvis let anledning til frustrationer. Guiderne bliver dynamoerne, som sikrer at
der sker noget, og at tingene bliver gjort ordentligt. En opgørelse af hold 1s
aktiviteter i deres andet år viser, at de i 70 ud af 127 aktiviteter havde denne primus
motor rolle, mens de i de øvrige 57 tilfælde var en aktiv part blandt flere. Ligesom
flere af de interviewede guider nævner også flere guider i spørgeskemabesvarelserne, at
de håber, at de efterhånden i mindre grad skal være arbejdshesten der trækker læsset
og i højere grad konsulenten til borgernes og de andre lokale aktørers egne projekter.
Med den positive udvikling i det lokale aktivitetsniveau, som ses i mange af projekterne,
er en sådan udvikling ikke urealistisk. På den anden side så må forestillingen om
borgerinddragelsen som noget, der blot skal skubbes i gang, som en vogn der skubbes ned ad
en bakke, aflives. Det er sejt arbejde. Vognen skubbes i begyndelsen stort set hen ad en
jævn, tung vej, men der er visse tegn på, at guiderne ikke behøver at skubbe ligeså
hårdt, når vognen efterhånden begynder at rulle.
Nogle veje frem
De grønne guider arbejder under forskellige betingelser, og hvad der er den rigtige
fremgangsmåde det ene sted, er det ikke nødvendigvis det andet sted. Fx. skriver en
guide fra Esbjerg, at foredrag er en god metode der, mens happeninger i gågaden virker
alt for anmassende på folk. Det er helt modsat mange andre steder, hvor det er endog
meget svært at få folk til at komme til et foredrag. Trods denne forskellighed har jeg
samlet nogle af de erfaringer, som jeg mener generelt peger fremad i forhold til de
grønne guiders borgerinddragelse:
Integrering af miljøhensyn i lokale netværk og projekter: I delevalueringen
citerede vi guiden i Nørager for noget, som godt kan tåle gentagelse:
"Det, der rykker noget, er, når man lykkes med at møde folk,
der hvor de befinder sig med noget, der interesserer dem. Det er kunsten!"
|
Som mange andre begyndte han med at kontakte en masse folk, men var også utålmodig og
forsøgte at samle dem omkring sine initiativer til miljøprojekter. Jævnfør
beskrivelsen i kapitel 4 lykkedes det delvist, men processen kom først rigtigt i gang, da
han var medinitiativtager til et landsbyråd, som samlede deltagere fra kommunens 6
landsbyer om at arbejde for lokalsamfundenes overlevelse og udvikling. Her var
udgangspunktet altså ikke et miljøemne, men folks lokale og sociale liv. Men det giver
rig mulighed for at han så kan deltage heri og hjælpe med at få medtænkt miljøet i
denne lokale udviklingssammenhæng. Historien fra guiden i Malling handler også om en
sådan udvikling. Om at møde folk ved at tage udgangspunkt i lokalsamfundet og det
sociale liv og her få miljøperspektivet integreret, i stedet for at forsøge at
bruge miljø-opgaver som guleroden, der skal få folk til at mødes og gøre noget aktivt.
Ambassadørstrategien: Princippet om at udbrede budskaber gennem at formidle til
formidlerne er på ingen måde nyt. Når mange guider samarbejder med andre professionelle
i lokalsamfundet er det ofte denne ambassadør-strategi, de benytter. I et
folkeoplysningsperspektiv er risikoen, at det bliver de professionelle som sammen tager
sig af sagen, og løser den for folk. Men når guider samarbejder med butikker om at
forhandle miljøvenlige produkter, eller med daginstitutioner om kompostering, øko-mad
m.v., så er det også en måde at nå forbrugerne, børnene og deres forældre. Samtidig
er det en måde, som udnytter eksisterende ressourcer i lokalsamfundet, hvilket ikke kun
giver større effekt, men også er en god måde at forsøge at forankre miljøindsatsen.
Opsøge og modtage hjælp udefra: En anden måde at styrke indsatsen og nå
flere borgere handler om at alliere sig med aktører udenfor lokalsamfundet, som gerne vil
komme og deltage i nogle bestemte projekter. Den grønne guide i Hørgården kunne aldrig
selv have besøgt 650 lejligheder og talt med beboerne om mulige miljøforbedringer. Her
havde hun et hold praktikanter til at hjælpe sig, ligesom hun i flere andre projekter har
samarbejdet med studerende fra uddannelsesinstitutioner. Andre mulige samarbejdspartnere
er fx. forsyningsselskaber og forskere.
Ad hoc opgaver i stedet for permanente grupper: Borgernes modvillighed behøver
ikke betyde, at de ikke gerne vil, men kan bunde i en angst for at række fanden en
lillefinger og binde sig til noget, som vælter hverdagens stramme tidsplan med
konsekvenser for familieliv, helbred m.v. Guiden i Allerød fandt en vej frem, da han i
stedet for at køre faste temagrupper, forsøgte med projektgrupper i afgrænsede
tidsforløb i stedet. Det er stadig de samme som deltager på kryds og tværs, men med den
forskel, at de nu kan overskue, hvad de er gået med til, og let kan regulere deres aktive
deltagelse.
Hverdagsmagere frem for elite-aktivister: I et nyligt afsluttet
forskningsprojekt om "Demokrati fra neden" skelner forskerne mellem
"hverdagsmagerne" som dem, der er aktive i demokratiske sammenhænge, som
vedrører deres egen hverdag og elite-aktivister, som har politisk aktivitet nærmest som
livsform, og som retter deres indsats mod de større politiske problemstillinger. Hvis vi
tager lidt frit på denne opdeling og også indregner de centrale beslutningstagere og
mest politisk aktive i lokalsamfundene hertil, så kan man sige, at de på flere måder
kan være gode at samarbejde med for grønne guider, men at også de har et tidsproblem,
som gør, at man måske ikke skal satse alt for meget på dem. Som omtalt i beskrivelsen
af forløbet på Bryggen (jfr. kap. 4), havde guiden her netop satset på at bruge
lokalsamfundet spidser som nøglepersoner, der som en slags ambassadører skulle hjælpe
projekter i gang og videre ud til en bredere borgergruppe. Det viste sig imidlertid, at
tingene ikke kom nogen vegne, fordi de også havde så mange andre sager kørende. Der kom
derimod skred i tingene, da hun henvendte sig til de mindre aktive, men dog stadig aktive
borgere i kvarteret omkring konkrete projekter. Herigennem fik hun projektgrupper i gang,
hvor deltagerne brændte for netop dette ene projekt og ikke havde 100 andre jern i ilden.
57 |
Det må pointeres, at flere bidrag fra samme guide inden for hver kategori
ikke synliggøres i denne opgørelse. Det opgørelsen synliggør er, hvor stor en del af
guiderne, der har været aktive med de forskellige typer netværksudvikling. |
|
58 |
Andre type-opdelinger præsenteres i kapitlerne om guidernes roller og
deres relationer til kommunerne. |
|
59 |
Korremann & Læssøe 1998: Et år med de grønne guider, s. 116. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|