| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Som det fremgik af kapitel 3 har Den Grønne Fond lagt vægt på, at Grøn Guide
projekterne skulle tage udgangspunkt i lokalsamfundene. De skulle integreres heri og
fremme samarbejde på tværs. Der ligger allerede i ordningen en strukturel sikring af
disse hensyn med principperne om lokal medfinansiering og om en styregruppe for det
enkelte projekt med repræsentation af flere lokale aktører. På den anden side beskrev
vi allerede i vores første evalueringsrapport de problemer, der kan være i en sådan
formel forankring. Styregrupper består ofte af travle personer, som ikke har tid og
kræfter til at fungere som daglig følgegruppe og hjælpere i Grøn Guide projektet. Det
er mere realistisk at se styregrupperne som bestyrelser med ansvar for at sikre projektets
rammer og for at indgå i den overordnede planlægning. Derfor kan der være god grund til
at se på den faktiske proces: Om det er lykkedes for de grønne guider at blive lokalt
integrerede, og hvor langt det første hold Grøn Guide projekter er nået i løbet af de
første 3 år.41
Blandt de 8 projekter, som blev beskrevet i kapitel 4, er der to projekter som skiller
sig ud m.h.t. lokal integration. Det ene er projektet i Vestsjælland, som er særligt ved
at tage udgangspunkt i frilufts- og idrætsforeninger i en hel region i stedet for i et
bestemt lokalsamfund. En sådan undtagelse fra reglen er der klart grundlag for i Grøn
Guide ordningen, som direkte har opfordret til anderledes ansøgninger fx.
rettet mod foreningslivet eller handel- og håndværk42.
Det betyder også, at det andet projekt, som skiller sig ud er i god overensstemmelse med
ordningen. Projektet i Kolding har undervejs indskrænket sig til at lægge hovedvægten
på samarbejdet med byens handelsstandsforeninger. Argumentet for det var imidlertid, at
ved at engagere byens butikker kan budskaber om miljøvenligt forbrug kunne formidles
langt bredere ud til områdets forbrugere, end hvis den grønne guide skulle gøre det
alene. Som sådan er disse to projekter altså ikke problematiske i forhold til ordningens
intentioner. Dertil kommer så, at de andre 6 projekter alle tydeligvis har taget deres
udgangspunkt lokalt samt gennem årene formået at blive integreret.
Men hvad så hvis vi ser på hele det første hold Grøn Guide projekter? Kan
materialet om dem be- eller afkræfte tendensen fra de 8 udvalgte projekter?
Det lokale udgangspunkt
Vedrørende spørgsmålet, om de grønne guiders udadvendte aktiviteter har rettet sig
mod de lokale aktører, har jeg undersøgt, om der er overensstemmelse mellem de
målgrupper, som projekterne angav i deres oprindelige ansøgninger og deres målgrupper
efter de første 3 år:
Tabel 3:
Målgrupper for Grøn Guide projekterne på hold 1 ved begyndelsen og efter 3 år.
|
I ansøgning |
Efter 3 år |
Boligområde |
3 |
3 |
Bydel/del af kommune |
6 |
5 |
Kommune |
8 |
6 |
Flere kommuner |
2 |
3 |
Særlige |
2 |
4 |
Baseret på oplysninger fra 21 hold 1 projekter.
43 |
Tabellen viser, at hovedparten af projekterne ved starten, såvel som ved slutningen
havde afgrænset deres målgrupper til kommunen eller mindre geografiske enheder. Den
lille forøgelse der har været i kategorierne "Flere kommuner" og
"Særlige", kan for den førstes vedkommende forklares ved et tilfælde, hvor
medfinansieringen ved forlængelse af projekterne er blevet delt mellem to kommuner, - og
for den anden kategoris vedkommende med, at to af guiderne har været særligt fagligt
kvalificeret på nogle områder, hvorfor deres viden er blevet efterspurt udefra.
Integrationen
Det er vigtigt at være opmærksom på, at Grøn Guide projekterne har haft meget
forskellige udgangspunkter for integrationsprocessen. Nogle af projekterne er så at sige
startet ved et 0-punkt: D.v.s. at der ikke har været nogen lokal folkelig
miljøaktivitet i forvejen, og at den grønne guide er kommet udefra ind i
lokalområdet/kommunen. I andre projekter har der modsat været gang i de folkelige
miljøaktiviteter i forvejen og den ansatte guide har været en del heraf, eller i hvert
fald lokalt kendt. Mellem disse yderpositioner er der en mellemposition, hvor guiderne
enten kommer udefra ind i et område med en igangværende aktivitet, eller omvendt har et
godt kendskab i forvejen til det lokalområde, hvor hun eller han har skullet sætte gang
i de folkelige miljøaktiviteter.
I nedenstående figur har jeg skelnet mellem disse forskellige udgangspunkter i en
opgørelse af, hvorvidt det er lykkedes for de grønne guider fra hold 1 at blive
integreret i løbet af deres første 3 år. Desuden er der skelnet mellem "god
integration", "integration" og "dårlig integration"44. Et "godt integreret" projekt skal forstås som
et projekt, hvor Grøn Guide projektet og den grønne guide er kendt, vellidt og indgår i
mange sammenhænge lokalt. I et "integreret" projekt er der også sket en
integration, men processen er her enten ikke tilendebragt, eller den virker ikke særlig
bred og/eller stabil.
Tabel 4:
Integrationen af de grønne guider på hold 1 efter 3 år
|
0-punkt |
Mellem |
I gang |
Total |
Integreret hele tiden |
|
|
1 |
1 |
Godt integreret |
3 |
3 |
3 |
9 |
Integreret |
4 |
5 |
2 |
11 |
Dårligt integreret |
1 |
|
|
1 |
Ophørt undervejs |
1 |
2 |
|
3 |
Skift af guide undervejs |
2 |
1 |
|
3 |
I alt |
11 |
11 |
6 |
28 |
Som det fremgår vurderes kun et projekt som dårligt integreret efter de første 3 år45. Hertil kommer, at integrationsprocessen i 3
tilfælde er blevet forstyrret af skift af guide undervejs, samt i 3 andre tilfælde helt
er ophørt fordi hele projektet er lukket ned i utide. Som jeg skal komme ind på senere i
dette kapitel kan årsagen til ophørte projekter være, at Grøn Guide projektet ikke har
fungeret tilfredsstillende, men det kan også skyldes forhold som egentlig ikke har noget
med kvaliteten af den grønne guides arbejde at gøre såsom ændringer i de økonomiske
eller organisatoriske forudsætninger. Af de 3 forliste projekter på hold 1 er det kun 1
af dem, der oplagt skyldes samarbejdsproblemer og manglende lokal opbakning. Alt i alt kan
det derfor konstateres, at langt størsteparten er blevet integreret, men også at ca.
halvdelen af disse enten ikke har tilendebragt integrationsprocessen eller kun har opnået
en forholdsvis smal eller ustabil integration.
Opgørelsen viser også, at forskellene i udgangspunkter har konsekvenser for
integrationen om end de ikke er alarmerende. Der er ligeså mange 0-punkt-projekter
og mellem-projekter der har opnået en god integration, som igangværende projekter.
Relativt set er det dog halvdelen af de igangværende projekter, som er nået dertil, mens
det kun er lidt over ¼ af de andre. Der er således forholdsvis færre igangværende
projekter, hvor integrationen ikke er fuldbragt, hvilket ikke kan være særligt
overraskende. Man kan derudover se, at over 1/3 af 0-punktprojekterne af den ene eller
anden grund ikke er blevet integrerede.
Efter at have set på om og hvorvidt Grøn Guide projekterne er blevet integrerede, vil
der nu blive sat fokus på selve processen: Hvordan har Grøn Guide projekterne typisk
udviklet sig? Udover selve integrationsprocessen kommer de så til at fungere efter
hensigterne: Finder de en farbar vej frem for deres opgave som lokale miljøvejledere?
Hvorfor når nogle projekter længere end andre? Hvilke typiske barrierer møder guiderne
for at realisere deres planer? Og hvad gør de så?
Den typiske udvikling
Beskrivelserne af forløbene af de 8 udvalgte projekter i kapitel 4 giver et klart
indtryk af, at Grøn Guide projekter ikke forløber som en jævn, fremadskridende proces.
Der er ikke tale om rutine-arbejde, men om eksperimenter på ofte helt ny mark. I 5 af
projekterne46 ser vi, at tingene ikke helt arter
sig som forventet i den første tid, men også at guiderne tager ved lære og efterhånden
finder en farbar vej. På baggrund af dette, og mine mere ekstensive indtryk af andre
Grøn Guide projekter, har jeg lavet en kondenseret beskrivelse af det typiske forløb.
Den er blevet præsenteret for de grønne guider på deres årsmøde. De blev i den
forbindelse opfordret til at opponere, hvis de ud fra deres egne erfaringer og kendskab
til hinandens projekter fandt, at beskrivelsen ikke passede. I det der ikke fremkom nogen
kritik, men tværtimod flere tilkendegivelser af, at det passede godt, går jeg ud fra, at
jeg har ramt nogenlunde rigtigt. Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at det er en
fortættet beskrivelse af den typiske proces, og at de enkelte projekter på hver
deres unikke måde varierer herfra.
Skitse af det typiske forløb af et Grøn Guide
projekt:
 | Udgangspunktet er diffuse målsætninger, og en arbejdsbeskrivelse
med et helt katalog af forskellige indsatsområder og projektideer, som guiden forventes
at arbejde med.
|
 | I den første periode bruger guiden en del tid på at få sine rent
praktiske forhold i orden samt på at synliggøre sig i lokalsamfundet gennem medier,
deltagelse i markeder, møder m.v.
|
 | Guiden bruger en del tid på at formidle praktiske
miljøinformationer, fx. i lokalavisen, gennem udstillinger m.v. Samtidig er hun eller han
udfarende; opbygger efterhånden en del kontakter, og tager flere forskellige initiativer
til miljøaktiviteter. Det fører til nogle miljøprojekter og også til resultater. Fx.
institutioner der omlægger til økologisk mad, etablering af en naturlegeplads eller en
kompostordning i samarbejde med kommunen.
|
 | Undervejs opstår der imidlertid større eller mindre kriser p.g.a.
en oplevet træghed: Guiden arbejder hårdt med egne miljøinitiativer og oplever at
måtte bære mange ting igennem uden tilstrækkelig støtte. Det er svært at aktivere
folk og de aktive er ikke helt så aktive, som guiden havde håbet. Forskellige barrierer
såsom økonomi og træghed i det kommunale system gør også ofte arbejdet tungt.
|
 | De mange oprindelige ideer bliver reduceret til nogle færre og mere
realistiske planer. De bygger på, at guiden efterhånden er blevet kendt og respekteret
både blandt folk i kommunen, i handelslivet, i lokale institutioner og blandt den aktive
del af borgerne. Det betyder, at guiden i stigende grad indgår i og styrker de lokale
netværk. De lokale begynder at medtænke guiden i deres lokale projekter. Heraf opstår
nye lokale initiativer, hvor guiden og miljøaspektet bliver en del. Kommunerne får også
flere steder øjnene op for guidens kompetencer og ressourcer i forbindelse med det lokale
Agenda 21 arbejde.
|
 | Det har imidlertid taget tid at nå dertil, hvor guiden er så
integreret, at borgerne medtænker ham eller hende i deres lokale initiativer, og guiden
kan virke som katalysator for nye initiativer og netværksudvikling. Efter spredte
initiativer og afsøgning af muligheder i begyndelsen, er det imidlertid gennemgående, at
grøn guide projekterne efter et par år er integrerede og har fundet en vej frem, der
virker realistisk. Den er de efter 3 år i færd med at bevæge sig ud af, men mangler et
stykke før de kan høste frugterne.
|
|
Flere af de forhold, der indgår i denne beskrivelse, vil blive uddybet. Først kan der
være grund til at se på variationerne fra denne gennemsnitlige
forløbsbeskrivelse. De 8 udvalgte projekter giver indtryk af forskelligheden, men
samtidig kan de måske forvrænge billedet ved enten gennemgående at være bedre eller
dårligere end de øvrige projekter. For at efterprøve det og for at belyse
hvordan det er gået for hele hold 1 efter de første 3 år har jeg opgjort
udviklingen i samtlige disse projekter47. Som i
tabellen om projekternes lokale integration er der også set på forskellen mellem
0-punkt- , mellem- og igangværende projekter48.
Tabel 5:
Status for hold 1 projekternes udvikling efter 3 år
|
0-punkt |
Mellem |
I gang |
Total |
Styrket og forankret |
|
2* |
1 |
3 |
Styrket og godt på vej til forankring |
1* |
1* |
1 |
3 |
På sporet - udvikling med potentiale |
4*** |
|
3* |
7 |
Udvikling, men usikkert potentiale |
2 |
3 |
1 |
6 |
Problematisk udvikling |
1 |
|
|
1 |
Udvikling, men
ikke lokal |
|
2 |
|
2 |
Hver * angiver et af de 7 interviewede projekter fra
hold 1
De 6 hold 1 projekter som enten skiftede guide eller ophørte undervejs indgår ikke i
opgørelsen. Derimod indgår et projekt som ophørte efter de første 3 år (jfr. note til
tabel 3). Det betyder at der indgår 22 hold 1 projekter i denne opgørelse. |
De enkelte kategorier for udviklingen kræver lidt forklaring:
 | "Styrket og forankret" betyder, at der er sket en strukturel og lokal
ressourcemæssig udvikling i den lokale folkelige miljøindsats og at den grønne guides
arbejde kan fortsætte, enten med eller uden guiden selv. |
 | "Styrket og godt på vej til forankring": Her er der sket en strukturel og
ressoucemæssig udvikling, men den grønne guides opgaver heri er endnu ikke forankrede. |
 | "På sporet udvikling med potentiale": Her er der tale om
projekter, som efterhånden er blevet integrerede og gennem erfaring har fundet frem til
arbejdsmåder som virker lovende. Frugterne heraf er dog ikke høstet endnu. |
 | "Udvikling, men usikkert potentiale": Her er der også sket en integration
og en erfaringsudvikling, men enten er justeringerne i arbejdet sket så sent i forløbet,
at der ikke er erfaringer med dem endnu, eller også virker begrundelserne, for at der er
grundlag for en videre udvikling, usikre. |
 | "Problematisk udvikling" handler om, at projektet indeholder alvorlige
problemer, som gør en gunstig udvikling højst tvivlsom. |
 | "Udvikling, men ikke lokal" er en restkategori for projekter, hvor der har
været en god udvikling, men hvor denne har handlet om at bidrage med særlig miljøviden
på nationalt niveau. |
Det første, som skal fremhæves ud fra opgørelsen, er, at det muligvis er sådan, at
de 7 udvalgte hold 1 projekter giver et lidt for positivt indtryk af udviklingen i grøn
guide projekterne. Sådan kan det i det mindste se ud, når man ser, at ingen af de 7
stjerner, som indikerer disse projekter, er placeret i den dårlige ende. På den anden
side kan det også skyldes, at min vurdering af de 6 projekter i kategorien
"Udvikling, men usikkert potentiale" er for negativ. Den mistanke har rod i, at
jeg ændrede syn til det mere positive i 4 af de 8 besøgte projekter efter at have
gennemført interviewene. Kun i 1 tilfælde oplevede jeg, at mine forantagelser om
projektet var for positive. Denne forvrængning skyldes givet, at skriftlige opgørelser
ikke giver samme forståelse for udviklingen og dens dynamikker, som flere lange
interviews.
Ud fra denne usikkerhed er der grund til at være forsigtig i den samlede vurdering.
Set i relation til skitsen af den typiske udvikling kan det dog med rimelig sikkerhed
siges, at kun 4 projekter er nået længere49.
For de fleste af projekterne er skitsen nogenlunde troværdig, idet det dog, som det
fremgår af tabellen, er sådan, at det for 6 af projekterne er usikkert, om de reelt har
fundet en farbar og lovende vej fremad efter de 3 år, sådan som skitsen angiver.
For de 10 af projekterne vurderes der at være i en god udvikling efter 3 år, som
enten har ført til en regulær styrkelse af det folkelige arbejde eller som er i færd
med det. Til illustration af hvad det kan indebære, vil jeg i første række henvise til
beskrivelserne af forløbene i Nørager, Vestsjælland, Malling, Kolding og Ikast i
kapitel 4. Til en umiddelbar opfriskning af, hvad sådanne processer kan handle om følger
her i kort form 3 eksempler:
3 eksempler på projekter i en god udvikling i
løbet af 3 år
 | Guiden i Kolding fandt frem til, at forbrugerne skulle nås gennem
byens butikker. Handelslivet var i begyndelsen negativ over for hans forslag om diplomer
til Grønne butikker, fordi miljøkravene ikke tog hensyn til butikkernes
forskellighed. Men samarbejdet har siden ført til udvikling af et grøn butik koncept,
som også andre grønne guider er involveret i, og som Miljøstyrelsen har vist interesse
for.
|
 | Guiden i landkommunen Nørager havde svært ved at få kommunen i
tale og ved at få aktiveret borgerne. Han fik dog samlet en Lokal Agenda 21 gruppe,
hvoraf siden udsprang en idé om at etablere et landsbyråd med repræsentanter fra
kommunens 6 sogne. Det er nu etableret med henblik på at styrke landsbyernes
overlevelsesevne, men også som led heri en miljømæssig bæredygtig
udvikling. Landsbyrådet er begyndt at virke, og er blevet hilst velkommen af kommunen,
som der nu er opstået en tættere relation til.
|
 | Guiden i Vestsjælland, som arbejder for frilufts- og
idrætsforeninger, havde i første omgang succes med at få gang i nogle
miljøstyringsprojekter. Men ringene spredte sig ikke som forventet i vandet bl.a.
fordi det ikke var foreningerne, men kommunerne, der tjente på besparelserne. Han har nu
fået etableret et samarbejde med en række kommuner i hans region, så det er dem, der
tager initiativer til samarbejde med foreningerne, og ham som kobles på som konsulent. Og
en kommune er nu gået med på, at fordele den økonomiske gevinst ved miljøbesparelserne
med foreningerne.
|
|
Projekterne der kom længere efter 3 år
Men hvorfor er det så, at nogle projekter er kommet længere?
I de to tilfælde er det grønne guider som i virkeligheden er koblet sammen i et Grøn
Guide projekt, men som har hver deres del her indenfor. De er begge "veteraner"
i miljøarbejde, den ene med rod i Økologiske Igangsættere, den anden med rod i
Københavns Energi- og Miljøkontor. De har begge mange års erfaringer i projektmageri
på miljøområdet samt et stærkt rygstød i deres organiseringer. Desuden har de
indgået i bydelens EU-støttede økologiske udviklingsprojekt. På den baggrund har det
været muligt at få flere nye institutioner op at stå.
I det tredje tilfælde er det guiden i Hørgården, hvis arbejde er beskrevet i kapitel
4. Hendes særlige kompetencer vil jeg vende tilbage til i kapitel 14. Men herudover har
det dels været af stor betydning, at hun har arbejdet i en almennyttig boligafdeling,
hvor der i forvejen var en formand for afdelingbestyrelsen og en ejendomsinspektør, som
var meget aktive og positive over for den grønne guide, - dels at hun har fået en stor
hjælp fra ikke mindre end 27 praktikanter.
Foruden disse tre tilfælde, som står som "Styrket og forankret" i tabellen,
er der også et 4. projekt, som er nået længere. Det er kategoriseret under
"Udvikling, men ikke lokal" fordi der her er tale om en guide, som tidligere har
været leder for et forsøgscenter for permakultur-teknologi, og som bl.a. udviklede nye
vandrensningssystemer som led i sit Grøn Guide projekt. Hans ekspertviden på dette
område betyder, at han efter de 3 år nu forsøger at etablere sit eget firma.
Som det fremgår, har der i alle disse 4 tilfælde været tale om helt specielle
forhold og guider med særlige kompetencer. Det betyder, at man ikke kan forvente, at det
skal gå sådan andre steder, og at de kan danne norm for, hvad man kan nå på 3 år.
Hvad har hæmmet de fleste i at komme ligeså langt?
Her skal som det første fremhæves, at projekterne, der er startet ved 0-punktet
jo umiddelbart så også har haft længere til mål. Da guiderne, deres opgaver og deres
lokalsamfund er forskellige, er det dog ikke helt så simpelt. Både tabel 4 over
integrationen og tabel 5 over projekternes udvikling viser, at 0-punkt projekter ikke
nødvendigvis vil være bagefter de andre efter 3 år. I nogle tilfælde kan det ligefrem
være en fordel ikke at være alt for integreret i en kreds af allerede aktive i
lokalområdet. Et styregruppemedlem til guiden i Nørager fandt således, at det havde
været en fordel for guiden dér, at han ikke kom fra området selv, fordi han derved ikke
var sat i bås i forvejen og fordi han kunne se på tingene med nye øjne. På den anden
side så har det taget tid og kræfter for mange af 0-punkts guiderne at komme som ene ny
person, skulle lære lokalsamfundet at kende og få sat gang i miljøaktiviteter, hvor der
ikke havde været nogen før. Risikoen er her, at det simpelthen kan være for hårdt for
guiden, at skulle gå i krig med opgaverne som en slags énmandshær. Både tabel 4 om
integrationen og tabel 5 om udviklingen indikerer, at der er større risiko for at 0-punkt
projekter og projekter af mellem-typen ikke går så godt som dem, hvor det lokale arbejde
er i gang og guiden kendt. Dette bør dog ikke afholde Den Grønne Fond fra at støtte
0-punkt projekter. Dels fordi flere af disse projekter har udviklet sig godt, dels fordi
dette på sin vis er særlig godt, fordi der så er kommet gang i en udvikling et sted,
hvor der ikke foregik noget i forvejen. Derimod må risikoen for en uheldig udvikling
modvirkes ved, at Den Grønne Fond sikrer sig, at der ikke bare er etableret en lokal
styregruppe bag ansøgningen, men også at styregruppe medlemmerne betragter grøn guide
projektet som deres projekt, og at de har en troværdig plan for, hvordan integrationen af
den grønne guide skal sikres. Et andet forhold, der er vigtigt i disse projekter, er, at
der ved valg af guide lægges vægt på dennes kommunikative og
organisatoriske/-netværksudviklende kompetencer.50
Det forhold, som især adskiller 0-punkt- og Mellem-projekterne fra de igangværende
projekter, er selve integrationsprocessen. Den handler ikke kun om at gøre sig
synlig i lokalområdet, hvorefter henvendelserne begynder at komme og samarbejdet om
miljøprojekter går i gang. Det tager lang tid, fordi guiden ikke blot skal gøre sig
kendt, men også vinde tillid og personlig sympati, før folk begynder at ville noget med
ham eller hende. Som en lokal journalist formulerede det: "Først personen så
det grønne". For at nå dertil må guiden i kontakt med mange mennesker og deltage i
møder inden for de eksisterende netværk, som handler om andre ting end lige miljøet.
Fx. et møde mellem daginstitutionerne som naturligt handler en del om deres vilkår og
pædagogik. Guiden kan have et punkt på dagsordenen, og på den måde få miljøet med
ind, men ved at deltage i hele mødet kan guiden også få indsigt i daginstitutionernes
virkelighed, samtidig med at guidens bidrag til pædagogernes diskussioner medvirker til,
at guiden ikke bare betragtes som en teknisk konsulent, men som en person og ressource i
lokalsamfundet, som de kender og kan bruge: "Alle ved at hun er grøn guide, men
også at hun kan bruges ud over det", som ovennævnte journalist sagde det om
guiden på Bryggen. Det er af den grund vigtigt for guiden at bruge tid på at deltage i
det lokale liv og opbygge sådanne gensidige relationer. Men sagt med guiden i Mallings
ord betyder det, at det tager tid at komme dertil, hvor de aktive lokale borgere ikke blot
ved, at der er en grøn guide i området, men af sig selv kommer til at tænke på ham
eller hende, når de får ideer eller sidder og skal planlægge deres aktiviteter i den
næste periode.
Skridtet fra visioner til realistiske forløb indebærer en periode med afsøgning
af muligheder: Som beskrevet i skitsen af det typiske forløb er udgangspunktet som
regel en ansøgning med et helt katalog over de aktiviteter, som skal gennemføres. Det
lægger forståeligt nok et pres på guiden for at gå i gang og realisere disse planer.
Men planerne bunder ofte mere i ønsker til, hvad man gerne vil gøre af hensyn til
miljøet, end i en indsigt i, hvad man reelt kan få målgruppen med på. I den forstand
bliver der tale om en slags trial-and-error eksperiment; Guiderne tager initiativet til en
række aktiviteter, som går ud på at involvere andre, hvis respons imidlertid er
uforudsigelig. På den måde begynder guiderne at prøve sig frem. De gør deres
erfaringer - både gode og dårlige. Ofte fører det til en krise i projektet efter et
lille års tid, hvilket så giver anledning til at tage hele projektet op til revision.
Revisionen fører til korrektion af strategien, nye planer og mere bevidst metodebrug. Der
kan imidlertid let gå lang tid med denne eksperimenteren, og spørgsmålet er derfor, om
det nødvendigvis behøver at være sådan?
Forelagt dette spørgsmål siger flere guider samstemmende, at kriserne nødigt skal
blive for store, men at afsøgning af muligheder ikke bare er uundgåeligt i projekter som
Grøn Guide projekter, det er for så vidt også en produktiv erfaringsproces, som danner
udgangspunkt for udvikling og afklaring. Spørgsmålet er dog om denne afsøgningsproces
kan optimeres, så guiderne ikke begynder med for store og tidkrævende fejltrin og
herigennem geråder ud i for store kriser? Dette spørgsmål berører en problematik, som
jeg også tager op senere, nemlig forholdet mellem at formidle og at lytte.
Præstationspresset på guiderne kan være hæmmende derved, at de i de første faser for
hurtigt kaster sig ud i at markere sig gennem aktiviteter, som de eller styregruppen har
fundet på, i stedet for at give sig tid til at stikke fingeren grundigt i jorden ved at
lære målgruppen at kende på dens egne betingelser d.v.s. gennem at integrere sig
og lytte til dem, som udgangspunkt for at tage initiativer. Et godt billede på det er
guiden i Hørgården, der i begyndelsen gav sig tid til at gå rundt på vaskerier og i de
lokale institutioner for blot at snakke med beboerne, pædagogerne m.fl. uden at skulle
sælge dem noget. Af flere grunde, men måske også derfor, nåede dette projekt utroligt
mange vellykkede ting. I stedet for at drage den konklusion på guidernes søgen efter
veje frem, at ansøgningerne skal være mere eksakte, og derved mindre åbne, kan det tale
for, at de bør netop bør være åbne og ikke alt for ambitiøse med hensyn til den
første tids præstationer, således at Grøn Guide projektet først efter et halvt til et
helt år afgrænser og præciserer sine planer. Det vil måske kunne modvirke det
forcerede forløb og give en ramme for den nødvendige afsøgning af muligheder og lytten.
Det skal ikke forstås så bastant, at guiden ikke bør være udfarende i det første
halve år, men kun lytte. I den første fase er det bestemt vigtigt, at guiden synliggør
sig gennem skriverier, markedsarrangementet m.v. samt at hun eller han etablerer kontakter
og forsøger sig med nogle initiativer. Men der bør også være tid og tålmodighed til
at sætte sig ind i livet i lokalsamfundet, og hvad der rører sig blandt folk.
I forlængelse af ovenstående skal også bredden i den grønne guides arbejde
nævnes som en potentiel hæmmende faktor for projektets udvikling. Guiderne skal både
aktivere borgerne, skabe netværk og samarbejde på tværs, være drivkraften i
miljøprojekter, være miljøkonsulent, formidler af miljøinformation, være fundraiser
mv. Problemet er ikke, at ordningen er åben for alle disse funktioner, for det giver
plads til forskellige projekter og til at det enkelte projekt uhæmmet kan forskyde sig
fra nogle funktioner til andre i løbet af årene. Det har derimod været et problem i
flere projekter, at guiderne har haft for mange bolde i luften ad gangen, således at der
går kludder i processen og den ene bold efter den anden havner på jorden. En optimal
proces kræver, at der sker en prioritering, og at der er ressourcer nok til at gå videre
med de processer, man er med til at sætte i gang. Det handler om guidernes og
styregruppernes kompetence til at styre projektet, og i den forbindelse om at kunne holde
præstationspresset nede på et rimeligt niveau.
Kriser kan, som beskrevet i afsnittet om afsøgning af muligheder, være produktive,
men også risikere at blive så hårde, at projektet i værste fald lider skibbrud. Kun i
få tilfælde er det gået så galt, mens det er mere udbredt, at guiderne i en periode
mister pusten og modet. Projektet går i stå indtil der tages fat om problemet. Jævnfør
fx. beskrivelsen af forløbet af projektet på Bryggen herom. Guidernes mulighed for at
få bearbejdet krisen bliver imidlertid hæmmet af deres alene-arbejdssituation. Den
formelle, lokale forankring i styregruppen har ikke forhindret, at denne
alene-arbejdsituation af mange guider er blevet oplevet som et problem. Som led i
evalueringen blev vi opmærksomme på, at det var et stort problem for nogle af guiderne,
og lavede derfor en særskilt undersøgelse heraf.51
Den viste, at 32 ud af 51 guider på hold 1 og 2 havde oplevet alenearbejdet som et
problem, og at 25 d.v.s. knap halvdelen fortsat oplevede det som et problem.
Problemet handlede kun i få tilfælde om en decideret ensomhedsfølelse, mens mangel
på faglige kollegaer til at diskutere deres arbejde med i hverdagen, stress over at være
alene om ansvaret, samt oplevelsen af for stor en arbejdsbyrde var væsentlige aspekter af
problemet. 20 angav således, at ene-ansvaret havde været et problem 15 af dem, at
det fortsat var det. 21 oplevede, at for stor arbejdsbyrde havde været et problem, og 13
at det stadig var det. Der er således ingen tvivl om, at dette har været et væsentligt
element i guidernes kriser undervejs, og at det også har hæmmet såvel forebyggelse som
løsning af disse kriser. Kriser kan være produktive, men dette element i dem er på
ingen måde produktivt, men sluger den gejst og energi, som er en forudsætning for
projektets udvikling. Allerede i delevalueringen foreslog vi et modtræk i form af
træning af guiderne i at supervisere hinanden. Dette råd er senere blevet fulgt, og
guiderne har været særdeles tilfredse med disse forløb52.
Øget regionalt samarbejde mellem guiderne samt bedre introduktion af styregrupperne
til deres ansvar og opgave har muligvis også mindsket problemet. Nogle
styregruppemedlemmer har efterlyst en mere grundig skoling af dem, fordi mange af dem som
hverves til styregrupper ikke har ledelseserfaring eller andre erfaringer med at den slags
arbejde. I nogle tilfælde vil det givet hjælpe. I andre tilfælde drejer det sig snarere
om, at de mennesker, som hverves til styregrupperne, i forvejen hører til Tordenskjolds
travle soldater. Samtidig handler problemet måske ligeså meget om guidernes psykiske
habitus; nogle trives fint med alenearbejdet, mens det for andre let bliver et stort
problem. Derfor tror jeg, at denne hæmning bedst modvirkes ved at lægge op til tættere
samarbejde mellem Grøn Guide projekterne og mellem Grøn Guide projekter og andre
beslægtede lokale miljøaktører. Udover at give guiderne bedre mulighed for gensidig
kollegial støtte og ansvarsfordeling vil det også have en række andre fordele. Det vil
således kunne give nogle rationaliseringsgevinster, en bedre udnyttelse af guidernes
forskellige kompetencer, en synergi i forbindelse med idéudvikling (hvilket kan modvirke
kriser/døde perioder) samt en gensidig læreproces. I omtalte notat lagde vi op til et
sådant tættere samarbejde mellem guiderne som en løsningsmulighed, men fik ikke
umiddelbart nogen aktiv, positiv respons på det. Senere har Den Grønne Fond dog godtaget
et tættere samarbejde mellem guiderne i Århus kommune, samt mellem to guider på Sydfyn,
som direkte har fælles kontor. I flere andre tilfælde hjælper guiderne hinanden i
forbindelse med konkrete opgaver eller de gennemfører konkrete samarbejdsprojekter; heraf
nogle med økonomisk støtte fra bl.a. Den Grønne Fond. Alenearbejdsproblemet er
imidlertid, som det fremgår af kapitel 14.2., fortsat et problem for flere guider. Ud fra
de gode erfaringer med det tætte samarbejde mellem de 7 guider i Århus kommune synes jeg
derfor, der kan være god grund til, at fonden og Grøn Guide projekterne aktivt forsøger
at styrke et sådant tættere, direkte samarbejde mellem guiderne på regionalt niveau53. Først burde der imidlertid laves en status for
problemets omfang, da vores undersøgelse er helt tilbage fra 98, og der som omtalt er
sket noget siden da.
Som den sidste, men ikke mindst vigtige hæmsko for grøn guide projekternes udvikling,
vil jeg nævne, at det lokale engagement og ressourcerne til forankring af projektet i
høj grad er afhængig af, at andre kan se, at guiden gør en forskel; at denne ene
persons indsats rykker og fører til registrerbare resultater. Guiden i Hørgården
er et godt eksempel på en sådan proces, hvor hendes første store projekter skabte
respekt og gav et godt rygstød for de næste aktiviteter. Eksemplet fra Vestsjællands
Amt viser godt nok, at man ikke altid kan regne med en sneboldeffekt, som følge af nogle
succeser i starten. I dette tilfælde var der simpelthen for stor forskel på de første
progressive samarbejdspartnere og dem som resultaterne heraf siden skulle overbevise om,
at de burde gøre noget lignende. Det forhindrer dog ikke, at synlige succeser er et
vigtigt element for mulighederne for at udvikle Grøn Guide projektet. Problemet er
imidlertid, at den grønne guide ikke kan skabe disse succeser alene, men er helt
afhængig af andre lokale aktører og af de strukturelle betingelser. Guiden kan ikke
forcere, men må følge græsrøddernes, de travle handlendes eller kommunens
omstændelige tempo. I spørgeskemaet til de hold 1 projekter, som ikke blev interviewet,
fremhæver 5 af de 14 guider, at de er blevet overrasket over, hvor svært det har været
at få borgerne aktivt med. Det samme har flere af guiderne fra de andre hold fortalt mig.
En anden side af problemet med synlige resultater handler om, at guiden som informator
eller som rådgiver og katalysator for andres projekter laver en del arbejde, hvor
effekten ikke er synlig eller ikke umiddelbart relateres til ham eller hende. Desuden
selv når det er guiden, som er primus motor i miljøprojekter, kan det være
svært at høste frugterne:
 | Dels fordi sådanne projekter jo er innovative og derfor let støder ind i strukturelle
barrierer fx. når konstruktionen af et grønt regnskab for en boligområde støder
ind i det forhold, at hverken vandforsyningsselskabet eller affaldsselskabet er i stand
til at levere de nødvendige tal. Økonomiske barrierer og lange kommunale
sagsbehandlinger er andre typiske forhold, som flere guider nævner som forhold der
trækker processen i langdrag. Som eksempel kan der henvises til guiden i Malling, som det
tog 3 år at få åbnet for, at borgerne kunne klunse på den lokale genbrugsstation. |
 | Dels fordi hensigten med en grøn guide ikke er, at hun eller han skal gøre tingene for
folk, men tværtimod er at støtte borgernes og andre lokale aktørers projekter, sikre at
sagerne bliver debatteret og løsninger udarbejdet sammen med dem hvilket klart nok
gør processen mere vanskelig og omstændelig, end ved rent professionelle projekter. Ikke
mindst fordi samarbejder på tværs ikke altid forløber harmonisk og skaber synergi, men
også af og til afslører lig i lasten og fører til konflikter, som så må løses. |
Over for den type barrierer for udviklingen af Grøn Guide projekterne kan Den Grønne
Fond og andre beslutningstagere først og fremmest erkende, at Grøn Guide projekter,
ligesom tidligere forsøg med borgerinddragelse i lokale miljøprojekter, tager
længere tid, end man umiddelbart tror54.
3 år til grøn guide projekter, der skal engagere folk i opgaver, som mange ikke
umiddelbart finder væsentlige for deres liv, og få dem til at forandre adfærd
det er simpelthen for lidt. I WHOs "Sund by" projekter var tidsrammen 7
år, hvilket virker mere realistisk. Forlængelsen af Grøn Guide ordningen er i det
perspektiv en fornuftig beslutning, fordi guiderne herved kan nå at blive integrerede,
afsøge mulighederne, skabe grundlag for større projekter, arbejde med dem i borgernes og
kommunens tempo, hjælpe med at overvinde barrierer og forhåbentlig nå at høste
nogle af frugterne, samt at sikre den videre indsats.55
Hvorfor er det gået galt i nogle tilfælde?
I afsnittet om de grønne guiders integration fremgik det, at 3 af de 28 projekter var
stoppet i utide. I dette afsnit udvides perspektivet ved også at inddrage tilfælde fra
hold 2 og 3, og på den baggrund vurdere, om det er et problem, der kan og bør gøres
noget ved.
Tabellen herunder viser antal utidigt ophørte projekter på de 3 hold, samt årsagerne
hertil. For hold 1s vedkommende vises både antal projekter, der ophørte i den
første bevillingsperiode, og de projekter som er ophørte ved overgangen til 2.
bevillingsperiode, selvom projekterne på dette tidspunkt ikke kunne betragtes som
naturligt afsluttede og forankrede.56
Tabel 6:
Antal utidigt ophørte grøn guide projekter og årsager hertil
|
Hold 1 inden 3 år |
Hold 1 efter 3 år |
Hold 2 |
Hold 3 |
Økonomisk årsag |
1 |
1 |
(3) |
|
Organisatorisk årsag |
1 |
1 |
|
|
Samarbejdsproblemer |
1 |
1 |
(3) |
|
Nyt arbejde og ingen genansættelse |
|
|
|
2 |
Parenteserne i skemaet indikerer, at ophøret af de samme 3 projekter skyldtes en
kombination af økonomiske og samarbejdsmæssige forhold.
I de to tilfælde hvor årsagen er organisatorisk, drejer det sig om, at
den institution som guiden har været tilknyttet er ophørt eller er kommet ud i en
kritisk, usikker periode.
I begge de tilfælde på hold 1, hvor årsagen har været samarbejdsproblemer, drejer
det sig om projekter i almennyttige boligafdelinger. Her kan der let opstå
samarbejdsproblemer, hvis projektet er initieret fra oven (af boligselskabet) og den
grønne guide således kommer til et sted, hvor der er manglende forståelse eller
ligefrem modvilje over for projektet og guiden.
"Nyt arbejde og ingen genbesættelse" indebærer, at guiden har fået et
andet arbejde, hvorefter styregruppen har opgivet projektet. Den lokale opbakning og tro
på projektet har således øjensynlig været for svag.
Som det fremgår er der for hold 1s vedkommende alt i alt tale om 6 projekter
eller lidt over 1/5 af holdet som er ophørt undervejs. Disse tal er
foreløbig mindre for de efterfølgende hold, hvilket kan skyldes, at de ikke har været i
gang i ligeså lang tid og/eller, at DGF er blevet dygtigere til at vejlede ansøgere og
udvælge levedygtige projekter. Derudover må det præciseres, at 3 af de 6 ophørte
projekter på hold 1 ikke er ophørt p.g.a. problemer med projektet, men p.g.a. problemer
for værtsinstitutionen. Den type problemer er ikke registreret på de senere hold,
hvilket selvfølgelig ikke udelukker, at de kan komme senere.
I betragtning af at der er tale om et eksperiment med en ny slags aktør i
lokalsamfundene, som skal fungere i tæt samarbejde med andre lokale aktører, må man
forvente, at det ikke fungerer i alle tilfælde. Alt i alt anser jeg ikke problemet med
utidigt ophørte projekter for at være stort. Den Grønne Fond må være opmærksom på,
at professionelle projektmagere, fx. i boligselskabernes administrationsafdelinger, har
rutine i at skrive formelt set flotte ansøgninger, hvorfor der kan være grund til at
udbede sig nærmere information fra den kommende guides nærmeste samarbejdspartnere om
deres forestillinger om projektet og forventede samarbejde med guiden. Møder i en tidlig
fase af en konflikt mellem dens parter og repræsentanter for Den Grønne Fond er også en
god idé. Ingen af delene vil helt kunne eliminere at nogle projekter kuldsejler, men
holde det nede hvor det er nu, d.v.s. på et relativt beskedent antal.
Hvad angår den økonomiske årsag, så er det faktisk et overraskende lavt antal i
betragtning af, at en del af Grøn Guide projekterne har haft problemer med at skaffe
medfinansieringen undervejs. Denne problemstilling behandles nærmere i kapitel 13.
41 |
Hold 1 projekterne er nu enten i deres 4. eller 5. år.
Evalueringens datamateriale belyser imidlertid stort set kun udviklingen i de første 3
år. Den seneste udvikling beskrives således ikke her. |
|
42 |
jfr. citat i fodnote i kapitel 3. |
|
43 |
Opgørelsen bygger på spørgeskemabesvarelser fra 14 Grøn
Guide projekter fra hold 1, samt interviewdata fra de 7 besøgte hold 1 projekter. 7 andre
af de oprindelige hold 1 projekter indgår ikke, enten fordi de ophørte eller skiftede
guide undervejs eller for et enkelt projekts vedkommende fordi det ophørte
efter 3 år og dermed inden spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført. |
|
44 |
Vurderingerne heraf bygger på spørgeskemabesvarelser (jfr.
spørgeskemaet bagerst i rapporten: spørgsmålene 2-6 og 8-9), på
forlængelsesansøgninger og på interviews i de 7 besøgte hold 1 projekter. |
|
45 |
Det kan måske her umiddelbart undre, at jeg i indledningen af
dette del-kapitel noterede, at 2 projekter ikke var godt integrerede lokalt, mens denne
bredere opgørelse kun viser 1 projekt som dårligt integreret. Det skyldes at denne
opgørelse er mere nuanceret. Begge de omtalte projekter hører således her til
kategorien "integreret", idet de er integreret i hhv. foreningslivet og
handelslivet, mens de ikke er bredt integreret og derfor ikke kan beskrives som godt
integrerede. |
|
46 |
Nørager, Malling, Kolding, Bryggen og Vestsjælland. |
|
47 |
Vurderingerne heraf bygger på spørgeskemabesvarelser (jfr.
spørgsmålene 2-6 og 8-9 i bilaget), på forlængelsesansøgninger og på interviews i de
7 besøgte hold 1 projekter. |
|
48 |
Vedr. denne opdeling jfr. begyndelsen af afsnittet om
integration. |
|
49 |
Her er tale om de 3 projekter, som er registeret som at have
"Styrket og forankret" den lokale folkelige miljøindsats, samt om det ene af
dem, hvor der er sket en ikke-lokal udvikling. Se mere herom på næste side. |
|
50 |
jfr. kap 14 om kompetencer. |
|
51 |
Korremann og Læssøe 1998: "Skal de grønne guider
arbejde mere og tættere sammen et notat om alenearbejdet som problem og om
mulige løsninger" |
|
52 |
Vurderet ud fra guidernes egne evalueringer af
supervisionskurserne i Frederiksborg Amt og Århus. |
|
53 |
Vurderingen af samarbejdet mellem guiderne i Århus Kommune
bygger på deres fælles forlængelsesansøgninger og på interviewet med guiden i
Malling. |
|
54 |
jfr. Læssøe, J. (1993): Folkeoplysningens mulighed i lokale,
handleorienterede, grønne borgerprojekter", Tværfagligt Center, DTU, s. 130f. |
|
55 |
De økonomiske barrierer for folkelige, grønne projekter kan
Den Grønne Fond også forholde sig til. Dette spørgsmål vil imidlertid ikke blive
behandlet her, men i kapitlet om hensigtsmæssigheden af ordningens konstruktion. |
|
56 |
Derudover var der også to andre hold 1 projekter, som blev
afsluttet efter de tre år, men i disse tilfælde fordi de havde fuldført deres opgave,
og guiderne i forlængelse heraf havde fået andet arbejde. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|