| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Grøn Guide projekterne er eksperimenter. De er forsøg med en ny type aktør i
lokalsamfundene, som skal bidrage til at styrke det folkelige engagement i en bæredygtig
miljøudvikling i lokalområdet. Vi har som evaluatorer fulgt med og jeg kan nu efter 3
år sammenfatte et billede af, hvordan det er gået: Hvordan har projekterne udviklet sig?
Har de styrket den lokale folkeoplysende indsats, og har det sat gang i en proces i
lokalsamfundene, som styrker troen på, at indsatsen dér kan håndtere udfordringen med
at sikre en bæredygtig udvikling? Eller har det tværtimod vist sig, at det ikke er til
at få folk op af stolene, og at den lokale strategi ikke holder i en tid præget af
globalisering og individualisering?
Disse spørgsmål rummer hovedtemaet for denne del af rapporten. Mere specifikt kommer
det til at handle om Grøn Guide projekterne som helhed har kunne leve op til de
succeskriterier for bidraget til den lokale udvikling, som blev beskrevet i kapitel 3. Det
var følgende:
 | Har grøn guide projekterne taget udgangspunkt i de lokale samfund
og har de formået at blive en integreret del af dem?.
|
 | Har de benyttet de eksisterende lokale netværk, fremmet udviklingen
af dem og herigennem fremmet samarbejdet på tværs af lokalområdets
aktørgrupper?
|
 | Er det lykkedes for grøn guide projekterne at fungere som en
ressourcestøtte der ved at aktivere, koordinere og rådgive har fremmet udviklingen af
den lokale folkeoplysende miljøindsats?
|
 | Har grøn guide projekterne sikret en fortsættelse af guidens
indsats efter den treårige bevillings ophør enten ved at skaffe lokal
finansiering af guidens forsatte arbejde, ved at udvikle projektet, så det kan fortsætte
som indtægtsdækket virksomhed eller ved at gøre de lokale aktører i stand til selv at
videreføre arbejdet?
|
|
Som det fremgår rummer disse succeskriterier både spørgsmål til om indsatsen i Grøn
Guide projekterne har fået den karakter, som Den Grønne Fond havde ønsket (1.
effektniveau), samt til nytten heraf (2. effektniveau). For at kunne vurdere det, har vi
som nævnt i metodekapitlet fokuseret på det første hold grønne guider og særligt på
8 af disse projekter.
I kapitel 4 sammenfattes udviklingen i hver af de 8 udvalgte projekter. Meningen hermed
er at give et samlet og dyberegående indblik i, hvad der er sket i forskellige slags
Grøn Guide projekter. De 3 efterfølgende kapitler vil inddrage erfaringerne fra de 8
projekter, men derudover give et bredere overblik på baggrund af materiale om hele hold 1
og i nogen tilfælde tillige om hold 2 og 3. Det første af disse kapitler
kapitel 5 handler om, hvorvidt Grøn Guide projekterne har fungeret som tiltænkt i
lokalsamfundene. I kapitel 6 fokuseres der på det 2. effektniveau, idet spørgsmålet her
er, om den lokale folkeoplysende miljøindsats så er blevet styrket af Grøn Guide
projektet? Dette følges op i det 7. kapitel, som afrunder med en diskussion og vurdering
af, hvad der vil ske fremover: Hvilken effekt får en fortsættelse af Grøn Guide
projekterne? Vil lokalområderne fortsat have brug for grønne guider? Er der fortsat
tilstrækkeligt potentiale i den lokale strategi for folkeoplysning om miljø?
Som det fremgår er kapitlerne struktureret, så de behandler de forskellige
succeskriterier. Men udover at evaluere effekterne er ideen med evalueringen også, at
belyse de forhold, som kan hæmme eller fremme den ønskede udvikling, samt herudfra give
en kritisk og konstruktiv vurdering af, om der er noget i ordningen som bør revideres og
gøres bedre. Denne erfaringsopsamling og analyse af relevante dynamikker indgår i
kapitlerne 5, 6 og 7.
I det følgende beskrives udviklingen i 8 Grøn Guide projekter. De er udvalgt således,
de afspejler en bred variation i formål, placering og målgrupper. I
del-evalueringsrapporten "Et år med de grønne guider" beskrev vi
etableringsfasen og de organisatoriske forhold i 4 projekter. Efter 3 år er disse
projekter igen blevet besøgt med interviews med guiderne og nogle af deres
samarbejdspartnere. Det drejer sig om projekter i en lille landkommune i Himmerland, i en
provinsby i Midtjylland, i et stort almennyttigt boligområde i København samt om et
foreningsprojekt i Vestsjælland. Hertil kommer yderligere 4 projekter, som også er
blevet interviewet efter 3 år:
 | Det ene af disse projekter har særligt været rettet mod handelslivet i en større
Østjysk købstad, |
 | det andet har i særlig grad lagt vægt på en kombination af sociale og miljømæssige
mål i et lille bymiljø i omengen af Århus, |
 | det tredje er et projekt i et bykvarters projekt i København og |
 | det sidste et projekt i en af de ydre forstadskommuner til København med det særligt
interessante for en procesvurdering, at projektet her allerede havde været i gang i en
række år, inden de fik en grøn guide bevilling. |
Set i forhold til materialemængden er forløbsbeskrivelserne ganske korte. Tilsammen
udgør de imidlertid mange sider. Inden du, som læser, opgiver at komme igennem dem, vil
jeg understrege, at det om noget er dette kapitel som giver indblik i, hvad Grøn Guide
ordningen har betydet. Efter at have gennemlæst logbøger, årsrapporter,
forlængelsesansøgninger og spørgeskemabesvarelser er det min klare erfaring, at selv om
disse materialer er lærerige, så har mine herigennem foruddannede opfattelser af de
udvalgte projekter rykket sig, når jeg gennem besøg og interview har fået et
sammenhængende indblik i de enkelte projekters særlige forhold og udvikling. Essensen
heraf har jeg forsøgt at fremstille i de 8 historier.
Historierne udgør ikke evalueringer af de enkelte projekter. De beskriver deres
forløb og giver indtryk af deres forskellighed. De efterfølgende kapitler ikke
blot i denne del, men også i del III og IV vil referere tilbage til disse
historier samt tilføje yderligere materiale fra dem med særlig relevans for de enkelte
temaer, som tages op. Derfor afsluttes dette kapitel heller ikke med en sammenfatning.
Sammenfatningerne og diskussionerne er opbrudt i temaer, som indgår i de øvrige
kapitler.
Projektet:
Nørager er en udpræget landkommune med ca. 5.500 indbyggere beliggende et stykke vest
for Hobro. Selve Nørager by har ca. 1.000 indbyggere. Denne lidenhed præger kommunens
politiske og forvaltningsmæssige muligheder. Med to ansatte i teknisk forvaltning er der
rigeligt at se til, og forpligtigelsen til Lokal Agenda 21 arbejde er der derfor dårligt
ressourcer til. Kommunen er herudover præget af en lille fra- og tilflytning eller
med andre ord af stor rodfæstethed. Kulturelt medfører det en vis konservatisme. Det fik
fx. en meget grøn og initiativrig børnehaveleder til at flytte til et job i en anden
kommune, fordi hun oplevede for stor modstand både mod det grønne og hendes alternative
pædagogik. På den anden side er der også initiativrige personer i kommunen og en
interesse for at bevare og udvikle et levende lokalsamfund. Ideen til grøn guide
projektet opstod hos lederen af et nærliggende center, Rørbæk-centeret, som i vid
udstrækning er afhængig af forskellige støttemidler og derfor vant til at søge
sådanne. Han sidder samtidig som sekretær for den selvejende institution Væksthus
Nørager, der siden 92 har arbejdet for at fremme trivslen for borgene i Nørager. En
central ambition i Væksthus Nørager har været at skaffe finansiering til overtagelse af
nogle butiks- og kontorlokaler i byen med henblik på at indrette et medborgerhus. De har
ført en lang kamp med kommunen om at få bevilget den nødvendige støtte, og først nu
ser det ud til, at det lykkes med hjælp fra ekstern finansiering. Den grønne guide var
som sådan ikke et mål for dem, men et led i et større projekt, som har haft prioritet.
Bevillingen af grøn guide projektet betød, at han fik kontor i de omtalte butiks- og
kontorlokaler, hvor han i en periode har haft en ansat på Sund By projektet som nabo.
Processen:
Projektet startede ved 0-punktet: Med afsæt i Væksthus Nørager, som et
socialt lokaludviklingsprojekt og en kommune, som ikke i forvejen arbejde med lokal agenda
21, drejer dette sig om et projekt, som udpræget startede ved 0-punktet. Ja, i en vis
mening under nulpunktet, fordi økologi er et ømtåleligt emne som følge af det
konventionelle landbrugs store betydning og indflydelse i kommunen.
Aktiv opsøgning: Som en af de lokale formulerer det, skød den grønne guide i
begyndelsen med spredehagl. Han var med, hvor der foregik noget. Brugte til dels
eksisterende netværk - som fx. daginstitutionernes og skolernes til at gøre sig
synlig. Skrev og skabte debat i lokalavisen og besøgte gud og hvermand. Som udefra
kommende person tog det lidt tid af finde den rigtige facon. Han blev opfattet som en lidt
for ihærdig og akademisk grøn ildsjæl i begyndelsen. Men han blev hurtigt bedre til at
kommunikere og fandt gennem de mange kontakter frem til personer, som han kunne se
muligheder i et samarbejde med.
Guiden som initiativtager: Guiden havde mange ideer, og fik også sat en del af
dem i værk. Eksempelvis en forbrugerundersøgelse med en 9. klasse, forsøg med
økologisk brød hos bageren og økologisk mad på skolerne, et grønt marked i en af de
mindre landsbyer i kommunen og en foredragsrække med fællesspisning og børnepasning. I
enkelte tilfælde blev han også inddraget som ressourceperson, fx. da en skole og en
daginstitution gik sammen om anlæggelse af en naturlegeplads.33
Men det var ikke meget, der kom udefra til ham.
Etablering af en Lokal Agenda 21 gruppe: Gennem sit opsøgende arbejde og
konkrete projekter lærte guiden efterhånden nogle personer at kende, som gennem
etableringen af en Lokal Agenda 21 gruppe kom til at fungere som en mere regulær
følgegruppe for ham end Væksthus Nørager. Gruppen var på 18 personer og arbejdede i
udgangspunktet snævert med miljø. De arrangerede bl.a. en "Grøn uge", en
kampagne for "Mobil uden bil" og nogle udstillinger i alle tilfælde med
den grønne guide som den der gjorde benarbejdet.
LA21-gruppen stod imidlertid med det problem, at man som løst funderet gruppe uden
foreningsvedtægter ikke kunne søge penge til aktiviteter. Et andet problem var, at
kommunen ikke var nogen aktiv, positiv medspiller. Udover dens få ressourcer havde det
nok også noget at gøre med, at der havde været nogle konflikter med guiden, fordi hans
udfarenhed med egne ideer betød, at han var kommet på tværs af kommunens politik og
planer. Begge disse problemer løste sig imidlertid senere op, da LA21 gruppen fostrede en
idé om et Landsbyråd og gik i gang med at realisere den. Det blev samtidig også et
strategisk skift i den grønne guides arbejde og de problemer, han efterhånden oplevede i
det.
Problemer med det lokale engagement: Guiden havde fra begyndelsen arbejde projektorienteret.
Han havde taget mange initiativer og arbejdet meget bredt. Det havde ført til
projekter som isoleret set rykkede lidt ved tingene og gav nogle resultater. Men samtidig
oplevede han, at det ikke satte gang i en proces. Han oplevede, at det hele tiden
var ham, der skulle tage initiativer, og at han fik meget lidt igen. Hvis meningen var, at
de selv skulle tager over efter ham, var det ikke godt, at han på denne måde hele tiden
lavede noget for dem.
Strategisk skift og organisatorisk udvikling: Svaret på problemerne kom som en
erkendelse af, at han ikke mere skulle være så udfarende med sine ideer til
miljøinitiativer og samle folk heromkring, men i stedet vende det om og sige "Hvad
synes I, vi skal lave?". I stedet for projektorientering skulle han satse på
procesorientering. Han kunne ikke mobilisere folk alene på det grønne, og ville derfor i
stedet arbejde for en lokal empowerment, hvori miljøet bliver integreret i
forstillingerne om udviklingen i folks egen hverdag og lokalsamfund.
Det var en tanke som også lå i LA21-gruppen, da den overvejede, hvad der skulle ske
videre frem efter den grønne guides ophør. De ønskede "en naturlig struktur,
der kan arbejde videre med tingene" og at bæredygtig udvikling ikke kun skulle
handle om miljø, men om lokalsamfundenes overlevelse og udvikling (hvori miljøhensynet
så skal være en integreret del). Det blev til en idé om et Landsbyråd bestående af
repræsentanter for kommunens 9 sogne. Realiseringen af denne idé indebar, at guiden
skulle deltage aktivt som ressourceperson for opbygningen af Landsbyrådet, og samtidig
være den der fastholdt miljøperspektivet i dets lokale initiativer. Herigennem ville
guidens arbejde også blive mindre spredt og dermed mere dybdegående.
Status og planer: Landsbyrådet er etableret og har skabt en ny relation til
kommunen samt flere initiativer med miljøperspektiv: En arbejdsgruppe til realisering
af Landsbyrådet blev etableret i november 99, dvs. mod slutningen af den grønne guides
første periode. I januar 2000 blev det konstituerende møde holdt, og siden er flere
projekter kommet i gang. Et hjemmeside-projekt - med bl.a. kalender over lokale
aktiviteter, landsbyernes kommentarer til referater fra kommunalbestyrelsen,
diskussionsforum m.v. - søges realiseret med støtte fra regionaludviklingsprogrammet
"Det digitale Nordjylland". Guidens grønne element heri bliver en facilitet til
fremme af samkørsel. Som 1. fase heri, kan kommunens beboere foreløbig ringe til guiden
og høre om mulighederne for samkørsel. Et andet beslægtet projekt handler om etablering
af holdepladser for pendlere ved den motorvej, som gennemskærer kommunen. Udover at det
også kan fremme samkørsel, har en side-effekt af initiativet været en positiv reaktion
fra kommunens side. Kommunen ser i det hele taget positivt på Landsbyrådet, fordi det
skaber dynamik og dialog om lokaludviklingen. Det vil fx. være tilfældet, når en af
Landsbyrådets andre planer gennemføres. Den handler om at lave fremtidsværksteder i
alle sognene med udgangspunkt i lokalsamfundenes egne forhold. Planen, der forudsætter
støtte fra År 2000 Fonden, går endvidere ud på efterfølgende at give borgerne et
kursus i samarbejde. Det skal lægge op til et fællesseminar, hvor alle landsbyerne i
samarbejde med kommunalbestyrelsen skal diskutere, hvad det egentlig er, man vil med
kommunen. Landsbyrådet kommer i denne sag til at fungere som dialogskabende 3.
part. Som formanden for Landsbyrådet siger, kan kommunen ikke selv stå for et
sådant initiativ - eller for et andet af deres initiativer; en debat om
spildevandsrensning i det åbne land. Hvis kommunen stod som arrangør af disse møder
ville folk forvente, at kommunen nu igen var ude på noget, der vil flå dem for penge, og
derfor allerede i udgangspunktet være skeptiske og i forsvarsposition.
På samme måde er Landsbyrådet også en bedre afsender end den grønne
guide. Han kommer derfor i mindre grad til at fungere som frontfigur, og i højere grad
til at inspirere og støtte Landsbyrådet i dets arbejde. Formanden for Landsbyrådet
tillægger ham stor betydning, fordi han både sikrer kontinuitet og vigtige informationer
og kontakter, indtil rådet en dag er rutineret nok til selv at kunne klare det.
Efterbemærkning: Ved overgangen til 2. periode blev projektet delt mellem
Nørager og Skørping kommuner, således at den grønne guide nu er på halv tid i hver af
kommunerne. Han er begyndt i Skørping, som han gjorde det i Nørager; dvs. med en
udfarende projektorienteret arbejdsform. Men når han har opbygget sine kontakter, vil han
også her ændre strategi til den bredere, lokale procesorienterede form, som han
praktiserer i Nørager. I Nørager har Landsbyrådet fået 100.000 kr. i støtte fra
Indenrigsministeriet til 5 projekter under overskriften "Fra overlevelse til
bæredygtig udvikling". Udover Grøn Uge og Lokalt demokrati projektet er det et
projekt om etablering af eksperimentelle zoner, et om "Medicinen og mig" og et
om kulturmødet (om integrationen af flygtninge i kommunen).
Projektet:
Tilbage i 1994 blev Ikast, Herning, Videbæk og Silkeborg udnævnt til Green City
kommuner. Det satte gang i en række initiativer bl.a. "Grøn Uge"
arrangementer hvert år. Det var et rent kommunalt initiativ med en række grønne
aktiviteter, som både skoler, institutioner og private var med i. Men borgernes
engagement manglede. Der var et behov for at få miljødebatten ned på græsrodsniveau og
ud til borgerne. Kommunen tog derfor initiativ til et netværk/forum, hvor den sammen med
borgerne kunne lave en fælles indsats for miljøet og udveksle erfaringer. Der blev
etableret et Grønt Råd for borgere, foreninger, institutioner og virksomheder med
interesse for miljøet. Grøn Guide ordningen kom perfekt i forhold til dette initiativ.
Kommunen så heri en mulighed for at give Det Grønne Råd en professionel støtte, der
var uafhængig af kommunen. Samtidig skulle en grøn guide fungere som et formidlende led
mellem borgerne og kommunen. Kommunen kanaliserede derfor en del af det tidligere Grøn
Uge budget over i et tilskud til Det Grønne Råd, så rådet kunne ansætte den grønne
guide.
Processen:
Et godt udgangspunkt: Udgangspunktet for den grønne guide var altså en aktiv og
positiv kommune samt en netop etableret grøn netværksorganisering. Dertil kom, at hun
ikke var helt ubekendt med forholdene. Nok kom hun udefra, men hun kendte kommunen
og de kendte hende fordi hun havde arbejdet 3 måneder i dens miljøafdeling og 4
måneder i planlægningsafdelingen. Lidt atypisk kendte hun således det politiske og
forvaltningsmæssige system inden start, mens hun ikke kendte byens særlige kultur og
borgerlivet. Her fik hun til gengæld god støtte af Det Grønne Råd. Dvs. de har
gensidigt kunne støtte hinanden: Hun fik støtte til kontakt gennem medlemmerne og deres
lokale kendskab, mens de kunne bruge hende som sekretær for rådet, til kontakt til
kommunen og som miljøfaglig støtte til deres interessegrupper. Da deltagerne i rådet er
frivillige, og derfor kun har begrænsede ressourcer, har guidens ressourcestøtte været
vigtig, for at få sat gang i rådets og disse interessegruppers aktiviteter.
Synliggørelse gennem aktiviteter om miljø, livsstil og adfærd: Det Grønne
Råds første formand lagde især vægten på initiativer i forhold til borgernes livsstil
og adfærd. Guiden var ressourcen til at sætte aktiviteter i gang herom. Et "Grøn
Livsstil" kursus (efter det hollandske koncept som Kaj Hansen har lanceret
herhjemme), skulle være flagskibet, men som det er set andre steder meldte kun meget få
familier sig, og kun én gruppe med 5 familier kom til at fungere. Bedre gik det med
samarbejdet med Ikast Avis, hvori hun fra begyndelsen har fået god pressedækning og har
haft en grøn brevkasse hver 14 dag. Den har fået pænt med spørgsmål ligesom hun ofte
har fået positive tilbagemeldinger på den fra læsere. En anden af de større
synliggørende aktiviteter har været "Grøn Uge", hvor hun både har været
primus motor i planlægningen og med i flere aktiviteter.34
Disse aktiviteter, sammen med en række mindre indsatser fx. et "Grønt
Efterårsmarked i Strøgcenteret, og havevandring i miljøvenlige haver gjorde at
styregruppen efter 1 år vurderede, at kendskabet til guiden var ret stort. På den anden
side noterede den også, at "den almindelige borger hr. og fru Jensen
desværre ikke bruger den grønne guide i den grad, vi havde håbet på"
(Afrapportering for 1997). Ifølge styregruppen var en mulig grund hertil, at guidens
kontor er gemt væk på 1. sal af biblioteket.
Projekter i samarbejde med institutioner og foreninger i Det Grønne Råd: Det
forbrugerrettede informationsarbejde gennem avisen, Grøn Uge, Efterårsmarked m.v. er
fortsat gennem de 3 år, men samtidig blev der efterhånden i højere grad lagt vægt på
at give støtte til lokale organiseringers miljøarbejde. Hovedaktiviteten i 2. år var
planlagt til at være "Byøkologiske projekter i samarbejde med
boligselskaberne". Guiden fik etableret et samarbejde med et boligselskab og dets
viceværter, som fik hjælp med en informationspjece, med grøn beplantning m.v.
Beboerinddragelse blev der imidlertid ikke tale om, idet viceværterne oplyste, at der
ikke eksisterede nogen aktiv beboerforening endsige aktive beboere i boligselskabet
(ifølge Styregruppens ansøgning om genbevilling). Andre samarbejder har været mere
nyttige. Guiden har således haft en væsentlig rolle i at få samarbejdet Det Grønne
Råds planer om en naturskole og 4Hs planer om en demonstrationsgård til et fælles
projekt. Kommunen har for nyligt indrettet en naturbørnehave i en tidligere landejendom,
hvor staldlængerne måske kan anvendes til formålet. Projektet har politisk opbakning,
hvorfor det ser ud til måske at blive til noget. Guiden kan i den forbindelse få en
vigtig opgave som koordinerende og støttende i etableringsfasen. Et samarbejde med
kommunens daginstitutioner har også været nyttigt. Udgangspunktet var her, at kommunen
havde pålagt daginstitutionerne et miljøansvar, men at der ikke rigtig skete noget,
p.g.a. travlhed og usikkerhed omkring, hvad de kunne gøre. På et fælles møde herom,
kom der imidlertid skred i sagerne, idet hver institution har fået valgt en
miljøansvarlig person, og disse nu har fået etableret et samarbejde, som den grønne
guide koordinerer, og hvori hun giver råd og vejledning. Ifølge en af
daginstitutionslederne har det givet dynamik i arbejdet, at der er en der kan komme med ny
viden, og som har forslag til, hvor man starter og som ved noget om, hvad der gavner mest.
Desuden er hendes medvirken også med til at fastholde dem i en proces.
Det Grønne Råd får større bredde og bliver mere optaget af kommunens politik.
Guiden bliver i den forbindelse mindre sekretær og mere rådgiver: Sideløbende med
projektaktiviteterne har den grønne guide fungeret som sekretær for Det Grønne Råd.
Denne støtte har ifølge den nuværende formand for rådet været væsentlig for at
rådet relativt hurtigt har kunnet begynde at stå på egne ben, og for at dets arbejde
har udviklet sig. Fra i begyndelsen at være en slags græsrodsorganisering, der
fokuserede på borgernes individuelle miljøadfærd, har den siden fået større bredde
gennem deltagelse fra idrætslivet (som har stor betydning i Ikast) og erhvervslivets
forskellige brancher. Samtidig er samarbejdet med kommunen blevet udviklet. Som formanden
for rådet formulerer det: "Jo mere vi er blevet etableret, jo mere har vi også haft
lyst til at blande os". Der har været en nær kontakt fra starten, idet kommunens
grønne koordinator hele tiden har været medlem af Det Grønne Råd. Udviklingen har
handlet om, at man nu har fået en aftale med kommunen om, at rådet formelt har fået
status af høringsorgan, således at alle miljøplaner, hensigtserklæringer,
undersøgelser m.v. fra kommunen kan sendes til kommentering i Det Grønne Råd. Herudover
skal kommunen og rådet mødes en gang om året og diskutere handlingsplaner på
miljøområdet.
Denne udvikling har medført, at den grønne guide har fået en funktion som støtte
for Det Grønne Råd i dets arbejde med at kommentere kommunens miljøplaner. Da rådet er
bredt sammensat betyder det, at guiden kan arbejde uden at være bundet til en bestemt
lokal part. Som formanden for rådet formulerer det: "Jeg synes den grønne guide er
meget godt placeret nu: Uden at være kommunens person, uden at være virksomhedernes
person, uden at være borgernes person."
Den grønne guides arbejde har også ændret sig som følge af, at Det Grønne Råd nu
er vel etableret og fungerende. Det betyder, at hun i mindre grad behøver at fungere som
sekretær. Og det har frigjort tid, som hun vil bruge på større projekter i samarbejde
med nogle af de nye organiseringer i rådet.
Skulderklap fra den kommunale forvaltning og kold skulder fra politikerne: Guidens
samarbejde med den kommunale forvaltning har fra begyndelsen fungeret forbilledligt, med
gensidig orientering, hjælp og fælles projekter (fx. omkring giftfri haver). Det skyldes
især en tæt og god kontakt med kommunens grønne koordinator. Da en fortsættelse af
Grøn Guide projektet skulle forhandles anbefalede Teknik- og Miljøudvalget da også, at
det burde fortsættes. Begrundelsen herfor var "at den grønne guides arbejdsindsats
er et meget vigtigt led i kommunens miljøarbejde, idet hun følger op på de planer,
aktiviteter og udmeldinger, som kommunen kommer med på området" (Ikast Avis 19.
marts 1999). På trods af dette besluttede kommunalbestyrelsen ikke at ville forlænge
støtten til den grønne guide ud over de 3 år. Baggrunden herfor har at gøre med flere
forhold: Green City samarbejdet har - efter at nabokommunen Herning har droslet kraftigt
ned for sine aktiviteter - ikke samme drivkraft som tidligere. Beslutningen handlede
derudover om et budgetforlig, hvor der skulle spares, og aftalen partierne imellem var, at
der skulle være fuld enighed. Her kom det så til at betyde noget, at nogle i
kommunalbestyrelsen mente, at folk nu kendte miljørådene, og at pengene i stedet burde
bruges i kommunens eget miljøarbejde.
Afslaget på bevilling viste på den anden side, at den grønne guides arbejde havde
stor bevågenhed. Ikast avis og Herning Folkeblad havde således ikke mindre end 11
større + 3 mindre artikler med belysning af, og debat om, afslaget. At guiden havde stor
opbakning viste sig også ved, at det lykkedes at skaffe pengene til fortsættelsen med
støtte fra lokale virksomheder og boligselskaber.
Planer for fortsættelsen
Som nævnt er Det Grønne Råd nu på skinner og den grønne guide kendt og synlig. Det
betyder, at hun i de kommende år vil lægge mere af sin energi i længerevarende
samarbejdsprojekter. Samarbejder med foreningerne i landområderne (Agenda 21 i
landsbyerne), idrætsforeningerne (miljøstyring), butikkerne (miljøstyring),
boligforeningerne (affaldssortering) og daginstitutionerne (miljøstyring) bliver nogle af
de væsentligste aktiviteter. På sigt nævner guiden også samarbejde med det store
kirkelige samfund i Ikast som en potentiel mulighed, ligesom fremme af dialogen mellem
landbrug og forbruger-miljøsiden er det.
Projektet:
Hørgården er et almennyttigt boligbyggeri med ca. 2000 beboere. Det er beliggende på
Amager og er bygget omkring 1970. Omkring 2/3 af beboerne er på overførselsindkomster.
De 800 lejemål er placeret i karreer rundt om 3 gårde. Herudover ligger der et
plejehjem, syv daginstitutioner, et mindre butikscenter, samt et lille haveområde.
Bebyggelsen er afgrænset af to stærkt trafikerede veje, men ligger også tæt på et
stort grønt område, Amager Fælled.
Hørgården er en lille by i storbyen. Afdelingsbestyrelsen har en erfaren ildsjæl som
formand og ejendomskontoret en inspektør, som også brænder for beboernes trivsel. Det
betød, at der allerede ved starten af grøn guide projektet var tale om et sted, hvor der
skete noget. Hertil bidrog også en beboerrådgiver, som havde taget en række initiativer
specielt rettet mod den svageste del af beboerne. Samtidig havde der også i mange år
været en aktiv opposition. Den består dels af nogle beboere, som ikke har børn, og som
vil spare, dels af en kreds af ældre beboere, som igennem mange år har været
modstandere af formanden og inspektøren. Med til billedet hører også, at
beboerdemokratiet trods ildsjæle, professionelle og aktiviteter har begrænset
opmærksomhed i beboerskaren. Fx. deltog kun 37% i en urafstemning om et beboerhus.
Initiativet til grøn guide projektet kom fra administrationsselskabet 3B, som siden
også stod for restfinansieringen. En konsulent herfra fandt frem til Hørgården, hvor
afdelingsbestyrelsen og ejendomskontoret var positive. Grønne initiativer var ikke helt
nyt for dem. Fx. havde de gennemført en vandsparekampagne. Men det var generelt ikke
noget, de havde tid til at tage sig af. Derfor så de en god mulighed i en ekstra
ressource i form af en grøn guide. De udarbejdede et katalog med en lang række opgaver,
som man gerne ville have guiden til at gøre noget ved. Det handlede om rådgivning af
beboerne, uddannelse af grønne gårdmænd, involvering af de lokale institutioner og
forretninger, grønne regnskaber, samt om en social funktion gennem inddragelse af de
fremmedsprogede og børn og unge samt ved at skabe socialt samvær omkring de økologiske
aktiviteter. Guiden, som blev ansat, kendte ikke Hørgården i forvejen, men havde
erfaring fra både miljøarbejde og socialt arbejde.
Processen:
Ud til folk og gang i aktiviteterne: Den grønne guide brugte noget tid i
begyndelsen på at lære folk at kende. Hun opholdt sig på vaskerierne, i
daginstitutionerne og andre steder, hvor hun kunne komme i snak med dem. Også
ejendomskontoret opholdt hun sig en del på; fik bl.a. arrangeret fælles frokostspisning
og på den måde bidraget til en omgangsform, hvor de dagligt fik snakket sammen. Hun
lagde vægt på den personlige small-talk, men ret hurtigt opstod der rundt
omkring basis for at gøre noget sammen. I løbet af det første år fik hun på
forskellig vis sat gang i en række mindre og større aktiviteter: Sammen med en beboer
fik hun lavet en "miljøstafet" for børn, for at skabe debat om affald i
bebyggelsen. Hun fik et samarbejde i gang om omlægning til økologisk kost i nogle af
daginstitutionerne. Sammen med ungdomsklubben og en gruppe beboere fik hun arrangeret et
bankospil med økologiske præmier. Med hjælp fra en praktikant og i samarbejde med lokal
TV lavede hun 3 grønne juleudsendelser for børn. De og senere miljøindslag på lokal-TV
gjorde flere positive over for hende, fordi de ikke var hellige, men sjove og med en
portion selvironi i. Pizzaria-ejeren blev overtalt til at forsøge sig med økologisk
kaffebar, Brugsen fik etableret en økologisk afdeling. Plejehjemmet fik økologisk rigtig
beplantning, og der kom gang i udarbejdelsen af en beplantningsplan for hele området som
ad åre vil fremme mangfoldighed i flora og fauna, samt skabe gårdrum til beboerne. Det
største projekt var meget ambitiøst. Det gik ud på at skaffe 500.000 kr. og få 500
beboere til at komme og deltage i etableringen af en naturlegeplads med kælkebakke og
beplantning. Det var svært at skaffe pengene, men noget fik de i naturalier og noget som
frivillig hjælp fra de håndværkere, som boligafdelingen benytter. 350 beboere deltog
over en weekend. Det var noget der rykkede. Ikke kun sådan forstået, at kælkebakken og
legepladsen blev lavet, men også på den måde, at ejendomsfunktionærerne og mange
beboere var imponerede og glade over, at det kunne lade sig gøre.
Røre i andedammen: Det var dog ikke alle, der var glade. Fx. dem der boede
bagved den nye kælkebakke, og som ikke kunne lide, at man nu kunne stå på den og kikke
ind til dem. Det skabte også røre, da guiden, nogle gårdmænd og 31 beboere året efter
skaffede penge og fik lov til at anlægge et lille gadekær. Det var børnenes højeste
ønske til legeredskaber på naturlegepladsen, men flere beboere fandt, at det var for
farligt for de små børn.
Den grønne guides mange initiativer og synlige resultater som fx naturlegepladsen gav
også en anden form for røre. Hørgården og guiden kom i aviser, ugeblade, TV og radio
med rosende omtale.35 Guiden var på den måde
med til at give bebyggelsen identitet og selvrespekt og fik selv styrket sit
positive image i bebyggelsen. Selv bebyggelsens sutter kendte til guiden og
snakkede om hendes grønne aktiviteter.
Modstanden og vellykkede forsøg på at overvinde den: Guiden var fra
begyndelsen forberedt på, at hendes arbejde ville kunne skabe modstand. Som hun skriver i
sin selvevaluering, må man ikke glemme, at hun som grøn guide kommer ind i beboernes liv
og skaber forandringer og stiller spørgsmålstegn:
"Jeg tror, at alle mennesker i første runde ville være
undrende, hvis et nyt menneske kom på besøg og fortalte, at man kan leve anderledes end
man gør, og derefter begynder at lave om på tingene både i driften, på
fællesarealerne og ved gud også hjemme hos en selv."36
|
Denne respekt for modstanden har måske været en af grundene til, at det flere gange
lykkedes hende, at overvinde folks umiddelbare skepsis:
 | Ejendomsfunktionærerne var i begyndelsen naturligt nok usikre på, om en grøn guide nu
ville betyde, at de skulle til at løbe hurtigere og gøre mere. Samtidig var hun kvinde
og kom med en akademisk uddannelse. Denne usikkerhed og skepsis forsvandt imidlertid
efterhånden, dels fordi hun dagligt diskuterede sine ting med dem, men ifølge hende selv
nok så meget, fordi hun ikke påførte dem nye opgaver uden selv at yde noget.
Naturlegepladsprojektet imponerede dem, ikke kun fordi der kom så mange beboere, men nok
så meget fordi hun knoklede 56 timer i træk. |
 | Den af ejendomsfunktionærerne, som er ansvarlig for indkøb, fortæller, at han først
reagerede negativt på et forslag fra den grønne guide om, at de skulle stille grønne
krav til deres leverandører. Han var heller ikke positiv over for at komme på et uges
kursus i miljøstyring hos hende, for at lære at kunne tage stilling til de enkelte varer
ud fra et miljøsynspunkt. Hendes indsats for at hjælpe ham, førte imidlertid til, at
han i flere tilfælde har haft succes med at få leverandørerne til at levere mere
miljøvenlige produkter. Han har fået bedre kompetence og ved, at han har gjort en
forskel. Nu sætter han en ære i at stille miljøkrav til leverandørerne og vil gerne
lære mere. |
 | Køkkenlederen på en af daginstitutionerne satte med egne ord armene over
kors da den grønne guide kom med et forslag om omlægning til at benytte
økologiske produkter i madlavningen. Det ville skabe uorden i hendes økonomi og
tidsplanlægning. Guiden fik dog vendt køkkenlederens følelse af besværlig indblanding,
og kritik af det hun gjorde, ved at komme jævnligt på institutionen og tilbyde selv at
tage en tørn med i køkkenet. De fik herigennem lært hinanden at kende og snakket om alt
muligt. Køkkenlederen opdagede, at det var et tilbud om hjælp til at hun kunne blive
dygtigere og gøre noget nyt og spændende i sit arbejde. Hun skulle ikke lægge om i et
ruf, men gradvist og med kritisk sans for, hvad der ville være rigtigt at gøre, hvad der
økonomisk kunne lade sig gøre, og hvordan det kunne gøres, så børnene stadig kunne
lide maden. På den måde blev det i stedet en fagligt stimulerende udfordring for hende.
Hun er nu stolt af, at de bl.a. ved at servere mindre kød, og blande bønner i populære
børneretter som frikadeller og suppe, har kunne lægge 50% om inden for de økonomiske
rammer. |
Det er dog ikke al modstand, guiden har haft held til at overvinde. Hendes nære
samarbejde med formanden for boligafdelingen og ejendomskontoret inspektør har betydet,
at deres opposition også har været en opposition mod hende. Ifølge en af disse beboere,
har hun ikke tilgodeset pensionisterne og andre uden børn. Det er dog ikke sådan, at hun
ikke har forsøgt det. Det økologiske bankospil blev gennemført, om end ikke gentaget.
Hun forsøgte også at få et samarbejde i gang med haveklubben, som især består af
beboere fra oppositionen. De var imidlertid hverken interesseret i flere haver eller i
miljøhensyn, men ønskede blot at være i fred. Hun oplevede denne afvisning som en
fælles, nærmest principiel holdning, som man bekræftede hinanden i. På det
individuelle plan kom flere fra oppositionen til hende enkeltvis for at spørge om råd
fx. om hvordan man fjerner snegle fra haven. Efter beboermøder, hvor oppositionen
også kritiserede hendes arbejde, kom de også altid bagefter hen til hende og undskyldte
mange gange og forklarede, at det ikke handlede om hendes person.
En anden modstand, som aldrig blev overvundet, var bemærkelsesværdigt nok
beboerrådgiverens. Deres arbejdsmåde og personer lå langt fra hinanden, og da guiden
greb tingene an på sin facon gik det skævt fra starten.37
Flere projekter og flere resultater: Guidens udadvendte facon og hendes kontors
placering i boligområdet betød, at der ofte sad en hel gruppe beboere hos hende og fik
kaffe. Nogle kom mest for selskabelighedens skyld, men guidens kontor blev også
samlingssted for en gruppe af frivillige beboere, som kunne lide guidens gå på mod og
som omvendt var en vigtig støtte ved gennemførelsen af de forskellige projekter og
aktiviteter.
Der var også jævnligt praktikanter og studerende i kortere eller længere tid hos
guiden. 27 i alt gennem de tre år. De blev til stor gavn for projektet i flere af de
store opgaver:
 | 650 lejligheder fik besøg og gennemgået deres installationer. Beboerne var
gennemgående glade for at få en status og kunne spørge om råd. Ejendomskontoret, der
var med, var også glade over at få overblik over tilstanden af de fysiske installationer
og bedre føling med de sociale og psykiske problemer hos beboerne. Besøgsrunden førte
umiddelbart til et fald i vandforbruget, og fremskyndede udskiftningen af toiletter til
mere miljøvenlige. |
 | Et grønt regnskab til synliggørelse af forbruget af energi, vand og affald er blevet
lavet i samarbejde med 3B og en praktikant fra DTU. Herigennem er en metode til at lette
gennemførelsen af datafangsten i alle 54 3B afdelingen blevet udviklet. |
 | En grøn informationsvideo om Hørgården til nye beboere er blevet lavet i samarbejde
med en praktikant fra Suhrs seminarium. |
Hertil kommer en række andre indsatser : En hønsegård er blevet etableret, en
klatreridderborg på en af legepladserne, og en grøn demonstrations-lejlighed (istandsat
ud fra miljømæssige metoder og materialer). Desuden flere andre mindre initiativer.
Guiden slutter andre arbejder videre med realisering af planer: Den
grønne guide nåede på sine 3 år i Hørgården at give bebyggelsen den grønne
saltvandsindsprøjtning, som var hensigten med projektet. Næsten alle de oprindeligt
definerede opgaver blev gennemført. En undtagelse er den grønne gårdmandsuddannelse,
som ikke nåede at blive til noget. Til gengæld var store opgaver som de grønne besøg
og den grønne demonstrationslejlighed ikke med i planerne.
Flere af initiativerne såsom grønne indkøb, grønt regnskab og økologisk omlægning
af maden i daginstitutionerne er indarbejdede praksisser som fortsætter. Hertil kommer,
at der på nogle af områderne er beskrevet opgaver og planer for de kommende års
arbejde. Det gælder fx. den 10-årige beplantningplan og opgørelsen af hvad der bør
udskiftes eller repareres i lejlighederne, som konsekvens af besøgsrunden i
lejlighederne. Et andet eksempel er en plan om at bygge en affaldsorteringscentral i
halmballer. Organisatorisk tager varmemesteren sig af energi- og vandbesparelserne, en
miljøformand tager sig af udearealerne og ejendomskontorets sekretær tager sig af
beboerkontakten. I den forstand er det videre miljøarbejde i Hørgården forsøgt sikret.
Et funktion som nok bliver svær at få til at fortsætte er guidens inspirerende og
igangsættende funktion. En lille gruppe aktive beboere vil dog forsøge at etablere en
lokal Agenda 21 gruppe.
4.4. Grøn guide for idræts-
og friluftsforeninger i
Vestsjællands amt
Projektet:
I de første 3 år stod DGI Sorø amt, Friluftsrådet Vestsjælland og Vestsjællands
Energi- og Miljøkontor bag dette grøn guide projekt. Målgruppen var de omkring 1500
lokale foreninger, der findes under Friluftsrådet og DGI i dette område. Gennem tilbud
om støtte til miljøstyring og LA21-arbejde ville man arbejde på at få foreningerne til
at tænke i miljøbaner og til selv at gå i gang med at arbejde for sagen. Guiden fik
kontor på Kongskilde Friluftsgård, der er et natur- og kulturformidlingscenter under
Friluftsrådet.
Processen:
3 hurtige succeser: Den grønne guide satsede til en start på hurtigt at få
gennemført nogle konkrete samarbejdsprojekter med foreninger om miljøstyring,
indkøbspolitik og grønne byggeprojekter. De skulle vise andre foreninger mulighederne,
og derved give anledning til en ringspredning. Han begyndte med at gøre sig kendt v.h.a.
et pressemøde, månedlige indlæg i en lokalradio, artikler i DGIs amtsblad, samt
gennem deltagelse i møder og markeder. Det kom lidt heldigt til at spille sammen med, at
Slagelse kommune havde udskrevet en konkurrence om bedste Agenda 21 handlingsplan i
kommunen. Det førte til kontakt med en spejder-afdeling og en boldklub, som han hjalp med
at udarbejde miljøhandlingsplaner. Det lykkedes herigennem spejderne at vinde
konkurrencen og boldklubben at blive nr. 3. Spejdernes projekt førte desuden allerede i
løbet af det første år til kontante ressourcebesparelser, idet de sparede 60% på
vandforbruget, 25% på el og 25% på olie. Et byggeprojekt sammen med en fodboldklub blev
det 3. gode eksempel. Her lykkedes det med guidens hjælp både at spare penge og anvende
miljøvenlige byggematerialer ved opførelsen af et klubhus. Også dette projekt blev
prisbelønnet, idet det blev tildelt DGIs Grønne Pris. Guiden fik gennem disse 3
projekter de konkrete resultater, som han havde brug for, for at vække interesse for sit
arbejde og for undgå at hans ideer og forslag ikke blot ville blive opfattet som luftig
snak.
Barrierer for ringspredningseffekten: Det viste sig imidlertid, at de gode
eksempler ikke fik den ventede ringspredningseffekt. Han fik ganske vist nogle flere
henvendelser, hvoraf nogle også førte til samarbejder, uden at de dog gik ligeså godt,
som de første projekter. Det virkede på guiden som om, de første projekter havde været
atypiske lavt hængende frugter med særligt engagerede folk. Efter at de var
brugt var der tilsyneladende et spring til de øvrige foreningsfolk. Dette
spring handlede om en generelt lav motivation kombineret med økonomiske og
tidsmæssige barrierer. M.h.t. motivationen erfarede guiden, at foreningsfolkene typisk
havde svært ved at fange ideen med en miljøindsats i forhold til foreningen. Holdningen
var ofte sådan i retning af: "Vi er en billardklub, vi ryger måske nogle
cigaretter, men derudover gør vi ikke noget, der kan skade miljøet". Da han
opererer i landdistrikter, møder han oveni dette en vis skepsis, hvis talen kommer ind
på økologi. Endelig er de holdninger, han møder, også typisk forbeholdne, fordi han
opfattes som en kontrollerende person fra kommunen eller amtet.
Til disse holdningsmæssige barrierer kommer så et økonomisk problem, som består i,
at det typisk er kommunerne, som ejer foreningernes fysiske faciliteter, og som derfor
scorer kassen, hvis foreningerne sparer på ressourcerne. Guiden har arbejdet på at
overvinde denne barriere, ved at forsøge at overtale kommunerne til at give foreningerne
del i den økonomiske besparelse. Det har de dog indtil videre ikke været positive over
for, fordi det giver dem administrativt bøvl.
Foreningsfolkenes tid og kræfter har også vist sig som en vigtig barriere. De gør
typisk deres arbejde på frivillig basis, er Tordenskjolds soldater og har i
forvejen mere end svært ved at få det hele til at hænge sammen. Det betyder både en
hæmning af interessen for at gå i gang med miljøprojektet, og et problem med, at dem
der gerne vil i gang med miljørevision og forbedringsplaner, forsøger at lægge hele
arbejdet over på den grønne guide. Udover at ideen med grøn guide jo er at støtte folk
i selv at gøre noget, giver det en rent praktisk problem med, at guiden i givet fald må
bruge en uforholdsmæssig stor del af sin tid på nogle enkelte projekter.38
Gradvis bedre opbakning fra organisationer og netværk: I begyndelsen
arrangerede guiden flere gange informationsmøder for foreningslivet i et område, uden at
der kom et øje. Ved siden af denne direkte information til foreningerne om hans tilbud,
har han også forsøgt at få DGIs og Friluftrådets repræsentanter i styregruppen
til at formidle det ud gennem deres netværk. Det er efterhånden kommet til at fungere,
ligesom guiden også efterhånden er blevet kendt gennem sit bidrag til DGIs
landsarrangementer. Han deltog bl.a. i forberedelsen af et stort stævne 2000 i Sorø,
hvor en række lokale foreninger var blevet opfordret af DGI til at tænke miljø med ind
i det. Inden for DGIs landsarbejde har han oplevet både modstand og medvind, men
processen bevæger sig i retning af mere forståelse og medvind. Sammen med nogle andre
grønne guider har han fx deltaget i et grønt netværk inden for DGI, som har afholdt
møder for 30-40 DGI stævneplanlæggere fra hele landet om grønt islæt i stævner.
En ny strategi tager form og får opbakning: Den træghed og de barrierer guiden
har oplevet førte til, at han allerede midtvejs i 3 års perioden begyndte at overveje
nye veje for at styrke indsatsen og sikre en perspektivrig fortsættelse efter de 3 år.
Den ny strategi, som kom ud af det, handler i første række om, at styrke samarbejdet med
kommunerne, så det bliver dem, der - som et led i deres LA21 arbejde - kontakter
foreningerne, for så at koble ham på som miljøkonsulent undervejs. Det betyder dels, at
foreningerne nok vil tage det mere alvorligt, fordi de er økonomisk bundet til
kommunerne, dels at han ikke kommer som en fremmed udefra, men på anbefaling fra personer
i kommunerne, som er kendte i det lokale foreningsliv.
Guiden udsendte en invitation til samarbejde til samtlige kommuner i Vestsjællands
Amt, hvori han redegjorde for fordelene for kommunerne ved et samarbejde med grøn guide
projektet. Kommunerne er presset til at gøre noget ved kravet om LA21 og fik her et
tilbud om gratis konsulenthjælp til en LA21 indsats rettet mod foreningerne. Det er et
svært område for dem, fordi foreningerne typisk fungerer om aftenerne og i weekenderne,
dvs. udenfor deres egne ansattes arbejdstid. Desuden burde kommunerne også være
interesserede, fordi miljøstyring i foreningerne kan gavne kommunernes økonomi, da de
ejer lokalerne. På den anden side ville samarbejdet med guiden ikke være helt gratis. De
deltagende kommuner skulle bidrage økonomisk til projektets fortsættelse. Invitationen
blev fulgt op af møder med de potentielt interesserede kommuner, og det er herigennem
lykkedes at få 8 kommuner til at gå ind i samarbejdet.
Et element i samarbejdet med kommunerne vil være at forsøge at løse problemet med,
at foreningerne ikke får andel i den økonomiske besparelse ved miljøprojekter. Den ny
strategi rummer også et forsøg på at overvinde problemet med, at foreningsfolkene
finder miljøprojekterne for vanskelige, og derfor enten opgiver eller forsøger at få
guiden til at klare dem selv. Planen er her at udvikle nogle lettilgængelige
instruktioner, så foreningerne selv kan gå i gang med en del af arbejdet med
miljøstyring. Det bliver nok en form for puslespil med nogle overskuelige,
dekorative skemaer, som kan hænges på væggen. De skal bruges til at komme i gang med at
registrere eget ressourceforbrug. Først senere vil han så oplyse dem om, at de faktisk
så småt er i gang med et grønt regnskab (noget som de ellers let blokerer over for), og
at de kan få hjælp til at bruge og udvikle det. Hans plan er at udsende disse
puslespil til alle foreninger gennem kommunerne. Selvom 90% ryger i
skraldespanden, håber han at få flere i gang på den måde.
På længere sigt er håbet, at udviklingen af denne "Gør det selv
miljøhandlingsplan" kan munde ud i en mærkningsordning for grønne foreninger på
linie med "Den Grønne Nøgle" for hotel- og restaurationsbranchen.
I løbet af det 4. år39 er den nye
strategi begyndt at fungere. I Tornved kommune har den grønne guide og LA21 medarbejderen
fået kommunen til at afsætte en pulje på 400.000 kr., som foreningerne kan søge til
ressourcebesparelser. De økonomiske besparelser, der opnås herved, deles mellem kommunen
og foreningerne. Det vil sige, at det er lykkedes at få afprøvet en form, som giver
foreningerne et økonomisk motiv. Det har allerede ført til flere projekter med guiden
som konsulent. Guiden har også fået lavet de omtalte lettilgængelige
miljøstyrings-instruktioner og er i gang med at lancere dem bl.a. for LA21
foreningen i Tornved, hvor der sidder flere foreninger. Samtidig er LA21 medarbejderen
blevet inspireret af dem, og anvender dem nu i sit arbejde på at få kommunale
institutioner til at spare på ressourcerne. Også i Kalundborg kommune fungerer
samarbejdet godt. Guiden er her i gang med flere projekter, bl.a. som konsulent for
planlæggerne af et sportsstævne med 1500 deltagere og for en spejdergruppe, som er ved
at opføre en økologisk spejderhytte. Kommunens støtte til den grønne guide er her
betalt af dens LA21 midler. Efter det første år, har man evalueret samarbejdet, og netop
besluttet fortsat at støtte det. I den 3. kommune, som jeg har talt med Skælskør
- var samarbejdet derimod ikke kommet i gang. Årsagen er dog entydigt, at kommunen her
har valgt at skrue LA21 arbejdet ned på 0.
Ved starten af det 5. år har guiden opsagt sin stilling, men projektet fortsætter med
en ny guide.
Projektet:
Kolding var allerede ved projektets start en af landets mest aktive kommuner, med
hensyn til at fremme af en miljøvenlig udvikling. Udover kommunens egen aktive
miljøforvaltning er Koldings Økologiske Råd og Byøkologisk Center vigtige
organiseringer i arbejdet. Koldings Økologiske Råd blev oprettet i forbindelse med to
kommunale miljøseminarer og består af grønne organisationer og repræsentanter fra
erhvervslivet. Sammen med kommunen står rådet bag Byøkologisk Center. Grøn guide
projektet opstod med basis heri og fik til formål "at fremme udbud og
efterspørgsel af mere miljøvenlige produkter i Kolding kommune".
Forbrugerperspektivet blev således centralt i dette projekt. Der var fra begyndelsen lagt
op til, at der både skulle arbejdes direkte med forbrugerne og med butiks- og
handelslivet. Guiden blev placeret i det byøkologiske center, hvor der i forvejen var
ansat en centerleder.
Processen:
Ambitiøse planer praktiske problemer: Projektbeskrivelsen for projektet var
ambitiøs. Ikke mindre en 14 forskellige projekter og indsatsområder gav den udefra
kommende grønne guide nok at gå i gang med: Miljømærkning, emballage, en grøn
database og grønne butikker var hovedemner, og samarbejde med butikker, direkte
forbrugerkontakt, udstillinger, en lokal grøn vejviser, kampagner og nyhedsbreve nogle af
de tænkte metoder. I realiteten magtede guiden ikke at sætte gang i alle disse planer.
Uro omkring det byøkologiske centers midlertidige placering og en skrabet økonomi for
projektet gjorde, at de første informationsaktiviteter over for forbrugerne blev
udstillinger om miljømærkningsordninger i butikkens vindue. Foruden denne træghed
betød de mange planer, at guidens arbejde i begyndelsen blev spredt ud på mange mindre
aktiviteter.
Fokus på butikkerne en dialog om grønne butikker begynder: Guiden fandt
i løbet af det første år ud af, at han næppe ville komme ret langt på 3 år, hvis han
rettede sin indsats mod den enkelte forbruger, og at der var mere idé i at påvirke
butikkerne og deres ansatte, for at de så kunne vejlede forbrugerne med hensyn til
miljørigtige valg. Men det tog tid overhovedet at etablere en kontakt med byens
handelsliv. I første omgang fordi guiden ikke fik svar på sine henvendelser, og siden
fordi det viste sig, at han i stedet burde have kontaktet en af de andre
handelsorganisationer. Der kom først skred i det, da han kontaktede nogle butiksfolk, som
havde været med til at støtte grøn guide ansøgningen. De fik ham på sporet af, at der
måske mere var behov for, at hjælpe butikkerne med en mere gennemgående miljøstyring,
end blot at få dem til at lave nogle hylder med miljøprodukter. Kvickly blev kontaktet
og viste sig at være kommet et stykke både på produktsiden og miljøstyringssiden.
Samtidig var han opmærksom på, at grønne guider i Odense og Herning arbejdede på at
skabe et grøn butik koncept, dvs. et system så butikker ved at opfylde fra et sæt
kriterier kan få certifikat på at være "grøn butik". Han og lederen af det
byøkologiske center forsøgte at sælge ideen til Green Network et samarbejde
mellem amtet samt kommunerne og erhvervslivet i trekantsområdet. Det lykkedes imidlertid
ikke. Det kan skyldes, at koncept-ideen kom fra en Green City by, som "Green
Network" så sig som konkurrenter til. Men ifølge formanden for Koldings
Handelsråd, var det fordi forslaget var for vidtgående til at få nogen butiksindehavere
til at gå med på det.
Guiden gik så til Green City og fik en aftale med dem om at måtte arbejde videre med
deres koncept og forbedre det, som han ville. Sammen med de grønne guider i Odense og
Herning gik han i gang med det. Han henvendte sig til 10 butikker, hvoraf 4 gik ind i et
samarbejde. De to sprang senere fra, mens de to andre fuldførte og blev erklærede som
grønne butikker. Udover erfaringer med konceptet lærte det guiden noget om, at der
sådan set var flere interesserede butikker, men at handling blokeres af, at de ikke har
tid og råd, eller fordi de venter på hvad der er gang i deres egen kæde eller
indkøbsforening.
Med hjælp fra kommunens repræsentant i hans styregruppe, som også sad i Green
Network fik han arrangeret et møde med handelsrådet, som endte med at han skulle lave et
oplæg til en manual til dem, svarende til miljøstyringsmanualer i virksomhederne, men
her rettet mod butikkerne. Oplægget blev dog for vidtgående for dem, idet de ikke turde
gå ud til butikkerne med krav til, hvor mange miljøprodukter de skulle have, for at
blive godkendt som grøn butik.
Dialogen mellem guide og handelsråd bærer frugt: Kontakten med handelsrådet
var dog under fortsat udvikling. I slutningen af guidens første år, besluttede Koldings
Handelsråd således, at de ville profilere Kolding som trekantområdets handelsby nr. 1
med en grøn profil. Ifølge bestyrelsesformanden i Byøkologisk Center, som samtidig
også er byrådsmedlem og formand for byplan- og miljøudvalget, var det den grønne
guides fortjeneste, at handelen på den måde satte miljøet på dagsordenen. For at
realisere deres plan inviterede handelsrådet guiden med i deres profileringsgruppe. Han
har her været den eneste, som har vidst noget om miljø, og ifølge handelsrådets
formand har han vundet respekt og været afgørende for projektets udvikling.
Et andet samarbejde udviklede sig sideløbende med Cityforeningen omkring planlægning
og afholdelse af en Grøn Uge, hvor en del af de 45 butikker i midtbyen med hjælp fra
guiden lavede særudstillinger af miljøvenlige produkter.
Guidens samspil med handelsorganisationerne har muligvis også indirekte haft
indflydelse på en igangværende proces omkring Kolding midtby, hvor kommunen har lagt op
til debat, og hvor handelsorganisationerne har udarbejdet et visionsoplæg hvor det
grønne er med. Det kan påvirke de enkelte butikkers interesse og dermed også deres
motivering for at lave noget sammen med den grønne guide.
Et anderledes Grøn Butik koncept tager form: Den gode dialog med handelslivet
fik betydning for videreudviklingen af grøn butik konceptet. I forbindelse med et
samarbejde med Handelsforeningen i Kolding Storcenter udarbejdede guiden således et mere
realistisk, og mindre ambitiøst grøn butik koncept. Det har karakter af en Grøn
liste, som er en række punkter, som butikkerne skal gennemføre for at være med
det første år. Chefen for Kolding Storcenter har garanteret, at samtlige 120 butikker i
storcenteret vil vælge at komme med på denne liste. Guleroden er, at det ikke koster
noget, at de måske kan spare nogle penge på fx. energiforbedringer og at de kan tjene
på et positivt image. Ideen er altså her at få en hurtig succes med at få mange
butikker i gang med en relativ beskeden indsats, og så forsøge at fortsætte processen
mod en grøn butik derfra. Der er ingen tvivl om, at dette skridt er påvirket af
handelsfolkenes reaktion på den oprindelige ide om en ret krævende liste med miljøkrav.
Ifølge formanden for Handelsrådet frarådede han en sådan liste, og foreslog en mere
proces-orienteret fremgangsmåde, hvor man stiller lave krav i begyndelsen, og så kræver
videre forbedringer hen ad vejen, for at man kan blive ved med at være på listen.
I guidernes videre arbejde med grøn butik konceptet er denne proces-tilgang nu
central. Man er gået bort fra at opstille en endelig krav-liste, og har i stedet valgt at
gøre Grøn Butik til et stempel på, at man er i gang med en proces: dvs. at man er ajour
med de lokale muligheder, fx. sorterer affald i de fraktioner som kommunen tager imod. Det
grønne butiks stempel gives individuelt alt efter butikkens særlige forhold og
udgangspunkt. Butikken skal tage stilling til en 10 punkts handlingsplan og selv lave en
politik og handlingsplan for, hvad den har tænkt sig at gøre. Mindst en gang om året
skal de lave en ny handlingsplan, og for at bevare grøn butik status skal de så kunne
dokumentere, at de har flyttet sig og har fortsatte planer til at forbedre sig.
Potentiale for udbredelse af konceptet: Der har været kontakt med
Miljøstyrelsen, som ifølge guiden har vist interesse for konceptet, fordi der indtil
videre ikke er udviklet nogen strategi for, hvordan butiks- og handelslivet skal motiveres
til at indgå i arbejdet for en bæredygtig udvikling. Gruppen af guider bag konceptet har
foreslået en organisation af Grøn Butik konceptet, hvor rettigheder og materiale sælges
til lokale miljøaktører fx. grønne guider - som på sin side får en indtægt
fra butikkerne. Butikkerne godkendes på bestemte tidspunkter og det bliver kommunen der
officielt overrækker dem diplomet.
Forløbet efter det 3. år: Arbejdet med Grøn Butik konceptet fortsætter, idet
guiden sammen med Koldings Handelsråd har søgt og fået bevilget en person fra Den
Grønne Jobpulje til at arbejde med Grøn Butik konceptets udbredelse. Men selve Grøn
Guide projektet er ophørt, idet den grønne guide fik tilbudt et andet job samtidig med,
at det ikke lykkedes for styregruppen/bestyrelsen for det byøkologiske center at sikre
den nødvendige økonomi til en fortsættelse af centeret og grøn guide projektet.
Projektet:
Bag dette grøn guide projekt står Fællesrådet for Beder/Malling/Ajstrup, som
består af en række foreninger og institutioner. Økonomisk er projektet restfinansieret
af Århus kommune. Der bor ca. 8.500 indbyggere i området, som ligger i den sydlige del
af Århus kommune. Det er på den ene side præget af at være forstadsområde til Århus,
men byerne har på den anden side bevaret en del af deres oprindelige karakter af
landsbyer.
Projektet bygger ikke på allerede etablerede grønne projekter eller netværk, men
tager sit udgangspunkt i et ønske om "at forstærke og udbygge det lokale netværk
og fællesskab i Beder/Malling/Ajstrup med henblik på at skærpe den økologiske og
ressourcemæssige bevidsthed" (fra Fællesrådets ansøgning om fortsættelse af
projektet). Der er således en klar kobling af et socialt og et miljømæssigt
udviklingsmotiv i dette projekt. Et andet kendetegn er, at projektet er ét ud af syv
grøn guide projekter i samme kommune, hvilket har givet gode muligheder for samarbejde
guiderne imellem og mellem guiderne og kommunen.
Processen:
Svære start-betingelser: Projektet hører til dem som måtte starte helt fra
0-punktet. Nok var der et vist lokalt netværk at koble sig til, men de havde indtil
videre ikke beskæftiget sig med miljøudvikling. Aktivitetsniveauet var heller ikke
særlige højt i disse netværk. Det var bl.a. derfor, man gerne ville have ansat en grøn
guide som en koordinator-person i området.
På miljøsiden viste det sig, at de parter, som man kunne forvente som oplagte
samarbejdspartnere, var meget forbeholdne i begyndelsen. Dertil kom at ansatte i kommunens
afdelinger heller ikke modtog hende og de andre grønne guider med åbne arme. Her
handlede det om usikkerhed over for om guidernes tilbud om hjælp og samarbejde ville
betyde, at de ville overtage arbejdsopgaver fra dem og tage æren for deres udadvendte
kampagner.
Selv om Fællesrådet havde fået penge til guiden og havde nogle overordnede ideer med
projektet, så var der ikke rigtigt blevet tænkt konkret over, hvad de ville bruge guiden
til. Guiden holdt et borgermøde for at få og diskutere ideer til, hvad hun skulle lave.
Til dette og senere lignende borgermøder mødte der ca. 35 personer op, og de var meget
positive over for hende og hendes arbejde. Men heller ikke det, aktiverede umiddelbart
nogen og satte gang i projekter, som hun kunne koble sig på. Det var, ifølge guiden,
ikke let for folk at finde ud af, hvad det var, de kunne bruge en grøn guide til. Nogen
opfattede det tydeligvis som, at hun var en slags naturvejleder, som skulle lave
arrangementer i naturen. Andre opfattede hende som en miljø-service; én man kunne bede
klare forskellige miljøsager for dem og ikke med dem. Eksempelvis blev hun
som noget af det første spurgt om, hun ikke kunne sørge for, at det blev lovligt at
klunse på den lokale genbrugsstation. Den sag tog hun op (jfr. senere), men altså uden
at det medførte en borgeraktivering.
Guiden som den udfarende kraft i miljøprojekter: Guiden tog nu selv en række
initiativer. Fx. lavede hun 3 grøn livsstil kurser, et kursus i grøn havedyrkning i den
lokale aftenskole, samt flere temadage om kompostering, byggematerialer og vedligeholdelse
af udearealer uden sprøjtning. Hun stod for eller deltog også i flere initiativer for at
forbedre forbrugernes mulighed for at kunne købe miljøvenlige varer i området; fx.
hjalp hun en af grøn livsstilsgrupperne med at udarbejde en liste over økologiske varer
i lokalområdet, hun holdt et møde mellem forbrugere og detailhandel, fik en bager til at
bage økologiske brød og hjalp en købmand med at få etableret en abonnementsordning med
økologiske grøntsager. Flere af disse møder og initiativer havde rimeligt gode
resultater. Grøntsagsordningen fik fx. 50-100 abonnenter, hvilket gjorde det til et af de
mest succesrige steder for denne type abonnementsordning i landet, hvilket igen betød at
det fik en del presseomtale i Århus Stifttidende og DR. På den anden side var det noget
guiden lavede for lokalsamfundet, og som når det var gjort ikke førte mere
med sig. Det har meget muligt bidraget til at påvirke miljøadfærden hos de involverede
forbrugere, men hensigten var jo en anden, nemlig at guiden skulle koordinere og
understøtte borgernes egne lokale initiativer for en bæredygtig udvikling.
Guiden som ressource for den lokale netværksudvikling: Ifølge guiden tager det
ikke så lang tid at blive synlig i lokalsamfundet, men det tager lang tid i hendes
tilfælde 2-3 år for at komme dertil, hvor borgerne begynder at inddrage og bruge
guiden i deres aktiviteter. De skal først erfare hende som en person, der ikke
bare er snævert brugbar som miljøvejleder, men som også kan være en ressourcestøtte i
det lokale arbejde i bredere forstand. De følgende eksempler viser, at det efterhånden
er lykkedes:
 | Den grønne guide kom tidligt med i et tværinstitutionelt samarbejde mellem skoler,
daginstitutioner og fællesrådet. Her udveksles der ideer og erfaringer. De har desuden
hvert år et fælles tema. Det første år var det "udeliv" og her kom guiden
med ideer og hjalp med at samle et idékatalog. Næste år var emnet "Truede
børn". Selvom det ikke var miljørelevant, deltog guiden alligevel. Hun lyttede mest
i begyndelsen, men som lederen af en daginstitution fortæller "kværnede hun
efterhånden ligeså meget som os andre". Selvom det har krævet tid, har hun
herigennem fået et lokalt kendskab og nogle gode relationer, som så undervejs har
medført samarbejder om grønne initiativer. Sammen med 2 skoler og en daginstitution har
hun lavet en vandsparekampagne. Personalet på en daginstitution fik nys om et kursus i
grønne vaner gennem guiden, og deltog heri. Efterfølgende har de arbejdet med
vandbesparelser, papir-genbrug, økologisk mad og kompostering på deres institution.
Ifølge lederen har guidens støtte hertil været vigtig: "Jeg tror ikke, vi havde
klaret det uden. Nogen gange skal der være en, der giver et skub udefra". |
 | Etableringen af en datastue for pensionisterne i området er eksempel på et andet
projekt, hvor guiden har været en aktiv ressource, selvom initiativet egentlig ikke
handler om miljø. Det har imidlertid bragt hende i kontakt med pensionistforeningerne og
kan igennem de personlige kontakter skabe en bedre platform for hendes senere
miljøinitiativer. |
 | Projektet "Lokal hukommelse" er et lokaludviklingsprojekt, som guiden tog
initiativet og skaffede pengene til. Men til forskel fra hendes rene miljøinitiativer, er
det her lykkedes hende at aktivere en gruppe borgere. De er i gang med at opbygge en lokal
hjemmeside på Internettet, som har til hensigt at styrke det lokale liv og handelsliv.
Det betyder, at man her kan se, hvad der findes af foreninger, hvad der foregår af lokale
aktiviteter og hvad man kan købe i de lokale butikker. Miljøperspektivet er dog ikke
fraværende. For det første er det planen, at hjemmesiden skal indeholde en
byttecentral-funktion, der skal også være om information om mulighederne for lokale
bæredygtige valg, og man skal kunne koble sig ind på et søgesystem for samkørsel. For
det andet handler projektet, som en deltagerne fremhæver, om at få folk til at købe
lokalt og bruge lokalområdet, hvilket både er en social og en miljømæssig
målsætning. |
Guiden fungerer som formidler mellem borgere og kommune: Forholdet til kommunen
har også udviklet sig undervejs. Specielt forholdet til kommunens affaldskontor er blevet
godt. Guiderne i kommunen har hjulpet dem med en kampagne for kompostering, hvor
husstandene kunne få gratis kompostbeholdere. Knap halvdelen af husstandene i
Malling/Beder/Ajstrup har fået kompostbeholdere og guiden er ved slutningen af de først
3 år begyndt at fungere som kompostvejleder for dem. Samtidig med at guiden hjælper
kommunen, har dette kommunale projekt omvendt vist sig at være en god måde for guiden
til at komme i kontakt med en del flere mennesker.
Den gunstige udvikling i forholdet mellem guiderne og den kommunale forvaltning fjerner
dog ikke det forhold, at det kan tage lang tid at trænge igennem det kommunale system med
en sag. Guiden har her fungeret som en slags formidler og advokat for forslag til
miljøforbedringer fra lokale aktører:
 | Et eksempel herpå er det tidligere omtalte ønske, om at borgerne må klunse ting på
den lokale genbrugsstation. Den sag har guiden forhandlet med kommunen, som i begyndelsen
var helt afvisende "fordi folk skal kunne stole på, at når de har smidt noget ud,
så er det virkelig smidt ud". Efter de 3 år er det lykkedes guiden at få en
forsøgsordning igennem, hvor enkelte ting hårde hvidevarer og cykler dog
fortsat ikke må klunses. |
 | Et andet eksempel handler om, at de lokale daginstitutioner også gerne ville med i
komposteringsordningen. Kommunen indvilgede først i det, men trak herefter beslutningen
tilbage. Guiden hjalp herefter institutionerne med at protestere, hvilket førte til at
kommunens børne- og ungdomsforvaltning gik ind og støttede dem. Det har ført til, at
ikke bare de implicerede daginstitutioner nu kan få en kompostbeholder og kompostere, men
at alle daginstitutioner i kommunen får tilbuddet. |
Fortsættelse med vægt på de lokale netværk: Grøn guide projektet i
Malling/Beder/Ajstrup har fået forlænget sin bevilling samtidig med at en af de andre
grønne guider i Århus kommune nu også arbejder i den sydlige del af Århus kommune. De
har fået kontor sammen, og kan således hjælpe hinanden og lave ting sammen.
Om de hidtidige erfaringer og den fremtidige indsats skriver styregruppen i sin
selv-evaluering:
"Vi kan stadig nå et stykke i bæredygtig retning ved at
skifte sparepærer, og det skridt går vi også meget gerne; men det næste
væsentlige skridt handler om livskvalitet og holdninger. Skal man ændre på disse ting
lokalt, kræver det, at man er en etableret og accepteret del af lokalsamfundet".
|
I overensstemmelse hermed rummer planerne for de kommende år konkret miljøvejledning
(fx. om kompostering), men en hovedvægt på at fortsætte de igangværende
samarbejdsprojekter (Lokal Hukommelse og samarbejdet med daginstitutionerne) samt på at
styrke lokalsamfundet og miljøet gennem nye indsatser. Temaerne for disse nye
indsatsområder vidner om at vejen til at engagere folk i miljøet fortsat vil være at
gøre det gennem projekter som også og primært har en social dimension.
Det første tema er således at "forsøge at øge livskvaliteten specielt for børn
og unge", det andet at "skabe bro mellem generationer/IT på tværs af
generationer" og det tredje at "lette borgernes adgang til den kommunale
service". Guiden vil satse på, at det kan lykkes at få gang i projekter på disse
områder uden at hun skal trække læsset. Det er igangsætter- og koordinator
funktionerne, hun vil stræbe mod. Guiden vil altså samlet set arbejde i en bredt
defineret rolle som lokal ressourceperson, koordinator og miljøvejleder. Den var faktisk
allerede defineret i den oprindelige ansøgning til grøn guide projektet, men først i
det 3. år begyndte den at fungere, og nu skal den så videreudvikles.
4.7.
Grøn Guide på Bryggen i København 40
Projektet:
Islands Brygge i København er et klart afgrænset bykvarter med ca. 7.000 indbyggere.
Der er udelukkende etagebyggeri i området, fordelt på 16 karréer. Området har
tradition for borgeraktivitet, bl.a. knyttet til et medborgerhus, en 14. dag lokalavis og
et lokalråd. Dog er aktivitetsniveauet ikke så højt som tidligere, hvilket betyder at
aktiviteterne kører på pumperne og alle efterlyser flere aktive. Udover de nævnte
institutioner er der "Beboerhjørnet" nogle butikslokaler centralt i
bydelen, hvor den grønne guide har kontor. Bag grøn guide projektet står lokalrådet,
handelsstandsforeningen, medborgerhuset, et børne- og ungdomscenter, en lejerforening og
Agendagruppen. Sidstnævnte er en lille gruppe på ca. 4 personer, som var initiativtagere
til ansøgningen, og som har fungeret som den grønne guides nærmeste samarbejdspartner.
Processen:
Projektet begyndte med mange, små synliggørende aktiviteter, men er i stigende grad
blevet koncentreret om få store miljøprojekter: Ansøgergruppen havde opsat mange
ambitioner for deres grøn guide projekt. Der skulle arbejdes med byøkologi,
miljøvenlige institutioner, miljøstyring i virksomheder og bedre muligheder for grønt
forbrug. I det første år blev arbejdet som følge heraf ret spredt. Det var godt i den
forstand, at guiden fik gjort sig synlig som grøn guide i området og samtidig opbygget
kendskab og relationer til de aktive borgere, foreninger og institutioner i området. De
tidsafgrænsede og synlige aktiviteter er siden blevet færre, uden dog helt at være
ophørt. Således indgår guiden i den forberedende gruppe for det årlige lokale marked
"Bryggens virkelighed", som hun er blevet en væsentlig koordinerende ressource
for. På selve markedsdagene kommer stort set alle Bryggens beboere forbi, og guidens
aktiviteter med bod, undersøgelse af vandet i havnen og salg af økologisk fisk har
været synlige og vel besøgt. Andre aktiviteter har bl.a. været så- og plante-dage med
daginstitutionerne, skriverier i lokalavisen, forbrugerinformation i Brugsen og en sag med
hjælp til en kolonihave-forening, som var truet af forurening. Hvor der gradvis er blevet
færre af denne type aktiviteter , er der - især i det tredje år - brugt mere tid på at
fungere som koordinator og trækhest for større projekter: Det har især drejet sig om et
Grøn Plads projekt, som handler om at få etableret en central grøn plads i bydelen. To
andre store projekter har handlet om etablering af en genbrugsordning i bydelen og om en
kampagne for vandbesparelser i en boligafdeling.
En krise og en ny strategi: Efter et lille års tid førte det spredte arbejde,
trægheden i de store projekter og manglende medvirken til grøn guide projektet fra
styregruppens side til en krise i guidens arbejde. Hun tabte pusten og gik i stå. Efter
et stykke tid fik hun og styregruppen dog hanket op i projektet. Det var her man fandt ud
af, at hun ikke skulle gabe over så meget, men koncentrere sig om færre, større
opgaver. Genbrugsprojektet havde fået ansat en koordinator med støtte for Den Grønne
Jobpulje, så det blev især Grøn Plads projektet, som guiden nu tog sig af. Her var
problemet, at de centrale personer i lokalråd og boligforeninger i forvejen havde mange
jern i ilden, så de i stedet for at være en ressource var blevet en hæmsko for
projektet. I stedet valgte guiden derfor at synliggøre projektet gennem lokalavisen og en
idékonkurrence. Det førte til nogen debat, fordi det skabte usikkerhed om konsekvenserne
for en bemandet legeplads, der allerede ligger på en del af området. Det lykkedes dog
med idékonkurrencen at engagere nogle borgere, som ikke tilhørte de meget aktives kreds.
Denne borgergruppe har så med den grønne guide som den kontinuerlige og drivende kraft
gennemført en række aktiviteter, bl.a. en større aktivitet, idet de under "trafik
og miljøugen" etablerede pladsen midlertidigt, og afholdt nogle aktiviteter her,
bl.a. med mulighed for kvarterets beboere for at designe deres bud på pladsens indretning
v.h.a. en model, hvor der kunne rykkes rundt på tingene.
Status: Guiden er godt integreret i de eksisterende netværk, hvor hun er en vigtig
ressource som koordinator og katalysator: De borgere som følger med i de lokale
forhold ved sandsynligvis alle, hvem den grønne guide er ikke mindst p.g.a.
lokalavisen og markedet "Bryggens virkelighed". Hun har brugt en del tid på at
deltage i møder inden for de eksisterende netværk også når det ikke kun lige
handlede om hendes miljøsager. Hendes samarbejdspartnere udtrykker stor anerkendelse af
hende, som en aktiv dynamo for lokalområdet. Hun betragtes ikke kun som en miljøfaglig
ressource, men også bredere som en lokal ressource, der er med og yder sit, hvor der
foregår noget. At der er sket en udvikling beskrev hendes samarbejdspartnere bl.a. ved at
fremhæve, at der kun var nogle få aktive og miljøinteresserede i Agendagruppen, og de
mødte "utrolig stor skepsis", da de begyndte i 1996. I kontrast til det
fortæller et medlem af Agendagruppen, at "der rykkede jo simpelthen 50 mennesker
ind ad døren" ved guidens afskedsreception, ligesom der ved planlægningen af
projektets forlængelse med en ny grøn guide "næsten ikke var plads til alle i
lokalet" (som har plads til 15-20 pers.). Videre siger hun:
"Vi er ikke så alene, som vi var. Det kan godt være, at de ikke
er på banen hele tiden, men de er der til enkeltstående, tidsbegrænsede projekter. Det
er her, jeg synes, vi har gjort de bedste erfaringer med borgerinddragelse. Det skal være
korte, målrettede, tidsbegrænsede projekter."
|
Høje ambitioner og træge processer: Guiden såvel som repræsentanter for
Agendagruppen og styregruppen giver samstemmende udtryk for, at deres grøn guide projekt
var alt for ambitiøst lagt op i ansøgningen til Den Grønne Fond. Der er sket en
udvikling, men det går klart langsommere, end de havde troet. Der er flere grunde til
det: Arbejdet med at få boligkarréerne til at genbruge og spare på vandet støder ind i
det forhold, at der overvejende er tale om private udlejningsboliger, hvorfor den
eventuelle økonomiske gevinst ikke tilfalder beboerne. For genbrugsordningens vedkommende
er det tillige heller ikke beboerne, der forhandler og beslutter om de skal deltage, men
udlejeren. Det betyder, at den foreløbig er afvist af et udlejningsselskab, som ejer 7 af
bydelens 16 karréer.
En anden barriere handler om, at det tager tid at tage demokratiet seriøst. Der er
langt fra idé til den endelige beslutning. Alle skal høres, og når noget så ændres,
må en ny høringsrunde iværksættes. Når de aktive så er få, og "A ikke snakker
med B, som ikke snakker med C" p.g.a. tidligere dårlige erfaringer, så går det
trægt. Guiden kan presse på, men forceres der, er der risiko for at nogle efterfølgende
bliver sure. Udover at skabe konflikter mellem de aktive vil det medføre negative
erfaringer med lokaldemokratiet.
Skismaet mellem de høje ambitioner og de træge lokale processer førte i
samspil med alene-arbejdssituationen guiden ud i endnu en krise, hvor den gejst,
som skal drive hende og andre fremad, i en periode ikke var til stede. Når hun også kom
ovenpå igen denne gang, handler det bl.a. om, at hun trods alt har kunnet registrere
fremskridt; at nogle af de kim, hun havde lagt, efterhånden fik flere borgere til at
vende tilbage senere.
De kommende år: De store projekter fortsætter og nye udfordringer kan opstå
p.g.a. forandringer omkring bydelen. Grøn guide projektet har fået genbevilling og
fortsætter altså 2 1/2 år endnu. Det bliver med en ny guide, da den hidtidige guide har
valgt at slutte. Både fra guiden og medlemmer af Agendagruppen og Styregruppen er der
optimisme med hensyn til, at den nye guide i de kommende år kan få et aktivt medspil fra
de borgere, som er aktive i de forskellige projekter. Deres plan er på denne basis at
danne et egentligt grønt netværk, som skal fungere som guidens bagland og aktive
samarbejdspartner. Tanken hermed er, at guidens rolle i stigende grad skal være at
fungere som koordinator og rådgiver for flere borgerprojekter, mens hun i mindre grad
skal være primus motor i de enkelte projekter. Det er borgerne selv, der skal stå for
arbejdet med de konkrete, tidsafgrænsede opgaver. Med aktiveringen af flere borgere, er
der et godt udgangspunkt herfor. Det usikre er selvfølgelig, hvad der sker, når guiden i
mindre grad er tovholder og trækhest. En deltager i Grøn Plads projektet fremhæver, at
det har været utroligt vigtigt, at guiden har sikret kontinuiteten i gruppens arbejde,
så den ikke pludselig ryger ind i en død periode. Guiden vil dog fortsat fungere som
koordinator for beboerarbejdet omkring skabelsen af den grønne plads, hvilket bl.a. vil
indebære en vigtig rolle som den, der skaber formidling mellem græsrodsarbejdet og den
formelle, politiske proces. Også i forhold til genbrugsprojektet vil guiden i højere
grad komme til at fungere som koordinator, idet den ansatte koordinator på projektet
ophører. Om disse to store projekter realiseres og dermed bliver et vigtigt
miljø-resultat af guidens arbejde er fortsat et åbent spørgsmål. Begge projekter
skrider fremad, men der er fortsat strukturelle barrierer, som skal overvindes. Skulle der
ikke være nok arbejde i disse projekter, rummer bykvarteret andre mulige store
miljørelevante sager. Hele bykvarteret står således over for store forandringer p.g.a.
store erhvervs- og boligbyggerier i udkanten og lige udenfor det. Sikringen af at borgerne
i tide får indflydelse på de sociale og miljømæssige konsekvenser af ikke mindst den
større trafik, er derfor en potentiel anden opgave for den grønne guide.
Projektet:
Dette projekt adskiller sig fra de andre, idet rammerne og den grønne guide allerede
var etablerede og arbejdet i fuld gang, da grøn guide ordningen startede. Helt tilbage i
1992 afholdt Høje-Tåstrup kommune to borgermøder om bæredygtig udvikling. I
forlængelse af dem oprettede tre borgere foreningen "Vandets venner", som året
efter åbnede en miljøbutik i et lånt butikslokale. Siden blev de anerkendt som Energi-
og Miljøkontor med støtte fra Energistyrelsens midler hertil. De fik også kommunal
støtte og flyttede til større lokaler nær stationen i Høje-Tåstrup. Her ændrede de
navnet til "Høje-Tåstrup Miljø- og Energicenter".
Den grønne guide har været med fra starten af dette forløb og blev i 1995
ansat på halv tid på midler fra Kulturby 96 fonden. Hans arbejde var allerede på
det tidspunkt identisk med det, han siden 1997 er fortsat med på fuld tid som grøn
guide. Grøn guide projektet er placeret i Miljø- og Energicenteret, hvis bestyrelse, der
består af repræsentanter fra en række miljø- og naturforeninger, også udgør dets
styregruppe.
Høje-Tåstrup hører til den ydre ring af forstadskommuner og er beliggende vest for
København. Den har ca. 45.000 indbyggere og hører til blandt de kommuner, som på flere
områder har gjort noget for at fremme en lokal bæredygtig udvikling. Aktuelle
initiativer som at indføre økologisk madlavning i daginstitutionerne og omlægge de
kommunale jorder til økologisk dyrkning er således noget, kommunen selv har taget
initiativ til. Det samlede indtryk fra interviewene er, at velviljen både findes i
forvaltningerne og til en vis grad hos politikerne, som dog for de flestes
vedkommende er optagede af mange andre spørgsmål, og derfor ikke særligt engagerede i
miljøarbejdet.
Processen:
Tiden før grøn guide ordningen: Projektet fandt sin form og opnåede gode resultater:
Ideen med Miljøbutikken viste sig allerede tidligt i forløbet at være tvivlsom. Nok kom
der nogle besøgende, men egentlige henvendelser med opgaver var det småt med. Med
flytningen til nye lokaler og navneskiftet til "Miljø- og Energicenter"
forsøgte man derfor at gå nye veje:
 | En af vejene var, at man inviterede et socialt projekt
"Frivillighedscentralen" - til at have sekretariat i Miljø- og Energicenteret.
Frivillighedscentralen er en form for alternativ arbejdsformidling for frivilligt, gratis
arbejde, og ideen med at invitere dem til at dele lokaler var at få nye berøringsflader
og at signalere, at centeret ikke er et sekterisk foretagende, men et mere bredt, lokalt
sted. |
 | En anden vej var, at lægge hovedvægten på aktiviteter udenfor centeret. Lokal
selvforsyning blev et hovedtema og førte til oprettelse af et vindmøllelaug i en
landsby, samt til organiseringen af et "kogræsser-selskab", hvor en række
borgere deles om at købe og passe nogle køer, som benyttes til at afgræsse og
vedligeholde åbne natur-arealer. Dette initiativ kom ikke blot til at fungere, men er
siden blevet kopieret mange andre steder i landet. Et tredje vellykket lokal
selvforsyningsinitiativ var en kampagne for hønsehold. I samarbejde med en lokal
produktionsskole fik man konstrueret nogle mobile mini-hønsehuse, som folk kan leje for
en periode for at prøve, hvordan det er at have høns. Denne ordning fungerer fortsat med
stor efterspørgsel også fra folk udenfor kommunen. |
 | En tredje vej for projektet har været at bevæge sig fra miljøoplysning hen imod at
arbejde med bæredygtighed i bred forstand, samt at satse på ikke-specialisering: "Vi
skal kunne det hele fra bølgeenergi til kompostorme, til cykler og økologisk mad".
Ambitionen er altså ikke at vide meget om lidt, men lidt om meget og så i øvrigt
at kunne trække på fagfolk på de enkelte områder. Dette har ikke mindst udmøntet sig
i åbne lørdagsarrangementer, som bliver annonceret i lokalavisen og foregår hver
lørdag. |
Rutine: Stagnation og en fortsat række af nye initiativer: Dette grøn Guide
projekt havde altså allerede over 3 år på bagen, da det med støtten fra Den Grønne
Fond blev muligt at ansætte guiden på fuld tid. Det var kommet igennem etableringsfasen,
havde fundet sin vej og havde fået nogle gode resultater, som gav medvind. Det
interessante spørgsmål er så, om processen eskalerer; om der opstår en sneboldeffekt
eller om stagnationen melder sig efter opbygningsfasens kreativitet? I dette
tilfælde er svaret hverken-eller. Grøn guide projektet har på den ene side ikke skabt
det store folkelige engagement, men har på den anden side været ophav til mange gode,
små skridt fremad. Processen er træg, men er ikke gået i stå. Og den grønne guide har
en afgørende rolle i, at der sker noget. Dette helhedsindtryk er dannet af forskellige
elementer:
Et vidnesbyrd om, at befolkningen i Høje-Tåstrup kommune ikke just er særligt aktivt
miljøengagerede er, at kommunen ikke har kunne få brugt sin årlige pulje på 200.000
kr. til støtte til borgernes LA21 projekter i de sidste 3 år. På den anden side: Uden
Miljø- og Energicenteret og den grønne guide var der så ikke sket noget. De er nu
trådt til med forskellige initiativer. Guiden bl.a. med en cykelkampagne.
På boligområdet er den grønne guide koordinator i et grønt forum med 18
boligafdelinger som deltagere. Det er gået tilbage med engagementet og samarbejdet her,
men det er ikke en tilbagegang, der kun gælder dette netværk. Der mangler generelt
aktive beboere i kommunens boligafdelinger, og dermed de nødvendige ildsjæle, som den
grønne guide kan samarbejde med. Ifølge en beboerrepræsentant i den grønne guides
styregruppe er flere afdelinger så tungt socialt belastede, at etableringen af grønne
initiativer med borgerinddragelse her ville kræve en grøn guide på fuld tid i hver
afdeling. Men trods disse vilkår er der sket noget: Guiden har medvirket til en
vandsparekampagne i en stor boligafdeling, som har haft en god effekt. Han har erfaret
stigende interesse for genbrugspladser i bebyggelserne, hvilket nok har noget at gøre med
den mulige økonomiske besparelse. Guiden har stået for en grøn efteruddannelse af 26
ejendomsfunktionærer. Og sidst, men ikke mindst, har han fungeret som ansvarlig for et
kompostfællesskab, som 1320 husstande er med i. Hans opgave er at rådgive husstandene,
så komposteringen lykkes og de vedbliver med at kompostere. En undersøgelse, hvor 80% af
deltagerne svarede, viste, at langt de fleste holder ved og er glade for guidens
rådgivning.
På skoleområdet er guiden også koordinator for et grønt netværk, som mødes 2
gange om året. Der kommer 4-6 personer fra kommunens 13 skoler, hvilket vidner om, at der
heller ikke her er det store engagement. Lærerne har mange andre gøremål og de vil ikke
ofre deres fritid på det. Alligevel er der taget nogle små skridt fremad også her. Den
grønne guide har således inspireret flere skoler til at indføre, at hver klassetrin
får deres miljø-ansvarsområde. Og på affaldsområdet har netværket ført til
samarbejde mellem en skole og en boligafdeling med features, udstilling og fælles
udflugter.
På daginstitutionsområdet er kommunen som nævnt initiativtager til en økologisk
madordning. Men herudover er en stor del af institutionerne aktive brugere af "Små
grønne spirer", som er et koncept for synliggørelse af natur og miljø i hverdagen,
der er udviklet af guiden og den lokale naturvejleder.
Mindre godt går det på erhvervsområdet, hvor et initiativ til et miljøforum har
måtte skrinlægges.
Med hensyn til de socialøkologiske ambitioner, så er det på den ene side ikke gået
helt som ventet. Centeret deler stadig lokaler med Frivillighedscentralen og
Ældresagen er også kommet til, ligesom sundhedsplejerskerne af og til kommer og låner
et rum. Men der er stort set ikke noget samarbejde, og der er kun enkelte eksempler på,
at de har kunnet bruge hinanden. Det er muligt, at Miljø- og Energicenteret er blevet
mere kendt ved at flere kommer i lokalerne, men herudover er der tale om parallelle
aktiviteter. Guidens udadvendte arbejde i forhold til sociale organiseringer har, med
styregruppens ord, også været "forsvindene lille". På den anden side, så
findes og udvikles koblingen mellem miljøhensyn og socialt liv på et andet felt, nemlig
i guidens lokale organisatoriske initiativer. Samtidig med at kogræsser-selskabet
fortsætter, er en vegetarspiseklub med foredrag hver 2. gang kommet til og er blevet en
succes.
Miljø- og Energicenteret har, foruden guiden, en energivejleder ansat. Dertil kommer
en række frivillige personer, og ansatte i jobtilbud. I løbet af en uge er der typisk
ca. 10-12 personer, der udfører et stykke arbejde i centeret. Med et par enkelte
undtagelser er det alle folk, som i forvejen var miljøengagerede. Det betyder på den
anden side, at disse miljøinteresserede har et samlingssted, og at der er sket en
udvikling i centerets ressourcer.
Fremtiden: Bredere profil versus økonomi-tænkning: I et interview med
medlemmer af guidens styregruppen reflekterede to af dem over udviklingen i projektet. Den
ene sagde: "Det er nemt at være visionære, men der er langt derfra og til
handling og dialog med lokalsamfundet, der fører til noget" Den anden
sammenlignede med sin tid som kommunalpolitiker: "Jeg var mere kreativ i
begyndelsen, men helvedes dygtig til at få ting igennem til slut". I forhold til
disse generelle overvejelser, fremhæver de, at guiden ikke har ladet sig slå ud af
trægheden, men både har fået mere rutine og bevaret evnen til hele tiden at se nye
muligheder og tage nye initiativer . Han kender alle mulige fra borgmesteren over
lokalbladets journalist til beboerrepræsentanter og miljøgræsrødder. Ifølge ham selv
er det ud fra snakken med den ene og den anden, at de nye ideer opstår.
De nye ideer er mest ideer til nye små skridt inden for de kendte rammer. Guiden og
styregruppen lægger vægt på, at planerne for fremtiden ikke må være mere faste, end
at de kan ændres, når en god idé og mulighed opstår. Strategisk set er der således
ikke lagt op til de store forandringer. Samarbejdet mellem guiden og energivejlederen (som
også er formand for styregruppen) indebærer et med- og modspil, som de begge er glade
for. Strategisk betyder det, at guiden gerne vil gøre grøn guide projektet mere
folkeligt, med mere inddragelse af sociale og kulturelle elementer mens
energivejlederen holder ham fast på miljørelevansen og fagligheden. Hertil kommer, at
guiden har oplevet, at det er svært at få støtte til aktiviteter der blander miljøet
og det sociale. Pengekasserne er opdelt på samme måde og påskønner ikke aktiviteter,
der overskrider deres eget domæne. En plan om at oprette et krebse-laug er dog et
eksempel på, at der fortsat vil blive forsøgt initiativer, som både har et miljø- og
et social perspektiv.
Økonomien spiller også på en anden måde en rolle for overvejelserne om fremtiden.
Ud fra sine erfaringer tror den grønne guide ikke, at det er realistisk, at borgerne selv
tager over, når hans bevilling en dag er slut: "Tiden er til, at der skal være
en eller anden form for professionel opbakning til processer i lokalsamfundene".
På den anden side føler centeret sig presset af udsigten til at miste sine
statsbevillinger. Derfor prioriterer de nu at opbygge deres kompetence til egentlige
indtægtsgivende opgaver. Det kan være projektudarbejdelser for kommunen, rådgivning af
boligselskaber og kurser. For guiden indebærer det et dilemma, fordi det modsat hans
ønske om mere folkelighed risikerer at gøre dem til professionelle miljøkonsulenter.
Han nævner også, at deres kritiske terrier rolle over for kommunen kan blive
stækket, hvis de samtidig skal leve af at udføre betalte opgaver for den.
33 |
De her nævnte eksempler er nærmere beskrevet i delevalueringen fra 1998,
s. 43f. |
|
34 |
For en nærmere beskrivelse af disse første aktiviteter se
delevalueringen "Et år med grønne guider" s. 49f. |
|
35 |
38 gange har Grøn Guide aktiviteter i Hørgården fået presseomtale.
Heriblandt bl.a. et indslag i TV-avisen, et i middagsradioavisen samt flere artikler i
landsdækkende aviser. |
|
36 |
"3 års evaluering af grøn guide i Hørgården 1997-1999" s.
1). |
|
37 |
jfr. s. 39f i Korremann og Læssøe: Et år med de grønne guider,
Del-evaluering af Grøn Guide ordningen 1998. |
|
38 |
jfr. delevalueringen fra 1998, s. |
|
39 |
Dette afsnit er baseret på interviews, gennemført d. 1. og 2. februar
2001. |
|
40 |
Som det fremgår af kapitel 2 hører dette projekt til hold 2. Besøget og
interviewene er dog gennemført på et tidspunkt, hvor projektet havde været i gang i 3
år. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|