| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
I dette kapitel tages der fat på de sidste af de opstillede succeskriterie-spørgsmål,
nemlig dem om Grøn Guide ordningens sociale dimension:
 | Har Grøn Guide projekterne været helhedsorienterede i den
forstand, at de har medtænkt de sociale sammenhænge i bestræbelserne på at
understøtte borgernes miljøindsats?
|
 | Hvilken direkte beskæftigelseseffekt har Grøn Guide ordningen
haft; d.v.s. hvor mange stillinger er der skabt i tilknytning til de grønne guiders
arbejde?
|
|
Af kapitel 3 fremgår det, at det første af disse succeskriterier hidhører fra
intentionerne om, at Grøn Guide projekterne skal være helhedsorienterede; et begreb som
er åbent for fortolkning, men som bl.a. er blevet udlagt som et ønske om, at de grønne
guiders miljøarbejde medtænker den sociale sammenhæng. Som sådan er der ikke tale om
et ultimativt kriterium, men dog om et relevant tema for evalueringen af ordningen. Det
behandles i 10.1., hvorefter der i 10.2. ses nærmere på Grøn Guide ordningens
beskæftigelseseffekt.
Der er flere eksempler blandt de 8 udvalgte Grøn Guide projekter, som kan belyse, om
der er sket en samtænkning af miljømæssige og sociale aspekter, og hvordan det i givet
fald er sket:
I Malling var projektet helt fra starten formuleret som et projekt med vægt på, at
guiden ikke blot skulle være miljøagent, men også arbejde for styrkelse af de sociale
netværk og det sociale liv i området. For et 0-punkt projekt tager det imidlertid lang
tid at blive integreret i de eksisterende sociale netværk og få gang i aktiviteter, som
både har sociale og miljømæssige mål. Efter i den første tid at forsøge at samle
folk omkring miljøinitiativer som fx. foredrag og grøn livsstil kurser, blev guiden
efterhånden integreret i nogle lokale udviklingsinitiativer. Hun lægger nu sine kræfter
i projekter, som overordnet set handler om udvikling af lokalområdets sociale miljø, og
arbejder i den forbindelse på at få miljøaspekter og dialog om miljø ind som en del
heraf. Det sker fx. gennem udviklingen af det lokale IT-netværk og gennem en datastue for
ældre borgere. På sigt er ideen, at denne omvej via projekter med et socialt
indhold skal sikre en kobling af borgernes lokale livskvalitet med bæredygtig
miljøudvikling i området.
Den samme investering af kræfter i den lokale, sociale udvikling - og integration
af miljøet heri - ses hos guiden i Nørager, hvor først oprettelsen af
Landsbyrådet, og siden dette råds aktiviteter har denne karakter. Projektet inde på
Bryggen i København har til dels også denne karakter. To af guidens større aktiviteter
Grøn Plads projektet og markedsdagene "Bryggens virkelighed" var
dog begge allerede igangsat ud fra sociale motiver inden guiden begyndte. Guiden har
imidlertid gået ind og har styrket arbejdet med dem, samtidig med at hun har tilføjet
miljøperspektivet.
I Høje-Taastrup har etableringen af laug omkring lokal selvforsyning og en vegetarisk
spiseklub med foredrag om miljøemner også en klar social sammenhæng. Man kan sige, at
der her er integreret klare sociale kvaliteter i organiseringen af miljøfremmende
indsatser. Hvor det ovenfor var sociale aktiviteter, som fik et miljømæssigt islæt, er
der her snarere tale om, at det er miljøaktiviteter med sociale kvaliteter.
Projektet i Hørgården kan på en måde minde om det i Malling, i og med at det også
her både handler om miljøudvikling og social udvikling. Men der er alligevel en forskel,
for i Hørgården har miljøaktiviteterne et langt stykke ad vejen været midlet til at
styrke beboer-aktivitetsniveauet, skabe liv og debat og opbygge bebyggelsens selvværd.
Man kan ligefrem tale om, at det lokale miljøarbejde også har været et
socialpolitisk virkemiddel.96
Ser vi bredere ud på resten af hold 1 projekterne, så har 10 ud af 14 af dem også
eksempler på to af de ovennævnte typer af koblinger mellem miljøet og det sociale.97
Den første type social-miljø koblinger, der er eksempler på, er den, hvor
miljø-aktiviteten bidrager til et socialpolitisk projekt. Her nævnes tre eksempler:
 | Et madpolitisk selskab, som guiden på Møn er en aktiv del af, har
lavet et madværksted over 5 aftener med danskere og bosniske flygtninge.
|
 | En udflugt med foredrag med tolk for 12 kurdiske kvinder på
daghøjskole
|
 | Et jobskabelsesprojekt for bistandsklienter.98
|
|
De fleste af de 10 guiders eksempler handler om miljøaktiviteter med sociale
kvaliteter. Det drejer sig om
 | en torvedag med café,
|
 | en LA21-forening, som holdes sammen med månedlige fællesspisninger
|
 | et beboerarrangement med oprensning af en sø i boligområdet,
|
 | besigtigelsesture med vægt på at folk kommer hinanden ved,
|
 | et affaldsprojekt som også blev brugt til at styrke det sociale
liv,
|
 | "Børnenes grønne dag"
|
 | et lokalt madpolitisk selskab med "miljøarbejde i hånd med
gode kulinariske aftener"
|
|
Vægtningen af miljøet og det sociale er her ikke helt den samme. Når man fx. laver
en torvedag med café, bliver det sociale et middel til at trække folk til. I andre af
eksemplerne er det sociale et mål ved siden af det miljømæssige mål.
Så var der den tredje type, hvor udviklingen i lokalsamfundets sociale liv mere
omfattende er guidens strategi for at få engageret borgerne og integreret initiativer til
fremme af en bæredygtig udvikling. Her er det bemærkelsesværdigt, at tre af de 8
udvalgte projekter kunne regnes til denne type, mens de øvrige grønne guider på hold 1
ikke angiver at arbejde sådan. Det kan dog meget vel være en følge af spørgsmålets
formulering, hvor der spørges til, om de har medvirket til eller stået for aktiviteter,
som også havde sociale mål eller motiver. Analysen af de grønne guiders integration
og bidrag til udvikling af de lokale netværk og miljøaktiviteter i kapitel 6 indikerer,
at de også på denne måde i en eller anden grad bidrager til at styrke det sociale liv i
lokalsamfundene. Det er dog meget muligt, at det ikke som i Malling og Nørager er en
bevidst strategi.
Mit indtryk, fra besøg og diskussioner på de 3 første hold grønne guiders
efteruddannelseskurser, er, at de grønne guider er stærkt optaget af metode-spørgsmål,
mens de i ringe grad reflekterer deres indsats på et strategisk niveau. Det kan have
betydning for deres forhold til den sociale dimension. Det sociale bliver generelt
betragtet som et vilkår og et middel. Det er der ikke noget i vejen med.
Men koblingen mellem det sociale og miljøet kan også omhandle de sociale dynamikker,
der skaber miljøproblemerne, som et område man kan påvirke og herigennem fremme en
bæredygtig udvikling. Endvidere kan det sociale inddrages som mål, der må
medtænkes i løsninger ud over de miljømæssige mål. Den ringe opmærksomhed herpå er
ikke noget der gælder særskilt for de grønne guider. Miljødiskursen er generelt meget
miljøcentreret99; dvs. optaget af at
analysere miljøproblemerne og anvise samfundet miljørigtige løsninger herudfra, mens
det skorter på forsøg på at forstå, hvad det er i samfundet der skaber
miljøproblemerne, hvordan forskellige sider af samfundets udvikling påvirker vilkårene
for at løse dem, og hvad det er for sociale mål og hensyn, som miljøløsninger også
må medtænke.
Da folkeoplysningen om bæredygtig udvikling har til opgave at styrke miljødiskursen i
befolkningen burde det i særdeleshed være væsentligt for den at forholde sig til de
begrænsninger og muligheder, der ligger for udviklingen af denne diskurs. En central
udfordring i de kommende år vil være at få integreret de sociale og økonomiske
dimensioner med miljødimensionen i arbejdet for en bæredygtig udvikling. Det er
umiddelbart vældigt abstrakt i forhold til lokalt miljøarbejde, men på den anden side
bør folkeoplysningen på området vel forsøge at være med i en sådan diskurs- og
strategiudvikling, i stedet for at gå i stå og gentage det samme. Forbrugs- og
livsstilsudviklingen er flere gange blevet nævnt som et af de områder, som guiderne har
haft svært ved at håndtere. Her er der ellers et område som er oplagt interessant
såvel set ud fra en analyse af dynamikker bag miljøbelastningen, ud fra motiver
blandt borgerne for at engagere sig, og ud fra sociale mål, der kan kobles med
miljømål, At det er vanskeligt konkret at få gang i aktiviteter herom, kan netop
skyldes den miljøcentrerede forståelsesform, som fx. kommer rent til udtryk
i det hollandske "grøn livsstil" kursuskoncept, som er blevet importeret til
Danmark og anvendt af flere guider. I stedet for denne systematiske træning i
miljøoptimering af husholdningen, kunne det være, man skulle tage udgangspunkt folks liv
i stedet for i miljøet; i problemerne i moderne menneskers hverdagsliv og i deres drømme
og behov. Udfordringen kunne bestå i gennem konkrete udviklingsaktiviteter at give disse
frustrationer og længsler nogle positive og bæredygtige svar.
Som nævnt i kapitel 3 er det præciseret i en bekendtgørelse om Den Grønne Fond,
at miljørådgivningen for lokalsamfund og private husholdninger skal tilstræbe "at
beskæftigelseseffekten af den givne støtte bliver størst mulig". Jeg har ikke
været inde og analysere, om de enkelte projekter kunne have fået sat flere i arbejde.
Derimod kan spørgeskemabesvarelser fra hold 1 og 2 om den direkte beskæftigelseseffekt
af deres projekter give et indtryk af, hvad der faktisk er sket. Spørgeskemaet er
besvaret af i alt 35 grønne guider: 14 fra Hold 1 og 21 fra hold 2. Svarprocenten er
dermed kun 64%, hvorfor opgørelsen også må tages med forbehold. Det kan således
tænkes, at de guider der har kunnet angive en beskæftigelseseffekt har været mere
villige til at svare, end dem der ikke har kunnet angive en sådan effekt. Der kan dog
selvfølgelig også være andre grunde til de manglende svar fx. travlhed
men en skævhed som omtalt kan ikke udelukkes.
Tabel 8 på næste side viser, at de tilsammen 35 grønne guider indtil videre har haft
51 personer ansat i tilknytning til deres projekter. Af disse har de fleste nemlig
37 været ansat for en periode på mellem 3 og 12 måneder. Det skyldes, at de grønne
guider har haft mange arbejdsløse i jobtilbud og/eller bistandsklienter i aktivering. Den
grønne guide i Høje-Taastrup har fast 3 personer i aktivering og har alt i alt haft 16
aktiverede knyttet til projektet i løbet af de 4 år som grøn guide. Det har ikke været
uproblematisk. Nogle af de aktiverede har været for hårdt belastede. Det har givet
konflikter, hvor den grønne guide har oplevet at mangle arbejdsgiver-kvalifikationer.
Efterhånden har det dog fundet et rimeligt leje, hvor guiden ikke tager imod alle tilbud
om arbejdskraft.
Tabel 8:
Beskæftigelseseffekt i form af ansættelser i stillinger i tilknytning til den
grønne guide hold 1 og 2:
|
Hold 1 |
Hold 2 |
I alt |
Antal ansatte udover grøn guide |
27 |
24 |
51 |
Heraf på fuld tid |
23 |
18 |
41 |
Ansat mere end 1 år |
1 |
9 |
10 |
Ansat mellem 3 måneder og 1 år |
26 |
11 |
37 |
Ansat mindre end 3 måneder |
0 |
4 |
4 |
Antal besvarelser: 35 i alt. 14 fra hold 1 og 21 fra
hold 2. Svarprocent: 64% |
En anden side af de grønne guiders bidrag til beskæftigelsen handler om de projekter,
de har været med til at sætte i gang i lokalsamfundet. Det kan fx. være et
genbrugsprojekt, hvor der skal ansættes flere ejendomsfunktionærer for at klare opgaven,
eller et kursus for grønne gårdmænd, hvor deltagerne får kvalifikationer, der bagefter
bringer dem i fast arbejde. Tallene i tabellen nedenfor afspejler næppe hele effekten
heraf, i det den kun dækker den direkte beskæftigelseseffekt, mens man også må regne
med, at bl.a. genbrugsprojekter, som mange grønne guider har arbejdet med, også har en
indirekte effekt ved at fremme beskæftigelsen med oparbejdning af det genbrugelige
affald.
Tabel 9:
Beskæftigelseseffekt i form af nye arbejdspladser i forbindelse med de udadvendte
projekter, som grønne guider på hold 1 og 2 har bidraget til:
|
Hold 1 |
Hold 2 |
I alt |
Antal nye arbejdspladser |
21 |
21 |
42 |
Heraf midlertidige |
5 |
13 |
18 |
Antal besvarelser: 35 i alt. 14 fra hold 1 og 21 fra
hold 2. Svarprocent: 64% |
Udover bidrag til at få flere i lønarbejde har de grønne guider også hjulpet
uddannelsesinstitutioner med praktikpladser og projektsamarbejder med studerende. Det har
typisk været praktikanter fra ernærings- og husholdningsøkonom seminarer samt fra
universiteter. Som det fremgik af beskrivelsen af projektet i Hørgården, havde guiden
her alene 27 praktikanter i løbet af 3 år. De samlede tal for de 35 hold 1 og 2 guider
ser således ud:
Tabel 10:
Praktikanter i Grøn Guide projekter hold 1 og 2:
|
Hold 1 |
Hold 2 |
I alt |
Antal praktikanter |
59 |
30 |
89 |
Antal besvarelser: 35 i alt. 14 fra hold 1 og 21 fra
hold 2. Svarprocent: 64% |
Samlet kan man altså ud fra disse 35 grønne guider sige, at den registrerbare
beskæftigelseseffekt for Grøn Guide projektforløb på fra 2 1/2 til 4 år, ligger på
ca. 1,5 person i tilknytningen til selve bemandingen af Grøn Guide projektet (excl. den
grønne guide selv), samt 1,2 person i tilknytning til de udadvendte projekter. De
førstnævnte er overvejende midlertidige ansættelser, især i forbindelse med
jobtilbud/aktivering. Over halvdelen af de sidstnævnte er faste ansættelser. Hertil
kommer, at de 35 guider i gennemsnit har haft 2,5 praktikant hver. Det nævnte forbehold
ved opgørelsen betyder dog, at disse tal muligvis er højere, end hvis alle projekter på
de 2 hold havde indgået i opgørelsen.
Grøn Guide ordningen har i sig selv bidraget med 70% til finansieringen af næsten 100
grøn guide stillinger. Disse penge har hjulpet til at skaffe yderligere 30% ud af lokale
midler og med forlængelserne af de fleste projekter kan det konstateres, at de
fleste af disse lokale finansiører er villige til at yde bidrag til at fastholde disse
stillinger i endnu en periode. Den økonomiske belastning af de offentlige kasser, som
disse små 100 arbejdspladser indebærer, må imidlertid også ses i sammenhæng med, at
disse projekter i den anden ende gavner samfundet ikke bare miljømæssigt
men også ved at skabe nye arbejdspladser i det omfang, som er vist her.
96 |
Kriminalpræventivt råd har sat fokus på denne brug af beboerinddragelse
i lokale miljøopgaver. Jfr. Korremann, Grete 1992: Kom og tag fat beboeres
deltagelse i praktiske opgaver i boligområdet, AKF-forlaget samt Elle, Morten
1991: Aktiv beboerinddragelse, Det Kriminalpræventive Råd. |
|
97 |
baseret på besvarelser af det afsluttende spørgeskemas spørgsmål 23. |
|
98 |
Jobskabelse er iøvrigt en konsekvens af mange grønne guiders indsats,
som det vil fremgå af 10.2. |
|
99 |
jfr. Læssøe, Jeppe: Folkelig deltagelse i bæredygtig udvikling, i
Naturrådet: Dansk naturpolitik i bæredygtighedens perspektiv. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|