| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Kapitel 14 Kompetencer og efteruddannelse
At være lokal miljøvejleder er en ny form for job. Hvad er det, man
som grøn guide skal kunne for at opnå en god effekt af sin indsats? Umiddelbart er
svaret vel, at man skal vide en del om miljøproblemer og om løsningsmuligheder
på såvel husholdningsniveau som lokalt niveau. Man skal også kunne formidle den viden.
Er der andet? Dette kapitel handler om, hvilke kvalifikationer de grønne guider havde med
sig, hvad de har fundet sværest, og om den efteruddannelse, som de har fået undervejs,
har kunnet hjælpe dem.
I forbindelse med evalueringen har vi fået udarbejdet en oversigt over
de grønne guider, baseret på oplysninger indsendt til Den Grønne Fond106. Heraf fremgår det, at kønsfordelingen er nogenlunde
ligelig. På opgørelsestidspunktet i 2000 var der således 47 kvinder og 50 mænd. De
fleste er aldersmæssigt i 30erne, flere også i 40erne, nogle få over og
nogle få under.
60 af guiderne har en akademisk uddannelse, 22 en mellemlang uddannelse
og 10 er faglærte. Derudover er der nogle enkelte, der ikke har afsluttet deres studier
samt en enkelt ufaglært. Uddannelser, hvor miljøemnet indgår i et vist omfang, er ikke
underligt stærkt repræsenterede: 57 af guiderne er således uddannede som biologer,
ingeniører, cand. tec. socer, arkitekter, miljøteknikere, laboranter eller
ernærings- og husholdningsøkonomer. 5 har en uddannelse inden for kommunikation, 5 inden
for det samfundsfaglige område, 4 inden for det pædagogiske, 3 inden for det sociale
område - og resten er spredt ud over en række andre fag fra cand.phil i ungarnsk til
kok, gartner, slagter, zoneterapeut m.v.
Nu handler kompetencer som bekendt om mere end uddannelse. På baggrund
af guidernes CVer har vi derfor opgjort, hvor stor en del af de grønne guider, som
har haft erfaring med miljøarbejde, formidling, projektledelse og/eller socialt arbejde,
inden de blev ansat. Diagram 19 på næste side viser resultatet. Som det fremgår, er de
grønne guider ikke novicer, men folk med relevante erfaringer fra deres tidligere
lønnede eller frivillige arbejde. Ikke overraskende har det store flertal 80% -
arbejdet med miljø inden de begyndte. Men derudover ses det, at ca. hver anden har
erfaring med formidling, projektledelse og socialt arbejde.
Diagram 19:
Guidernes erfaringer inden ansættelsen som grøn guide

Baseret på oplysninger fra 100 grønne guider.
Kategorien "ikke angivet" indebærer enten, at erfaring på området ikke er
nævnt i deres CV, eller i 6 tilfælde- at CVet har manglet. Det sidste gør
det således muligt, at andelen med erfaringer kan være en smule højere end det
fremgår. |
På baggrund af disse oplysninger om uddannelses- og arbejdserfaringer
må man sige, at de grønne guider gennemgående ser ud til at have gode forudsætninger
for deres arbejde. Fra vores følgeforskning har vi imidlertid også fået det indtryk, at
de formelle kvalifikationer kun er en del af, hvad der kræves for at være en god grøn
guide. Vi har set grønne guider med talenter og personlige egenskaber, som man ikke blot
kan få ved at læse eller arbejde, men som alligevel må siges at være relevante for
deres opgave: Fx. udadvendthed, mod, humor, uhøjtidelighed, autoritet, robusthed,
tålmodighed, kreativitet, gejst, karisma etc. Det er mit generelle indtryk, at det nok
så meget er sådanne personlige egenskaber, som det er svært at opgøre og sammenstille,
som kendetegner mange af guiderne, og som har betydning for deres arbejde.
Jeg vil komme nærmere ind på nogle af disse egenskaber i det
følgende, men vil vende perspektivet fra, hvad de kan til, hvad de har haft svært ved.
Når man under kategorien "Om kvalifikationer som grøn
guide" stiller de grønne guider spørgsmålet "Hvad har været det
sværest ved at være grøn guide? så udløser det et væld af ofte lange svar,
som ikke handler om deres kvalifikationer i den forstand, som de blev beskrevet i
14.1, men om at kunne udholde det psykiske arbejdspres. Ud af 65 svar
beskæftiger de 43 sig med det! De 7 heraf beskriver det som et problem med at klare
alenearbejdssituationen. Hertil kommer 8, som fremhæver den side heraf, som handler om
arbejdspresset; om at kunne håndtere andres forventninger og hele tiden være på. De
følgende citater er typiske herfor:
"Det er også som om folk tror, at jeg har uanede
ressourcer. Jeg føler, at med alle de ideer og mængder af opgaver, så kunne der sagtens
være ansat ti grønne guider i området, uden at de ville løbe tør for arbejde."
"Der er mange interesser i den grønne guide og
mange forpligtelser man skal overholde. Det kan være svært at holde de mange
bolde/projekter i luften uden at brænde sit lys i begge ender."
|
Andre 8 af svarene handler delvis om det samme, men her med vægt på,
at grøn guide arbejdet kræver mange forskellige former for viden og kvalifikationer. Man
skal være god til mange forskellige ting, og også svare, når det er et område, man
ikke er særlig vidende om:
"Jeg synes det er en umenneskelig opgave at skulle dække alle de
funktioner som det forudsættes at den grønne guide gør. Jeg skal være idéskaber,
motivator, tovholder, skribent, regnskabstekniker, administrator, grafiker, layouter,
rengøringskone, kaffebrygger, projektmager, osv. osv. Det er hårdt fordi der ikke er
nogle støttefunktioner koblet til jobbet. Det kan ikke lykkes at gøre det hele lige godt
og derfor er der rig lejlighed til at blive utilfreds med sine resultater. Det vigtigste
er selvfølgelig at finde sin egen profil og gøre det man er god til - men de andre
opgaver skal altså også løses."
|
Et tredje element i den psykiske belastning ligger i, at arbejdet ikke
bare er bredt og krævende, men også diffust: Det handler om kommunikation og processer,
hvor nytten ikke fremstår kontant og hvor arbejdet tilsyneladende kan fortsætte i det
uendelige mod de diffuse mål. Eksempelvis skriver nogle af guiderne, at det sværeste er:
"Hvad er målet, gør jeg en forskel, begrænse
sig (bruger for mange timer)"
"Manglen på succeskriterier og tydelige
resultater. Det er et typisk procesarbejde, hvor det bl.a. er skide frustrerende at få
sådan nogle spørgsmål som de ovenstående: Hvad har du udrettet ? jeg føler ikke jeg
kan svare på dem."
"Jeg er vant til fysisk arbejde hvor, når jeg
gik hjem, kunne sige: Jeg har gjort dit og dat. I dette job går jeg nogen gange hjem og
ved ikke hvad jeg har lavet. Ikke desto mindre har jeg altid travlt."
|
Endelig fremhæver 16 af guiderne, at det sværeste har været uklare
arbejdsgiverforhold, at tjene flere herrer på een gang, og samarbejdsproblemer med
styregruppen.
I kapitel 5 omtalte jeg den undersøgelse, vi har lavet af alenearbejdet,
hvor vi konstaterede, at problemet var omfattende, og lagde op til at styrke samarbejdet
mellem de grønne guider, som et modtræk. Det regionale grøn guide samarbejde er siden
blevet styrket bl.a. fordi der nu er flere guider, så afstandene mellem dem ikke
er for store. Vores forslag i del-evalueringen om at træne guiderne i gensidig
supervision er blevet gennemført i nogle regioner med efterfølgende gode
evalueringer fra guiderne. Men det har tilsyneladende ikke været nok. Og som
allerede nævnt er det faktisk et problem for effekterne af Grøn Guide ordningen,
hvis guiderne brænder og/eller dropper ud. Ikke bare set i forhold til processen i deres
projekter, men også i et videre perspektiv, hvis de folk som igennem 3-4 år har opbygget
en stor kompetence på området vælger helt at forlade det. Jeg har set eksempler på, at
grønne guider, som jeg vil regne blandt de mest robuste og erfarne, begynder at opleve
sig som slidte eller at få problemer med alenearbejdet. Den Grønne Fond bør derfor tage
problemet op med de grønne guider og styregrupperne igen. Guiderne vil helt sikkert være
meget interesserede i at diskutere løsningsmuligheder. Som foreslået i kapitel 5 bør
problemets udbredelse og størrelse dog først opgøres igen.
Et aspekt af problemet handler om samarbejdet med styregrupperne.
Også det problems udbredelse og størrelse bør opgøres igen. Er det forholdsvis få
tilfælde kan konsulenthjælp til konfliktløsning være en mulighed. Er det et mere
udbredt problem, at styregrupperne består af medlemmer som ikke har erfaring med den
slags arbejde, så bør de tilbydes regionale kurser på samme måde som guiderne har
fået supervisionstræning.
Ledelseskompetence
Nu kan man sige, at den psykiske arbejdsbelastning i høj grad handler
om de grønne guiders arbejdsbetingelser. Men ikke alle har problemerne. Og det er ikke
kun, fordi de har bedre vilkår. At kunne arbejde alene, kunne håndtere et forventnings-
og arbejdspres, kunne navigere på et diffust område og samarbejde trods forskelle har
til dels også noget med personlige egenskaber og kompetencer at gøre. Selvom det ikke er
givet, at ledelses-kompetence er tilstrækkeligt, så er det en ret nødvendig kompetence
at have for grønne guider. De må evne at give sig selv tid og ro til en gang imellem at
etablere et overblik og forholde sig strategisk til deres projekt. De må kunne udarbejde
kreative, men realistiske planer. De må kunne følge en sådan målretning op med en
struktureret arbejdsmåde og samtidig også evne ud fra overblikket at kunne
træffe beslutninger undervejs, som overskrider planerne, men følger hensigten. Mit
indtryk fra deltagelsen på efteruddannelseskurserne er, at dette er en kompetence, som
kun få grønne guider i tilstrækkelig grad har fra begyndelsen. Dette til trods for at
halvdelen har projektledelseserfaring. Det kan man imidlertid godt have, som erfaring med
projekter under strukturerede rammer, hvor det handler om at organisere enkeltstående
forløb og lede andre deltagere heri. Men det er egentlig ikke det, som er så væsentligt
som grøn guide. Her handler det om at lede det projekt, man er ene ansat på, og som
består af mange forskellige opgaver. Rammerne er ikke faste her, men derimod det, man
kalder løst koblede systemer. Relationen til samarbejdspartnerne i eller uden for
styregruppen er svær derved, at guiden er den eneste, der er professionelt knyttet til
projektet, mens de øvrige er frivillige. En af guiderne skriver herom:
"Jeg synes, at der lige fra jeg startede med at arbejde som grøn
guide, vrimlede med forslag til, hvad jeg som grøn guide bør lave, samtidig med at folk
ikke viser initiativ til selv at igangsætte noget eller hjælpe til. Det var utrolig
hårdt, for jeg vidste, at jeg ikke kunne igangsætte bare en femtedel af forslagene, og
jeg følte, at der ikke var plads til mine ideer og ønsker. Nu lytter jeg til forslagene
og prøver at spille ideerne tilbage til dem selv og fokusere på min arbejdsplan, som er
baseret på nogle af ideerne og mine ideer."
|
I dette tilfælde handler det om at lære at balancere de andres og
egne ideer og få en realistisk plan ud af det. En anden svær balance i forhold
til de frivillige kræfter handler om at finde et passende niveau og en passende form for
støtte til dem. Den grønne guide i Vestsjælland arbejder som beskrevet i kapitel 4 som
miljøkonsulent i forhold til frilufts- og idrætsforeninger. Han har her oplevet dette
dilemma. Lægger han på den ene side for meget over til dem, så går processen i stå, -
og tager han modsat slæbet med at gennemføre projektet, så får han alt for meget
arbejde blot med få projekter. Som udvej herpå satser han nu på at hjælpe flere med
lidt hjælp til selvhjælp end med at lave store miljøhandlingsplaner, som risikerer at
komme til at stå og samle støv, medmindre han mere eller mindre står for projektet hele
vejen igennem.
De to eksempler viser guider, som efterhånden udvikler deres
ledelseskompetence gennem erfaring. Denne erfaringsdannelse kan styrkes ved at
efteruddannelsen prioriterer at opkvalificere guidernes ledelseskompetence. Det foreslog
vi allerede i delevalueringen, og det indgår i dag i uddannelsen. Som det vil fremgå
senere er det noget, mange guider har været glade for, men også noget som flere
efterlyser mere af.
En anden måde, som har hjulpet flere guider, handler om at få folk
med ledelseskompetence ind i styregrupperne. Det er jo styregruppernes ansvar at sikre
projektets overordnede planlægning. Derfor er det afgørende, at der sidder nogle folk
her, som har rutine i ledelse, i stedet for nogle som overlader det til guiden eller som
ligefrem gør arbejdet endnu sværere for guiden.
Kommunikation og social indlevelse
At få gennemslag i offentligheden gennem at stå offentligt frem og
gennem pressedækning nævnes af nogle enkelte som det sværeste ved at være grøn guide.
Bredes det ud til også at omhandle borger-relationen - at nå ud til borgerne, få dem
aktiveret og fastholde dem som aktive så er der i alt 10 guider, der ser det som
det sværeste. Fælles er, at det handler om kommunikation og ofte kommunikation med
nogen, som ikke umiddelbart efterspørger guidens hjælp. Man skal på den ene side tage
udgangspunkt i deres virkelighed og på den anden side også sikre miljørelevansen. Som
en skriver:
"Det kan være svært at motivere beboere til at handle
bæredygtigt, når de er fuldstændig ligeglade og den eneste motivering i virkeligheden
er økonomi. Jeg falder selv i ind imellem og slår mere på økonomien end på
miljøsiden i et projekt."
|
Spørger man dem, guiderne samarbejder med, om hvad det er
vigtigt for en grøn guide at kunne, er det at kunne tale med folk og indleve sig i deres
virkelighed, det som fremhæves. "En grøn guide skal kunne snakke både med fru
Jensen og kommunaldirektøren", som formanden for landsbyrådet i Nørager
formulerede det. På Bryggen i København sagde en projektdeltager i tråd hermed, at det
er vigtigt, at den grønne guide evner "at være på niveau med beboerne",
"åben og udadvendt". En lokal journalist i samme bydel mente tilsvarende,
at folk ikke vurderer ikke guiden på hans eller hendes miljøviden. Det handler "først
om personen, så om miljøet".
Projektet i Hørgården bekræfter dette. Det er særligt interessant,
fordi guiden her virkelig har været i berøring med en beboergruppe, som ikke var
motiverede i forvejen, og har vist, at der kan bedrives vellykket, grønt
folkeoplysningsarbejde selv i sådanne belastede sociale miljøer. Det kan samtidig også
belyse, hvad de kommunikative kompetencer i den direkte borgerkontakt handler om. I
overensstemmelse med de citerede samarbejdsparter ovenfor, fremhæver guiden, at
miljøviden ikke er tilstrækkeligt:
"...at man så har en grøn baggrund, det er nødvendigt i en vis
udstrækning, og er den tilfældigvis god oveni, så er fint, men det er ikke det
afgørende. Man skal kunne snakke med folk. Man skulle kunne turde at gå ud på gaden og
sige dav til et fremmed menneske uden at det er en kæmpe overvindelse".
|
Men det er jo ikke nok at turde det. Kommunikation er mere end at få
kontakt. Det handler også om, hvad man snakker om, hvad man signalerer gennem samtalen,
og hvordan dialogen udvikles. Guiden i Hørgården har her givet sig tid til at snakke om
andre ting end det grønne; om det der optager folk. Det er denne prioritering, samt
respekten for den anden og indlevelsesevnen, som har været vigtig. Gennem snakken med
beboerne har hun fornemmet, hvad de gik op i, hvilke normer de har, hvad de nok tænkte om
hende, hvad deres modforestillinger kunne være mv. For så at tage det alvorligt og
forsøge at komme dem i møde. Hun forstod, at ejendomsfunktionærerne var skeptiske,
fordi hun var kvinde og akademiker. Hun gjorde derfor alt for ikke at stille sig op på en
piedestal, og vandt deres sympati, da hun gik forrest og tog den hårdeste tørn i et
stort projekt. På den måde beviste hun sit værd ud fra deres normer, og åbnede derved
for opbygningen af en sympati og tillid, som var afgørende for den videre udvikling. I
kapitel 4 har jeg beskrevet, hvordan hun rykkede en køkkenleder, fra at være modstander
af økologisk mad til at gå ivrigt op i det, ved at undlade at træde på hendes
selvværd og i stedet støtte hende i at komme i gang med en udvikling, som styrkede det.
Og i kapitel 11 blev den video omtalt, hvor hun vandt stor sympati ved at gøre grin med
sig selv. Som hun sagde: "Hvis jeg går ud og laver noget, der tager pis på mig
selv så har vi noget at snakke om".
En andet eksempel på en guide, som har kunne kommunikere med empati,
er guiden i Ikast. Hendes rolle har ikke i samme grad været folkelig, som i
Hørgården. Derimod har hun som netværker med tæt kobling til både
kommunen og byens forskellige aktører i Det Grønne Råd i høj grad også haft brug for
at kunne kommunikere. Hun roses af disse samarbejdspartnere, fordi hun ikke er den store
armsvingende medie-person, men fordi hun på sin rolige facon er god til at opbygge
relationer til mange forskellige parter. Hun er, som en af dem siger "en person,
som vinder respekt, jo mere folk har med hende at gøre". Hun er god til at lytte
og være dialogisk, i stedet for som ildsjælen at overfalde folk med egne forestillinger
og ambitioner.
Det er klart sådan, at en grøn guide ikke vil kunne fungere uden en
vis kompetence på miljøområdet. Pointen her er, at den for at kunne blive kommunikeret
må kombineres med social lydhørhed. Den mørkegrønne ildsjæl er ikke nødvendigvis
den, der kommer længst. Tværtimod kan ildhuen blokere for indlevelsen og dialogen. Som
fortrop risikerer guiden at blive borte fra hæren, sådan som
guiden herunder antyder:
"For at tiltrække mennesker på en kampagnedag er det vigtigt at
finde elementer i en aktivitet der fasciner og trækker folk derhen, gode ideer, noget der
kan bruges i folks hverdag. En barriere i min ideudvikling er at jeg har svært ved at
undfange lysegrønne ideer fra mit mørkegrønne hoved. Den tilpasse forskel mellem
frontløberen (den grønne guide) og borgeren."
|
Der er ingen tvivl om, at disse sociale-kommunikative evner i høj grad
er karakteregenskaber, som man ikke lige kan tilegne sig, hvis man ikke allerede har dem.
Alligevel vil jeg vende tilbage til dem i næste del-kapitel og se på det i relation til
efteruddannelsen.
Kombinationen af vidt forskellige kompetencer
Som beskrevet er bredden i arbejdet noget af det, som gør det svært
at være grøn guide. Det handler ikke kun om, at de både skal vide noget om solvarme, om
vaskepulver, om faren ved trykimprægneret træ o.s.v. Tag fx de to kompetencer, som har
været taget op her: Ledelseskompetencen og den sociale-kommunikative kompetence. Der
findes folk, som er utroligt gode til at snakke med gud og hvermand, men som så
overhovedet ikke kan disciplinere sig og strukturere deres egen indsats. Den grønne guide
i Hørgården kunne begge dele, og det var helt afgørende for, at der kom til at ske
noget der. Men det er to næsten diametralt modsatte egenskaber. Den grønne guide på
Møn beskriver i det følgende citat, at guiderne tilsvarende skal besidde evnen til at
være udfarende og samtidig også kunne være tålmodige i forhold til borgerne. Endvidere
skal de også både skulle markere sig med seriøse miljøbudskaber og præstere at være
underholdende. Som hun skriver er det svære
"At skulle være på forkant hele tiden og se mulighederne ved at
gå i gang med forskellige projekter, og så opdage at folk overhovedet ikke er parate til
det. Konstant at skulle positionere sig og helst kombinere miljøarbejdet sådan at det
også har en underholdningsværdi."
|
At være den kreative og samtidig kunne administrere nævnes af en
anden som det svære:
"At finde energi til både at være kreativ og
administrativt velfungerende både at være igangsætter, entreprenør og
administrator."
|
Vi er her tilbage ved guidernes mange forskellige roller og
bredden i deres arbejde, som blev behandlet i kapitel 12. Her blev bredden i roller
forsvaret, fordi det giver guiderne en fleksibilitet og mulighed for at sætte ind der,
hvor der er behov. På den anden side blev der også lagt vægt på, at det ikke bør
forventes af dem, at de kan håndtere alle rollerne på én gang, men at der bør ske
prioritering i det enkelte tilfælde, som så kan ændres som processen skrider frem.
Videre blev der også lagt op til, at Den Grønne Fond bør overveje, hvilke roller der
brug for at op- og nedprioritere i positioneringen af ordningen i forhold til de
beslægtede aktører. Hvad der bør gøres for at styrke de grønne guiders kompetencer,
er selvfølgelig afhængig af fondens afklaring af, hvad den beslutter her; om den fortsat
vil satse på den brede profil med de mange roller, eller vil prioritere en eller flere af
dem på andres bekostning. Det vil selvfølgelig også have konsekvenser for
efteruddannelsen af de grønne guider, som vi kommer til nu.
For at styrke de grønne guiders kompetencer har de skulle deltage i en
obligatorisk efteruddannelse på i alt 5 uger fordelt på kurser af en uges varighed i
løbet af de første to år. Skolen for Økologisk Afsætning har stået for kurserne,
indtil den ophørte, hvorefter deres ansvarlige for opgaven, Klaus Loehr Pedersen har
fortsat som kursusplanlægger og leder på egen hånd. Hvordan har det så fungeret?
Har det hjulpet de grønne guider? Har de været tilfredse med efteruddannelsen?
Diagram 20:
Guidernes tilfredshed med efteruddannelsen

Baseret på svar fra 65 guider på hold 1, 2 og 3.
På spørgsmålet "Hvorvidt er du tilfreds med
efteruddannelsen", svarer kun 14% - som det ses ovenfor at de er delvist eller
meget utilfredse. Næsten halvdelen 47% - er tilfredse, og 17% er meget tilfredse.
Desuden er det sådan, som diagram 21 viser, at hold 2 og 3 bedømmer kurserne mere
positivt end hold 1. Det skyldes sandsynligvis, at hold 1 har været en slags prøveklud
for udviklingen af kurset. Den Grønne Fonds oplæg til efteruddannelsen var, at det
skulle være en opkvalificering i miljøviden. Men som det er fremgået, har mange grønne
guider en uddannelses indenfor miljø, og 4/5 af dem har tidligere lavet miljøarbejde. De
var derfor utilfredse med niveauet ønskede også andre emner taget op på kurset, og fik
efterhånden ændret det i samarbejde med kursuslederen. Denne proces har så været de
efterfølgende hold til gavn.
Set ud fra den positive vurdering fra det store flertal af guiderne er
efteruddannelsen en succes. Det er dog ikke helt så enkelt. En nøjere indsigt i hvad det
er, guiderne har fundet vigtigst ved efteruddannelsen, og hvad de har manglet, vil vise
dette.
Allerede i delevalueringen fra 1998 beskrev vi, at den centrale
kvalitet for guiderne ved efteruddannelsen var muligheden for at møde hinanden og
udveksle erfaringer:
"Den centrale i uddannelsesugerne har således vist sig ikke at
være et indhold, der skal fyldes på guiderne, men de muligheder dette
obligatoriske samvær har vist sig at give i form af kendskab til hinanden,
udveksling af erfaringer, nye ideer, refugium for opladning, tid til at tænke andre
tanker."
|
Denne konklusion holder stadig stik. På spørgsmålet "Hvad har
været det vigtigste for dig i efteruddannelsen?" svarer næsten alle, at det har
været udbyttet af at være sammen med de andre guider.
Diagram 21: Se her!
Tilfredshed med efteruddannelsen hos hold 1 i forhold til hold 2 og 3
Herudover er der et par andre ting, som også fremhæves af flere som
vigtige ved efteruddannelsen, uden dog at nærme sig tilslutningen til nytten af den
gensidige udveksling:
 | 20 guider nævner træningen i kommunikation, samarbejde, konfliktløsning,
projektstyring & -ledelse, og metoder til at undgå udbrændthed. Altså nogle af de
personlige-sociale færdigheder og ledelses-komptencer, som blev fremhævet som vigtige i
kapitel 14.2. |
 | 7 fremhæver den mere tekniske side af kommunikationen: Undervisning i pressekontakt,
PR, skriftlig og mundtlig formidling. |
 | 10 nævner det at få nye ideer, redskaber og metoder, som det vigtigste. |
 | Endelig er der 6 guider som har fået mest ud af oplæringen i administration,
udformning af ansøgninger og sponsorering/fundraising. |
Når man ser svarene på det efterfølgende spørgsmål "Er
der noget, du har manglet i efteruddannelsen i givet fald hvad? er det mest
slående, de mange forskellige og modsatte svar. Der er nogle stykker, som vil have mere
praktiske kurser med vægt på ren miljøformidling og ekskursioner, mens andre gerne vil
have mere teoretisk forståelse, men på et højere fagligt niveau. En vil have øget
forståelse af det politisk spil, mens en anden vil have PC-kørekort og andre ting, hvor
man kan komme hjem og bevise, at man har lært noget. Denne forskellighed er en afspejling
af, at Grøn Guide projekterne er forskellige og at de grønne guiders uddannelsesmæssige
baggrund er meget forskellig. Samtidig er guiderne jo også forskellige som personer: Der
er nogle af de praktisk uddannede, som synes der er alt for meget snak, men der er også
nogle af dem, der netop er glade for at få teori og erfaringer koblet sammen. Ligeså er
der akademisk uddannede som klager over det faglige niveau, men der er også nogle af dem,
som netop er glade for noget praktisk hvordan-viden.
Trods forskelligheden er der dog én ting, som skiller sig ud, som
noget flere nævner. Det er det, der handler om at være grøn guide: Projektledelse,
hvordan man undgår udbrændthed, retningslinier for samarbejdet med styregruppen m.v. Som
listen over de vigtige ting i efteruddannelsen viste, er der mange, som fremhæver, at
netop disse emner har været vigtige. Men der er også 11 guider, der på spørgsmålet om
mangler, efterlyser mere om det. Det handler om, hvordan man håndterer sit arbejde så
det ikke bliver for belastende, men også om relationen til borgerne og lokalområdet; om
forskellige måder at være grøn guide på, og om styringen af grøn guide projektet. Som
en guide skriver:
"Jeg har manglet diskussioner om hvad det egentlig er vi er i
gang med. Kan det virkelig passe at et emne som sponsorering skal fylde så meget og
diskussioner om projektlederrollen så lidt? Hvad vil det sige at skulle skabe synlige
resultater og være projektleder med frivillige kræfter. Vi har ikke diskuteret den
lokale forankring ret meget. Hvem skal overtage vores funktioner, hvordan forbereder vi
lokalområdet på at den grønne guide er en tidsbegrænset støttefunktion. Hvad er det
for en organisering vi skal arbejde os hen imod. Jeg synes efteruddannelsen har været
meget rettet mod den enkelte guides arbejdsmåde og for lidt mod samspillet mellem grøn
guide og lokalområde."
|
Udover dette er der kun nogle få ting, som nogle enkelte er enige om
at mangle: Målgruppe-analyse og mundtlig formidling efterlyses begge af 3 guider. 5
mener, at kurserne burde være mere struktureret og relaterede til de grønne guiders
behov. Men her er der igen nogle, der er uenige, og det er væsentligt at erindre, at det
er et lille mindretal, der har været utilfredse med efteruddannelsen.
Sammenfattende kan man sige, at der er udbredt tilfredshed med
efteruddannelsen, men at det i høj grad skyldes muligheden for, at guiderne kan mødes og
snakke med hinanden, samt til dels også dækning af forskellige behov gennem
undervisningen. Guidernes behov er imidlertid meget forskellige. Der er en potentiel
modsætning mellem et obligatorisk kursus og en meget rummelig ordning med forskellige
projekter og guider. Mange har dog været glade for de temaer i efteruddannelsen, som
handler om det, de er fælles om, nemlig at være grøn guide. Som det er fremgået er der
også flere, der efterlyser mere af det.
En af de grønne guider sammenfatter sit ønske til efteruddannelsen
således:
"Højere prioritering af at netop netværket og
erfaringsudvekslingen og gensidig supervision er det vigtigste. Og noget mange
guider ekstremt savnede i deres ensomme jobs. De faglige emner var meget tilfældige og
ramte upræcist i en så bred sammensat gruppe som de grønne guider."
|
En anden går mere radikalt til værks og foreslår:
Mulighed for selv at vælge konkrete kurser, som er relevante ifm.
gennemførelse af aktuelle aktiviteter/projekter. "Et klippekort"
|
Såfremt Grøn Guide ordningen fortsættes med nye grønne guider, vil
jeg ikke anbefale, at man på denne måde helt individualiserer efteruddannelsen. På den
anden side synes jeg heller ikke, man bør fortsætte på helt samme måde - blot på
baggrund af den rimelige tilfredshed. Der er noget guiderne er fælles om, og hvor de har
behov for at mødes, og der er noget, hvor de har meget forskellige behov. Det bør kunne
deles:
 | I dag er det allerede sådan, at de to netværkskoordinatorer arrangerer 10 en-dags ad
hoc kurser årligt, som guiderne melder sig på efter lyst og behov. Det giver mulighed
for at etablere faglige kurser for dem som lige netop er interesseret i at lære mere om
et bestemt emne. Jeg vil foreslå, at man udover den faglige del også
lægger metode-delen af efteruddannelse over i den form måske endda i en friere
klippekort-agtig form, hvor guiderne kan vælge at gå sammen om et ad hoc
kursus og/eller at bruge deres uddannelseskonto på eksterne kurser. Efter 2 år, når det
obligatoriske efteruddannelsesforløb er færdigt, kan guiderne allerede i dag få 3000
kr. årligt i støtte til kompetencegivende, eksterne kurser. Så det vil i givet fald
ikke være en helt ny form. |
 | Tilbage er der det nok så væsentlige: Dels guidernes kendskab til og
erfaringsudvekling med hinanden. Dels uddannelse i/bearbejdning af det, de er fælles om,
nemlig at være grøn guide. Som beskrevet tidligere her i rapporten samt i dette kapitel,
drejer det bl.a. dreje sig om: |
 | strategisk projektledelse og planlægning |
 | samarbejdet med styregruppen |
 | forvaltningen af egne ressourcer og alenearbejdsituation |
 | redskaber til krise- og konfliktbearbejdning |
 | supervisionstræning og grøn guide samarbejde |
 | de forskellige mulige roller som grøn guide |
 | forståelse af borgerne og de andre lokale aktører virkelighed |
 | folkeoplysning om miljø og den politiske virkelighed lokalt såvel som generelt. |
Det er vigtigt, at der både er tid til at guiderne samles og kan
udveksle erfaringer og til efteruddannelse i ovenstående emner. Det vil dog nok kunne
gøres på mindre end 5 uger, således at der kan overføres ressourcer til den
differentierede faglige og metodemæssige efteruddannelse.
106 |
Da nogle enkelte projekter siden
er ophørt, og andre har skiftet guide, er tallene ikke helt aktuelle. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|