| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Grøn Guide ordningens og Grøn Guide projekternes interne organisering var hovedtemaet i
del-evalueringen fra 1998. I denne evaluering er det derimod det udadvendte arbejde, der
er i fokus. Det betyder, at de interne, organisatoriske forhold kun inddrages, som noget
der kan have betydning for effekterne af det udadvendte arbejde. I kapitel 5 blev de
grønne guiders alene-arbejde således taget op, fordi det har været et udbredt problem,
der har hæmmet udviklingen i nogle af projekternes indsats. I dette kapitel handler det
på tilsvarende vis, om Grøn Guide ordningen har støttet Grøn Guide projekternes
arbejde.
Det absolut største tema her, drejer sig om den økonomiske støtte:
Delfinansieringsordningen, Grøn Guide projekternes aktivitetsmidler og deres økonomiske
forankring i fremtiden behandles i 13.1. Derefter følger i 13.2. et relativt kortfattet
bidrag til belysning af de grønne guiders erfaring med støtten fra Den Grønne Fonds
sekretariat, med Grøn Informations netværksstøtte til Grøn Guide ordningen, samt med
det elektroniske netværk GAIA. Herudover har Grøn Guide ordningens støtte til
projekterne også bestået i en efteruddannelse. Den tages imidlertid først op i næste
kapitel i tilknytning til behandlingen af de grønne guiders kompetencer.
Som det fremgår ovenfor vil dette del-kapitel bestå af 3 afsnit:
 | I det første er det konstruktionen med delfinansiering af Grøn Guide projekterne, der
ses nærmere på: Har den fungeret hensigtsmæssigt? Har den skabt problemer? |
 | Næste afsnit handler om økonomien til de udadvendte aktiviteter: Hvor kommer den fra?
Er den god nok? Hvad kan eventuelt forbedres? |
 | Det tredje afsnit tager fat på spørgsmålet om Grøn Guide projekternes lokale
forankring. Det har tidligere været berørt i forbindelse med behandlingen af
udviklingsmulighederne i den lokale miljøindsats i kapitel 7. Her behandles det ud fra en
økonomisk synsvinkel: Er der basis for en lokal finansieret fortsættelse af projekterne?
Hvilke fordele og/eller ulemper vil det have? |
Delfinansieringen
Den Grønne Fond yder et tilskud på max. 70% af lønnen til de grønne guider. Resten
af lønnen samt driftsmidler skal finansieres lokalt. Dertil skal der også skaffes midler
til de udadvendte aktiviteter. Der er forskel på, hvor godt det er lykkedes Grøn Guide
projekterne at sikre disse midler til supplering af fondens løntilskud:
 | Der er de økonomisk velfungerende projekter. Det er typisk projekter, som er
finansieret af et boligselskab og projekter, hvor en større kommune helt eller delvist
sikrer den resterende finansiering. En 30% medfinansiering af lønmidlerne er ikke en stor
belastning for disse parter. Derudover har boligselskaberne som oftest let ved at stille
lokaler og diverse faciliteter til rådighed for de grønne guider. Egne driftsmidler til
det daglige kontorhold og til de mere basale aktiviteter er som regel heller ikke noget
problem her. |
 | Der er de fattige projekter, hvor det lokale bidrag til guidens løn er sikret,
men hvor midlerne til drift og aktiviteter er så få, at det begrænser guidens
handlemuligheder. |
 | Derudover er der de decideret usikre projekter, hvor de 30% medfinansiering af
lønnen kun er sikret et år frem, hvilket både betyder en stor usikkerhed og et stort
tidsforbrug med at sikre restfinansieringen det følgende år hos guiderne og
styregrupperne i disse projekter. |
På spørgsmålet om fordele og ulemper ved den lokale medfinansiering viste
besvarelserne ikke overraskende, at fordelene fremhæves af dem, der har økonomien på
plads, mens de fattige projekter er stærkt kritiske overfor ordningen. Med hensyn til
fordelene er argumenterne stort set enslydende, nemlig at det forpligtiger de lokale
bidragydere:
"Det har naturligvis den fordel, at lokal medfinansiering
medfører en lokal forankring og ansvarsfølelse for projektet."
"Det har haft den fordel, at kommunen har givet en (stor)
medfinansiering og dermed ligesom forpligtet sig til at samarbejde med mig. Der er gennem
kommunens repræsentant opstået et samarbejde med embedsmænd fra kommunen."
"Jeg mener at det er en fordel at der også stilles overkommelige
økonomiske krav til ansøgerne. Man føler mere for et produkt når man har betalt for
det."
|
Ulemperne knytter sig klart til de fattige og usikre projekter og handler om flere
ting:
"Men størrelsen af medfinansieringen er en ulempe ....Der er
ikke de store penge at hente, og den tid det tager at skrabe pengene sammen er ofte ude af
proportioner med resultatet. Det er nedslidende for frivillige lokale at skulle bruge
meget tid på at stampe penge op af jorden."
"Vi mangler finansiering, og det er et problem, hvor vi skal
skaffe det. I min bestyrelse skal vi have skaffet over 100.000 kr. i år. Det gør, at de
opgaver, som jeg påtager mig bliver meget afhængige af, om de giver penge. I stedet for,
hvor der er behov og ønsker. F.eks. giver rådgivning af almindelige borgere ikke penge.
Jeg synes det ville være synd, hvis jeg ikke mere kunne bruge tid på det. Jeg vil
foreslå, at grønne guider er ansat af staten med fuld dækning af løn og drift.
Styregruppen kunne så være en baglandsgruppe for den grønne guide."
"kun ulemper! Da det er meget småt bemidlede kommuner, jeg er
engageret i. Jeg og jeg alene bruger al for meget tid på at skaffe restfinansiering! Der
er heller ingen erhverv af betydning, der har været til at trække penge ud af. En stor
skam, for netop i mit område kunne det være godt med en til at tage de "ikke
Grønne" i hånden, dem er der nemlig også flest af her."
"Tiden er gået fra LA21 og miljø-arbejdet og mange ressourcer
er brugt på at minimere omkostningerne, f.eks. skaffe brugt kontorinventar og
udstillingsudstyr."
"Der er blevet brugt for meget af min tid og mentale overskud til
at søge sponsorpenge. Når der går 4 måneder med usikkerhed om projektets fortsatte
beståen, bruges der i en sådan periode uforholdsmæssig meget energi blot på at holde
gejsten oppe. Langtidsplanlægning er også umulig, hvilket medfører, at mange projekter
ikke kan lade sig gøre."
|
Udover den stress og det tidsforbrug, som det påfører guiden, betyder usikker og
utilstrækkelig økonomi altså også, at de lokale frivillige må bruge deres kræfter
på at skaffe penge, at arbejdet prioriteres efter hvad der kan give penge, at gejsten
falder og langtidsplanlægning vanskeliggøres.
Disse ulemper mærkes især blandt projekter, hvor projektet er funderet i foreninger
og græsrodsorganiseringer med begrænset støtte fra kommunalt hold. Men det er heller
ikke alle projekter med tilstrækkelig kommunal medfinansiering, som entydigt oplever
medfinansieringen som en fordel. En guide skriver fx:
"Teoretisk set skulle en medfinansiering jo være med til at give
de lokale et ejerskab til projektet. En tanke som er god i teorien, men som kun til dels
fungerer i praksis ifølge mine erfaringer. Jeg tror, at det hænger sammen med, at de der
har mulighed for at bidrage til restfinansieringen er de offentlige myndigheder, men de
har ingen eller kun lidt indflydelse på projektet. De frivillige kræfter, der skal
udgøre styregruppen, har ingen muligheder for at bidrage til finansieringen, hvorfor et
ejerskab hos dem skal kultiveres på anden vis. Der ligger altså her et paradoks i
ordningen. Løsningen er, at DGF støtter de lokale frivillige foreninger i et område med
100 procents løntilskud og et fast årligt beløb til driften."
|
Der er altså nogle, for hvem delfinanieringssystemet er et stort problem. Når mange
guider generelt er tilfredse med bevillingskriterier og kravene fra Den Grønne Fond, kan
det tolkes som en konsekvens af, at ordningen passer godt til de rige og forholdsvis
progressive by-kommuner samt til de store boligselskaber, som derfor har kunnet
iværksætte mange grøn guide projekter, - mens den ikke egner sig så godt for fattige
foreninger og frivillige borgerorganisering, samt for fattige landkommuner hvorfor
Grøn Guide projekter her er få og problemfyldte. Ud fra den tolkning handler vurderingen
af delfinansieringssystemet også om, hvad det er for typer Grøn Guide projekter, man vil
fremme.
Der er altså to ting, som Den Grønne Fond bør afklare:
 | Hvad vil man gøre for at undgå de store problemer for de økonomisk usikre projekter? |
 | Muliggør delfinansieringssystemet de typer Grøn Guide projekter, som man ønsker at
fremme? |
Hvad angår det første, er problemet, at det er svært fra starten at identificere
hvilke projekter, der vil udvikle sig kritisk med hensyn til usikker finansiering. Et
forslag kan derfor være, at fonden allerede efter et halvt år afkræver de projekter,
som er usikre fra starten, en status, og herefter vælger et mindre antal ud, hvor
mulighederne for at sikre finansieringen i særlig grad synes usikre. Her kunne der så
indledes en dialog/forhandling med henblik på at fremskynde en afklaring om, hvorvidt
projektet kan fortsætte eller ej. Dermed kan man forhåbentlig forkorte de umulige
arbejdsvilkår for guiden og formindske de ødelæggende effekter for projektforløbet.
Hvad angår spørgsmålet om, hvilke typer Grøn Guide projekter finansieringsordningen
skal befordre, vil jeg henvise til de gode erfaringer med udviklingen af samarbejdet
mellem Grøn Guide projekterne og kommunerne (jfr. kapitel 11). Det er godt at have en så
væsentlig part i lokalsamfundet som kommunen knyttet til Grøn Guide projektet. Og det er
godt hvis projektet samtidig kan have en delvis autonomi i forhold til kommunen, så den
kan fremme dialogen mellem kommune og borgere. Samtidig er der et problem, de steder, hvor
kommunerne er meget modvillige overfor at styrke miljøindsatsen, og/eller hvor de er små
og fattige som på landet. Som vist gør Grøn Guide projekter nogle steder god gavn ved
at styrke den folkelige aktivitet og være borgernes advokat overfor kommuner, der ikke
gør noget ved LA 21 arbejdet. Tilsvarende er Grøn Guide projekterne i landområderne
også blevet fremhævet som værdifulde, fordi det her er muligt at starte
miljøaktiviteter op på steder, hvor der ingen aktivitet har været i forvejen og at
sætte gang i en levende miljødebat ikke mindst med en tiltrængt dialog mellem
landmænd og forbrugere. Ud fra disse betragtninger vil jeg foreslå, at
delfinansieringsordningen fastholdes, men at fonden overvejer at indføre en
dispensationsordning. Den skal gøre det muligt for ansøgere, der beviseligt forgæves
har forsøgt at finde den nødvendige lokale delfinansiering, og som har et i øvrigt
troværdigt og perspektivrigt projekt, at opnå helt op til fuld finansiering. Der skal
selvfølgelig være særdeles gode, ekstraordinære argumenter for at kunne opnå en
sådan dispensation, således at det ikke kan betale sig for en kommune rent taktisk at
afslå støtte til et Grøn Guide projekt i forventning om, at det så vil få
dispensation til fuld støtte fra fonden.
Aktivitetsmidlerne
De grønne guider har ikke blot behov for penge til løn og den basale drift. Vil de
lave arrangementer eller aktivere borgere omkring lokale miljøprojekter er det
begrænset, hvad de kan gøre uden penge. I den forbindelse skrev vi i Del-evalueringen:
"Med grøn guide ordningen er der skabt et initiativ, der i sig
selv skaber en øget efterspørgsel efter penge til miljøinitiativer. Det er der ikke
taget politisk højde for. Der er ikke åbnet nye kanaler for tilførsel af yderligere
økonomi i forbindelse med Grønne Guider. Alle hidtidige erfaringer viser, at hvis det
bliver for surt, dvs. for besværligt at skaffe penge, hvis det tager for lang tid, så
øjeblikket forpasses, så mistes gejsten, skuffelsen og afmagten breder sig, og så er
miljøsagen måske endnu dårligere stillet end før. Så derfor er det et
kæmpeproblem at skabe efterspørgsel, hvis den ikke i et eller andet omfang kan
imødekommes. Her ligger en meget stor politisk udfordring."
|
Dette er det ene potentielle problem: Skaber de grønne guider et pres på de
eksisterende midler til miljøaktiviteter, så der opstår et flaskehals problem, der
medfører, at mange projekter må afvises med skuffelse til følge, og at de mindre
professionelle græsrødder får vraget deres projektideer i konkurrencen? Det andet
potentielle problem handler om, hvorvidt det lokale medfinansieringskrav medfører at de
lokale aktivitetsmidler drænes, fordi de bruges til løn til grønne guider?
Foranlediget af det første af disse potentielle problemer indeholdt det afsluttende
spørgeskema til guiderne et spørgsmål om, hvorfra de har skaffet penge til lokale
projekter samt hvor store beløbene havde været. Desværre var besvarelserne af dette
spørgsmål så mangelfulde, at det ikke har været muligt at lave en samlet, troværdig
opgørelse. Besvarelserne viser dog, som det fremgår af listen herunder, at Grøn Guide
projekterne får støtte til lokale projekter fra mange forskellige kilder:
Tabel 13:
Bevillingsgivere hvorfra de grønne guider har skaffet penge til lokale projekter:
Nationale bevillinger. |
Den grønne fond |
Teknologirådet |
Grøn jobpulje |
Landdistriktpuljen/indenrigsministeriet |
Friluftsrådet |
Det centrale kvarterløftsekretariat |
Den byøkologiske fond |
EU |
Trafikministerium |
Undervisningsministerium |
Anlægsfonden |
Renere teknologi |
År 2000 fonden |
Kulturministerium |
Energistyrelsen |
Strukturdirektoratet |
SiD medie og kulturfond |
Lokale bevillinger |
Kommuner incl. 5% puljer og LA21 puljer |
Oplysningsforbund |
Lokale virksomheder |
Lokale institutioner |
Boligselskaber |
Andre lokale samarbejdspartnere |
Byudvalgsmidler |
Forebyggelseskontoret |
Bydelsråd |
Landboforeningen |
Erhvervsråd |
Turistgruppe |
Selskabet mødre og børnehjælpen |
Besvaret af 72 grønne guider fra hold 1, 2 og 3 |
Som det ses spreder bevillingerne sig ud på mange forskellige kilder. Da hverken antal
bevillinger eller beløbsstørrelser har kunnet opgøres, kan flaskehalsproblemet
imidlertid hverken be- eller afkræftes, men må stå åbent som et potentielt problem,
som fonden bør være opmærksom på og få undersøgt nærmere.
Hvad angår det andet potentielle problem om delfinansieringskravet sluger nogle
af de lokale midler, som ellers kunne bruges til lokale miljøaktiviteter så giver
datamaterialet heller ikke her mulighed for at be- eller afkræfte det. Spørgsmålet kan
ses i sammenhæng med de grønne guiders beskrivelse af ulemperne ved
del-finansieringssystemet. Det er ikke kun projekter fra kategorien "decideret
usikre", men også dem som tilhører kategorien "fattige projekter", som
nævner det som en hæmning af effektiviteten i deres arbejde, at de må bruge så meget
tid med at skaffe penge. I alt 33 guider ud af 72 angiver ulemper ved
delfinansieringsordningen og et gennemgående element heri er, at de oplever at må bruge
uforholdsmæssig meget tid på at skaffe penge. Denne del af Grøn Guide projekterne har
et problem med ordningen, som det er vigtigt at forholde sig til. Der er ikke nogen
speciel fornuft i at bruge penge til etablering af Grøn Guide projekter, som så må
bruge en stor del af deres tid på at skaffe penge ofte uden resultat og ofte med
forsinkelser af tidsfølsomme processer. Den Grønne Fond bør derfor overveje at etablere
en særskilt aktivitetspulje til Grøn Guide projekterne, som de kan søge om forholdsvis
beskedne økonomisk bidrag til de udadvendte aktiviteter, hvor de ikke på anden måde har
mulighed for at skaffe penge, uden at der går for meget tid eller bruges for mange
kræfter. Det skal ikke være til større projekter, men brugsmidler til initiativer og
mindre opgaver i det udadvendte arbejde fx. med et max. beløb på 3000 kr. Der
bør i givet fald sikres en hurtig bevillingsprocedure. Med så små beløb kunne
beslutningskompetencen måske overlades til fondens sekretariat. Hvis det ikke er muligt
at få en øget bevilling til en sådan aktivitetspulje, kunne man overveje at reducere
antallet af Grøn Guide projekter til fordel for den.
Mulighederne for en økonomisk forankring af Grøn Guide
projekterne
Som beskrevet i 2. del har 3 år ikke været nok til at sikre en lokal forankring af
den folkelig miljøindsats. Forlængelsen af projekterne med endnu en periode vil
sandsynligvis bringe flere projekter så vidt, at aktiviteterne kan fortsætte med eller
uden de grønne guiders medvirken. Der er dog klart en økonomisk side af den sag: Hvis
det skal være med de grønne guiders medvirken, er der så lokale økonomiske ressourcer
til at overtage finansieringen heraf, eller kan guiderne fortsætte som selvstændige, der
lever af at sælge deres viden?
Hvad angår muligheden for indtægtsdækket virksomhed, så er der kun ét projekt på
hold 1, hvor guiden har forsøgt at fortsætte selvstændigt og det er med et firma
som udvikler vandrensningssystemer m.v. ikke med en fortsættelse af processerne i
det lokalområde, hvor han oprindeligt var ansat. Herudover er der også nogle
igangværende Grøn Guide projekter, som forsøger at satse på at udvikle kompetencer og
funktioner, som senere kan sælges til kommunen, boligselskaber, lokale virksomheder m.fl.
Den grønne guide i Høje-Taastrup forsøger at gå den vej. Som det fremgår af
beskrivelsen af dette projekt i kapitel 4, så giver det et dilemma, fordi det kun kan
bygge på miljøkonsulent-funktionen, mens rollerne som folkelig oplyser og
lokal netværker ikke er til at få betalt i en grad, så det kan dække en
grøn guides løn, drift og aktiviteter. Det dilemma er ikke kun hans, men generelt for
denne forankringsstrategi.
Hvad angår muligheden for at søge økonomiske ressourcer til en eventuel
fortsættelse af Grøn Guide projektet, svarede over halvdelen af de grønne guider i
spørgeskemaundersøgelsen, at de vil søge at sikre en fortsættelse ad den vej, såfremt
støtten fra Den Grønne Fond ophører:
Diagram 15: Se her!
Andel Grøn Guide projekter som vil forsøge at sikre en anden finansiering, såfremt
støtten fra Den Grønne Fond ophører samt de grønne guiders holdning til om en
kommunal bevilling i givet fald vil være ønskelig
På spørgsmålet om en kommunal bevilling i givet fald vil være ønskelig,
svarede 37 af de 65 guider ja hvilket faktisk er 1 mere end de 36 som angiver, at
de vil forsøge at finde en anden finansiering. Forklaringen på det kan være, at nogle
guider har angivet deres generelle holdning til, om kommunale bevillinger er ønskelige,
selvom de ikke forventer, at deres eget projekt vil søge en ny bevilling efter den
igangværende periode. Det interessante ved opgørelsen er dog først og fremmest, at kun
8 ud af de 65 guider svarer nej til at en kommunal bevilling er ønskelig, såfremt
finansieringen fra Den Grønne Fond ophører. Begrundelsen er i disse tilfælde frygten
for at blive stækket af en kommunal ansættelse. Det fremgår også af besvarelserne, at
de grønne guider ikke ser andre realistiske alternativer end kommunerne, hvis Den Grønne
Fond falder fra. Dermed kommer spørgsmålet om en fortsættelse af de eksisterende grøn
guide projekter til at dreje som om kommunerne vil være villige til helt at overtage
finansieringen af projekterne, samt om dette i givet fald vil være ønskeligt. Med hensyn
til det sidste blev det i sidste kapitel påpeget, at det vil have negative konsekvenser
for de grønne guiders autonomi, fri rolle og dialogskabende funktion, hvis de bliver en
del af det kommunale system. Ud fra det perspektiv ville en kombination af kommunale og
statslige midler være en bedre løsning. Den ville kunne sikre disse roller og funktioner
samtidig med, at det ville være en måde at sikre, at der både var lokale og mere
overordnede interesser bag Grøn Guide projekterne, således at de lokale
miljøperspektiver ikke kommer til at skubbe de nationale og globale miljøperspektiver
helt i baggrunden.
Afklaringen af mulighederne for økonomisk forankring hænger imidlertid også
uløseligt sammen med spørgsmålet, om det i det hele taget er en god idé at forankre
projekterne, som de er nu; om Grønne Guider skal være en ny permanent institution eller
et midlertidigt og foranderligt initiativ? Dette spørgsmål tages op i den samlede
diskussion.
Grøn Guide projekterne har ikke blot fået en pose penge fra Den Grønne Fond. Fondens
sekretariat følger aktivt med. Dels kontrolleres en række formalia for det enkelte
projekt, dels ydes rådgivning og vejledning til projekter. Grøn Information har to
personer ansat som netværkskoordinatorer for ordningen, herunder som ordstyrere for
IT-konferencesystemet GAIA, der siden begyndelsen har givet muligheder for
informationsudveksling og debatter guiderne imellem. Som nævnt har ordningens
organisatoriske elementer været i fokus i evalueringens 1. del, hvorfor de har været
nedprioriterede i denne 2. del. Der har dog været plads til at checke, om der har været
tilfredshed eller utilfredshed hos de grønne guider med disse støtte-elementer, da dette
kan have indflydelse på effektiviteten i deres arbejde.
Den Grønne Fonds sekretariat har betjent Grøn Guide projekterne godt. Som det
fremgår af diagram 16 på næste side er lige knap 80% af de adspurgte guider enten meget
tilfredse eller tilfredse. Af de supplerende kommentarer får sekretariatet ros for deres
venlige og brugbare betjening, og for deres aktive deltagelse på GAIA. Flere fremhæver,
at det er blevet bedre med tiden. Den ringe kritik der er, går på at det nogen gange har
taget lidt lang tid med et svar, og at der kunne sættes yderligere ind overfor at vejlede
styregrupperne.
Diagram 16:
Tilfredshed med kontakten til og sagsbehandlingen hos Den Grønne Fonds
sekretariat

Baseret på svar fra de grønne guider på hold 1, 2 og 3. I alt 68 svar.
Grøn Informations netværkskoordination får også ros for deres arbejde. Som
diagram 17 viser, er ca. 2/3 af de grønne guider enten meget tilfredse eller tilfredse.
Rosen går både på den hjælp, de har ydet og på de en-dages faglige ad hoc kurser, som
de har arrangeret. Ad hoc kurserne er der dog delte meninger om. Der er flere, der synes,
de har manglet faglig dybde. Andre mener, koordinatorerne kunne have struktureret GAIA
bedre, og at der er brug for en bibliotekar til at opsamle erfaringer fra Grøn Guide
projekterne. En tredje kritik går på, at der har manglet en kobling til ekspertstøtte.
Det er dog ikke kritikker, som går ud over den samlede tilfredshed. Der er således
ingen, der har markeret at være meget utilfreds, og kun 9% er delvist utilfredse.
IT-konferencesystemet GAIA får en hårdere kritik, som det kan ses af diagram
18. Over halvdelen af guiderne er enten meget utilfredse eller utilfredse med systemet.
Kritikken går ikke på selve ideen med at have et konferencesystem, men især på de
tekniske problemer, som har præget det anvendte system. En anden kritik, som der også er
flere der nævner, går på, at selve opbygningen af systemet er for uoverskuelig, og at
det er rodet og omstændeligt at bruge. Dette problem er ikke blevet mindre af, at der nu
er næsten 100 guider, der benytter det. Som evaluator har jeg selv benyttet systemet, og
kan tilslutte mig kritikken.
Diagram 17:
De grønne guiders tilfredshed med Grøn Informations netværkskoordinering og støtte

Baseret på svar fra de grønne guider på hold 1, 2 og 3. I alt 70 svar.
Diagram 18:
De grønne guiders tilfredshed med GAIA-netværket

Baseret på svar fra de grønne guider på hold 1, 2 og 3. I alt 67 svar
Kritikken af GAIA-netværket har været den samme siden begyndelsen af ordningen.
Tilsyneladende har forsøgene på at opstramme systemet ikke været tilstrækkelige. Der
er på den anden side ingen tvivl om, at det er godt for ordningen at have et sådant
kommunikationsværktøj. Der er derfor behov for at Den Grønne Fond med professionel
assistance får undersøgt mulighederne for at erstatte det nuværende system med et
simplere og mere funktionsdygtigt system. I den forbindelse burde fordele og ulemper ved
et system, der kan fungere direkte på World Wide Web, overvejes.
Som det ses i forbindelse med driften af tilsvarende systemer, er tilstedeværelsen af
en aktiv ordstyrer- og oprydder-funktion i de enkelte konferencer af stor betydning. Det
vil derfor være en god idé, hvis fonden og netværkskoordinatorerne afklarer, hvordan
denne funktion kan styrkes.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|