| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Hvilken fremtid har Grøn Guide ordningen? Hvad skal der ske efter dens 2. periode? Hvad
er ønskeligt og hvilke muligheder er der set ud fra evalueringens analyser? I
denne del samles og udvikles nogle af de ansatser til svar, som findes hertil i rapporten.
Vurderingen af ordningens muligheder i fremtiden afhænger ikke kun af,
hvad den har præsteret indtil videre. Den må i en eller anden grad også forholde sig
til, hvad fremtiden vil byde på af behov og vilkår for en lokal miljøvejleder ordning.
Det tages op først, hvorefter der ses på muligheder, risici og nogle anbefalinger i den
forbindelse.
Alt har sin tid. I en årrække har der været politisk konsensus om,
at miljøet var blevet forringet lokalt og truet globalt. Det har sat gang i
miljøpolitikken og i industrien. Nogle karakteriserer ligefrem vores tid som "den
økologiske moderniserings tid": Miljøproblemerne afvises ikke mere, men
tages som en udfordring som faktisk kan være lokomotivet der driver vores
samfund fremad. Men er den folkelige miljøindsats så nødvendig mere, når nu industri
og regeringer tager fat?
På en EuroEnvironment konference i Ålborg i oktober 2000 deltog både
de store, internationale industrikoncerner, top-bureaukrater og NGOer. Og de var
faktisk ret enige. Det store dilemma i dag er samspillet mellem forbrug og industri:
"Et stadig stigende forbrug, fx. i transportsektoren, blev
fremhævet igen og igen, og det synes efter EuroEnvironment konferencen klart, at uden
markedskræfternes medspil er der grænser for, hvor meget industrien kan og vil skifte
retning.15
|
Som borgere og forbrugere skaber vi gennem vore daglige valg af
produkter den efterspørgsel og det pres, der driver værket og dermed også
rammerne for både den vilje og de muligheder, som industrien har for at omstille
sig."
Formanden for miljøkommisionen i International Chamber of Commerce i
London og et medlem af Greenpeace Internationals ledelse havde samme budskab:
"Vi må i de rige lande få et mere afbalanceret syn på, hvad
det gode liv er. At ændre vores forbrug og vores livsstil er den afgørende udfordring,
lød det fra de to på lidt forskellig vis, men med samme pointe" 16
|
Det store problem på lidt længere sigt er, at mens vi ad teknologisk
vej er blevet bedre til at økonomisere med ressourcerne og forurene mindre, så øget vi
forbruget. Vi isolerer, men bygger større huse, vi kører i mere miljørigtige biler, men
stadig flere kilometer, vi genbruger, men smider også mere ud. Det er historien om gyngerne
og karrusellen. Dertil kommer, at det er lidt tidligt at sige, at vi er ved at have
løst miljøproblemerne. Sammenhængen mellem landbrugsproduktion, miljø og sundhed
fylder ikke for ingenting stadig meget i avisernes spalter. Drivhuseffekten var endnu
teori, da de grønne guider startede, nu er der beviseligt ved at forårsage store
miljøforandringer på grund af den globale opvarmning. Transportens mange miljøproblemer
er heller ikke løst. Der er stadig masser af kemi i fødevarer, rengøringsmidler osv.,
som er skadelige for sundhed og miljø. Også i det perspektiv er det oplagt for tidligt
at afslutte den folkelige inddragelse i miljøproblematikken.
Samtidig er der imidlertid forhold, der gør situationen væsentligt
anderledes end tidligere. Den konsensus, der som omtalt har præget miljøindsatsen i
en del år, er under nedbrydning. En af måderne, forbruget forsøges reguleret på,
er gennem miljøafgifter. Selvom der generelt har været opbakning bag det, har der på
det seneste været fremført en kritik af, at det blot er en anden form for skat, som
gør, at folk pludselig ikke mere har så meget at købe for. Det kan sætte
miljøvenligheden på en alvorlig prøve. Hvor økologien tidligere var i offensiven i en
kritik af den officielle politik, er den i disse konsensus-tider blevet en del af denne
politik, hvilket nu gør den selv åben for angreb fra en kritisk opposition. Som eksempel
har Bjørn Lomborg gjort sig til talsmand for en anti-miljøbevægelse, og selvom dens
betydning indtil videre er begrænset, så vidner det også om, at de dage, da næsten
alle i den offentlige debat tilsluttede sig miljøindsatsen, er ved at være ovre. Hvis
det næste bliver, at problemerne om livsstilsudvikling og forbrugsvækst kommer op, så
er det ret sikkert også slut med harmonien mellem miljøhensyn og forbrugerinteresser.
Det vil antænde en konflikt mellem vores allesammens ønske om et bedre miljø og vores
allesammens behov for selvværd og selvrealisering gennem forbrug.17
Ud fra et folkeoplysningsperspektiv vil en nedbrydning af konsensus
ikke nødvendigvis være dårligt. 90ernes konsensus- og handleorientering har på
sin vis lagt låg på den demokratiske-folkelige debat om mål og midler. Lomborg har ikke
bevist, at der ikke er miljøproblemer. Han har derimod argumenteret med, at han har en
anden tænkemåde, nogle andre værdier og derfor også nogle andre politiske synspunkter
på prioriteringer i den offentlige indsats. Det provokerer til at forholde sig til egne
værdier og mål, og til at argumentere for dem. Denne værdiorienterede form for folkelig
miljødebat har vi ikke rigtig haft i Danmark siden begyndelsen af 70erne.18 Måske vil den smuldrende konsensus vække den
til live. Ikke på samme måde som dengang. Risikoen for en stærk reaktion mod
miljøindsatsen er tilstede i dag. Men i stedet for at negligere den, kunne
folkeoplysningen spille sin rolle som demokratisk proces-værktøj og kvalificere den.
Den voksende teknologiske og forvaltningsmæssige indsats for miljøet
taler også for en sådan rolle; den folkelige inddragelse i miljøindsatsen handler også
om at sikre, at folk er med til at bestemme, hvilken form for bæredygtig udvikling, de
vil foretrække. Mange af tidens risiko-problematikker er præget af en forståelseskløft
mellem eksperter og lægfolk. En voksende erkendelse af at risiko-problemer også har
etiske og politiske aspekter, som gør eksperterne til part snarere end til objektive
dommere, betyder at hverken borgerne eller politikerne har den samme ukritiske tillid til
videnskaben mere. "Participation" folkets inddragelse bliver
derfor i stigende grad inddraget i politiske overvejelser. Herhjemme har det fx. givet sig
udtryk i et ønske om benytte folkehøringer i større politiske sager. I EU har
erkendelsen ført til, at det kommende 6. rammeprogram for forskning får "Videnskab,
Samfund og Borgerne" som et hovedtema. Man vil have gang i dialogen mellem eksperter
og folk. I det perspektiv synes initiativer til borgerinddragelse som Grøn Guide
ordningen ikke at være på vej ud, men snarere at kunne blive et pionér-eksempel for en
videre udvikling.
Grønne Guider har fokuseret på det lokale, nære, hverdagslige. Det
er der, folk er. Spørgsmålet er, om det passer godt eller dårligt til fremtiden? Et af
de centrale træk ved samfundsudviklingen er den samtidige globalisering og
individualisering. I det perspektiv er svaret både-og. På den ene side er der en
optagethed af hverdagslivets gøremål, hjemmet, forbruget m.v. På den anden side
overskrider vores samfunds strukturer i høj grad den lokale ramme. Produktion,
varedistribution, underholdning m.v. bliver ikke mindst p.g.a. IT i stigende
grad globaliseret. Jævnfør kapitel 7, så bliver det lokale fokus på den måde en
snæver ramme, som vanskeliggør arbejdet med de ikke-lokalt organiserede sider. Det er
også relevant at se Grøn Guide ordningens fremtid i forhold til denne dobbeltbevægelse:
På den ene side vil det lokale og hverdagslivet fortsat være en vigtig arena. Med
regeringens opstramning af kravene til kommunerne om at lave Lokal Agenda 21
handlingsplaner burde der komme mere gang i aktiviteterne her. I kapitel 11 beskrives de
grønne guiders forskellige funktioner i forhold til LA 21 arbejdet. Det peger på, at de
vil kunne få nok at lave med at sætte i gang, følge op og holde i live. På den anden
side ser man også en tendens til at det lokale, praktiske miljøarbejde, vækker ny
interesse for de større sammenhænge. En del grønne guider har bidraget til
landskampagner som fx. "Mobil uden bil", og Øko-netværket har samlet
miljø-græsrødder om at forholde sig aktivt til regeringens kommende nationale strategi
for bæredygtig udvikling. Vi har tidligere set skift i miljøbevægelsens fokus; fra det
lokale og person-nære til det globale og politiske og tilbage igen. Folkeoplysningen på
området kan følge og støtte sådanne konjunktur-skift. Men den kunne også gøre det
til sin udfordring at styrke koblingen mellem mikro og makro niveauet.
En sådan kobling ville indebære to ting:
 | At det lokale miljøarbejde i højere grad modtager input fra udviklingen på den
nationale og internationale politiske scene, |
 | og omvendt at det også sender signaler ind på disse scener ud fra erfaringerne med de
praktiske konsekvenser af den førte politik. |
Det kunne samtidig være en måde at forholde sig offensivt til en
anden udfordring i fremtiden: Den bliver i kapitel 7 beskrevet som "de lavest
hængende frugters problematik": Kort fortalt handler den om, at det
lokale miljøarbejde selvfølgelig er startet, der hvor det er lettest. Hurtige succeser
her giver gejst. Men skal processen fortsætte, kommer vi efterhånden til opgaver, hvor
barriererne er større; "De højt hængende frugter". Grønne guider kan ganske
givet fortsætte i flere år endnu med at finde lette muligheder for miljøoptimeringer i
husholdninger og lokalområder. Men det handler ikke kun om, hvad der er teknisk let, men
også om hvad folk vil. I det perspektiv kan det være vigtigt at sende signaler op i det
politiske system om, hvad det er for barrierer, der generelt og på konkrete områder
forhindrer folk i at ville ændre adfærd. Lokale miljøvejledere er de første til at
høre herom. Omvendt kan det give perspektiv og relevans i den lokale miljøindsats, hvis
den kobles tættere til aktuelle, mediedækkede miljødebatter på de større scener.
Lokale miljøproblemer er ikke altid dem, der optager folk mest. Derimod kan aktuelle
sager som fx. kogalskab, gensplejsning, kemikalier m.v. i landbrugsproduktionen gøre det.
Rimeligheden i miljøafgifter, eller uenigheden om der skal flere eller færre regler til
for at sikre miljø og sundhed, er andre eksempler på temaer, som ikke er lokale, men som
alligevel berører folks hverdag.
De udviklingstendenser, som er blevet beskrevet indtil videre, taler
alle for, at det fortsat er vigtigt at støtte borgernes aktive deltagelse i indsatsen for
en bæredygtig udvikling. En anden side af sagen er, om det overhovedet er muligt at
styrke eller endsige fastholde det hidtidige borgerengagement?
Både i kapitel 7 og 8 refereres undersøgelser, som viser, at engagementet
er dalende. Danskerne er stadig bekymrede for miljøet, men ikke så meget som
tidligere. Der er ikke nogen krisestemning; noget der virkelig rykker folk op af stolene.
Kun få er direkte negative over for miljøsagen, men man er godt tilfreds med den
politiske indsats, og slapper derfor af, eller engagerer sig i andre ting. I dag er folk
ikke passive over for miljøproblemer, fordi det virker håbløst, men snarere fordi de er
fulde af håb over for, at problemerne nu er ved at blive løst. Langt de fleste borgere
oplever desuden ikke, at de mangler viden om, hvad de kan gøre for miljøet. De læser
derfor mindre om det, og handler mindre. Samtidig med at det som beskrevet er vigtigt, at
få forbrugerne til at spille en aktiv rolle over for industrien, og være aktive som
borgere i at forme en bæredygtig udvikling m.v. så står folkeoplysningen på
miljøområdet altså over for et voksende motivationsproblem.
Den simple reaktion på det, er at sige: "Vi har ikke gjort nok.
Vi må fortsætte med at gøre det samme, men meget mere". Altså ikke 100 grønne
guider, men 1000 eller mere. Det kan der være noget rigtigt i ud fra denne evaluerings
konklusioner om, at det lokale folkelige aktivitetsniveau på miljøområdet styrkes, hvor
der er grønne guider. Det vil kunne hjælpe, men det vil også have sin begrænsning,
fordi det er en utrolig svær opgave, at få folk til at opprioritere deres tid. En anden
side af motivationsproblemet handler nemlig slet ikke om interessen for miljøet, men om
at tendensen går i retning af, at vi har mere og mere travlt med alle vores gøremål.
Hverdagslivet er pakket tæt med aktiviteter. Informationer om miljøvenlig adfærd
trænger kun ind, hvor de ikke belaster denne hårdtspændte hverdag. Især fritiden som
er domæne for rekreation, lyst og selvrealisering er svær at fravriste minutter til
være mere aktiv som politisk forbruger og borger.
Det er derfor vigtigt ikke blot at afsætte flere ressourcer, men også
at forsøge at forholde sig offensivt til dette motivationsproblem. Én mulighed, som
kunne afprøves, består i at tage udgangspunkt i det som aktuelt motiverer mange
mennesker, nemlig deres problemer med tid og livskvalitet i den hårdtpumpede, travle
hverdag. Når den såkaldte skraldemandsmodel i sin tid blev en populær
orlovsordning, når bøger om tidsproblemet bliver bestsellere, når stress ikke kun
præger dot.com-folket, men også SIDerne, fordi de tager ekstra-arbejde for at
kunne følge med i forbrugsræset, - så er det tegn på, at livsstil og livskvalitet er
et særdeles potentielt emne. At tage udgangspunkt i folk og deres hverdagsliv, i stedet
for i miljøet, kan måske sætte gang i en kulturel bevægelse for et bedre hverdagsliv,
som netop vil gavne miljøet, på den måde som citaterne fra EuroEnvironment konferencen
efterlyste. Tilsvarende arbejder nogle grønne guider med initiativer der i virkeligheden
drives af ønsker om lokal og social udvikling, men som kan rumme det grønne inde i den
udvikling. Som andre strategier er dette givet ikke et columbusæg - men det er et bud på
et svar på både motivations- og forbrugsvækst problemet. Det kunne også være en måde
at forsøge at komme videre med arbejdet for en bæredygtig udvikling. Problemet og
en stor udfordring for de kommende år er at få miljøudviklingen koblet med
bæredygtighedens sociale og økonomiske dimensioner.
Konklusionen på denne fremtidsperspektivering er, at det på den ene
side fortsat er uhyre vigtigt at støtte og styrke den folkelige inddragelse i bæredygtig
udvikling. På den anden side bør man ikke bare hvile på laurbærrene, fordi Grøn Guide
ordningen foreløbig har fungeret godt, men være opmærksomme på, og forholde sig
offensivt til de udviklingstendenser, som er blevet omtalt. Det gælder nedbrydningen af
konsensus som ramme, relationen mellem det lokale og de større sammenhænge samt
motivationsproblemet. Som beskrevet rummer disse tendenser nye muligheder. Det er
væsentligt, at Den Grønne Fond forholder sig til dem i de kommende års overvejelser om
den videre udvikling.
Set i forhold til de mål og retningslinier, som Den Grønne Fond havde
sat for Grøn Guide ordningen, er den et rimeligt vellykket eksperiment. Som beskrevet er
der gode grunde til at forvente, at dens 2. periode endda bliver mere effektfuld. Og som
netop beskrevet er der også videre frem brug for at styrke den folkelige deltagelse i
bæredygtig udvikling. Disse forhold taler for, at eksperimentet bør erstattes af en mere
langsigtet ordning, enten ved en forlængelse af Grøn Guide ordningen i 5-10 år, eller
ved konstruktion af en ny permanent ordning for det lokale miljøarbejde, hvori Grøn
Guide ordningens kvaliteter indarbejdes i samspil med kvaliteter fra de andre beslægtede
ordninger. En særskilt evaluering vil senere i år belyse en række aspekter af relevans
for de nævnte udviklingsperspektiver. Denne evaluering indeholder imidlertid også nogle
input til den overvejelse, som vil blive resuméeret og afrundet i det følgende.
Styrken i den brede profil
Kapitel 12 handler om de grønne guiders forskellige roller og deres
relationer til naturvejlederne, energivejlederne, LA 21 medarbejderne i kommunerne og
beboerrådgiverne. En af pointerne her er, at Grøn Guide projekterne har en langt bredere
profil end de andre (jfr. tabel 9). Ikke engang hvis man slår alle de andre sammen, vil
det helt dække de grønne guiders mulige roller. Denne bredde har nogle fordele:
 | Rummeligheden giver for det første en fleksibilitet. Grøn Guide projekterne kan
lettere sætte ind, hvor behovet er og mulighederne viser sig, og dermed gøre større
nytte, end hvis de ikke var så bredt, lokalt forankrede og havde en klart afgrænset,
smal profil. |
 | For det andet gør rummeligheden det lettere at forskyde vægten i den
ressourcestøttende indsats mellem de forskellige roller i takt med udviklingen i den
lokale proces. |
 | For det tredje giver de grønne guiders rolle som den fri spiller, som
netværkeren, der samarbejder med alle typer aktører i lokalsamfundet, som
netværkskoordinator, og som 3. part i relationen mellem kommune og borgerorganiseringer,
mulighed for at virke som proceskatalysator en funktion som ingen af
de andre beslægtede aktører kan varetage. |
 | For det fjerde giver rummeligheden i Grøn Guide ordningen ikke mindst den fordel, at
Grøn Guide projekterne kan designes efter de særlige forhold der gør sig gældende det
særlige sted. |
Det kan således være vigtigt at sikre, at der fortsat er en sådan
rummelighed i fremtiden. Hvis nogle af de udviklingstendenser, som blev beskrevet i sidste
afsnit tages med i betragtning, så kan der tillige være grund til at gøre
aktivitetsrammen endnu bredere:
 | Overskride den praktiske handleorientering som ramme, og styrke den debatskabende rolle
jfr. tendensen til nedbrydning af konsensusorienteringen. |
 | Overskride det lokale som ramme; inddrage strukturer og løsninger, som rækker ud over
det lokale, men som har betydning for borgernes lokale handlemuligheder, samt fremme en
dialog mellem den lokale indsats og den nationale. |
 | Overskride det grønne som varemærket og gøre bæredygtigheden med
koblingen af dens miljømæssige og sociale dimensioner til det centrale. |
Fusion med de beslægtede ordninger
Set ud fra de beskrevne kvaliteter ved Grøn Guide ordningen burde en
fusionering i givet fald ske ind i en ordning med Grøn Guide ordningens rummelighed eller
i en endnu bredere bæredygtighedsramme. Hvis de samlede ressourcer fra de forskellige
ordninger eller flere lægges ind i en sådan bred ordning kunne det
være en interessant mulighed. Derimod vil det set ud fra Grøn Guide ordningen
være et tilbageskridt og en trussel mod en sådan fusioneret ordnings stabilitet,
hvis den gennemføres som en økonomisk rationalisering, hvor færre ressourcer skal klare
det samme eller mere. Risikoen ved en bred ordning med for få ressourcer er dels at
ressourcestøtten bliver for spredt og springende til at sikre den nødvendige kontinuitet
på de forskellige områder, dels at arbejdsbelastningen bliver for hård, for de ansatte
i ordningen, så de brænder ud.
En bedre koordinering
En anden mulighed er at sikre en bedre koordinering i stedet for en
fusionering. Det vil sige at trække de enkelte aktørers profiler klarere op i forhold
til hinanden og anvise muligheder for at fremme deres samvirken. For Grøn Guide ordningen
ville det indebære, at den i givet fald skulle fortsættes. Der kunne være to fordele
ved en sådan model:
 | For det første ville Grøn Guide ordningens større rummelighed betyde, at de grønne
guider vil kunne pejle efter, om der er andre af de beslægtede aktører, der virker i
deres område, og så udfylde de funktioner som ikke dækkes af dem. |
 | For det andet at der kan samarbejdes og opstå synergi, hvor de forskellige ordninger
overlapper. |
Som beskrevet i kapitel 12 kunne en samordning samtidig godt indebære
en arbejdsdeling, hvor Grøn Guide ordningen generelt nedtoner visse funktioner, fordi de
er kerneområder i de andre aktørers smallere profiler. Det kunne dreje sig om:
 | Natur-arrangementer og vejledning som er naturvejledernes område. |
 | Den medie-formidlede miljøinformation hvor der fx. er flere nationale aktører
på banen. |
 | De større tekniske miljøkonsulent-opgaver hvor et samarbejde mellem de lokale
guider og regionalt ansatte konsulenter på Energi- og Miljøkontorer kunne være en mulig
model. |
Sådanne afgrænsnings- og samordningsmanøvrer vil selvfølgelig
afhænge af, hvad Den Grønne Fond i givet fald ønsker at lægge vægt på ved en
fortsættelse af Grøn Guide ordningen. Skal profilen være den samme? Skal den være
bredere? Eller skal der satses mere eller mindre på den ene eller den anden rolle?
Ønsker man fx. at ordningen hurtigere skal føre til flere og større miljøforbedringer,
så er det rollen som lokal miljøkonsulent, som skal fremmes. Er det borgernes
inddragelse, der skal styrkes, så er det den folkelige rolle med projekter i
boligområder/små kvarterer, som skal vægtes. Er det den organisatoriske udvikling og
koblingen mellem den kommunale indsats og den civile indsats, så er det
netværker-rollen, som skal tillægges vægt. Evalueringens analyser indeholder en del
input til sådanne overvejelser.
Relationen til kommunerne
Hvad enten der vælges at fortsætte med en helt ny ordning, eller med
en fortsættelse af Grøn Guide ordningen, så er et helt centralt spørgsmål relationen
til kommunerne. Kommunerne er ansvarlig - politisk og forvaltningsmæssigt for den
lokale miljøudvikling, og de er også den absolut stærkest repræsenterede part blandt
de lokale medfinansiører af Grøn Guide projekter. I et fremtidsperspektiv er det derfor
nærliggende at vurdere, om Grøn Guide ordningen eller en ny ordning ikke simpelthen
burde lægges ind under kommunerne.
I Kapitel 11 analyseres Grøn Guide projekternes relation til
kommunerne nøjere, i kapitel 12 belyses forskellene mellem grønne guider og kommunernes
LA 21 medarbejdere, og i kapitel 13 behandles delfinansieringsproblematikken. Samles
trådene herfra kan man sige:
 | At udviklingen af samarbejdet mellem Grøn Guide projekterne og kommunerne har været
god, og at det er godt at have en så væsentlig part i lokalsamfundet som kommunen
knyttet til Grøn Guide projektet på en eller anden måde |
 | At kvaliteten i relationen imidlertid i høj grad ligger i, at de grønne guider har en
fri rolle, som gør, at hun eller han både kan fungere som kommunens
forlængede arm ud til borgerne, som borgenes og miljøets advokat over
for kommunen, og som den dialogskabende 3. part mellem borgere og kommune,
eller andre lokale aktører. De to sidstnævnte roller stækkes, hvis guiderne bliver
kommunalt ansat og en integreret del af det kommunale beslutningshierarki og sektoropdelte
forvaltningssystem. En guide vil ikke kunne støtte borgerne og andre parter i sager, hvor
det er kommunen, der bremser en bæredygtig miljøudvikling. De vil som LA 21
medarbejderne blive identificeret med kommunen som kontrollerende myndighed,
hvilket vil hæmme deres borger-kontakt. De vil ikke kunne fungere som den uvildige
proceskatalysator, der som 3. part kan fremme dialogen mellem de lokale parter, når
kommunen selv er part i de sager og problemer, som tages op. Det er en helt central
kvalitet hos de grønne guider, som både bliver fremhævet af dem selv og af deres
samarbejdspartnere, at de er den fri spiller som kan bevæge sig mellem
politikere, forvaltninger, borgergrupper m.v. og tale med alle. |
 | At der findes kommuner, som ikke er interesserede i en grøn guide eller lignende. Det
kan være på grund af direkte modvillighed over for ideen og/eller på grund af
prioritering af knappe ressourcer, fx. i landkommuner. Sådanne steder har Grøn Guide
projekter gjort god gavn ved at styrke den folkelige aktivitet og være borgernes støtte
over for kommuner, der ikke gør noget ved LA 21 arbejdet. Tilsvarende er Grøn Guide
projekterne i landområderne blevet fremhævet som værdifulde, fordi det her er muligt at
starte miljøaktiviteter op på steder, hvor der ingen aktivitet har været i forvejen og
at sætte gang i en levende miljødebat ikke mindst med en tiltrængt dialog mellem
landmænd og forbrugere. |
På den baggrund vil jeg anbefale, at man ved en fortsættelse af Grøn
Guide ordningen eller konstruktion af en ny ordning, arbejder for en samfinansiering
mellem stat og kommuner, som kan sikre guidernes autonomi og bredde i mulige roller. Det
vil samtidig være en måde at sikre, at der både er lokale og mere overordnede
interesser bag Grøn Guide projekterne, således at de lokale miljøperspektiver ikke
kommer til at skubbe de nationale og globale miljøperspektiver helt i baggrunden.
Som det er fremgået af en tidligere anbefaling, vil det desuden være
god idé at indføre en dispensationsordning, hvor ansøgere, som beviseligt forgæves har
forsøgt at opnå kommunal eller anden lokal delfinansiering, og som har et i øvrigt
troværdigt og perspektivrigt projekt, kan opnå helt op til fuld statslig finansiering.
Sikringen af stabilitet og innovation
Treårige forsøgsordninger er som beskrevet for kort en periode, når
det handler om at iværksætte og fuldføre en lokal og kulturel udviklingsproces. Det
medfører en usikkerhed i projekterne, når de kan se frem til, at pengekassen snart
lukkes i, samtidig med at de har svært ved at finde veje til at finde andre penge, eller
måder hvorpå de lokale kræfter kan fortsætte indsatsen for egen kraft. En udvej på
dette kunne være en permanentgørelse af den nuværende ordning.
På den anden side, så er formålet at understøtte en udvikling i den
lokale og folkelige indsats til fremme af en bæredygtig udvikling. De grønne guider skal
være igangsættere og fornyere. Man er derfor nødt til at forholde sig til, hvordan man
undgår, at en stabilisering af ordningen og de lokale projekter ikke kommer til at
underminere det innovative mål. Der er en risiko for, at man konstruerer ordningen ud fra
situationen i dag, hvilket så om nogle år ikke mere fremmer innovation, men måske
ligefrem bliver en forhindring for det. Den samme risiko ligger i projekterne som gennem
et længerevarende forløb på godt og ondt vil opbygge bestemte måder at anskue opgaven
på, bestemte rutiner, bestemte roller og relationer til andre mv. Der kan med andre ord
ske en institutionalisering som på lidt længere sigt blokerer for den
innovative kraft, som var meningen med det hele. Hvordan kan den risiko modvirkes?
En første og ret ligetil måde, er ved ikke at permanentgøre
men sætte en tidsgrænse, hvor ordningen så igen skal tages op til revision. For at
sikre stabilitet i organiseringen af indsatsen samt ordentlig tid til at opnå kontinuitet
og udvikle processer i de lokale aktørers langsomme tidsrytme, bør tidsgrænsen
imidlertid sættes med større interval end 3 år. 5 - 10 år vil som tidligere nævnt
være bedre.
En proces kan imidlertid sagtens gå i stå på kortere tid. En måde
at modvirke det på, er i forbindelse med projektbevillinger at lægge vægt på, at
styregruppen og guiden besidder kompetencer til strategisk ledelse og
organisationsudvikling, samt evner flere af rollerne som katalysator,
projektmager og/eller entreprenør. Efteruddannelse kan til dels
styrke disse kompetencer, men ikke bygge dem op fra grunden.
Man kan imidlertid godt være dynamisk, men køre frem i en bestemt
skure, uden evne til at se de samme ting i et nyt lys og finde helt andre måder at
angribe sagerne på. Der kan også meget let ske en gradvis tilpasning til omgivelserne,
således at indsatsen for en bæredygtig udvikling fx. bliver begrænset til det, folk nu
synes er sjovt, billigt og let. Tager guiden omvendt udgangspunkt i det, som er mest
relevant ud fra et miljøsynspunkt, så risikerer udviklingskravet at blive så stort, at
der heller ikke sker noget. Dette dilemma mellem på den ene side at havne i den alt for
store åbenhed og på den anden side i den alt for skrappe styring ud fra miljørelevans,
er noget af det sværeste ved at bedrive folkeoplysning om bæredygtig udvikling.19 Det gælder om kunne skabe "den tilpasse
forskel" noget der modsiger det, der er, men som ikke er mere forskelligt,
end at det kan konkurrere med det20. Det er
vigtigt, at de grønne guider har deres nationale netværk, hvorigennem de kan inspirere
hinanden til nytænkning, og med måder til at ramme denne tilpasse forskel.
Deres styrke er, at de kender tingene på egen krop. De ved helt konkret gennem deres
daglige kontakt, hvordan tingene er. I forhold til det innovative, kan det på den anden
side også betyde, at de ikke kan komme på distance ikke kan se skoven for bare
træer. Som alle andre risikerer de, at opbygge en fælles identitet og nogle tænke- og
handlemåder, som de fastholder hinanden i. Projekternes styregrupper har et ansvar for at
inspirere guiderne og for at tænke nyt på grundlag af de indhøstede erfaringer. Med
tilføjelse eller udskiftning af styregruppemedlemmer undervejs er der også en mulighed
for at hente ny inspiration ind denne vej. På den anden side er der også en risiko for,
at deres lokale forankring begrænser ud- og fremsynet. Desuden er der ingen garanti for
at styregruppemedlemmer ikke fungerer modsat dvs. som dem der holder projektet fast
i bestemte perspektiver og opgaver.
For at undgå risikoen for stivnen i projekterne, men også for at
undgå at Grøn Guide ordningen som helhed stivner, kunne man derfor overveje at oprette
et nationalt støtte-netværk, hvis opgave det skulle være at give nye input
udefra og være kritisk ven og sparringspartner for guiderne og Den Grønne
Fond. Det kunne bestå af folk med fingeren på pulsen både på
miljøområdet og i samfundet i øvrigt. Blot til illustration kunne det fx. være
personer fra: Miljøministeriet, Naturrådet, Teknologirådet, Grøn Information,
Forbrugerinformation, DN, Øko-net, NOAH, oplysningsforbundene, universi-teternes
miljørelaterede institutter, fra det sociale og kulturelle område etc. Det kunne fx.
også være en trendanalytiker, en miljøjournalist og erfarne tidligere guider, som nu
sidder i andre positioner og ser på ordningen udefra.
15 |
Jfr. Jensen, Søren: "Industri og forbrug skal være
bæredygtigt", artikel om konferencen i MiljøDanmark nr. 10, december 2000 |
|
16 |
ibid. |
|
17 |
Læssøe, Jeppe 1998: Forbrugsvækst og miljøpolitisk strategi, paper til
Nordisk Konsumentforskningskonference i Lillehammer. |
|
18 |
Jfr. Læssøe, Jeppe & Andrew Jamison 1990; The making of the new
Environmentalism in Denmark, i Jamison, Eyerman, Cramer: The Making of the Environmental
Consciousness" Edinburgh University Press. |
|
19 |
Jfr. Læssøe, Jeppe 1995: Borgerinddragelse: Mellem åbenhed og styring,
i Lübcke, Poul (red): Miljøet, markedet og velfærdsstaten, Fremad |
|
20 |
Jfr. Mathiesen, Thomas 1973: Det ufærdige, H. Reitzel & 1982: Makt og
motmakt, Pax, Oslo. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|