| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Hovedparten af det første hold Grøn Guide projekter påbegyndte deres
anden 3 års periode i starten af 2000. Tilsvarende begynder de fleste hold 2 projekter
deres anden periode på 2 ½ år i løbet af 2001. Og i 2002 begynder anden periode for de
forlængede hold 3 projekter. Hvad betyder disse forlængelser? Hvad kan vi forvente, at
der vil ske i løbet af disse ekstra år?
Først og fremmest er der god grund til at forvente, at Grøn Guide
projekterne vil blive meget mere målrettede og effektive. Og det vil igen betyde, at
effekten af de grønne guiders arbejde må forventes at blive større: Netværk og
strukturer, der kan bære den videre proces, vil blive yderligere opbygget og styrket, og
der vil blive gennemført flere og større miljøforbedrende projekter end i de 3 første
år. Baggrunden for denne antagelse er selvfølgelig, at de grønne guider nu kan bygge
videre på alt det, de har bygget op i løbet af de første 3 år: De praktiske rammer
omkring guidernes placering, faciliteter og økonomi fungerer nu (hvis vi ser bort fra en
mindre del af projekterne, som er meget fattige). Efter de første 3 år er guiderne nu
integrerede i lokalsamfundene, med mange kontakter til folk, samarbejdsrelationer og
netværk som fungerer. Folk har nu kendskab og tillid til dem. De ved, at guiderne udgør
en ressource, man kan have glæde af i planlægningen og gennemførelsen af forskellige
aktiviteter. Det gælder også de ansatte i de kommunale forvaltninger, som på deres side
har erfaret fordelene ved at samarbejde med de grønne guider, hvilket omvendt giver de
grønne guider vigtige muligheder for at styrke deres indsats. Interessen for guiderne
næres også af, at de nu har nogle resultater at henvise til. Alt det frigør ressourcer
til at koncentrere sig om de konkrete udadvendte aktiviteter. Og her er det jo sidst, men
ikke mindst sådan, at guiderne nu er erfarne; de skal ikke mere i samme grad prøve sig
frem, de har fået mere kompetence i at disponere deres egne kræfter, de ved hvor de kan
indhente manglende viden, søge penge etc.
Vi ved nu, at opgaven med at aktivere folk er en svær opgave. Den 2.
periode vil heller ikke føre til rejsning af en ny folkelig miljøbevægelse. Barrieren
er ikke kun mangel på viden og afmagt, men handler også om mangel på tid og en
oplevelse af, at tingene går den rigtige vej, så det er ikke strengt nødvendigt at øge
egen indsats. Men guidernes integration i de eksisterende lokale netværk vil betyde, at
de i stigende grad vil bidrage, hvor folk er aktive, i stedet for at forsøge at aktivere
folk omkring deres egne ideer. Det vil guiderne også være interesseret i, fordi det er
slidsomt at være primus motor hele tiden og samtidig skulle tolerere græsrøddernes
langsomme tempo. Det er bedre at indgå som konsulent og katalysator, og det vil det
lokale kendskab til dem i højere grad muliggøre. Noget af det, der vil være spændende
ved denne udvikling, er, om det fører til en reduktion af miljørelevansen i
aktiviteterne, fordi den indpasses i aktiviteterne i de lokale netværk, eller om
koblingen til lokale og sociale motiver fører til større udviklingsprojekter, der både
kan styrke en social og økologisk bæredygtighed. Står det til guiderne vil de fleste
satse på at arbejde med færre og større projekter end i 1. periode.
Samarbejdet med kommunerne har som nævnt udviklet sig godt. Det er
ofte baseret på personlige kontakter, og det er spørgsmålet, om det udvikler sig videre
herfra til de mindre engagerede medarbejdere i forvaltningen og til politikerne, som mange
steder ikke er opmærksomme på guidernes kvaliteter. Med opstramningen af kravene til
kommunernes LA 21 planlægning og indsats burde der være gode chancer for, at samarbejdet
yderligere styrkes i den kommende periode.
Udviklingen i Grøn Guide projekterne er i øvrigt svær at sætte på
én formel, fordi de lokale betingelser er vidt forskellige og grøn guide ordningen er
så rummelig, at projekterne er lagt an på forskellige strategier. Men uanset om guiderne
vægter rollen som folkelig, netværker eller
miljøkonsulent eller mellem at være informator,
projektmager eller entreprenør så bliver noget af det
afgørende i den 2. fase om de stivner i deres nuværende rolleprofil eller
om styregruppen og guiden besidder den ledelseskompetence og dynamik, der skal til for at
drive projektet fremad. Indtrykket her er, at en vis mængde projektmager
eller entreprenør i projektet er vigtig for, at projektet ikke går i stå,
efterhånden som projektet er etableret, og rutinerne er opbygget. Ud fra de opgørelser,
jeg har lavet af udviklingen på hold 1, vurderer jeg, at en mindre del af projekterne vil
køre fast i den kommende periode, mens hovedparten vil finde et leje, hvor de fortsat
udvikler sig, og det på en mere erfarent styret måde end i den første periode. Det kan
fx. betyde, at de omdefinerer deres projekt til at koncentrere sig om et nyt boligområde,
en anden målgruppe, til at satse mere på koordinering el.lign.
En anden måde projekterne kan udvikle sig på, er gennem øget
samarbejde mellem projekterne. Der er nu små 100 Grøn Guide projekter og det regionale
samarbejde fungerer. Det giver bedre muligheder for samarbejde end tidligere. Og det kan
være en måde at bringe ny energi ind i projekterne.
Samtidig kan det også være en vej til at modvirke en alvorlig trussel
mod udviklingen i 2. periode: I første periode har mange guider følt et stort
forventningspres, og har arbejdet hårdt for at leve op til det. Samarbejdet med
styregrupperne har desuden ikke alle stedet fungeret lige godt. Der er derfor en risiko
for, at guiderne efterhånden slides, brænder ud og søger andet job. Det vil
selvfølgelig sætte de projekter, hvor det sker, alvorligt tilbage.
En anden risiko er den usikkerhed, der er omkring, hvad der skal ske
efter 2. periode. Guiderne er rådvilde. En finansiering fra kommunen vil måske være
mulig, men hvad vil det betyde for grøn guide rollen? Denne usikkerhed om fremtiden
risikerer også at få grønne guider til at kigge efter andet arbejde.
Det er vigtigt, at Den Grønne Fond griber fat om, og finder modtræk
til, disse risici nu. Det næste afsnit handler bl.a. om det.
Som det er fremgået, har Grøn Guide ordningen levet op til de mål og
hensigter, som var sat for den. Ordningen fungerer, og der er derfor heller ikke
umiddelbar grund til at anbefale akutte ændringer. Uden at anfægte denne konklusion
identificerer evalueringen dog nogle problemer og risici, som både Den Grønne Fond og
Grøn Guide projekterne bør være opmærksomme på og forsøge at imødegå i de kommende
år. Evalueringens forskellige analyser indeholder en række forslag hertil, som kort vil
blive opsummeret i det følgende. Det er vigtigt at understrege, at det har været Grøn
Guide projekternes udadvendte aktiviteter, som har været i fokus for evalueringens 2. del
(fra 1998-2001), hvorfor de rent organisatoriske problemstillinger i denne del kun har
været berørt perifert, dér hvor de har haft betydning for de grønne guiders indsats og
fremtid. Indtrykket herfra er som det fremgår af kapitel 13 og 14 - generelt
positivt. Fondens bevillingskriterier, sekretariatets funktion, de ansatte
netværkskoordinatorer samt efteruddannelsen bedømmes således overvejende positivt af de
grønne guider. Der noteres trods dette nogle problemer hvoraf nogle også blev
beskrevet i evalueringsrapporten fra 1998, hvor fokus netop var på de organisatoriske
forhold. Da det aktuelle datamaterialet ikke går i dybden med de organisatoriske forhold,
er der imidlertid ikke grundlag for præcise anbefalinger til justeringer. Udover at
synliggøre de problemstillinger, hvor der er justeringsbehov, har jeg derfor i stedet
valgt at fremsætte nogle ideer og forslag til indsatser, som input til fondens og
projekternes videre arbejde med dem.
Først kommer der en række ideer og forslag knyttet til
problemstillinger, der er relevante her og nu. Dernæst følger ideer og forslag til
problemstillinger, som først vil være relevante, hvis Grøn Guide ordningen forlænges,
således at der skal igangsættes nye Grøn Guide projekter. Rækkefølgen inden for disse
to kategorier er vilkårlig, og teksten ret summarisk i det såvel problemstillinger og
forslag beskrives nærmere i de analytiske kapitler.
Ideer og forslag til organisatoriske justeringer her
og nu
Vedrørende alenearbejdet
Problem: Selvom denne evaluering ikke har fokuseret på de
organisatoriske forhold, har de grønne guiders problemer med alenearbejdet trængt sig
på. Mange beskriver det som det sværeste ved deres arbejde.
Forslag:
 | Fondens sekretariat eller ordningens netværkskoordinatorer kunne lave en aktuel status
over hvor mange grønne guider, der har problemer med det, hvilken type de har , og hvor
alvorlige de er. |
 | Der kunne afholdes et særligt møde om problematikken, hvor løsningsmuligheder kunne
drøftes mellem fonden, de grønne guider, repræsentanter fra projekternes styregrupper
og repræsentanter fra beslægtede ordninger. |
 | En af de ting, man kunne diskutere og forsøge at organisere, er et tættere samarbejde
mellem Grøn Guide projekterne i regionerne, således at guider går sammen om at arbejde
på skift hos hinanden. |
 | Udvikling af samarbejdet/synergien med ansatte i de andre lokale
miljøvejleder-ordninger. |
Se herom: Kapitel 5, 12
og 14.
Vedrørende styregrupperne
Problem: I nogle Grøn Guide projekter er der fortsat store problemer i
samarbejdet mellem guide og styregruppe.
Forslag:
 | Lav en aktuel status over hvor mange Grøn Guide projekter, der har problemer med
samarbejdet mellem guide og styregruppe, hvilken karakter disse problemer har, og hvor
alvorlige de er. |
 | Er det forholdsvis få tilfælde kan støtte til konsulenthjælp til konfliktløsning
være en mulighed. |
 | Er det et udbredt problem, at styregrupperne består af medlemmer, som ikke har erfaring
med den slags arbejde, så kunne fonden/ordningen tilbyde dem regionale kurser på samme
måde som guiderne har fået supervisionstræning. |
Se herom: kapitel 14.
Vedrørende projekternes udvikling
Problem: Nogle forlængelsesansøgninger og årsrapporter indeholder et
svælg mellem meget abstrakte visioner og helt konkrete lister over gøremål i den
kommende periode. Det er vigtigt at sikre dynamik i projekterne. Derfor bør de kunne
redegøre for deres erfaringer og på den baggrund for deres næste skridt; for strategi,
prioriteringer, delmål, metode. Mere grundliggende handler det om at styrke Grøn Guide
projekternes ledelseskompetence.
Forslag:
 | Den Grønne Fond stiller krav herom, men kunne i deres vurderinger af forløbet af Grøn
Guide projekterne i højere grad lægge vægt på, om det fremgår, at der sker en
udvikling i dem. |
 | Efteruddannelse kunne i højere grad kvalificere guiderne til løbende at planlægge
strategisk og innovativt. |
 | I de tilfælde hvor guiden eller styregruppemedlemmer forlader projektet kan man lægge
vægt på at finde en erstatning, som har kompetence i projektledelse og
strategisk-innovativ tænkning. |
Se herom: Kapitel 8
Vedrørende for store ambitioner
Problem: Stor bredde i projekternes aktiviteter har nogle gode
kvaliteter, men når det kobles med store forventninger til guiden fra forskellige parter
fører det til et for stort arbejdspres med risiko for nedslidning af guiden.
Forslag:
 | Styregrupperne bør være opmærksom på risikoen ved for mange og vidtfavnende
forventninger til guiderne, og - sammen med dem afklare hvordan de vil afgrænse og
prioritere den grønne guides roller i forhold til, hvad der vil være vigtigt for at
fremme processen i den kommende periode. |
 | Den Grønne Fond kan indskærpe over for styregrupperne og guiderne at ikke blot
initiativrigdom og aktivitet, men også en afklaret, realistisk afgrænsning og
prioritering er noget, der lægges vægt på ved vurderingen af årsrapporter og
forlængelsesansøgninger. |
Se herom: Kapitel 12
Vedrørende diffuse mål
Problem: De fleste Grøn Guide projekter er baseret på nogle diffuse
og ambitiøse visioner og hensigtserklæringer. Det er uheldigt i forhold til mulighederne
for at gøre sine erfaringer op.
Forslag:
 | Der er behov for at få udviklet en operationel og overkommelig model for
projektledelse, som kan hjælpe projekterne med at opstille nogle klare delmål, en
strategi, nogle planer, samt nogle indikatorer, som sammen med råd om kvalitativ
proces-evaluering kan danne grundlag for planlægning og selvevaluering. Et oplæg hertil
kunne udvikles i et samspil mellem Den Grønne Fonds sekretariat,
netværks-koordinatorerne og nogle af de Grøn Guide projekter, hvor man allerede arbejder
med selvevaluering. |
 | Arbejdet med selvevaluering kan integreres i efteruddannelsen. |
Se herom: Kapitel 9.
Vedrørende grønne guiders synlighed i landsdækkende medier
Problem: Mens mediedækningen i lokale og regionale medier er god, er
den ikke god i de landsdækkende medier. Det skyldes selvfølgelig til dels, at disse ikke
prioriterer lokalt stof. Men eksempler viser, at det kan lade sig gøre.
Forslag:
 | Tilknytning af en freelance-journalist til landskoordineringen af Grøn Guide ordningen,
med henblik på at opspore egnede historier fra de grønne guiders logbøger og på at
hjælpe med at servere dem for landsmedierne. |
Se herom: Kapitel 8.
Vedrørende IT-konferencesystemet GAIA
Problem: Ideen er god, men teknisk fungerer det ikke tilfredsstillende.
Designet og indholdet er desuden uoverskueligt.
Forslag:
 | Undersøg med professionel assistance mulighederne for at erstatte det nuværende system
med et simplere og mere funktionsdygtigt system, og overvej i den forbindelse fordele og
ulemper ved et system, der kan fungere direkte på World Wide Web. |
 | Som det ses i forbindelse med driften af tilsvarende systemer, er tilstedeværelsen af
en aktiv ordstyrer- og oprydder-funktion i de enkelte konferencer af stor betydning. Det
vil derfor være en god idé, hvis fonden og netværkskoordinatorerne afklarer, hvordan
denne funktion kan styrkes. |
Se herom: Kapitel 13.
Ideer og forslag til justeringer
- ved fortsættelse af ordningen ud over den nuværende periode
Vedrørende de økonomisk usikre projekter
Problem: Det har været et stort problem for nogle Grøn Guide
projekter, at de er blevet påbegyndt trods stor usikkerhed om den videre lokale
medfinansiering efter det første år. Sådanne Grøn Guide projekter kommer i det
dilemma, at guiden må bruge meget af sin tid på at sikre den fortsatte finansiering,
hvilket går fra den korte tid, der er til at bevise værdien af projektet over for de
lokale bevillingsgivere. Desuden hæmmes planlægning af usikkerheden.
Forslag:
 | En løsning er ikke ligetil, fordi en stor del af Grøn Guide projekterne ikke kan
garantere den lokale medfinansiering flere år frem, hvorfor en strammere kurs fra fondens
side, vil umuliggøre mange projekter som hen ad vejen får økonomien på plads og derfor
bliver gennemført. I et mindre antal af de usikre projekter er det så svært at skaffe
den fortsatte lokale finansiering undervejs, at situationen udvikler sig som omtalt i
problembeskrivelsen. Det er imidlertid svært fra starten at identificere, hvilke af de
usikre projekter, som udvikler sig til på denne måde at blive egentlig kritiske. Et
forslag kan derfor være, at fonden allerede efter et halvt år afkræver de usikre
projekter en status, og herefter vælger et mindre antal ud, hvor mulighederne for at
sikre finansieringen i særlig grad synes usikker. Her kunne der så indledes en
dialog/forhandling med henblik på at fremskynde en afklaring om, hvorvidt projektet kan
fortsætte eller ej. Dermed kan man forhåbentlig forkorte de umulige arbejdsvilkår for
guiden og formindske de ødelæggende effekter for projektforløbet. |
Se herom: Kapitel 13.
Vedrørende fattige projekter
Problem: Nogle projekter er så fattige, at det i høj grad hæmmer
deres aktiviteter. Der er ikke nogen speciel fornuft i at bruge penge til etablering af
Grøn Guide projekter, som så må bruge en stor del af deres tid på at skaffe selv
mindre beløb til deres udadvendte arbejde ofte uden resultat og ofte med
forsinkelser af tidsfølsomme processer.
Forslag:
 | Den Grønne Fond kunne overveje etablere en særskilt aktivitetspulje til Grøn Guide
projekterne, som disse så kunne søge om forholdsvis beskedne økonomisk bidrag til de
udadvendte aktiviteter, hvor de ikke på anden måde har mulighed for at skaffe penge,
uden at der går for meget tid eller bruges for mange kræfter. Det skal ikke være til
større projekter, men brugsmidler til initiativer og mindre opgaver i det udadvendte
arbejde fx. med et max. beløb på 3000 kr. Der bør i givet fald sikres en hurtig
bevillingsprocedure. Med så små beløb kunne beslutningskompetencen måske overlades til
fondens sekretariat. Hvis det ikke er muligt at få en øget bevilling til en sådan
aktivitetspulje, kunne man overveje at reducere antallet af Grøn Guide projekter til
fordel for den. |
Se herom: Kapitel 13.
Vedrørende krav til nye ansøgninger
Problem: Ansøgere har for vane at tilbyde et helt katalog over alt
det, som de gerne vil bruge en grøn guide til. Det er mest ideer og den grønne
guide kommer til at bruge meget tid på at forsøge sig frem med, hvad der kan lade sig
gøre. Der er en tendens til at forcere, fordi den grønne guide gerne vil vise sit værd.
Men i virkeligheden vil det ofte være bedre at give sig tid til at stikke fingeren
i jorden før planerne lægges. Dette gælder især ved opstart af projekter fra
0-punktet, men kan også gælde for igangværende projekter, som vil starte aktiviteter op
på et nyt område eller et nyt sted.
Forslag:
 | Fondens vejledning til ansøgere til Grøn Guide ordningen kunne tilføjes et afsnit som
påpeger, at der lægges vægt på, at nye projekter og nye indsatsområder i eksisterende
projekter afsætter tid i deres arbejdsprogrammer til en åbne afsøgning af muligheder i
dialog med de lokale aktører, samt på at projektbeskrivelserne ikke vurderes mere
positivt, jo mere der loves, men derimod bedømmes ud fra, hvor realistiske de virker. |
Se herom: Kapitel 5
Vedrørende 0-punkt projekter
Problem: Risikoen, for at Grøn Guide projekter ikke kommer til at
fungere godt, er størst i lokalområder, hvor der ikke i forvejen er gang i
miljøarbejdet, og/eller hvor guiden er ny. Dette bør dog ikke afholde Den Grønne Fond
fra at støtte sådanne projekter. Dels fordi flere af disse projekter har udviklet sig
godt, dels fordi dette på sin vis er særlig godt, fordi der så er kommet gang i en
udvikling et sted, hvor der ikke foregik noget i forvejen.
Forslag:
 | I disse tilfælde bør Den Grønne Fond være særlig omhyggelige med at sikre sig, at
der ikke bare er etableret en lokal styregruppe bag ansøgningen, men også at denne
betragter grøn guide projektet som deres projekt , og at de har en troværdig plan for,
hvordan integrationen af den grønne guide skal sikres. |
 | Der bør også lægges vægt på, at få sådanne ansøgergrupper til at ansætte guider
med gode kommunikative og organisatoriske/netværksudviklende kompetencer. |
Se herom: Kapitel 5
Vedrørende efteruddannelsen
Problem: Der er en potentiel modsætning mellem kravet om en
obligatorisk, fælles efteruddannelse af de grønne guider på den ene side og
Grøn Guide ordningens rummelighed med forskellige projekter og guider på den anden side.
Det er vanskeligt at lave en fælles efteruddannelse for guider med så forskellige behov
og forudsætninger. I dag er der da også mulighed for at differentiere nemlig
v.h.a. frivillig deltagelse i ad hoc kurser og efter 2 år gennem individuel
støtte til deltagelse i eksterne kurser. Selvom guiderne er rimeligt tilfredse med den
nuværende efteruddannelse er der også en kritik som vidner om, at forskelligheden
fortsat betyder, at de fælles forløb ikke passer til alles behov.
Forslag:
 | Man kunne forsøge at gå et skridt videre med opdelingen af efteruddannelsen i 2 dele: |
 | En del for faglig udvikling og metodetræning, hvor guiderne med støtte fra
netværkskoordinatorerne kan gå sammen om ad hoc kurser (som der allerede er muligheder
for) eller kan vælge eksterne kurser (som guiderne efter 2 år har fået mulighed for). |
 | En fælles del med to formål: Dels at styrke guidernes kendskab til og
erfaringsudveksling med hinanden. Dels at sikre uddannelse i at være grøn guide. Dvs.
projektledelse, samarbejde med styregruppe, supervision, m.v. |
Se herom: Kapitel 14.
Hermed er det ikke slut med bud på de videre udviklingsmuligheder. Der
kommer flere i forbindelse med den næste perspektiverende del.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|