I denne rapport er der foretaget en forhåndsvurdering af effekterne af at indføre en
afgift på farligt affald som et supplement til den eksisterende regulering ved hjælp af
regler og gebyrer m.v. for håndtering af farligt affald. Ved farligt affald forstås i
rapporten affald, som er brandfarligt, farligt for sundheden eller for miljøet.

Figur 1.1:
Alternative muligheder for en afgift på farligt affald
Hvis formålet med en afgift er at reducere produktionen af farligt affald eller at
øge genanvendelsen af det farlige affald, der produceres, kan afgiften i princippet være
udformet som:
- en afgift på de kemiske stoffer eller produkter, der anvendes i produktionen hos de
oprindelige affaldsproducenter (primære kilder),
- en afgift på de mængder af farligt affald, som tilføres affaldsbehandlingsanlæg, som
er godkendt til behandling af farligt affald (sekundære kilder),
- en afgift på de restprodukter fra de sekundære kilder, der er klassificeret som
farligt affald.
Udover de nævnte muligheder kan en afgift endvidere være udformet, så den kun
omfatter visse typer af kemiske stoffer og produkter eller fraktioner af farligt affald.
Endelig kan afgiften være udformet, så den kun omfatter bestemte former for
bortskaffelse, f.eks. deponering, ligesom det er muligt at anvende en kombination af de
nævnte afgiftstyper.
Udgangspunktet for denne undersøgelse har været, at grundlaget for den eksisterende
affaldsafgift udvides til også at omfatte farligt affald fra de primære
affaldsproducenter (b), dvs. med de gældende afgiftssatser og med den gældende
opkrævningsform, hvor affald, der tilføres godkendte behandlingsanlæg, er pålagt
afgiften, mens afgiften refunderes for affald, der fraføres de godkendte anlæg.
Endvidere forudsættes genanvendelse af farligt affald at være fritaget for afgiften, som
det er tilfældet med genanvendelsen af ikke-farligt affald.
Tabel 1.1:
Satser for afgiften for ikke-farligt affald i 2000
(Kilde: Skatteministeriet (1998: 1))
På baggrund af erfaringerne med affaldsafgiften forventes det, at en afgift på
farligt affald vil medvirke til, at virksomhederne reducerer produktionen af visse typer
af farligt affald eller øger genanvendelsen. Endvidere er det et spørgsmål, om en
afgift på farligt affald vil kunne tilskynde til yderligere anvendelse af renere
teknologi (Miljøstyrelsen, 1997b: 21 og 36).
Der er i de senere år blevet stillet spørgsmål ved de miljømæssige og økonomiske
begrundelser for at fritage farligt affald for affaldsafgiften fra Miljøstyrelsens side.
Begrundelserne har hidtil været, at behandlingspriserne for farligt affald generelt var
betydeligt højere end for andet affald, samt at man ville undgå en yderligere
tilskyndelse til, at farligt affald blev blandet og bortskaffet sammen med ikke-farligt
affald. Prisen for at bortskaffe visse typer af farligt affald er imidlertid ikke højere
end for ikke-farligt affald (Miljøstyrelsen, 1997b: 20-21). Dette gælder især for
private husholdninger og små virksomheder, der gratis kan aflevere farligt affald på de
kommunale modtagepladser (Lauridsen og Riemann, 1998: 673), og for autoværksteder m.v.,
som hidtil har kunnet komme af med deres spildolie omkostningsfrit som følge af en
tilskudsordning for bortskaffelse af spildolie (Dansk Olie Genbrug, 1998: 5). Endvidere er
der store forskelle i behandlingspriserne for de forskellige typer af farligt affald, der
bortskaffes på Kommunekemi A/S i Nyborg (herefter Kommunekemi). Affaldsbortskaffelsen på
Kommunekemi, som er det centrale anlæg til bortskaffelse af farligt affald i Danmark, er
beskrevet nærmere i afsnit 5.3.
Et yderligere argument for at indføre en afgift på farligt affald kunne være, at
noget af affaldet lovligt bortskaffes på almindelige affaldsforbrændingsanlæg eller
deponeres, og at det ved at være fritaget for affaldsafgiften måske endda bliver
bortskaffet billigere end ikke-farligt affald, således at der er et økonomisk incitament
til at klassificere ikke-farligt affald som farligt affald.
I Affald 21, som er regeringens affaldsplan for perioden 1998-2004, findes der
ikke nogle kvantitative mål for produktionen af farligt affald eller fordelingen af
håndteringen af farligt affald efter behandlingsform, som det er tilfældet for
ikke-farligt affald1. Målene i 2004 er
derimod en effektiv indsamling og en øget genanvendelse af farligt affald (Miljø- og
Energiministeriet, 1999: 174).
En af de tilsigtede effekter ved at indføre en afgift på farligt affald er netop at
øge genanvendelsen af affaldet. Som det fremgår af begrundelserne for at friholde
farligt affald for affaldsafgiften, er det imidlertid spørgsmålet, om en afgift kan
være med til at sikre en effektiv indsamling af farligt affald, eller om effekten af
afgiften snarere vil være den modsatte2.
Da en afgift på farligt affald, der er udformet som den nuværende affaldsafgift, alt
andet lige må forventes at give affaldsproducenterne en yderligere tilskyndelse til at
reducere mængderne af farligt affald, der tilføres forbrænding og deponering, er det
afgørende i forbindelse med en eventuel indførelse af en afgift, at andre virkemidler er
med til at sikre, at der sker en effektiv indsamling af affaldet. For at opfylde målene
om en effektiv indsamling og en øget genanvendelse af farligt affald har Miljøstyrelsen
besluttet, at der skal udarbejdes en vejledning om farligt affald og tages initiativer til
at fremme genanvendelse af farligt affald (Miljø- og Energiministeriet, 1999: 177).
I rapporten er der foretaget en forhåndsvurdering af effekterne af en afgift på de
affaldsmængder, som generelt er klassificeret som farligt affald. Rapporten omfatter
imidlertid ikke klinisk risikoaffald, som på grund af smittefare er klassificeret som
farligt affald3, eller
affaldsfraktionerne imprægneret træ og shredderaffald, der, selv om de indeholder en
række miljøbelastende stoffer, som medfører problemer i forbindelse med håndteringen
af affaldet, ikke nødvendigvis er klassificeret som farligt affald4.
I kapitel 2 gennemgås indledningsvis nogle af de centrale dele af den
miljøøkonomiske teori om en afgift på farligt affald. Herefter følger en række
kapitler, som danner baggrund for den egentlige analyse af en afgift på farligt affald i
Danmark. I kapitel 3 er de gældende regler og praksis for håndtering af farligt affald i
Danmark beskrevet nærmere. I kapitel 4 er håndteringen af farligt affald i den
galvaniske og grafiske branche og affaldshåndteringen af spildolie beskrevet nærmere.
Endvidere er produktionen og bortskaffelsen af restprodukter fra røggasrensningen fra
affaldsforbrændingsanlæg beskrevet nærmere. I kapitel 5 foretages en samlet analyse af
en afgift på farligt affald i Danmark på baggrund af de foregående kapitler. I kapitel
6 gennemgås erfaringerne med en afgift på farligt affald i andre lande. I kapitel 7 er
der foretaget en sammenfatning af forhåndsvurderingen.
Rapporten er udarbejdet af cand.oecon. Niels Dengsøe, CeSaM (Center for
Samfundsvidenskabelig Miljøforskning), Aarhus Universitet.
I forbindelse med udarbejdelsen af rapporten har der været nedsat en følgegruppe
bestående af:
Charlotte F. Münter, Miljøstyrelsen
Mette Hyldebrandt-Larsen, Miljøstyrelsen
Elisabeth Paludan, Miljøstyrelsen
Jørgen Schou, Miljøstyrelsen
John Fuhrmann, Skatteministeriet
Tanja Nissen, Syddansk Universitet, Odense Universitet
Udover følgegruppen har også lektor Mikael Skou Andersen, Ph.D., Institut for
Statskundskab, Aarhus Universitet, bidraget med en række nyttige kommentarer og forslag
til rapporten.

1 Målsætningerne i Affald 21 er, at de samlede
affaldsmængder stabiliseres, og at affaldshåndteringen i 2004 fordeler sig med 64 pct.
genanvendelse, 24 pct. forbrænding og 12 pct. deponering (Miljø- og Energiministeriet,
1999: 10 og 18). [Tilbage]
2
I Ege Jørgensen (1999: 29) argumenteres der for, at
man ved at anvende provenuet fra en generel afgift på farlige stoffer, bør reducere
modtageafgiften hos Kommunekemi ved at yde et tilskud til modtagestationerne og
Kommunekemi. Ifølge Ege Jørgensen ville man dermed øge virksomhedernes økonomiske
motivation til at aflevere det farlige affald korrekt, i modsætning til det nuværende
relativt høje behandlingspris, der kan motivere virksomhederne til at bortskaffe affaldet
ulovligt. [Tilbage]
3
Risikoaffald bortskaffes ved forbrænding på
specialforbrændingsanlægget SWS (Special Waste System) og 7 traditionelle
affaldsforbrændingsanlæg (Miljø- og Energiministeriet, 1999: 185-186). [Tilbage]
4
Ifølge
Bekendtgørelse nr. 619 af 27. juni 2000 om affald forstås der ved håndtering:
Indsamling og transport samt nyttiggørelse og bortskaffelse af affald. [Tilbage]
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|