I dette kapitel er der foretaget nogle teoretiske overvejelser om en afgift på farligt
affald. Selvom afgifter generelt vurderes positivt i den miljøøkonomiske teori, er
vurderingen i en række analyser af reguleringen af farligt affald, som er omtalt i afsnit
2.2, at andre virkemidler ofte bør foretrækkes fremfor en afgift. I afsnit 2.3 omtales
nogle af de reaktionsmuligheder, som en virksomhed har i forbindelse med indførelsen af
en afgift på farligt affald. I afsnit 2.4 omtales nogle af vanskelighederne ved at
analysere udviklingen og spredningen af renere teknologi i en traditionel miljøøkonomisk
analyseramme, hvor der ofte er fokuseret på en enkelt virksomhed.
I dette afsnit omtales nogle af de væsentligste resultater fra et studie af en afgift
på farligt affald i den miljøøkonomiske litteratur.
Figur 2.1
Den optimale afgift på farligt affald
I en traditionel miljøøkonomisk analyse af farligt affald forudsættes det ofte, at
de marginale rense- og skadesomkostninger er henholdsvis "pænt" faldende og
stigende med udledningen af farligt affald. En regulering, hvis formål er at opnå den
størst mulige økonomiske efficiens, vil som udgangspunkt være begrundet med, at
markedet for farligt affald ikke af sig selv er i stand til at internalisere de negative
eksterne effekter (eksternaliteter) ved produktionen og behandlingen af farligt affald.
Det optimale forureningsomfang, der er identisk med fastlæggelsen af den optimale
reduktion i forureningen ved behandlingen af farligt affald5,
findes derfor i teorien, hvor de marginale renseomkostninger er lig med de marginale
skadesomkostninger. Ved at indføre en afgift t* pr. udledt enhed (tons) vil udledningen
af farligt affald blive reduceret som følge af, at virksomhederne vil reducere
produktionen af farligt affald, eller øge genanvendelsen af det farlige affald, der
produceres.
I praksis er der imidlertid forbundet en række problemer med at fastlægge den
teoretisk korrekte afgift på farligt affald. For det første består farligt affald af
mange forskellige fraktioner, som adskiller sig fra hinanden med hensyn til affaldets
miljø- og sundhedsbelastning. For det andet er det forbundet med stor usikkerhed at
vurdere miljøbelastningen ved produktionen og bortskaffelsen af farligt affald6, og endelig er metoderne til at værdisætte gevinsterne
ved at reducere udledningen af farligt affald (dvs. kurven over de marginale
skadesomkostninger) stadig ikke særligt udviklede.
Selvom det ikke umiddelbart er muligt at fastlægge den optimale afgift på farligt
affald, er det således ikke ensbetydende med, at man derfor ikke bør overveje at anvende
en afgift i reguleringen af farligt affald. Når der tages højde for de nævnte
kritikpunkter for mulighederne for at fastlægge den optimale afgift, ændres
målsætningen fra økonomisk efficiens til, at man - under bestemte
forudsætninger om affaldsproducenterne7- ved hjælp af
en politisk fastlagt afgift vil kunne opnå en omkostningseffektiv reduktion i de
frembragte mængder af farligt affald, dvs. at reduktionerne i de udledte mængder sker
ved de laveste samfundsøkonomiske omkostninger (Baumol og Oates, 1988: 164).
Selvom afgifter generelt vurderes positivt i den miljøøkonomiske teori, er
vurderingen i en række analyser af reguleringen af farligt affald imidlertid, at andre
virkemidler ofte bør foretrækkes fremfor en afgift. Ifølge Sigman (1996: 216-217) er
der flere grunde til, at en afgift på farligt affald ikke er et ideelt virkemiddel:
- En afgift på farligt affald kan tilskynde til ulovlig bortskaffelse af affaldet.
- En afgift på farligt affald afspejler kun tilnærmelsesvis de miljømæssige
omkostninger, som er forbundet med de forskellige bortskaffelsesmuligheder.
- Den eksisterende regulering af farligt affald pålægger i forvejen de anlæg, der
behandler farligt affald, høje omkostninger.
I Baumol og Oates (1979: 312) argumenteres der for direkte regulering i form af f.eks.
forbud fremfor afgifter på grund af de store skadesomkostninger, der kan være forbundet
med selv små udledninger af bestemte typer af farligt affald8. Endvidere
vurderes det i Turner og Pearce (1994: 272) og Sigman (1996: 216), at et pantsystem
('deposit-refund system') er det mest hensigtsmæssige virkemiddel, hvis man ønsker at
øge genanvendelsen af de frembragte mængder af farligt affald, samtidig med at man
sikrer en miljømæssig forsvarlig bortskaffelse af affaldet9.
Selvom et pantsystem umiddelbart synes at kunne løse de tilsyneladende modsatrettede
ønsker om en øget genanvendelse og en sikker bortskaffelse af farligt affald, påpeger
Russell (1988: 267) i en analyse af økonomiske incitamenter i håndteringen af farligt
affald, at systemet er forbundet med en række potentielle ulemper. Dette gælder især i
forbindelse med reguleringen af flydende, farligt affald, da pantsystemet bl.a. kan
give affaldsproducenterne et incitament til at frembringe en efterligning af farligt
affald for at indkassere godtgørelsen, eller til at fortynde det farlige affald, således
at der tilbagebetales for meget i forhold til de mængder af farligt affald, der rent
faktisk bortskaffes10. Ifølge Russell (1988: 270-271) er
det afgørende for en vellykket implementering af et pantsystem derfor, at det farlige
affald udviser en række karakteristika: (1) affaldet skal være let at identificere, (2)
affaldet skal være vanskeligt at efterligne og (3) affaldet skal være vanskeligt at
destruere.
Virksomhedernes reaktion på en afgift fremstilles ofte i den traditionelle
miljøøkonomiske litteratur som et spørgsmål om, hvor meget det er profitabelt for den
enkelte virksomhed at reducere udledningerne med. Som det fremgår af figur 2.1, vil det
være profitabelt for virksomheden at reducere udledningen indtil B*, hvor de marginale
renseomkostninger netop svarer til afgiften t*. I dette afsnit er det derfor forsøgt at
beskrive de mange forskellige muligheder, som en virksomhed har i forbindelse med
indførelsen af en afgift på farligt affald, udover at reducere udledningen af farligt
affald ved at reducere produktionen af farligt affald, eller ved at øge genanvendelse af
det farlige affald, der produceres.
Ifølge Goldstone (1982: 185) fremhæves virksomhedernes mulighed for selv at vælge,
hvordan de vil reagere på en afgift, ofte som en af fordelene ved afgifter sammenlignet
med f.eks. direkte virkemidler ('command and control'). Ud fra et reguleringsmæssigt
synspunkt er virksomhedernes valgfrihed imidlertid et tveægget sværd, da en afgift vil
kunne medføre utilsigtede effekter, hvis ikke alle virksomhedernes reaktionsmuligheder er
overvejet nøje. Goldstones analyseramme kan imidlertid kritiseres for ikke at omfatte
muligheden for, at virksomhederne bortskaffer affald ulovligt.

Figur 2.2:
Reaktionsmuligheder i forbindelse med en evaluering af effekterne af afgifter på
virksomhedernes forurening (Kilde: Goldstone (1982: 187))
Ifølge Goldstone (1982: 186-188) vil en virksomhed vælge at reagere på en afgift på
farligt affald på forskellige måder, som er afhængige af virksomhedens mål og dens
økonomiske og konkurrencemæssige situation. Virksomheden kan således vælge at
overvælte afgiften på sine kunder på forskellige måder, at absorbere afgiften eller at
investere i forureningsbekæmpelse. Virksomhedens reaktion på afgiften kan herefter have
indflydelse på de markeder, som virksomheden opererer på, og på virksomhedens kunder,
og reaktionerne herfra vil efterfølgende kunne have en effekt på virksomheden selv.
Ifølge Goldstone (1982: 190) er formålet med figuren ikke at kritisere anvendelsen af
afgifter, men snarere at illustrere, at effekterne af en afgift afhænger af et kompleks
samspil mellem kunder og virksomheder, og at pege på de problemer, som er forbundet med
overvæltningen af afgiften, og betydningen af markedsstrukturer for en vurdering af
effekterne af en afgift. Netop disse forhold gør, at den mere virkelighedsnære
analyseramme er anvendt i afsnit 5.3 til at beskrive de mulige reaktioner på en afgift
på farligt affald på Kommunekemi, der er markedsledende med hensyn til bortskaffelse af
farligt affald i Danmark11.
I Miljøstyrelsen (1997b: 21) rejses spørgsmålet, om en afgift på farligt affald vil
kunne tilskynde til yderligere anvendelse af renere teknologi. Selvom afgifter på
virksomhedernes udledninger i de fleste traditionelle miljøøkonomiske analyser vurderes
at være et af de bedste virkemidler til at fremme den teknologiske udvikling i
forureningsbekæmpelse, er det imidlertid sjældent, at der er foretaget en systematisk
undersøgelse af spørgsmålet (Downing og White, 1986: 18). Der findes dog eksempler på
mere tilbundsgående analyser af effekterne af forskellige virkemidler på den
teknologiske udvikling, hvor påstanden underbygges (f.eks. Downing og White (1986: 28) og
Milliman og Prince (1989: 260))12.

Figur 2.3
Effekterne af teknologisk udvikling for den enkelte virksomhed
Det er forholdsvist simpelt at illustrere de positive effekter af en teknologisk
udvikling for den enkelte virksomhed ved en forskydning af kurven over de marginale
renseomkostninger13, hvorved den optimale forurening
reduceres fra B1* til B2*. Det er derimod betydeligt mere kompliceret at analysere
effekterne af forskellige virkemidler på udviklingen eller spredningen af teknologien,
hvis den forurenende virksomhed ikke er identisk med den virksomhed, der udvikler
teknologien, hvilket ofte vil være tilfældet i den danske virksomhedsstruktur med mange
små og mellemstore virksomheder.
De mere tilbundsgående analyser af effekterne af forskellige virkemidler for den
teknologiske udvikling kan således selv kritiseres for at bygge på forenklede
forudsætninger. F.eks. undersøger Downing og White (1986: 19) kun effekterne af
forskellige virkemidler på en teknologiudviklende forurener ('the innovating polluter')
for at gøre analysen mere enkel, og overlader det til andre at analysere, hvordan den
teknologiske udvikling kan spredes til forskellige forurenende virksomheder14. Konklusionerne i bl.a. Downing og White (1986) og
Milliman og Prince (1989) kritiseres i Kemp et al. (1994: 275) og Kemp (1997: 49)
for kun at gælde indenfor en snæver teoretisk analyseramme, og det vurderes, at det er
begrænset, hvad modellerne kan bruges til i praksis15.
I en evaluering af erfaringerne med danske udviklingsprojekter af renere teknologi i
slutningen af 1980'erne blev det vurderet, at den faktiske udvikling, anvendelse og
spredning af renere teknologi var afhængig af et samspil mellem forskellige aktører, som
det er vanskeligt at analysere indenfor rammerne af den traditionelle miljøøkonomiske
teori, hvor der overvejende fokuseres på en enkelt virksomhed (Georg, Røpke og
Jørgensen, 1992: 540-541).
Selvom afgifter generelt vurderes positivt i den miljøøkonomiske litteratur, er
vurderingen af en afgift på farligt affald ikke entydig positiv. På baggrund af det
gennemførte litteraturstudie er det imidlertid ikke muligt a priori at argumentere
for, at et pantsystem eller direkte regulering i form af påbud eller forbud bør
foretrækkes fremfor en afgift i reguleringen af farligt affald, da svaret afhænger af en
række egenskaber ved affaldet og af affaldsproducenternes reaktioner på de forskellige
virkemidler.
Det har endvidere ikke været muligt at finde en tilfredsstillende teoretisk
analyseramme for effekterne af en afgift på farligt affald på udviklingen, anvendelsen
og spredningen af renere teknologi i forbindelse med udarbejdelsen af denne rapport.
Ifølge Kemp (1997: 1-2 og 327), som er en undersøgelse af, hvordan forskellige
virkemidler påvirker udviklingen, anvendelse og spredningen af mindre miljøbelastende
teknologier, er der behov for mere forskning på området, og på grund af de forskellige
teoretiske tilganges styrker og svagheder vurderes det, at det er nødvendigt at anvende
en kombination af forskellige tilgange16.

5
Det optimale forurening fremkommer ved, at
man på figuren læser fra venstre mod højre på første-aksen ("udledning")
(AB*), mens den optimale reduktion fremkommer ved, at man læser fra højre mod venstre
(CB*). [Tilbage]
6
Miljøbelastningen fra galvanobranchen vurderes på
det nuværende grundlag i bedste fald at kunne estimeres med en nøjagtighed på faktor 10
(Behrndt, 1995: 136). [Tilbage]
7
De væsentligste forudsætninger er, at
affaldsproducenterne forsøger at minimere deres omkostninger til bortskaffelse af farligt
affald, og at de har fuld information om omkostningerne. [Tilbage]
8
"A third use for direct controls is the
regulation of emissions of particularly hazardous pollutants. Where there is reason to
believe that the discharge of even small quantities of a certain substance into the
environment can have very serious consequences for human health, environmental officials
should be able to prohibit them altogether, or at least to control them with great care.
In such instances, the risk to human well-being may indicate that it is better not to rely
on polluters' responses to a set of fees" (Baumol og Oates, 1979: 312). [Tilbage]
9
"Deposit-refund systems are best directed at
waste management contexts which involve hazardous substances in which 'safe disposal' is a
priority requirement" (Turner og Pearce, 1994: 272). "In the presence of illegal
disposal, a deposit/refund program may be substantially less costly than a waste-end
tax" (Sigman, 1996: 216). [Tilbage]
10
"
it may be difficult to arrive at an
incentive level that is high enough to encourage the desired actions but not so high as to
encourage what might be called counterfeiting of wastes. The latter problem in its
starkest form would involve a firm manufacturing a compound simply in order to claim the
reward for turning it into an approved disposal site. But less drastic possibilities
exist, such as diluting a mix that contains the waste so that, without measurement,
the agency may be duped into paying for an amount larger than actually disposed of"
(Russell, 1988: 267). [Tilbage]
11
"The net impact of pollution charges thus will
depend on a complex interplay between consumers and firms. The preceding points have been
made not to disparage the application of pollution charges but to point out some of their
complexities. Most important, the problem of pass-ons, and their interaction with market
structures, must be seriously considered (
) These complexities are not reasons for
rejecting pollution charges (
) With proper attention to the problems of market
structure and the possibilities for pass-ons, policymakers can frame charge proposals that
will make a useful contribution to strategies for pollution control. In most cases, a
firm-by-firm analysis of industries liable to be affected by a pollution charge, as may
appear necessary for prediction of its consequences, would be wasteful. However, the
points made do imply that market structure, investment and pass-on opportunities, and
surveys of consumer responses should receive preliminary attention in the development of
any pollution-charges system if that system is to achieve its design goals"
(Goldstone, 1982: 190). [Tilbage]
12
"It is worth noting, however, that an effluent
fee system never provides inadequate incentives. If one believes that innovation is
inadequate in our economy (
) this last point argues in favour of effluent fees over
the other control methods" (Downing og White, 1986: 28). "Our analysis suggests
that, once implementation has occured, emission taxes and auctioned permits are better
facilitators of technological change" (Milliman og Prince, 1989: 260). [Tilbage]
13
"An innovation is a discovery that will reduce
the costs of controlling emmisions" (Downing og White, 1986: 19). [Tilbage]
14
"In all cases, for purposes of simplicity, we
will assume that the innovation is specific to the innovating polluter and cannot be
transferred to any other polluter (
) We leave the cases of an innovation by one
polluter that can be sold or licensed to other polluters, or innovations by supplier
firms, to others to analyze" (Downing og White, 1986: 19). [Tilbage]
15
"Up to now, the relation between policy
instruments and innovation in pollution control has primarily been analysed in theoretical
models, as for instance in Wenders (1975), Magat (1978), Downing and White (1986), and
Milliman and Prince (1989). Although these models are useful attempts to provide clarity
in the above-mentioned relation, their conclusions are only valid in the narrow
theoretical framework (
) As a result, these models are of little practical use for
policy purposes" (Kemp et al., 1994: 275). "The practical usefulness of
the models as a tool for public policy is believed to be limited" (Kemp, 1997: 49).
[Tilbage]
16
"This raises the question of how public policy
may be used to redirect technical change towards more environmental benign directions. For
example, are environmental regulations a good way to promote technological innovation and
diffusion of environmentally preferable technologies? Or are incentive-based policies,
such as pollution taxes, subsidies and tradeable quota, a better way to foster
environmentally benign technical change? These issues will be examined in this book. How
will this be done? This is an important question, because the research method chosen may
have an important bearing on the results. Within the economics of technical change there
are two relatively well-developed approaches: the neoclassical approach in which the
decision to develop and adopt a new technology is seen as an economic cost-benefit
decision under uncertainty, and the evolutionary or neo-Schumpeterian approach, which
builds on the work of Joseph Schumpeter. Each approach has its own virtues and weak
points" (Kemp, 1997: 2). [Tilbage]
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|