| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Afgift på farligt affald
Reguleringen af farligt affald har medført, at affaldet hidtil er blevet effektivt
indsamlet, destrueret eller deponeret. Der har imidlertid kun været en begrænset
opmærksomhed på udvikling af metoder til oparbejdning og genvinding af affaldet
(Miljøstyrelsen, 1997b: 7 og 19-20).
I dette kapitel er effekterne af en afgift på farligt affald på produktionen og
bortskaffelsen af farligt affald i udvalgte brancher og sektorer undersøgt nærmere. Det
farlige affald, der produceres i de omtalte brancher og sektorer, udgør årligt 115.000
tons, eller hvad der svarer til over 40 pct. af de samlede mængder af farligt affald30. I afsnit 4.2 og 4.3 beskrives produktionen og bortskaffelsen
af farligt affald i "galvanobranchen" (den elektrogalvaniske branche og
varmforzinknings-branchen) og i den grafiske branche. Brancherne er i Miljøstyrelsens
debatoplæg om Erhvervsaffald og udvalgte affaldsstrømme nævnt som eksempler på
brancher, hvor det er nødvendigt, at der for at nedbringe den samlede mængde af farligt
affald gøres en særlig indsats for at udbrede renere teknologier i små og mellemstore
virksomheder, eller for at etablere særlige indsamlinger og særskilt behandling af det
farlige affald i brancherne, hvis der skal ske en genanvendelse af affaldet
(Miljøstyrelsen, 1997b: 20). I afsnit 4.4 beskrives produktionen og bortskaffelsen af
spildolie, som er en af de største fraktioner af farligt affald fra de primære
affaldsproducenter. I afsnit 4.5 beskrives produktionen og bortskaffelsen af restprodukter
fra røggasrensningen på affaldsforbrændingsanlæg, som er den største affaldstype, der
er klassificeret som farligt affald.
Den galvaniske branche omfatter i Danmark omkring 20 varmforzinkningsvirksomheder og
ca. 100 virksomheder, der udfører elektrolytisk overfladebehandling. Omkring 85 pct. af
produktionen af forzinkede emner fremstilles på 4-5 virksomheder, og 2 af virksomhederne
foretager over halvdelen af varmforzinkningen.
Affaldsgruppe |
Tons pr. år |
Muligheder for genanvendelse? |
Hårdzink og zinkaske |
1.800-2.500 |
? |
Affedter- og bejdsebade-affald |
4.100-4.200 |
Ja32 |
Farligt affald fra den galvaniske branche i alt |
5.900-6.700 |
|
Tabel 4.1
Farligt affald fra den galvaniske branche (Kilde: Miljøstyrelsen (1997b: 114))
De samlede mængder af farligt affald fra den galvaniske branche udgør 6.-7.000 tons
pr. år. Størstedelen af det farlige affald fra den galvaniske branche sendes til
behandling på Kommunekemi. Affald fra affedtning og bejdsning består af metalholdigt
slam, der hovedsageligt deponeres på Kommunkemis kontrollerede deponi, Klintholm. Det
olieholdige slam forbrændes på Kommunekemi.
Med støtte fra Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi er der
udviklet en række renere teknologier, som endnu ikke er blevet udbredt til hele branchen.
Mulighederne for bl.a. at minimere mængden af farligt affald og for at øge
genanvendelsen af det producerede farlige affald udnyttes derfor ikke optimalt33. En implementering af kendte renere teknologier forventes at
kunne reducere den årlige mængde af farligt affald fra branchen med ca. 5.000 tons
(Miljøstyrelsen, 1997b: 28) svarende til en reduktion på 75-85 pct.
Siden 1993 har Miljøstyrelsen støttet et projekt, der skulle vurdere mulighederne for
at oprette en dansk genvindingscentral for galvanisk affald m.v. til at oparbejde affaldet
til anvendelige produkter og kemikalier. I forbindelse med projektet har man bl.a.
foretaget en nærmere undersøgelse af metoderne på nogle tyske anlæg, hvor der allerede
sker en oparbejdning og genvinding af tungmetalholdigt affald fra bl.a. den galvaniske
branche. I 1996 blev man opmærksom på en russisk metode, der i laboratorie- og et par
mindre fuldskala anlæg var i stand til at oparbejde blandet galvanisk slam. Metoden, der
er en forholdsvis traditionel uorganisk proces, er i stand til at adskille de galvaniske
affaldsfraktioner (herunder blandet slam) for derefter at oparbejde dem til salgbare
produkter, hvilket man ikke tidligere anså for at være muligt. I projektet anbefales
det, at man nøjere undersøger mulighederne for at etablere en dansk genvindingscentral
for tungmetalholdigt affald efter den russiske metode34.
Kommunekemi nævnes i den forbindelse som en realistisk placering af centralen på grund
af det eksisterende indsamlingssystem for farligt affald og muligheden for at oparbejde
det tungmetalholdige slam, som hidtil er blevet deponeret på Kommunekemi (Dahl et al.,
1999: 3-7, 16-18, 43).
I forbindelse med en eventuel etablering af en dansk genvindingscentral for galvanisk
affald anbefales det, at skatte- og afgiftssystemet anvendes som en økonomisk løftestang
(Dahl et al., 1999: 22)35.
Det må på baggrund af ovenstående oplysninger vurderes, at en afgift på farligt
affald vil tilskynde til, at nogle af de kendte renere teknologier vil blive implementeret
i den galvaniske branche. Endvidere vil en afgift medføre, at det galvaniske affald i
højere grad bliver sendt til danske oparbejdningsvirksomheder som f.eks. Kemira Miljø
A/S, eller at affaldet eksporteres til oparbejdning eller genvinding i f.eks. Belgien
eller Tyskland fremfor at blive bortskaffet på Kommunekemi. Det er imidlertid vanskeligt
at vurdere effekterne af afgiften på produktionen og eksporten af galvanisk affald, da de
bl.a. vil afhænge af, i hvor høj grad afgiften overvæltes i bortskaffelsespriserne på
Kommunekemi, jf. afsnit 5.3, og af hvor prisfølsom affaldshåndteringen i den galvaniske
branche er. Der er dog ingen tvivl om, at en afgift på farligt affald vil være en
betydelig belastning for virksomhederne i den galvaniske branche, hvis virksomhederne ikke
har mulighed for at undgå afgiften ved at reducere den producerede mængde af farligt
affald eller ved at sende affaldet til genanvendelse36.
Den grafiske branche omfatter ca. 3.000 virksomheder indenfor trykkeri og bogbinderi,
hvoraf hovedparten er små virksomheder med mindre end 10 ansatte.
Affaldsgruppe |
Tons pr. år |
Muligheder for genanvendelse? |
Affald fra fotografiske processer (fremkalder og
fixer) |
Ca. 6.400 |
Ja |
Trykfarver (med og uden rester af organiske
opløsningsmidler) |
Ca. 1.600 |
Ja |
Klude forurenet med opløsningsmidler |
Ca. 1.000 |
Ja |
Kemikalieaffald fra den grafiske branche ialt |
Ca. 9.000 |
|
Tabel 4.2
Kemikalieaffald fra den grafiske branche (Kilde: Miljøstyrelsen (1997b: 123-124))
De samlede årlige affaldsmængder fra branchen omfatter 120.000 tons makulatur, 35.000
tons industriaffald og ca. 9.000 tons farligt affald. Det farlige affald, der udgør
omkring 5 pct. af de samlede affaldsmængder, består hovedsageligt af organiske
opløsningsmidler, tungmetaller, affald fra fotografiske processer og klude forurenet med
organiske opløsningsmidler.
Den årlige produktion af farligt affald forventes at falde til ca. 5.000 tons. Med
støtte fra Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi er der blevet
udviklet renere teknologier til brug i branchen, og der blev i 1997 arbejdet på et
projekt, som bl.a. omfattede etableringen af en landsdækkende indsamlingsordning, så det
kunne blive rentabelt at genanvende affaldsmængderne indenfor branchen.
Til trods for at virksomhederne har pligt til at aflevere affaldet, er det tidligere
blevet skønnet, at 10 pct. af den anvendte mængde af brugt fremkalder ulovligt
bortskaffes i forbindelse med udledningen af fotovirksomhedernes spildevand (Seedorff et
al., 1993: 9).
Sammenlignet med den galvaniske branche vil en afgift på farligt affald omfatte
betydeligt flere virksomheder i den grafiske branche, og det må forventes, at effekterne
af afgiften derfor vil være forholdsvis begrænsede38.
Effekter af en afgift på farligt affald vil endvidere kunne begrænses ved, at
virksomhederne i højere grad anvender de eksisterende muligheder for at genanvende
affaldet.
Spildolie udgør med en årlig produktion på næsten 40.000 tons en af de største
affaldstyper, der er klassificeret som farligt affald. Spildolien, der hovedsageligt
produceres af autoværksteder, transport- og industrivirksomheder, forsvaret og
privatbilister (Miljø- og Energiministeriet, 1999: 220), indsamles af nogle private
spildolieindsamlere40. På grund af de begrænsede mængder
og særlige forhold, der gælder for bortskaffelse af olieaffald fra skibe, er det kun den
landbaserede spildolie, som er beskrevet nærmere i dette afsnit41.

Figur 4.1
Indsamling og bortskaffelse af spildolie i Danmark (Kilde: Miljøstyrelsen (1997b:
110-111))
Spildolie bortskaffes i Danmark udelukkede ved forbrænding på fjernvarmeværkerne,
Kommunekemi og Aalborg Portland. Det er imidlertid muligt at genanvende spildolie, hvilket
i figur 4.1 er angivet ved hjælp af den stiplede pil. På fjernvarmeværkerne forbrændes
der både uraffineret og genraffineret spildolie, mens Kommunekemi udelukkende forbrænder
uraffineret spildolie. Forbrændingen af den uraffinerede spildolie på
fjernvarmeværkerne vurderes at være årsag til en betydelig del af de samlede emissioner
af bly i Danmark, hvorimod emissionen af miljøbelastende stoffer fra forbrændingen af
genraffineret spildolie på fjernvarmeværkerne vurderes at være meget begrænset.
Rensningseffektiviteten for bly i forbindelse med forbrændingen af spildolie på
Kommunekemi vurderes ligeledes at være meget høj.
Som følge af den danske energi- og varmeplanlægning, hvor naturgas og
biogasbrændsler foretrækkes i fjernvarmeproduktionen fremfor spildolie, forventes det,
at anvendelsen af spildolie på fjernvarmeværkerne vil blive reduceret i fremtiden. Fra
1993 til 2000 blev der ydet et tilskud til indsamling af spildolie, der blev nyttiggjort
som brændsel på fjernvarmeværker. Afskaffelsen af refusionen af spildolieafgiften ved
forbrænding af spildolie til fjernvarmeproduktionen med virkning fra juli 2000 synes
således at være i overensstemmelse med ønskerne om en øget genanvendelse af spildolie
eller anvendelse af spildolie som støttebrændsel på Kommunekemi. Det er således muligt
at genanvende spildolien i forbindelse med produktionen af ny smøreolie, som det f.eks.
sker i Tyskland og Frankrig. Det vurderes, at 25.000 tons af den nuværende indsamlede
mængde af smøreolie i Danmark på 30.000 tons kan anvendes til genraffinering. Denne
mængde vil kunne danne grundlag for produktionen af omkring 15.000 - 18.000 tons ny
smøreolie svarende til ca. 20 pct. af det danske forbrug af smøreolier.
De private spildolieindsamlere indsamlede i 1996 ca. 22.500 tons spildolie beregnet som
ren olie, mens Kommunekemi modtog 13.380 tons olieaffald, hvilket svarede til ca. 3.100
tons spildolie beregnet som ren olie (Miljøstyrelsen, 1998). Det vurderes, at de 25.600
tons spildolie beregnet som ren olie, der blev indsamlet, udgjorde 80 pct. af det
beregnede potentiale. Den mængde spildolie, som i 1996 blev behandlet på Kommunekemi,
udgjorde derfor mindre end 10 pct. af de samlede mængder spildolie.
Hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at indføre en afgift på farligt affald i
forhold til bortskaffelsen af spildolie, afhænger af, hvordan afgiften forventes at
fungere i forhold til den eksisterende regulering af olieaffald. Det har imidlertid ikke
været muligt at vurdere betydningen af, at tilskudsordningen til bortskaffelse af
spildolie på fjernvarmeværker er blevet afskaffet og erstattet af en ordning i privat
regi.
I de foregående afsnit 4.2 - 4.4 har der hidtil været fokuseret på effekterne af en
afgift på farligt affald på de primære affaldsproducenter. I dette afsnit er
effekterne af en afgift på de sekundære affaldsproducenter undersøgt nærmere.
Siden 1992 har der været krav om, at røggassen fra affaldsforbrænding skulle renses
for sure gasser. Røggasrensningen foregår enten som en tør/semitør proces, hvor der
tilsættes kalk direkte til røggassen, eller som en våd proces, hvor røggassen vaskes
med vand og en efterfølgende neutralisering og rensning af vaskevandet. Rensningen af de
sure gasser har medført en væsentlig reduktion i luftforureningen fra
affaldsforbrændingsanlæggene, men den har samtidig resulteret i betydelige
affaldsmængder, der udgør et potentielt forureningsproblem for grund- og overfladevand
på grund af udvaskningen af salte og tungmetaller fra de ubehandlede mængder af fast
affald (Flyvbjerg og Hjelmar, 1997: 17).
Affaldsgruppe |
Tons pr. år |
Muligheder for genanvendelse? |
Restprodukter fra røggasrensning på
affaldsforbrændingsanlæg |
Ca. 60.000 |
? |
Tabel 4.3
Farligt affald fra affaldsforbrændingsanlæg (Kilde: Miljøstyrelsen (1997b: 94))
Restprodukterne fra røggasrensningen på affaldsforbrændingsanlæg udgør med en
årlig mængde på ca. 60.000 tons den største affaldstype, som er klassificeret som
farligt affald. Hertil kommer restprodukterne fra røggasrensningen på Kommunekemi og på
specialforbrændingsanlægget Special Waste System (SWS), der ikke er omfattet af
opgørelsen (Miljøstyrelsen, 1997b: 94). I 1997 blev ca. 35.000 tons røggasaffald
deponeret på midlertidige deponier i Danmark, mens ca. 25.000 tons blev eksporteret til
deponier i Norge eller Tyskland (Miljø- og Energiministeriet, 1999: 211).
I forbindelse med vedtagelsen af Handlingsplan for affald og genanvendelse 1993-97
blev det i begyndelsen af 1990'erne vurderet, at det ikke var muligt at genanvende
flyveasken og røggasrensningsprodukterne fra affaldsforbrændingsanlæg. Det blev derfor
besluttet, at der skulle etableres 2-3 permanente deponier til restprodukterne fra
røggasrensningen (Miljøministeriet, 1992: 48).
I forbindelse med et efterfølgende udredningsprojekt for Miljøstyrelsen blev det på
baggrund af en oversigt over metoder til behandling og deponering af faste restprodukter
fra røggasrensning på affaldsforbrændingsanlæg i 1997 anset for sandsynligt, at
væsentlige dele af de producerede mængder også i fremtiden vil blive bortskaffet ved
deponering. Det blev derfor anbefalet, at der som første prioritet blev etableret
behandlingsmetoder, som gør det muligt at deponere restprodukterne miljømæssig
forsvarligt (Flyvbjerg og Hjelmar, 1997: 113-115). Af Affald 21, som er regeringens
affaldsplan for 1998-2004, fremgår det, at der efterfølgende er blevet taget initiativ
til at etablere 3 landsdækkende deponier for stabiliserede røggasreningsprodukter for at
sikre egnede anlæg til bortskaffelse af affaldet i Danmark (Miljø- og Energiministeriet,
1999: 212).
Ifølge Flyvbjerg og Hjelmar (1997: 113) findes der en række metoder til at oparbejde
og genanvende restprodukter fra røggasrensningen på affaldsforbrændingsanlæg, men
selvom de fleste af processerne anses for at være teknisk gennemførlige, eksisterer der
ingen eller kun meget få erfaringer med processerne i fuldskala. Processerne vurderes
endvidere ikke at være økonomisk attraktive, hvilket imidlertid kan ændre sig som
følge af f.eks. en bevidst økonomisk styring ved hjælp af afgifter eller konkrete
tekniske fremskridt.
Ifølge Miljøstyrelsen (1997b: 96) bør der arbejdes for, at alle restprodukterne
nyttiggøres, hvis forskellige forsøg med nyttiggørelse af restprodukterne viser, at det
er teknisk og økonomisk realistisk. Endvidere vil oprettelsen af en dansk
genvindingscentral for galvanisk affald m.v., der er omtalt i afsnit 4.2, måske på
længere sigt kunne omfatte andet tungmetalholdigt affald som f.eks.
røggasreningsprodukter (Dahl et al., 1999: 42).
Røggasrensningen på affaldsforbrændingsanlæg er allerede delvist omfattet af
affaldsafgiften, idet grundlaget for afgiften med virkning fra 1. januar 1997 blev udvidet
til også at omfatte kalk, der tilføres forbrændingsanlæg til røggasrensning ved
affaldsforbrænding42. Formålet var at sikre, at kalk til
røggasrensning er afgiftsneutral, idet afgiften refunderes, når kalken, der bliver
bundet i restprodukterne fra røggasrensningen, fraføres forbrændingsanlægget som
affald. Da restproduktet er klassificeret som farligt affald, betales der ikke afgift,
når restproduktet efterfølgende sendes til behandling eller deponering.
Ved hjælp af en behandling af røggasrensningsprodukterne er det i princippet teknisk
muligt at udskille restprodukterne i tungmetalfrie og tungmetalholdige fraktioner,
hvorefter de genanvendelige dele sendes til genanvendelse, mens der sker en stabilisering
af tungmetaller og salte i de tungmetalholdige produkter, der ikke kan genanvendes.
En afgift på restprodukterne fra røggasrensningen på affaldsforbrændingsanlæg vil
give anlæggene et incitament til at reducere mængden af restprodukter, og til at
forstærke indsatsen for at kunne genanvende de restprodukter, der produceres, idet
afgiften vil ændre på, hvor økonomisk rentable de forskellige behandlingsmetoder er. Da
affaldsforbrændingsanlæggene (ekskl. Kommunekemi) er underlagt hvile-i-sig-selv
princippet, vil anlæggene kunne overvælte omkostningerne til affaldsafgiften på
affaldsproducenterne.
Selvom de forskellige affaldstyper i dette kapitel er klassificeret som farligt affald,
er der, som det fremgår af de forskellige afsnit, tale om vidt forskellige
problemstillinger i forbindelse med en forhåndsvurdering af effekterne af en afgift på
bortskaffelsen af affaldet.
I de galvaniske og grafiske brancher produceres der betydelige mængder af farligt
affald. I den galvaniske branche produceres der årligt 6.-7.000 tons farligt affald, mens
der i den grafiske branche årligt produceres ca. 9.000 tons farligt affald. Den største
forskel er imidlertid, at hvor det farlige affald i den galvaniske branche produceres af
omkring 120 virksomheder, produceres de lidt større mængder af farligt affald i den
grafiske branche af ca. 3.000 virksomheder. I Miljøstyrelsens debatoplæg om Erhvervsaffald
og udvalgte affaldsstrømme er begge brancher nævnt som eksempler på, hvor det er
nødvendigt, at der gøres en særlig indsats for at udbrede renere teknologier i små og
mellemstore virksomheder for at nedbringe den samlede mængde af farligt affald, og for at
etablere særlige indsamlinger og særskilt behandling af det farlige affald, hvis der
skal etableres en genanvendelse af affaldet (Miljøstyrelsen, 1997b: 20, 115 og 123).
Bortset fra den galvaniske branche vil omkostningsbelastningen ved en afgift på
farligt affald være begrænset i de fleste brancher. Det er imidlertid vanskeligt at
vurdere effekterne af en afgift på produktionen og bortskaffelsen af farligt affald i de
forskellige brancher mere præcist, da de bl.a. vil afhænge af, i hvor høj grad afgiften
overvæltes i bortskaffelsespriserne på Kommunekemi, og af hvor prisfølsom
affaldshåndteringen er i de forskellige brancher.

30 115.000 tons/268.821 tons = 43 pct., jf. tabel 3.1.
[Tilbage]
31 Oplysningerne i dette afsnit stammer, hvor ikke andet er
nævnt, fra Miljøstyrelsen (1997b: 114-121). [Tilbage]
32 "Ud over Kommunekemi er der tre andre
afleveringsmetoder, som branchen anvender i betydeligt omfang. Kasserede bejdsebade med
jern afleveres til oparbejdning af fældningskemikalier hos Kemira Miljø i Esbjerg. Nogle
varmforzinkere afleverer kasserede bejdsebade og aftrækssyrer til oparbejdning i
Tyskland. Flere printvirksomheder returnerer kasserede kobberætsebade til leverandøren,
der får dem oparbejdet i Belgien eller Tyskland" (Dahl et al., 1999: 34).
[Tilbage]
33 Mulighederne for at forbedre miljøforholdene i branchen
ved hjælp af renere teknologiløsninger er beskrevet indgående i en række publikationer
fra Miljøstyrelsen. Alene fra 1986 til 1992 blev der udarbejdet 6 miljøprojekter og 6
arbejdsrapporter, der dokumenterer, at renere teknologiløsningerne er til stede (Dahl et
al., 1999: 12). [Tilbage]
34 Ifølge Dahl et al. (1999: 40) er der med støtte
fra bl.a. Miljøstyrelsen igangsat et projekt i Kaliningrad, hvor der skal etableres en
lille genvindingscentral for galvanisk affald til behandling af 100 tons galvanisk affald
pr. år efter den russiske metode. Centralen forventes at blive taget i brug i sommeren
1999. [Tilbage]
35 "Det er således klart, at økonomien i et centralt
anlæg skal skabes ved at håndtere metaller og kemikalier med markedsværdi samt
non-værdi affald, hvor skatte- og afgiftssystemet skal bruges som økonomisk
løftestang" (Dahl et al., 1999: 22). [Tilbage]
36 Den gennemsnitlige omkostningsbelastning ved en afgift
på farligt affald vil være på omkring 18.500 kr. pr. år. (5.900 tons * 375
kr./tons)/120 virksomheder). Som det fremgår af afsnittet, foretager nogle enkelte
virksomheder størstedelen af produktionen af f.eks. forzinkede emner, og det må derfor
alt andet lige forventes, at omkostningsbelastningen ved en afgift på farligt affald vil
være fordelt på samme måde. [Tilbage]
37 Oplysningerne i dette afsnit stammer, hvor ikke andet er
nævnt, fra Miljøstyrelsen (1997b: 122-129). [Tilbage]
38 Den gennemsnitlige omkostningsbelastning ved en afgift
på farligt affald vil være på omkring 1.000 kr. pr. år (9.000 tons * 375 kr./tons
(eller 330 kr. pr. tons)/3.000 virksomheder). [Tilbage]
39 Oplysningerne i dette afsnit stammer, hvor ikke andet er
nævnt, fra Miljøstyrelsen (1997b: 29 og 110-113). [Tilbage]
40 Dansk Olie Genbrug A/S, står for 80 pct. af de
indsamlede mængder af genanvendelig spildolie i Danmark, mens de resterende 20 pct.
indsamles af Gunnar Lund Olieservice A/S. [Tilbage]
41 Det vurderes, at der årligt indsamles omkring 3.500
tons olieaffald fra skibe (Miljøstyrelsen, 1997b: 111). [Tilbage]
42 Kalk, der tilføres forbrændingsanlæg til
røggasrensning ved affaldsforbrænding, blev med virkning fra 1. januar 1997 omfattet af
affaldsafgiften (lov nr. 1224 af 27. december 1996). [Tilbage]
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|