Alle disse punkter vil sandsynligvis ikke kunne opfyldes, men det må efterfølgende vurderes, hvilke der skal vægtes højest afhængig af, hvilke mulige stoffer der findes frem til. Et ideelt sporstof har samme flygtighed og samme sorptionskoefficient som den forureningskomponent, der undersøges, hvis det er bevægelsen i undergrunden, der ønskes belyst. Hvis det er tilstedeværelse eller ej af et specifikt produkt, kan det være andre krav, der stilles. 4.1.2 Typer af sporstofferOverordnet kan der være en mulighed for at anvende et tidligere anvendt additiv, såfremt man kan se forskel på de to tilsætninger. Er additivet kun anvendt uden for Danmark, vil det være acceptabelt. Endvidere kan man overveje stoffer, som er brugt for lang tid siden, og hvor man med sikkerhed analyseteknisk kan se forskel på resterne af "det gamle tilsætningsstof" og det nye. At et additiv ikke længere bliver anvendt kan enten skyldes:
Det vil sandsynligvis være bedst at søge et eventuelt sporstof indenfor gruppe b). Imidlertid vil det ved tilsætning af et sporstof sandsynligvis være muligt at tilsætte langt mindre mængder sammenlignet med de størrelsesordner, hvori additiverne normalt tilsættes, da sporstoffet ikke skal have en effekt på forbrændingen, hvilket vil sænke en eventuel miljø- eller sundhedsbelastning. For et tidligere anvendt additiv foreligger der allerede erfaringsgrundlag for effekter på forbrændingsmotoren, hvorfor det vil være lettere at overbevise industrien om dets anvendelighed (og eventuelt også om de miljømæssige konsekvenser). 4.2 Alkoholer og EthereAlkoholer er en bestanddel eller tilsættes sammen med eventuelle stabilisatorer på nuværende tidspunkt. En alkohol vil være mulig, hvis det enten er stofspecifikt (ikke allerede indgår i olieprodukterne) eller mærket ved farvning eller radioaktivitet (se afsnit 4.3 og 4.4). Der bliver i forvejen anvendt flere forskellige ethere som additiver til benzin og diesel (se bilag B og D). Stofferne er forholdsvis stabile og vil sandsynligvis dekomponere ved forbrænding. Der kan imidlertid muligvis være nogle miljø- og sundhedsmæssige problemer forbundet med disse, hvilket skal vurderes. Andre ethere end MTBE er kun i mindre omfang blevet anvendt og undersøgt. Imidlertid tyder foreløbige undersøgelser på, at de har lignende men ikke identiske kemiske og hydrogeologiske karakteristika (US-EPA 1999: Conclusion from Blue Ribbon panel). Undersøgelser har vist, at ethere generelt ikke sænker motorens ydekraft (EPA 1995). Miljømæssigt er der problemer med stoffernes potentielle ringe nedbrydelighed, og at en del af dem afgiver en smag ved meget lave koncentrationer. Det sidste er nok det væsentligste problem ved f.eks. MTBE. Det udelukker dog ikke, at andre ethere kan udgøre potentielle muligheder som sporstof. Tabel 4.1.
Desuden skal man, hvis en ether eller alkohol foreslås, have reguleringen af kvaliteten af benzin og dieselolie i baghovedet. Dansk og europæisk lovgivning har opstillet grænseværdier for benzins og dieselolies indhold af oxygenater og benzins damptryk (se bilag A med den danske bekendtgørelses kvalitetskrav til benzin og dieselolie). 4.3 Farvestoffer4.3.1 Azo- og anthaquinon farvestofferDer anvendes i forvejen farvestoffer (bl.a. anthraquinon- og azoforbindelser) i benzin og diesel for at kunne skelne mellem produkterne. Specifikt hvilke farvestoffer der allerede anvendes i Danmark og EU, har det ikke været muligt at fremskaffe på den korte tid til dette projekt. Men de få, der har kunnet identificeres, ser ud til at være af solvent typen (dvs. lavt vandopløselige men let olieopløselige). I EU blev der med Rådsdirektiv 95/50/EC givet mulighed for indførelse af et standard mærkningssystem ("Euromarker") for hele EU. Det skulle primært dække fyringsolie, som er lavere beskattet end diesel til køretøjer. Dette beskatningsmærke skulle bestå af et kemisk sporstof, som med en simpel test kunne detekteres med et reagens på stedet ("roadside test"). Derudover skulle et farvestof anvendes for at give en umiddelbar synlig indikation af, at brændstoffet var beskattet til anden anvendelse. Et system med Solvent Yellow 124 blev udpeget som det sporstof, der bedst opfyldte de opstillede kriterier. Den anbefalede koncentration var op til 6 ppm i brændstoffet. Generel accept af systemet faldt dog på argumenter fra to medlemslande. England mente, at stoffet kunne fjernes fra brændstoffet, og Danmark havde bemærkninger til sundhed og sikkerhed for azofarvestoffet (CSTEE 1999). I 1997 var der overvejelser i Danmark om tilsætning af Solvent Yellow 124 og dialkylaminoanthraquinon til afgiftsfri diesel og fyringsolie. Disse overvejelser i form af spørgsmål i Folketinget til skatte- og miljøministeren er vedlagt som bilag E og viser, at man på daværende tidspunkt ikke havde betænkeligheder med de nævnte stoffer, selv om substitution af Solvent Yellow 124 anbefales fra Miljøstyrelsen, hvis/når det er muligt. Tilsætning af farvestof er i Danmark tidligere anvendt i traktorbenzin (blåt farvestof). Farvningen af benzin ophørte sammen med afgiftsfritagelsen (Skatteministeriet 1996). Skatteministeriet fastsætter i øvrigt regler om farvning af mineralolieprodukter og eventuelle kontrolforanstaltninger (Skatteministeriet 1998). I 1993 indførte Sverige et mærkningssystem i dieselolie til arbejdsmaskiner og fyringsolie ("Grön diesel") bestående af gult og blåt farvestof: Solvent Yellow 124, Solvent Blue 79 og Solvent Blue 98. EU's videnskabelige komite CSTEE har vurderet de undersøgelser, der blev udført efter klager over den nye diesel. Komiteen konkluderede, at det mærkede produkt næppe var mere toksiske end det umærkede. Komiteen fremførte dog samtidig, at dokumentations-materialet var mangelfuldt for et stof, der kunne forventes anvendt i store mængder ved en eventuel tilsætning til brændstof (CSTEE 1999). I Tyskland anvendes i mineralolieprodukter Solvent Red 215 og et farvestof analogt med Solvent Red 19 sammensat af to stoffer: N-(2-ethylhexyl)-1-[[2-methyl-4-[(2-methylphenyl)azo]-phenyl]-azo]-naphthalen-1-amin og 1-[[2-methyl-4[(2-methylphenyl)-azo]-phenyl]-azo]-N-tridecylnaphthalen-2-amin (se tabel 4.2 nedenfor med molekylstrukturer). Anvendelsen af farveadditiv sker af beskatningstekniske årsager. Tabel 4.2 Se her! I England kræves mærkning af fyringsolie og erhvervsmæssige brændstoffer, som kan anvendes til kørsel på vej ("road fuels") enten alene (diesel) eller sammen med andre brændstoffer (f.eks. petroleum) for at undgå misbrug af lavere beskattede brændstoffer til visse anvendelsesområder (HMCE 1998):
I en note (HMCE 1998) bemærker de engelske skattemyndigheder, at selv om 4-[N-ethyl-2-(1-isobutoxyethoxy)-ethylamino]-azobenzen er angivet som mærkningsstof, anbefales i stedet at bruge de angivne alternativer (quinizarin og coumarin). I England er der erfaring for, at det foreskrevne farvestof quinizarin og markør coumarin kan erkendes, selv om andre additiver inkl. farvestoffer er tilsat (Bilag F indeholder figurer af molekylstrukturer af quinizarin og coumarin). I Amerika anvendes Solvent Red 164 som rødt farvestof tilsat brændstof til anvendelse som fyringsolie eller lavere beskattede anvendelser af diesel (CFR 2000). I Amerika har det siden 1993 været et lovkrav, at brændstof, som ikke opfylder US-EPA krav til indhold af svovl og cetan indeks og derfor er pålagt restriktioner for anvendelsen, skal være synligt mærket med blå farve (Baluch 1996). US-EPA forlangte oprindeligt "synlig tilstedeværelse af rødt farvestof" til identifikation af diesel med højt indhold af svovl til visse anvendelser. Den ønskede koncentration var mindre end 0,75 pound/1000 bbl (ptb) svarende til ca. 2 mg/l af et fast farvestof Solvent Red 26 som standard. Som regel bliver diesel dog farvet med flydende koncentrat af Solvent Red 164, som er mere opløselig i olieprodukter (Chevron 1998). Tabel 4.3.
Det bør bemærkes, at importerede olieprodukter kan være farvet med azofarvestoffer eller andre farvestoffer, og at dette skal undersøges inden et eventuelt valg. De koncentrationer af farvestoffer, der anvendes i andre lande, ligger som minimum på 1-6 mg/l, men disse koncentrationer lægger som regel op til visuel inspektion eller kontrol med simple analyser på stedet. Ved anvendelse som sporstof vil det ikke være nødvendigt at benytte så høje koncentrationer, at en farve træder frem. På grund af stoffernes absorptionsspektrer er det muligt analyseteknisk at identificere farvestof selv ved koncentrationer, der ikke er synlige for det blotte øje. Anvendelsen af et specifikt farvestof vil derfor være en potentiel mulighed. Stoffernes opløselighed i organiske opløsningsmidler og i lav opløselighed i vand betyder, at stofferne vil følge olieproduktet ved eventuelt udslip. Anvendes markeringsfarvestoffet sammen med andre farvestoffer, kan det potentielt anvendes ved så lave koncentrationer, at det ikke påvirker anden farvetilsætning, hvis det specifikt kan adskilles. Synlighed er ikke nødvendig for anvendelsen som sporstof (markør, røbestof). Det ønskede farvestof skal have en god stabilitet overfor de øvrige bestanddele i olieproduktet (komponenter, additiver og vand). Eksponeringen ved tilsætning er minimal, hvis farvestoffet er flydende og kan holdes i lukkede systemer sammen med de øvrige ingredienser. Tilsætningen kan foretages "in-line" i tilførsels- eller fraførselsrørledninger ved olieterminalerne, eller ved tankning fra producent til skib, jernbane eller tankvogn med mekanisk injektion. Det må frarådes, at tilsætning sker ved levering fra tankvogn for at undgå mulighed for kontakt og spredning af det koncentrerede sporstof. Erfaringerne fra tilsætning af andre additiver kan anvendes, og tilsætning kan ske efter samme retningslinier. 4.3.2 Fluorescerende farvestofferAnvendelsen af fluorescerende farvestoffer kunne også anses for en mulighed. Fluorescerende farvestoffer var tidligere almindelige i smøreolier og gav den karakteristiske fluorescerende grønne farve. Farvestoffer af coumarin (CAS nr. 91-64-5) er intense grøn-gule farvestoffer. De vigtigste fluorescerende farver er derivater af 7-dialkylaminocoumarin med en heterocyclisk molekyle i 3-positionen (jf. figuren til venstre, hvor R1 angiver position for heterocyclisk molekyle). Fluorescerende farvestoffer anvendes med fordel i undersøgelser af grundvandsstrømme og udbredelse af f.eks. olieforureninger i undergrunden (Field og Mushrush 1994). De fleste fluorescerende farvestoffer er komplicerede kemiske molekyler og kan indeholde forbindelser, som det kan være uheldigt at forøge udbredelsen af (f.eks. sulfonater, fosfor- og bromerede forbindelser). Ændringer af molekylstrukturen er dog en potentiel mulighed. Hvis for eksempel Disperse Yellow 105 (CAS nr.: 14121-47-2), som bruges til at give polyester en intens gul farve og produceres ved at reagere benzo(k,l)-thioxanthene-3,4-carboxyl anhydrid med aminomethoxypropane, i stedet for sidstnævnte bruger stearylamin, fås et stof som er særdeles egnet til farvning af mineralolier: Strukturen minder om et andet fluorescerende farvestof, som er et derivat af anthraquinon, der også er egnet til farvning af fedt og olier: Fluorol 242 Prisen for fluorescerende farvestoffer er højere end for azo- og anthraquinon-farvestoffer, hvilket kan betyde, at de må anses for at være for dyre til denne anvendelse. Tabel 4.4
|
kunstige radioisotoper | |
naturlige radioisotoper | |
stabile-aktiverbare radioisotoper |
De fleste kunstige isotoper er radioaktive stoffer, som frembringes ved bestråling af naturlige molekyler. Disse vil så ved henfald (afgivelse af stråling) vende tilbage til deres oprindelige tilstand med en kendt halveringstid. Detekterbarheden vil ikke være afhængig af det fysiske miljø. På grund af afgivelse af stråling, især gamma-stråling, som er stærkt penetrerende, kan sporstoffet detekteres på afstand og uden at nedbryde materialet. Kun et lille antal atomer er nødvendig til en kvalitativ analyse. De radioaktive sporstoffer vil derfor kunne tilsættes i betydelig lavere mængder sammenlignet med stoffer, der skal analyseres ved konventionelle analysemetoder. Endvidere er analysemetoden betydeligt mere enkel, da man blot kan måle radioaktivitetens tilstedeværelse eller ej.
Kravet til et radioaktivt stof vil være en halveringstid (T1/2) på 3-5 år. Kravet til stoffernes halveringstid begrænser antallet af mulige radioaktive stoffer. De mest oplagte stoffer vil være radioaktive forbindelser af N, S og eventuelt I, Br og Cl, men ingen af disse har isotoper med egnede halveringstider. T1/2-værdierne er generelt for lave (timer til dage). C-14 ville også være oplagt, men en halveringstid på 5700 år er uacceptabel.
Af radioaktive stoffer, der overhovedet kan komme i betragtning til at indgå i et sporstof, er følgende med deres halveringstider nævnt i tabel 4.5 (Browne and Firestone 1986).
Tabel 4.5
Halveringstider for radioaktive stoffer (Browne and Firestone 1986)
Metal |
Isotop |
Halveringstid |
Natrium |
Na-22 |
2,6 år |
Jern |
Fe-55 |
2,7 år |
Kobolt |
Co-60 |
5,3 år |
Rhidium |
Rh-102 |
2,9 år |
Cadmium |
Cd-109 |
1,3 år |
Cæsium |
Cs-134 |
2,1 år |
Alle de i tabel 4.5 nævnte isotoper er gamma-emittere. Der er ikke taget hensyn til, hvor
lettilgængelige disse stoffer er og dermed heller ikke prisen, eller om de kan
skaffes i tilstrækkelige mængder.
Alternativt er det muligt at anvende 13C-mærket stof, som ikke er radioaktivt. 13C er naturligt forekommende og udgør ca. 1% af total karbon. Dette vil imidlertid kræve, at analyserne foretages ved LC (Liquid scintillation Counter)- eller GC-MS for identifikation.
Et radioaktivt stof vil kunne anvendes i meget små koncentrationer. Det kan imidlertid være problematisk at anvende radioaktivt mærkede stoffer, idet der kan forudses en generel modvilje ved anvendelse af radioaktive stoffer.
Et interessant alternativ kunne være anvendelsen af deuterium, som er en stabil ikke-radioaktiv isotop, 2H eller D. Sporstoffet kunne kobles direkte ind i brændstoffet i en kulbrinteforbindelse. Det deuteriumbærende kulbrinte ville opføre sig som og have de samme egenskaber som det oprindelige molekyle, men sporstoffets tilstedeværelsen i en mængde over normale niveauer ville afsløre tilsætningen (Bezer, pers.komm).
Naturlige radioisotoper er isotoper i miljøet, som er opstået ved den naturlige skabelsesproces, ved kosmiske baggrundsstråling eller fra menneskets aktiviteter (f.eks. nedfald fra atombombeprøvesprængninger og emissioner fra kernekraftværker). Da baggrunden for disse isotopers tilstedeværelse kan være uforudsigelig, indgår de ikke som potentielle muligheder.
Stabil-aktiverbare radioisotoper er isotoper, der efter anbringelse i materialet, senere kan indsamles, bestråles (oftest med neutroner) for at gøre dem radioaktive og derefter måles som de andre radioaktive sporstoffer. En betingelse er, at det udpegede atomelement kan anslås (exciteres) ved bestråling til en radioisotop, der har en detekterbar stråling. Sporstoffets isotop skal have en passende kort halveringstid, så der ikke opstår et sundheds- eller affaldsproblem. Sporstoffet aktiveres normalt ved bestråling med termiske neutroner i en kernereaktor, hvilket kan være en begrænsende analyseteknisk og/eller økonomisk faktor med mindre bestrålingen kan udføres i småskala.
To typer isotoper kan være mulige til anvendelsen. En beriget stabil isotop er et element, der allerede er tilstede i brændstoffet, eller et naturligt sporstof, der er en bestanddel af brændstoffet, hvis det opfylder de ønskede betingelser:
Den radioaktive isotop dannet ved bestrålingen skal have en halveringstid i dage eller mindre og skal udsende detekterbare stråling, helst gamma-stråler. Det ideelle stabile sporstof skal opføre sig som det materiale, den befinder sig i, hvilket er lettest, hvis det allerede er tilstede som sporelement (jf. f.eks. bilag C). Hvis ikke et af de allerede tilstedeværende sporelementer kan anvendes, skal sporstoffet kunne fremskaffes kommercielt i tilstrækkeligt omfang og til en acceptabel pris. Det sidste kan være nødvendigt for at kunne skelne mellem f.eks. "nyt" og "gammelt" brændstof. Det stabile sporstof må ikke være toksisk i de anvendte mængder.
Eksempler på stabil-reaktiverbare sporstoffer, der kunne være mulige anvendelige markører, er angivet i tabel 4.6.
Fordelene ved stabil-aktiverbare radioisotoper er, at der ikke tilføres nogen radioaktivitet til brændstoffet, og der er ingen problemer med håndtering af radioaktive stoffer under anvendelse eller prøvetagning.
Ulemperne er, at det tager længere tid at få analyseret prøverne med mindre, der kan udvikles et fast "on-line" system. Muligheden af røntgenfluorescence i stedet for neutronbestråling til aktivering af sporstoffet bør undersøges. Stabil-aktiverbare sporstoffer er som regel kostbare. Analyseproceduren er også dyr og kræver adgang til kernereaktor.
Tabel 4.61
Eksempler på stabil-aktiverbare sporstoffer, som ikke indgår i Bilag C. Alle er
gamma emittere
Element |
Sporstof |
Aktiveret isotop |
Halveringstid |
Germanium |
|
|
11,2 tim. |
Palladium |
|
|
13,5 tim. |
Indium |
|
|
54,0 min. |
Lanthanum |
|
|
40,2 tim. |
Samarium |
|
|
23,5 min. |
En del metaller optræder allerede i råolien i små koncentrationer, hvoraf noget kan genfindes i de færdige produkter. I en ældre undersøgelse af sporstoffer i benzin er angivet en del metaller (Bilag C).
Nogle få organometaller tilsættes som additiv f.eks. bly i benzin. Denne tilsætning er dog under udfasning i de fleste lande. Det betyder dog, at man har en del erfaringer med tilsætning af organometaller og deres effekt.
En potentiel mulighed kunne være at tilsætte en organometal, som var kendt at være inert overfor miljø og sundhed f.eks. thallium, kobolt el.lign.
Det vil dog være væsentligt, om metallet allerede eksisterer i miljøet af hensyn til genkendelse samt koncentration. Da der er tale om lave sporstof-koncentrationer, skal stoffet ikke allerede være til stede i undergrunden. Problemet ville kunne omgås ved en radioaktiv mærkning. Radioaktiv mærkning eller isotopanvendelse kan dog være problematisk af andre årsager (jf. afsnit 4.4).
Anvendelse af stoffer, som ikke forekommer eller dannes naturligt i miljøet, er også en mulighed. Der kan dog være problemer med miljøvenlighed og nedbrydning, skæbne, giftighed osv. skal nødvendigvis være undersøgt. Selv om det påtænkte stof eventuelt kan have andre anvendelser, vil sporstoffet være lettere at detektere, hvis det ikke forekommer i stoffer, der kan forventes på samme steder.
Styren kunne være et eksempel på et ikke naturligt forekommende stof, der ikke tilsættes benzin allerede, og hvis egenskaber er sammenlignelige med de stoffer, der anvendes i benzin. Styren nedbrydes dog relativt hurtigt med 80-98% nedbrudt på 16 uger og forekommer som nedbrydningsprodukt i bilers udstødningsgas.
Anvendelsen af specifikke isomere (eller ændring af eksisterende isomeri-forhold) kunne være en mulighed. Det ville dog kræve en væsentlig analyse af et uoverskueligt antal olieprodukter, hvis en allerede eksisterende oliebestanddel skulle anvendes.
5.1 | Konklusioner |
5.2 | Forslag til videre arbejde |
I det følgende er anført de konklusioner, der kan drages på baggrund af det korte
indledende arbejde med udpegning af mulige sporstoffer, som kan tilsættes benzin, diesel
og fyringsolie med henblik på at kunne identificere tidspunkt for forurening med disse
produkter.
Ud fra gennemgangen af de tre olieprodukter og deres bestanddele må det antages, at der kan vælges et sporstof som tilsætning til benzin og et som tilsætning til diesel og fyringsolie, såfremt man ikke kan finde et sporstof, der kan tilsættes alle tre produkter. Dette begrundes i, at fysisk/kemiske egenskaber og typen af tilsætningsstoffer for diesel og fyringsolie er meget lig hinanden og noget forskellige fra benzin.
Ved litteraturgennemgangen, der har omfattet en søgning i relevante databaser og kontakt til udvalgte videncentre, er der søgt efter oplysninger om sporstoftilsætninger som styringsredskab ved kontrol/beskatning. Der er kun fundet få oplysninger, som går på anvendelse af farvestoffer. Andre stoftyper er ikke nævnt.
I nærværende projekt er tilsætning af radioaktivt mærkede stoffer, svarende til stoffer, der findes i olieprodukterne i forvejen, blevet overvejet. Denne type er fordelagtig ved, at den kan tilsættes i en meget lille mængde og stadig detekteres med stor sikkerhed. Det er dog valgt ikke at gå videre med denne stoftype, da der forudses en række økonomiske forhindringer og en generel modvilje ved anvendelse af radioaktive stoffer. En anvendelse af en ikke-radioaktiv isotop som deuterium kunne dog undersøges nærmere.
En stofgruppe som alkoholer og ethere er almindeligt anvendt som tilsæt-ningsstoffer, og repræsentanter for denne type er blevet overvejet. Det anses ikke umiddelbart for muligt at finde et egnet sporstof blandt denne type stoffer, da tilsætningen i dag varierer meget både med hensyn til specifikke stoffer og mængde, og dette må også antages at gælde i fremtiden. En større viden om, hvilke stoffer fra denne gruppe der har været eller bliver anvendt og i hvilke mængder, vil måske kunne give mulighed for udpegning af et egnet sporstof.
Stoffer, der ikke forekommer naturligt, men som ligner de tilsætningsstoffer, der findes i olieprodukter, er blevet overvejet. Inden for projektets rammer har det kun været muligt at vurdere styren, som et muligt sporstof. Stoffet er almindeligt anvendt i mange sammenhænge, og omkostningerne ved anvendelse må derfor anses for acceptable. Rent analyseteknisk er stoffet egnet, men da stoffet nedbrydes/omdannes i løbet af få måneder til stoffer, der allerede naturligt findes i olieprodukter, er styren uegnet som sporstof.
På baggrund af den indledende vurdering må det derfor konkluderes, at udpegning af et farvestof vil være det mest velegnede. Der findes tilsætninger af farvestoffer til benzin og andre olieprodukter i dag. Man benytter sig mest af azofarvestoffer. Da denne type stoffer allerede anvendes, må de antages ikke at udgøre et teknisk problem. Økonomisk anses det ligeledes for acceptabelt at anvende disse stoffer. Ud fra en analysemæssig vinkel vil de være mulige at detektere i meget små mængder. Visse af azo-farvestofferne, der anvendes i dag, er miljømæssigt betænkelige, men der findes farvestoffer, som må antages også miljømæssigt at være acceptable.
På baggrund af de konklusioner, det har været muligt at nå frem til inden for projektets rammer, anbefales det at gå videre med:
Punkt 1 bør omfatte en egentlig identifikation af de i dag anvendte farvestoffer og fastlæggelse af tilsatte mængder.
Andre farvestoffer af samme type, end de i dag anvendte, bør undersøges nærmere med hensyn til økotoksiske egenskaber, nedbrydelighed samt relevante fysisk/kemiske data, med henblik på at udpege nogle få relevante stoffer, hvis miljømæssige belastning er acceptabel.
Forhold omkring håndtering af stoffet samt påvirkning af mennesker og dyr skal vurderes for de udpegede stoffer.
En sikker detektionsgrænse i jord og grundvand bør fastlægges med henblik på at identificere, hvilke mængder der som minimum skal tilsættes.
De økonomiske forhold bør ligeledes afklares, når et eller flere specifikke stoffer er identificeret som brugbare, både for selve tilsætningen og håndteringen på raffinaderi og terminal og for analyse af stoffet i en forureningsundersøgelse.
Sideløbende med ovenstående bør overvejes, om det er muligt at udpege andre ikke naturligt forekommende stoffer, der ligner de i dag anvendte sporstoffer. Det anbefales, at en sådan indsats sker i samarbejde med olieindustrien. Flere firmaer i og udenfor olieindustrien arbejder fortløbende på udviklingen af sporstoffer til forskellige formål. Der er flere interessante firmaer, der er blevet kontaktet, f.eks. BASF, Chevron, John Hogg Co og Morton International. Problemet lige nu er at mange af deres potentielle produkter endnu ikke er undersøgt tilstrækkeligt eller er konfidentielle.
Andersen L (1994): Deponering af lettere forurenet jord. 1. Vurdering af olie og benzinforurenet jord. Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen, nr. 48, 1994. Miljøstyrelsen.
Baluch SJ (1996): Revenue enhancement through increased motor fuel tax enforcement. Presentation at the annual meeting of the Transportation Research Board, Washington DC 1996. US Department of Transportation, Federal Highway Administration. (www.fhwa.dot.gov/policy/taxpaper.html)
Bezer, Mary, John Hogg Co. UK, personlig kommunikation, jan-mai 2001.
Browne E and Firestone RB (1986): Table of radioactive isotopes, Ed. Shirley, V.S., John Wilely & Sons, New York.
CFR (2000): Regulation of fuels and fuel additives. Code of Federal regulation, Title 40 chapter 1, part 80. US-EPA, Washington DC.
Chevron (1998): Diesel fuels. Technical Review FTR-2. Chevron Products Co.
Christensen LB, Arvin EV, Jensen B (1987): Olieprodukters opløselighed i grundvand. Rapport til Miljøstyrelsen. LtH, DTH.
CSTEE (1999): Opinion of the Scientific Committee on Toxicity, Ecotoxicity and the Environment (CSTEE) on Selection of a Community-wide mineral oils marking system ("Euromarker"): Safety of the preferred candidate, adopted at the 11th CSTEE plenary meeting on 28 September 1999.
EPA (1995): Is reformulated gasoline a "new" gasoline?, EPA 420-F-95-007, Environmental Protection Agency, Washington, USA.
EPA (1999): Conclusions from The Blue Ribbon Panel, USA. (www.epa.gov/otaq/consumer/fuels/oxypanel/blueribb.htm)
EU (1985): Council Directive 85/536/EEC of 5 December 1985 relating to crude-oil savings through the use of substitute fuel components in petrol. Official Journal L 334, 12.12.1985, p. 20
EU (1998): Directive 98/70/EC of the European Parliament and of the Council of 13 October 1998 relating to the quality of petrol and diesel fuels and amending Council Directive 93/12/EEC. Official Journal L350, 28/12/1998, p. 58-68.
EU (2000): Commission Directive 2000/71/EC of 7 November 2000 to adapt the measuring methods as laid down in annexes I, II, III, and IV to Directive 98/70/EC of the European Parliament and of the Council to technical progress as foreseen in article 10 of that directive. Official Journal L287, 14/11/2000, p. 46-50.
Fabri J, Dabelstein W, Reglitzky A (1990): Motor fuels. Ullmann's Encyclopedia of industrial Chemistry. 5th ed. Vol. A16: 719-753.
Field MS, Mushrush G (1994): Fluorescein fluorescence intensity in the presence of gasoline-contaminated water. J. Environ. Sys. 23(4): 331-336.
Gibbs LM (1989): Additives boost gasoline quality, Oil & Gas Journal, 60-63.
Gustavsson I (2001): Shell Rafffinaderi, Göteborg, Personlig kommunikation.
HMCE (1998): Notice 179. Mineral (hydrocarbon) oils: Duty and VAT. Warehousing and related procedures. Her Majestys Customs and Excise, November 1998. (www.hmce.gov.uk/notices/179.htm)
Irion WW, Neuwirth OS (1991): Oil, oil refining. Ullmann's Encyclopedia of industrial Chemistry. 5th ed. Vol. A18: 52-99.
Jungers RH, Lee RE, Lehmden DJ v (1975): The EPA national fuels surveillance network. I. Trace constituents in gasoline and commercial fuel additives. Environ. Health Perspec. 10: 143-150.
Ladefoged O, Prior MB (1984): Nordiska expertgruppen för gränsvärdedokumentation. 46. Motorbenzin. Arbete och Hälsa 7: 1-70.
Larsen PB (1993): Benzin- og olieforurenede grunde. Toksikologisk vurdering. Miljøprojekt nr. 223. Miljøstyrelsen.
Marsh, K.N., Niamskul, P., Gmehling, J. and Bölts, R. (1999): Review of thermophysical property on mixtures containing MTBE, TAME and other ethers with non-polar solvents, Fluid Phase Equilibria, 156, 207-227.
MEM (1999): Lov om forurenet jord. Lov nr. 370 af 02/06/1999. Miljø- og Energiministeriet.
Miljøstyrelsen (1998): Branchevejledning for benzin- og olieforurenede grunde. Vejledning fra Miljøstyrelsen Nr. 11.
Miljøstyrelsen (1998): UN/ECE task force to phase out leaded petrol in Europe. Country assessment report. Danish Environmental Protection Agency, Copenhagen.
Oxley JC, Smith JL, Rogers E, Ye W, Aradi AA, Henly TJ (2000): Fuel combustion additives: A study of their thermal stabilities and decomposition pathways, Energy & Fuels, 14, 1252-1264.
Pipenger G (1997): Making premium diesel fuel, Hydrocarbon Processing, 63-78.
Russel TJ (1988): Petrol and diesel additives, Petroleum Review, 35-42.
Schrädlich K, Schug P (1990): Octane enhancers. Ullmann's Encyclopedia of Industrial Chemistry. 5th ed. Vol. A18: 37-49.
Skatteministeriet (1996): Lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. (Ophævelse af afgiftsfritagelse for benzin til landbrugsformål). Lov nr. 1214 af 27/12/1996 (Historisk).
Skatteministeriet (1998): Bekendtgørelse af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. Lovbekendtgørelse nr 701 af 28/09/1998.
Wigger JW, Beckmann DD, Torkelson BE, Narang AX (2000): Petroleum hydrocarbon fingerprinting quantitative interpretation: Development and case study for use in environmental forensic investigations. Environmental Liability Management Inc. (www.elmengineering.com/paper.htm)
Øllgaard H, Frost L, Galster, Hansen OC (1999): Survey of azo-colorants in Denmark. Consumption, use, health and environmental aspects. Miljøprojekt nr. 509. Miljøstyrelsen.
Kvaliteten af benzin og dieselolie til brug i motorkøretøjer er defineret i Miljø og Energiministeriets Bekendtgørelse nr. 77 af 15/01/2001.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/70/EF af 13. oktober 1998 om kvaliteten af benzin og dieselolie, jf. EFT nr. L 350/58 fra 28. december 1998, og Kommissionens direktiv nr. 2000/71/EF, EF-Tidende 2000 L287 side 46 fra 14. november 2000.
Benzin
§ 3. Benzin må kun sælges eller importeres med henblik på anvendelse i motorkøretøjer her i landet, hvis det opfylder kravene i bilag 1, kolonne A.
Stk. 2. Fra 1. januar 2005 må benzin kun sælges eller importeres med henblik på anvendelse i motorkøretøjer her i landet, hvis det opfylder kravene i bilag 1, kolonne B.
Dieselolie
§ 4. Dieselolie må kun sælges eller importeres med henblik på anvendelse i biler her i landet, hvis det opfylder kravene i bilag 2, kolonne A.
Stk. 2. Fra 1. januar 2005 må dieselolie kun sælges eller importeres med henblik på anvendelse i biler her i landet, hvis det opfylder kravene i bilag 2, kolonne B.
Stk. 3. Fra 1. januar 2005 må dieselolie kun sælges eller importeres med henblik på anvendelse i traktorer og mobile ikke-vejgående maskiner her i landet, hvis det opfylder kravet til svovlindhold i bilag 2, kolonne B.
Ikrafttrædelse
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 17. februar 2001.
Bekendtgørelsens Bilag 1
Krav til kvalitet af benzin
Parameter |
Enhed |
Grænseværdier2) |
Analyse |
||
|
|
Krite-rium |
A |
B3) |
Metode |
Research-oktantal (RON) |
- |
min. |
954) |
- |
EN 25164 |
Motor-oktantal (MON) |
- |
min. |
854) |
- |
EN 25163 |
RVP (1. maj - 30. september) |
kPa |
max. |
60,0 |
- |
prEN 13016-1 (DVPE) |
Destillation: |
% v/v " |
min. " |
46,0 75,0 |
- - |
prEN-ISO 3405 " |
Kulbrinter: |
% v/v " " |
max. " " |
18,0 9) 42,0 1,0 |
- 35,0 - |
ASTM D1319 |
Iltindhold 10) |
% m/m |
max. |
2,7 |
- |
EN 1601 |
Oxygenater: 10) |
% v/v " " " " "
" |
max. " " " " "
" |
3 5 10 7 10 15
10 |
- - - - - -
- |
EN 1601 prEN 13132 " " " " "
" |
Svovlindhold 12) |
mg/kg |
max. |
150 |
50 |
EN-ISO 14596 |
Blyindhold |
g/l |
max. |
0,005 |
- |
EN 237 |
2 | De anførte værdier er "sande værdier". Opstillingen af grænseværdierne bygger på ISO 4259 "Petroleum products - determination and application of precision data in relation to methods of test", og ved fastsættelsen af en minimumsværdi er der medregnet en minimumsdifference på 2R over nul (R = reproducerbarhed). Resultaterne af de individuelle målinger skal fortolkes på grundlag af kriterierne i ISO 4259 (offentliggjort i 1995). |
3 | Fastsættelsen af værdier i kolonne B - bortset fra svovl og aromater - afventer beslutning i EU. |
4 | Dette udelukker ikke, at der kan markedsføres benzin med højere eller lavere oktantal. Der skal dog på hvert salgssted være mindst 1 stander, hvorfra der leveres benzin, der opfylder de anførte oktantalskrav. |
5 | Indholdet af oxygenatforbindelser skal bestemmes, således at korrektionerne i punkt 13.2 i ASTM D1319:1995 kan foretages. |
6 | Når der er ethyl-tert-butyl ether (ETBE) til stede i prøven, bestemmes aromatindholdet fra den rosabrune ring neden for den røde ring, der normalt benyttes, når der ikke er ETBE til stede. Om der er ETBE til stede eller ej afgøres ved analysen i fodnote 5. |
7 | Til dette formål anvendes ASTM D1319:1995 uden det valgfrie depentaniseringstrin. Følgelig finder punkt 6.1, 10.1 og 14.1 ikke anvendelse. |
8 | I tvivlstilfælde anvendes EN 12177:1998. |
9 | Undtagen for blyfri normalbenzin (MON min. 81/ RON min.91), hvor det maksimale indhold af alkener er 21,0% v/v. |
10 | I tvivlstilfælde anvendes EN 1601:1997. |
11 | I tvivlstilfælde anvendes EN 1601:1997. |
12 | I tvivlstilfælde anvendes EN ISO 14596:1998. |
Bekendtgørelsens Bilag 2
Krav til kvalitet af dieselolie
Parameter |
Enhed |
Grænseværdier13) |
Analyse |
|||
|
|
Kriterium |
A |
B14) |
Metode |
Offentlig- |
Cetantal |
- |
min. |
51,0 |
- |
EN ISO 5165 |
1998 |
Massefylde |
kg/m3 |
max. |
845 |
- |
EN ISO 3675 |
1998 1996 |
Destillation: |
oC |
max. |
360 |
- |
prEN ISO 3405 |
1998 |
Polycykliske aromatiske kulbrinter 16) |
% m/m |
max. |
11 |
|
IP 391 |
1995 |
Svovl- |
mg/kg |
max. |
350 |
50 |
EN ISO 14596 |
1998 |
13 | De anførte værdier er "sande værdier". Opstillingen af grænseværdierne bygger på ISO 4259 "Petroleum products - Determination and application of precision data in relation to methods of test", og ved fastsættelsen af en minimumsværdi er der medregnet en minimumsdifference på 2R over nul (R = reproducerbarhed). Resultaterne af de individuelle målinger skal fortolkes på grundlag af kriterierne i ISO 4259 (offentliggjort i 1995). |
14 | Fastsættelsen af værdier i kolonne B - bortset fra svovl - afventer beslutning i EU. |
15 | I tvivlstilfælde anvendes EN ISO 3675:1998. |
16 | Ved polycycliske aromatiske kulbrinter forstås det samlede indhold af aromatiske kulbrinter fratrukket indholdet af monoaromatiske kulbrinter, begge bestemt efter IP 391. |
17 | I tvivlstilfælde anvendes EN ISO 14596:1998. |
Benzin |
Additiver |
Fork. |
CAS nr. |
Antibankning |
Tetraethyl bly |
TEL |
78-00-2 |
|
Tetramethyl bly |
TML |
75-74-1 |
|
Ethyltrimethyl bly |
|
1762-26-1 |
|
Diethyldimethyl bly |
|
1762-27-2 |
|
Methyltriethyl bly |
|
1762-28-3 |
|
Methylcyclopentadienylmangan tricarbonyl |
MMT |
12108-13-3 |
|
Ferro Dicyclopentadienyl (ferrocene) |
|
102-54-5 |
|
tert-Butyl acetate |
|
540-88-5 |
Oxygenater: |
|
|
|
Alkoholer |
Methanol |
|
67-56-1 |
|
Ethanol |
|
64-17-5 |
|
1-Propanol |
|
71-23-8 |
|
2-Propanol (iso-propanol) |
IPA |
67-63-0 |
|
1-Butanol |
NBA |
71-36-3 |
|
2-Butanol (sec-butanol) |
SBA |
78-92-2 |
|
2-Methyl-1-propanol (Isobutanol) |
IBA |
78-83-1 |
|
2-Methyl-2-butanol (tert-butanol) |
TBA |
75-65-0 |
Ethere |
Dimethyl ether (oxybismethane) |
DME |
115-10-6 |
|
Methyl-tert-butyl ether |
MTBE |
1634-04-4 |
|
Ethyl-tert-butyl ether |
ETBE |
637-92-3 |
|
Diisopropyl ether |
DIPE |
108-20-3 |
|
tert-Amyl methyl ether |
TAME |
994-05-8 |
|
Isopropyl-tert-butyl ether |
PTBE |
17348-59-3 |
|
Di-sec-butyl ether |
DSBE |
6863-58-7 |
|
sec-Butyl-tert-butyl ether |
BTBE |
32970-45-9 |
Scavengers |
1,2-Dibromoethan |
DBE |
106-93-4 |
|
1,2-Dichloroethan |
DCE |
107-06-2 |
|
p-Cresyl diphenyl phosphat |
|
78-31-9 |
Metal-deakt. |
N,N-Disalicylidene-1,2-propanediamin |
|
94-91-7 |
Antioxidant |
para-phenylenediaminer: |
|
|
|
sec-Butyl-para-phenylendiamin |
|
101-96-2 |
|
Isopropyl-para-phenylendiamin |
|
16153-75-6 |
|
1,4-Dimethyl-pentyl-para-phenylendiamin |
|
|
|
1-Methylheptyl-para-phenylendiamin |
|
|
|
Alkylphenoler: |
|
|
|
2,6-Di-tert-butylphenol |
|
129-39-2 |
Korrosionshæm- mere |
Aminer af fedtsyrer |
|
|
Sulfonater |
|
|
|
Alkyl-carboxylater |
|
|
|
Frysepunkts- |
Alkoholer |
|
|
Glycoler |
|
|
|
Amider/aminer |
|
|
|
Dimethylformamid |
|
|
|
Overfladeaktive stoffer |
Fedtsyre aminer |
|
|
Fedtsyre amider |
|
|
|
Fedtsyre glycol estere |
|
|
|
Smørende midler |
Let mineralolie |
|
|
|
Acycliske hydrokarboner |
|
|
Detergenter |
Alkylaminer |
|
|
|
Alkyl phosphater |
|
|
|
Alkyl substituerede succinimider |
|
|
|
Imidazoliner |
|
|
|
Oleylamid |
|
301-02-0 |
Detergent 2.gen. |
Polyisobutenaminer |
|
|
|
Polyisobutenpolyamider |
|
|
|
Carboxyl syre amider |
|
|
|
Polyetheraminer |
|
|
|
Polybuten |
|
9003-29-6 |
Farver: |
|
|
|
Rød |
Alkylderivater af azo-benzen-4-azo-2-naphthol |
|
|
|
Solvent Red 24 |
CI 26105 |
85-83-6 |
|
Solvent Red 164 |
|
92257-31-3 |
|
Solvent Red 215 |
|
85203-90-3 |
Orange |
Benzen-azo-2-naphthol derivater |
|
|
|
1-benzen-1-azo-2-naphthol |
CI 12055 |
842-07-9 |
Gul |
para-diethylaminoazo-benzen |
|
|
|
N,N-diethyl-4-(phenylazo)- |
CI 11021 |
2481-94-9 |
Blå |
1,4-Dialkylamino-anthraquinoner |
|
|
|
1,4-Diisopropylamino-anthraquinon |
|
14233-37-5 |
Octanforøger |
Acetyl acetone |
|
123-54-6 |
Sporstoffer i Benzin (Jungers et al. 1975 fra Larsen 1993)
Element |
Premium |
n=22 |
Alm. benzin |
n=22 |
Lav bly |
n=6 |
|
Variation (mg/l) |
gennem |
Variation |
gennemsnit |
Variation |
gennemsnit |
Ag |
<0,002-0,03 |
|
<0,54 |
|
<0,1 |
|
Al |
<0,001-0,02 |
|
<0,007 |
|
|
|
As |
<0,001-0,002 |
|
<0,004-0,009 |
|
<0,1 |
|
B |
0,001-0,21 |
|
0,004-0,08 |
0,02 |
|
|
Be |
<0,001 |
|
<0,001 |
|
<0,01 |
|
Ca |
0,06-0,26 |
0,24 |
<0,06-3,0 |
|
<0,2-0,7 |
|
Cd |
<0,001-0,03 |
|
<0,08 |
|
<0,04 |
|
Cl |
0,02-0,80 |
0,19 |
0,05-1,10 |
|
<0,007-0,90 |
|
Cr |
0,001-0,84 |
|
<0,003-0,03 |
|
<0,005-0,016 |
|
Cu |
0,011-0,25 |
0,14 |
0,010-0,40 |
0,08 |
0,06-0,20 |
0,13 |
Fe |
0,07-6,00 |
1,07 |
0,07-3,80 |
0,91 |
0,3-13,0 |
6,7 |
Mg |
<0,002-0,004 |
|
<0,002-0,01 |
|
|
|
Mn |
0,002-0,03 |
0,018 |
0,001-0,011 |
0,006 |
<0,002-0,03 |
|
Ni |
0,003-1,5 |
0,086 |
0,001-0,07 |
0,02 |
0,03-2,00 |
0,12 |
P |
<0,01-0,20 |
|
<0,001-2,0 |
|
<0,02 |
|
Pb |
238-763 |
600 |
180-750 |
494 |
132-135 |
134 |
S |
10-360 |
81 |
10-640 |
177 |
4-720 |
200 |
Sb |
<0,003-0,05 |
|
<0,007-0,5 |
|
<0,10 |
|
Se |
<0,06 |
|
<0,06 |
|
<0,04 |
|
Sn |
<0,02-0,40 |
|
<0,01-0,2 |
|
<0,6 |
|
V |
0,001-0,002 |
|
<0,007 |
|
<0,003 |
|
Zn |
0,004-2,00 |
0,16 |
0,010-2,00 |
0,06 |
0,20-0,50 |
0,35 |
Undersøgelsen er af ældre dato. En nyere bør eftersøges. Det antages, at niveauerne
stadig er dækkende undtagen for bly, svovl og jern.
Diesel |
Additiver |
Typ. mængde |
CAS nr. |
Tændingsfor- |
Alkylnitrater: |
200-800 ppm |
|
|
Isopropylnitrat |
|
1712-64-7 |
|
Isoamyl nitrat |
|
543-87-3 |
|
Isohexyl nitrat |
|
|
|
Cyclohexyl nitrat |
|
2108-66-9 |
|
Isooctyl nitrat |
500-4000 ppm |
73513-43-6 |
Detergenter |
Aminer |
50-300 ppm |
|
|
Amider |
|
|
|
Imidazoliner |
|
|
|
Succinimider |
|
|
|
Polyalkyl succinimider |
|
|
|
Polyalkyl aminer |
|
|
|
Polyetheraminer |
|
|
Forbrændings- |
calcium salt af carboxylsyre |
|
|
|
calcium salt af sulfonsyre |
|
|
|
jern salt af carboxylsyre |
|
|
|
Dicyclopentadienyl-jern |
|
102-54-5 |
Flowforbedrende |
Ethylen vinyl |
<500 ppm |
|
|
langkædede polyesterderivater af eddikesyre og umættede C16 alk. |
|
|
|
polyolefinester derivater af 2-ethylhexylacroleat |
|
|
Antistatiske |
Cr og Ca salte af |
1-5 ppm |
|
|
Toluen |
|
108-88-3 |
|
Alkyl benzen sulfonat |
|
|
|
Højmolekylære |
|
|
|
Polyamin |
|
|
|
Polyamid |
|
|
|
Carboxylat |
|
|
|
Carboxylsyre |
|
|
Antioxidanter |
2,4-Dimethyl-6-tert- |
9-25 ppm |
1879-09-0 |
Stabilitetes- |
Polymetacrylat |
50 ppm |
|
|
Polyisobuten |
|
|
|
Alkanolamin |
|
|
|
Amid |
|
|
|
Carboxylater |
|
|
Aske modi- |
Zink diaryl |
300 ppm |
|
|
Phenoler |
|
|
|
Carboxylater |
|
|
Blandede formål |
Styren/ester copolymer |
20-200 ppm |
|
Beskyttende mod slid |
Polymer ester |
1000 ppm |
|
|
|
0.1 vol%) |
|
Smørende |
phosphat ester amid neutraliseret |
300 ppm |
|
|
med langkædet amin |
(0.03 wt%) |
|
Metaldeaktiver |
N,N'-Disalicyliden-1,2- |
1-15 ppm |
94-91-7 |
Biocider |
thiazin derivater |
200-600 ppm |
|
Bilaget indeholder folketingsspørgsmål og svar vedrørende tilsætning af synlige farvestoffer til diesel og fyringsolie. Spørgsmålene har især været givet i anledning af forslag til implementering af "Euromarker" farvesystemet. Spørgsmålene har været givet til arbejds-, miljø- og energi- samt skatteministeren.
http://www.folketinget.dk/Samling/19971/spor_sv/S318.htm
Spm. nr. S 318
Til arbejdsministeren (31/10 97) af:
Niels Højland (FP):
»Finder ministeren, at det er forsvarligt af både sundheds- og helbredsmæssige grunde,
at mennesker efter 1. december 1997 ved arbejde kommer i berøring med de sandsynligvis
kræftfremkaldende farvestoffer af typerne dialkylaminoanthyraquinon, diazotypen, samt
solvent yellow 124, som tilsættes diesel- og fyringsolie, alene for at hindre ulovlig
kørsel på afgiftsfri diesel- og fyringsolie, og hvad agter ministeren i givet fald at
foretage sig?«
Begrundelse
Spørgeren finder det uheldigt, at staten af skatteegoistiske årsager tilsidesætter
sundheds- og helbredsmæssige hensyn ved fra 1. december 1997 at tilsætte de
sandsynligvis kræftfremkaldende farvestoffer dialkylaminoanthyraquinon, diazotypen, og
solvent yellow 124 til afgiftsfri diesel- og fyringsolie, således at disse
brændselstyper adskiller sig fra brændselstyper, der er afgiftsbelagt.
Mange mennesker vil komme i berøring med diesel- og fyringsolie, som er iblandet disse
muligvis kræftfremkaldende farvestoffer, f.eks. når farvestofferne tilsættes
brændstoffet som ved reparation af motorer og lignende. Spørgeren efterlyser ministerens
holdning til spørgsmålet generelt, om farvestoffernes farlighed er undersøgt, om
anvendelse af beskyttelsesudstyr, om berøring af motordele ved reparation af motorer og
lignende.
Svar (10/11 97) Arbejdsministeren (Jytte Andersen):
Jeg har forelagt spørgsmålet for Direktoratet for Arbejdstilsynet, der har oplyst
følgende:
»Arbejdstilsynet har sammen med Miljøstyrelsen været inddraget i forbindelse med
Skatteministeriets overvejelser om indførelse af farvningsordningen.
En farvningsordning for diesel- og fyringsolie vil med hensigtsmæssige
sikkerhedsforskrifter kunne gennemføres uden nævneværdig forringelse af
arbejdsmiljøet, idet det forudsættes:
- at der anvendes lukkede systemer med beholdere, rør og ventiler af egnet materiale og
med automatisk dosering, så hverken chauffører eller andre personer ved den kritiske
proces - påfyldning/dosering - kan udsættes for det koncentrerede farveprodukt.
- at olien i øvrigt leveres og håndteres efter gældende bestemmelser og under tekniske
foranstaltninger, der hindrer unødig udsættelse for såvel farvet som ufarvet olie samt
deres forbrændingsprodukter. Risici i forbindelse med reparation af motorer og maskiner
ændres ikke ved farvningen, men hidrører fra dieselolien og dens forbrændingsprodukter.
I disse forbrændingsprodukter kan være indholdt meget små mængder uomdannet farvestof,
men en sundhedsmæssig effekt må anses som forsvindende sammenlignet med de mulige
sundhedseffekter, herunder kræft, som dieselos alene afstedkommer.« Jeg kan henholde mig
til Arbejdstilsynets udtalelse, og finder på den baggrund ikke anledning til at reagere i
forbindelse med den tilsætning af farvestoffer, som foreskrives af lovgivningen om
energiafgifter m.v. Jeg forudsætter dog, at substitutionsprincippet overholdes, således
at mindre farlige farvestoffer, der viser sig teknisk egnede, erstatter de nu foreslåede
farvestoffer.
http://www.folketinget.dk/Samling/19971/spor_sv/S319.htm
Spm. nr. S 319
Til miljø- og energiministeren (31/10 97) af:
Niels Højland (FP):
»Finder ministeren, at det er forsvarligt af miljømæssige grunde, at staten efter 1.
december 1997 tilsætter de sandsynligvis kræftfremkaldende farvestoffer af typerne
dialkylaminoanthyraquinon, diazotypen, samt solvent yellow
124 til diesel- og fyringsolie, alene for at hindre ulovlig kørsel på afgiftsfri diesel-
og fyringsolie, herunder om de miljømæssige konsekvenser er undersøgt, og hvad agter
ministeren i givet fald at foretage sig?«
Begrundelse
Spørgeren finder det uheldigt, at staten af skatteegoistiske årsager tilsidesætter
miljømæssige grunde ved fra 1. december 1997 at tilsætte de sandsynligvis
kræftfremkaldende farvestoffer dialkylaminoanthyraquinon, diazotypen, og solvent yellow
124 til afgiftsfri diesel- og fyringsolie, således at disse brændselstyper adskiller sig
fra brændselstyper, der er afgiftsbelagt.
Spørgeren efterlyser ministerens holdning til spørgsmålet generelt, om farvestoffernes
miljømæssige farlighed er undersøgt, og om farvestofferne efter forbrænding i motorer
udgør nogen miljømæssig risiko for naturen, mennesker og dyr.
Svar (14/11 97) Miljø- og energiministeren (Svend Auken):
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som har udtalt følgende:
"Miljøstyrelsen har i forbindelse med høring af udkastet til bekendtgørelse om
farvning af fyringsolie i 1996 udtalt, at Miljøstyrelsen ikke modsatte sig farvning af
olien, når det skete under sikre forhold som f.eks. på oliedepoterne. Styrelsen
frarådede muligheden for farvning på tankvogne på grund af farvestoffernes giftighed og
den deraf følgende risiko for sundhed og miljø ved udslip til omgivelserne i forbindelse
med uheld. Begrundelsen for ovennævnte var, at beholderen med farvekoncentratet var
placeret lige foran venstre side af bagerste kofanger, hvor risikoen for påkørsel var
størst.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med modtagelsen af den endelige bekendtgørelse fået
oplyst af Skatteministeriet, at beholderens placering var blevet ændret, således at den
nu var anbragt et mere forsvarligt og sikkert sted, hvor der ikke skulle være risiko for
påkørsel og dermed udslip af farvestoffer til miljøet. Miljøstyrelsen kan først efter
en besigtigelse vurdere, om farvning af olien på tankevogne udgør en risiko for
miljøet. En sådan besigtigelse vil finde sted i slutningen af november 1997. Såfremt
placeringen af beholderen vurderes at være miljømæssig forsvarlig, og der således ikke
er risiko for udslip til omgivelserne af farvestofferne, vil styrelsen ikke fraråde den
decentrale farvning af fyringsolie på tankvogne.
Told- og Skattestyrelsen har oplyst, at farvning af olie fra tankvogn har været et ønske
fra oliebranchen af hensyn til logistikken og en bedre udnyttelse af tankvognene og dermed
mindre kørsel med tankvogn. På nuværende tidspunkt har told- og skattemyndighederne
ikke godkendt farvningsanlæg på tankvogn.
Det ser i øvrigt ud til, at omfanget af tankvognsfarvning ikke bliver særligt stort.
Oliebranchen kan efter ændring af farvningsbekendtgørelsen levere både farvet og
ufarvet olie fra samme tankvogns forskellige tankrum. Selve tilsætningen af
farvekoncentratet sker i olievirksomhedernes faste anlæg.
Miljøstyrelsen har tidligere vurderet, at farvestofferne, der er vanskeligt nedbrydelige,
må mistænkes for at være kræftfremkaldende og irriterende for hud og luftveje. Det
samme gælder for komponenterne i olieprodukter, og da koncentrationen af farvestofferne
er så lav i den farvede olie (fortyndes 1:10.000), er det fundet usandsynligt, at
farverne kan give anledning til en forøgelse af risikoen og generne i forbindelse med
anvendelse af olieprodukterne.
Miljøstyrelsen er dog fortsat af den opfattelse, at der alt andet lige bør arbejdes på
at få erstattet de pågældende farvestoffer med mindre farlige stoffer."
http://www.miljoeogenergiministeriet.dk/folketing/afsendt/95_96/20-spm/s1796.htm
Miljø- og energiministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 1796 stillet af Christian Mejdahl
Spørgsmål S 1796:
Hvad kan ministeren oplyse om sikkerheds- og sundhedsrisikoen ved at tilsætte farvestof til fyrings- og dieselolie?
Svar:
Skatteministeriet har fremsat ønske om i en bekendtgørelse at fastsætte regler om tilsætning af farvestoffer og en markør til fyringsolie i forbindelse med forskelle i afgifter for fyringsolie og motorbrændstof.
Farvestofferne er i Danmark planlagt at være et blåt farvestof af dialkylaminoanthraquinontypen og et rødt farvestof af diazotypen. Markøren er "solvent yellow 124". Farvestofferne er vanskeligt nedbrydelige i miljøet og må vurderes som særdeles giftige i koncentreret form. De mistænkes for at være kræftfremkaldende og er kraftigt irriterende for hud og luftveje.
Farverne planlægges tilsat olien i forholdet 1:10.000 eller lavere, hvis det er praktisk muligt. Der findes komponenter i olien som ligeledes - om end relativt i langt mindre grad - er kræftfremkaldende og irriterende. Koncentrationen af farvestofferne bliver så lav i den farvede olie, at det må vurderes som usandsynligt, at farvernes tilstedeværelse kan give anledning til en påviselig forøgelse af risikoen og generne i forbindelse med anvendelse af olieprodukterne.
På baggrund af oplysninger fra svenske og norske myndigheder om tilfælde med hud-, øjen- og almene symptomer, der var blevet henført til udsættelse for farvede olieprodukter eller forbrændingsprodukter heraf, er der i Sverige gennemført et større udredningsarbejde af de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af farvning af fyrings- og dieselolie.
Det svenske udredningsarbejde foreligger afrapporteret i en rapport: Grön diesel - miljö- och hälsorisker, 1995. Heri konkluderes, at olie ikke bliver mere irritativ ved tilsætning af farve. De rapporterede tilfælde forklares ved, at man samtidig med farvningen gik over til betydeligt mere irriterende olier af miljøklasse I og II.
Man anbefaler i rapporten, at stofferne på grund af deres giftighed erstattes af andre, hvis det bliver muligt i fremtiden, idet der ikke i øjeblikket kan peges på bedre alternativer.
Det skal tilføjes at farvning af fyringsolie har fundet sted i en række EU-lande i adskillige år, uden at der er rapporteret om lignende gener.
I Danmark har oliebranchen gennemført et udredningsarbejde med henblik på farvning af olien på selve tankvognen i forbindelse med tapningen af olie hos den enkelte kunde. Farvekoncentratet påfyldes en lukket beholder på tankvognen og injiceres i olien under tapningen i et lukket system under kontrol af en computer i tankvognen.
Miljøstyrelsen har på baggrund af oplysningerne om behovet for farvning af fyringsolie og resultatet af den svenske udredning ikke modsat sig farvning af dieselolie med de foreslåede farver, når dette sker sikkerhedsmæssigt forsvarligt centralt, f.eks. på oliedepoterne, hvor olien fyldes på tankvognene. Dette synspunkt deles af Direktoratet for Arbejdstilsynet.
Derimod har Miljøstyrelsen frarådet, at der gives mulighed for farvning af olien på selve tankvognen på grund af risikoen ved udslip til omgivelserne i forbindelse med uheld. Der finder i øvrigt - efter hvad der er oplyst - heller ikke farvning sted på tankvogne i andre lande.
Miljøstyrelsen er i øvrigt enig i, at stofferne bør erstattes med mindre miljø- og sundhedsskadelige farvestoffer, hvis dette bliver muligt i fremtiden.
http://www.folketinget.dk/Samling/19971/spor_sv/S430.htm
Spm. nr. S 430
Til skatteministeren (11/11 97) af:
Eva Kjer Hansen (V):
»Vil ministeren redegøre for, hvorfor og hvordan farvestoffet til mærkning af gas- og
dieselolie er udvalgt, og oplyse, hvilke farvestoffer øvrige EU-medlemslande måtte
benytte?«
Svar (21/11 97) Skatteministeren (Carsten Koch):
Den danske farvningsordning er udviklet i et tæt samarbejde med FORCE-instituttet. Et
farvekoncentrat skal - for at farvningsordningen opnår den fulde effekt - bestå af både
et farve- og et røbestof. Farven er først og fremmest nødvendig for at bringe
forbrugeren viden om, at der er tale om farvet olie, således at olien ikke må anvendes
til motorbrændstof til køretøjer. Røbestoffet (den usynlige marker) er myndighedernes
primære bevis for, at der i givet fald er sket en ulovlig anvendelse.
I 1992 skete der en differentiering af afgiften på gas- og dieselolie, der anvendes som
motorbrændstof, og anden gas- og dieselolie. Herved blev der behov for en
farvningsordning, og arbejdet med at etablere ordningen blev påbegyndt. Farverne er
udvalgt således, at de er forskellige fra vore nærmeste nabolandes (Sverige og
Tyskland). FORCE-instituttet gennemførte en større og detaljeret undersøgelse om,
hvilke mulige produkter der kunne anvendes til en dansk farvningsordning. På basis af
dette arbejde blev det besluttet, at den danske farvningsordning skulle bestå af et blåt
farvestof (dialkylaminoanthraquinontypen), et rødt farvestof (disazotypen) og en marker
(Solvent Yellow 124), opløst i et aromatisk opløsningsmiddel. Danmark gennemfører som
det sidste land i EU en farvningsordning. I forbindelse med drøftelserne om indførelse
af en fælles EU-marker har de enkelte medlemslande over for Kommissionen redegjort for
deres farvningsordninger, herunder hvilke kemikalier mv., der tilsættes. Der er tale om
fortrolige oplysninger. Det kan dog oplyses, at de danske farvestoffer i forskellige
kombinationer anvendes af flere andre EU-lande, og at den danske marker (Solvent Yellow
124) anvendes af 6 andre EU-lande.
Spm. nr. S 473
Til skatteministeren af:
Kristen Touborg (SF):
»Mener ministeren, at det er fuldt forsvarligt at anvende det farvningspræparat, der fra
1. december 1997 skal tilføres gas- og dieselolie?«
Skatteministeren (Carsten Koch):
Hr. Kristen Touborg har spurgt, om jeg mener, at det er fuldt forsvarligt at anvende det
farvningspræparat, der fra 1. december i år skal tilføres gas- og dieselolie.
Baggrunden for farvningen er, at der er forskel på afgiften på fyringsolie og på
motorbrændstof, samt reglerne om, at fiskeri og landbrug kan få afgiftsgodtgørelse.
Den samme olie kan altså anvendes til forskellige formål, hvoraf nogle er afgiftsbelagt
fuldt ud, og andre ikke er det. Det vil sige, at hvis man ikke kan identificere de
forskellige former for anvendelse, er der ingen reel mulighed for overhovedet at kunne
kontrollere, om der så at sige snydes ved, at man benytter lavt beskattede eller
afgiftsfrie produkter til fuldt afgiftsbelagt anvendelse.
Danmark er det sidste land i EU, som gennemfører en farvningsordning. De danske
farvestoffer anvendes i forskellige kombinationer af andre EU-lande, og det danske
sporstof anvendes af seks andre EU-lande. Jeg kan også sige, at der er tale om et
farvningspræparat, som iblandes olien i blandingsforholdet 1:10.000. Det vil altså sige,
at hver gang man bruger 1 liter af dette farvestof, anvendes det til 10.000 liter olie.
Som et led i forberedelsen til arbejdet har farvningsordningen selvfølgelig været
forelagt Miljøstyrelsen og Arbejdstilsynet, både under selve udarbejdelsen af ordningen
og nu. Miljøstyrelsen har ikke modsat sig farvning, men har dog peget på, at stofferne
bør substitueres med mindre miljø- og sundhedsskadelige farvestoffer, hvis dette bliver
muligt i fremtiden.
Kristen Touborg (SF):
Tak for svaret fra ministeren. Jeg er helt enig i, at hvis der finder skattesnyd sted med
disse midler, bør vi gribe ind og sikre, at det ikke fortsat kan foregå. Men efter min
opfattelse skal vi ikke gøre det for enhver pris. Hvis de miljømæssige risici er for
store, må vi tage det ind i problemstillingen, inden vi ændrer tingene.
Jeg er helt opmærksom på, at sagen har været forelagt for Miljøstyrelsen, og i et svar
til hr. Niels Højland fremkommer der også noget fra Miljøstyrelsen om
usikkerhedsspørgsmålene. Men for mig er det altså ikke alt for betryggende, at det af
svarene fremgår, at man fra starten var betænkelig i Miljøstyrelsen, fordi der var et
krav om, at stofferne var anbragt et bestemt sted på bilen. Så siger Skatteministeriet,
at nu flytter man stofferne, og så er tilbagemeldingen, at så går det vel an.
Sagt på jysk finder jeg altså ikke, det er alt for betryggende, at man flytter tromlen
med giftstof fra den ene ende af bilen til den anden, og så siger man i øvrigt, at så
går det nok. Er det virkelig skatteministerens opfattelse, at det er en betryggende måde
at behandle tingene på?
Bent Hindrup Andersen (EL):
Nu bringer skatteministeren selv EU på banen, og så vil jeg gerne spørge
skatteministeren: Skatteministeren nævner, at der er seks andre EU-lande, der også har
den ordning, og er det et påbud fra EU, vi er ved at efterleve, eller står vi helt frit
med hensyn til at tilsætte stoffet, hvis vi har en afgiftsdifferentiering?
Og et andet spørgsmål til skatteministeren: Er den letteste løsning på problemet ikke
at fjerne afgiftsfritagelsen, så erhvervslivet også kommer til at betale en afgift og
derigennem får en motivering til at spare på dieselolien? Ville det ikke løse
problemet?
Skatteministeren (Carsten Koch):
Først til hr. Kristen Touborg: Det er min soleklare opfattelse, at vi ikke skal
bruge produkter, som har store, skadelige miljømæssige konsekvenser, i denne
forbindelse. Det skal vi i øvrigt heller ikke andre steder, og jeg er hele tiden på
udkik efter de mindst skadelige produkter. Det er helt oplagt.
Jeg er netop nu blevet oplyst om, at det muligvis kan være sådan, at et af de
farvestoffer, vi anvender, kan undværes, og jeg er parat til med det samme at undersøge
den sag. Der skal nemlig ikke herske tvivl om, at regeringens opfattelse er, at der ikke
skal være nogen som helst fare forbundet med brugen.
Så vil jeg også lige sige til hr. Touborg, at det er ikke sådan, at man bare flytter
tromler fra den ene del af vognen til den anden. Beredskabsstyrelsen har tjekket den
måde, farvestofkoncentraterne bliver transporteret på, har lavet alle mulige tests og
har givet grønt lys for det, vi gør nu. Der er altså ikke nogen problemer i forbindelse
med det, og regeringen er klart optaget af at minimere problemstillingen.
Til hr. Bent Hindrup Andersen: Der er ikke nogen som helst påbud fra EU om, at man
skal farve de stoffer. Det er noget, man normalt gør, når man laver
afgiftsdifferentiering, og det er faktisk den eneste måde, hvorpå man kan lave en
kontrollerbar afgiftsdifferentiering. Og med hensyn til det andet spørgsmål: Jo, man kan
selvfølgelig altid sige, at den letteste løsning er at lægge samme afgift på alt. Men
man skal være opmærksom på, at olien også anvendes til opvarmning af huse m.v., og
derfor er afgiften mindre. Det er ikke nok kun at pålægge erhvervslivet afgifter, hvis
man vil løse problemerne.
Kristen Touborg (SF):
Jeg vil gerne takke for ministerens svar, og jeg tager det som udtryk for et løfte om, at
hvis regeringen overhovedet mener, at der er nogen risici forbundet med brugen, vil man i
hvert fald udskyde datoen for ibrugtagning af farvestoffet, indtil man har rimelig
sikkerhed for, at det er uproblematisk.
Når jeg i mit første spørgsmål anvendte udtrykket »at flytte beholderen«, skyldes
det, at der i svaret til Hr. Niels Højland rent faktisk står, at i første omgang var
stoffet anbragt tæt ved venstre baghjul, men derefter blev det flyttet, og herefter fandt
man så, at faren ikke ville være så stor længere. Ærlig talt: For mig at se er det
ikke alt for overbevisende, at man ved at flytte en beholder til et andet sted på bilen
skulle opnå en meget større sikkerhed. Hvad nu hvis bilen f.eks. vælter?
Bent Hindrup Andersen (EL):
Jeg vil gerne understrege, at et yderligere perspektiv er, at hvis man på en økologisk
gård skal have diesel med gift i, er det imod alle fornuftige ideer. Jeg vil også gerne
sige til skatteministeren, at selv om stoffet også bruges til opvarmning, vil vi gerne
helt af med det fossile brændsel, og her er der i hvert fald en fælles interesse mellem
regeringen og Enhedslisten. Hvis der alligevel var nogle, der kunne komme i klemme, kan
man jo give en eller anden form for målrettet erstatning eller sådan noget, hvis det
endelig skulle være, altså hvis det var rimeligt, at der var nogle, der skulle have
billigere brændstof til opvarmning.
Men så vil jeg spørge skatteministeren: Ville det egentlig ikke løse både
miljøproblemet med hensyn til at håndtere giften og problemet med at give et større
incitament til at spare på den fossile energi, herunder diesel?
Skatteministeren (Carsten Koch):
Jeg deler ikke på nogen måde den opfattelse af, at man lemfældigt flytter tønden fra
den ene ende af bilen til den anden. Det sker under stærkt betryggede forhold. Tromlen er
placeret allerinderst, den er afskærmet, der er ikke nogen som helst forbindelse mellem
mennesker og det pågældende koncentrat, og det er computerstyret. Al påfyldning af
dette farvestof - som jo forefindes i ganske små mængder, da det er 1 l til 10.000 l
dieselsolie, vi taler om - foregår under de samme former, som al anden transport af
miljøfremmede stoffer foregår under, under fuldt de samme betingelser. Det er sådan, at
tankbilen skal totalskades, hvis der skal ske noget. Det har vi fået at vide fra
Beredskabsstyrelsen. Så vil jeg godt anholde hr. Bent Hindrup Andersens ord »gift«. Vi
taler om et stof, som af nogle betragtes som uheldigt for miljøet i en vis forstand, og
jeg skal ikke benægte, at det kan være tilfældet. Men man kan ikke på forhånd
definere det som gift. Man skal også være opmærksom på, at dieselolie i sig selv også
har skadelige virkninger. Både 10.000 l dieselolie og 1 l farvestof har skadelige
virkninger, så man kan ikke stille sagen sådan op, at den hellige grav er velforvaret,
hvis man fjerner farvestoffet, for så kan dieselolien flyde let, og så er der ingen
problemer overhovedet. Der er under alle omstændigheder store problemer i forbindelse
med, at en tankvogn totalskades, det hersker der ingen tvivl om. Men det sker kun i ganske
få tilfælde, og Beredskabsstyrelsen har altså godkendt ordningen. Med hensyn til
diskussionen om det miljømæssige henviser jeg til at kontakte miljø- og
energiministeren, som kan uddybe disse betragtninger. Jeg har i hele forløbet henholdt
mig til de relevante og kompetente myndigheder. Vi har aldrig nogen sinde fået et forbud
eller noget, der bare ligner det, fra de kompetente myndigheder, som ved meget mere om
tingene end Skatteministeriet, og vi har selvfølgelig forelagt sagerne hver gang.
Kristen Touborg (SF):
Jeg skal ikke stille flere spørgsmål på den led, men jeg vil måske blot bede
ministeren definere begrebet gift, som hr. Bent Hindrup Andersen spurgte om. Hvis
det her ikke er gift, vil jeg godt vide, hvad der ellers er gift, for jeg forstår selv
begrebet gift som noget, der er giftigt. Men kunne vi få en definition fra ministeren,
ville det være godt.
Skatteministeren (Carsten Koch):
Jeg kan jo spørge om det, for jeg må sige med det samme, at jeg ikke er i stand til at
give en præcis definition af ordet gift, og det var nu heller ikke mig, der brugte ordet.
Der må åbenbart være en meget klar definition af ordet gift, men jeg er ikke overbevist
om, at farvestoffet falder ind under det begreb, og jeg kan i øvrigt spørge hr. Kristen
Touborg: Er dieselolie giftig, eller er den det ikke?
Hermed sluttede spørgsmålet
Til skatteministeren (11/12 97) af:
Eva Kjer Hansen (V):
»Vil ministeren beklage ministeriets udtalelser i forbindelse med diskussionen om
farvestof i dieselolie, det vil sige udtalelsen til Landbrug Fyn den 3. november 1997 om,
at »EU-direktivet er en væsentlig årsag til, at den danske bekendtgørelse har fået en
lettere vej gennem systemet. Man har haft den holdning, at direktivet under alle
omstændigheder vil blive implementeret i meget nær fremtid, siger kontorchef...«, og
udtalelsen »...kontorchefen... oplyser, at direktivet er trådt i kraft.« om EU-direktiv
95/60/EF i et telegram fra Ritzaus Bureau den 18. november 1997?«
Begrundelse
Det fremgår tydeligt af svarene på spørgsmål nr. S 426 - 432, at de pågældende udtalelser ikke er i overensstemmelse med de faktiske forhold. Derfor har det vakt stor undren, at Skatteministeriet har udtalt sig som ovenfor og dermed skabt tvivl om sandheden.
Svar (22/12 97)
Skatteministeren (Carsten Koch):
Forslaget om en farvningsordning for fyringsolie m.v. er begrundet i et ønske om at få
mulighed for at kontrollere, at der bliver betalt den rigtige afgift af dieselolie, som
anvendes til forskellige formål, som er afgiftsbelagt forskelligt. Det fremgår også af
artiklen i Landbrug Syd.
Danmark har sammen med de øvrige medlemsstater vedtaget EU-direktiv 95/60/EF om
afgiftsmærkning af gasolier og petroleum. Direktivet pålægger medlemsstaterne at sætte
den nødvendige lovgivning i kraft, så snart bestemmelserne om, hvilket mærkestof der
skal anvendes, træder i kraft. Der pågår et udredningsarbejde i EU med henblik på at
få udvalgt det rette mærkestof. Danmark deltager i dette arbejde.
Det er klart, at direktivbestemmelserne og drøftelserne i EU også har haft betydning for
det hjemlige arbejde med farvningsordningen i betragtning af, at vi så snart der i EU er
truffet bestemmelse om et fælles mærkestof, er forpligtet til at efterkomme direktivet.
EU-direktivet er derfor ikke den direkte årsag til den nu udsatte farvningsordning,
sådan som det fejlagtigt konkluderes i overskriften i artiklen i Landbrug Syd. Det har
jeg i øvrigt allerede oplyst over for Eva Kjer Hansen i mine svar på spørgsmål S
426-432 af 20. november 1997. Jeg ser ikke nogen grund til at beklage ministeriets
udtalelser, men jeg vil gerne beklage Landbrug Syds fejlagtige udlægning af sagen
Spm. nr. S 1996
Til skatteministeren (9/3 01) af:
Ebbe Kalnæs (CD):
»Vil ministeren, med henvisning til tidligere spørgsmål nr. S 788 - S 791 af 8. december 2000, oplyse, om planerne for farvning af afgiftsfri gas- og dieselolie er kommet nærmere en løsning og beslutning, og vil ministeren oplyse, hvornår en løsning kan forventes?«
Svar (22/3 01)
Skatteministeren (Frode Sørensen):
Som jeg nævnte i min besvarelse af spm. S 791 af 3. januar 2001 er jeg enig med spørgeren i, at der bør indføres en farvningsordning, som omfatter al lavt beskattet fyringsolie. I mit svar af samme dato til spørgeren på spm. S 788 har jeg redegjort for de hidtidige bestræbelser for at få indført såvel en fælleseuropæisk farvningsordning som en national ordning. Siden spørgeren sidst spurgte til fremdriften i sagen om indførsel af en farvningsordning har Skatteministeriet anmodet Miljøstyrelsen om en udtalelse om, hvorledes en farvningsordning med de to stoffer kan etableres for at være miljømæssig forsvarlig. Skatteministeriet har endnu ikke modtaget svar herpå.
Jeg forventer, at en fælles farvningsordning i EU vil blive vedtaget i indeværende år, og at en sådan ordning vil skulle implementeres inden et år fra vedtagelsen
Molekylstrukturer er tegnet, så kulstofatomer er underforstået og brintatomer ikke medtaget, med mindre de er anbragt i slutningen af molekylet eller på andre atomer end kulstof. For kemiske navne og CAS numre se tabel 4.3.
ASTM | American Society for Testing and Materials: Testmetoder efter amerikansk standard. |
Benzin | Et flygtigt mineralolieprodukt, som er bestemt til brug for brændstof i forbrændingsmotorer med styret tænding til fremdrift af motorkøretøjer. |
Bankning | Bankning er en betegnelse for den lyd, der kan høres fra motoren, når brændstofblandingen ikke er helt forbrændt ved tændrørsantændelsen, men selvantænder på et senere tidspunkt. Bankning sker typisk, hvis oktantallet er for lavt i forhold til de krav, der stilles til motoren. |
BTX | Samlebetegnelse for benzen, toluen og xylen. |
BTEX | Samlebetegnelse for benzen, toluen, ethylbenzen og xylen. |
Cetantal | Cetantallet er et mål for diesels antændelseskvalitet og påvirker koldstart, forbrænding og emissioner. Cetantallet varierer systematisk med hydrokarbon-strukturen. De primære reference stoffer er n-hexadecan er med cetantallet 100 og 1-methylnaphthalen med cetantallet 0. |
Diesel | Gasolie, som er bestemt til brug som brændstof i forbrændingsmotorer med kompressionstænding til fremdrift af biler, traktorer og mobile ikke-vejgående maskiner. |
DVPE | Dry Vapor Pressure Equivalent: Specifik målemetode, hvor damptrykket måles for benzin og benzin-oxygenat blandinger ved til 37,8° C (100° F). Metoden er beskrevet i prEN 13016-1 og ASTM 4953 "Test method for vapor pressure of gasoline and gasoline-oxygenate blands (Dry method)". |
EN | Europæisk standard udarbejdet af European Committee for Standardization (CEN). |
ISO | International standard udarbejdet af International Standard Organization. |
Kulbrinter | Kulbrinter (hydrokarboner) er en samlebetegnelse for molekyler bestående af kulstofatomer (C) og brint (H). |
MON | Motor Octane Number: Motoroktantallet er et mål for antibankningseffekten af et stof på motoren. MON tallet findes ved laboratorieforsøg med motor ved lave omdrejningstal. Metoden er beskrevet i EN 25163. |
Oktantal | Oktantallet er et mål for benzins antibankningsevne. Oktantallet er normalt enten angivet som RON eller MON. |
Oxygenater | Alkoholer og ethere, som indeholder ilt i deres molekylstruktur, er omfattet af fællesbetegnelsen organiske oxygenater eller blot oxygenater. Oxygenaterne tilfører mere ilt til forbrændings-kammeret og medfører derved en mere fuldstændig forbrænding og en mindre mængde kulilte (CO) og fordampelige organiske kulstoffer (VOC). Tilsættes for meget reduceres brændstoffets energiindhold. |
prEN | Forslag til europæisk standard |
RON | Research Octane Number: Research oktantallet er
et mål for antibankningseffekten af et stof på motoren. Tallet findes ved
laboratorieforsøg med motor ved høje omdrejningstal. Metoden er beskrevet i EN 25164. RON tallet varierer med kulbrintens struktur. Isooctan (2,2,4-trimethylpentan) har RON 100 pr. definition. Rent n-heptan har RON 0 pr. definition |
RVP | Reid damptrykket (Reid Vapour Pressure) måles i
overensstemmelse med ASTM metoden D 323- "Standard test method for vapor pressure of petroleum products (Reid method)". Damptrykket måles for benzin opvarmet til 37,8° C (100° F). |
|