I det følgende er anført de konklusioner, der kan drages på baggrund af det korte
indledende arbejde med udpegning af mulige sporstoffer, som kan tilsættes benzin, diesel
og fyringsolie med henblik på at kunne identificere tidspunkt for forurening med disse
produkter.
Ud fra gennemgangen af de tre olieprodukter og deres bestanddele må det antages, at
der kan vælges et sporstof som tilsætning til benzin og et som tilsætning til diesel og
fyringsolie, såfremt man ikke kan finde et sporstof, der kan tilsættes alle tre
produkter. Dette begrundes i, at fysisk/kemiske egenskaber og typen af tilsætningsstoffer
for diesel og fyringsolie er meget lig hinanden og noget forskellige fra benzin.
Ved litteraturgennemgangen, der har omfattet en søgning i relevante databaser og
kontakt til udvalgte videncentre, er der søgt efter oplysninger om sporstoftilsætninger
som styringsredskab ved kontrol/beskatning. Der er kun fundet få oplysninger, som går
på anvendelse af farvestoffer. Andre stoftyper er ikke nævnt.
I nærværende projekt er tilsætning af radioaktivt mærkede stoffer, svarende til
stoffer, der findes i olieprodukterne i forvejen, blevet overvejet. Denne type er
fordelagtig ved, at den kan tilsættes i en meget lille mængde og stadig detekteres med
stor sikkerhed. Det er dog valgt ikke at gå videre med denne stoftype, da der forudses en
række økonomiske forhindringer og en generel modvilje ved anvendelse af radioaktive
stoffer. En anvendelse af en ikke-radioaktiv isotop som deuterium kunne dog undersøges
nærmere.
En stofgruppe som alkoholer og ethere er almindeligt anvendt som tilsæt-ningsstoffer,
og repræsentanter for denne type er blevet overvejet. Det anses ikke umiddelbart for
muligt at finde et egnet sporstof blandt denne type stoffer, da tilsætningen i dag
varierer meget både med hensyn til specifikke stoffer og mængde, og dette må også
antages at gælde i fremtiden. En større viden om, hvilke stoffer fra denne gruppe der
har været eller bliver anvendt og i hvilke mængder, vil måske kunne give mulighed for
udpegning af et egnet sporstof.
Stoffer, der ikke forekommer naturligt, men som ligner de tilsætningsstoffer, der
findes i olieprodukter, er blevet overvejet. Inden for projektets rammer har det kun
været muligt at vurdere styren, som et muligt sporstof. Stoffet er almindeligt anvendt i
mange sammenhænge, og omkostningerne ved anvendelse må derfor anses for acceptable. Rent
analyseteknisk er stoffet egnet, men da stoffet nedbrydes/omdannes i løbet af få
måneder til stoffer, der allerede naturligt findes i olieprodukter, er styren uegnet som
sporstof.
På baggrund af den indledende vurdering må det derfor konkluderes, at udpegning af et
farvestof vil være det mest velegnede. Der findes tilsætninger af farvestoffer til
benzin og andre olieprodukter i dag. Man benytter sig mest af azofarvestoffer. Da denne
type stoffer allerede anvendes, må de antages ikke at udgøre et teknisk problem.
Økonomisk anses det ligeledes for acceptabelt at anvende disse stoffer. Ud fra en
analysemæssig vinkel vil de være mulige at detektere i meget små mængder. Visse af
azo-farvestofferne, der anvendes i dag, er miljømæssigt betænkelige, men der findes
farvestoffer, som må antages også miljømæssigt at være acceptable.
På baggrund af de konklusioner, det har været muligt at nå frem til inden for
projektets rammer, anbefales det at gå videre med:
- En identifikation af, hvilke specifikke farvestoffer der anvendes af danske
raffinaderier i dag.
- Hvilke farvestoffer er det hensigtsmæssigt at anvende i dag.
Punkt 1 bør omfatte en egentlig identifikation af de i dag anvendte farvestoffer og
fastlæggelse af tilsatte mængder.
Andre farvestoffer af samme type, end de i dag anvendte, bør undersøges nærmere med
hensyn til økotoksiske egenskaber, nedbrydelighed samt relevante fysisk/kemiske data, med
henblik på at udpege nogle få relevante stoffer, hvis miljømæssige belastning er
acceptabel.
Forhold omkring håndtering af stoffet samt påvirkning af mennesker og dyr skal
vurderes for de udpegede stoffer.
En sikker detektionsgrænse i jord og grundvand bør fastlægges med henblik på at
identificere, hvilke mængder der som minimum skal tilsættes.
De økonomiske forhold bør ligeledes afklares, når et eller flere specifikke stoffer
er identificeret som brugbare, både for selve tilsætningen og håndteringen på
raffinaderi og terminal og for analyse af stoffet i en forureningsundersøgelse.
Sideløbende med ovenstående bør overvejes, om det er muligt at udpege andre ikke
naturligt forekommende stoffer, der ligner de i dag anvendte sporstoffer. Det anbefales,
at en sådan indsats sker i samarbejde med olieindustrien. Flere firmaer i og udenfor
olieindustrien arbejder fortløbende på udviklingen af sporstoffer til forskellige
formål. Der er flere interessante firmaer, der er blevet kontaktet, f.eks. BASF, Chevron,
John Hogg Co og Morton International. Problemet lige nu er at mange af deres potentielle
produkter endnu ikke er undersøgt tilstrækkeligt eller er konfidentielle.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|