Sporstoffer til benzin, diesel og fyringsolie, - indledende screening

5. Forslag til videre arbejde

5.1 Konklusioner
5.2 Forslag til videre arbejde


I det følgende er anført de konklusioner, der kan drages på baggrund af det korte indledende arbejde med udpegning af mulige sporstoffer, som kan tilsættes benzin, diesel og fyringsolie med henblik på at kunne identificere tidspunkt for forurening med disse produkter.

5.1 Konklusioner

Ud fra gennemgangen af de tre olieprodukter og deres bestanddele må det antages, at der kan vælges et sporstof som tilsætning til benzin og et som tilsætning til diesel og fyringsolie, såfremt man ikke kan finde et sporstof, der kan tilsættes alle tre produkter. Dette begrundes i, at fysisk/kemiske egenskaber og typen af tilsætningsstoffer for diesel og fyringsolie er meget lig hinanden og noget forskellige fra benzin.

Ved litteraturgennemgangen, der har omfattet en søgning i relevante databaser og kontakt til udvalgte videncentre, er der søgt efter oplysninger om sporstoftilsætninger som styringsredskab ved kontrol/beskatning. Der er kun fundet få oplysninger, som går på anvendelse af farvestoffer. Andre stoftyper er ikke nævnt.

I nærværende projekt er tilsætning af radioaktivt mærkede stoffer, svarende til stoffer, der findes i olieprodukterne i forvejen, blevet overvejet. Denne type er fordelagtig ved, at den kan tilsættes i en meget lille mængde og stadig detekteres med stor sikkerhed. Det er dog valgt ikke at gå videre med denne stoftype, da der forudses en række økonomiske forhindringer og en generel modvilje ved anvendelse af radioaktive stoffer. En anvendelse af en ikke-radioaktiv isotop som deuterium kunne dog undersøges nærmere.

En stofgruppe som alkoholer og ethere er almindeligt anvendt som tilsæt-ningsstoffer, og repræsentanter for denne type er blevet overvejet. Det anses ikke umiddelbart for muligt at finde et egnet sporstof blandt denne type stoffer, da tilsætningen i dag varierer meget både med hensyn til specifikke stoffer og mængde, og dette må også antages at gælde i fremtiden. En større viden om, hvilke stoffer fra denne gruppe der har været eller bliver anvendt og i hvilke mængder, vil måske kunne give mulighed for udpegning af et egnet sporstof.

Stoffer, der ikke forekommer naturligt, men som ligner de tilsætningsstoffer, der findes i olieprodukter, er blevet overvejet. Inden for projektets rammer har det kun været muligt at vurdere styren, som et muligt sporstof. Stoffet er almindeligt anvendt i mange sammenhænge, og omkostningerne ved anvendelse må derfor anses for acceptable. Rent analyseteknisk er stoffet egnet, men da stoffet nedbrydes/omdannes i løbet af få måneder til stoffer, der allerede naturligt findes i olieprodukter, er styren uegnet som sporstof.

På baggrund af den indledende vurdering må det derfor konkluderes, at udpegning af et farvestof vil være det mest velegnede. Der findes tilsætninger af farvestoffer til benzin og andre olieprodukter i dag. Man benytter sig mest af azofarvestoffer. Da denne type stoffer allerede anvendes, må de antages ikke at udgøre et teknisk problem. Økonomisk anses det ligeledes for acceptabelt at anvende disse stoffer. Ud fra en analysemæssig vinkel vil de være mulige at detektere i meget små mængder. Visse af azo-farvestofferne, der anvendes i dag, er miljømæssigt betænkelige, men der findes farvestoffer, som må antages også miljømæssigt at være acceptable.

5.2 Forslag til videre arbejde

På baggrund af de konklusioner, det har været muligt at nå frem til inden for projektets rammer, anbefales det at gå videre med:

  1. En identifikation af, hvilke specifikke farvestoffer der anvendes af danske raffinaderier i dag.
  2. Hvilke farvestoffer er det hensigtsmæssigt at anvende i dag.

Punkt 1 bør omfatte en egentlig identifikation af de i dag anvendte farvestoffer og fastlæggelse af tilsatte mængder.

Andre farvestoffer af samme type, end de i dag anvendte, bør undersøges nærmere med hensyn til økotoksiske egenskaber, nedbrydelighed samt relevante fysisk/kemiske data, med henblik på at udpege nogle få relevante stoffer, hvis miljømæssige belastning er acceptabel.

Forhold omkring håndtering af stoffet samt påvirkning af mennesker og dyr skal vurderes for de udpegede stoffer.

En sikker detektionsgrænse i jord og grundvand bør fastlægges med henblik på at identificere, hvilke mængder der som minimum skal tilsættes.

De økonomiske forhold bør ligeledes afklares, når et eller flere specifikke stoffer er identificeret som brugbare, både for selve tilsætningen og håndteringen på raffinaderi og terminal og for analyse af stoffet i en forureningsundersøgelse.

Sideløbende med ovenstående bør overvejes, om det er muligt at udpege andre ikke naturligt forekommende stoffer, der ligner de i dag anvendte sporstoffer. Det anbefales, at en sådan indsats sker i samarbejde med olieindustrien. Flere firmaer i og udenfor olieindustrien arbejder fortløbende på udviklingen af sporstoffer til forskellige formål. Der er flere interessante firmaer, der er blevet kontaktet, f.eks. BASF, Chevron, John Hogg Co og Morton International. Problemet lige nu er at mange af deres potentielle produkter endnu ikke er undersøgt tilstrækkeligt eller er konfidentielle.