| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Sporstoffer til benzin, diesel og fyringsolie, - indledende screening
I forbindelse med udvælgelse af et sporstof er der en række krav, som bør være
opfyldt:
| Stoffet må ikke nødvendiggøre ændringer i eksisterende motorer. |
| Stoffet må ikke ødelægge motoren under forbrænding. |
| De fysisk-kemiske egenskaber skal svare til størstedelen af komponenterne i
forbrændingsvæsken (damptryk, vandopløselighed, sorption og migration). |
| Stoffet skal have en nedbrydelighed svarende til komponenterne i forbrændingsvæsken. |
| Toksiciteten skal være lav i relation til den mængde sporstof, der tilsættes. |
| Det skal helst dekomponere ved forbrænding. |
| Det skal være relativt nemt at analysere for. |
| Såfremt der anvendes et allerede brugt eller kommende additiv, skal det analysemæssigt
være muligt at adskille sporstof fra tidligere tilsætning. |
| Omkostninger ved anvendelse af stoffet skal ligge indenfor acceptable rammer. |
| Stoffets må ikke have indflydelse på de kvalitetskrav, der er opstillet i
lovgivningen. |
Alle disse punkter vil sandsynligvis ikke kunne opfyldes, men det må efterfølgende
vurderes, hvilke der skal vægtes højest afhængig af, hvilke mulige stoffer der findes
frem til. Et ideelt sporstof har samme flygtighed og samme sorptionskoefficient som den
forureningskomponent, der undersøges, hvis det er bevægelsen i undergrunden, der ønskes
belyst. Hvis det er tilstedeværelse eller ej af et specifikt produkt, kan det være andre
krav, der stilles.
Overordnet kan der være en mulighed for at anvende et tidligere anvendt additiv,
såfremt man kan se forskel på de to tilsætninger. Er additivet kun anvendt uden for
Danmark, vil det være acceptabelt. Endvidere kan man overveje stoffer, som er brugt for
lang tid siden, og hvor man med sikkerhed analyseteknisk kan se forskel på resterne af
"det gamle tilsætningsstof" og det nye.
At et additiv ikke længere bliver anvendt kan enten skyldes:
- dets miljø- eller sundhedsmæssige årsager (høj toksicitet, lav nedbrydelighed,
grundvandsforurenende m.v.) eller
- at industrien har fundet et bedre eller billigere alternativ.
Det vil sandsynligvis være bedst at søge et eventuelt sporstof indenfor gruppe b).
Imidlertid vil det ved tilsætning af et sporstof sandsynligvis være muligt at tilsætte
langt mindre mængder sammenlignet med de størrelsesordner, hvori additiverne normalt
tilsættes, da sporstoffet ikke skal have en effekt på forbrændingen, hvilket vil sænke
en eventuel miljø- eller sundhedsbelastning.
For et tidligere anvendt additiv foreligger der allerede erfaringsgrundlag for effekter
på forbrændingsmotoren, hvorfor det vil være lettere at overbevise industrien om dets
anvendelighed (og eventuelt også om de miljømæssige konsekvenser).
Alkoholer er en bestanddel eller tilsættes sammen med eventuelle stabilisatorer på
nuværende tidspunkt. En alkohol vil være mulig, hvis det enten er stofspecifikt (ikke
allerede indgår i olieprodukterne) eller mærket ved farvning eller radioaktivitet (se
afsnit 4.3 og 4.4).
Der bliver i forvejen anvendt flere forskellige ethere som additiver til benzin og
diesel (se bilag B og D). Stofferne er forholdsvis stabile og vil sandsynligvis
dekomponere ved forbrænding. Der kan imidlertid muligvis være nogle miljø- og
sundhedsmæssige problemer forbundet med disse, hvilket skal vurderes.
Andre ethere end MTBE er kun i mindre omfang blevet anvendt og undersøgt. Imidlertid
tyder foreløbige undersøgelser på, at de har lignende men ikke identiske kemiske og
hydrogeologiske karakteristika (US-EPA 1999: Conclusion from Blue Ribbon panel).
Undersøgelser har vist, at ethere generelt ikke sænker motorens ydekraft (EPA 1995).
Miljømæssigt er der problemer med stoffernes potentielle ringe nedbrydelighed, og at en
del af dem afgiver en smag ved meget lave koncentrationer. Det sidste er nok det
væsentligste problem ved f.eks. MTBE. Det udelukker dog ikke, at andre ethere kan udgøre
potentielle muligheder som sporstof.
Tabel 4.1.
Oxygenater
Gruppe |
Stofnavn |
Forkortelse |
CAS nr. |
Alkoholer |
Methanol |
MeOH |
67-56-1 |
|
Ethanol |
EtOH |
64-17-5 |
|
1-Propanol |
|
71-23-8 |
|
2-Propanol (iso-propanol) |
IPA |
67-63-0 |
|
1-Butanol |
NBA |
71-36-3 |
|
2-Butanol (sec-butanol) |
SBA |
78-92-2 |
|
2-Methyl-1-propanol (Isobutanol) |
IBA |
78-83-1 |
|
2-Methyl-2-butanol (tert-butanol) |
TBA |
75-65-0 |
Ethere |
Dimethyl ether (oxybismethane) |
DME |
115-10-6 |
|
Methyl-tert-butyl ether |
MTBE |
1634-04-4 |
|
Ethyl-tert-butyl ether |
ETBE |
637-92-3 |
|
Diisopropyl ether |
DIPE |
108-20-3 |
|
tert-Amyl methyl ether |
TAME |
994-05-8 |
|
Isopropyl-tert-butyl ether- |
PTBE |
17348-59-3 |
|
Di-sec-butyl ether |
DSBE |
6863-58-7 |
|
sec-Butyl-tert-butyl ether |
BTBE |
32970-45-9 |
|
Dibutyl ether |
DBE |
142-96-1 |
|
Diethyl ether |
DEE |
60-29-7 |
|
Dimethyl ether |
DME |
115-10-6 |
|
Dipropyl ether |
DPE |
111-43-3 |
|
Butylethyl ether |
BEE |
- |
|
Butylmethyl ether |
BME |
- |
De i tabel 4.1 nævnte stoffer indgår eller har indgået i olieprodukter i varierende
omfang. For eksempel har TAME og DIPE tidligere været meget anvendt, og hvis de stadig
anvendes, er det i små mængder. ETBE og DPE anvendes ikke i væsentlig omfang. MTBE har
en dominerende anvendelse på nuværende tidspunkt, men anvendelsen vil antageligt blive
reguleret. Det betyder, at etherne vil være genstand for undersøgelser af, hvilke
stoffer der ellers kan anvendes som additiv. Det vil igen sige, at udvælgelse af en af
etherne kan blive kompromitteret ved en senere almindelig tilsætning, med mindre den
udvalgte kan holdes udenfor den øvrige udvikling.
Desuden skal man, hvis en ether eller alkohol foreslås, have reguleringen af
kvaliteten af benzin og dieselolie i baghovedet. Dansk og europæisk lovgivning har
opstillet grænseværdier for benzins og dieselolies indhold af oxygenater og benzins
damptryk (se bilag A med den danske bekendtgørelses kvalitetskrav til benzin og
dieselolie).
Der anvendes i forvejen farvestoffer (bl.a. anthraquinon- og azoforbindelser) i benzin
og diesel for at kunne skelne mellem produkterne. Specifikt hvilke farvestoffer der
allerede anvendes i Danmark og EU, har det ikke været muligt at fremskaffe på den korte
tid til dette projekt. Men de få, der har kunnet identificeres, ser ud til at være af
solvent typen (dvs. lavt vandopløselige men let olieopløselige).
I EU blev der med Rådsdirektiv 95/50/EC givet mulighed for indførelse af et standard
mærkningssystem ("Euromarker") for hele EU. Det skulle primært dække
fyringsolie, som er lavere beskattet end diesel til køretøjer. Dette beskatningsmærke
skulle bestå af et kemisk sporstof, som med en simpel test kunne detekteres med et
reagens på stedet ("roadside test"). Derudover skulle et farvestof anvendes for
at give en umiddelbar synlig indikation af, at brændstoffet var beskattet til anden
anvendelse. Et system med Solvent Yellow 124 blev udpeget som det sporstof, der bedst
opfyldte de opstillede kriterier. Den anbefalede koncentration var op til 6 ppm i
brændstoffet. Generel accept af systemet faldt dog på argumenter fra to medlemslande.
England mente, at stoffet kunne fjernes fra brændstoffet, og Danmark havde bemærkninger
til sundhed og sikkerhed for azofarvestoffet (CSTEE 1999).
I 1997 var der overvejelser i Danmark om tilsætning af Solvent Yellow 124 og
dialkylaminoanthraquinon til afgiftsfri diesel og fyringsolie. Disse overvejelser i form
af spørgsmål i Folketinget til skatte- og miljøministeren er vedlagt som bilag E og
viser, at man på daværende tidspunkt ikke havde betænkeligheder med de nævnte stoffer,
selv om substitution af Solvent Yellow 124 anbefales fra Miljøstyrelsen, hvis/når det er
muligt.
Tilsætning af farvestof er i Danmark tidligere anvendt i traktorbenzin (blåt
farvestof). Farvningen af benzin ophørte sammen med afgiftsfritagelsen (Skatteministeriet
1996). Skatteministeriet fastsætter i øvrigt regler om farvning af mineralolieprodukter
og eventuelle kontrolforanstaltninger (Skatteministeriet 1998).
I 1993 indførte Sverige et mærkningssystem i dieselolie til arbejdsmaskiner og
fyringsolie ("Grön diesel") bestående af gult og blåt farvestof: Solvent
Yellow 124, Solvent Blue 79 og Solvent Blue 98. EU's videnskabelige komite CSTEE har
vurderet de undersøgelser, der blev udført efter klager over den nye diesel. Komiteen
konkluderede, at det mærkede produkt næppe var mere toksiske end det umærkede. Komiteen
fremførte dog samtidig, at dokumentations-materialet var mangelfuldt for et stof, der
kunne forventes anvendt i store mængder ved en eventuel tilsætning til brændstof (CSTEE
1999).
I Tyskland anvendes i mineralolieprodukter Solvent Red 215 og et farvestof analogt med
Solvent Red 19 sammensat af to stoffer:
N-(2-ethylhexyl)-1-[[2-methyl-4-[(2-methylphenyl)azo]-phenyl]-azo]-naphthalen-1-amin og
1-[[2-methyl-4[(2-methylphenyl)-azo]-phenyl]-azo]-N-tridecylnaphthalen-2-amin (se tabel
4.2 nedenfor med molekylstrukturer). Anvendelsen af farveadditiv sker af
beskatningstekniske årsager.
Tabel 4.2 Se her!
Molekylstrukturer af Solvent Red 19 og de analoge farvestoffer
I England kræves mærkning af fyringsolie og erhvervsmæssige brændstoffer, som kan
anvendes til kørsel på vej ("road fuels") enten alene (diesel) eller sammen
med andre brændstoffer (f.eks. petroleum) for at undgå misbrug af lavere beskattede
brændstoffer til visse anvendelsesområder (HMCE 1998):
| Fyringsolie skal være mærket med 1,75 kg quinizarin (1,4-dihydroxyanthraquinon) og
ikke under 4 kg Solvent Red 24 pr. 1000000 liter fyringsolie (svarende til 1,75 mg
quinizarin/l og ³ 4 mg Solvent Red 24/l fyringsolie). |
| Diesel skal være mærket med 1,75 kg quinizarin (1,4-dihydroxyanthraquinon) eller
ikke mindre end 5 kg 4-[N-ethyl-2-(1-isobutoxyethoxy)-ethylamino]-azobenzen og ikke
under 4 kg Solvent Red 24 pr. 1000000 liter fyringsolie (svarende til 1,75 mg quinizarin/l
eller ³ 5 mg
4-[N-ethyl-2-(1-isobutoxyethoxy)-ethylamino]-azobenzen/l og ³
4 mg Solvent Red 24/l fyringsolie). |
| Petroleum skal være mærket med enten ikke under 2 kg coumarin (1,2-benzopyrone) eller
ikke mindre end 5 kg 4-[N-ethyl-2-(1-isobutoxyethoxy)-ethylamino]-azobenzen pr. 1000000
liter petroleum (svarende til enten ³ 2 mg coumarin/l eller ³ 5 mg 4-[N-ethyl-2-(1-isobutoxyethoxy)-ethylamino]-azobenzen/l
fyringsolie). |
I en note (HMCE 1998) bemærker de engelske skattemyndigheder, at selv om
4-[N-ethyl-2-(1-isobutoxyethoxy)-ethylamino]-azobenzen er angivet som mærkningsstof,
anbefales i stedet at bruge de angivne alternativer (quinizarin og coumarin).
I England er der erfaring for, at det foreskrevne farvestof quinizarin og markør
coumarin kan erkendes, selv om andre additiver inkl. farvestoffer er tilsat (Bilag F
indeholder figurer af molekylstrukturer af quinizarin og coumarin).
I Amerika anvendes Solvent Red 164 som rødt farvestof tilsat brændstof til anvendelse
som fyringsolie eller lavere beskattede anvendelser af diesel (CFR 2000). I Amerika har
det siden 1993 været et lovkrav, at brændstof, som ikke opfylder US-EPA krav til indhold
af svovl og cetan indeks og derfor er pålagt restriktioner for anvendelsen, skal være
synligt mærket med blå farve (Baluch 1996).
US-EPA forlangte oprindeligt "synlig tilstedeværelse af rødt farvestof" til
identifikation af diesel med højt indhold af svovl til visse anvendelser. Den ønskede
koncentration var mindre end 0,75 pound/1000 bbl (ptb) svarende til ca. 2 mg/l af et fast
farvestof Solvent Red 26 som standard. Som regel bliver diesel dog farvet med flydende
koncentrat af Solvent Red 164, som er mere opløselig i olieprodukter (Chevron 1998).
Tabel 4.3.
Farvestofgrupper og eksempler på anvendte farvestoffer. Farvestofferne er angivet ved
deres Color Index (CI) navn, (kemisk navn) og CI-nummer og CAS nr. til identifikation,
hvis oplysningerne har været tilgængelige. Molekylstrukturer er vist i bilag F
Farve |
Farvestofgruppe
og evt. eksempel |
CI nr. |
CAS nr. |
Rød |
Alkylderivater
af azobenzen-4-azo-
2-naphthol, f.eks.: |
|
|
|
Solvent Red 24 |
(1-[[2-methyl-4-[(2- methylphenyl)azo]-
phenyl]azo]-2-naphthalenol) |
CI 26105 |
85-83-6 |
|
Solvent Red 26 |
(1-[[2,5-Dimethyl-4- [(2-methylphenyl)
azo]-
phenyl]azo]-2-naphthol) |
CI 26120 |
4477-79-6 |
|
Solvent Red 164 |
(1-[[4-(phenylazo) phenyl]azo]-2-
naphthalenol) |
- |
92257-31-3 |
|
Solvent Red 215 |
(1-[[2-methyl-4- [(2-methylphenyl)azo]-
phenyl]azo]-2-naphthalenol), ar-styreneret |
- |
85203-90-3 |
|
Alkylamin-anthraquinon
derivater, f.eks.: |
|
|
|
Solvent Red 111 |
(1-(methylamino)-anthraquinon) |
CI 60505 |
82-38-2 |
|
Solvent Red 52 |
(3-methyl-6- [(4-methylphenyl)amino]-
dibenz(f,i,j)isoquinolin-2,7-dion) |
CI 68210 |
81-39-0 |
Orange |
Benzen-azo-2-naphthol
derivater, f.eks: |
|
|
|
Solvent Yellow 14 |
(1-Benzen-1-azo-2-naphthol) |
CI 12055 |
842-07-9 |
Gul |
para-Diethylamino-azo-benzen
derivater, f.eks.: |
|
|
|
Solvent Yellow 56 |
(N,N-diethyl-4-(phenylazo)- benzenamin) |
CI 11021 |
2481-94-9 |
|
Solvent Yellow 124 |
(N-ethyl-N-[2-[1-(2-methylpropoxy)
ethoxy]-
ethyl]-4-
(phenylazo)-benzenamin) |
- |
34432-92-3 |
Blå |
Anthraquinon
derivater, f.eks: |
|
|
|
1,4-Diisopropylamino-anthraquinon |
- |
14233-37-5 |
|
Quinizarin
(Solvent Violet 12) |
(1,4-Dihydroxyanthraquinon) |
CI 58050 |
81-64-1 |
|
Solvent Blue 35 |
1,4-bis(butylamino)-anthraquinon |
CI 61554 |
17354-14-2 |
|
Solvent Blue 79 |
Blandingsprodukt
(1,4-di(2-ethylhexyl)amino- anthraquinon)
(1,4-di(3-((2-ethylhexyl)oxy)propyl) amino-
anthraquinon)
(1,4-di(3-methoxypropyl)amino-
anthraquinon) |
- |
64553-79-3
90170-70-0 |
|
Solvent Blue 98 |
Blandingsprodukt
(1,4-di(2-ethylhexyl)amino- anthraquinon)
(1,4-di(propyl-2-methyl)amino- anthraquinon) |
- |
74499-36-8 |
Grøn |
Solvent Green 3 |
(1,4-bis[(4-methylphenyl)amino]-
anthraquinon) |
CI 61565 |
128-80-3 |
Violet |
Solvent Violet 13 |
(1-hydroxy-4- [(methylphenyl)amino]-
anthraquinon) |
CI 60725 |
81-48-1 |
For azofarvestoffernes vedkommende er det dog muligt, at de nedbrydes for let i forhold
til forbrændingsvæsken. Ved en nedbrydning vil en spaltning af azoforbindelsen fjerne
farven. Muligheden for dannelse eller fraspaltning af carcinogene aromatiske aminer og
toluidin (Solvent Red farvestofferne) kan ikke udelukkes (Øllgaard et al. 1999).
Generelt må det erkendes, at data på farvestoffer ofte er få især på miljøsiden,
hvorfor en egentlig miljøvurdering derfor kan være begrænset. En vurdering bør dog
sættes i forhold til den iboende toksicitet hos det brændstof, som den tilsættes.
Det bør bemærkes, at importerede olieprodukter kan være farvet med azofarvestoffer
eller andre farvestoffer, og at dette skal undersøges inden et eventuelt valg.
De koncentrationer af farvestoffer, der anvendes i andre lande, ligger som minimum på
1-6 mg/l, men disse koncentrationer lægger som regel op til visuel inspektion eller
kontrol med simple analyser på stedet. Ved anvendelse som sporstof vil det ikke være
nødvendigt at benytte så høje koncentrationer, at en farve træder frem. På grund af
stoffernes absorptionsspektrer er det muligt analyseteknisk at identificere farvestof selv
ved koncentrationer, der ikke er synlige for det blotte øje. Anvendelsen af et specifikt
farvestof vil derfor være en potentiel mulighed.
Stoffernes opløselighed i organiske opløsningsmidler og i lav opløselighed i vand
betyder, at stofferne vil følge olieproduktet ved eventuelt udslip.
Anvendes markeringsfarvestoffet sammen med andre farvestoffer, kan det potentielt
anvendes ved så lave koncentrationer, at det ikke påvirker anden farvetilsætning, hvis
det specifikt kan adskilles. Synlighed er ikke nødvendig for anvendelsen som sporstof
(markør, røbestof).
Det ønskede farvestof skal have en god stabilitet overfor de øvrige bestanddele i
olieproduktet (komponenter, additiver og vand).
Eksponeringen ved tilsætning er minimal, hvis farvestoffet er flydende og kan holdes i
lukkede systemer sammen med de øvrige ingredienser. Tilsætningen kan foretages
"in-line" i tilførsels- eller fraførselsrørledninger ved olieterminalerne,
eller ved tankning fra producent til skib, jernbane eller tankvogn med mekanisk injektion.
Det må frarådes, at tilsætning sker ved levering fra tankvogn for at undgå mulighed
for kontakt og spredning af det koncentrerede sporstof. Erfaringerne fra tilsætning af
andre additiver kan anvendes, og tilsætning kan ske efter samme retningslinier.
Anvendelsen af fluorescerende farvestoffer kunne også anses for en mulighed.
Fluorescerende farvestoffer var tidligere almindelige i smøreolier og gav den
karakteristiske fluorescerende grønne farve.
Farvestoffer af coumarin (CAS nr. 91-64-5) er intense grøn-gule farvestoffer. De
vigtigste fluorescerende farver er derivater af 7-dialkylaminocoumarin med en
heterocyclisk molekyle i 3-positionen (jf. figuren til venstre, hvor R1 angiver position
for heterocyclisk molekyle).
Fluorescerende farvestoffer anvendes med fordel i undersøgelser af grundvandsstrømme
og udbredelse af f.eks. olieforureninger i undergrunden (Field og Mushrush 1994). De
fleste fluorescerende farvestoffer er komplicerede kemiske molekyler og kan indeholde
forbindelser, som det kan være uheldigt at forøge udbredelsen af (f.eks. sulfonater,
fosfor- og bromerede forbindelser).
Ændringer af molekylstrukturen er dog en potentiel mulighed. Hvis for eksempel
Disperse Yellow 105 (CAS nr.: 14121-47-2), som bruges til at give polyester en intens gul
farve og produceres ved at reagere benzo(k,l)-thioxanthene-3,4-carboxyl anhydrid
med aminomethoxypropane, i stedet for sidstnævnte bruger stearylamin, fås et stof som er
særdeles egnet til farvning af mineralolier:
Strukturen minder om et andet fluorescerende farvestof, som er et derivat af
anthraquinon, der også er egnet til farvning af fedt og olier: Fluorol 242
Prisen for fluorescerende farvestoffer er højere end for azo- og
anthraquinon-farvestoffer, hvilket kan betyde, at de må anses for at være for dyre til
denne anvendelse.
Tabel 4.4
Eksempler på fluorescerende farvestofer. Farvestofferne er angivet ved deres Color
Index (CI) navn, kemisk navn og CI-nummer og CAS nr. til identifikation
CI navn |
Kemisk navn |
CI nr. |
CAS nr. |
Acid Yellow 73 |
disodium-2-(3-oxo-6- oxidoxanthen-9-yl)
benzoat |
CI 45350 |
518-47-8 |
Acid Red 87 |
disodium-2-(2,4,5,7- tetrabromo-6-oxido-
3-oxoxanthen-9-yl)benzoat |
CI 45380 |
17372-87-1 |
Fluorol 242 |
- |
CI 68410 |
6871-92-7 |
Radioaktive stoffer anvendes som sporstoffer i mange sammenhænge både i lille og stor
skala. Især storskala erfaringer med f.eks. sprednings- og strømningsanalyser i
atmosfære og hydrosfære gør anvendelsen af radioaktive stoffer som sporstoffer
interessante. Der er tre typer af isotoper, som har været anvendt i relevante studier som
sporstoffer:
| kunstige radioisotoper |
| naturlige radioisotoper |
| stabile-aktiverbare radioisotoper |
De fleste kunstige isotoper er radioaktive stoffer, som frembringes ved bestråling
af naturlige molekyler. Disse vil så ved henfald (afgivelse af stråling) vende tilbage
til deres oprindelige tilstand med en kendt halveringstid. Detekterbarheden vil ikke være
afhængig af det fysiske miljø. På grund af afgivelse af stråling, især
gamma-stråling, som er stærkt penetrerende, kan sporstoffet detekteres på afstand og
uden at nedbryde materialet. Kun et lille antal atomer er nødvendig til en kvalitativ
analyse. De radioaktive sporstoffer vil derfor kunne tilsættes i betydelig lavere
mængder sammenlignet med stoffer, der skal analyseres ved konventionelle analysemetoder.
Endvidere er analysemetoden betydeligt mere enkel, da man blot kan måle radioaktivitetens
tilstedeværelse eller ej.
Kravet til et radioaktivt stof vil være en halveringstid (T1/2) på 3-5
år. Kravet til stoffernes halveringstid begrænser antallet af mulige radioaktive
stoffer. De mest oplagte stoffer vil være radioaktive forbindelser af N, S og eventuelt
I, Br og Cl, men ingen af disse har isotoper med egnede halveringstider. T1/2-værdierne
er generelt for lave (timer til dage). C-14 ville også være oplagt, men en halveringstid
på 5700 år er uacceptabel.
Af radioaktive stoffer, der overhovedet kan komme i betragtning til at indgå i et
sporstof, er følgende med deres halveringstider nævnt i tabel 4.5 (Browne and Firestone
1986).
Tabel 4.5
Halveringstider for radioaktive stoffer (Browne and Firestone 1986)
Metal |
Isotop |
Halveringstid |
Natrium |
Na-22 |
2,6 år |
Jern |
Fe-55 |
2,7 år |
Kobolt |
Co-60 |
5,3 år |
Rhidium |
Rh-102 |
2,9 år |
Cadmium |
Cd-109 |
1,3 år |
Cæsium |
Cs-134 |
2,1 år |
Alle de i tabel 4.5 nævnte isotoper er gamma-emittere. Der er ikke taget hensyn til, hvor
lettilgængelige disse stoffer er og dermed heller ikke prisen, eller om de kan
skaffes i tilstrækkelige mængder.
Alternativt er det muligt at anvende 13C-mærket stof, som ikke er
radioaktivt. 13C er naturligt forekommende og udgør ca. 1% af total karbon.
Dette vil imidlertid kræve, at analyserne foretages ved LC (Liquid scintillation
Counter)- eller GC-MS for identifikation.
Et radioaktivt stof vil kunne anvendes i meget små koncentrationer. Det kan imidlertid
være problematisk at anvende radioaktivt mærkede stoffer, idet der kan forudses en
generel modvilje ved anvendelse af radioaktive stoffer.
Et interessant alternativ kunne være anvendelsen af deuterium, som er en stabil
ikke-radioaktiv isotop, 2H eller D. Sporstoffet kunne kobles direkte ind i
brændstoffet i en kulbrinteforbindelse. Det deuteriumbærende kulbrinte ville opføre sig
som og have de samme egenskaber som det oprindelige molekyle, men sporstoffets
tilstedeværelsen i en mængde over normale niveauer ville afsløre tilsætningen (Bezer,
pers.komm).
Naturlige radioisotoper er isotoper i miljøet, som er opstået ved den naturlige
skabelsesproces, ved kosmiske baggrundsstråling eller fra menneskets aktiviteter (f.eks.
nedfald fra atombombeprøvesprængninger og emissioner fra kernekraftværker). Da
baggrunden for disse isotopers tilstedeværelse kan være uforudsigelig, indgår de ikke
som potentielle muligheder.
Stabil-aktiverbare radioisotoper er isotoper, der efter anbringelse i materialet,
senere kan indsamles, bestråles (oftest med neutroner) for at gøre dem radioaktive og
derefter måles som de andre radioaktive sporstoffer. En betingelse er, at det udpegede
atomelement kan anslås (exciteres) ved bestråling til en radioisotop, der har en
detekterbar stråling. Sporstoffets isotop skal have en passende kort halveringstid, så
der ikke opstår et sundheds- eller affaldsproblem. Sporstoffet aktiveres normalt ved
bestråling med termiske neutroner i en kernereaktor, hvilket kan være en begrænsende
analyseteknisk og/eller økonomisk faktor med mindre bestrålingen kan udføres i
småskala.
To typer isotoper kan være mulige til anvendelsen. En beriget stabil isotop er et
element, der allerede er tilstede i brændstoffet, eller et naturligt sporstof, der er en
bestanddel af brændstoffet, hvis det opfylder de ønskede betingelser:
Den radioaktive isotop dannet ved bestrålingen skal have en halveringstid i dage eller
mindre og skal udsende detekterbare stråling, helst gamma-stråler. Det ideelle stabile
sporstof skal opføre sig som det materiale, den befinder sig i, hvilket er lettest, hvis
det allerede er tilstede som sporelement (jf. f.eks. bilag C). Hvis ikke et af de allerede
tilstedeværende sporelementer kan anvendes, skal sporstoffet kunne fremskaffes
kommercielt i tilstrækkeligt omfang og til en acceptabel pris. Det sidste kan være
nødvendigt for at kunne skelne mellem f.eks. "nyt" og "gammelt"
brændstof. Det stabile sporstof må ikke være toksisk i de anvendte mængder.
Eksempler på stabil-reaktiverbare sporstoffer, der kunne være mulige anvendelige
markører, er angivet i tabel 4.6.
Fordelene ved stabil-aktiverbare radioisotoper er, at der ikke tilføres nogen
radioaktivitet til brændstoffet, og der er ingen problemer med håndtering af radioaktive
stoffer under anvendelse eller prøvetagning.
Ulemperne er, at det tager længere tid at få analyseret prøverne med mindre, der kan
udvikles et fast "on-line" system. Muligheden af røntgenfluorescence i stedet
for neutronbestråling til aktivering af sporstoffet bør undersøges. Stabil-aktiverbare
sporstoffer er som regel kostbare. Analyseproceduren er også dyr og kræver adgang til
kernereaktor.
Tabel 4.61
Eksempler på stabil-aktiverbare sporstoffer, som ikke indgår i Bilag C. Alle er
gamma emittere
Element |
Sporstof |
Aktiveret isotop |
Halveringstid |
Germanium |
Ge-76
|
Ge-77
|
11,2 tim. |
Palladium |
Pd-108
|
Pd-109
|
13,5 tim. |
Indium |
In-115
|
In-116
|
54,0 min. |
Lanthanum |
La-139
|
La-140
|
40,2 tim. |
Samarium |
Sm-154
|
Sm-155
|
23,5 min. |
En del metaller optræder allerede i råolien i små koncentrationer, hvoraf noget kan
genfindes i de færdige produkter. I en ældre undersøgelse af sporstoffer i benzin er
angivet en del metaller (Bilag C).
Nogle få organometaller tilsættes som additiv f.eks. bly i benzin. Denne tilsætning
er dog under udfasning i de fleste lande. Det betyder dog, at man har en del erfaringer
med tilsætning af organometaller og deres effekt.
En potentiel mulighed kunne være at tilsætte en organometal, som var kendt at være
inert overfor miljø og sundhed f.eks. thallium, kobolt el.lign.
Det vil dog være væsentligt, om metallet allerede eksisterer i miljøet af hensyn til
genkendelse samt koncentration. Da der er tale om lave sporstof-koncentrationer, skal
stoffet ikke allerede være til stede i undergrunden. Problemet ville kunne omgås ved en
radioaktiv mærkning. Radioaktiv mærkning eller isotopanvendelse kan dog være
problematisk af andre årsager (jf. afsnit 4.4).
Anvendelse af stoffer, som ikke forekommer eller dannes naturligt i miljøet, er også
en mulighed. Der kan dog være problemer med miljøvenlighed og nedbrydning, skæbne,
giftighed osv. skal nødvendigvis være undersøgt. Selv om det påtænkte stof eventuelt
kan have andre anvendelser, vil sporstoffet være lettere at detektere, hvis det ikke
forekommer i stoffer, der kan forventes på samme steder.
Styren kunne være et eksempel på et ikke naturligt forekommende stof, der ikke
tilsættes benzin allerede, og hvis egenskaber er sammenlignelige med de stoffer, der
anvendes i benzin. Styren nedbrydes dog relativt hurtigt med 80-98% nedbrudt på 16 uger
og forekommer som nedbrydningsprodukt i bilers udstødningsgas.
Anvendelsen af specifikke isomere (eller ændring af eksisterende isomeri-forhold)
kunne være en mulighed. Det ville dog kræve en væsentlig analyse af et uoverskueligt
antal olieprodukter, hvis en allerede eksisterende oliebestanddel skulle anvendes.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |