I EU blev der i 1985 vedtaget et direktiv, som regulerer anvendelsen af oxygenater i
brændstof (Rådsdirektiv 85/536/EEC om introduktion af blyfri benzin i EU). Det tekniske
bilag til direktivet giver definitioner og blandingssammensætning af oxygenater og er
vedtaget som standard i alle EUs medlemslande. Direktivet blev gældende i Danmark fra 1.
januar 1988 med "Bekendtgørelse nr. 834 af 16/12/1987 om mærkning og kontrol af
motorbenzin med indhold af erstatningsbrændstoffer (alkoholer og ætere)".
Formålet med direktivet er at harmonisere brændstof kvaliteten i EU (Schrädlich and
Schug 1990). Desuden er der et ønske om at informere om, at tilsætningen af oxygenater
vil reducere energiindholdet pr. liter benzin, hvis der bliver iblandet mere end en vis
mængde. Det maksimale indhold af organiske oxygenater er sat til 3,7% i oxygenvægt, men
er nedsat til maksimalt 2,7% i oxygenvægt i den seneste danske bekendtgørelse (jfr.
bilag A: Miljø og Energiministeriets Bekendtgørelse nr. 77 af 15/01/2001).
I Vesteuropa er brændstofkvaliteten beskrevet i den europæiske standard EN228, som
fastsætter tolerancerne for et antal brændstofparametre for blyfri benzin.
Den væsentligste faktor, der påvirker sammensætningen af brændstof i motorer, er
stoffer, der fungerer som antibankningsmidler. Effekten opnås ved at regulere
brændstoffets oktantal. Oktantallet blev tidligere øget ved tilsætning af
organometaller (bly), men i dag anvendes oxygenater (blyfri benzin).
Der er et stort antal organometalholdige stoffer, som kan virke som oktantalforøgere.
Generelt er stoffer indeholdende bly, kobber, nikkel, thallium, jern og mangan (Pb, Cu,
Ni, Th, Fe og Mn) anset for at kunne øge oktantallet meget, mens stoffer med kobolt,
zink, bismuth, vanadium, selen og cæsium (Co, Zn, Bi, V, Se og Ce) er mindre effektive. I
praksis er de fleste udelukket på grund af høje omkostninger, ustabilitet, toksicitet
eller påvirkning af bilmotorernes katalysator eller andre uheldige egenskaber. De fleste
organometaller oxideres under forbrændingen til fine faste partikler af metaloxider.
Partiklernes relativt store overflade kan reagere med de frie radikaler, der dannes ved en
delvis oxidation af brændstoffet (dvs. virke som katalysator).
De mest kendte er de blyholdige stoffer, der i Danmark er erstattet af oxidanter og
andre additiver. På grund af problemer med aflejring af metalrester i motorer, som kun
kan fjernes ved tilsætning af stoffer med metalbindende effekt (metal scavengers), har
kun få organometalholdige stoffer kunnet anvendes til at øge oktantallet ud over de
blyholdige (tetraethylbly, tetramethylbly, diethyldimethylbly og ethyltrimethylbly, og det
er methylcyclopentadienyl-mangan tricarbonyl (MMT) og ferrodicyclopentadienyl (ferrocene).
MMT er efterhånden udgået efter erkendelse af, at stoffet reducerer effektiviteten af
katalysatoren. I dag vil der typisk ske supplerende tilsætning af oxygenater, hvis
oktantallet er for lavt.
Afhængig af stoffets koncentration i brændstoffet skelnes der mellem bestanddele (components)
og additiver. Bestanddelene iblandes brændstoffet i mængder over 1%. Bestanddelene
påvirker brændstoffets egenskaber med andet end oktantal såsom brændværdi, vægtfylde
og damptryk. Additiver tilsættes i små mængder (dvs. <1% eller ppm niveau) og
påvirker ikke brændstoffets øvrige egenskaber. Additiver kan bestå af organometaller,
der danner faste oxidationsprodukter (aske) foruden gasser ved forbrænding.
Tilsætning af additiver kan i princippet ske på to måder: Ved blanding i rørledning
(in-line blending), hvor bestanddele fra deres opbevarings- eller lagertanke føres
sammen i en fælles rørledning og derefter føres til en produktlager tank. Det vil sige,
at opblandingen sker under passage i rørledning. Den anden metode er ved blanding i
produktlagertanken (batch blending), hvortil de enkelte komponenter føres ad
separate rørledninger. Den sidste er den almindeligste. Et sporstof vil derfor kunne
tilsættes på raffinaderi eller terminal uden større vanskelighed eller væsentlige
ændringer i forhold til nuværende metoder. Omkostningerne ved anlæggelse af en ekstra
tilførselsledning skulle derfor kunne holdes på et acceptabelt niveau.
Tilsætningen af additiver sker et begrænset antal steder i dag. Statoil og Shell har
raffinaderier i Danmark, som i forvejen tager sig af tilsætning af additiver til det
danske marked. Andre selskaber, som betjener sig af udenlandske raffinaderier, antages at
have et begrænset antal terminaler, hvor en tilsætning vil kunne gennemføres. Det vil
sige, at den dominerende tilsætningsmetode i Danmark er "batch-blending" på
henholdsvis raffinaderierne og på et mindre antal terminaler.
Der er som udgangspunkt undersøgt, om myndighederne i andre lande har erfaring med
tilsætning af et sporstof. På grund af opgavens begrænsede omfang er der lagt vægt på
undersøgelser vedrørende benzin og diesel.
Ud fra en screening af række videnskabelige og administrative kilder og databaser kan
det konkluderes, at der tilsyneladende på nuværende tidspunkt ikke er erfaring med at
tilsætte kemikalier til benzin og diesel, som efterfølgende skal kunne anvendes som
sporstof/markør i miljøet.
De eneste erfaringer med tilsætning af stoffer, som ikke har en teknologisk betydning,
er anvendelsen af synlige farvestoffer, hvilket er rimeligt udbredt. Eksempelvis i Sverige
tilsættes et gult og et blåt farvestof til diesel, som indikerer, at det er blevet
beskattet. Tilsætningen sker i dette tilfælde på depoterne og ikke på raffinaderierne.
I bilag B er vist oversigter over de stoffer, som typisk anvendes som additiver til
benzin. Bilag C omfatter en oplistning af sporstoffer. Denne oplistning er dog baseret på
en relativ gammel undersøgelse, og de angivne oplysninger kan derfor kun bruges med
forsigtighed. I det følgende er der givet en række supplerende oplysninger om de
væsentligste tilsætningsstoffer eller stofgrupper.
Blyadditiver, som tidligere var det mest anvendte additiv som antibanknings-middel,
udfases i EU. Bly som tilsætning til benzin er blevet forbudt i EU fra den 1. januar
2000, dog har enkelte sydeuropæiske lande fået dispensation. I Danmark blev blyfri
benzin introduceret i 1985, men siden 1994 har bly ikke været anvendt i benzin. Til de
biler, der ikke kunne køre på blyfri benzin, blev der i stedet for bly tilsat oxydanter
og et kalium-baseret additiv til erstatning for blyforbindelsernes smørende effekt
(Miljøstyrelsen 1998). Benzinen blev markedsført som 98-oktan benzin med rød markering
på standerne (I modsætning til de grønne markeringer for blyfri benzin).
Stoffer til at forhindre metalafleringer i motorer (scavengers) er blevet reduceret i
samme takt som bly. Metalscavengers var typisk organochlor og brom forbindelser,
hvor de mest anvendte var 1,2-dichloroethan og 1,2-dibromoethan. Disse stoffer dannede
blychlorid og bromid, som fulgte med udstødningsgasserne. Ved lavt blyindhold
(<0,15 g/l) er de to stoffer unødvendige og det maksimalt tilladte blyindhold i EU er
0,15 g/l (undtagen Spanien og Portugal, hvor det er 0,4 g/l). Udfasningen af bly skyldes
ikke alene bly og de anvendte scavengeres uheldige miljø- og sundhedsegenskaber, men
også at bly ødelægger katalysatorerne.
Antioxidanter bliver tilsat for at undgå peroxid polymerdannelser i benzinen
("gum"). De fleste antioxidanter tilhører para-phenyldiaminer eller
alkylphenoler (f.eks. 2,6-di-tert-butylphenol).
Metaldeaktivatorer tilsættes for at undgå oxidation af benzin som følge af
spormetaller i benzinblandingen. Stofferne danner komplekser med de opløste metalatomer,
så de mister deres katalytiske effekt. Et eksempel er
N,N-disalicylidene-1,2-propanediamin.
Korrosionshæmmere tilsættes for at hindre korrosion af metal i rørledninger,
opbevaringstanke og lignende installationer som følge af tilstedeværelse af vand,
kondensvand, alkoholer osv. Korrosionshæmmere kan typisk være stoffer med polære
grupper som carboxylater, estere, aminer eller stoffer med en nonpolær højmolekylær
alkylkæde.
Frysepunktssænkende additiver tilsættes for at reducere isdannelse i
karburatorer. Der anvendes typisk overfladeaktive stoffer (detergenter) eller egentlige
frysepunktssænkende stoffer. Detergenterne er aminer, diaminer, amider eller glycol
estere af fedtsyrer, som er effektive ved 10-20 ppm. Effektive frysepunktssænkende
stoffer er alkoholer, glycoler, dimethylformamid og andre vandopløselige polære stoffer,
som er tilsat i mængder på 0,02-2 vol%.
Detergenter tilsættes også for at eliminere aflejringer i benzinledninger og
karburator. Disse detergenter inkluderer alkylaminer, alkylphosphater, alkylsubstituerede
succinimider, imidazolin og oleylamider, som tilsættes i koncentrationer på 50-100 ppm.
Eksempler er polyisobutenaminer, polyisobutenpolyamider, langkædede carboxylsyreamider
eller polyetheraminer.
Typiske additiver til diesel, der i denne sammenhæng omfatter både dieselolie og
fyringsolie, er vist i bilag D. I det følgende er der givet en række supplerende
oplysninger om de væsentligste stoffer eller stofgrupper.
Diesel additiver udgøres specielt af stoffer til forbedring af antændelsen af
brændstoffet ("ignition improvers"). De udgøres af alkyl nitrater, ether
nitrater, alkyldiglycol nitrater og organiske peroxider. Kommercielt er det især
alkylnitrater som isopropylnitrat, isoamylnitrat, isohexylnitrat, cyclohexylnitrat eller
isooctylnitrat, der bliver anvendt.
3.5.2 Detergenter
Som detergenter i diesel er der især tilsat stoffer som aminer, imidazoliner,
amider, succinimider, polyalkyl succinimider eller aminer og polyetheraminer.
Til forøgelse af forbrændingen tilsættes additiver til at begrænse soddannelse,
idet partikelemission er er en væsentlig ulempe ved dieselmotorer. Hovedbestanddelene var
tidligere især barium salte af en carboxyl- eller sulfonsyre samt calcium- og
jernforbindelser. På grund af emission af potentielt toksiske barium-forbindelser
anvendes der i dag alene calcium baserede additiver. Organo-jern forbindelser anvendes
også som midler til forbedring af forbrændingen. Det drejer sig især om jern salte af
carboxylsyrer (jernsæber) og jern af ferrocen typen.
Diesel tilsættes additiver til at forhindre krystallisering af højmolekylære
n-paraffiner ved lave temperaturer. Midlerne omfatter mest ethylene-vinylacetat (EVA)
copolymere stoffer.
Additiver af modificerede EVA copolymerer virker desuden som additiver til hæmning af
voksdannelse. I de nordlige kolde egne er det ud over additiver nødvendigt at tilsætte
petroleum. Petroleum nedsætter viskositeten, og yderligere additiver er derfor
nødvendige. Her er det som regel overfladeaktive stoffer såsom derivater af
multifunktionelle syrer (tilsat i koncentrationer på 50-500 ppm).
Under opbevaring kan der ligesom med benzin ske oxidation og radikal
polymerisationsdannelse. Antioxidanter som fenoler ("sterically hindered
phenols") og phenylendiaminer, trialkylaminer tilsættes i koncentrationer på ca. 50
ppm.
Opløste metal-ioner kan virke som katalysatorer, der kan påvirke diesel i uheldig
retning, og derfor tilsættes samme additiv som til benzin (f.eks.
N,N-disalicylidene-1,2-propanediamin).
Antistatiske additiver med calcium- eller chrom-forbindelser tilsættes i
koncentrationer på op til 5 ppm.
3.5.8 Andre additiver
Desuden tilsættes en lang række additiver med forskellige specifikke formål.
Additiver tilsættes diesel for at fjerne eventuel vand ("dehazers"). Typisk
anvendes quarternære ammonium salte i koncentrationer på 5-50 ppm.
Skumdæmpende midler af typen polysiloxaner tilsættes i koncentrationer på 10-50 ppm.
Lugtdæmpende stoffer tilsættes for at fjerne diesel lugt ("reodorants").
Stofferne er baseret på naturligt forekommende stoffer som vanillin eller terpener, der
virker ved at blokere lugtesanserne. Koncentrationerne er ca. 30-100 ppm.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|