Som led i Danmarks internationale indsats under Miljø-, Freds- og Stabilitetsrammen
ydes der under Dancea-programmet støtte til projekter med et miljømæssigt sigte i
Arktis. Under Dancea indgår flere delprogrammer med forskellig fokus og sigte. I det
følgende redegøres derfor kort for baggrunden for miljøstøtten til Arktis og for de
prioriterede indsatsområder.
Udgangspunktet for miljøindsatsen i Arktis er den internationale arktiske
miljøstrategi (AEPS), der blev vedtaget af Danmark og de øvrige arktiske lande i
Rovaniemi, Finland, i 1991. Denne strategis hovedelementer omfatter beskyttelse af
menneskene i Arktis med accept af en bæredygtig udnyttelse af naturressourcerne, hvor
kulturelle behov

Isbjerg ved Grønland. Foto: Dansk Polarcenter
så vidt muligt indpasses. Strategien har endvidere til formål at beskytte, genoprette
og overvåge det arktiske miljø og som endeligt mål at eliminere forureningen af Arktis.
Ved vedtagelsen af AEPS anerkendte de 8 arktiske lande samtidig betydningen af at inddrage
repræsentanter for de oprindelige folks organisationer i miljøarbejdet.
I 1991 var der i de 8 cirkumpolare lande en klar erkendelse af en voksende
grænseoverskridende forurening af Arktis fra kilder beliggende syd for Arktis. En
forurening, hvis kilder ikke i detaljer var kendte, og hvor betydningen for den arktiske
befolkning var ukendt. Formuleringen i regeringens oprindelige strategi fra 1994 sikrer da
også først og fremmest midler til det internationalt orienterede arktiske
miljømoniteringsprogram, AMAP.
I de efterfølgende år har AMAP klart dokumenteret, at det arktiske område er udsat
for en markant forurening fra Kina, Rusland, Vesteuropa og USA. Denne forurening bevirker,
at den kost, som er en naturlig følge af Grønlands traditionelle fangst og jagt, på
mange måder er direkte sundhedsskadelig. I den samme periode har der været et voksende
pres fra lokalbefolkningen om at få afdækket og afhjulpet lokale miljøproblemer så som
sikring af rent drikkevand samt tidssvarende og miljørigtig affaldshåndtering og
energiproduktion.
Den voksende viden om forholdene i Arktis har ført til en bred erkendelse af et behov
for en mere konkret og fremadrettet indsats i selve Arktis. Dette behov afspejles bl.a. i
udbygningen af miljøsamarbejdet AEPS til det i 1996 dannede Arktisk Råd, der med
udgangspunkt i aftalen fra 1991 i mere bred forstand skal beskæftige sig med bæredygtig
udvikling og udnyttelse af de ressourcer og muligheder, som findes eller kan skabes i de
arktiske samfund.
En tilsvarende ændring af fokus fra den konstaterende monitering til mere konkrete
aktiviteter til afhjælpning af forureningen i selve Arktis er foregået i Dancea.
I overensstemmelse hermed er det overordnede formål for Dancea at forebygge og
begrænse forureningen af miljøet og sikre naturbevarelsen i Arktis, herunder at støtte
implementeringen af den internationale arktiske miljøstrategi, og at medvirke til at
sikre en miljø-mæssig bæredygtig udvikling af især de danske dele af Arktis med
særlig vægt på en bæredygtig udnyttelse af de arktiske naturressourcer.
Danceaprogrammet omfatter det arktiske område med særlig vægt på den danske del af
Arktis, dvs. Grønland, og på hjælp til de stærkt trængte oprindelige arktiske folk i
Rusland.
Selvom det arktiske miljø endnu er forholdsvis rent mange steder, har undersøgelser
de sidste år dokumenteret, at sundhedstilstanden hos visse befolkningsgrupper i Arktis,
og herunder Grønland, er truet som følge af grænseoverskridende forurening med
tungmetaller, især kviksølv, persistente organiske forurenende stoffer, de såkaldte
POPer, samt radioaktive stoffer. I forbindelse med de globale miljøproblemer mangler der
endvidere tilstrækkelig viden om effekten af klimaændringer og nedbrydningen af
ozonlaget i de arktiske egne.
I Grønland har man desuden fortsat konkrete miljøproblemer i forbindelse med en
utidssvarende affaldshåndtering, efterladenskaber i naturen fra tidligere tiders
aktiviteter, manglende effektivitet i energiforsyning og et utidssvarende energiforbrug i
blandt andet boligsektoren. Dertil kommer en overudnyttelse af visse levende ressourcer og
begrænsede muligheder for nye bæredygtige erhvervsmuligheder. En særlig problemstilling
knytter sig til fortidsminder og disses beskyttelse og eventuelle udnyttelse i forbindelse
med turisme.
Rusland dækker en meget stor del af det arktiske område, og mange områder har store
miljømæssige problemer som følge af en hensynsløs udnyttelse af mineraler og fossile
ressourcer. Ødelæggelsen af de oprindelige folks traditionelle jagt- og fangstområder
tiltager, mens arbejdsløsheden stiger. Den økonomiske krise i Rusland har ramt de
oprindelige folk særligt hårdt, og eksempelvis er den forventede gennemsnitlige
levealder 20 år lavere end for Ruslands øvrige befolkning.
Regeringen fremlagde i 1993 en overordnet handlingsplan for Miljø-og Katastroferammen,
som indgik i betænkning 1252/1993 om "Danmarks Internationale Indsats".
Handlingsplanen var en opfølgning på Rio-konferencen i 1992 og Folketingets beretning af
18/12 1992 om global miljø- og katastrofebistand. Planen opererede med fire
indsatsområder, herunder "Indsatser til beskyttelse af Arktis". I forlængelse
heraf fremlagde regeringen den 1. februar 1994 "Delstrategi vedrørende indsatser til
beskyttelse af det arktiske miljø", dateret oktober 1993.
I 1999 fremlagde regeringen sin redegørelse af 14. januar om den hidtidige anvendelse
af Miljø- og Katastroferammen og den fremtidige anvendelse af Miljø- Freds- og
Stabilitetsrammen. Det fremgik af redegørelsen, at den hidtidige indsats bl.a. havde
bidraget til at afdække miljøproblemerne i Grønland, og at indsatsen derfor nu i
højere grad ville blive rettet mod konkrete støtteforanstaltninger i Grønland. Desuden
ville initiativer, der fremmer en miljømæssig bæredygtig erhvervs- og samfundsudvikling
blive inddraget. Som opfølgning på regeringens redegørelse og en forespørgselsdebat om
miljøbistanden vedtog Folketinget i maj 1999 en opfordring, V79, til regeringen om bl.a.:
Disse indsatsområder behandles primært i de to delprogrammer Det Arktiske
Miljøprogram - Konkrete Miljøtiltag ogVidenopbygning.
Endelig gives fortsat støtte til inddragelse af de oprindelige folk i Arktis i
miljøsamarbejde, herunder støtte til Oprindelige Folks Sekretariat i København (IPS).
Desuden har der i 2000 været en øget indsats for bedring af miljøforholdene for den
oprindelige befolkning i den arktiske del af Rusland.
Da indsatsen i Dancea i høj grad hviler på det internationale arktiske samarbejde er
de overordnede rammer for en væsentlig del af de støttede projekter fastlagt gennem en
flerårig programmering. Dette har en afgørende indflydelse på, hvilke projekter der
fremmes. Indsatsen især i Grønland aftales i tæt dialog med Grønlands Hjemmestyre,
hvorfor der også her sigtes mod en langsigtet målopfyldelse.
Ved prioriteringen af støttetilsagn vurderes det enkelte projekts mål og forventede
resultater i relation til de prioriterede indsatsområder, og til dokumentationen af den
miljømæssige væsentlighed og gennemførligheden af indsatsen. Ansøgerens kompetence
på de relevante fagområder tillægges også stor vægt.
Der foretrækkes projekter, som kan relateres og anvendes direkte til en konkret
indsats til løsning af et problem eller klarlæggelse af en væsentlig problemstilling
inden for indsatsområderne, ligesom benyttelse af eksisterende dansk og grønlandsk
erfaring og ekspertise inden for de konkrete fagområder og initiativer foretrækkes.
Elementer, som indebærer videnoverførsel til eller videnopbygning i lokale arktiske
administrationer eller institutioner, organisationer og lignende vægtes ligeledes højt.
Projektresultater skal afrapporteres fyldestgørende og offentliggøres i en form, som
gør resultaterne direkte synlige og anvendelige for relevante målgrupper.
Resultaterne af moniteringsprojekterne (AMAP) vurderes i de periodiske internationale
miljø-assessments (rapporter), som udføres i internationale ekspertgrupper i regi af
Arktisk Råd. Rapporterne indgår efterfølgende som dokumentationsmateriale i det
internationale miljøpolitiske arbejde f.eks. i forbindelse med udarbejdelse af nye
konventioner og andre miljøpolitiske tiltag.
Resultaterne af projekterne under det arktiske miljøprogram (AMP) anvendes enten
direkte i de berørte sektorer og forvaltninger eller mere indirekte som ny viden
tilgængelig for offentligheden i projektrapporter og artikler i internationale
fagtidsskrifter.
Resultaterne af støtten til de oprindelige folk udmønter sig i høj grad i en øget
synlighed af de arktiske oprindelige folk og deres miljøproblemer i de internationale
miljøfora. De oprindelige fok i Arktis får derved mulighed for at påvirke de
internationale aftaler og konventioner, som er bestemmende for disse folks fremtidige
muligheder.
En række af projekttyperne beskrives i øvrigt i temaartikler i Danceas årsrapporter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|