| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Muligheder for økologisk spildevandshåndtering på Christiansø
Stedsanalysen skal tilvejebringe den nødvendig information og viden om det
pågældende sted for spildevandshåndtering.
Betydningen af stedet
Erfaringerne viser, at en tilpasning af systemet til det konkrete sted er en
forudsætning for en velfungerende løsning, det gælder ikke mindst ved lokale decentrale
anlæg. Især er det nødvendigt, at et spildevandsanlæg forholder sig til de givne
miljøforhold på stedet og den lokale kultur, herunder de aktører, der
indgår i brugen og driften.
Gennem stedsanalysen fremskaffes den viden, der skal bruges til den videre vurdering.
En viden af meget forskelligartet karakter - fra for eksempel vandforbrug og
recipientfølsomhed over arealplaner og forvaltningspraksis til brugernes vaner og
ønsker. Således skal også de lokale aktører og deres viden og krav inddrages.
Tjekliste
Den indledende stedsanalyse er udført med udgangspunkt i en tjekliste, der består af
følgende elementer:
- Fysiske forhold
- Miljømæssige forhold
- Tekniske forhold
- Relationer til andre områder
- Økonomiske forhold
- Institutionelle forhold
- Aktørbaserede forhold
Ovenstående tjekliste er gennemgående disposition for stedsanalysen.
Stedsanalysen udføres i to trin. I det første trin indsamles eksisterende og let
tilgængelig viden (den indledende stedsanalyse). I andet trin indsamles den detaljerede
viden, der er nødvendig for en dybdegående vurdering af de foreslåede løsninger. Der
kan indgå uddybning af elementer fra den indledende stedsanalyse i trin II.
Kildematerialet
Til stedsanalysen på Christiansø er indsamlet viden fra følgende kilder:
 | Forsvarsministeriet vedr. kortmateriale, information om geografiske og demografiske
forhold og projektmateriale vedrørende etablering af konventionelt renseanlæg |
 | Miljø- og Energiministeriet vedrørende lovgivning om spildevandsanlæg
genanvendelse af slam og næringssalte samt
afgifter på tilslutning af anlæg og på udledninger |
 | Miljøstyrelsen, Spildevands- og Vandforsyningskontoret |
 | Bornholms Amt |
 | Neksø kommunes tekniske forvaltning |
 | Fredningsbestemmelser for Christiansø |
 | Østersøkonvention |

Figur 3.1:
Kort over Christiansø med indtegning af kloak og udløb
 | Christians Ø s administration vedr. eksisterende drikkevandsforhold,
spildevandsudledninger, øvrige infrastruktur, generelle betragtninger om bygningerne,
eksisterende forhold og beboernes ønsker |
 | Beboere - uformelle samtaler om beboernes oplevelser og problemer vedrørende
spildevandshåndtering |
 | Egne undersøgelser, indledende feltundersøgelser |
 | Diverse rapporter, se referencelisten |
De fysiske forhold på Christiansø er meget specielle i forhold til resten af Danmark.
1. Areal, topografi etc.
Ertholmene er en øgruppe i Østersøen, der består af to beboede øer - Christiansø
og Frederiksø - samt nogle ubeboede klippeskær. Øgruppen ligger ca. 20 km nordøst for
Bornholm.
De to største øer udgør tilsammen et areal på 26 ha - heraf udgør Christiansø 22
ha og Frederiksø 4 ha.
Det højeste punkt på Christiansø er 22 m.o.h. Terrænet er så kuperet, at
pumpestationer ved etablering af rørledninger ikke kan undgås. Frederiksø er noget
fladere (højeste punkt 8 m.o.h), men også her vil pumpestationer formodentlig være
nødvendige.
2. Jordbunds- og grundvandsforhold
Christiansø er en klippeø uden grundvandsforekomster. Det vand, der findes i
sprækker i klipperne, må betegnes som overfladevand, fordi vandet bevæger sig i et
system af klippesprækker og kun i meget ringe grad i en jordmatrice, der ellers er
kendetegnende for grundvand i Danmark. Nogle steder er klipperne dækket af et tyndt
muldlag, men mange steder er klipperne helt blotlagte.
3. Landskab
Det åbne land på øerne fremstår som kuperet klippe-kystlandskab med spredt
bevoksning. Mellem klipperne findes mange steder små damme eller vandhuller. I nogle af
disse damme lever en eller flere sjældne paddearter.
Der stilles særlige krav til, at eventuelle nye anlæg tilpasses øens natur- og
kulturværdier.
4. Brug og vedligeholdelse af udearealer og naturområde
Øens naturområder er hårdt belastet af turisme i sommersæsonen. Udover de mange
turister, der opholder sig få timer på øerne for at opleve stedet, bruges udearealerne
af turister til fiskeri, lystsejlads, badning samt studier af fugle.
I følge fredningsbestemmelserne er landskab, plante-, fugle- og dyreliv fredet. Der
må ikke ske ændringer i terræn eller dyre- og plantesammensætning.
Der er kun få og små dyrkede arealer - mindre haver, 1 fodboldbane, 1 lille park samt
et mindre areal med køkkenhaver.
Brugen af udearealerne er trods øens ringe størrelse mangeartede. Et system til
håndtering af spildevandet må ikke forringe eller begrænse brugen af udearealerne.
Følgende punkter er en gennemgang af de miljømæssige forhold på øerne, samt hvilke
miljømæssige krav der stilles til fremtidige spildevandssystemer.
Forureningsbelastningen fra spildevandet på Christiansø består af organisk stof,
næringsstoffer samt i mindre grad uønskede miljøfremmede stoffer. Belastningen stammer
primært fra husholdningsspildevand. Organisk stof stammer fra fækalier og diverse
køkkenaffald. Næringsstofferne kvælstof (N) og fosfor (P) stammer hovedsageligt fra
urin og fækalier.
Udover belastningen af Østersøen og havnen med spildevand belastes havnebassinet af
fiskeaffald. Det bør vurderes, om dette fiskeaffald skal indgå i en
håndteringsløsning.
Der er anvendt en række forudsætninger i projektet omkring vandforbrug og belastning
med kvælstof (som NH4+ - der kan nitrificeres), fosfor (Total-P) og
organisk stof (BOD5 i g O2/PE), der vil blive præsenteret i det
følgende.
5. Mængde og karakter af spildevand
De opgørelser og beregninger af massestrømme for vand, N, P og BOD5 (NPO),
der præsenteres i det følgende, hviler så vidt muligt på registreringer fra
Christiansøs forvaltning. I mange tilfælde har det imidlertid været nødvendigt
at anvende erfaringsværdier fra litteraturen. Disse værdier er, sammen med en række
nødvendige antagelser, vurderet kritisk i forbindelse med projektets udarbejdelse.
I bilag A findes en gennemgang af de værdier og antagelser, der ligger til grund for
massestrømsanalyserne for Christiansø og de beskrevne spildevandsalternativer. De
væsentligste parametre og antagelser bag denne vurdering findes præsenteret i det
følgende.
Antal personer og deres spildevandsproduktion
Tabel 3.1:
Opgørelse af antal personer fordelt på persongrupper og omregnet til PE
(personækvivalenter).
|
Personer |
PE |
Fastboende |
100 |
100 |
Fastboende max. kapacitet |
135 |
135 |
Overnattende turister, heraf: |
400 |
400 |
 | Besøgende
|
|
60 |
60 |
 | Hytter
|
|
150 |
150 |
 | Teltplads (camping)
|
|
60 |
60 |
 | Lystsejlere (båd)
|
|
130 |
130 |
3-timers turister |
1000 |
100 |
I alt max. vinter |
|
135 |
I alt max. sommer |
|
635 |
Antallet af besøgende omfatter de personer, der besøger fastboende på øen.
Beregningerne er baseret på et skøn over antallet af besøgende i 1998, der stammer fra
Administrationen. Dette skøn er baseret på bl.a. antal betalende gæster på
campingpladsen og i havnen samt antal solgte billetter til overfarterne fra Bornholm. Der
er erhvervet detaljerede oplysninger omkring persontransporten til Christiansø (bilag A).
Dette materiale viser et lavere besøgstal end ovenstående opgørelse specielt for
3-timers turisterne. Dimensioneringen i nærværende projekt er foretaget efter
ovenstående skøn, hvilket giver en overkapacitet i løsningerne.
Beregningerne inkluderer industri spildevand (spildevand fra rensning af fisk), der er
vurderet til at udgøre 1 - 2 PE (vandmængder) (Forsvarets Bygningstjeneste, 1998). Der
tages ved opstillingen af løsningerne ikke videre hensyn til industri spildevand,
eftersom mængderne er meget beskedne.
De fastboende på Christiansø antages at opholde sig på øerne hele året, dvs. 365
dage. For de øvrige persongrupper antages det, at de primært kommer til øerne i
sommermånederne, dvs. ca. 60 dage om året. Tabel 3.2 illustrerer beregningsgrundlaget
for spildevandsproduktionen (vandmængder) fra fastboende og turister. Det bemærkes, at
det er forsøgt at anvende Christiansø´s forvaltnings egne opgørelser over forbruget af
ferskvand (gråt spildevand) og saltvand (sort spildevand) til at vurdere øens
spildevandsproduktion. Det har dog vist sig vanskeligt at bruge dette materiale, eftersom
specielt opgørelser over saltvandsforbruget er præget af usikkerheder pga. utætheder i
forsyningsnettet. Det erhvervede datamateriale på aktuelt vandforbrug fremgår af bilag
A.
Tabel 3.2:
Spildevandsproduktionen fra fastboende og turister på Christians ø.
|
Antal PE |
Vandforbrug
l/PE/dag |
dage/år |
m3/år |
Fastboende |
135 |
130 |
365 |
6406 |
Besøgende |
60 |
130 |
60 |
468 |
Hytter |
150 |
66,5* |
60 |
599 |
Camping/båd |
190 |
100 |
60 |
1140 |
3-timers turister |
100 |
130 |
60 |
780 |
Total |
635 |
- |
- |
9393 |
*svarer til at 50% af hytteboernes toiletbesøg foretages på offentlige toiletter med
vandskyllende toiletter (jfr. bilag A)
Spildevandets indhold af N, P og BOD5
Beregningerne af belastningen med NPO fra spildevandet på Christiansø og fordelingen
af belastningen på forskellige spildevandsfraktioner i de spildevandssystemer, der bliver
præsenteret i rapporten, hviler på nedenstående fordeling af NPO i spildevandets
fraktioner. Tabel 3.3 angiver mængderne af NPO fordelt på gråt og sort spildevand. Det
sorte spildevand opdeles i urin og fækalier. Det grå spildevand svarer til spildevandet
fra husstandens køkken, tøjvask, bad og håndvaske. For detaljer omkring de fremsatte
mængder i opgørelsen henvises til bilag A.
Tabel 3.3:
Mængder af N, P og BOD5 i gråt og sort spildevand.
Tal i kg/PE/år.
|
Gråt |
Sort |
Total |
Urin |
Fækalier |
Kvælstof (NH4+-N) |
0,06 |
3,48 |
0,08 |
3,6 |
Fosfor (P) |
0,25 |
0,55 |
0,20 |
1,0 |
Organisk stof (BOD5) |
12,8 |
1,8 |
7,3 |
21,9 |
Massestrømme for N, P og BOD5 på Christiansø
Tabel 3.4 og figur 3.2 illustrerer belastningen af spildevandet med NPO fordelt på
fastboende, besøgende og øvrige turister (hytter, camping/båd og 3-timers). Ligeledes
illustreres, fordelt på persongrupper, belastningen med NPO fra henholdsvis sort og gråt
spildevand.
Tabel 3.4:
Mængder af N, P og BOD5 fordelt på fastboende, deres besøgende og de
øvrige turister, tal i kg/år. Ligeledes vises den totale sommer- og vinter belastning i
kg/dag.
|
Fraktion
Sort/Grå |
Kvælstof
(NH4+-N)
kg/år |
Fosfor
(P)
kg/år |
Organisk
stof
(BOD5) kg O2/år |
Fastboende |
Sort |
479 |
101 |
1232 |
Gråt |
8 |
34 |
1725 |
Besøgende |
Sort |
35 |
7 |
90 |
Gråt |
1 |
3 |
126 |
Øvrige
turister |
Sort |
234 |
48 |
535 |
Gråt |
5 |
7 |
924 |
Total |
Sort |
749 |
156 |
1857 |
Gråt |
13 |
44 |
2775 |
Total |
Sort + gråt |
762 |
200 |
4632 |
Sommer |
kg/dag |
5,9 |
1,4 |
36,0 |
Vinter |
kg/dag |
1,3 |
0,4 |
8,1 |
Som det fremgår af opgørelsen genererer de fastboende og øvrige turister hovedparten af
spildevandets næringsbelastning (N, P og BOD5).
Den årlige mængde er beregnet ud fra en antagelse om en to måneder lang sommersæson
med maksimumsbelastning og 10 måneder med minimumsbelastning. Som det fremgår af
ovenstående opgørelse er dagsbelastningen med NPO i sommerperioden (2 måneders
højsæsonen) væsentligt højere (faktor 4) end den tilsvarende belastning uden for
højsæsonen.

Figur 3.2:
Relativ belastning med N, P og BOD5, fordelt på persongrupper og opdelt i
bidrag fra sort og gråt spildevand.
I figur 3.2 er summen af fastboendes, besøgendes og turisters bidrag med hver enkelt
spildevandskomponent lig med 100 %.
Som det fremgår af figuren, stammer belastningen med kvælstof og fosfor hovedsageligt
fra det sorte spildevand. Ligeledes tegner de fastboende sig for mere end 60 % af den
totale årlige belastning med kvælstof, mens en meget begrænset del findes i det grå
spildevand. Hertil kommer at de fastboende også tegner sig for mere end 60 % af den
totale årlige belastning med fosfor og organisk stof. Det fremgår af figuren er der en
overvægt af organisk stof i det grå spildevand i forhold til det sorte spildevand,
hvilket skyldes at det grå spildevand fra køkkenet regnes med under gråt spildevand.
6. Recipienter
Potentielle recipienter for spildevand er Østersøen, havnen, jordbunden og
grund/overfladevandet på øen. I sidste ende vil alt behandlet vand ende i Østersøen.
Restprodukter fra spildevandshåndtering kan sejles til Bornholm, hvor de kan blive kørt
til forbrændingsanlæg, renseanlæg eller blive genanvendt i landbruget.
Christiansø er som klippeø ikke egnet til nedsivning. Ved nedsivning af spildevand i
jorden er der på dele af øen risiko for forurening af øens ferskvandsressource.
Toiletter skylles med saltvand. Nedsivning vil derfor resultere i saltforurening af jord
og vand på øen.
Øens ringe udstrækning gør spredning af urin, fækalier eller slam vanskelig, da det
er meget begrænsede arealer, der er egnede til formålet.
De små damme og vandhuller er af stor betydning for dyrelivet. Det er derfor vigtigt,
at disse damme beskyttes mod forurening. Den største risiko udgøres på nuværende
tidspunkt af øens 4 septiktank anlæg. I det projekterede renseanlæg planlægges en
trykledning fra Lægeboligen til renseanlægget at passere lige forbi to damme. Et brud
på denne ledning vil med stor sandsynlighed føre til forurening af disse damme.
Flere af øernes damme viser tegn på at være forurenet med næringsstoffer.
Udledning til havnen løber videre direkte til Østersøen. Udledning direkte til
havnen resulterer desuden i æstetiske gener og i hygiejniske problemer i relation til
badning og rensning af fisk i havnen. Disse problemer er størst i sommersæsonen.

Figur 3.3:
Billede af toiletbygningen. Bemærk udløbet i molen.
Størstedelen af de permanent beboede bebyggelser er beliggende langs med havnen på
Christiansø siden (Østre og Vestre længe):
 | Afstanden til havnebassinet er gennemsnitligt ca. 25m. |
 | Afstanden fra kro og hotel til havnebassinet er ca. 25m. |
 | Afstanden fra Store proviantmagasin (offentlig toilet og bad) til havnebassinet er ca.
70m. |
Fraregnes havnebassinet som mulig recipient, er afstanden fra Østre og Vestre længe
mellem 50m og 150m til havet (uden for havneindløbet til Søndre havn).
Fra kroen og Store proviantmagasin er der henholdsvis ca. 225 m og 270 m til havet syd
for Søndre havn. Afstanden fra alle bebyggelser på Frederiksø til havet er mindre end
75 m og for de flestes vedkommende 20-40m.
7. Hygiejniske forhold
Udledning af spildevand til havnen er det største hygiejniske problem. Embedslægen
på Bornholm har konstateret at det vand, der benyttes til rensning af fisk i havnen, er
forurenet (Forsvarets Bygningstjeneste, 1998). Men også den praksis, der anvendes i
sommerhytterne, hvor latrinspande tømmes mellem klipperne, kan være hygiejnisk set
uhensigtsmæssig. Ikke mindst for badende i nærheden af de steder, hvor latrinspandene
tømmes, rummer denne praksis en risiko.
Nogle få huse er som nævnt forsynet med septiktank og efterfølgende nedsivning,
hvilket rummer en potentiel risiko for forurening af drikkevandet.
8. Arealer til genanvendelse af slam eller næringsstoffer
Genanvendelse eller deponering af næringsstoffer, slam eller kompost er kun muligt i
meget beskedent omfang på Christiansø. Alternativet til lokal genanvendelse eller
deponering kan være at sejle restprodukterne væk eller udlede dem til Østersøen.
Volumenet af eventuelle faste eller flydende restprodukter fra rensning skal derfor
reduceres til et minimum.
Leijon & Salomonsson (1999) har identificeret i alt 1,3 ha jord på Christiansø,
hvorpå der potentielt kan genanvendes næringssalte. Hvis den mængde næringssalte, der
er beregnet som et overslag under punkt 5 skal genanvendes fuldstændigt, kræver det 6,7
ha. (Det er tilladt at sprede 30 kg P/ha/år jfr. Bekendtgørelse 823 af 16/9 1996 om
anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål). Afstanden til egnede arealer på
Bornholm er ca. 20 km til søs plus eventuel landtransport. Økonomisk og i relation til
emissioner er landtransporten på Bornholm mindre, men dog betydende i forhold til den
samlede transport.
9. Krav til miljøforbedringer ved nye systemalternativer
Forud for etablering af et spildevandssystem skal kravene til det fastsættes. Et nyt
system skal adskille sig fra det eksisterende ved at:
 | fjerne de æstetiske og hygiejniske gener fra havn og vandforsyning. |
 | reducere øvrige hygiejniske problemer. |
 | reducere belastningen af havnen (evt. Østersøen) med næringsstoffer og organisk stof. |
 | overholde de krav, der fastsættes for spildevandsudledningen. |
Energiforbrug til rensning og bortskaffelse og derved også til transport
skal reduceres mest muligt. Men på grund af transporten til Bornholm kan energiforbruget
meget vel blive noget højere end energiforbruget fra tilsvarende anlæg andre steder i
landet.
Det vil være vanskeligt at tilpasse et traditionelt renseanlæg til eksisterende
bygninger eller til landskabet på en sådan måde, at anlægget ikke springer i øjnene.
Eksisterende forhold og dimensioneringskriterier findes beskrevet i programoplægget
for kloakrenovering på Frederiksø og Christiansø (Forsvarets Bygningstjeneste, 1998).
Enkelte centrale tal og oplysninger er resumeret i det følgende.
10. Eksisterende anlæg
Eksisterende afledning af spildevand er beskrevet i (Leijon & Salomonsson, 1999) og
(Forsvarets Bygningstjeneste, 1998). De eksisterende ledninger modtager en del regnvand,
som det ikke vil være hensigtsmæssigt at føre gennem et renseanlæg.
Ingeniørfirmaet Krüger har undersøgt det eksisterende kloaknet for FNS og vurderer,
at systemet på nær en enkelt strækning (øst for Østre Længe på Christiansø) er i
god stand. Driftslederen, der står for det daglige opsyn med systemet, oplyser at der er
en del problemer med bl.a. tilstopning af rørene.
11. Tekniske rammer for nyanlæg
Ny kloakering er vanskelig på grund af klippegrund. Enhver form for anlæggelse af
faskiner, sandfiltre eller bassiner er tilsvarende vanskeligt, fordi det vil kræve
sprængningsarbejde.
Ifølge Forsvarets Bygningstjeneste (1998) vil et sandfilter til 450 PE kræve 1800 m2
(eks. 60 m x 30 m). Det er ikke muligt at finde arealer i den størrelsesorden på
Christiansø. Arealkravet sætter tilsvarende en begrænsning for mulighederne for
udspredning og genanvendelse af urin og komposterede fækalier eller slam.
Med hensyn til rodzoneanlæg og andre plantebaserede anlæg skal man være opmærksom
på, at det ifølge fredningsbestemmelserne som udgangspunkt er forbudt at indføre
planter, der er fremmede for øen, eller at ændre på den generelle plantesammensætning.
Generelt er det et krav til et fremtidigt spildevandsanlæg på Christiansø, at det
konstrueres så kompakt som muligt, og at det indpasses i forhold til naturen eller i
bygninger.
Der er i stedsanalysens øvrige del fokuseret på beskrivelsen af spildevandsforholdene
og faktorer, der vedrører spildevand. I punkterne 12-14 er beskrevet nogle forhold, der
ikke direkte vedrører spildevand, men som er nødvendige at inkludere i en stedsanalyse
for at tegne et fyldestgørende billede af lokaliteten.
12. Affaldshåndtering
Affald brændes af på øen direkte på klipperne. Slaggerne opsamles og sendes til
deponi på Bornholm. Der har været planer om at lave et mindre forbrændingsanlæg, men
miljøstyrelsen har afvist ansøgningen med henvisning til, at det planlagte anlæg ikke
opfylder gældende national og international lovgivning. Selvom de nuværende forhold er
utilfredsstillende fandt Miljøstyrelsen ikke, at der var tilstrækkelig grund til at
bevilge dispensation.
Der er etableret nogen grad af kildesortering. I øjeblikket indsamles olieaffald på
havnen, organisk affald komposteres på øen, og flasker, glas, metal og i mindre grad
storskrald indsamles og sendes til Bornholm. En lignende aftale kan blive relevant vedr.
spildevand og slam.
13. Energiforsyning
Christiansø forsynes med el fra lokalt elværk. Elektriciteten produceres i et
dieseldrevet generatoranlæg. Der er i øjeblikket ved at blive opført et nyt
kraftvarmeværk med en større kapacitet.
Den permanent beboede del af Christiansø er i øjeblikket ved at blive lagt om til
fjernvarme, der forsynes med overskudsvarme fra elværkets generatorer. Der etableres ikke
fjernvarme på Frederiksø i denne omgang.
14. Vandforsyning
Drikkevandet indvindes fra overfladevand, der opsamles i Store Brønd ca. midt på
Christiansø. Det lokale overfladevand har en ringe kvalitet, da det er umuligt at
friholde Store Brønd for fugle og padder. Specielt fugle kan være en kilde til bakteriel
forurening af drikkevandet. Den nuværende uhensigtmæssige håndtering af spildevandet
medfører også forurening af overfladevandet. Det er defor nødvendigt med tilsætning af
klor i relativt store mængder.
Vandværket er i øjeblikket ved at blive restaureret. Forbedringerne omfatter
indsættelse af flere pumper, så vandet hele tiden cirkulerer rundt i vandværket, bedre
iltning og en optimering af kulfiltre og klordosering. I sommerperioden fragtes desuden op
til 16m3 ferskvand per døgn til Christiansø med postbåden Peter. Der bruges
som nævnt saltvand til toiletskyl.
Vandforbruget på øen er lavt sammenlignet med landsgennemsnittet, eftersom beboerne
er vant til at spare på vandet. Der er forventninger om at vandkvaliteten vil blive
væsentligt forbedret ved ombygningen af vandværket.
Spildevandsudledning i det åbne land er blevet pålagt de samme udledningsafgifter som
renseanlæg i byerne er pålagt. Afgiften er i øjeblikket (jfr. Miljø- og
Energiministeriets Bek. nr. 923 af 5/12-1997 og Bek. nr. 636 af 21/8-1999):
 | 20 kr. per kg total N |
 | 110 kr. per kg total P |
 | 11 kr. per kg BOD5,modificeret |
Denne afgift vil for Christiansø i alt udgøre 88.000 kr. årligt under de nuværende
forhold. Der bliver ikke betalt udledningsafgift fra øerne på nuværende tidspunkt.
Det skitserede anlæg med kloakering og renseanlæg er estimeret til at koste 11-12
mio. kroner i 1998 priser (Forsvarets Bygningstjeneste 1998). Prisoverslaget er lavet på
et meget beskedent grundlag og er behæftet med stor usikkerhed. Generelt er det
vanskeligt at forudsige anlægsomkostninger på Christiansø, fordi forholdene er så
specielle.
Generelt må det forventes, at etablering af nye anlæg bliver dyrere end tilsvarende
anlæg andre steder pga. klippegrund, fredningsbestemmelser, vanskelige adgangsforhold
osv.
Forsvarsministeriet står for driften af øerne. Midler til vedligeholdelse og
renovering af infrastrukturen kommer således fra Forsvarsministeriet.
En række forskellige institutionelle vilkår er relevante for
spildevandsplanlægningen.
15. Lovgivning og forventede rensekrav
Christiansø er fredet i henhold til Bekendtgørelse nr. 576 af 20/11-1984 fra Miljø-
og Energiministeriet. Fredningsbestemmelserne udgør en barriere i relation til
anlægsarbejder på Christiansø. Enhver etablering af nyanlæg skal godkendes i henhold
til fredningsbestemmelserne.
Som nævnt har Christiansø en særstatus i forhold til gældende lovgivning, da øerne
administreres af forsvaret. Det er derfor uklart, hvilke krav der vil blive fastsat for
udledningen af spildevand fra Christiansø. I det følgende afsnit gennemgås kort den
eksisterende lovgivning angående udledningstilladelser og rensekrav, samt
Østersøkonventionens bemærkninger om udledning af husspildevand.
Miljøbeskyttelsesloven har bl.a. det formål at forebygge og bekæmpe forurening af
vand, jord og luft. Der står bl.a., at stoffer, der kan forurene vandløb, søer eller
havet, ikke må tilføres disse.
Østersøkonventionen indeholder lignende formuleringer. Ifølge konventionen er de
omkringliggende lande forpligtigede til at fjerne og forebygge forurening fra landbaserede
kilder ved at anvende den bedste miljømæssige praksis og den bedste tilgængelige teknik
fra alle landbaserede kilder (Kommissionen for de Europæiske Fællesskaber, 1993).
Da der ikke er noget amt til at fastsætte udledningskravene er det Miljøstyrelsen,
der skal fastsætte udledningskravene. Udlednings-tilladelsen vil
blive givet ved at FNS og Christiansø´s administration indsender en forespørgsel til
Miljøstyrelsens Spildevandskontor, der så vil tage stilling til hvilken rensning, der
skal foretages af spildevandet.
I Bornholms Amt har gældende praksis for mindre anlæg (få hundrede PE) været kun at
stille krav om simpel mekanisk rensning. Argumentationen for disse lempelige krav er, at
Østersøen er en meget åben recipient og at udledningen fra mindre anlæg ikke vil kunne
forværre næringsstofforholdene i Østersøen. Lignende krav kan forventes som fremtidige
krav til et spildevandshåndtering på Christiansø.
16. Planlægning og forvaltning
Der er ikke på Christiansø en traditionel demokratisk organisering som i kommunerne
og dermed heller ikke kommune- eller lokalplaner.
Der er i stedet oprettet et øråd, der skal styrke udbredelsen af information og
samarbejdet mellem beboerne og administrationen. Ørådet bliver løbende orienteret om
spildevandsprojektet.
Forsvaret har ansat et administrator, der sammen med sin souschef - i denne rapport
kaldet driftslederen - styrer den relevante del af infrastrukturen.
17. Organisering af kontrol
Den løbende kontrol af spildevandsudledningerne bør indarbejdes som en del af planene
til håndtering af spildevandet. Traditionelt står amterne for kontrol af rensningen. Det
er uklart, hvem der skal stå for denne kontrol på Christiansø. Driftslederen udtager i
dag prøver på drikkevandet.
De forskellige aktører er centrale for valg af spildevandshåndtering - både
vedrørende produktionen af spildevand samt drift og vedligehold.
18. Brugerne
Der er kloakeret i de permanent beboede huse. Udover forureningen af havnebassinet er
de fastboende ikke umiddelbart særlig interesserede i spildevandssystemet.
Beboerne i sommerhytterne er vant til selv at håndtere deres latrin.
Turisterne bruger øens offentlige toiletter i havnen og ved Store proviant magasin. En
del turister lader formodentlig vandet i naturen.
Det kan diskuteres, om turisterne er en barriere for et alternativt system, der stiller
større krav til brugerne, eller om de udgør et potentiale for at oplyse om alternative
systemer.
19. Andre aktører
Andre relevante aktører, der har betydning for spildevandsplanlægningen, er FNS,
Administratoren, Driftslederen og Embedslægen. Dertil kommer aktører fra øvrige
ministerier - primært Miljø- og Energiministeriet.
20. Viden og organisering
Driften af et kommende anlæg bør indgå som et element i planlægningsfasen. Den
eksisterende viden og organisering omkring den tekniske infrastruktur må indgå som et
udgangspunkt.
Administratoren og Driftslederen har tilsammen et stort overblik over praksis på øen.
Planlægning og beslutninger vedr. spildevandshåndtering sker i et samarbejde mellem FNS
og administratoren.
Beboerne informeres som nævnt gennem ørådet. Der er samtidig en tradition for at
opsætte informationsskrivelser forskellige steder på øen. Erfaringerne vedrørende
informationsvejene ved indførelsen af affaldssortering kan bidrage til planlægningen af
informationen om ændringerne af spildevandshåndteringen.
I dette afsnit inddeles Christiansø i nogle typeområder. Denne opdeling skal fungere
som udgangspunkt for at opstille løsningsalternativer.
Der er forskel på hvilke spildevandssystemer, der er bedst egnet for områder med
permanent beboelse, og hvilke systemer, der er egnet til områder domineret af turister.
Inddelingen af en lokalitet i typeområder tjener således det formål at identificere
relativt homogene delområder, så den efterfølgende vurdering er dækkende for hele
delområdet.
Beskrivelsen af typeområderne inkluderer bygningerne i de enkelte områder, deres
placering og deres nuværende sanitære status.
Typeområde inddeling for Christiansø
Christiansø inddeles i 6 områder, hvoraf nogle har meget få beboere og dermed små
mængder spildevand (typeområdernes fysiske placering er illustreret på figur 3.4 -
index i det følgende henviser til dette kort).
A.1. Bebyggelse langs havnen (Østre- og Vestre længe samt gamle kro)
I dette område bor størstedelen af øboerne. I område A.1 og D.2 tilsammen er der
boliger til i alt ca. 100 personer. Der bor dog i øjeblikket lidt færre. Område A1 er
kloakeret og har udløb til havnen via udløb 3-6. Belastningen må vurderes at være
rimelig konstant over året. Ved dimensionering af spildevandshåndteringen skal der tages
højde for, at den uudnyttede boligkapacitet igen kan blive taget i anvendelse samt at
antallet af besøgende og turister kan stige.
B.1. Lægeboligen og Gamle kardusmagasin m. m.
Lægeboligen ligger på øens centrale del, et stykke fra hovedparten af øens
bebyggelse, der er placeret nær havnen. Gamle Kardusmagasin er placeret ca. 100m nordvest
for lægeboligen. Derudover er fire mindre hytter medtaget under område B.1. Hytterne er
beliggende henholdsvis 50m og 100m syd for lægeboligen samt 50m nordøst og 130m øst for
lægeboligen. Lægeboligen har afløb til en septiktank. Spildevandsmængderne er meget
små i dette område - omkring 4 PE. Fra de øvrige bygninger tømmes latrinspandene
formodentlig mellem klipperne.
B.2. Skolen og Bagerens hus
Disse to bygninger ligger på øens nordlige del. En lille hytte beliggende 60m nord
for Bagerens hus hører også under område B.2. Både skolen og Bagerens hus har afløb
til septiktank. Belastningen på de to tanke er skønnet til henholdsvis 10 og 4 PE. I den
nordlige hytte formodes det, at der anvendes latrinspand. Der vil i fremtiden ske
kloakering til havnen fra dette område i forbindelse med fjernvarmeprojekt (indikeret på
figur 3.1).
C.1. Sommerhytter på øens sydvestlige del
Dette område omfatter ca. 30 hytter beliggende øst og sydøst for Østre længe.
Meget få (eller ingen) af hytterne benyttes til permanent beboelse. De fleste af hytterne
lejes af hytteboere, der tilbringer en større eller mindre del af
sommerhalvåret på Christiansø. Belastningen er derfor væsentlig større i
turistsæsonen. Sæsonen må formodes at være længere for hytteboerne end for
3-timers turisterne. Hytterne benytter sig i dag af tømning af latrinspande
direkte mellem klipperne.
D.1. Store proviantmagasin (offentligt toilet og bad)
Store proviantmagasin er beliggende ved siden af kirken, ca. 50m nordøst for den
nordlige ende af bebyggelsen langs ved havnen. Proviantmaga-sinet har udløb direkte til
havnen via det i (Forsvarets Bygningstjeneste, 1998) benævnte udløb 1. Udløbenes
placering kan ses på figur 3.4. I vintersæsonen er belastningen fra dette område tæt
på 0, men i sommersæsonen er der en stor belastning - fra område D.1 og D.2 skønnes
der tilsammen at være 300 PE. Campister på teltpladsen og sejlende bader i denne
bygning. Bygningen tjener som toilet for størstedelen af 3-timers turisterne
(op til 1000 om dagen) og en stor del af de overnattende turister.
D.2. Nordlige del af bygningerne langs med havnen fra kiosken til og med gl. Bryggeri
I dette område ligger bl.a. kiosk, kro (inkl. hotel), købmand, administration samt et
offentligt toilet. Hele området er kloakeret og har udløb til havnen via udløb 1, 2 og
3. Ledningsnettet er i god stand (Leijon & Salomonsson, 1999) og (Forsvarets
Bygningstjeneste, 1998). Udløb 1 afvander de nordlige bygninger. Udløb 2, der udleder
vand fra det offentlige toilet, munder ud lige ved siden af Christiansøfartens
anløbsplads, der står for størstedelen af turistfarten. Det er uheldigt, at turisternes
første møde med Christiansø er toiletpapir mellem klipperne, hvilket ofte kan
observeres. Resten af bygningerne afleder til udløb 3. Der er ganske stor forskel på
belastningen sommer og vinter på grund af det offentlige toilet og kroen, der begge er
højt belastet i sommer-sæsonen. Uden for turistsæsonen er belastningen fra dette
område ganske lav. Alternative metoder i dette område kan have stor
demonstrationsværdi.

Figur 3.4:
Kort over typeområder på Christiansø
Typeområde inddeling for Frederiksø
Frederiksø kan inddeles i 4 typeområder.
Belastningen fra område A.2, B.3 og D.3 er opgjort totalt til 40 PE, hvoraf ca. 30 PE
stammer fra område A.2.
A.2. Bebyggelse på den centrale del af øen fra Månen til Gamle sygehus
Langt størstedelen af bygningerne på øerne befinder sig i dette område. Bortset fra
Månen, der er forsamlingshus, og nogle enkelte hytter, er bygningerne permanent beboede.
Området er kloakeret og har udløb til havnen via udløb 7 og 9. Østre længe, Vestre
længe og Månen har udløb til havnen via udløb 7, de øvrige bygninger til øens
vestside via udløb 9.
B.3. Smedeboligen og Bådsmandsboden
I alt rummer området fire bygninger inklusiv Lille tårn, der fungerer som museum. I
Smedeboligen findes en af øernes to sildeforarbejdnings virksomheder. Området har afløb
til havnen via afløb 8. Der forekommer lugtgener fra sildeforarbejdningen i
beboelsesdelen af smedens bolig.
C.2. Sommerhytter midt på øen
Området omfatter 5 små sommerhytter beliggende mellem område A.2 og D.3 og 3 hytter
beliggende mellem område A.2 og B.3. Den sanitære status er uvis, men hytterne benytter
sig formodentlig af tømning af latrinspande mellem klipperne. Belastningen opgøres til
10-15 PE, men der er sandsynligvis en del forskel på sommer og vinter belastning.
D.3. Statsfængslet, Malerens hus og Kanonbådeskuret
Området rummer bebyggelsen på Frederiksø´ sydlige del. Den største del af
spildevandet fra dette område stammer fra Statsfængslet, der i dag er gæstebolig med
plads til ca. 10 PE.
Vurdering af typeområder
Ved en sammenligning af typeområderne ses det, at nogle områder er karakteriseret ved
stort set de samme afløbs- og beboelsesforhold.
A. Tæt bebyggelse: område A.1 og A.2 indeholder størstedelen
af de permanent beboede bygninger. Begge områder er karakteriseret ved at være
væsentlig tættere bebygget end de øvrige områder og ved at have en nogenlunde jævn
spildevandsbelastning over året.
B. Spredt bebyggelse: område B.1 og B.2 på Christiansø og
område B.3 på Frederiksø er meget ens i karakter. Alle områder kan beskrives som
permanent bebyggelse i åbent land. Ved en grovere område indeling, der ikke anvender
geografisk placering som kriterie, kunne disse områder med fordel slås sammen til ét
område.
C. Hytter: område C.1 og C.2 er begge sæsonbeboelse i åbent
land (hytter). Spildevandsbelastningen er meget skævt fordelt over året. Det nuværende
spildevandssystem er meget primitivt (tømning af latrinspande mellem klipperne).
D. Områder med offentlige toiletter: område D.1 og D.2 på
Christiansø og område D.3 på Frederiksø er alle karakteriseret ved meget lav
belastning om vinteren og stor belastning i turistsæsonen, fordi en stor del af
turistaktiviteterne er centreret omkring disse områder.
Som skitseret ovenfor kan de 10 beskrevne områder altså reduceres til 4 områder,
uden opdelingen efter typer af bebyggelse går tabt. Ved en opdeling i kun 4 typeområder
vil den geografiske opdeling i nogen grad gå tabt. Til gengæld opretholdes en inddeling
i 4 overordnede "boligtyper", der danner grundlag for opstillingen af
massebalancerne for de 6 alternative spildevandsløsninger for Christiansø, der i det
følgende vil blive udvalgt og vurderet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |