| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Muligheder for økologisk spildevandshåndtering på Christiansø
I det følgende afsnit vil der blive opstillet massestrømme for de udvalgte
spildevandsløsninger. Dette er en del af baggrunden for en vurdering af
spildevandsløsningerne. Ved opstilling af massestrømmene er der taget udgangspunkt i
forskellige forudsætninger og antagelser, som findes i den indledende stedsanalyse i
kapitel 3 samt i bilag A.
Med udgangspunkt i den indledende stedsanalyse, hvor der blev opstillet forudsætninger
og massestrømme for vand, N, P og BOD5 for Christiansø, er der i det
følgende opstillet massestrømme for N, P og BOD5 for de 6 udvalgte
principløsninger (kapitel 4.3).
Efterfølgende illustreres det resulterende transportbehov af slam og urin/fækalier
ved hver enkelt spildevandsløsning.
Resulterende udledning af N, P og BOD5
Tabel 5.1 og figur 5.1 sammenstiller de 6 alternativer udfra deres resulterende
udledning af N, P og BOD5 til Østersøen.
Tabel 5.1:
Belastning med N, P og BOD5 fra de spildevandsløsninger, der indgår i
projektet. Tallene er angivet i kg/år samt i rensegrad (%), udregnet i forhold til den
samlede spildevandsproduktion (tabel 3.4).
|
N |
P |
BOD5 |
kg/år |
rensegrad (%) |
kg/år |
rensegrad (%) |
kg/år |
rensegrad (%) |
Eksisterende
forhold |
760 |
~0 |
198 |
1 |
4024 |
13 |
Lang rørføring (4.3.1) |
760 |
~0 |
198 |
1 |
4024 |
13 |
Offentlige vakuumtoiletter
(4.3.2) |
526 |
31 |
150 |
24 |
3489 |
25 |
Kompakt anlæg (Actiflo)
(4.3.3) |
624 |
18 |
30 |
85 |
402 |
91 |
Vakuumtoilet / Actiflo
(4.3.4) |
431 |
43 |
22 |
89 |
349 |
92 |
Traditionelt renseanlæg*
(4.3.5) |
114 |
85 |
20 |
89 |
201 |
96 |
Urinopsamling / Actiflo
(4.3.6) |
57 |
93 |
13 |
94 |
366 |
92 |
Forventede
rensekrav + |
686 |
10 % |
180 |
10 % |
3242 |
30 % |
* mekanisk/biologisk/kemisk rensning - MBNDK (mekanisk ~ forventede
rensekrav).
+ forventede krav svarer til mekanisk rensning, jfr. afsnit 3.6.
Det bemærkes at 50 % af N og P (ca. 2 kg N og P / år) og 85 % af BOD5 (ca.
607 kg BOD5 / år) i det grå spildevand fra hytteboere og camping/båd er
medtaget i ovenstående opgørelse som værende uden for det egentlige spildevandssystem
(spredes ud i egne haver eller hældes i havnen). Således antages det, at der både under
de eksisterende forhold og ved den lange rørføring sker en vis reduktion af NPO (~ 0 %,
1 % og 13 %) pga. denne diffuse afledning.
For løsningen med traditionelt renseanlæg på Frederiksø (4.3.5) arbejdes der med
den rensegrad, der findes på et biologisk renseanlæg med kvælstof og fosfor fjernelse.
Den lange ledning ud i Østersøen (4.3.1) medfører, som det fremgår af opgørelsen,
ikke nogen egentlig rensning af spildevandet, kun reduktion ved lokal udspredning af gråt
spildevand (primært hytte og camping).
Actiflo-løsningen (4.3.3) er ikke effektiv mht. reduktion af kvælstof (ammonium), men
lever op til de forventede udledningskrav. Af samme grund er der en synergieffekt mellem
disse kompaktanlæg og urinopsamling som nedbringer kvælstofbelastningen effektivt.
Det mest effektive (største reduktion af miljøbelastningen med NPO) alternativ er
derfor urinopsamlingsløsningen kombineret med Actiflo (4.3.6) hvor størstedelen af
urinen opsamles og genanvendes som gødning i landbruget på Bornholm (eller tilføres
renseanlæg). Det bemærkes at denne løsning også er mere hensigtsmæssig end den
traditionelle løsning, som ydermere kræver et omfattende anlægsarbejde. Løsningen med
urinopsamlingen vil kræve et vist anlægsarbejde og transportarbejde (med tankbil og
færge).
Den anden sorterende løsning, der er blevet valgt, er en urin- fækaliesorterende
løsning med installation af offentlige vakuumtoiletter (4.3.2). Som det fremgår af
opgørelsen renser løsningen tilstrækkeligt for N og P, mens udledningen af organisk
stof ligger lige over det forventede tilladte niveau. Suppleres tiltaget med et
Actiflo-anlæg (4.3.4), opfyldes kravende.
I tabel 5.1 og figur 5.1 er den resulterende udledning fra de 6 alternativer
sammenstillet med de forventede udledningskrav til spildevandshåndteringen på
Christiansø. Sammenfattende fremgår det at alle alternativer, hvori der indgår
sortering/rensning, lever op til kravene. Dog ligger løsningen med offentlige
vakuumtoiletter (ikke suppleret med Actiflo) lidt under kravet mht. organisk stof. Den
lange ledning ud i Østersøen lever ikke op til kravene men er taget med for at
illustrere den belastning af Østersøen, som Christiansø bidrager med på nuværende
tidspunkt. Ligeledes er den taget med for at kunne diskutere, hvorvidt det overhovedet er
"rimeligt" at rense de forholdsvis beskedne spildevandsmængder fra Christiansø
inden udledning til Østersøen.
En egentlig vurdering af de 6 alternativer følger i et senere kapitel, hvor andre
kriterier for vurderingen også vil blive inddraget.
Se her!
Figur 5.1:
Resulterende udledning af kvælstof, fosfor og organisk stof til Østersøen ved de
vurderede spildevandsløsninger.
Hver enkelt spildevandsløsning medfører et transportbehov for slam, urin og
fækalier, som vil blive vurderet i detaljer i det følgende. Der regnes generelt med en
slamproduktion (i tørstof) på 40 g TS/PE/dag for traditionelle renseanlæg (Forsvarets
Bygningstjeneste, 1998). Ligeledes regnes der for de kompakte renseanlæg (Actiflo) med en
slamproduktion på ca. 6 % af de behandlede spildevandsmængder (bilag D).
Nogle af spildevandssystemerne medfører tillige en borttransport af adskilte
fraktioner (urin eller urin og fækalier). Disse mængder er ligeledes medtaget i
nedenstående opgørelser. Detaljerede beregninger der danner baggrund for opgørelsen
findes i bilag A.
Transportbehov af slam/urin
Tabel 5.2:
Behov for transport af opsamlet spildevand, urin og slam til Bornholm fra de
spildevandsløsninger, der indgår i projektet. Tal i m3/år.
Løsning |
Urin/spildevand |
Slam |
Total |
Lang rørføring (4.3.1) |
0 |
0 |
0 |
Offentlige vakuumtoiletter (4.3.2) |
141 (urin/fækalier) |
0 |
141 |
Actiflo (4.3.3) |
0 |
86 (570) |
86 (570) |
Offentlige vakuumtoiletter samt Actiflo
(4.3.4) |
141 (urin/fækalier) |
63 (417) |
204 (558) |
Traditionelt renseanlæg (4.3.5) |
0 |
16 (106) |
16 (106) |
Urinopsamling/
Actiflo (4.3.6) |
168 (urin) |
86 (570) |
254 (738) |
De angivne slammængder udenfor parentes svarer til et tørstofindhold på 20 %,
hvilket kan opnås ved at afvande slammet lokalt inden transport. Tal i parentes svarer
til et indhold på 3 procent. Opgørelsen af totale mængder svarer til summen af
urin/spildevand og slam med et tørstofindhold på 20 %.
Det bemærkes at transportbehovet for løsninger med offentlige vakuumtoiletter ikke er
baseret på afvanding af opsamlet materiale inden borttransport. En
sådan afvanding vil nemlig resultere i en lavere rensegrad (for NPO) for disse
løsninger, eftersom vandet fra slamafvandingen igen må betragtes som spildevand.
Tabel 5.3:
Behov for transport (sommer/vinter) af opsamlet spildevand, urin og slam til Bornholm
fra de spildevandsløsninger, der indgår i projektet. Tal i m3/dag.
|
Sommer |
Vinter |
Løsning |
Urin/ spildevand |
Slam |
Urin/
Spildevand |
Slam |
Lang rørføring |
0 |
0 |
0 |
0 |
Offentlige vakuumtoiletter |
2,4 (urin/fækalier) |
0 |
0 |
0 |
Actiflo |
0 |
0,6 (4,1) |
0 |
0,2 (1,1) |
Offentlige vakuumtoiletter samt Actiflo |
2,4 (urin/fækalier) |
0,23 (1,5) |
0 |
0,2 (1,1) |
Traditionelt renseanlæg |
0 |
0,13 (0,9) |
0 |
0,03 (0,18) |
Urinopsamling/
Actiflo |
1,3 (urin) |
0,6 (4,1) |
0,3 (urin) |
0,2 (1,1) |
Som det fremgår af tabel 5.3 er der generelt ikke noget voldsomt transportbehov af slam
(efter afvanding) for de fleste løsninger. Dog vil der være et vist dagligt
transportbehov af urin/fækalier til Bornholm ved installation af offentlige
vakuumtoiletter.
I forbindelse med en løsning med offentlige vakuumtoiletter kan der blive tale om
tilledning af opsamlet materiale til et renseanlæg på Bornholm. Det er blevet
undersøgt, hvorvidt en sådan tilledning er mulig (hvor og hvordan), og omkostninger
forbundet hermed er blevet undersøgt.
Modtageanlæg på Bornholm
I Svaneke ligger der et renseanlæg af samme type (MBNDK) som de af Vandmiljøplanen
godkendte anlæg i Bornholms Amt (disse ligger i Tejn, Neksø og Rønne (Miljøstyrelsen,
1999)). Den nuværende belastning på anlægget i Svaneke er 4.071 PE (Bornholms Amt,
2000). Rensegraderne for BOD5, N og P ligger på henholdsvis 98, 80 og 82 %.
Udledningskravene til anlægget i Svaneke er 20 og 1,5 mg/l for henholdsvis BOD5
og Total-P. Umiddelbart ville dette anlæg være en oplagt modtager af spildevandet fra
Christiansø. Herved slipper man nemlig for landtransport på Bornholm (spildevandet kan
formentlig hældes i Svaneke havns kloaksystem), hvilket vil gøre løsningerne med
bortsejlads af spildevand mere økonomisk forsvarlige og mindre miljøbelastende.
Kloakspildevandet kan pumpes direkte i kloaksystemet i Svaneke havn dog skal der
tages højde for mulige transportproblemer i rørføringen.
Det skal overvejes om anaerobe forhold og dermed dannelse af svovlbrinte kan opstå i
forbindelse med transporten. Eksempelvis kunne tilsættes nitrat som iltningsmiddel.
Detaljer omkring en sådan tilslutning bør undersøges, hvis alternativet med offentlige
vakuumtoiletter skal realiseres.
I henhold til Neksø kommunes tekniske forvaltning er der umiddelbart ingen problemer
med at modtage de forholdsvist beskedne mængder kloakspildevand fra Christiansø om
sommeren. Eftersom Svaneke havn i forvejen modtager kloakspildevand fra skibe og tilleder
dette Svaneke renseanlæg, kan Christiansø også få lov til at gøre dette uden
tilslutningsafgift.
Tilledningsafgift
Dog skal der betales en tilledningsafgit på 14 kr/m3 excl. moms (fra 2001).
Der skal regnes med en opkoncentreringsfaktor på ca. 6 eftersom spildevandet er
højkoncentreret. Dette skyldes at ovennævnte tilledningsafgift er baseret på normalt-koncentreret
kloakspildevand.
Med ca. 2,4 m3/dag (løsningen med offentlige vakuumtoiletter) skal man
altså regne med ca. 200 kr/dag excl. moms for at få spildevandet behandlet på Bornholm
(Svaneke).
I det følgende gennemgås lovgivningen i forbindelse med modtageordninger for
kloakspildevand fra skibe på Christiansø, hvilket kan have betydning for
dimensioneringen af en spildevandsløsning.
Afsnittet er skrevet i henhold til Lov om beskyttelse af havmiljøet, Lov nr. 476 af 30
juni 1993 fra Miljø- og Energiministeriet. Ligeledes indgår betragtninger fra Miljø- og
Energiministeriets Bek. nr. 576 af 20/11-1984. De fremsatte paragraffer i Lov nr. 476 af
30 juni 1993 søger at forebygge og begrænse forureningen af miljøet (særligt
havmiljøet) fra skibe, luftfartøjer og platforme.
Udtømning af kloakspildevand
I henhold til Lov nr. 476 af 30 juni 1993 fra Miljø- og Energiministeriet må
udtømning af kloakspildevand på dansk søterritorium og i Østersøområdet kun finde
sted såfremt:
Udtømningen foregår under anvendelse af et godkendt anlæg til behandling af
kloakspildevand, og spildevandet ved udløbet fra anlægget ikke frembringer synlige spor
i havet.
Spildevandet er findelt og desinficeret i et godkendt anlæg og udtømningen sker i en
afstand af mindst 4 sømil fra nærmeste kyst eller Udtømningen foretages i en afstand af
mindst 12 sømil fra nærmeste kyst. Foretages udtømingen fra en tank til opsamling og
opbevaring af kloakspildevand, skal skibets eller platformens fart endvidere være mindst
4 knob, og udtømningen skal ske med moderat udløbshastighed.
Hertil kommer at Miljøministeren kan fastsætte særlige regler for udtømning af
kloakspildevand, herunder forbud mod udtømning i havne, bugter, fjorde og lign. områder
eller forbud mod udtømning fra bestemte skibe.
Modtageordninger for kloak spildevand
Et sådant forbud gælder ikke for Christiansø´ havn, og Christiansø har derfor en
lovgivningsmæssig forpligtigelse til at modtage kloakspildevand fra skibe.
I henhold til Miljø- og Energiministeriets Bek. nr. 631 af 27/6-2000, skal der i alle
havne etableres en ordning til modtagelse af kloakspildevand. Ligeledes skal der etableres
et særligt koblingsled mellem modtageanlæg og skib.
Fredningsbestemmelser
I henhold til "Bekendtgørelsen om fredning af øgruppen Ertholmene og omliggende
søterritorium" (Miljø- og Energiministeriets Bek. nr. 576 af 20/11-1984) skal
enhver foranstaltning til bortskaffelse af fast affald, spildevand og løsning af
sanitære problemer aftales mellem forsvarsministeriet og fredningsstyrelsen, særligt
vedrørende søterritoriet.
I følge samme bekendtgørelse må der ikke henkastes eller anbringes affald på
øgruppen.
Ovenstående gennemgang af de institutionelle forhold vedr. modtageordninger for
kloakspildevand på Christiansø har vist, at der er en vis uoverensstemmelse mellem
fredningsbestem-melserne og de lovgivningsmæssige forpligtelser omkring modtagelse af
kloakspildevand fra skibe. Disse uoverensstemmelser skal afklares forud for etablering af
en egentlig spildevandsløsning, eftersom dimensioneringen af denne afhænger heraf.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |