I dette kapitel beskrives resultatet af en række indledende undersøgelser, som bl.a.
havde til formål at fastlægge hvilke byer og miljøzoner undersøgelsen skulle omfatte.
Kapitlet indledes med en kort diskussion af afgrænsninger og en række centrale aspekter
ved partikelfiltre og miljøzoner.
Et partikelfilter reducerer typisk et køretøjs partikelemission med ca. 80% af alle
størrelsesfraktioner. Forsøg med kørsel med filtrene viser dog at der er en stor risiko
for driftsnedbrud, hvorfor den faktiske reduktion kan vise sig at være noget mindre.
Påmonteringen af et partikelfilter er oplyst at koste ca. 60.000 kr. I praksis vil
omkostningen afhænge af køretøjstype og størrelse, men det kan forventes, at
omkostningerne til produktion og montering vil falde, i takt med at flere lastbiler får
påmonteret et filter. I dette projekt har der imidlertid været taget udgangspunkt i at
omkostningen ved påmontering af et partikelfilter er 60.000 kr., uafhængigt af
køretøjstype og antallet af køretøjer som forventes at få påmonteret et filter.
Der er flere aspekter, der taler for ikke at kræve partikelfiltre på hele den
eksisterende lastbil og busflåde. For det første er problemet med partikler størst i
byerne, og for det andet er det for gamle og dårligt vedligeholdte lastbiler problematisk
at påmontere et filter, både fordi det kan give problemer i forhold til påmontering og
effekt. For det tredje vil det formentlig ikke være omkostningseffektivt at montere
partikelfiltre på ældre lastbiler, idet investeringen er dyr at afskrive i løbet af
bilens restlevetid. Med indførelse af miljøzoner vil det ikke være muligt for de
ældste og mest forurenende lastbiler at køre i tætbefolkede områder, hvis de ikke kan
monteres med filter. Alt i alt kan man have en hypotese om, at allokeringen af lastbiler
med filtre til områder med høj befolkningstæthed vil kunne ske teknisk, økonomisk,
miljømæssigt og sundhedsmæssigt mere optimalt ved krav i miljøzoner end med generelle
tiltag rettet mod alle lastbiler. Der er blandt andet af disse årsager at det er
overvejet at målrette krav om montering af partikelfiltre til miljøzoner, og derfor at
det er besluttet at belyse konsekvenserne for økonomi, miljø og sundhed.
En miljøzone er defineret som:
"et geografisk afgrænset byområde, hvor der indføres særlige bestemmelser
eller restriktioner for trafikken med henblik på at reducere miljøbelastningen i
byen."
I første omgang blev det belyst, hvorledes man kan udforme en interviewundersøgelse
med henblik på at indsamle information, som gør det muligt at beskrive konsekvenserne
for økonomi, miljø og sundhed af et krav om partikelfilter i miljøzoner under
forskellige antagelser om offentlig medfinansiering.
Lastbil- og bustrafikken ud og ind af miljøzonen er således belyst, ligesom det er
forsøgt fastlagt, hvor mange køretøjer, der må forventes at få monteret
partikelfiltre under forskellige antagelser om offentlig medfinansiering. Undersøgelsen
er afgrænset til busser og lastbiler over 6 tons, idet kravet blot tænkes udformet til
at omfatte disse køretøjer. For busser belyses adfærdskonsekvenserne udelukkende for
turistbusser og private busser, mens rutebusser ikke er omfattet af spørgeundersøgelsen,
da de ikke forventes at ændre adfærd som følge af en miljøzone. Antallet af rutebusser
som forventes omfattet af kravet samt deres trafikarbejde beskrives dog.
Varebiler er ikke omfattet af undersøgelsen, men da varebiler udgør en
substitutionsmulighed for de fleste transportører, er det belyst, i hvilket omfang det
kan forventes, at transport med lastbiler over 6 tons vil blive erstattet med
varebilkørsel.
Miljøzonerne og deres konsekvenser er belyst ud fra tre konkrete case-byer, hvor der
har været indsamlet oplysninger om trafiktal og foretaget interview med udvalgte
transportører.
København, Aalborg og Vejle er valgt som de tre case-byer.
København er valgt, da den som landets hovedstad og største by har en speciel status.
Desuden var København case-by i det tidligere gennemførte projekt, Miljøzoner Fase 1.
Aalborg er valgt som repræsentant for gruppen af de største provinsbyer, der desuden
omfatter Århus og Odense. Disse tre byer er de eneste danske provinsbyer, der har mere
end 100.000 indbyggere, og det er derfor oplagt at én af dem skal være case-by. Når
Aalborg er valgt skyldes det bl.a. at COWI gennem tidligere projekter har et stort
kendskab til byen og dens trafik. Desuden gennemfører Aalborg Kommune for tiden selv
projekter om miljøzoner.
Endelig er Vejle valgt som repræsentant for de mellemstore provinsbyer. Vejle er på
mange måder en typisk dansk provinsby: Den er regionalt center for et større område, og
der er adgang til byen fra både jernbane og motorvej, ligesom der er en betydningsfuld
havn i byen. Vejle er desuden valgt, fordi COWI gennem tidligere projekter har erhvervet
et vist kendskab til byen og dens trafik.
På forhånd var det nødvendigt at fastlægge den konkrete beliggenhed og udstrækning
af miljøzonen for at have en situation som transportører og andre interessenter kunne
forholde sig til.
Fastlæggelsen af miljøzonernes udstrækning er sket ud fra følgende kriterier:
Da kriterierne i visse tilfælde modarbejder hinanden har det været nødvendigt at
foretage en prioritering af kriterierne. Prioriteringerne afspejles i kriteriernes
rækkefølge ovenfor.
Selvom miljøzonernes afgrænsninger for de tre byer er besluttet til brug for
gennemførelsen af dette projekt anbefales det, at man før en eventuel indførelse af et
krav laver en mere grundig undersøgelse af hvor zonens afgrænsning bør gå. Ved denne
undersøgelse bør man overveje om der skal tillades transittrafik gennem zonen og om
industriområder mv. skal indgå i zonen.
Nedenfor beskrives miljøzonernes konkrete beliggenhed og udstrækning for de tre byer.
Der henvises i øvrigt til bilag A, som giver en grafisk præsentation af miljøzonernes
udbredelse. For alle miljøzonerne gælder det, at vejen som udgør zonens afgrænsning
ikke er en del af zonen. Dog er der forbud mod at standse for af- og pålæsning af varer
på zonegrænsen, hvis køretøjet ikke er monteret med et partikelfilter.
Miljøstyrelsen har udtrykt ønske om at miljøzonen skal omfatte brokvartererne,
hvor der bor og arbejder mange mennesker. Som følge heraf er det besluttet, at
miljøzonens udbredelse afgrænses af den første egentlige ringvej, Ring 2, som løber
tæt på kommunegrænsen. Endelig afgrænses området mod Amager af volden om
Christianshavn.
Det blev overvejet at friholde området omkring frihavnen fra zonen, men da lastbilerne
til havnen passerer gennem et meget tæt befolket område (ydre Østerbro), er det
besluttet at lade området indgå for at få størst mulig sundhedsmæssig effekt.
Miljøzonen omfatter et område med næsten en halv million indbyggere.
Det er besluttet at benytte en afgrænsning for miljøzonen, som er større en den
afgrænsning som Aalborg Kommune definerede og benyttede i projektet ALTEReco. Dette
område afgrænses af Vesterbro - Prinsensgade - Jyllandsgade - Kjellerupsgade -
Limfjorden. Det er et forholdsvis lille område, som kun omfatter det egentlige centrum i
Aalborg. I dette projekt er det besluttet at lade den potentielle miljøzone være
afgrænset af Limfjorden og ringgaden uden området omkring skibsværftet. Beslutningen
skal ses i lyset af at dette område omfatter en større del af de centrale områder i
Aalborg, hvor der bor og arbejder mange mennesker. Desuden er afgrænsningen langs
ringgaden meget klar.
Det blev overvejet at tillade transittrafik over limfjordsbroen og gennem byen via
Vesterbro. Imidlertid ville en sådan transitrute skære midt i gennem den mest centrale
del af Aalborg by, hvorved sundhedseffekten vil blive undermineret, hvis tung trafik uden
ærinde i Aalborg og uden partikelfilter vil vælge transitruten gennem Aalborg. Man må
endvidere formode, at langt størstedelen af de lastbiler som vil benytte limfjordsbroen
og Vesterbro som en transitrute, vil skulle montere et filter, fordi de vil have ærinde i
Aalborg med jævne mellemrum. Kun fjerntransittrafikken, som i dag vælger ruten gennem
Aalborg, vil dermed blive påvirket af kravet, og dette må anses som et mindre problem,
da denne trafik i stedet bør vælge ruten uden om byen via motorvejen.
I Vejle udgør den såkaldte Vejfirkant afgrænsningen for en mulig miljøzone i byen.
Vejfirkanten afgrænser ca. 2,5 km2 i den centrale by og er således et
forholdsvis lille område. For Vejle er det dog væsentligt at pointere at det har stor
betydning at man ikke tillader af- og pålæsning af vare på selve zonegrænsen, da mange
butikker er lokaliseret på zonegrænsen.
De ovenfor skitserede udbredelser af de mulige miljøzoner i de tre byer er blevet
forelagt de interviewede interessenter.
Nedenfor redegøres kort for den overordnede metode til udarbejdelse af
konsekvensvurderingerne for krav om partikelfiltre i miljøzoner for busser og lastbiler
over 6 tons.
Konsekvensvurderingerne af et krav om partikelfiltre i miljøzoner i byområder er
grundlæggende baseret på trafikdata fra kommunerne samt information indhentet via
interview med transportører m.fl. Vurderingerne er beskrevet som scenarier for, hvor
mange busser og lastbiler som påmonteres partikelfiltre samt skøn over, hvor stort
trafikarbejdet med disse køretøjer vil være både inden for og uden for miljøzonen.
Metoden bag konsekvensvurderingerne kan opdeles i en række steps, som er illustreret i
figuren nedenfor.

Figur 2.1
Metode til konsekvensvurdering af krav om partikelfiltre i miljøzoner
Informationerne indsamlet i step 1 og step 2 har dannet grundlag for
konsekvensvurderingerne i step 3 og 4. I step 5 blev vurderingerne opsummeret og der blev
opstillet scenarier over de samlede konsekvenser under forskellige antagelser om offentlig
medfinansieringsgrad. Scenarierne omfatter de trafikale såvel som de sundhedsmæssige og
økonomiske vurderinger.
Trafikdata for de tre byer har været et vigtigt input til de overordnede vurderinger
af hvor mange lastbiler og busser som skønnes påmonteret med partikelfilter. For hver af
de tre byer er lastbil- og bustrafikken i zonerne indhentet fra kommunerne. Der er
imidlertid forskelle på, hvorledes trafikmængden med tung trafik er opgjort/estimeret og
afspejlet for de tre byer.
For København er trafikdata et resultat af automatiske trafiktællinger ved
centrale tællestationer. Grænserne for den foreslåede miljøzone i København løber
indenfor den zone hvor Københavns Kommune har opstillet faste tællestationer. Al trafik
i udkanten af zonegrænsen er således opgjort ud fra centrale tællinger fra i alt 41
tællestationer.
Trafikdata fremgår af bilag B. Oprindeligt er tællingerne fra København og
Frederiksberg Kommuner opgivet som trafikken på et hverdagsdøgn mellem 6-18, men i
bilaget er tallene omregnet til hverdagsdøgntrafik over hele døgnet (HVDT) ved hjælp af
omregningsfaktorer fra Vejdirektoratets "Vejledning i manuelle
trafiktællinger".
Mængden af tung trafik inden for den potentielle miljøzone i Aalborg er i
modsætning til de to andre case-byer estimeret på baggrund af en modelsimulation.
Trafikdata for Aalborg er nærmere bestemt baseret på udtræk fra trafikmodellen Emme 2.
Modellen kan bl.a. levere data for kørslen med lastbiler over 3,5 tons i miljøzonen pr.
hverdagsdøgn. For at få et skøn over kørslen med lastbiler over 6 tons er det
nødvendigt med en korrektion af trafikdata for kørsel med lastbiler mellem 3½ og 6
tons. Selvom blot 10% af de danske lastbiler ifølge Danmarks Statistik tilhører
kategorien mellem 3.501-6.000 kg benyttes en korrektion på 15%, fordi andelen skønnes at
være noget højere i byerne.
En grafisk fremstilling af trafikken med lastbiler pr. hverdagsdøgn fremgår af bilag
B. Trafikdata er ikke korrigeret og viser således den samlede trafik med lastbiler over
3½ tons.
Modellen beregner trafikken med lastbiler på baggrund af oplysninger om ture mellem
forskellige OD-kombinationer (zone-kombinationer). Oplysninger om ture er indsamlet ved
hjælp af en spørgeskemaundersøgelse blandt transportører som har afgivet oplysninger
om kørslen mellem forskellige zoner i oplandet. Det er denne information som er trukket
ud af modellen.
Modellens output er yderligere beskrevet i afsnit 6.1.2.
For Vejle er der taget udgangspunkt i Kommunens regelmæssige trafiktællinger.
Vejle Kommune opgør med jævne mellemrum trafikken på centrale strækninger i Vejle
Bymidte og tallene er årsdøgntrafik for år 2000 og år 1999.
Trafikdata fremgår af bilag B og angiver den samlede kørsel med køretøjer inkl.
rutebusser over 3½ tons. Opgørelsen på de forskellige veje er et resultat af en samlet
vurdering af de sidste års data og afspejler således forventet aktuel trafik med
køretøjer over 3½ tons. I bilag B er der desuden angivet et skøn over den samlede
kørsel med lastbiler over 6 tons, hvilket er fremkommet på baggrund af en korrektion af
trafikdata for rutebilkørsel og kørsel med lastbiler mellem 3½ og 6 tons. Selvom blot
10% af de danske lastbiler ifølge Danmarks Statistik tilhører kategorien mellem
3.501-6000 kg benyttes en korrektion på 15%, fordi andelen skønnes at være noget
højere i byerne.
Ved en indledende undersøgelse til dette projekt blev der identificeret en række
interessenter, som blev vurderet relevante at interviewe.
Lastbil- og bustrafikken inden for de forslåede miljøzoner i de tre byer kan
tilskrives en meget sammensat gruppe af transportører med forskellige karakteristika. For
at få det mest retvisende billede af kørselsmønstre, disponering af vognpark mv. blev
det derfor vurderet at være nødvendigt at interviewe et spektrum af transportører.
Godstransportørerne tilhører én af følgende grupper: