| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Miljøzoner, partikler og sundhed
I dette kapitel redegøres kort for de økonomiske konsekvenser af indførelse af krav om
partikelfiltre i miljøzoner. Afsnittet indeholder en beskrivelse af hvilke omkostninger
et krav vil medføre for transportørerne, samt en beskrivelse af hvilke sundhedsmæssige
gevinster i form af reduceret partikeleksponering at kravet forventes at medføre. Øvrige
økonomiske konsekvenser behandles kun på et meget overordnet plan, og der er derfor
grund til at understrege, at der ikke er gennemført en egentlig samfundsøkonomisk
analyse, hvor de samlede gevinster er vejet op mod de samlede omkostninger.
For at gennemføre en robust samfundsøkonomisk analyse skal alle betydelige effekter
opgøres som en årlig omkostning og tilbagediskonteres til et fælles udgangspunkt.
Først herefter kan de samlede omkostninger vejes op mod de samlede gevinster.
De samlede omkostninger til montering af partikelfiltre kan i princippet simpelt
beregnes ved en multiplikation af skønnet over antallet af lastbiler, som monteres med
filter og omkostninger pr. montering af filter. Denne beregning vil imidlertid ikke
resultere i et helt nøjagtigt estimat for omkostningerne til montering af filtrene, fordi
meromkostningerne for den enkelte transportør ikke i alle tilfælde vil bestå af
omkostningerne til eftermontering af et filter. For at få et mere præcist billede af
omkostningerne er der behov for at tage hensyn til lastbilernes alder, levetid og
udskiftningsfrekvens.
I en situation uden offentlig medfinansiering vil en simpel multiplikation på den ene
side overestimere omkostningerne til filtrene, idet vognmændene kan stå overfor
alligevel at skulle udskifte en lastbil og derfor købe en ny lastbil med filter, hvilket
sandsynligvis vil være forbundet med færre omkostninger over tid for transportøren
(merudgiften for en lastbil med filter er mindre end 60.000 kr.). I andre tilfælde vil
kravet betyde, at det vil være mest omkostningseffektivt for transportøren at fremskynde
udskiftningen af en lastbil fremfor at eftermontere den med et filter. Endvidere er det
sandsynligt at omkostningen på 60.000 kr. til eftermontering af et partikelfilter falder
over tid, i takt med at værkstederne får mere erfaring med monteringen og teknologien
bliver mere efterspurgt.
På den anden side vil en simpel multiplikation underestimere omkostningerne, hvis
lastbilernes alder har betydning for muligheden for at montere et filter og der ikke
indføres dispensationer for gamle lastbiler. Eksempelvis kan en transportør med en
ældre lastbil, der ikke kan monteres med filter, blive tvunget til at udskifte en lastbil
han ellers ville have benyttet til transport i mange år fremover. Dette vil påføre
transportøren højere meromkostninger end blot omkostningerne til eftermontering af et
filter.
Det er meget vanskeligt at vurdere, hvad nettoeffekten af disse aspekter betyder for
transportørernes samlede omkostninger over tid.
Omkostningerne er derfor beregnet ved pragmatisk at forudsætte, at alle de lastbiler,
der er vurderet at skulle eftermonteres med et filter, eftermonteres når kravet træder i
kraft.
Tabel 8.1
De samlede omkostninger til montering af partikelfiltre
By |
Offentlig
medfinansiering |
Antal lastbiler og busser som
monteres med filter |
De samlede
omkostninger til påmontering af filtrene
(i mio. kr.) |
København |
0% |
10.800-13.500 |
648-810 |
50% |
11.400-14.250 |
684-855 |
100% |
12.000-15.000 |
720-900 |
Aalborg |
0% |
1.700-2.550 |
102-153 |
50% |
1.840-2.760 |
110-166 |
100% |
2.000-3.000 |
120-180 |
Vejle |
0% |
640-1.120 |
38-67 |
50% |
720-1.260 |
43-76 |
100% |
800-1.400 |
48-84 |
Tabel 8.1 viser de samlede omkostninger til eftermontering af partikelfiltre for hver af
de tre case-byer isoleret. Omkostningerne afspejler de udgifter som
transportørerne/myndigheder vil skulle afholde, før et eventuelt krav træder i kraft,
forudsat at alle lastbiler eftermonteres med filter.
Det er vanskeligt at opgøre hvad et krav vil betyde målt i årlige omkostninger for
transportøren. Dette vil først og fremmest afhænge af lastbilernes (og dermed
partikelfilterets) restende levetid. Desuden vil det have betydning, hvornår et eventuelt
krav indføres, fordi EURO 4-normen forventes at ville medføre at nye lastbiler skal have
påmonteret et partikel. Indføres et krav tæt på datoen for ikrafttrædelse af EURO
4-normen vil meromkostningerne for transportørerne være mindre end hvis kravet indføres
hurtigst muligt. Transportøren vil i dette tilfælde, i stedet for eftermontering, vælge
at udskifte lastbilen hurtigere end ellers for derved at minimere de samlede omkostninger
over tid.
I skønnet over omkostningerne til partikelfiltrene er det implicit antaget, at ældre
biler kan monteres med filter. Hvis det viser sig at ældre og dårligt vedligeholdte
lastbiler ikke kan eftermonteres med et partikelfilter, vil det have økonomiske
konsekvenser, men det vil ikke betyde noget for, hvor mange lastbiler med filter der er
behov for til kørsel inden for zonerne. Transportører med gamle og dårligt
vedligeholdte lastbiler vil være nødt til at udskifte lastbilen tidligere end planlagt
for at kunne leve op til kravet. Kun hvis man indfører undtagelser for krav om
partikelfilter på gamle og dårligt vedligeholdte lastbiler, vil det have en betydning
for, hvor stor en andel af de lastbiler der i dag kører i zonen, som skal have filter.
Den opgjorte sundhedsgevinst stammer alene fra en reduceret befolkningseksponering af
partikelemissioner. Sundhedsgevinsten er opgjort i afsnit 7.6 og heraf fremgår det at man
ved indførelse af en miljøzone i København, Aalborg eller Vejle årligt vil kunne spare
hhv.21, 4 og 2 millioner kr. i form af reduceret sygdom og dødelighed i scenariet hvor
medfinansieringsgraden er 0%.
Resultaterne skal betragtes som et groft estimat, der er forbundet med betydelig
usikkerhed.
Omkostningerne til filtrene og den sundhedsmæssige gevinst fra reduceret emission af
partikler er ikke de eneste konsekvenser af et krav om partikelfilter i miljøzoner.
Såfremt der indføres et krav vil dette endvidere give årsag til en række afledte
effekter. Disse effekter er hverken kvantificeret eller værdisat. Nedenfor beskrives en
række afledte effekter i en ikke-prioriteret rækkefølge:
 | Visse partikelfiltre kan udover partikler også påvirke NOx, HC og CO
emissioner. Størrelsen af effekten er ikke vurderet. |
 | Trafikarbejdet med lastbiler forventes at falde marginalt inden for zonerne, såfremt
der indføres et krav. Dette vil alt andet lige give anledning til en reduktion af
lastbiltrafikkens negative påvirkninger af miljøet. Imidlertid dækker faldet i
trafikarbejdet delvis over en overflytning af trafikarbejde til varebiler, hvilket vil
have den modsatte effekt. Nettoeffekten for miljøet forventes at være beskeden. |
 | Et partikelfilter erstatter lyddæmperen på lastbilen. Det har været et krav til
leverandørerne, at partikelfilterets lyddæmpende effekt en mindst ligeså god som
lyddæmperen. Et krav vil derfor alt andet lige medvirke til at reducere vejtrafikstøjen.
Effekten vurderes at være beskeden. |
 | Pilotforsøg viser at partikelfiltre synes at øge brændstofforbruget for lastbilerne.
Dette vil alt andet lige medføre en øget miljøbelastning, da CO2
emissionerne øges proportionalt med brændstofforbruget. Størrelsen af effekten er ikke
vurderet. |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |