Additiver |
Fællesbetegnelse for stoffer der tilsættes malevarer i meget små
mængder (typisk 1-2 %), men som har en stor virkning. I linoliemaling er de hyppigst
anvendte additiver sikkativer (tørrelse), fungicider (svampehindrende
middel) og konserveringsmidler. |
|
|
Afgasning |
Ved hærdning af linolie vil det ofte ske, at fedtsyren deles i to ved
dobbeltbindingen. Derved opstår der små molekyler der kan optræde som alkoholer,
aldehyder, ketoner og syrer afhængig af hvor meget ilt de optager. Molekylerne kan
fordampe til den omgivende luft. Fordampning af disse stoffer er én af årsagerne til, at
vægtkurven for linolie falder lidt efter hærdningen. Aldehyder og ketoner er særlig
mistænkte for at give anledning til indeklimaproblemer, men der foreligger endnu ikke
undersøgelser, der kortlægger problemet til bunds. De stoffer der afgasser fra
ren linolie, er de samme som optræder ved afgasning fra andre planteolier som fx
når man steger i madolie. |
|
|
Agglome- rering |
Når flere partikler sætter sig sammen til en klump. Ved maling er det
primært pigmenterne, der kan være agglomererede. Det medfører nedsat dækkeevne og
vejrbestandighed. Rivning har bl.a. til formål at skille partiklerne hvis de er
klumpet sammen. Til forskel fra flokkulering er der fanget luft imellem
partiklerne, når de er agglomererede. |
|
|
Aldehyder |
En gruppe af stoffer, der dannes i større eller mindre omfang
under hærdning af linolie. De fleste aldehyder er sundhedskadelige og generende i
store koncentrationer. (Det er fx aldehyder der bærer en stor del af ansvaret for
tømmermænd.) Små koncentrationer af aldehyder findes stort set overalt. Se også afgasning. |
|
|
Antioxidanter |
Stoffer der forhindrer oxidation (iltning). I forbindelse med vegetabilsk
olie er E-vitamin den vigtigste antioxidant. |
|
|
Atamon |
Handelsnavn for natrimbenzoat, anvendes som konserveringsmiddel til
syltetøj. Atamon anbefales af flere som konservering til emulsionsfarver og som
tilsætning til linolie i stedet for fungicid. Så vidt vides er der ikke dokumentation
for stoffets effekt i forbindelse med maling. Atamon er desuden vandopløseligt og derfor
ikke opløseligt i olie. Det vil formentlig hurtigt blive udvasket, hvis det anvendes i
maling til udvendig brug. |
|
|
Befugtning |
En væskes evne til at fordele sig på et underlag eller partikler
(pigmenter) og trænge ned i ujævnheder. Befugtning er en forudsætning for, at malingen
kan hæfte på underlaget. |
|
|
Bindemiddel |
Det materiale, der binder en maling sammen og som sørger for
vedhæftning til underlaget. I linoliemaling er linolien bindemiddel. |
|
|
Blyhvidt |
Hvidt pigment. Blyhvidt blev anvendt som eneste pigment i hvide malinger
frem til ca. år 1900 og som tilsætning til zinkhvidt frem til 1960. Blyhvidt har en
række gode egenskaber: det er et særdeles effektivt fungicid, og det giver en hurtig
hærdning af linolien men det er meget giftigt og derfor forbudt. Ved afrensning af
maling fra før 1960 bør man teste, om den indeholder bly (gør-det-selv test kan købes
hos Maler BST). Indeholder malingen blyhvidt, skal arbejdet anmeldes til Arbejdstilsynet. Det
støv, der opstår ved afrensningen, udgør en sundheds- og miljørisiko. Derfor må man
ikke spise, drikke eller ryge dér hvor arbejdet foregår, og man skal vaske hænder inden
man spiser, drikker eller ryger. Støv og afrenset maling skal så vidt muligt opsamles og
behandles som miljøfarligt affald. Desuden bør man vælge en afrensningsmetode der
støver mindst muligt. Hvis malingen er fastsiddende, gør den mindst skade når den
bliver siddende på træet. |
|
|
Blæst linolie |
Linolie der er varmebehandlet under indblæsning af luft (ilt).
Det giver en mere tyktflydende olie, der tørrer hurtigere. |
|
|
Brydnings- indeks |
Et pigments brydningsindeks fortæller hvor godt det dækker. For
at en maling kan dække skal pigmentets brydningsindeks være højere end bindemidlets
brydningsindeks. Jo større forskellen er, jo bedre dækker malingen. |
|
|
Coatning |
Når pigmenter påføres et tyndt lag af andre stoffer for at forbedre
overfladens egenskaber. I linoliemalinger benyttes metoden særligt ved titandioxid for at
hindre kridtning. |
|
|
Diffusion |
Når væske eller damp trænger igennem et materiale. Diffusionstæthed
måles i Z-værdier. Jo højere værdi, jo mindre gennemtrængelighed. Z-værdien
afhænger af lagtykkelsen, et tykkere lag giver højere Z-værdi og dermed mindre
gennemtrængelighed. Linoliemaling har en Z-værdi på 5-9 hvilket ligger imellem
diffusionsåben og diffusionslukket, og er sammenligneligt med alkydmaling. |
|
|
Dispergering |
At sprede pigmentpartiklerne og holde dem flydende i bindemidlet. I
modsætning til rivning findeles pigmentpartiklerne ikke yderligere. Ved hjælp af
et grindometer kan man undersøge, hvor godt en maling er dispergeret, dvs. hvor fint
fordelt pigmentet er. For at holde pigmentpartiklerne flydende er det som regel
nødvendigt at tilsætte additiver. |
|
|
Dobbelt- binding |
En kemisk binding, der er ustabil. I en enkeltbinding deles to atomer om
to elektroner; i en dobbeltbinding deles to atomer om fire elektroner. Da elektronerne
frastøder hinanden, vil et atom hellere have to enkeltbindinger end én
dobbeltbinding. Derfor vil atomer med dobbeltbindinger være tilbøjelige til at binde sig
til andre atomer. En fedtsyre med dobbeltbindinger kaldes umættet. Det er
dobbeltbindingerne, der gør det muligt for linolie at hærde, fordi de vil optage
iltatomer på de ledige pladser. Mættede fedtstoffer uden dobbeltbindinger kan ikke
hærde. |
|
|
Dækkeevne |
En malings evne til at dække underlagets farve afhænger af pigmentets brydningsindeks,
af pigmentpartiklernes størrelse og koncentration samt af bindemidlet og af om der er
luft imellem pigmentpartiklerne. En god dækkeevne med en høj koncentration af pigmenter
kan betyde, at malingens træbeskyttende egenskaber bliver dårligere, fordi bindemidlet
ikke dækker pigmentkornene helt, så malingen bliver porøs. Se også pigmentvolumenkoncentration. |
|
|
Ekstraktion |
En metode til udvinding af planteolie, der er grundlæggende anderledes
end presning. Frøene knuses og tilsættes opløsningsmiddel, der opløser frøenes
olieindhold. Når frøresterne fjernes og opløsningsmidlet destilleres fra, bliver olien
tilbage. Det er dén udvindingsmetode der giver det højeste olieudbytte, men også flest urenheder
i olien. Det er derfor som regel nødvendigt med en kemisk raffinering af olien, for
at opnå en tilfredsstillende kvalitet. Linolie uden særlige kvalitetsbetegnelser vil
ofte være ekstraheret. |
|
|
Emulsion |
En blanding af to væsker, der ikke kan opløses i hinanden fx
olie og vand. Den ene væske er fordelt i den anden som mikroskopiske dråber. For at
undgå at emulsionen skiller, må der tilsættes en emulgator (fx sæbe) eller et
fortykningsmiddel (fx tapetklister). Emulsioner med linolie bruges ofte som bindemiddel i
malinger. Da man kan lave uendeligt mange forskellige emulsioner, er det umuligt at sige
noget generelt om deres egenskaber. I kunstmaleriet kaldes emulsioner temperafarver, mens
de traditionelle emulsionsmalinger til bygninger ofte betegnes komposititionsmaling eller
slamfarver. |
|
|
E-vitamin |
Alfa-tocoferol - en fedtopløselig antioxidant, der findes
i de fleste vegetabilske olier. E-vitaminet forsinker oliens harskning og hærdning. |
|
|
Fed maling |
Maling med et højt olieindhold, der er ikke nogen bestemt grænse
for hvor meget olie der skal være i for at den kaldes fed, da det afhænger meget af
pigmentet. Det har ikke noget at gøre med om malingen er tyktflydende, faktisk vil en fed
maling ofte være ret tyndtflydende. En fed maling efterlader en halvblank, ikke sugende
film, og bruges som dækmaling. |
|
|
Fedtsyre |
Bestanddel af olier. Fedtsyrer består af en lang kulstofkæde, typisk
indeholdende 10-20 kulstofatomer samt en syregruppe. Fedtsyrer kan være mættede,
umættede eller fler(poly)umættede. De mættede indeholder ingen dobbeltbindinger,
de umættede indeholder én dobbeltbinding, og de flerumættede indeholder to eller flere
dobbeltbindinger. |
|
|
Fernis |
Linolie tilsat sikkativ, som regel også varmebehandlet. Der er lidt
forvirring om betegnelsen, hvilket skyldes at det tidligere kun var muligt at tilsætte
sikkativer ved varmebehandling. |
|
|
Flokkulering |
Når pigmentpartikler samler sig efter rivning. Til forskel fra agglomerering
er der ikke fanget luft mellem partiklerne. Tidligere tilstræbte man en vis flokkulering,
fordi det kunne gøre evt. bundfald lettere at røre op igen. I dag har man har fundet
andre metoder til at opnå de samme fordele, og søger derfor at undgå flokkulering.
Flokkuleringen kan ændre farven på malinger med flere forskellige slags pigmenter. |
|
|
Formaldehyd |
Den mindste og mest sundhedsskadelige aldehyd. Der har været
mistanke om, at hærdende linolie afgiver formaldehyd. Målinger tyder på at ren linolie
kun danner formaldehyd i ubetydelige mængder. Nogle malinger har været tilsat
formaldehydholdigt (eller -dannende) konserveringsmiddel, hvilket har været årsag til
afgasninger. Formaldehyd findes i små mængder overalt, men bør undgås som
tilsætningsstof. Se også afgasning og aldehyder. |
|
|
Forsæbning |
Estre (fx triglycerider, som linolie består af) kan danne sæber sammen
med baser. (Bl.a. derfor skal man undgå at rengøre linoliemalede overflader med brun
sæbe, der er basisk.) Sæberne forbedrer som regel kontakten mellem pigment og
bindemiddel, men kan nedsætte vejrbestandigheden. Nogle sæber er vandopløselige,
hvilket gør malingen porøs når de med tiden udvaskes. Andre er så sprøde, at de kan
få malingen til at krakelere. Visse pigmenter, bl.a. zinkhvidt, danner sæber sammen med
linolie. |
|
|
Frie fedtsyrer |
Fedtsyrer, der ikke er bundet til glycerol. Højt indhold af frie
fedtsyrer i en planteolie til levnedsmiddelbrug betragtes ofte som et tegn på dårlig
kvalitet. Det er dog ikke givet, at det har betydning for olie til malevarer. |
|
|
Fungicid |
Svampedræbende middel. Man skelner mellem midler mod trænedbrydende
svamp (fx hussvamp og rådsvampe) og mod misfarvende svampe (skimmel og blåsplint). Til
beskyttelse mod træødelæggende svamp benyttes i dag IPBC i kombination med enten
Tebuconazole eller Propyconazole. Det kan både bruges til imprægnering og påstrygning.
Miljøstyrelsen har i øjeblikket ikke indvendinger mod brug af disse stoffer.
Borforbindelser bliver benyttet en del, men der er betænkeligheder ved stoffet, da det
har vist sig at være sundhedsskadeligt. Citric (grapefrugtkerneolie) foreslås fra
nogle sider anvendt som et naturligt fungicid. Det er usikkert om det er effektivt mod
træødelæggende svampe. Desuden er det mistænkt for at være allergifremkaldende, og
det indeholder flygtige forbindelser (organiske opløsningsmidler).
Jernvitriol og zinkvitriol har traditionelt været brugt som tilsætning til maling og
kalk. Virkningen er ikke fuldt ud dokumenteret og beskrevet formentlig har de en
vis effekt, men skal anvendes i store mængder førend virkningen er optimal. Store
koncentrationer af tilsætningsstoffer kan på andre områder berøre malingens
egenskaber. Stoffet tributyltin har også været anvendt, men er blevet forbudt for nylig.
Generelt må man nok konkludere, at der ikke findes effektive fungicider, der ikke
også har uønskede effekter det der i én sammenhæng er en ønsket effekt kan
være uønsket på andre områder.
Fungicider baseret på naturprodukter er ikke pr. definition mindre miljøskadelige end
de kendte stoffer, og generelt bør man undgå at anvende stoffer, hvis virkning og
miljøeffekt ikke er kendt og dokumenteret. Bestræbelserne bør rettes mod at begrænse
anvendelsen til det absolut nødvendige der er fx ingen grund til at behandle et
helt plankeværk med fungicid, når skaderne typisk opstår i bunden. |
|
|
Fyldstof |
Materiale, der ligesom pigmenterne består af partikler, men som i
modsætning til pigmenterne ikke bidrager til malingens dækkeevne eller farve. I linolie
er kridt det mest almindelige fyldstof, men gips, silikater m.v. kan også bruges.
Fyldstof tilsættes for at gøre malingen billigere og evt. mere tyktflydende eller mat.
Et for højt indhold af fyldstof kan være med til at nedsætte malingens træbeskyttende
egenskaber. |
|
|
Gulning |
Linolie gulner ved hærdning. Det skyldes linolensyrens
oxidationsprodukt, der er brunligt. UV-lys modvirker processen og kan også blege en
gulning, der er opstået p.g.a. manglende UV-lys. Der findes forskellige metoder til at
blege olien, men det er usikkert om virkningen er vedvarende. Gulning er mest synlig ved
hvide malinger, men kan mindskes optisk ved at brække malingen med en smule
sort eller blåt. Gulning ses også, når hvidmalede overflader vedligeholdes ved
strygning med upigmenteret linolie. |
|
|
Harskning |
Når fedt/olie oxiderer uden at polymerisere (Bailey, 1945),
hvorved der fraspaltes forskellige ildelugtende stoffer. Jo mere umættet olien er, jo
større tendens vil den have til at harske. Formentlig giver et højt indhold af oliesyre
den værste lugt (Bailey,1945). |
|
|
Hærdning |
Når et flydende produkt omdannes til et fast materiale ved en kemisk
reaktion, modsat tørring ved fordampning. Ved hærdning forbinder molekylerne sig med
hinanden, evt. med et andet stof som bindeled. Linolie hærder ved at optage ilt. |
|
|
Hør(frø)olie |
Linolie til levnedsmiddelbrug kaldes hør(frø)olie. |
|
|
Iodtal |
Et udtryk for, hvor mange dobbeltbindinger der er i en olie. Antallet
af dobbeltbindinger giver en idé om, hvor hurtigt olien hærder, men det er ikke
entydigt. Fx har en kogt linolie et lavere iodtal end en rå, men den kogte hærder
hurtigere. Olier med konjugerede dobbeltbindinger vil hærde væsentlig hurtigere
end iodtallet giver udtryk for. |
|
|
Kerneved/ kernetræ |
Den inderste del af træstammen. Kerneveddet er i modsætning til splintveddet
ikke vandførende. Det har et højere harpiksindhold og er derfor mere vejrbestandigt. |
|
|
Kinesisk træolie |
Olie presset af frø fra træer af Euphorbiacaeae-familien. Kinesisk
træolie har et højt indhold af konjugerede dobbeltbindinger og tørrer derfor
hurtigere end linolie. Anvendes den rå og alene vil den rynke og senere krakelere. Dette
kan afhjælpes ved varmebehandling ved høje temperaturer, men det er en vanskelig proces,
hvor olien pludselig kan hærde i gryden. Kinesisk træolie kan bruges som tilsætning til
linolie, hvor den uden at give problemer med krakelering kan forkorte hærdetiden. Kaldes
også Tung olie og træolie. |
|
|
Klaring |
Bruges dels generelt om raffineringsmetoder, der skal gøre
olien klar (modsat grumset), dels om en bestemt proces, hvor man simpelthen lader
olien stå i et par måneder, så urenheder bundfælder. |
|
|
Kogt linolie |
Varmebehandlet linolie. Udtrykket er misvisende, fordi olien ikke
nødvendigvis varmes op til kogepunktet. Tilsættes sikkativ, er der tale om fernis.
Begreberne bruges ofte i flæng. Olie der er kogt ved "lave" temperaturer
(100-200° C) er mere vejrbestandige, tyktflydende, har højere
glans og hærder hurtigere end rå olie. Olie kogt ved høje temperaturer (ca. 300° C) er endnu mere tyktflydende, vejrbestandige og har højere
glans, men hærder langsommere. Linolie kan koges med eller uden indblæsning af ilt. Se
også polymerisering. |
|
|
Koldpresning |
Ved moderne pressemetoder er der ikke den store forskel mellem kold- og
varmpresning. Se presning. |
|
|
Kompositions- maling |
Traditionel bygningsmaling, der både indeholder olie og vand. Se Emulsion. |
|
|
Konjugeret |
Dobbeltbindinger med kun to kulstofatomer imellem kaldes konjugerede dobbeltbinding
dobbeltbindinger. De er mere ustabile end almindelige dobbeltbindinger, hvilket
medfører hurtigere hærdning. Der er et højt indhold af konjugerede dobbeltbindinger i
bl.a. Kinesisk Træolie. |
|
|
Kridtning |
Dét fænomen, at pigment eller fyldstof smitter af. Kridtning kan have
flere årsager. Det kan være tegn på nedbrydning af bindemidlet (olien) i malingen. Det
ses også, hvis pigmentet ikke binder sig godt nok til olien, hvilket bl.a. gælder for en
titandioxid-type (anatase). Kridtning kan også være en følge af for meget fyldstof
eller pigment i malingen. En kridtet maling er porøs og vandgennemtrængelig. Det kan
modvirkes ved at stryge overfladen med et tyndt lag linolie(fernis). |
|
|
Lak |
Oprindelig opløsning af harpiks eller kopal, der giver en blank
overflade. I dag bruges udtrykket om malevarer uden pigment, som giver en glat overflade,
og om malinger med høj glans (fx cykellak). |
|
|
Lignin |
Træ består af lignin og cellulose. Hvis man sammenligner træ med
jernbeton udfylder ligninen samme rolle som betonen og cellulosen samme rolle som jernet.
Lignin nedbrydes primært af sollyset og mindre af mikroorganismer. Maling hæfter bedre
på lignin end på cellulose. Derfor bør bart træ, der har været udsat for sollys
slibes før det males. |
|
|
Linolie |
Olie presset af hørplantens frø. Hørfrøolie, hørolie og linolie er
det samme, men de forskellige betegnelser bliver ofte brugt om olier til forskellige
formål. Linolie vil i reglen være olie til tekniske formål (malevarer o.lign.). Linolie
består som alle andre vegetabilske olier af triglycerider. Triglycerider består af
glycerol, som er en alkohol, og tre fedtsyrer. Når en syre forbindes med en alkohol,
kaldes det en ester.
Linolie er en såkaldt tørrende olie, hvilket gør den egnet til malevarer. En
tørrende olie har et højt indhold af umættede og flerumættede fedtsyrer, dvs. syrer
med dobbeltbindinger. (Det er især de flerumættede fedtsyrer, der er vigtige for
linoliens tørring.) Linolie indeholder følgende fedtsyrer: stearinsyre (mættet, ingen
dobbeltbindinger), oliesyre (umættet, en dobbeltbinding), linolsyre (flerumættet, to
dobbeltbindinger) og linolensyre (flerumættet, tre dobbeltbindinger).
Fordelingen af fedtsyrer kan variere en hel del afhængig af fx hørens
dyrkningsbetingelser, udvindingsmetode, oprensning etc.
Stearinsyre |
9-12 % |
C17H35COOH |
Oliesyre |
15-25 % |
C17H33COOH |
Linolsyre |
15-25 % |
C17H31COOH |
Linolensyre |
40-60 % |
C17H29COOH |
|
|
|
Linoxyn |
Oxideret (hærdet) linolie. Linoxyn er uopløseligt i terpentin, men kan
opløses af acetone. Linoliemalingfilm består af primært af linoxyn, pigmenter og
fyldstoffer. Linoxyn har såkaldte hydroxylgrupper, hvor vandmolekyler kan optages
(adsorberes) og frigives. Det er baggrunden for, at en linoliefilm kan følge træets
fugtbevægelser. |
|
|
Lit(h)opone |
Hvidt pigment, der består af zinksulfid og bariumsulfat (ZnS og BaSO4).
Blev anvendt frem til 1960, hvor det typisk blev brugt i første lag maling. Litopone er
ikke fugtbestandigt. Kan bevirke afskalninger, selv om det ikke findes i det yderste lag
maling. Årsagen er, at den litoponeholdige maling nedbrydes, og at dækmalingen således
mister vedhæftningen. Hvis man blot maler ovenpå en litoponeholdig risikerer man, at der
optræder afskalninger, ofte umiddelbart efter. Skal man male ovenpå maling fra før
1960, bør man være opmærksom på krakeleringer og/eller afskalninger på steder, der
ikke er meget fugtbelastede (fx midt på sideramstykker). Det kan være tegn på
litoponeholdig maling, der i så fald skal renses helt af. Kun en laboratorieprøve kan
med sikkerhed fastslå, om der findes litopone. |
|
|
Mager maling |
Maling med et lavt indhold af olie i forhold til pigment og fyldstof. En
mager maling efterlader en mat, let sugende film. Se dækkeevne. |
|
|
Misfarvende svampe |
Mug, skimmelsvampe og blåsplint. De ødelægger ikke i sig selv træet,
men er tegn på at træet er udsat for fugt, hvilket kan føre til angreb af trænedbrydende
svampe. |
|
|
Oliehør |
Hørsorter der er fremavlet til at give et stort udbytte af frø.
Oliehør er forgrenet i modsætning til spindhør. Oliehørens fibre er lidt
svagere end spindhørens, og de er kortere på grund af forgreningerne. |
|
|
Oliemaling |
Tidligere var oliemaling ensbetydende med linoliemaling. I dag vil de
fleste forbinde oliemaling med alkydoliemaling, hvor alkydolien er opløst i terpentin. |
|
|
Olietal |
Den mængde olie, der er nødvendig for rivning af 100 g pigment
kan variere fra ca. 10 g til ca. 150 g. Olietallet bruges når man fremstiller
pigmentpasta, og giver et fingerpeg om hvor meget olie der skal bruges. Bruger man
pigmenter med meget forskelligt olietal i en maling, kan kuløren blive ujævn. |
|
|
Opløsnings- middel |
En væske, som kan opløse andre stoffer (fx olier eller faste stoffer).
Opløsningsmidler fordamper fra malingfilmen, når den tørrer. Opløsningsmidler kan
være organiske som fx terpentin, acetone, cellulosefortynder og sprit - men vand
kan også optræde som opløsningsmiddel. Dampe fra organiske opløsningsmidler kan være
mere eller mindre sundhedsskadelige, og nogle af dem er skadelige for det omgivende
miljø. |
|
|
Overflade- spænding |
Alle stoffer, faste som flydende, har en overfladespænding. Populært
sagt er det et udtryk for, hvor godt materialet holder sammen på sine molekyler. Hvis en
væske skal kunne befugte et fast stof, skal væskens overfladespænding være lavere end
overfladespændingen på det faste stof. Er overfladespændingen for høj, vil malingen
perle på underlaget og vedhæftningen bliver dårlig. Det betyder dog ikke at
overfladespændingen skal være så lav som muligt. |
|
|
Oxidation |
Kemisk reaktion, hvor der optages ilt og udvikles energi, se også polymerisering.
Oxideret linolie kaldes linoxyn. Det er ikke kortlagt nøjagtigt, hvordan oxidation
af linolie forløber, men i princippet spaltes dobbeltbindingerne, og iltmolekyler kan
herefter reagerer med fedtsyren/olien. Da iltatomet har plads til to bindinger, vil det
binde sig til to åbne dobbeltbindinger og derved få to linoliemolekyler til at sidde
sammen med en tværbinding. De fleste linoliemolekyler har tre umættede eller
flerumættede fedtsyrer, og der vil derfor kunne opbygges et tredimensionalt gitterværk,
en slags kæmpemolekyle også kaldet en polymér. Linolie øger sin vægt og sit
rumfang, når den oxiderer, hvilket gør at den kan tætne mikroskopiske revner i træ.
Oxidation udvikler varme, derfor kan linolievædede klude selvantænde. |
|
|
Perillaolie |
Tørrende olie, brugt en del i Asien, men er ikke almindeligt anvendt i
Danmark. Den har et lavere indhold af linolsyre og et højere indhold af linolensyre end
linolie, så den tørrer hurtigere. I malevarer egner den sig dog bedst som tilsætning
til andre olier, da den har tendens til at perle på underlaget. |
|
|
Pigment |
De partikler, der giver malingen farve. For at dække skal pigmenterne
være uopløselige i bindemidlet. Pigmenter deles op i to hovedgrupper: Mineralske og
organiske. De mineralske er oprindeligt udvundet af bjergarter og omfatter også
metalforbindelser, de organiske er udvundet af planter eller mineralsk olie. De organiske
pigmenter har først rigtigt vundet indpas i midten af det 19. årh. da den kemiske
industri blev udviklet og systematiseret. Pigmenter der indeholder tungmetaller bør
undgås, da de er sundheds- og miljøskadelige. Forskellige pigmenter reagerer
forskelligt med linolie. Man kan derfor få malinger med meget forskellige egenskaber
selvom der er anvendt nøjagtig samme linolie og samme fremstillingsmetode. Fænomenet kan
iagttages på gamle malerier, hvor nogle farver er krakelerede (som regel de mørke) og
andre ikke. |
|
|
Pigment- volumen- koncentration |
Et udtryk for hvor stor en del af malingens rumfang, der består af
pigment. Man opgiver som regel volumenkoncentration, da den siger mere om malingens
egenskaber end vægtkoncentrationen. Den kritiske pigmentvolumenkoncentration er et udtryk
for dén koncentration, hvor bindemidlet lige akkurat kan dække pigmentpartiklerne helt,
uden at der opstår luftlommer. Malingen ændrer egenskaber meget drastisk, når
koncentrationen passerer det kritiske punkt. Når pigmentvolumenkoncentrationen er højere
end den kritiske pigmentvolumenkoncentration bliver malingfilmen porøs fordi bindemidlet
ikke kan nå rundt om pigmentpartiklerne. Til udendørs brug må den kritiske
pigmentvolumenkoncentration ikke overskrides. |
|
|
Polymerer |
Mange molekyler (monomerer), der er forbundet med hinanden. De kan både
danne lange kæder og tredimensionelle netværk. Når linolie hærder dannes der
tredimensionelle netværk. Når molekylerne er tilstrækkeligt store, er linolien omdannet
til et fast stof. Se også linoxyn. |
|
|
Polymeri- sering |
Dannelse af polymerer. Ved brug af linolie kan næsten hele
polymeringsprocessen finde sted efter at linolien er påført, men en del af processen kan
også foregå inden påføring. Det sker ved at linolien varmebehandles eller på anden
måde tilføres energi (fx sollys). Polymeriseret olie er mere vejrbestandig og
hærder hurtigere end rå olie. (Standolie hærder dog langsommere.) I forbindelse med
linolie er der to typer polymerisering: polymerisering med iltoptagelse (oxidation) og
energikrævende polymerisering uden iltoptagelse. I begge tilfælde spaltes
dobbeltbindingerne og den ene binding binder sig til et andet linoliemolekyle. Denne
proces kan i princippet fortsætte, til alle dobbeltbindinger er brudt. Ved
polymerisering med iltoptagelse optages et iltmolekyle for hver to dobbeltbindinger,
hvilket giver en vægtforøgelse og rumfangsforøgelse. Ved energikrævende polymerisering
optages ikke ilt. Derfor må polymeriseringen foregå i en lukket beholder og tilføres
energi i form af varme eller UV-lys. Polymerisering med ilt giver som regel en mørkere
olie end polymerisering uden ilt. Polymerisering med ilt giver en mere elastisk
malingfilm, der til gengæld også er mindre fugtbestandig. Polymerisering uden ilt giver
en mere fugtbestandig film, som dog har tendens til at blive for sprød og krakelere. En
polymeriseret olie har et lavere iodtal end en rå olie, fordi en del af
dobbeltbindingerne allerede er spaltet og har forbundet sig med andre molekyler. Se også kogt
linolie. |
|
|
Presning |
Når olie udvindes af frø ved at sætte dem under mekanisk pres.
Traditionelt skelner man mellem koldpresning og varmpresning, men da stort
set al oliepresning i dag foregår med skruepresse, er grænsen mellem varmpresning og
koldpresning blevet noget flydende. Uden særlige foranstaltninger vil skruepressen bringe
temperaturen op over de 60° C, hvor der sker væsentlige
kemiske ændringer i olien. En koldpresset olie må ikke have haft en højere temperatur
end ca. 60° C. Ved koldpresning bliver olien renere end ved
varmpresning, og der er tendens til et højere indhold af umættede fedtsyrer, hvilket
får den til at tørre hurtigere. Varmpresning udføres ved at opvarme frøene
inden presningen. Det giver et større olieudbytte, men også flere urenheder i olien. Der
er en tendens til, at olien får et lidt større indhold af mættede fedtsyrer. Det
anbefales ofte at anvende koldpresset linolie. I virkeligheden er det lidt misvisende.
Linolie bør vurderes efter kvalitet indhold af urenheder samt af
mættede/umættede fedtsyrer, og efter om den er rå eller varmebehandlet. Til de fleste
formål bør linolien have så lille et indhold af urenheder som muligt og et højt
indhold af umættede fedtsyrer, hvilket en koldpresset olie har. Men den bør også være
varmebehandlet, hvilket giver bedre vejrbestandighed og kortere tørretid. En god
varmpresset linolie kan derfor i nogle tilfælde være at foretrække for en rå
koldpresset. |
|
|
Påførings- temperatur |
Oxidation foregår langsommere ved lave temperaturer. Ved temperaturer
under 6° C foregår hærdningen så langsomt, at der
starter en nedbrydning af bindemidlet, der kan ses som en mælkning af
overfladen. Men allerede ved temperaturer under 12-15° C
bliver malingen vanskeligere at arbejde med. Det kan være svært at påføre den i
tilstrækkeligt tynde lag, og tørretiden forlænges. |
|
|
Raffinering |
Alle tiltag efter presning, der har til formål at forbedre eller ændre
oliens egenskaber. Raffinering indebærer ikke nødvendigvis brug af kemikalier - den
vigtigste raffineringsmetode er fx bundfældning. |
|
|
Rheologi |
Et flydende stofs flydeegenskaber. De rheologiske egenskaber deles op i
undergrupper, hvor de vigtigste er viskositet, der beskriver hvor
tyktflydende væsken er, og tiksotropi, der beskriver om væsken bliver tyndere ved
omrøring og påføring og tykner igen når den er i ro (en fordel ved nogle typer
maling). |
|
|
Rivning |
Rivning foregår ved, at der sættes bindemiddel (olie) til pigment under
mekanisk påvirkning. Rivning har til formål at befugte pigmentet inden det blandes i
malingen, for at undgå luftblærer, at få delt eventuelle pigmentklumper og at findele
pigmentkornene. |
|
|
Råd |
Egentlig langsomt angreb af trænedbrydende rådsvampe, men begrebet
bliver som regel brugt som en samlet betegnelse for angreb af mikroorganismer p.g.a.
langvarig fugtbelastning. Råd medfører på sigt formuldning af træet. |
|
|
Sikkativ |
Metalsalte, der får olien til at hærde hurtigere. De fleste sikkativer
er mistænkt for at være sundhedsskadelige, men de bruges i meget små mængder (under 1
% af olievægten). I dag bruges primært kobolt- og zirkorniumforbindelser.
Kobolt er under mistanke for at være sundhedsskadeligt, men er dog også et
mikronæringsstof. |
|
|
Slamfarve |
Traditionel bygningsmaling, der indeholder både olie og vand. Se emulsion. |
|
|
Slimstoffer |
Organiske stoffer der kvæller op, dvs. optager vand og udvider sig. Når
de bliver våde danner de slim, en egenskab der er uhensigtsmæssig i en malingfilm.
Slimstoffer findes i linolie, der ikke er klaret godt nok. |
|
|
Solblegning |
Gammeldags raffineringsmetode, hvor olien anbringes i en lukket
glasbeholder og stilles i solen sommeren over. Derved opnås en vis polymerisering, og
olien bliver lysere. |
|
|
Spindhør |
Hør der er fremavlet til at have lange stængler uden forgreninger, for
at give lange fibre til tekstil (hør). Spindhør har i modsætning til oliehør ingen
forgreninger og derfor et lavt frøudbytte, men man kan godt presse linolie af
spindhørrens frø. Problemet er bare, at det bedste høsttidspunkt for fibrene er før
frøene er tilstrækkeligt modne, og umodne frø giver en dårlig kvalitet olie. |
|
|
Splintved |
Den yderste del af træet, der er vandførende. Splintved kan suge vand,
og er derfor meget mindre vejrbestandigt end kerneved. Tidligere blev splintved generelt
ikke brugt til udsatte bygningsdele som fx vinduer, hvor man i stedet anvendte kerneved. I
nyere tid har man brugt splintved og kerneved i flæng, hvilket bl.a. har ført til
generationer af vinduer med dårlig holdbarhed. I de seneste år har mange dog igen fået
øjnene op for trækvaliteter, og mange vinduesfabrikanter er gået bort fra at anvende
splintved til vinduets udvendige dele. |
|
|
Standolie |
Linolie, der er varmebehandlet ved høj temperatur (260-300° C). Hvis ikke andet er anført, er den varmebehandlet uden ilt.
Standolie gulner mindre og er mere vejrbestandig end de fleste andre typer linolie, til
gengæld tørrer den langsommere. Standolie kan tilsættes til det sidste lag maling. |
|
|
Syreblegning |
Olien blandes med syre, som derefter skilles fra. Bleget olie til
bygningsmaling er som regel syrebleget. |
|
|
Tallolie |
Er egentlig ikke en olie, men snarere flydende harpiks. Bruges bl.a. til
at holde sikkativ opløst i, så det kan tilsættes til maling uden opvarmning. Anvendes
også til fremstilling af alkyd. |
|
|
Tempera |
Se emulsion. |
|
|
Tiksotropi |
En tiksotrop væske bliver den tyndere når den omrøres eller stryges
på og bliver mere tyktflydende igen, når den er i ro. Det kan være praktisk til nogen
typer maling, da den ikke drypper så meget og kan påføres i ret tykke lag uden at
løbe. Da linoliemaling som regel skal påføres i tynde lag, er en høj grad af
tiksotropi ikke ønskelig. |
|
|
Titandioxid |
Hvidt pigment med betegnelsen TiO2, stort set det eneste hvide pigment
der anvendes i dag. Der findes to typer: anatas og rutil. Til udendørs brug bør man
altid anvende rutil, da anatas kridter væsentlig mere. Tidligere havde man også
kridtningsproblemer med rutil, men dette problem er løst ved hjælp af coatning.
Titanoxid er det hvide pigment, der har den bedste dækkeevne, det er kemisk inaktivt og
så vidt vides fuldstændig ugiftigt. Det er ret energikrævende at fremstille titanoxid. Titandioxid
er meget energikrævende at fremstille, men der er store individuelle forskelle.
Titandioxid, der er godkendt til anvendelse i miljømærkede malinger, er fremstillet med
det lavest mulige energiforbrug. |
|
|
Triglycerid |
Alle vegetabilske olier består af triglycerider, der igen består af
glycerol (en alkohol indeholdende tre alkoholgrupper) og tre fedtsyrer. Når et
fedtsyremolekyle er forbundet med en alkohol kaldes det en ester. |
|
|
Tungmetal |
Tungmetaller defineres som metaller med en vægtfylde på over 5 (en
liter vejer 5 kg). Tungmetaller kan forekomme i pigmenter, fungicider og sikkativer. Mange
tungmetaller som fx bly, chrom og cadmium er skadelige, og brugen af dem bør begrænses
mest muligt. |
|
|
Tung [ to.ng]
olie |
[to.ng] olie og
tung olie (i modsætning til let) er ikke det samme. Den første er det samme som kinesisk
træolie, det andet er en betegnelse for grupper af produkter fra mineralsk olie. |
|
|
Umættet fedtsyre |
Fedtsyre med en eller flere dobbeltbindinger. Det er de umættede
fedtsyrer, der gør at olien kan hærde. Mættede fedtsyrer kan ikke hærde ved optagelse
af luftens ilt. |
|
|
Urenheder |
Ved udvinding af olie vil der altid komme nogle stoffer med fra frøene,
som man ikke ønsker i olien. Der er tale om slimstoffer, voks, naturlige pigmenter
(fx klorofyl og karoten), vand og andre urenheder, der ikke kommer fra selve frøet (dvs.
bl.a. støv, jord o.l.). Urenhederne forringer generelt oliens kvalitet - slimstoffer
fordi de er vandopløselige, voks fordi det har en dårlig indtrængningsevne og hærder
meget langsomt. Pigmenter misfarver lyse malinger. Man kan fjerne hovedparten af
urenhederne ved bundfældning, også kaldet klaring. |
|
|
Vaskning |
Olien rystes sammen med en væske (som regel vand eller syre), hvorefter
den henstilles, så væsken kan skille fra. Formålet er at rense olien. |
|
|
Vinterisering |
Gammeldags raffineringsmetode, hvor linolien opbevares vinteren igennem i
uopvarmede lokaler. Derved udfældes urenheder i olien. Så vidt vides findes der ikke
vinteriseret olie i handlen. |
|
|
Viskositet |
Udtryk for, hvor tyktflydende en væske er. Se også rheologi. En
væske med høj viskositet er tyktflydende. |
|
|
Voks |
Stoffer der minder om fedt, men som regel er fedtsyrerne ikke bundet til
glycerol, men til andre typer alkohol. Voks findes bl.a. som urenhed i dårlige
oliekvaliteter. Der giver olien dårligere indtrængningsevne og længere tørretid. Til
udvendig træbeskyttelse og maling vil voks i olien som regel være en ulempe. |