Muligheden for destruktion af stærkt forurenet sediment er ikke medtaget i denne
analyse. Denne option er naturligvis til stede og i fremtiden vil der muligvis være
fuldskala rensemetoder til rådighed, men i dag anvendes disse metoder ikke i betydende
omfang og de er ikke medtaget i analysen. Datagrundlaget til konsekvensvurderingerne
omfatter både opgivelser over sedimenternes indhold af relevante stoffer og en oversigt
over havnenes behov for at kunne placere sedimenter. De anvendte referencer er
Miljøstyrelsen (2000a) og Miljøstyrelsen (2000b). Da ikke alle parametre er målt i alle
havne er det nødvendigt at indføre estimater hvor der mangler koncentrationsmålinger.
Den dermed indførte usikkerhed er søgt belyst ved en sensitivitetsanalyse. Disse data er
præsenteret i bilag B, og der refereres i sektion 3.4 til resultaterne.
En generel fremgangsmåde til vurdering af sedimenter i Danmark er vist i Figur 3.1.
Forslaget er baseret på LC72 og tilsvarende strategier i andre lande (Holland, USA
m.fl.).

Figur 3.1
Generel vurderingsstrategi med bortskaffelsesmuligheder.
I de følgende sektioner præsenteres nogle muligheder for valg af kriterier, men det
skal understreges at der ikke tages anbefales specifikke kriterier, men gives eksempler.
Det sediment, havneslam, havbundsmateriale eller lignende som ønskes optaget og
bortskaffet bliver i gennemgangen af vurderingsstrategien for læsevenlighedens skyld
omtalt som klapmaterialet, også selvom det eventuelt ikke kan klappes.
I strategien indgår en type deponering (kyst/hav) som anvendes eller er blevet anvendt
i et vist omfang i Danmark, og som bruges i forskellige udgaver i udlandet. Både ved
konferencer om klapning i Rotterdam i 1997 og i Boston i 2000 var sådanne faciliteter
populære som løsningsmodeller for det problem de fleste industrialiserede lande oplever
med forurenet havneslam.
Kyst/hav vil blive anvendt som et eksempel på bortskaffelse, men det skal
understreges, at der er mange andre potentielle løsninger på bortskaffelse som ikke
medfører klapning af "mellemforurenet" materiale. De indebærer alle
landdeponering eller behandling.
Forud for trin 1 vil der ofte være information tilgængelig om tidligere niveauer
af stoffer i sediment fra lokaliteten og ændringer i lokalområdet med eventuelle
konsekvenser for koncentrationer af stoffer. Hvis sedimentet er f.eks. er sand fra en
hyppigt tilsandet sejlrende vil der ikke være behov for yderligere vurdering og
materialet kan klappes. Det forudsættes i det følgende, at de eksisterende fysiske
analyser og ønsket om overensstemmelse mellem klapmaterialer og klappladsmateriale
fastholdes.
3.2.2.1 Trin og kriterie 1
Der gennemføres kemiske og fysiske analyser på dette trin. Med mindre der
gennemføres en vurderingsstrategi som kræver toksicitetstest af al klapmateriale, vil
der alene være behov for kemiske analyser til sammenligning med kendte baggrundsværdier
eller toksicitetsniveauer. I den danske praksis er kriteriet, at koncentrationen af en
række stoffer i klapmaterialet ikke må overstige to gange de respektive
baggrundsværdier. Der kan på dette niveau knyttes "bagatelniveauer" eller
"nul-koncentrationer" til eventuelle sortlistede stoffer, således at materialet
kan klappes med indhold som ikke overstiger "nul-niveauet".

Figur 3.2
Generel vurderingsstrategi med bortskaffelsesmuligheder. Kriterie 1.
Som det fremgår af Figur 3.2 kan materialet klappes, hvis kriteriet overholdes ellers
vurderes det efter det næste kriterie. I sektion 3.4 og bilag B er regnet på
konsekvenser af eksempler på kriterieværdier baseret på baggrundskoncentration og
toksicitet.
3.2.2.2 Trin og kriterie 2
På Figur 3.3 er der indsat et kriterie 2 for det tilfælde at der f.eks. foretages en
opdeling af klappladser i erosions- og sedimentationsområder. Kriterie 2 kan dirigere en
"let forurenet" andel af det samlede klapmateriale til sedimentationsområder,
hvis materialet ikke spredes derfra og f.eks. overholder et belastningskriterie (pil mod
venstre). Et indhold over "nul-koncentrationen" af sortlistede stoffer vil på
dette niveau sende klapmaterialet til behandling (pil mod højre) hvorefter det helt eller
delvist kan klappes eller genanvendes. En eventuel restfraktion må sandsynligvis sendes
til landdeponering eller forbrænding.

Figur 3.3
Generel vurderingsstrategi med bortskaffelsesmuligheder. Kriterie 2.
Der er ikke forsøgt angivet koncentrationsniveauer for "let forurenet"
klapmateriale og følgelig heller ikke foretaget beregninger af konsekvenser af et
indskudt kriterie 2 i bilag B.
3.2.2.3 Trin og kriterie 3
På det tredie niveau af en trinvis vurdering (Figur 3.4) kan klapmateriale, som kun
egner sig til deponering under "låg" skilles ud. Typen af deponering som her
antages at være muligheder er eksempelvis indeslutning i moler og andre havneanlæg eller
dumpning og kapning til havs. Materiale med koncentrationer af kemiske stoffer over
kriterie 1 (og eventuelt 2) vil kunne deponeres på denne måde (pil ned mod venstre til
"kyst/hav deponi"), og der er i sektion 3.4 og bilag B, som eksempel, sat en
øvre grænse på 50x baggrundsværdien eller ca. 10x toksicitetsbaserede
kvalitetskriterier.

Figur 3.4
Generel vurderingsstrategi med bortskaffelsesmuligheder. Kriterie 3.
Pilen op mod venstre antyder muligheden af at anvende et kriterie, som kan give
mulighed for klapning af materialet, hvis der, efter nærmere angivne biotest, ikke kan
konstateres akutte eller kroniske effekter i klapmaterialet på trods af overskridelsen af
kriterie 1 (og 2). Materiale som ikke kan overholde "sortlistekriteriet" i
niveau 2 (der vil gælde på niveau 3, hvis niveau 2 ikke medtages) må stadig ikke
klappes og går mod højre i figuren til behandling m.m. eller direkte til
landdeponering/forbrænding.
Der kan tænkes muligheden af flere "sortlister" med forskellig status. Der
kan være en række stoffer som i OSPAR, HELCOM eller andre konventioner underlægges
restriktioner, der direkte får indflydelse på udledninger med klapmateriale. Med en
anden status kan andre (grå-)lister påvirke reguleringen af klapning, f.eks. gennem
reduktionsmål for udledning af kemikalier.
3.2.2.4 Trin og kriterie 4
Der sidste kriterie gælder det mest belastede klapmateriale og kriterieværdien er en
nedre grænse, som i sektion 3.4 og bilag B svarer til kriterie 3s øvre grænse.
Materiale som overstiger denne grænse deponeres kontrolleret på land eller
slutbehandles, f.eks. ved forbrænding (pil mod højre på Figur 3.5).
Der kan eventuelt opereres med et acceptkriterie, som omhandler mangel på toksicitet.
Hvis der, efter nærmere angivne biotest, ikke kan konstateres akutte eller kroniske
effekter i klapmaterialet kan kyst/hav deponering være en mulighed. Dette bør i så fald
være afhængig af nærmere specificering af kravene til kyst/hav deponier. Forekomsten af
"sortliste stoffer" i materialet bør også vurderes i forhold til et eventuelt
acceptkriterie for deponering på dette niveau.

Figur 3.5
Generel vurderingsstrategi med bortskaffelsesmuligheder. Kriterie 4.
"Farligheden" ved et givet sediment materiale kan vurderes med afsæt i en
række forskellige egenskaber ved materialet og/eller dets destination. Der kan anlægges
f.eks. den betragtning at miljøet (eller klappladsen) kan tåle en vis belastning med
klapmateriale eller stoffer, at der ikke må være mere end en vis afvigelse fra
baggrundskoncentrationen, eller at der ikke må være giftighed forbundet med materialet.
I det følgende diskuteres disse muligheder og især for det toksicitetsbaserede kriterie
gennemgås flere muligheder.
3.3.1.1 Tilført mængde klapmateriale pr. år
På baggrund af en vurdering af klappladsens kapacitet, og med hensyntagen til
fysiske effekter så som vanddybde, kystmorfologi, sejlads, strømningsforhold, etc. kan
der sættes et kriterie for tilladt klapning som alene bygger på modtagepladsens
kapacitet. Det vil være et forholdsvis simpelt kriterium, der let lader sig formulere og
kontrollere ved opmåling og genopmåling af klappladsens dybdeforhold. Opgørelsen over
klappladser i Danmark (Miljøstyrelsen, 2000a) har vist, at de fleste klappladser i
Danmark har stor kapacitet, dvs. i "mange" år, "mere end 100 år",
e.l. Årsagen til den store kapacitet er, at klappladserne overvejende ligger i
erosionsområder.
Med dette kriterie alene vil der imidlertid ikke være nogen form for beskyttelse af
miljøet mod uønskede stoffer, giftvirkninger eller tilførsel af andre
miljøforstyrrende egenskaber ved klapmaterialet, som f.eks. højt organisk indhold, ler
eller kalk-kolloider.
3.3.1.2 Belastning med stoffer pr. år
Belastningen med forurening betegner produktet af koncentration ganget med
sedimentmængden som tilføres i det givne tidsrum, f.eks. år (dvs. kg/år). Et
tilsvarende kriterie anvendes på næringssalte i eutrofieringssammenhæng, og elementet
indgår i recipientkvalitetsplanlægning. Princippet anvendes ikke i forbindelse med
klapningstilladelser.
Det er imidlertid problematisk at definere et belastningskriterium, der udelukkende er
baseret på en for havmiljøet kritisk belastning. For eksempel er en stor mængde let
forurenet (ugiftigt) sediment ikke umiddelbart kritisk for miljøet, hvorimod en lille
mængde af højgiftigt sediment kan have betydelig miljøpåvirkning, selvom de to
situationer repræsenterer samme mængde forurening per tid, dvs. samme belasting. I
Holland er tidligere anvendt en kombination af koncentration af stoffer i klapmaterialet
(baseret på baggrundsværdier) og "tålegrænser" for forskellige dele af
miljøet (baseret på "standstill"-værdier i 1988).
I Danmark anvendes i visse speciele tilfælde et "load"-kriterie, når der
ved klapningstilladelsen tages højde for både en grænseværdier for koncentration
(målt i kg stof per kg sediment) og en grænse for sedimentmængde (kg sediment per år).
Dermed opereres der de facto med et belastningskriterium, med dimensionen kg stof/år,
hvor koncentrationen er bestemt ud fra baggrundsværdi og mængden er bestemt ud fra
fysiske forhold.
Kriteriet bygger på grænseværdier, der er relateret til den generelle
koncentration i sedimentmiljøet af de stoffer, som klapmaterialet indeholder. I
klapmaterialet tillades typisk to gange baggrundskoncentrationen. Der stilles visse krav
til sammenlignelige analysemetoder for at opnå en ensartet vurdering
Der er i sektion 3.4 referet et eksempel for konsekvensen af anvendelse af
baggrundsbaserede kriterieværdier på klapmateriales deponering.
Danmarks strategi for klapning af havnesedimenter har i en årrække været, at
klapmaterialet ikke må overstige 2 x baggrundskoncentrationen for stoffet. Da de fleste
danske klappladser ligger i erosionsområder vil den tilførte mængde over en periode
spredes og koncentrationen på klappladser ligger ofte i "normalområdet" for et
givet stof.
Imidlertid er der for mange af de stoffer, som i dag vækker bekymring, ingen naturlige
baggrundskoncentrationer. Det gælder for eksempel nonylphenoler, phthalater (især DEHP),
bromerede flammehæmmere, og ikke mindst tributyltin (TBT). Stoffer, som i særlig grad
findes i havnesediment pga. deres anvendelsesmønster (især antibegroningsmidler), vil
ofte have en meget lav baggrundsværdi i overfladesediment, og det lave generelle
forureningsniveau med sådanne stoffer vil derfor udelukke klapning af materiale med selv
en let forurening med disse stoffer. Den situation eksisterer i dag for flere af denne
type stoffer.
For Nordsøen er det også vedtaget at udledningsmålet for stoffer er at nærme sig
ophør med udledning i løbet af en generation (Ministry of Environment and Energy, 1995),
forstået som "nær baggrundsværdier" for naturlige stoffer og "næsten
nul"-koncentration for menneskeskabte stoffer. Disse "næsten nul" niveauer
er endnu ikke definerede.
3.3.3.1 Test af aktuelle prøver
Hvis en fysisk karakterisering kombineret med en kemisk analyse følges op af en
biologisk effekt undersøgelse, skulle der være givet de bedste forudsætninger for en
vurdering af et materiales egnethed til klapning. Dette element indgår da også i de
fleste strategier, men ofte er de økotoksikologiske test dog først inde på et ret sent
tidspunkt. Disse test er sjældent obligatoriske, hvilket især skyldes at testmetoderne
først i de seneste 5-10 år er blevet tilstrækkelig validerede og ikke mindst at
biologiske test opfattes som omkostningstunge.
I de strategier som er omtalt i kaptiel 2, er der ikke fundet accept- eller
afvisningskriterier for resultatet af økotoksikologiske test i forhold til klapning. Der
er altså ingen som afslører, hvor (lidt) toksisk et sediment må være for at opnå
tilladelse til klapning.
3.3.3.2 Toksicitet vurderet på basis af enkeltstofkoncentration
De toksicitetsbaserede metoder, som hviler på databaser med resultater fra
sedimenttest (ERL, ERM og tilsvarende) eller på et beregnet sedimentkvalitetskriterie
(oftest fra VKK) er attraktive set fra et administrativt synspunkt, idet sagsbehandling
bliver simpel og transparent med tydelige og offentlige kriterier.
Det er stort set kun de empiriske ERL/ERM m.m. som anvendes til kvalitetsvurdering af
sedimenter, og det kun i Canada og Australien/New Zealand. OSPARs økotoksikologiske
kriterier, som er udviklet til brug for sammenligning med moniteringsdata, anvendes ikke
(officielt) til vurderinger af klapmateriale eller sedimenters forurening. Da der ikke
findes en samlet dansk database med resultater fra sedimenttest, er det vanskeligt
umiddelbart at estimere ERL/ERM på lokale eksisterende data.
Den tidligere omtalte metode til at omregne toksicitetsdata fra vandfasetest til effekt
i sediment (sektion 1.3.1) anvendes bl.a. i Holland til fastsættelse af
kvalitetskriterier for sediment (RIVM 1999) og er også undersøgt med dette formål i
Danmark (Pedersen 1994). Disse beregnede værdier kan ændres efterhånden som et
tilstrækkelig omfattende datasæt fra sedimenttest genereres.
Begge ovennævnte metoder giver en talværdi for et enkeltstof, til markerering af et
kriterie. I sektion 3.4 refereres en gennemregning af et eksempel for konsekvensen af
toksicitetsbaserede kriterieværdier på klapmateriales deponering.
3.3.3.3 Toksicitet vurderet på samlet stofblanding
Et forureningsbelastet sediment, som mange havnesedimenter, vil kun meget sjældent
være belastet med blot et enkelt stof. Der vil typisk være en lang række stoffer til
stede, som samlet kan give en giftvirkning på biota. Toksiciteten af komplekse blandinger
kan udtrykkes simpelt, hvis der er tale om additive effekter, som f.eks. narkotisk
virkende stoffer (Leeuwen, Hermens, 1995; Kristensen et al., 1992). Metoden har især
været anvendt på resultater fra test med pelagiske organismer, og endnu kun i få
tilfælde på sedimenter (f.eks. Swartz et al. 1995, Boese et al. 1999).
I risikovurdering af kemikalier anvendes ofte begrebet "predicted no-effect
concentration" (PNEC), som ved hjælp af sikkerhedsfaktorer kan afledes fra akutte og
kroniske effektundersøgelser (typiske anvendte sikkerhedsfaktorer er 100-1000). PNEC er
en (formodet) beskyttelseskoncentration for økosystemet, som normalt sammenlignes med en
målt eller beregnet koncentration af stoffet i miljøet "predicted
environmental concentration" (PEC) i en ratio som kan være over en (risiko)
eller under en (ikke risiko). Hvis der for hvert kemikalie i stedet for akut giftighed
anvendes PNEC (eller et SKK) og forholdet til koncentrationen i miljøet (PEC) kan det
vises om et "samlet" beskyttelsesniveau overskrides.
Her vises resultatet af beregning af den samlede belastning med organiske stoffer og
med metaller i havneslam fra nogle få danske havne som grundlag for eksemplerne (se
iøvrigt Bilag A). Det skal understreges at ratioen PEC/PNEC ikke betegner akut eller
umiddelbar fare for miljøet, ligesom der i et aktuelt valg af acceptniveauer for
forurenet sediment, må indføres faktorer svarende til de forskellige
bortskaffelsesmetoder. Det kan f.eks. vælges faktorer på x10 eller x100 over PNEC, som
acceptable overskridelsesfaktorer. En udledning af sådanne faktorer er ikke medtaget i
nærværende projekt.
Tabel 3.1
"Risiko" fra indholdet af analyserede organiske forbindelser i sediment fra
10 havne. PNEC-værdier for sediment fra COMMPS procedurens rapport (EU Commission 2000).
Forekomstdata fra DHI 2000).
Denne information kan, hvis den kombineres med relevant valg af optagningsmetode de
relevante steder i havnen, i bedste fald spare havne og myndigheder for mange ressourcer.
Klappladser er ikke i dag opdelt i erosions- og sedimentationsområder.
Vurderingsstrategier, som anvender kriterier til adskillelse af materialer med de
deponeringsvalg for øje må medføre et behov for kravspecifikationer til og udpegning af
disse områder.
I det omfang en ny vurderingsstrategi opererer med et udvidet behov for deponier i kyst
og hav, vil dette formodentlig lokalt betyde flere VVM udarbejdelser. Det er dog muligt,
at en fastsættelse af kriterierne for denne type deponering og analyse af
deponeringsbehovet kan pege på at få regionale deponeringsfaciliteter vil være
ønskelige fra en "cost benefit" synsvinkel i lighed med landsdelsdepoterne.
Det eksisterende udkast til vejledning for området vil skulle modificeres.
Informationsbehovet i den tidlige fase af vurderingen bedres løbende i disse år,
hvor flere analyser foretages. Anvendelse af baggrundværdier understøttes at ATLAS
databasen, og på længere sigt af afrapporteringen af NOVA programmet. Det kan også
være en fordel at gøre eksisterende indrapporterede data for klappet materiale
tilgængelig for brugerne via internet.
Data for toksicitet målt i sedimentprøver kan være relevante i en sagsbehandling og
adgang til databaser med sådanne data for forskellige vil være en fordel ved indførsel
af en toksicitetsbaseret strategi. Deciderede sedimentkvalitetskriterier kan også opfylde
dette behov.
Konsekvensen af Esbjerg deklarationen eller en eventuel indførsel af en
"sortliste" for stoffer i klapmaterialer kan blive et øget behov for kemiske
specialanalyser.
På længere sigt kan det formodentlig lade sig gøre at bringe koncentrationerne
af miljøfarlige stoffer i havnesediment ned på et niveau, hvor klapning vil en naturlig
bortskaffelsesmetode. I tiden indtil da, vil metoder som tillader en del af materialet at
blive "renset" være attraktive. Det kan f.eks. være udfraktionering af de
grove partikler (sand) som pr. vægtenhed typisk ikke er så forurenede og som udgør et
stort volumen af materialet. Sådanne anlæg findes enkelte steder i verden, placeret på
lokaliteter med et stort oprensningsbehov. I Danmark vil der formodentlig ikke på en
enkelt lokalitet være et lokalt behov af tilsvarende størrelse, og løsninger som
indebærer transportable anlæg eller sejlads med klapmateriale til en central facilitet
kan bringes til overvejelse.
Opgørelse af blandingstoksicitet påvirkes stærkt af hvilke stoffer der
analyseres for (og naturligvis hvilke der konstateres). Sammenligninger af samlet
toksicitet mellem sedimenter, som ikke har været analyseret på samme måde, kan let give
et misvisende billede af en eventuel miljøfare.
Det må også understreges, at den grundlæggende forudsætning om, at stoffernes
virkning skal være additiv sandsynligvis ikke overholdes for de analyserede stoffer. Der
kan være behov for en nærmere udredning af implikationerne ved anvendelse af denne type
kriterie, hvis det inddrages som en del af en vurderingsstrategi.
Den trinvise vurderingsstrategi er den mest omkostningseffektive og dette princip
er også knæsat i konventionen. Afhængig af de behandlings- og bortskaffelsesmetoder,
der kan bringes i anvendelse i praksis, kan det være ønskeligt, at knytte metoderne
tættere på de kriterier, som skal gælde i de enkelte niveauer.
I den generelle strategi opereres med eksistensen af metoder til behandling og/eller
rensning af forurenet havneslam. Der findes anlæg til behandling (fraktionering) af slam,
hvor en renere grovkornet fraktion skilles fra til genanvendelse og en højkoncentreret
organisk rig fraktion bortskaffes kontrolleret. Der er dog kun få fuldskalaanlæg, i
Hamborgs havn, ved "Slufter" deponeringsfaciliteten ved Rotterdam og for nylig i
New York/New Jersey havneområdet.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|