| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vurderingsstrategier i forbindelse med håndtering af forurenede sedimenter
I en række internationale konventioner indgår begrænsning af havforurening med
større eller mindre vægt, bl.a. London Convention 1972, Marpol 73/78 United Nations
Convention on Law of the Sea (UNCLOS, 1982), foruden regionale konventioner som HELCOM,
OSPAR etc. Tre af disse konventioner behandler dredging og klapning mere specifikt; the
London Convention 1972 (LC72), the OSPAR Convention og the Convention on the Protection of
the Marine Environment of the Baltic Sea Area (HELCOM).
The London Convention fra 1972 (LC72a) er ratificeret af 78 lande herunder Danmark og
de fleste andre europæiske lande. Aftalen har til formål at beskytte havmiljøet ved at
regulere dumpning af affald, herunder klapning af sediment. Aftalen gælder både
territoriale og internationale havområder. I 1996 blev der, bla. under indtryk af
Rio-Conferencen og af den almindelige udviklingen på området siden 1972, vedtaget en
protokol der skærper LC72 på en række områder. Denne protokol erstatter LC72
efterhånden som den bliver ratificeret af medlemslandende. Den er foreløbig ratificeret
af 13 lande heriblandt Danmark.
LC72 og 1996-Protekollen foreskriver en grundig karakterisering af sedimentet og dets
effekter på miljøet som beslutningsgrundlag for en klaptilladelse (London Convention
1997) (LC72b). I erkendelse af at en sådan fuld karakterisering kan være særdeles
bekostelig, anbefales en faseopdelt, trinvis fremgangsmåde, hvor der startes med simple
vurderinger på eksisterende materiale, og kun hvis der er tvivl om sedimentets egnethed
til klapning fortsættes til næste trin. Vurderingen består af tre trin:
 | Fysisk beskrivelse af sedimentet. Medmindre sedimentet består af sand grus eller sten,
eller stammer fra upåvirkede geologiske lag, fortsættes med en kemisk beskrivelse af
sedimentet |
 | Kemisk beskrivelse, der inkluderer både den geologiske baggrund og en evt.
kontaminering og dennes årsager. Der foretages en vurdering på basis af en række
fastsatte kvalitetskriterier (grænseværdier). Hvis ikke der kan tages en beslutning på
dette grundlag fortsættes til næste trin: |
 | Beskrivelse af de forventede biologiske effekter på både miljø og mennesker. Hvis
ikke de biologiske effekter kan afgøres på basis af eksisterende data, skal der
foretages biologiske tests, herunder måling akut toksiditet, sublethale effekter,
bioakkumulerbarhed etc. |
Som støtte til vurdering af de kemiske og biologiske data, skal der på nationalt
eller regionalt plan udarbejdes en "Action List", der integrerer viden om
biologisk respons, koncentrationsgrænser, miljøkvalitetsstandarder, baggrundsværdier og
andre referenceværdier for en række tungmetaller og miljøfremmede stoffer. Listen bør
indeholde to koncentrations- eller effektniveauer for hvert stof, der fastlægges
således, at materiale, der overskrider det højeste niveau, er uegnet til klapning, mens
materiale, der ligger under det laveste niveau, kan betegnes som uproblematisk at klappe.
Materiale imellem de to niveauer kræver yderligere vurdering (trin 3, biologisk
vurdering).
Ved udvælgelsen af stoffer til listen skal der især lægges vægt på toksiske,
persistente og bioakkumulerbare stoffer, f.eks Cd, Hg, organohalogener, olieprodukter, og
når det er relevant, også As, Pb, Cu, Zn, Be, Cr, Ni, Va, organosiliconer cyanider
fluorider og pesticider. Listen og de tilhørende kvalitetskriterier skal udarbejdes
nationalt, men hverken LC72 eller 1996-Protokollen giver forslag til vejledende værdier.
Når deponeringsplads og metode er valgt skal der udarbejdes en "Impact
Hypothesis", der er en udtømmende beskrivelse af de forventede konsekvenser af
operationen på fysike, kemiske, biologiske og erhvervsmæssige forhold. På basis af
denne "Impact Hypothsis" tages den endelige beslutning om tilladelse, og om et
evt. moniteringsprogram.
London Konventionens rammer og anbefalinger afspejles i større eller mindre grad i de
tilsluttede landes regler og procedurer på området.
Figur 2.1 Se her!
En forsimplet udgave af London Konventionens (1996 Protekollens) forslag til
beslutningstræ vedrørende klapning af sediment.
OSPAR Konventionen er en (regional) konvention om beskyttelse af miljøet i
Nordøst-Atlanten. Den trådte i kraft i 1998 og afløste bl.a. Oslo Konventionen fra 1972
om beskyttelse af Nordøst-Atlanten mod dumpning af affald og Paris Konventionen om
landbaseret marin forurening. Konventionen dækker både nationalt og internationalt
farvand i bl.a. Nordsøen, Skagerak og Kattegat. 14 lande, heriblandt Danmark, har
ratificeret konventionen. Kommissionen der administrerer konventionen har udarbejdet en
"Guidelines for the Management of Dredged Material" (OSPAR 1998). Kommissionen
er stort set i overensstemmelse med LC72 med hensyn til fremgangsmåde ved evaluering af
sedimentet, men er væsentlig mere specifik i sine anbefalinger af analyser og procedurer.
Der er også væsentlig flere forslag til "Best Practice" og forslag til
behandling af kontamineret sediment.
Guidelinen foreskriver at sedimentet som minimum analyseres for Cd, Cu, Hg, Zn, Cr, Pb,
og Ni foruden TBT, syv PCB'er og PAH, men foreslår ikke kriterieværdier for stofferne.
Oslo og Paris Kommissionen er dog tidligere enedes om baggrunds/referencekoncentrationer
og økotoksikologiske bedømmelseskriterier for en række stoffer (OSPAR 1997 a,b), og
disse vedtagelser er stadig i kraft.
Tabel 2.1
OSPAR. Baggrundsværdier og økotoksikologiske bedømmelseskriterier for sediment.
Kriterierne er ikke udarbejdet med henblik på klapning, men er værdier under hvilke der
ikke forventes toksiske effekter Alle kriterieværdierne betragtes som foreløbige.
Baggrundsniveauerne er normaliseret til aluminiumsindholdet (OSPAR 1997a,b).
Parameter |
Baggrundsniveau
g/g Al* |
Økotoksikologisk kriterie
mg/kg dw |
Hg |
0,0034-0,0066 * 10-4 |
0,05-0,5 |
Cd |
0,007-0,03 * 10-4 |
0,1-1 |
Pb |
1,8-4,0 * 10-4 |
5-50 |
Cu |
2,2-5,7 * 10-4 |
5-50 |
As |
2-4,5 * 10-4 |
1-10 |
Ni |
4,4-9,1 * 10-4 |
5-50 |
Zn |
8,8-18 * 10-4 |
50-500 |
Cr |
9-20 * 10-4 |
10-100 |
|
µg/kg dw** |
µg/kg dw |
Acenaphthen |
0,5 - 5,8 |
50-500 |
Acenaphthylen |
0,8 - 3,8 |
|
Anthracen |
1,5 13,8 |
|
Benzo(a)anthracen |
7,7 - 69 |
100-1000 |
Benzo(b-k)fluoranthen |
46,3 - 433,8 |
|
Benzo(ghi)perylen |
30,7 - 189,5 |
|
Benzo(ghi)perylen |
30,7 - 189,5 |
|
Benzo(a)pyren |
8,8 - 111,6 |
100-1000 |
Chrysen |
12,8 - 91,3 |
100-1000 |
Dibenzo(ah)anthracen |
5,6 - 26,5 |
|
Fluoranthen |
13,8 - 159,6 |
500-5000 |
Fluoren |
1,8 - 16,1 |
|
Indeno(1,2,3-cd)pyren |
43,4 - 211,6 |
|
Naphthalen |
7,7 - 62,2 |
50-500 |
Phenanthren |
12,9 - 109,9 |
100-1000 |
Pyren |
11,3 - 128,4 |
50-500 |
Tributyltin |
|
0,005-0,05 |
* Baggrundsniveauerne for metaller er normaliseret til aluminiumsindholdet og gælder
for fint sediment eller den fine fraktion af et sediment.
** Baggrundsværdierne for de organiske forbindelser gælder for den nordlige Nordsø
og Skagerak, for sediment med et organisk kulstofindhold på 0,63 - 2,37%, svarende til et
glødetab på ca. 1,4 - 5,3%.
Kriterieværdierne er baseret på tilgængelige kvalitetsvurderede økotoksicologiske
data og er beregnet udfra laveste LOEC eller LC50 eller EC50
koncentrationer. Der er taget hensyn til fordelingskoefficienter, og for eventuelle
fødekædeeffekter for stoffer der opkoncentreres gennem fødekæden. Der er anvendt
sikkerhedsfaktorer afhængig af datamaterialets omfang, og der er som minimum anvendt data
fra 3 arter. Alligevel er kriterierne kun angivet som et range (10x) og nogen af
kriterierne er angivet som foreløbige.Kriterierne er kun vejledende og især beregnet til
at vurdere moniteringsdata (OSPAR 1996), d.v.s. kriterierne er ikke direkte beregnet til
at vurdere klapmateriale.
Det skal understreges at OSPARs baggrunds og kriterieværdierne ikke er analoge med
LC72's Action List. Kriterieværdierne er ment som en hjælp til at udpege mulige
problemstoffer og de kan derfor måske bedst sammenlignes med det laveste af de to
niveauer på LC72's Action List.
Helsinki Kommissionen (HELCOM) administrerer konventionen om beskyttelse af havmiljøet
i Østersøen. Konventionen der blev vedtaget i 1992 trådte i kraft i 2000 og afløste
den tidligere konvention fra 1974. Konventionen er ratificeret af alle lande omkring
Østersøen og af EU. Den dækker Østersøen inklusiv Kattegat og en del af Skagerak og
lapper således over en del OSPARS dækningsområde i Danmark. Heldigvis er HELCOMs
retningslinier for vurdering og klapning af sediment ganske i overensstemmelse med OSPARs,
og en del af det tekniske annex er direkte en kopi af Oslo Kommisionens guidelines (HELCOM
1992). I modsætning til OSPAR giver HELCOM ingen fælles retningsliner mht.
baggrundskoncentrationer og grænseværdier, men henviser til nationale guidelines.
Klapning til havs er i USA et anliggende for de federale miljømyndigheder (U.S.EPA) i
samarbejde med COE (US. Army Corps of Engineers), der foretager langt den meste optagning
og klapning af sediment i USA i forbindelse med vedligehold af sejlrender etc. Kystnær
klapning hører under den enkelte stats ansvarsområde, og her har U.S.EPA kun en
rådgivende rolle.
Der foregår i USA en del arbejde omkring kontaminerede sedimenter, og her udgør
klapproblematikken kun en mindre del. Ved vurdering af et sediments egnethed for klapning
til havs indgår op til fire niveauer af undersøgelser (Tiers) og fremgangsmåden følger
i store træk anbefalingerne fra LC72:
 | Tier I. Vurdering på basis af eksisterende data om materialet opfylder de nødvendige
vand- og sedimentkvalitetskrav . |
 | Tier II. Evaluering af vandsøjle- og sedimenteffekter på basis af fysisk-kemiske
undersøgelse. F.eks kemisk analyse og beregninger af vandsøjle- og
interstitielvandskoncentrationer på basis af ligevægtsbetragtninger, sammenholdt med
kvalitetskrav. |
 | Tier III. Evaluering af biologiske effekter i sediment og vandsøjle på basis af
standardiserede biologiske tests. Der udføres både tests af akut toksiditet og af
bioakkumulerbarhed. |
 | Tier IV. Hvis det efter Tier III-undersøgelserne stadig ikke er klart om sedimentet kan
klappes eller f.eks. skal deponeres, kan der udføres yderligere biologiske undersøgelser
f.eks. langtidsakkumuleringsforsøg. |
De amerikanske miljømyndigheder arbejder, som krævet i LC72, men i modsætning til de
fleste europæiske lande, hovedsageligt ud fra vurderingsmetoder der bygger på et
toksikologisk grundlag. Der er mange mulige tilgange, men alle metoder stiler mod enten at
måle eller forudsige biologiske effekter. Der er ingen faste føderale kriterier, men de
lokale myndigheder har ofte udviklet vejledende kriterier bl.a. byggende på
ligevægsbetragtninger mellem interstitialvand og sediment, men de fleste vejledninger
forholder sig desuden til kriterieværdier udarbejdet af Long et al. (1992, 1995). De har
for NOAA reviewet et stort antal undersøgelser af sammenhængen mellem stofkoncentration
og biologiske effekter. Det drejer sig om både felt-, laboratorie- og modelstudier, hvor
det for enkeltstoffer har været mulig at måle eller estimere en nedre grænse for
biologisk effekt, AET (apparent effekt threshold). Der har været
anvendt mange forskellige typer af både sedimenter, metoder og organismer, så
spredningen på resultaterne er anselig. For at tage højde for denne spredning er der
beregnet to sæt værdier:
 | ERL, effect range - low, svarende til 10%-fraktilen; dvs. 90% af
undersøgelsene viser højere effektgrænser. |
 | ERM, effect range - medium, er medianværdien af effektgrænsene,
dvs. 50% af undersøgelsene viser højere effektgrænser |
Disse kriterier indgår almindeligvis sammen med f.eks. lokale
baggrundskoncentrationer, aktuelle biologiske tests etc. i den endelige vurderingen i Tier
I og II, således at overskrider ingen stoffer ERL værdierne, er der ingen toksikologiske
grunde til at nægte klapning eller kræve yderligere undersøgelser, mens ligger en eller
flere værdier mellem ERL og ERM kræves der yderligere undersøgelser og måske særlige
forholdsregler som capping, eller andre former for kontrolleret deponering. Overskrides
ERM er klapning ikke absolut udelukket, men der kræves grundig dokumentation for at det
kan ske forsvarligt og uden biologiske eller sundhedsmæssige risici. Ved toksikologisk
begrundede grænseværdier, sker det også, at den naturlige baggrund koncentration
overstiger en eller begge kriterieværdier.
Tabel 2.2
USA. Undersøgelse af effektkoncentrationer af toksiske stoffer bliver foretaget på
forskellige organismer, med forskellige metoder, og giver resultater med stor spredning.
ERL og ERM svarer til hhv 10% fraktilen og medianen af de mange undersøgelser, dvs. der
observeres effekter i hhv. 10 og 50% af undersøgelserne ved den angivne koncentration
(Long et al. 1995).
Parameter |
ERL
mg/kg dw |
ERM
mg/kg dw |
Hg |
0,15 |
0,71 |
Cd |
1,2 |
9,6 |
Pb |
46,7 |
218 |
Cu |
34 |
270 |
As |
8,2 |
70 |
Ni |
20,9 |
51,6 |
Zn |
150 |
410 |
Cr |
81 |
370 |
|
µg/kg dw |
µg/kg dw |
Acenaphthen |
16 |
500 |
Anthracen |
85,3 |
1100 |
Acenaphthylen |
44 |
640 |
Benzo(a)anthracen |
261 |
1600 |
Benzo(ghi)perylen |
|
|
Benzo(a)pyren |
430 |
1600 |
Dibenz(ah)anthracen |
63,4 |
260 |
Chrysen |
384 |
2800 |
Fluoranthen |
600 |
5100 |
Fluoren |
19 |
540 |
Naphthalen |
160 |
2100 |
Phenanthren |
240 |
1500 |
Pyren |
665 |
2600 |
De kemiske kvalitetskriterier tager ikke umiddelbart hensyn til additive, synergistiske
eller antagonistiske effekter, men der arbejdes videre med metoden og man har med et vist
held forsøgt at opstille regler og kriterier for additive effekter (Long et al. 1998).
Dette aspekt bliver nærmere behandlet i kapitel 3.
Canada har ligesom USA fastsat sedimentkvalitetskriterier på basis af målte eller
forventede biologiske effekter. For en række stoffer (Tabel 2.3) er der fastlagt en nedre
grænse for biologiske effekter (TEL; Threshold Effect Level), der bliver brugt som et
foreløbig sedimentkvalitetskriterie (ISQG; Interim Sediment Quality Guideline). Der er
desuden fastlagt et niveau hvor effekter sandsynelivis optræder (PEL; Probable Effect
Level). Værdierne er fastsat på basis af laboratorieforsøg og/eller feltundersøgelser.
Toksikologisk og administrativt er betydningen af de to sæt værdier er stort set den
samme som Long et al.'s (1995) ERL og ERM værdier, og de er også i overensstemmelse med
kravene til LC72's Action List.
Tabel 2.3
Canada. Foreløbige sedimentkvalitetskriterier, ISQG (Interim Sediment Quality
Guidelines), og PEL (Probable Effect Levels) (Canadian Council of Ministers of the
Environment 1999).
Parameter |
ISQG
mg/kg dw |
PEL
mg/kg dw |
Hg |
0,13 |
0,70 |
Cd |
0,7 |
4,2 |
Pb |
30,2 |
112 |
Cu |
18,7 |
108 |
As |
7,24 |
41,6 |
Ni |
|
|
Zn |
124 |
271 |
Cr |
52,3 |
160 |
|
µg/kg dw** |
µg/kg dw |
Acenaphthen |
6,71 |
88,9 |
Acenaphthylen |
5,87 |
128 |
Anthracen |
46,9 |
245 |
Benzo(a)anthracen |
74,8 |
693 |
Benzo(a)pyren |
88,8 |
763 |
Chrysen |
108 |
846 |
Dibenzo(ah)anthracen |
6,22 |
135 |
Fluoranthen |
113 |
1494 |
Fluoren |
21,2 |
144 |
2-Methylnaphthalen |
20,2 |
201 |
Naphthalen |
34,6 |
391 |
Phenanthren |
86,7 |
544 |
Pyren |
153 |
1398 |
Værdierne i Tabel 2.3 er de vejledende føderale kvalitetskriterier, men regionerne kan
fastsætte andre kriterier. Stillehavs og Yukon regionen stiller i klapsager krav om en
screening af sedimentet for kadmium, kviksølv, klorfenoler, PCB, total PAH og
dioxin/furan. For kadmium er kravet 0,6 µg/kg dw, dvs. en smule strengere en det
føderale kvalitetskrav på 0,7 µg/kg dw, mens kravet for kviksølv er væsentlig
lempeligere, 0,75 µg/kg dw, mod et kvalitetskrav på 0,13 og en effektgrænse på 0,7
µg/kg dw.
Australien og New Zealand følger stort set principperne i LC72's 1996-protokol og
bruger den faseopdelte forundersøgelse. De fire undersøgelsesfase (Tiers) er
geologisk/historisk, kemisk, simpel biologisk (akut toksicitet) og avanceret biologisk.
Kun hvis der ikke kan træffes en klar afgørelse på et givet trin, er det nødvendig at
fortsætte til det næste. Som udgangspunkt for de kemiske bedømmelseskriterier har man
valgt at bruge ERL og ERM værdierne fra Long et al. (1995) som
sedimentkvalitetskriterier. Disse er gældende indtil egne kriterier er udviklet (ANZECC
1998). Der er dog indført enkelte lokale modifikationer:
 | ERL for arsen (As) øges til 20 mg/kg dw pga. høje naturlige baggrundskoncentrationer i
det østlige Australien. |
 | ERL erstattes af 2 gange middelbaggrundskoncentrationen, hvor sådanne data eksisterer
lokalt. |
 | Listen er suppleret med ERL og ERM for Tributyltin (TBT) på hhv. 5 og 72 ng Sn/g dw
(=µg/kg dw). |
ERL og ERM kaldes også for hhv. Screening Level og Maximum Level i de Australsk/New
Zealandske guidelines.
De to sæt værdier giver mindst tre udfaldsrum:
 | Hvis alle parametre er lavere end Screening Level er sedimentet klassificeret som
ubelastet der skal ikke tages særlige forholdsregler ved klapning. |
 | Ligger en eller flere værdier mellem Screening Level og Maximum Level klassificere
sedimentet umiddelbart som moderat kontamineret og der kræves yderligere biologiske
tests. Viser sedimentet sig her ikke at være akut toksisk kan der gives tilladelse til
klapning evt. med krav om et moniteringsprogram. Viser sedimentet sig at være akut
toksisk klassificeres det som stærkt kontamineret og kræver særlige forholdsregler ved
klapning (se nedenfor) |
 | Er en eller flere parametre højere en Maximum Level betragtes sedimentet som potentielt
uegnet til almindelig (unconfined) klapning. Hvis biologiske tests af akutte og sublethale
effekter viser, at materialet ikke vil give uacceptable effekter, kan der stadig gives
tilladelse til dumpning. Vurderes effekterne at være uacceptable, klassificeres
sedimentet som stærkt kontamineret, og der kan stilles krav om klapning på
sedimentationsbund, om capping eller landdeponering. |
Klassificeringen af sedimenter i Norge bygger på en vurdering af koncentrationer af
tungmetaller og organiske miljøgifte i forhold til et baggrundsniveau. Baggrundsniveauet
for metaller er koncentrationen i sedimenter som er afsat i førindustriel tid, og
niveauet fastsættes på grundlag af analyse af daterede sedimentkerner. For delvis at
kompensere for geografiske forskelle, forskelle i mineralogi, kornstørrelse etc. kan
metalkoncentrationerne normaliseres til lithium eller aluminium (Statens
Forurensningstilsyn 1997).
Baggrundsniveauet for miljøfremmede stoffer (PAH, PCB, DDT etc.) baseres på niveauet
i overfladesedimenter fra områder der vurderes at være fri for lokale kilder.
Klassificeringssystemet er beregnet på finkornet fjordsediment, og koncentrationer af
organiske forbindelser normaliseres om nødvendigt til indholdet af organisk kulstof.
Tabel 2.4
Norge. Vejledende klassificering af finkornede fjordsedimenter.Baggrundsværdien
(+standardafvigelsen på målingerne) svarer til grænsen mellem kl. I og II.
Parameter |
KL. I
mg/kg dw |
KL. II
mg/kg dw |
KL. III
mg/kg dw |
KL. IV
mg/kg dw |
KL. V
mg/kg dw |
Hg |
<0.15 |
0.15 - 0.6 |
0.6 - 3 |
3 - 5 |
> 5 |
Cd |
<0.25 |
0.25 1 |
1 - 5 |
5 - 10 |
> 10 |
Pb |
<30 |
30 120 |
120 - 600 |
600 - 1 500 |
> 1 500 |
Cu |
<35 |
35 150 |
150 - 700 |
700 - 1 500 |
> 1 500 |
As |
<20 |
20 80 |
80 - 400 |
400 - 1 000 |
> 1 000 |
Ni |
<30 |
30 130 |
130 - 600 |
600 - 1 500 |
> 1 500 |
Zn |
<150 |
150 650 |
650 - 3 000 |
3 000 - 10 000 |
> 10 000 |
Cr |
<70 |
70 300 |
300 - 1 500 |
1 500 - 5 000 |
> 5000 |
|
µg/kg dw |
µg/kg dw |
µg/kg dw |
µg/kg dw |
µg/kg dw |
Benzo(a)pyren |
<10 |
10 50 |
50 - 200 |
200 - 500 |
> 500 |
Sum PAH |
<300 |
300 - 2 000 |
2 000 - 6 000 |
6 000-20 000 |
>20 000 |
Sum PCB |
<5 |
5 25 |
25 - 100 |
100 - 300 |
> 300 |
Sedimentet inddeles i 5 klasser. Kl.1 repræsenterer et højt baggrundsniveau (dvs.
medianen af målinger på førindustrielt sediment, hhv. langt fra punktkilder, plus
standardafvigelsen på målingerne) og kl. 2 - 5 er egentlige forureningsniveauer
(moderat, markert, sterkt og meget sterkt forurenset). Selvom det hævdes, at der indgår
biologiske overvejelser (Statens Forurensningtilsyn 1997) i klassificeringen, er
graddelingen 1-4 ikke fastsat ud fra skøn over biologiske effekter, men mere pragmatisk
ud fra deres forekomst. F.eks. er grænsen mellem kl. 3 og 4 beregnet som 20 gange
baggrundskoncentrationen (grænsen mellem kl. 1 og 2) (Knutzen & Skei 1990).
Det nævnes, at der i udarbejdelsen af klasserne indgår 10 metaller, TBT, fluorid og 7
organiske forbindelser (eller grupper af organiske forbindelser idet PAH, PCB og DDT hver
er summen af en række nærmere definerede stoffer, EPOCL er summen af Ekstraherbart
Persistent Organisk CLor og TE er
Toksicitets Ekvivalenter for en række dioxiner). Den nærmere vægtning af disse
elementer er dog ikke beskrevet.
Klassificeringen er vejledenede, og der bør tages en række specifikke lokale hensyn,
men Statens Forurensningstilsyn (1996) giver følgende retningslinier for krav til
deponeringen:
 | Ingen specielle krav. Dette gælder tilnærmelsesvis uforurenede sedimenter (kl. I
og II). Klapningen skal foregå på godkendt klapplads, og hvis der er et stort indhold af
organisk stof og/eller hydrogensulfid anbefales det at klappe materialet i et naturligt
anoxisk område. |
 | Krav til teknik og klapplads. Hvis sedimentet er dårligt eller nokså dårligt
(kl. III og IV) skal der ved klapning tages forholdsregler for at hindre spredning af
sedimentet i vandet (over springlaget). Dette kan gøres ved at deponere vha. af et
rørsysten der stikker ned under springlaget eller ved at anvende et
"silt-skørt" rundt om området. |
 | Krav om indspuling eller capping. Ved stærk eller meget stærkt forurenet sediment
(kl. IV og V) kan ordinær klapning ikke anbefales, men der bør istedet foretages
inspuling i afgrænsede bassiner og/eller det klappede sediment dækkes af mindst 0,5 m
uforurenet sediment ("capping"). |
 | Krav om deponering og/eller behandling. Ved meget stærkt belastede sedimenter (kl.
V+) kan der stilles krav om landdeponering, forbrænding, sintring etc. Det bør overvejes
om det overhovedet er forsvarligt at optage et sådant sediment. |
Der stilles, bl.a. på basis af ovenstående klassificering, en række tilsvarende krav
til dredgingen. Det understreges desuden at klapning kun bør ske på akkumulationsbund,
og at sedimentets kornstørrelse på klappladsen derfor ikke må være grovere end i
klapmaterialet.
I praksis frarådes landdeponering, med mindre at en særlig velegnet plads er til
rådighed (f.eks. en nedlagt mine). Det er Fylkesmannen ("amtet"), der foretager
vurderingen, stiller kravene og udsteder tilladelsen.
Naturvårdsverket udgav i 1985 en vejledning (Almena Råd) om "Muddring och
muddermassor" der stadig er gældende. Heri opgøres baggrundskoncentrationen for 12
metaller og afvigelser herfra klassificeres som kontaminering. På baggrund af
metalkoncentrationen er der herefter tre niveauer af reaktion:
 | Hvis kontamineringen er lav (1-3 gange baggrundskoncentrationen) giver det ikke
anledning til særlige forholdsregler. |
 | Hvis koncentrationen er høj (3 - 10 gange baggrundskoncentrationen) og/eller det drejer
sig om store mængder (ikke nærmere defineret) skal materialet klappes på
akkumulationsbund, |
 | Hvis koncentrationen overstiger 10 gange baggrundsværdien skal nærmere
(toksikologiske) undersøgelser afgøre om sedimentet må klappes eller skal deponeres. |
Naturvårdsverket har i 1999 publiceret en serie "Bedömningsgrunder"
(Naturvårdsverket 1999) der indeholder nye og bedre underbyggede baggrundsdata (Tabel
2.5). Baggrundsniveauet for metaller er målt på kerner fra svenske havområder, der
betegnes som upåvirkede af punktkilder. Prøverne er udtaget i 55 cm's dybde og
sedimentet antages her at være aflejret i førindustriel tid og dermed stort set
upåvirket af mennesker. Baggrundsniveauet defineres som medianværdien af disse
målinger.
Tabel 2.5
Sverige. Baggrundsværdi for metaller i sediment (Naturvårdsverket 1999) og deraf
følgende øvre koncentrationsgrænse for sediment der tillades klappet (10 gange
baggrundskoncentrationen (Naturvårdsverket 1985)). Desuden er anført
"Jämförvärden" der er en retningsgivende for hvornår et sediment kan
betragtets som forurenet.
Parameter |
Baggrundsværdi
mg/kg dw |
"Jämförvärden" for
forurenet sediment
mg/kg dw |
Grænseværdi for klapning
mg/kg dw |
Hg |
0,04 |
1 |
0,4 |
Cd |
0,2 |
3 |
2,0 |
Pb |
25 |
110 |
250 |
Cu |
15 |
80 |
150 |
As |
10 |
45 |
100 |
Ni |
30 |
100 |
300 |
Zn |
85 |
360 |
850 |
Cr |
40 |
70 |
400 |
Sn ( total) |
14 |
|
|
|
|
µg/kg dw* |
µg/kg dw* |
Anthracen |
|
30 |
|
Benzo(a) anthracen |
|
110 |
|
Benzo(bjk) fluoranthen |
|
560 |
|
Benzo(ghi) perylen |
|
350 |
|
Benzo(a)pyren |
|
180 |
|
Chrysen/ Triphenylen |
|
180 |
|
Fluoranthen |
|
270 |
|
Indeno (1,2,3-cd)pyren |
|
600 |
|
Phenanthren |
|
100 |
|
Pyren |
|
200 |
|
Sum PAH |
|
2500 |
|
PCB* |
|
|
|
PCB #28 |
|
0,6 |
|
PCB #52 |
|
0,8 |
|
*Organiske forbindelser er normaliseret til 1% organisk stof i sedimentet
Naturvårdsverket udsendte i 1999 "Bedömningsgrunder för kust och hav" hvor
også afvigelser fra baggrundsniveauet klassificeres inden for et spektrum på fem
"afvigelsesklasser", hvor grænsen mellem klasse 1 og 2 udgøres af
(medianværdien af) baggrundsniveauet. Grænsen mellem niveau 4 og 5 (stor og meget stor
afvigelse) er valgt således, at 5% af de senere års værdier for overfladesediment
falder i klasse 5. Denne grænse er desuden valgt som "Jämnförvärden", dvs.
en slags tommelfingerregel for hvornår et sediment betragtes som forurenet.
Klassificeringen er altså rent pragmatisk statistisk - der ligger ingen effektvurdering
til grund for niveaudelingen. I modsætning til jord, grund- og overfladevand angiver
publikationen ingen grænseværdier for det acceptable indhold af metaller og
miljøfremmede stoffer i sediment, men anbefaler i stedet at gå ud fra toksicitetsdata,
og her at bruge LOEC (lavest observerede effektkoncentrationer), eller evt. LC50 divideret
med 1000, som grænse.
For en generel test af om et sediment er forurenet foreslås test af det aktuelle
sediment med en Mikrotox (EC20 eller 50) på enten porevand eller helprøve,
dødelighedstest på Mytilus eller en algetest (EC10 eller 50).
Disse kriterier og tests er udviklet til at vurdere og klassificere sedimenter, men er
ikke direkte beregnet på at vurdere egnetheden til klapning.
Der arbejdes sideløbende med to forskellige målemetoder; "Svensk Standard"
og "Totalanalyse", hvor Totalanalysen for metaller giver højere niveauer og
lidt andre grænser. De her anførte værdier er fra "Svensk Standard" metode.
I Tyskland bruges (også) sedimentkvalitetskriterier ("management values") af
den pragmatiske statistiske type, der bygger overkoncentrationer i forhold til målte
baggrundsværdier. Der arbejdes med to grænser "Action level 1" der svarer til
den gennemsnitlige baggrundsværdi gange 1,5 og "Action level 2" der svarer til
level 1 gange 5 (dvs. 7,5 gange baggrundsniveauet). Kriterieværdierne gælder for
sedimentfraktionen <20 m m og er udviklet på basis af data fra Nordsøen, men de er
også gælder for Østerssøen (Bundesanstalt für Gewässerkunde 1999).
Tabel 2.6
Tyskland. Sedimentkvalitetskriterier, hvor Action Level 1 svarer til de gennemsnitlige
koncentrationer i den tyske del af Nordsøen ganget med 1,5. OBS: Kriterierne refererer
til sedimentfraktionen mindre end 20 m m.
Parameter |
Action Level 1
mg/kg dw* |
Action Level 2
mg/kg dw* |
Hg |
1 |
5 |
Cd |
2,5 |
12,5 |
Pb |
100 |
500 |
Cu |
40 |
200 |
As |
30 |
150 |
Ni |
50 |
250 |
Zn |
350 |
1750 |
Cr |
150 |
750 |
Sn ( total) |
|
|
|
µg/kg dw* |
µg/kg dw* |
PAH ** |
1 |
3 |
PCB #28 |
2 |
6 |
PCB #52 |
1 |
3 |
* Sedimentkvalitetskriterierne gælder fraktionen < 20m m
** Sum af :Fluoranthen, Benzo(bjk)fluoranthen, Benzo(a)pyren, Benzo(ghi)perylen,
Indeno(1,2,3-cd)pyren.
På baggrund af metalkoncentrationen er der herefter tre niveauer af reaktion:
 | Hvis metalkoncentrationen er lav ( =1,5 gange baggrundskoncentrationen) giver det ikke
anledning til særlige forholdsregler og kun den fysiske effekt af klapningen skal
vurderes |
 | Hvis koncentrationen er høj (1,5 - 7,5 gange baggrundskoncentrationen) kræves der
særlig tilladelse, der skal foretages en vurdering af virkningen på miljøet og der skal
planlægges et moniteringsprogram. Desuden skal der gøres foranstaltninger til at
reducere effekterne af klapningen (f.eks ved sedimentrensning) |
 | Hvis koncentrationen overstiger 7,5 gange baggrundsværdien skal der undersøges
alternative deponeringsmuligheder, herunder land-deponering, og for hver altermativ der
skal udarbejdes undersøgelse af sundhedsrisiko (human), risiko for ved behandling,
transport og klapning/deponering, foruden af økonomiske forhold og af den fremtidige brug
af arealet. Alt andet lige bør landdeponering foretrækkes, men klapning er ikke
udelukket. Nærmere (biologiske) undersøgelser afgør om sedimentet må klappes eller
skal deponeres. |
Holland har implementeret LC72 i lovgivningen og baserer i princippet deres
sedimentkvalitetskriterier på en blanding af baggrundsniveauer og økotoksikologiske
undersøgelser. I vurderingen af dumpningssager indgår en vurdering af både
koncentration og mængde af forurenede stoffer.
Sedimentkvalitet bedømmes efter et system bestående af 5 klasser (Tabel 2.7):
 | Target Level, under hvilket risikoen for negative miljøeffekter kan betragtes som
negligibel. |
 | Limit Value, hvor sedimentet stadig betragtes som forholdsvis rent. |
 | Reference Value, der er grænsen for hvornår sediment kan klappes (se dog nedenfor). |
 | Intervention Value, over hvilken der kan være risiko for miljø og mennesker. |
 | Signal Value indikerer at sedimentet er så forurenet at muligheden for rensning bør
undersøges. Nieauet er kun defineret for metaller. |
Sediment der skal godkendes til klapning må ikke overskride Intervention Value, mens
en overskridelse på op til 50% af Reference Value for et eller to stoffer, bortset fra
PAH, accepteres.
Tabel 2.7
Holland. Sedimentkvalitetskriterier for metaller gælder for fraktionen mindre end 2 m
m, og for de organiske stoffer gælder de for fraktionen af organisk stof. Tabellens
kriterier refererer til et standardsediment indeholdende 10% organisk stof og 25% < 2
µm (IADC/CEDA 1997).
Parameter |
Target Level
mg/kg dw |
Limit Value
mg/kg dw |
Reference Value
mg/kg dw |
Inter- vention
Value
mg/kg dw |
Signal Value
mg/kg dw |
Hg |
0,3 |
0,5 |
1,6 |
10 |
15 |
Cd |
0,8 |
2 |
7,5 |
12 |
30 |
Pb |
85 |
530 |
530 |
530 |
1000 |
Cu |
36 |
35 |
90 |
190 |
400 |
As |
29 |
55 |
55 |
55 |
150 |
Ni |
35 |
35 |
45 |
210 |
200 |
Zn |
140 |
480 |
720 |
720 |
2500 |
Cr |
100 |
380 |
380 |
380 |
1000 |
|
µg/kg dw |
µg/kg dw |
µg/kg dw |
µg/kg dw |
µg/kg dw |
PAH'er |
|
|
|
|
|
Anthracen |
50 |
|
|
|
- |
Benzo(a) anthracen |
20 |
|
|
|
- |
Benzo(k) fluoranthen |
25 |
|
|
|
- |
Benzo(ghi) perylen |
20 |
|
|
|
- |
Benzo(a)pyren |
25 |
|
|
|
- |
Chrysen |
20 |
|
|
|
- |
Fluoranthen |
15 |
|
|
|
- |
Indeno (1,2,3-cd) pyren |
25 |
|
|
|
- |
Naphthalen |
15 |
|
|
|
- |
Phenanthren |
45 |
|
|
|
- |
PCB'er |
|
|
|
|
|
PCB #28 |
1 |
4 |
30 |
- |
- |
PCB #52 |
1 |
4 |
30 |
- |
- |
Afhængig af kvalitetsbedømmelsen, gives en række muligheder for anvendelse/anbringelse
af sedimentet:
 | Klasse 0, under Target Value. Sedimentet kan spredes på land uden begrænsninger. Det
skal her bemærkes at forholdene i Holland er specielle og at spredning på land er
værdsat og kan være et mål i sig selv. |
 | Klasse 1, mellem Target og Limit Value. Sedimentet kan spredes på land hvis ikke
jordkvaliteten forringes væsentlig. |
 | Klasse 2, mellem Limit og Reference Value. Sedimentet kan spredes på land eller klappes
under særlige vilkår |
 | Klasse 3, mellem Reference og Intervention Value. Sedimentet skal deponeres under
kontrollerede forhold. |
 | Klasse 4, over Intervention value. Sedimentet skal isoleres fra omgivelserne ved f.eks
at deponeres i dybe gruber eller under kontrollerede forhold på land. |
For sediment, der er godkendt efter ovenstående koncentrationskriterier, bliver den
samlede anthropogene belastning for hvert enkelt stof beregnet og vurderet i forhold til
"standstill" princippet (år 1988). I praksis bliver sediment der skal optages
opdelt i mindre områder. Hvert enkelt delområde skal opfylde koncentrationskriteriet,
mens det er det samlede område der skal opfylde belastningskriteriet.
Det skal bemærkes, at visse vigtige former for dredging/klapning ikke kræver
vurdering og klassificering. Det gælder f.eks. uddybning af sejlrender, nedgravning af
pipelines og kystfodring, da disse aktiviteter kun betragtes som omflytning af sediment
inden for for samme vandsystem.
2.3.5 Storbritanien
Dumpning er reguleret af den britiske miljøbeskyttelseslov og administreres i England
og Wales af The Ministry of Agriculture, Fisheries and Food (MAFF) og af tilsvarende
organer i Skotland og Nordirland. Der findes ikke specifik lovgivning om optagning og
klapning af sediment, og der er heller ingen officielle guidelines. Vurderinger af
ansøgninger om licens til dredging og klapning bliver foretaget fra sag til sag under
hensyntagen til bl.a. OSPARs retningslinier.
Klapning af sediment i Danmark følger principielt retningslinierne fra LC72 og er
reguleret af "Lov om beskyttelse af havmiljøet" fra 1993 og den dertil hørende
"Bekendtgørelse om dumpning af optaget havbundsmateriale (klapning)" fra 1986.
Bekendtgørelsen fastslår bl.a., at det er amterne der administrerer loven og giver
tilladelserne, med mindre det drejer sig om internationalt farvand, og det fastlås
desuden, at amterne som hovedregel skal finde klappladsen inden for amtets egne grænser.
Hvis en klapansøgning omfatter mere end 10.000 tons materiale, skal der udføres analyser
for indholdet af forurenende stoffer, med mindre det er åbenbart, at materialet er
uforurenet. Bekendtgørelsen har i bilagene en oversigt over stoffer, herunder
tungmetaller og organiske miljøfremmede stoffer, der ikke må være i klapmaterialet i
"væsentlige mængder", men den giver ingen retningslinier for, hvordan
vurderingen af indholdet foretages, eller hvad der skal ske med materiale, der indeholder
disse stoffer i væsentlige mængder.
Amterne har i betydeligt omfang administreret efter Miljøstyrelsens vejledning i
udkast (Miljøstyrelsen 1995), der fastslår at sediment der indeholder mere ned 2 gange
baggrundskoncentrationen af tungmetaller ikke bør klappes. Hvis ikke der findes lokale
baggrundsværdier bruges ofte de af Miljøstyrelsen (1983) publicerede værdier for
diffust belastet overfladesediment i danske farvande. Indholdet er normaliseret til
glødetab (Tabel 2.9).
Amtet har udarbejdet egne retningslinier (Århus Amt 1997) for vurdering af
klapmateriale på basis af tungmetalindholdet. Hovedprincippet er, at klapmateriale
betragtes som belastet når koncentrationen (med 95% sikkerhed) overstiger 2 gange
baggrundsniveauet. Baggrundsniveauet er fastlagt og koblet til det organiske indhold i
sedimentet vha. lineær regression på lokale data. Der er anvendt data fra de øverste 2
centimeter sediment fra områder der kun er diffust belastet (Århus Amt 1995). Belastet
sediment må ikke klappes frit, men skal enten landdeponeres eller klappes i et beskyttet
klapbassin i Århus Havn.
Tabel 2.8
Århus Amt. Øvre koncentrationsgrænse for metaller i sediment, der tillades klappet
(Århus Amt 1997). Som eksempel er beregnet grænseværdierne ved et organisk indhold
(glødetab) på 10%.
Metal |
Beregning
mg/kg dw |
Ved 10% glødetab,
mg/kg dw |
Hg |
0,015 x glødetab* + 0,122 |
0,272 |
Cd |
0,03 x glødetab + 0,71 |
1,01 |
Pb |
4,3 x glødetab + 26 |
69 |
Cu |
1,85 x glødetab + 13,2 |
31,7 |
As |
0,7 x glødetab + 11,9 |
18,9 |
Ni |
1,8 x glødetab + 7,2 |
25,2 |
Zn |
10,3 x glødetab + 73 |
176 |
Cr |
2,7 x glødetab + 12,7 |
39,7 |
Sn ( total) |
0,11 x glødetab + 2,7 |
3,8 |
*Glødetabet regnes i procent af tørvægten
Både koncentration og mængde (netto-) tages i betragtning, når belastet materiale
skal klappes. Sediment med et naturligt højt tungmetalindhold kan tillades klappet,
såfremt ikke andre forhold taler imod.
Der er ikke udarbejdet retningslinier for miljøfremmede organiske stoffer.
Vejle Amt har udarbejdet retningslinier (Vejle Amt 1996) der også følger
miljøstyrelsens vejledning hvor sedimentets forureningsgrad vurderes på basis af er
indholdet af en række metaller. Retningslinierne indeholder faste grænseværdier der
bygger på en kombination af et af Miljøstyrelsens tidligere udkast til vejledning og
"2 x baggrundskoncentrationen" -kriteriet. Grænseværdierne er normaliseret til
sedimentets organiske indhold (glødetab). Grænseværdierne er udarbejdet til brug for
finkornet sedimet, og kan fraviges ved meget sandet eller gruset sediment.
Tabel 2.9
Vejle Amt. Øvre koncentrationsgrænse for metaller i sediment, der tillades klappet
(Vejle Amt 1996). Grænseværdierne er baseret på sedimentets glødetab, og er for
sammenligningens skyld desuden omregnet til sediment med 10% glødetab. Værdierne svarer
til Miljøstyrelsens anbefalinger i recipientkvalitetsvejledningen (Miljøstyrelsen 1983).
Metal |
mg/kg glødetab |
Ved 10% glødetab,
mg/kg dw |
Hg |
4 |
0,4 |
Cd |
20 |
2 |
Pb |
700 |
70 |
Cu |
500 |
50 |
As |
|
|
Ni |
|
|
Zn |
2600 |
260 |
Cr |
300 |
30 |
Sn |
|
|
Efter en omfattende analyse for en lang række miljøfremmede stoffer i sedimenter i
Lillebæltområdet (Lillebæltsamarbejdet 1998) blev amtet klar over at grundlaget for
vurderingen var ufuldstændigt. Alle klaptilladelser blev derfor efterfølgende blevet
inddraget og revurderet. Amtet har endnu ikke udarbejdet et sæt faste grænseværdier for
de øvrige stoffer (TBT, organiske forbindelser).
London Konventionen 1972 er den samlende ramme for stort set al senere regulering af
optagning og klapning af sediment. Der er dog stor forskel på hvodan de enkelte lande
udfylder denne ramme.
Fastsættelse af kvalitetskriterier og grænseværdier kan ske på basis af
 | Faste eller vejledende grænseværdier fastlagt på basis af baggrundskoncentrationer i
regionen/lokalområdet. Dette er langt den mest udbredte metode. Det kan gøres ved at
gange en fast faktor på baggrundskoncentrationen, (faktoren varierer fra 2 (Danmark) til
20 (Norge)), men faktoren kan også være stofafhængig (Sverige). |
 | Faste eller vejledende grænseværdier fastlagt på basis af toksikologiske kriterier.
Her er Australien/New Zealand og Canada de mest konsekvente, mens USA ikke har helt klare
regler, men dog i høj grad inddrager toksikologiske overvejelser i vurderingen. |
 | En toksikologisk test af det konkrete sediment. Det er en mulighed, der er foreskrevet i
LC72, og som i princippet er tilstede i de fleste lande, men som i praksis benyttes
sjældent eller aldrig. |
Kvalitetskriterierne kan være vanskelige at sammenligne, da de ofte refererer til
forskellige fraktioner af sedimentet. Kriterieværdier kan udtrykkes på basis af :
 | Tørvægt |
 | Organisk indhold |
 | Aluminiums- eller Lithiumindhold |
 | Fraktionen mindre en 20 µm |
 | Fraktionen mindre en 2 µm. |
De kemiske analysemetoder er forskellige. Især er der for metaller to pricipielt
forskellige former for oplukning af sedimentet, dvs. ekstraktion med:
 | Salpetersyre, der især ektraherer organisk bundne og adsorberede metaller, d.v.s.
metaller der er eller vil kunne gøres biotilgængelige |
 | Flussyre, der også opløser den mineralske basis af sedimentet. |
Desuden er der både i tekst og i praksis forskel på om kriterierne er blot er
vejledende, eller der er tale egentlige kravværdier.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|