De danske regler, der kan få betydning ved håndtering af havnesediment, er
mangeartede og afspejler, dels opdelingen mellem søterritoriet på lave og større
dybder, dels opdelingen mellem hav og land med de heraf følgende skiftende kompetencer
for de forskellige myndigheder.
Af internationale aktiviteter af betydning for håndteringen af havnesediment, skal
peges på de internationale havkonventioner, herunder Nordsøkonferencerne samt OSPAR-
(Oslo og Paris Konventionerne er slået sammen til en konvention) og Helsingfors
Konventionerne. Med disse aftaler har Danmark internationalt forpligtet sig til
reduktioner af skadelige stoffer til havmiljøet. Dette gælder også direkte udledninger
via klapning af havnesedimenter. (Miljøstyrelsen 1998a)
Overordnet regulerer havmiljøloven (Lov 476/1993 om beskyttelse af havmiljøet)
aktiviteter, der kan indebære fare for sundheden, havets natur- og kulturværdier, være
til gene for anden retmæssig udnyttelse af havet eller forringe rekreative værdier eller
aktiviteter. Havmiljøloven indeholder et generelt forbud mod dumpning af stoffer eller
materialer (§25), men der gælder dog særlige regler for dumpning (klapning) af optaget
havbundsmateriale.
Klapning af optaget havbundsmateriale reguleres efter klapbekendtgørelsen
(Bekendtgørelse nr. 975 af 19/12 1986, Bekendtgørelse om dumpning af
havbundsmateriale/klapning). Klaptilladelse skal foreligge inden gravearbejdet
påbegyndes, og behandles af det amt i hvilket klappladsen er beliggende, hvilket bør
være det samme amt som gravearbejdet udføres i. Amtsrådet kan meddele tilladelse til
klapning, såfremt havbundsmaterialet alene indeholder uvæsentlige mængder og
koncentrationer af visse nærmere angivne forurenende stoffer (bilag 1 og 2). I
internationale naturbeskyttelsesområder (EF-fuglebeskyttelsesområder og
habitatområder), samt i områder med en vanddybde under 6 meter kræves
miljøministerens (Skov- og Naturstyrelsens) samtykke til tilladelsen.
En klaptilladelse kan højest gælde i 5 år.
Forud for en tilladelse til klapning skal Fiskeridirektoratet, Farvandsvæsenet, samt
Skov- og Naturstyrelsen høres.
Ifølge havmiljøloven (bilag 1, pkt. C4) og råstofloven (formål) skal
miljømyndighederne arbejde for en udnyttelse af råstoffer fra gravearbejder på
havbunden. Dette har bl.a. medført, at sådanne råstoffer er fritaget for den faste
råstofafgift (5,00 kr. pr m3) i henhold til lov om afgift af affald og
råstoffer.
Ønsket om øget genanvendelse skyldes et ønske om, at der spares på
råstofforekomsterne, ligesom havmiljøet spares for de effekter, der kan være en følge
af både råstofindvinding og klapning.
Af Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse 1999 fremgår således under overskriften
"Nyttiggørelse af affaldsmaterialer fra havbunden": Skov- og Naturstyrelsen
drøfter i sin sagsbehandling med andre myndigheder og havneejere, hvilke muligheder der
er for, at materialer, der optages ved uddybning eller oprensning fra havbunden,
sejlrender m.m., kan nyttiggøres som råstof i anlægsarbejder eller industrien (Miljø-
og Energiministeriet 1999).
Hvis de havbundsmaterialer, der opgraves, skal nyttiggøres som råstoffer, er der
formelt tale om en råstofindvinding på havbunden. Dette indebærer, at en godkendelse af
indvindingsmateriel og tilladelse til indvindingsområde (områdetilladelse) efter
råstofloven er påkrævet. Godkendelse og tilladelse kan udstedes af Miljø- og
Energiministeriet ved Skov- og Naturstyrelsen.
Tilladelse til nyttiggørelse af oprensnings- og uddybningsmateriale meddeles efter de
samme bestemmelser som almindelig råstofindvinding, men adskiller sig ved, at
indvindingsområdet som regel allerede er påvirket af menneskelig aktivitet, f.eks. i
havne og sejlrender. Der er derfor normalt ikke behov for de samme miljømæssige
undersøgelser og vurderinger, som ved øvrige indvindingstilladelser. Tilladelse eller
afslag meddeles sædvanligvis efter en kulturhistorisk vurdering af indvindingsområdet,
og efter det berørte amt og kystinspektoratet har vurderet de forurenings- og
kystbeskyttelsesmæssige aspekter.
En områdetilladelse kan gives for en periode på indtil 10 år.
Hvis forurenet havsediment anvendes som råstof ved anlægsarbejder, kræves der som
udgangspunkt de samme myndighedsbehandlinger, godkendelser og tilladelser som ved
deponering.
I forbindelse med en nyttiggørelse som råstof skal sedimentet mellemdeponeres og
afvandes, og der stilles store arealkrav til dette formål. Det er vanskeligt at finde
arealer til formålet, da aktuelle områder ofte er omfattet af strandbeskyttelseslinier,
Naturbeskyttelseslovens §3 mv., så der kræves tilladelse fra amtet.
Uforurenet sediment bestående af sand eller grus kan tænkes anvendt til
kystbeskyttelse ved kyst- eller strandfodring, ved udlægning på vanddybder mindre end 6
meter. Dette kræver en tilladelse fra Kystinspektoratet i henhold til trafikministeriets
bekendtgørelse nr. 352 af 6. maj 1994 om Kystinspektoratets beføjelser eller i henhold
til statens højhedsret over søterritoriet. Kystinspektoratet hører altid amtsrådet i
kystfodringssager. Endvidere kræver det en råstofindvindingstilladelse fra Skov- og
Naturstyrelsen.
Råstoffer, der indvindes til strandfodring, er fritaget for råstofafgift i henhold
til lov om afgift af affald og råstoffer (Lov nr. 838 af 19. december 198, ff. lovbek.
nr. 570 af 3. august 1998.).
For de anlæg mv., som falder uden for planlovens anvendelsesområde, findes der i
varierende omfang andre regler om miljøkonsekvensvurderinger. Dette har siden 1988 været
tilfældet, for så vidt angår anlæg på søterritoriet hørende under trafikministerens
kompetenceområde - men tilsyneladende med begrænset anvendelse. Nyere krav om
miljøkonsekvensvurdering for vandbaserede aktiviteter omfatter råstofindvinding på
havet, udnyttelse af råstoffer i undergrunden, klapning, rørledninger og
hurtigfærgeruter.
(Center for Samfundsvidenskabelig Miljøforskning v. Aarhus Universitet og
Forskningscentret for Skov & Landskab September 1998.)
Der skal udarbejdes en vurdering af de miljømæssige konsekvenser ved
råstofindvindinger i henhold til bekendtgørelse om miljømæssig vurdering af
råstofindvinding på havbunden (VVM), men indvinding af materialer, der fremkommer i
forbindelse med oprensning og uddybning, og som nyttiggøres som råstoffer, er specifikt
undtaget. Denne redegørelse skal udarbejdes ved råstofindvinding i
EF-fuglebeskyttelsesområder, -habitatområder og Ramsarområder, ved indvindinger på
mere end 1 mio. m3 pr år eller 5 mio. m3 i alt samt ved
indvindinger, der vurderes at påvirke miljøet i væsentlig grad. Det fremgår heraf, at
der ikke normalt er krav om en VVM-redegørelse, idet de mulige nyttiggjorte mængder pr.
lokalitet er væsentlig mindre end nævnt ovenfor, og idet havne og sejlrender sjældent
er omfattet af nogen beskyttelsesområder.
Hvis havneslam skal separeres eller på anden måde behandles på land, vil et sådant
anlæg sandsynligvis falde ind under samlebekendtgørelsens krav om udarbejdelse af en
VVM-redegørelse som "Anlæg til bortskaffelse af giftigt og farligt affald ved
forbrænding, kemisk behandling eller deponering" i VVM-direktivets bilag I
(Bekendtgørelse nr. 428 af 2. juni 1999 om supplerende regler i medfør af lov om
planlægning).
Begrebet "giftigt og farligt affald" er ikke nærmere angivet i direktivet,
men i en afgørelse fra Naturklagenævnet om deponering af havneslam øst for Lynetten i
Københavns Kommune blev det besluttet, at havneslammet bl.a. på grund af indholdet af
tungmetaller måtte betegnes som giftigt og farligt i relation til VVM-bestemmelserne.
(NKO nr. 71.1995.)
Oplag, dvs. opbevaring indtil deponering eller anden anvendelse er ikke omfattet af
samlebekendtgørelsens bilag 1 (bekendtgørelse nr. 428 af 2. juni 1999 om supplerende
regler i medfør af lov om planlægning), men af bekendtgørelsens bilag 2, hvilket
indebærer, at oplag kun under visse omstændigheder omfattes af VVM-bestemmelserne.
(Vejledning om planloven, Miljø- og Energimin. vejl. nr. 187 af 14. november 1996)
Anlæg til behandling af havsediment på landjorden vil desuden skulle godkendes efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 5 vedrørende forurenende virksomhed.
De internationale havkonventioner omfatter Nordsøkonferencerne, OSPAR Konventionen
og Helsingfors Konventionen (HELCOM). Med disse aftaler har Danmark internationalt
forpligtet sig til reduktioner af tilførslen af skadelige stoffer til havmiljøet. Dette
gælder også en frigivelse af skadelige stoffer via klapning af havnesedimenter
(Miljøstyrelsen 1998a).
I London Konventionen nævnes nyttiggørelse af oprenset sediment specifikt. London
Konventionen (Convention on the Prevention of Marine Pollution by Dumping of Wastes and
Other Matter) fra 1972 er global, med tilslutning fra 75 lande. Der er udarbejdet
retningslinier for implementering af konventionen (Dredged Material Assessment Framework),
der foreskriver at nyttiggørelse, eller behandling af materialet så nyttiggørelse er
mulig, skal indgå i overvejelserne.
I OSPAR Konventionens retningslinier for håndtering af klapmateriale (OSPAR Guidelines
for the Management of Dredged Material, 1998) understreges det, at nyttiggørelse af
materialet bør overvejes, selvom det er vurderet egnet til klapning.
I retningslinierne for håndtering af klapmateriale i Helsingfors Konventionen (Revised
Guidelines for the Disposal of Dredged Spoils) nævnes muligheden for nyttiggørelse af
ressourcen, men ikke som et krav ("- opportunities should be taken to encourage the
productive use of dredged spoil."). Helsingfors Konventionens bilag til
retningslinier for håndtering af klapmateriale er, med mindre modifikationer, svarende
til bilag til retningslinierne i OSPAR Konventionen.
I Belgien er oprenset materiale fra sejlrender, kanaler og havne betragtet som en
speciel form for affald og skal håndteres i henhold til regelsættet for
affaldshåndtering.
Den tyske politik går ud på at anvende landdeponering, hvis en vurdering af
alternativer viser, at denne form for "slutanbringelse" er den mest acceptable.
På den anden side vil en vis belastning af det oprensede materiale ikke udelukke
dumpning.
I Hollands reguleres håndteringen af oprenset materiale af den hollandske lov om
havforurening. Det generelle princip i denne lov er forbuddet mod tilførsel til havet af
affaldsstoffer. Dette betyder, at klapning af let belastet oprenset materiale forudsætter
en tilladelse i henhold til loven om havforurening.
(International Association of Dredging Companies 1997)
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|