Nyttiggørelse, rensning og fraktionering af havneslam 

7. Viden og erfaringer vedr. separering og rensning af havneslam

Der har ikke kunnet identificeres konkrete eksempler, hvor separering og rensning af havneslam er blevet gennemført i Danmark.

F.eks. oplyser Nordjyllands Amt, at fraktionering og rensning af forurenet havneslam med henblik på nyttiggørelse af den rensede sandfraktion ikke, så vidt det vides, har været overvejet af havnene i Amtet.

Fyns Amt ser et mobilt anlæg til at separere og rense forurenet sediment som en mulighed, såfremt det kan gøres inden for en økonomi, der er overkommelig for havnene.

I forbindelse med projektet "Københavns Havn, Forbedring af vandmiljøet" overvejes p.t., om der skal gennemføres en vurdering af eksisterende anlæg og teknologi med henblik på at separere og rense forurenet sediment fra havnen.

NCC’s norske afdeling har udført et forsøg med optagning og in-situ separering af forurenet havneslam, der var forurenet med PCB og tungmetaller (bly, kobber og zink), som nærmere er beskrevet i bilag A.

NCC konkluderer, at pilotprojektet viste, at det kan lade sig gøre at optage forurenet sediment og separere det i fraktioner, der er uforurenede og forurenede. NCC har på denne baggrund iværksat et projekt i samarbejde med forskningsinstitutioner i Norge for at optimere processen og udvikle den til at kunne fungere i stor skala.

NCC konkluderer videre:
Sedimentanalyser viser, at koncentrationen af miljøgifte øges, når partikelstørrelsen i det separerede materiale mindskes
Optimeringen og opskaleringen skal ske både ud fra miljømæssige, tekniske og økonomiske parametre
Processen er i sin nuværende form for energikrævende, således at en samlet miljøvurdering ikke falder ud til processens fordel

Processen er så dyr, at det vurderes, at den ikke er konkurencedygtig i forhold til et miljøsikret deponi på land.