| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Bortskaffelse af havnesediment
Metoder
Ved valg af optimal transport metode for det opgravede havnesediment bør en række
faktorer vurderes, såsom oprensningsmetode og materiel, transportafstand og
transportforhold, kapaciteten af bortskaffelsesenheden og oprensningens omfang.
I forbindelse med forurenet havnesediment bør endvidere tages hensyn til følgende
forhold (PIANC, 1996):
 | Distancen til behandlings eller deponeringssted |
 | Transporten skal foregå uden spild til omgivelserne |
 | Der skal tages højde for eventuelle luft og støv emissioner fra transportfartøjerne. |
 | Transporten skal foretages med minimum ekstra tilførsel af vand for at forhindre, at de
forurenende stoffer udvaskes og for at undgå for stort kapacitetsbehov ved bortskaffelse. |
Ofte finder man, at det ved valg af transportmiddel til transport af sediment er
nødvendigt at kombinere forskellige typer. Adgangsforholdene til en given
bortskaffelsesenhed kan give anledning til, at oprenset sediment skal omlastes fra én
pram type til en anden eller evt. pumpes fra pram eller skib til bortdkaffelsesområde.
De mest anvendte transportmetoder for transport af havnesediment er:
 | Splitpram og klappram |
 | Lukket pram |
 | Skib |
 | Rørledning |
 | Lastbil |
I de følgende skemaer er disse transportmetoder nævnt. Informationen for udarbejdelse
af skemaerne er indhentet gennem samtale med danske entreprenører, fra en
spørgeskemaundersøgelse gennemført i efteråret 2000, fra relevante hjemmesider (CEDA,
2000; IADA, 2000; MAGIS, 2000; Ministerie van Verkeer en Waterstaat, 2000; PIANC-AIPCN,
2000) og fra en række rapporter (Nielsen, R. 1989; PIANC, 1977; PIANC, 1996; og
Statshavneadministrationen Frederikshavn, 1989), notater, konferenceoplæg og egne
erfaringer. Der er ikke opgivet kildehenvisning under de enkelte skemaer, men relevant
litteratur er opgivet i litteraturlisten og firmaer der har bidraget med information er
listet i bilag 1.
Definitioner
For at opnå sammenligneligt grundlag for både beskrivelse af transport fartøjer og
de oplysninger der er indhentet fra kontaktede entreprenører er følgende definitioner
anvendt:
Flåde: |
Ikke selvsejlende. Ingen lastekapacitet. Anvendes til
transport og montering af oprensningsmateriel. |
Pram: |
Kan være selvsejlende. Anvendes kun til transport. Har stor
opbevaringskapacitet. |
Skib: |
Selvsejlende. Kapacitet for opbevaring af sediment afhængig
af skibsstørrelse. Anvendes til transport og montering af oprensningsmateriel samt
transport af opgravet materiale. |
Det er almindeligt at finde variationer af disse definitioner. Således kaldes et skib
monteret med hydraulisk gravmaskine ofte for en gravepram.
Alle typerne kan monteres med støtteben der kan hjælpe til at fastholde fartøjet
under oprensning og pålæsning af sediment.
Økonomi
Økonomien, der er beskrevet under hver af metoderne, er almindelige vejledende gængse
priser, der dog varierer betydeligt afhængig af den enkelte opgave. Priserne er alle
indhentet i efteråret 2000 fra danske entreprenører, der udbyder oprensning og transport
af havnesediment (bilag 1).
Beskrivelse af metode
Splitpram: Tømmes ved at prammen lukkes op i
bunden langsskibs
Klappram: Tømmes gennem klapper i bunden.
Nyere pramme lukkes tæt sammen ved hjælp af højtrykshydraulik og en
gummitætning.

Splitpram. A: lukket; B: åben. (PIANC, 1977). |
Forudsætninger for anvendelse
Kapaciteten kan være fra omkring 100-1.500 m3 afhængig af
pramstørrelse.
Klappramme kan være vanskelige at tømme fuldstændigt ved transport
af meget sammenhængene materiale.
I dag benyttes fortrinstvist splitpramme frem for klappramme. |
Miljøforhold
Der kan forekomme spild ved transport i ældre pramme. Dette kan være
et problem ved transport af forurenet sediment.
Ved overfyldninger er der fare for afløb af overskudsvand under
transport. |
Økonomi
Transport fra oprensningssted til klapområde (0,5-1,0 sømil) 12,-
kr./m3.
Ellers tillæg på ca. 1-2 kr./m3/sømil. |
Nødvendige ansøgninger og afgifter
Der skal ikke fremsendes ansøgninger om transport, og der er ikke
pålagt afgifter for transport af sediment. |
Fordele/Ulemper
Fordel:
 | Fordel at benytte klappram eller splitpram ved deponering til søs
ved klapning, kontrolleret klapning og kapning.
|
Ulempe:
 | Ulempen ved at benytte en klappram frem for en splitpram er, at der
er flere dele der skal vedligeholdes ved en klappram. Ligeledes kan det være vanskeligt
at få alt materialet ud fra en klappram.
|
|
Beskrivelse af metode
Lastes og losses ved hjælp af en grab, skovl eller
sandsuger/rørledning. Eventuelt skal der ved losningen med sandsuger/rørledning
tilsættes vand for at sedimentet kan pumpes. |
Forudsætninger for anvendelse
Benytter oftest lukket pram ved transport af forurenet havnesediment
da faren for spild under transport dermed mindskes. Anvendelse kan være begrænset af
adgangsforhold. |
Miljøforhold
Fare for spild af overskudsvand ved overfyldning. Dette forekommer
fortrinstvist ved transport af sediment oprenset vha. sandsuger, da denne metode
uundgåeligt medfører oprensning af store mængder vand. |
Økonomi
Transport fra oprensningssted til deponiområde (2-3 sømil) 12-13,-
kr./m3. Ellers tillæg på ca. 1-2 kr./m3/sømil. |
Nødvendige ansøgninger og afgifter
Der skal ikke fremsendes ansøgninger om transport, og der er ikke
pålagt afgifter for transport af sediment. |
Fordele/Ulemper
Fordel:
 | Fordel at benytte lukket pram ved transport af forurenet sediment
pga. mindsket fare for spild.
|
 | Kan foretage kontrolleret lodsning ved brug af grab, skovl eller
rørledning.
|
Ulempe:
 | Ulempe at benytte lukket pram ved deponering ved klapning,
kontrolleret klapning eller kapning til søs.
|
|
Beskrivelse af metode
Transport foretages i lastrummet på det fartøj der har forestået
oprensningen af sedimentet. Skibet kan være enten lukket eller indrettet til at kunne
åbnes i bunden langs skibet (som hhv. lukket pram og splitpram). Ved lukket lastrum
lastes og losses ved hjælp af en grab, skovl eller sandsuger/rørledning. Eventuelt skal
der ved losningen med sandsuger/rørledning tilsættes vand for at sedimentet kan pumpes. |
Forudsætninger for anvendelse
Ved begrænsede adgangsforhold hvor det ikke er muligt at mobiliserer
både flåde med oprensningsmateriel og pram er det fordelagtigt at anvende skib. Alle
typer af sediment kan transporteres. Kapaciteten variere mellem 100-1.500 m3. |
Miljøforhold
Fare for spild fra bund ved transport i ældre skibe med mulighed for
tømning ved åbning i bund. |
Økonomi
Transport fra oprensningssted til klapområde (0,5-1,0 sømil) 12,-
kr./m3
Ellers tillæg på ca. 1-2 kr./m3/sømil
Sejlads 1250 kr./time |
Nødvendige ansøgninger og afgifter
Der skal ikke fremsendes ansøgninger om transport og der er ikke
pålagt afgifter for transport af sediment. |
Fordele/Ulemper
Fordel:
 | Ved begrænsede adgangsforhold er det en fordel at kunne nøjes med
at mobilisere et enkelt fartøj der kan forestå både oprensning og transport af
sediment.
|
Ulempe:
 | Ulempe at skulle transportere i oprensningsfrartøjets lastrum ved
oprensning af store mængder sediment der overstiger skibets kapacitet.
|
|
Beskrivelse af metode
Rørledning kan monteres på visse pramme og skibe. Rørledning
benyttes til at transportere opgravet materiale til bortskaffelsesområdet. Rørledningen
kan forsynes med assisterende pumpestationer (booster-station).
Rørledning kan ligeledes benyttes til at transportere sediment fra
skib til pram.
I visse tilfælde nedgraves rørledningen. |
Forudsætninger for anvendelse
Sedimentet kan ikke transporteres over for lange distancer.
Vandindholdet skal være så højt, at sedimentet kan pumpes. Fortrinsvist benyttes
rørledning, når der transporteres slam eller sand.
Rørdiameteren kan variere mellem 15 og 120 cm afhængigt af maskinens
størrelse. |
Miljøforhold
Kan forekomme spild til omgivelserne, hvis slangen ikke er 100 % tæt. |
Økonomi
Indpumpning (indpumpning til bortskaffelsesenhed fra lastrum på pram
eller skib): 15-20 kr./m3
Direkte indpumpning (direkte indpumpning til bortskaffelsesenhed
under oprensningen): 10,-15,- kr./m3 |
Nødvendige ansøgninger og afgifter
Der skal ikke fremsendes ansøgninger om transport, og der er ikke
pålagt afgifter for transport af sediment. |
Fordele/Ulemper
Fordel:
 | Fordel at kunne pumpe direkte fra lastrum til depot eller direkte
fra havbund til depot.
|
 | Der kan deponeres/pumpes ind på små vanddybder og over længere
afstande.
|
Ulempe:
 | Ulempe at sedimentet skal være meget vandholdigt.
|
 | Kan give navigationsproblemer for anden trafik i
oprensningsområdet, hvis der indpumpes med rørledning, der ikke er nedgravet.
|
|
Beskrivelse af metode
Læsses og losses med sediment fra pram eller skib ved brug af enten
grab, skovl eller pumpe. |
Forudsætninger for anvendelse
Landdeponering af sediment.
Kapacitet på omkring 10-20 m3. |
Miljøforhold
Da det ofte er store mængder sediment, der skal losses fra pram eller
skib, kan anvendelse af lastbil være en ressourcekrævende og dyr transportteknik at
benytte, da kapaciteten af en lastbil typisk er væsentlig mindre end kapaciteten af skib
eller pram.
Det kan være nødvendigt at afvande sedimentet inden transport. |
Økonomi
Omlosning fra pram/skib til lastbil ca. 15-30 kr./m3.
Kørsel koster ca. 2-4 kr./m3/km. |
Nødvendige ansøgninger og afgifter
Der skal ikke fremsendes ansøgninger om transport, og der er ikke
pålagt afgifter for transport af sediment. |
Fordele/Ulemper
Fordel:
 | Kan transportere sedimentet over længere distancer til et
landdepot, der ikke ligger i umiddelbar nærhed af vand. Det kan være nødvendig at
benytte lastbil til transport af tørt materiale, der ikke kan pumpes.
|
Ulempe:
 | Det er en ulempe, at man skal omlaste det oprensede sediment fra
oprensningsfartøjet. Det kan derfor blive en dyr og besværlig løsning ved omlastning og
transport af store mængder sediment.
|
|
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|