Evaluering af miljøvejledninger til offentlige indkøbere Bilag 1: Det anvendte spørgeskemaProjekt nr. 3209
|
1. | Er du ansat i en kommunal, amtslig eller statslig institution? | |
[single] | ||
[1] | Kommune | |
[2] | Amtskommune | |
[3] | Stat | |
[4] | Andet | |
[5] | Ved ikke | |
2. | Hvor tit bruger du i gennemsnit Internettet på dit arbejde? | |
[single] | ||
[1] | Flere gange om dagen | |
[2] | Cirke 1 gang om dagen | |
[3] | 2-4 gange om ugen | |
[4] | Cirka 1 gang om ugen | |
[5] | 1 eller nogle få gange om måneden | |
[6] | Stort set aldrig | |
[7] | Har ikke adgang til internettet | |
[8] | Ved ikke | |
3. | Hvor mange personer er der ansat i den organisation, du køber ind til? | |
[single] | ||
[1] | Notér: | |
[2] | Ved ikke | |
4. | Er det at foretage indkøb din hovedbeskæftigelse på arbejdspladsen? | |
[single] | ||
[1] | Ja | |
[2] | Nej | |
[3] | Ved ikke | |
5. | Køber du ind for eller vejleder du andre institutioner eller afdelinger i forbindelse med indkøb? | |
[single] | ||
[1] | Ja | |
[2] | Nej | |
[3] | Ved ikke | |
6. | Kender du serien af miljøvejledninger rettet mod offentlige indkøbere? | |
[single] | ||
[1] | Ja, kender godt | |
[2] | Ja, kan godt huske | |
[3] | Ja, kan svagt huske | |
[4] | Nej Þ Afslut | |
[5] | Ved ikke Þ Afslut | |
7. | Hvordan vil du - udfra dit eget synspunkt - alt i alt bedømme vejledningerne? | |
[single] | ||
[1] | Meget gode | |
[2] | Gode | |
[3] | Dårlige | |
[4] | Meget dårlige | |
[5] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig om at tænke på den første del af vejledningerne, den korte del, som der står "miljøvejledning" på. | ||
8. | Synes du, at vejledningerne lægger op til at man kan nøjes med at læse en eller flere af dem, afhængigt af formål og viden om det emne de beskriver? | |
[single] | ||
[1] | Ja. i høj grad | |
[2] | I nogen grad | |
[3] | I ringe grad | |
[4] | Slet ikke | |
[5] | Ved ikke | |
9. | Hvor vigtigt er det at vejledningerne ligger op til at man kan nøjes med at læse en eller flere af dem, afhængig af formål og viden om det emne de beskriver? | |
[single] | ||
[1] | Meget vigtigt | |
[2] | Vigtigt | |
[3] | Kun lidt vigtigt | |
[4] | Slet ikke vigtigt | |
[5] | Ved ikke | |
10. | Hvor relevante vil du alt i alt beskrive vejledningerne som værende i forhold til de behov, du har som indkøber? | |
[single] | ||
[1] | Meget relevante | |
[2] | Relevante | |
[3] | Kun lidt relevante | |
[4] | Slet ikke relevante | |
[5] | Ved ikke | |
11. | Hvad er din bedømmelse af det faglige niveau i vejledningerne i forhold til dine behov? | |
[single] | ||
[1] | Det er alt for højt | |
[2] | Det er lidt for højt | |
[3] | Det er passende | |
[4] | Det er lidt for lavt | |
[5] | Det er alt for lavt | |
[6] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig om at tænke på, hvor ofte du bruger vejledningerne. Det vil sige, hvor tit og hvornår, du slår op i mappen med vejledninger. | ||
12. | I hvilke situationer bruger du miljøvejledningerne? | |
[mutiple] | ||
[1] | Stort set ved alle indkøb | |
[2] | Ved køb af ny type vare | |
[3] | Ved større anskaffelser af ny type vare | |
[4] | Når jeg på forhånd har mistanke om miljøproblemer med varen | |
[5] | Aldrig | |
[6] | Andet, notér: | |
[7] | Ved ikke | |
13. | Hvor tit bruger du vejledningerne? | |
[single] | ||
[1] | 1-4 gange om måneden | |
[2] | En gang hver 2. eller 3. måned | |
[3] | Højst et par gange om året | |
[4] | Aldrig | |
[5] | Ved ikke | |
14. | Hvilke dele af vejledningen bruger du? | |
[mutiple] | ||
[1] | Jeg bruger hele vejledningen | |
[2] | Jeg buger den nemme vej | |
[3] | Forsiden | |
[4] | Checkskemaet | |
[5] | Midteropslaget | |
[6] | Andet | |
[7] | Ved ikke | |
15. | Har du brugt vejledningerne i forhold til leverandører? | |
[single] | ||
[1] | Ja | |
[2] | Nej Þ Hop til sp. 18 | |
[3] | Ved ikke Þ Hop til sp. 18 | |
16. | Hvordan bruger du vejledningerne i forhold til leverandører? | |
[mutiple] | ||
[1] | Sender checkskemaet ud | |
[2] | Laver selv spørgsmål/krav udfra vejledningen | |
[3] | Andet, notér: | |
[4] | Ved ikke | |
17. | I hvor mange tilfælde har du brugt vejledningerne i dialogen med leverandørerne? | |
[single] | ||
[1] | 1-2 gange | |
[2] | 3-5 gange | |
[3] | 6-10 gange | |
[4] | 11-20 gange | |
[5] | Mere end 20 gange | |
[6] | Ved ikke | |
18. | Har du brugt vejledningerne til at hjælpe andre indkøbere i organisationen? | |
[single] | ||
[1] | Ja | |
[2] | Nej Þ Hop til sp. 20 | |
[3] | Ved ikke Þ Hop til sp. 20 | |
19. | I hvor mange tilfælde har du brugt vejledningerne til at hjælpe andre indkøbere i organisationen? | |
[single] | ||
[1] | 1-2 gange | |
[2] | 3-5 gange | |
[3] | Mer end 5 gange | |
[4] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig vurdere hvor gode vejledningerne er, i forhold til en række områder. | ||
Du kan svare på en skala fra 1-4, hvor 1 = "Meget dårlig" og 4 = "Meget god". | ||
20. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, Generelt at være troværdige ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
21. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At oplysningerne er neutrale/nøgterne (modsat "farvede") ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
22. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At oplysningerne er korrekte ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig vurdere hvor vigtige de enkelte områder er. | ||
Du kan svare på en skala fra 1-4: Hvor 1 = "Slet ikke vigtig" og 4 = "Meget vigtig". | ||
23. | Hvor vigtigt er det, Generelt at være troværdige ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
24. | Hvor vigtigt er det, At oplysningerne er neutrale/nøgterne (modsat "farvede") ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
25. | Hvor vigtigt er det, At oplysningerne er korrekte ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig vurdere, hvor god teksten i miljøvejledningen er. | ||
Du kan svare på en skala fra 1-4: Hvor 1 = "Meget dårlig" og 4 = "Meget god". | ||
26. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At teksten er let at læse ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
27. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At teksten giver svar på det, man søger, på en let og overskuelig måde ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
28. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At teksten fokuserer på det væsentlige ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
29. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At teksten har den rigtige sværhedsgrad i forhold til din funktion som indkøber ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
30. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At det er let at anvende de råd, vejledningerne giver ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
31. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At rubrikken"Den nemme vej" giver gode råd, uden at man behøver læse særlig meget ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig, vurdere hvor vigtig, teksten i Miljøvejledningen er. | ||
Du kan svare på en skala fra 1-4: Hvor 1 = "Slet ikke vigtig" og 4 = "Meget vigtig". | ||
32. | Hvor vigtigt er det, At teksten er let at læse ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
33. | Hvor vigtigt er det, At teksten giver svar på det, man søger, på en let og overskuelig måde ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
34. | Hvor vigtigt er det, At teksten fokuserer på det væsentlige ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
35. | Hvor vigtigt er det, At teksten har den rigtige sværhedsgrad i forhold til din funktion som indkøber ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
36. | Hvor vigtigt er det, At det er let at anvende de råd, vejledningerne giver ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
37. | Hvor vigtigt er det, At rubrikken"Den nemme vej" giver gode råd, uden at man behøver læse særlig meget ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig vurdere, hvor god layoutet i Miljøvejledningen er. | ||
Du kan svare på en skala fra 1-4: Hvor 1 = "Meget dårlig" og 4 = "Meget god". | ||
38. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At layoutet giver lyst til at læse vejledningen ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
39. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At layoutet giver tiltro til, at vejledningen er seriøs ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
40. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At layoutet er overskueligt ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
41. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At illustrationerne er velvalgte ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
42. | Hvor gode er miljøvejledningerne med hensyn til, At der er det rette antal illustrationer ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig vurdere, hvor vigtig layoutet i Miljøvejledningen er. | ||
Du kan svare på en skala fra 1-4: Hvor 1 = "Slet ikke vigtig" og 4 = "Meget vigtig". | ||
43. | Hvor vigtigt er det, At layoutet giver lyst til at læse vejledningen ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
44. | Hvor vigtigt er det, At layoutet giver tiltro til, at vejledningen er seriøs ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
45. | Hvor vigtigt er det, At layoutet er overskueligt ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
46. | Hvor vigtigt er det, At illustrationerne er velvalgte ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
47. | Hvor vigtigt er det, At der er det rette antal illustrationer ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
48. | Ville du foretrække flere eller færre illustrationer? | |
[single] | ||
[1] | Mange flere | |
[2] | Flere | |
[3] | Færre | |
[4] | Meget færre | |
[5] | Ved ikke | |
Nu skal du kun tænke på de baggrundsinformationer, der følger med vejledningerne og som er den mere uddybende tekst. | ||
49. | Har du anvendt den baggrundsinformation, der findes til vejledningerne? | |
[single] | ||
[1] | Ja Þ Hop til sp. 51 | |
[2] | Nej | |
[3] | Ved ikke | |
50. | Hvad er grunden til, at du ikke har anvendt baggrundsinformationen? | |
[mutiple] | ||
[1] | Jeg har ikke behov for det Þ Hop til sp. 66 | |
[2] | Jeg føler ikke, jeg har den nødvendige viden Þ Hop til sp. 66 | |
[3] | Teksten er skrevet i et besværligt sprog Þ Hop til sp. 66 | |
[4] | Teksten er for lang/uoverskuelig Þ Hop til sp. 66 | |
[5] | Andet: Þ Hop til sp. 66 | |
[6] | Ved ikke Þ Hop til sp. 66 | |
51. | Hvad er din bedømmelse af den faglige niveau i baggrundsinformationen i forhold til dene behov? | |
[single] | ||
[1] | Det er alt for højt | |
[2] | Det er lidt for højt | |
[3] | Det er passende | |
[4] | Det er lidt for lavt | |
[5] | Det er alt for lavt | |
[6] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig bedømme, hvor god baggrundsinformationen er, i forhold til en række områder. | ||
Du kan svare på en skala fra 1-4: Hvor 1 = "Meget dårlig" og 4 = "Meget god". | ||
52. | Hvor god er baggrundsinformationen med hensyn til, At oplysningerne er troværdige ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
53. | Hvor god er baggrundsinformationen med hensyn til, At teksten er så let at læse, som indholdet giver mulighed for ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
54. | Hvor god er baggrundsinformationen med hensyn til, At teksten giver svar på det væsentlige ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
55. | Hvor god er baggrundsinformationen med hensyn til, At de informationer, der er i baggrundsinformationen, er brugbare for dig som rådgiver ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
56. | Hvor god er baggrundsinformationen med hensyn til, At layoutet giver lyst til at læse baggrundsinformationen ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
57. | Hvor god er baggrundsinformationen med hensyn til, At illustrationerne er velvalgte ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
58. | Hvor god er baggrundsinformationen med hensyn til, At der er det rigtige antal illustrationer, figurer, diagrammer og lignende ? | |
[single] | ||
[1] | Meget dårlig | |
[2] | Dårlig | |
[3] | God | |
[4] | Meget god | |
[5] | Ved ikke | |
Nu vil jeg bede dig bedømme, hvor vigtig layoutet i Miljøvejledningen er. | ||
Du kan svare på en skala fra 1-4: Hvor 1 = "Slet ikke vigtig" og 4 = "Meget vigtig". | ||
59. | Hvor vigtigt er det, At oplysningerne er troværdige ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
60. | Hvor vigtigt er det, At teksten er så let at læse, som indholdet giver mulighed for ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
61. | Hvor vigtigt er det, At teksten giver svar på det væsentlige ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
62. | Hvor vigtigt er det, At de informationer, der er i baggrundsinformationen, er brugbare for dig som rådgiver ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
63. | Hvor vigtigt er det, At layoutet giver lyst til at læse baggrundsinformationen ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
64. | Hvor vigtigt er det, At illustrationerne er velvalgte ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
65. | Hvor vigtigt er det, At der er det rigtige antal illustrationer, figurer, diagrammer og lignende ? | |
[single] | ||
[1] | Slet ikke vigtig | |
[2] | Kun lidt vigtig | |
[3] | Vigtig | |
[4] | Meget vigtig | |
[5] | Ved ikke | |
Nu kommer der nogle afsluttende spørgsmål. Her skal du både tænke på vejledningerne og baggrundsinformationen, afhængig af hvad spørgsmålet går på. | ||
66. | Ved du, at vejledningerne og baggrundsinformationen også ligger på Internettet? | |
[single] | ||
[1] | Ja | |
[2] | Nej Þ Hop til sp. 68 | |
[3] | Ved ikke Þ Hop til sp. 68 | |
67. | Har du prøvet at hente vejldeningen og/eller baggrundsinformationen på Internettet? | |
[single] | ||
[1] | Ja | |
[2] | Nej | |
[3] | Har ikke adgang til Internettet | |
[4] | Ved ikke | |
68. | Vil det være tilstrækkeligt for dig, hvis baggrundsinformationen kun lå på Internettet og ikke kom i papirform? | |
[single] | ||
[1] | Ja | |
[2] | Nej | |
[3] | Ved ikke | |
Betingelse for at stille sp. 69: Sp. 68 er svaret "Nej". | ||
69. | Hvorfor synes du, det er en dårlig
idé? (INTV.: Uhjulpet) |
|
[mutiple] | ||
[1] | Jeg kan ikke lide at læse ting på skærmen | |
[2] | Det bliver ikke pænt når man printer ud fra Internettet | |
[3] | Jeg kan ikke lide at få alle oplysningerne | |
[4] | Jeg bruger ikke Internettet så meget | |
[5] | Andet: | |
[6] | Ved ikke | |
70. | Har du udover de ting vi har afdækket her, yderligere kommentarer til indkøbsvejledningerne? | |
[single] | ||
[1] | Andet: | |
[2] | Nej | |
[3] | Ved ikke |