Arealanvendelse til transportformål i Danmark 

Forord

Denne rapport er besvarelse på en stillet opgave fra Miljøstyrelsens 17. Kontor "Transport- og Luftkvalitetskontoret".

"Kortlægning af tilgængelighed af data for arealanvendelse til transport/transportrelaterede formål. Der angives datakilder, ejerskab, pris for anvendelse, nøjagtighed, opdatering m.m.

Data forsøges identificeret for:
veje
trafikanlæg (havne, flyvepladser, stationer, transportterminaler)
billossepladser
parkeringspladser
transportfirmaer
bilimportører og -forhandlere
tankstationer
bilværksteder

Opgøre arealanvendelsen i dag, fordelt på ovenstående grupper. Subsidiært, i det omfang det er praktisk muligt, opstilles tal for arealanvendelsen til transportformål i 1960, 1970, 1980, 1990"…

"Case studie af en by hvor fordelingen på de ovennævnte kategorier opgøres i det omfang, det er muligt."

Opgavens samlede budget er på kr. 150.000.-, svarende til 2 personer i 6 uger, og kontrakt-perioden løber fra 28. december 1999 til 10. januar 2000.

Som arbejdet med opgaven skred frem, blev det klart, at ovenstående opdeling i kategorier var uhensigtsmæssig i praksis. I samråd med Miljøstyrelsen blev det derfor besluttet at fortsætte arbejdet med en mere hensigtsmæssig opdeling. Det blev således en opgave i sig selv nærmere at definere og afgrænse de anvendte kategorier.

Den meget korte kontraktperiode har gjort det nødvendigt at nedprioritere andre dele af opgaven. I arbejdet med rapporten har vægten hovedsageligt været lagt på at identificere mulige metoder til opgørelse af arealet, og i mindre grad på at kunne præsentere konkrete og præcise tal.

De indsamlede oplysninger er forsøgt præsenteret gruppevis, med et kapitel for hver af de relevante kategorier af areal til transportformål. Der er først i hvert kapitel en liste over forskellige metoder, man kunne anvende, hvis man skulle gennemføre en opgørelse af arealet. I hvert kapitel findes desuden nogle afgrænsninger og overvejelser af, hvad der henregnes til den aktuelle kategori. Hvor det har været muligt, gengives data som illustrerer den historiske udvikling af den pågældende kategori. Endelig præsenteres alternative bud og resultater, hvoraf nogle er detaljerede oplysninger på et lille geografisk område, mens andre kan være et bud fra en ekspert på området. Disse alternative opgørelser er af ret forskellig art, og er derfor vanskelige at sammenligne.

For at give en oversigt over institutioner og datasamlinger er disse samlet bagerst. Der henvises løbende i kapitlerne til hvilke institutioner og datasæt, der kan være relevante.

Det blev oprindeligt bestemt, at rapportens casestudie skulle afvikles på Vejle kommune, da det forventedes at data, fx matrikelkortet, for dette område, var let tilgængelige.

Den korte projektperiode har imidlertid betydet, at det ikke har været muligt at fremskaffe dækkende data selv for én kommune. Casestudiet er derfor i stedet blevet gennemført som overslagsberegninger for hele landet, med en deraf følgende mindre nøjagtighed.

På denne baggrund har det været muligt at fremkomme med et første forsigtigt skøn over en samlet national værdi for arealet anvendt til transportformål i Danmark.

Videre arbejde med området er nødvendigt for at kunne få overblik over den danske arealanvendelse. Det er forfatternes håb, at denne undersøgelse kan bidrage til at opmuntre til en kvalificeret faglig diskussion. Specielt opgørelserne af arealet til parkeringspladser appellerer til yderligere undersøgelser.

10. januar 2000 - Forskningscentret for Skov & Landskab
Martin Hvidberg