| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Lokale miljø, energi- og naturvejledere
Bilag 4:
Spørgeguide vedrørende telefoninterviews
A) |
Introduktion: |
|
Navn og stilling: |
|
Vejlederordning: |
|
Grøn Guide [] |
Naturvejleder [] |
Kommunal Agenda 21medarb.[] |
Grøn Center [] |
Miljø- og energi vejleder [] |
|
Hvor længe var du haft dette job?: |
|
under 1 år[] |
1-2 år[] |
2-3 år[] |
3år[] |
|
Var du lokalt kendt før du fik dit nuværende
job? |
|
Ja[] |
Nej [] |
Hvor stort en del af din ansættelse er knyttet til dine vejlederopgaver omkring
natur-, miljø- og energi spørgsmål og ikke til lovbestemte myndighedsopgaver og
driftsopgaver? Angiv ca. i årsværk.
Hvor stor er din organisations/centers/kontors samlede indsats omkring vejlederopgaven.
Angiv ca. i årsværk
Hvilket geografisk fokus har dit arbejde? |
|
Landsplan[] |
Amt/region[] |
Lokalområde >25.000 indb.[] |
Lokalområde >10.000 indb.[] |
Lokalområde <10.000 indb.[] |
Bemærk, at der i det følgende bliver spurgt i enkeltperson til vejlederen. I det
omfang, at vejlederen deler den konkrete opgave med andre medarbejdere, skal vejlederen i
videst muligt omfang svare udfra hans/hendes eget arbejde.
Vejledningsindsatsen (Set-up) og resultater:
Vi sætter her fokus på målgruppen for din vejledning (brugerne). Vi gennemgår en
række målgrupper, hvor du skal svare på to ting.
a) |
Hvilket omfang har din vejledningsindsats overfor
målgruppen? Her tænkes primært på hvor meget tid du bruger på den enkelte målgruppe
i forhold til din samlede tid.
(På en skala fra 1-5: 1-ingen tid, 2-lidt tid, 3-gennemsnitlig tid, 4-meget tid,
5-hovedparten af tiden) |
b) |
Hvordan vurderer du resultaterne af din vejledningsindsats
overfor målgruppen, i forhold til de mål du havde for indsatsen? Der skal kun svares,
hvis (3-5) på spsm. a.
(På en skala fra 1-5: 1-meget dårlige, 2-dårlige, 3-middel, 4-gode, 5 meget gode) |
Brugere: |
På en skala
fra1-5 |
|
Vejledningsindsats |
Resultater |
Det civile samfund:
|
|
|
a. Frivillige foreninger
(f.eks. idræt, borger,
spejdere) |
|
|
b. Borgere generelt |
|
|
c. Turister |
|
|
Privat erhvervsliv: |
|
|
a. Servicevirksomheder,
herunder detailhandel |
|
|
b. Industri og håndværkere |
|
|
c. Landbrug |
|
|
Det institutionelle
Danmark: |
|
|
a. Skoler og daginstitutioner
o.lign. |
|
|
b. Boligforeninger |
|
|
c. Fagforeninger |
|
|
Det offentlige |
|
|
a. Driftsenheder
(f.eks. tekniske anlæg) |
|
|
b. Teknisk forvaltning |
|
|
c. Andre forvaltningsområder |
|
|
Andre |
|
|
a. |
|
|
Bemærkning: De rastede felter skal ikke udfyldes i interviewet, men er overskrifter,
der kan bruges til at skabe overblik, herunder i den endelige formidling.
Vi sætter her fokus på emner for din vejledning. Vi gennemgår en række emner, hvor
du skal svare på to ting.
a) |
Hvilket omfang har det enkelte emne i din vejledningsindsats?
Her tænkes primært på hvor meget tid du bruger på dette emne i forhold til din samlede
tid.
(På en skala fra 1-5: 1-ingen tid, 2-lidt tid, 3-gennemsnitlig tid, 4-meget tid,
5-hovedparten af tiden) |
b) |
Hvordan vurderer du resultaterne af din vejledningsindsats
omkring emnet, i forhold til de mål du havde for indsatsen? Der skal kun svares, hvis
(3-5) på spsm. a.
(På en skala fra 1-5: 1-meget dårlige, 2-dårlige, 3-middel, 4-gode, 5 meget gode) |
Emner: |
På en skala
fra 1-5 |
|
Vejledningsindsats |
Resultater |
Forurening og
ressourceforbrug |
|
|
a. Ressourceforbrug
(vand, energi, materialer ) |
|
|
b. Lokal forurening
(støj, lugt, støv, spildevand) |
|
|
c. Ikke lokal forurening
(globale miljøeffekter,
miljøeffekter andetsteds) |
|
|
Naturmæssige forhold: |
|
|
a. Flora & fauna (biologien) |
|
|
b. Naturgeografi
(landskaber, geologien) |
|
|
c. Det rekreative
(brug af naturen) |
|
|
Humanøkologi |
|
|
a. Miljø og sundhed
(fødevarer, kemikalier) |
|
|
b. Livsstil og forbrug
(forbrugsmønstre) |
|
|
c. Levevilkår
(social muligheder, integration) |
|
|
Byøkologiske
helhedsløsninger: |
|
|
a. Det byggede
(bygninger, pladser og fællesarealer) |
|
|
b. Trafik og fysisk planlægning
(veje og infrastruktur) |
|
|
c. Naturindholdet i byen
(parker og naturarealer) |
|
|
Andre |
|
|
Vi sætter her fokus på aktiviteterne i din vejledning. Vi gennemgår en række
aktiviteter, hvor du skal svare på to ting.
a) |
Hvilket omfang har den enkelte aktivitet i din
vejledningsindsats? Her tænkes primært på hvor meget tid du bruger på denne aktivitet
i forhold til din samlede tid.
(På en skala fra 1-5: 1-ingen tid, 2-lidt tid, 3-gennemsnitlig tid, 4-meget tid,
5-hovedparten af tiden) |
b) |
Hvordan vurderer du resultaterne af din vejledningsindsats i
forbindelse med aktiviteten i forhold til de mål du havde for indsatsen? Der skal kun
svares, hvis (3-5) på spsm. a.
(På en skala fra 1-5: 1-meget dårlige, 2-dårlige, 3-middel, 4-gode, 5 meget gode) |
|
Vejledningsindsats |
Resultater |
Oplysning og
information: |
|
|
a. Ture, ekskursioner, sociale
arrangementer
(bålaften, fællesspisning) |
|
|
b. Udstillinger og demonstrationsanlæg |
|
|
c. Informationskampagner |
|
|
d. Foredrag, generelle oplæg m.v. |
|
|
e. Anden mundtlig formidling
(telefon, uformel dialog) |
|
|
f. Anden formidling
(breve, pjecer, brevkasser m.v.) |
|
|
Dialog og
netværksdannelse |
|
|
a. Debatmøder |
|
|
b. Etablering/drift af debat-og
dialoggrupper(borgerpaneler og
grønne råd) |
|
|
c. Etablering/drift af faglige
netværk og erfagrupper |
|
|
Rådgivning,
træning og projekter: |
|
|
a. Konkret rådgivning
omkring specifikke forhold,
bygninger m.v. |
|
|
b. Igangsætning og gennemførelse af
udviklingsprojekter |
|
|
c. Træning og uddannelse |
|
|
Bidrag til forankring i
organisatoriske systemer |
|
|
a. Formulering af overordnede
politikker, strategier og handlingsplaner |
|
|
b. Opstilling/ændring af
retningslinier/procedurer |
|
|
c. Indførelse af ledelsessystemer
(miljøstyring m.v.) |
|
|
Andre |
|
|
Beskriv kort to til tre eksempler, hvor du har opnået gode resultater af din
vejledningsindsats
Hvad er de væsentligste muligheder i forbindelse med din vejledningsindsats? Beskriv
kort de en til to af de væsentligste muligheder:
Hvad er de væsentligste barrierer i forbindelse med din vejledningsindsats? Beskriv
kort de en til to af de væsentligste barrierer:
B) Resultater og effekter:
Har du kendskab til at der generelt opnået et
højere aktivitetsniveau omkring natur, miljø- og energispørgsmål i dit geografiske
område siden du startede? |
a) |
[] Ja |
[] Nej |
[]Uændret |
|
Er en eller flere af dine målgrupper blevet
bedre til at tage eget initiativ omkring natur, miljø- og energispørgsmål hvor du har
været involveret? |
a) |
[] Ja |
[] Nej |
[] Ved ikke |
|
b) Hvis ja, hvilken betydning har din
vejledningsindsats haft? |
|
[] ingen betydning |
[] ringe betydning |
[] betydning |
|
[] stor betydning |
[] afgørende betydning |
[] ved ikke |
|
c)Hvis ja, nævn gode eksempler og beskriv din
rolle: |
|
Har en eller flere af dine målgrupper opnået
konkrete forbedringer omkring natur, miljø- og energispørgsmål, hvor du har været
involveret? (Dvs. konkrete miljøforbedringer m.v.) |
|
a) |
[] Ja |
[] Nej |
[] Ved ikke |
|
b) Hvis ja, hvilken betydning har din
vejledningsindsats haft? |
|
[] ingen betydning |
[] ringe betydning |
[] betydning |
|
[] stor betydning |
[] afgørende betydning |
[] ved ikke |
|
c) Hvis ja, nævn gode eksempler og beskriv din
rolle: |
|
Er der lokalt opnået en opfyldelse af lokale
natur- miljø- og energipolitiske mål siden du startede? |
a) |
[] Ja |
[] Nej |
[] ved ikke |
|
b) Hvis ja, hvilken betydning har din
vejledningsindsats haft? |
|
[] ingen betydning |
[] ringe betydning |
[] betydning |
|
[] stor betydning |
[] afgørende betydning |
[] ved ikke |
|
c) Hvis ja, nævn gode eksempler og beskriv
din rolle: |
|
C) Organisering og funktionsvilkår |
|
Hvem er du ansat af? |
Hvem er din daglige leder? |
Hvem har ansvaret for dit
arbejdsprogram/arbejdsbeskrivelse? |
Har du en følgegruppe eller anden gruppe med
rådgivende funktion i forhold til dit arbejde? |
|
[] Ja |
[] Nej |
a) |
Hvis ja, hvem består den af? |
Hvordan vurderer du dine nuværende
arbejdsforhold i vejlederarbejdet. |
[] meget dårlige |
[] dårlige |
[] middel |
|
[] gode |
[] meget gode |
|
|
|
a) Hvorfor? |
|
Hvilke muligheder og barrierer ser du i den
nuværende organisering mht. at sikre faglig kvalitet og god arbejdsforhold i
vejlederarbejdet? |
|
D) Samarbejdspartnere |
a) Har du kendskab til om der er andre
vejlederordninger i dit geografiske område? |
[] Ja |
[] Nej |
|
b) Hvis ja - har du et samarbejde med nogle
af de andre vejlederordninger i dit geografiske område (eller evt. i nabokommuner m.v.)? |
[] grønne centre |
[] Agenda 21-medarb. |
[] energi- & miljøvejleder |
[] grøn guide |
[] Naturvejleder |
|
|
|
c) |
[] Grønne centre |
[] meget kontakt |
[] sporadisk kontakt |
d) |
[] Agenda 21-medarb. |
[] meget kontakt |
[] sporadisk kontakt |
e) |
[] Energi- & miljøvejleder |
[] meget kontakt |
[] sporadisk kontakt |
f) |
[] Grøn guide |
[] meget kontakt |
[]sporadisk kontakt |
g) |
[] Naturvejleder |
[] meget kontakt |
[] sporadisk kontakt |
h) |
Hvis ja på spm.b, nævn gode eksempler på
samarbejdet |
|
Hvilken betydning tillægger du samarbejdet med
andre lokale vejlederordninger? |
|
[] ingen betydning |
[] ringe betydning |
[] betydning |
|
[] afgørende betydning |
[] stor betydning |
|
|
a) Hvorfor? |
Hvilke muligheder og barrierer ser du for at
udvide samarbejdet med andre vejlederordninger? |
|
F) Finansiering |
|
Er der statslig finansiering af din
vejlederordning? |
|
[] Ja |
[] Nej |
|
Hvis ja - hvad ville der ske hvis ordningens
statslige støtte blev halveret?
Ville du
|
|
[] Forsætte |
[] Stoppe |
[] Ved ikke |
|
Hvis ja -hvilke muligheder og barrierer ser du
for større lokal finansiering af dine opgaver? |
|
Hvilke muligheder og barrierer ser du i den
nuværende finansieringsmodel med hensyn til at opnå de resultater du og din
samarbejdskreds ønsker? |
|
G) Afsluttende |
|
Hvilke tre kvaliteter er det vigtigt at fastholde
i din vejledning? |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|