Lokale miljø, energi- og naturvejledere

Bilag 4: Spørgeguide vedrørende telefoninterviews

A) Introduktion:
   
Navn og stilling:
   
Vejlederordning:
    
Grøn Guide [] Naturvejleder [] Kommunal Agenda 21medarb.[]
Grøn  Center [] Miljø- og energi vejleder []
      
Hvor længe var du haft dette job?:
   
under 1 år[] 1-2 år[] 2-3 år[] 3år[]
    
Var du lokalt kendt før du fik dit nuværende job?
 
Ja[] Nej []

Hvor stort en del af din ansættelse er knyttet til dine vejlederopgaver omkring natur-, miljø- og energi spørgsmål og ikke til lovbestemte myndighedsopgaver og driftsopgaver? Angiv ca. i årsværk.

Hvor stor er din organisations/centers/kontors samlede indsats omkring vejlederopgaven. Angiv ca. i årsværk

Hvilket geografisk fokus har dit arbejde?
    
Landsplan[] Amt/region[] Lokalområde >25.000 indb.[]
Lokalområde >10.000 indb.[] Lokalområde <10.000 indb.[]

Bemærk, at der i det følgende bliver spurgt i enkeltperson til vejlederen. I det omfang, at vejlederen deler den konkrete opgave med andre medarbejdere, skal vejlederen i videst muligt omfang svare udfra hans/hendes eget arbejde.

Vejledningsindsatsen (Set-up) og resultater:

Vi sætter her fokus på målgruppen for din vejledning (brugerne). Vi gennemgår en række målgrupper, hvor du skal svare på to ting.

a) Hvilket omfang har din vejledningsindsats overfor målgruppen? Her tænkes primært på hvor meget tid du bruger på den enkelte målgruppe i forhold til din samlede tid.
(På en skala fra 1-5: 1-ingen tid, 2-lidt tid, 3-gennemsnitlig tid, 4-meget tid, 5-hovedparten af tiden)
b) Hvordan vurderer du resultaterne af din vejledningsindsats overfor målgruppen, i forhold til de mål du havde for indsatsen? Der skal kun svares, hvis (3-5) på spsm. a.
(På en skala fra 1-5: 1-meget dårlige, 2-dårlige, 3-middel, 4-gode, 5 meget gode)

 

Brugere:

På en skala fra1-5

 

Vejledningsindsats

Resultater

Det civile samfund:

 

 

a. Frivillige foreninger
(f.eks. idræt, borger,
spejdere)

 

 

b. Borgere generelt

 

 

c. Turister

 

 

Privat erhvervsliv:

 

 

a. Servicevirksomheder,
herunder detailhandel

 

 

b. Industri og håndværkere

 

 

c. Landbrug

 

 

Det institutionelle Danmark:

 

 

a. Skoler og daginstitutioner
o.lign.

 

 

b. Boligforeninger

 

 

c. Fagforeninger

 

 

Det offentlige

 

 

a. Driftsenheder
(f.eks. tekniske anlæg)

 

 

b. Teknisk forvaltning

 

 

c. Andre forvaltningsområder

 

 

Andre

 

 

a.

 

 

Bemærkning: De rastede felter skal ikke udfyldes i interviewet, men er overskrifter, der kan bruges til at skabe overblik, herunder i den endelige formidling.

Vi sætter her fokus på emner for din vejledning. Vi gennemgår en række emner, hvor du skal svare på to ting.

a) Hvilket omfang har det enkelte emne i din vejledningsindsats? Her tænkes primært på hvor meget tid du bruger på dette emne i forhold til din samlede tid.
(På en skala fra 1-5: 1-ingen tid, 2-lidt tid, 3-gennemsnitlig tid, 4-meget tid, 5-hovedparten af tiden)

 

b) Hvordan vurderer du resultaterne af din vejledningsindsats omkring emnet, i forhold til de mål du havde for indsatsen? Der skal kun svares, hvis (3-5) på spsm. a.
(På en skala fra 1-5: 1-meget dårlige, 2-dårlige, 3-middel, 4-gode, 5 meget gode)

 

Emner:

På en skala fra 1-5

 

Vejledningsindsats

Resultater

Forurening og ressourceforbrug

 

 

a. Ressourceforbrug
(vand, energi, materialer )

 

 

b. Lokal forurening
(støj, lugt, støv, spildevand)

 

 

c. Ikke lokal forurening
(globale miljøeffekter,
miljøeffekter andetsteds)

 

 

Naturmæssige forhold:

 

 

a. Flora & fauna (biologien)

 

 

b. Naturgeografi
(landskaber, geologien)

 

 

c. Det rekreative
(brug af naturen)

 

 

Humanøkologi

 

 

a. Miljø og sundhed
(fødevarer, kemikalier)

 

 

b. Livsstil og forbrug
(forbrugsmønstre)

 

 

c. Levevilkår
(social muligheder, integration)

 

 

Byøkologiske helhedsløsninger:

 

 

a. Det byggede
(bygninger, pladser og fællesarealer)

 

 

b. Trafik og fysisk planlægning
(veje og infrastruktur)

 

 

c. Naturindholdet i byen
(parker og naturarealer)

 

 

Andre

 

 

 

Vi sætter her fokus på aktiviteterne i din vejledning. Vi gennemgår en række aktiviteter, hvor du skal svare på to ting.

a) Hvilket omfang har den enkelte aktivitet i din vejledningsindsats? Her tænkes primært på hvor meget tid du bruger på denne aktivitet i forhold til din samlede tid.
(På en skala fra 1-5: 1-ingen tid, 2-lidt tid, 3-gennemsnitlig tid, 4-meget tid, 5-hovedparten af tiden)
b) Hvordan vurderer du resultaterne af din vejledningsindsats i forbindelse med aktiviteten i forhold til de mål du havde for indsatsen? Der skal kun svares, hvis (3-5) på spsm. a.
(På en skala fra 1-5: 1-meget dårlige, 2-dårlige, 3-middel, 4-gode, 5 meget gode)

 

 

Vejledningsindsats

Resultater

Oplysning og information:

 

 

a. Ture, ekskursioner, sociale
arrangementer
(bålaften, fællesspisning)

 

 

b. Udstillinger og demonstrationsanlæg

 

 

c. Informationskampagner

 

 

d. Foredrag, generelle oplæg m.v.

 

 

e. Anden mundtlig formidling
(telefon, uformel dialog)

 

 

f. Anden formidling
(breve, pjecer, brevkasser m.v.)

 

 

Dialog og netværksdannelse

 

 

a. Debatmøder

 

 

b. Etablering/drift af debat-og dialoggrupper(borgerpaneler og

grønne råd)

 

 

c. Etablering/drift af faglige
netværk og erfagrupper

 

 

Rådgivning, træning og projekter:

 

 

a. Konkret rådgivning
omkring specifikke forhold,
bygninger m.v.

 

 

b. Igangsætning og gennemførelse af udviklingsprojekter

 

 

c. Træning og uddannelse

 

 

Bidrag til forankring i organisatoriske systemer

 

 

a. Formulering af overordnede
politikker, strategier og handlingsplaner

 

 

b. Opstilling/ændring af
retningslinier/procedurer

 

 

c. Indførelse af ledelsessystemer
(miljøstyring m.v.)

 

 

Andre

 

 

Beskriv kort to til tre eksempler, hvor du har opnået gode resultater af din vejledningsindsats

Hvad er de væsentligste muligheder i forbindelse med din vejledningsindsats? Beskriv kort de en til to af de væsentligste muligheder:

Hvad er de væsentligste barrierer i forbindelse med din vejledningsindsats? Beskriv kort de en til to af de væsentligste barrierer:

B) Resultater og effekter:

Har du kendskab til at der generelt opnået et højere aktivitetsniveau omkring natur, miljø- og energispørgsmål i dit geografiske område siden du startede?
a) []  Ja [] Nej []Uændret
  
Er en eller flere af dine målgrupper blevet bedre til at tage eget initiativ omkring natur, miljø- og energispørgsmål hvor du har været involveret?
a) [] Ja [] Nej [] Ved ikke
  
b) Hvis ja, hvilken betydning har din vejledningsindsats haft?
[] ingen betydning [] ringe betydning [] betydning
[] stor betydning [] afgørende betydning [] ved ikke
 
c)Hvis ja, nævn gode eksempler og beskriv din rolle:
  
Har en eller flere af dine målgrupper opnået konkrete forbedringer omkring natur, miljø- og energispørgsmål, hvor du har været involveret? (Dvs. konkrete miljøforbedringer m.v.)
  
a) [] Ja [] Nej [] Ved ikke
   
b)  Hvis ja, hvilken betydning har din vejledningsindsats haft?
[] ingen betydning [] ringe betydning []  betydning
[] stor betydning [] afgørende betydning [] ved ikke
  
c) Hvis ja, nævn gode eksempler og beskriv din rolle:
Er der lokalt opnået en opfyldelse af lokale natur- miljø- og energipolitiske mål siden du startede?
a) [] Ja [] Nej [] ved ikke
   
b)  Hvis ja, hvilken betydning har din vejledningsindsats haft?
[] ingen betydning [] ringe betydning []  betydning
[] stor betydning [] afgørende betydning [] ved ikke
 
c)  Hvis ja, nævn gode eksempler og beskriv din rolle:
    
C)  Organisering og funktionsvilkår
  
Hvem er du ansat af?
Hvem er din daglige leder?
Hvem har ansvaret for dit arbejdsprogram/arbejdsbeskrivelse?
Har du en følgegruppe eller anden gruppe med rådgivende funktion i forhold til dit arbejde?
[] Ja [] Nej
a) Hvis ja, hvem består den af?
Hvordan vurderer du dine nuværende arbejdsforhold i vejlederarbejdet.
[] meget dårlige [] dårlige [] middel
[] gode [] meget gode
 
a)    Hvorfor?
  
Hvilke muligheder og barrierer ser du i den nuværende organisering mht. at sikre faglig kvalitet og god arbejdsforhold i vejlederarbejdet?
   
D)  Samarbejdspartnere
a)  Har du kendskab til om der er andre vejlederordninger i dit geografiske område?
[] Ja [] Nej
 
b)  Hvis ja - har du et samarbejde med nogle af de andre vejlederordninger i dit geografiske område (eller evt. i nabokommuner m.v.)?
[]  grønne centre [] Agenda 21-medarb. [] energi- & miljøvejleder
[] grøn guide [] Naturvejleder
  
c) [] Grønne centre [] meget kontakt [] sporadisk kontakt
d) [] Agenda 21-medarb. [] meget kontakt [] sporadisk kontakt
e) [] Energi- & miljøvejleder [] meget kontakt [] sporadisk kontakt
f) [] Grøn guide [] meget kontakt []sporadisk kontakt
g) [] Naturvejleder [] meget kontakt [] sporadisk kontakt
h) Hvis ja på spm.b, nævn gode eksempler på samarbejdet
  
Hvilken betydning tillægger du samarbejdet med andre lokale vejlederordninger?
[] ingen betydning [] ringe betydning [] betydning
[] afgørende betydning [] stor betydning
  
a)  Hvorfor?
Hvilke muligheder og barrierer ser du for at udvide samarbejdet med andre vejlederordninger?
   
F)   Finansiering
   
Er der statslig finansiering af din vejlederordning?
[] Ja []  Nej
    
 

Hvis ja - hvad ville der ske hvis ordningens statslige støtte blev halveret?
Ville du…

[] Forsætte [] Stoppe [] Ved ikke
 
Hvis ja -hvilke muligheder og barrierer ser du for større lokal finansiering af dine opgaver?
   
Hvilke muligheder og barrierer ser du i den nuværende finansieringsmodel med hensyn til at opnå de resultater du og din samarbejdskreds ønsker?
  
G) Afsluttende
  
Hvilke tre kvaliteter er det vigtigt at fastholde i din vejledning?