3. Indsats ( Nye/ændret prioritering af faglige fokusområder. Fokus på nye
metoder/aktiviteter)
Naturvejlederordningen er i gang med yderligere at opprioritere bæredygtighedsaspektet
i naturvejledningen. I september 2002 holder Naturvejlederordningen i samarbejde med Den
grønne Fond en international konference i Danmark med titlen " Nature Interpretation
as a tool in promoting sustainable development". Konferencen skal udmøntes i en
"Code of Conduct" i god formidling til fremme af bæredygtighed og en håndbog
med gode eksempler.
Naturvejlederen er bedt om fra nu og frem til konferencen at "raffinere"
deres metoder i at inddrage bæredygtighedsaspektet i naturvejledningen med henblik på
cases, der kan fremlægges på konferencen.
Endvidere er Naturvejlederordningen i gang med at opprioritere formidlingen af
kulturmiljøet. Naturvejlederordningens handlingsplan for dette vedlægges.
4. Organisering (Er der overvejelser om ændre den lokale organisering, forankring
m.v.)
Ad 4. Naturvejlederordningen har i 10 år haft regionale netværk, der fungerede på
frivillighedens base. Disse regionale netværk har vist sig så værdifulde, at
Naturvejlederordningen ønsker at styrke dem. Derfor kører Naturvejlederordningen nu på
2. år et 3-årigt forsøgsprojekt med styrkelse af de regionale netværk. Evalueringen af
forsøget vil vise om der er behov for organisatoriske ændringer. En vigtig del af
forsøget er åbenhed og samarbejde lokalt og regionalt. Denne del af arbejdet vil
utvivlsomt kunne udbygges yderligere.
5. Finansieringsmodel (Er der planer om en større grad af lokal finansiering, mulighed
for nye typer finansiering)
Ad 5. Nej. Naturvejlederordningen er allerede for 2/3 deles vedkommende
finansieret lokalt. Der henvises til de udlevere årsrapporter fra Naturvejlederordningen,
hvor der redegøres for finansieringen af Naturvejlederordningen. Med runde tal koster
Naturvejledning i Danmark omkring 50 mio kr. om året. Heraf kommer ca. 17 mio kr. eller
godt 1/3 fra centrale fonde, nemlig naturforvaltningsmidler og Tips- og Lottomidler,
medens de resterende ca. 33 mio kr. kommer fra de mange forskellige myndigheder,
institutioner og foreningers driftsmidler, hvor naturvejlederne er ansat.
6. Støttefunktioner (skal omfanget, indholdet, organisering af netværk, uddannelse
m.v. ændres?)
Ad 6. Arbejdet med Netværk og uddannelse evalueres, justeres og udvikles løbende i
tak t med samfundsudviklingen derfor er der ikke behov for radikale ændringer med
henblik på uddannelse af naturvejledere.
Naturvejlederordningen har nu 14 års erfaringer med uddannelse og træning af
naturvejledere. Uddannelsen er opbygget i moduler og vil kunne tilpasses til andre
vejlederuddannelser med de deraf følgende "stordriftsfordele".
Fordelene ved at koordinere uddannelsen vil efter Naturvejlederordningen opfattelse
ikke alene være af økonomisk art ordningerne vil gennem samarbejdet berige
hinanden og der vil skabes grobund for en øget synergieffekt ordningerne imellem.
7. Andet?
Ad 7. Intet.
MILJØstyrelsen
Den Grønne Fond
Fremtidige planer og perspektiver for grøn guide ordningen
Dette notat indeholder Den grønne Fonds planer og perspektiver for grøn guide
ordningen, som de ses af bestyrelsen i juni 2001. Notatet udgør fondens bidrag til den
igangværende evaluering af vejlederordninger på miljøområdet, og er derfor udformet i
overensstemmelse med den skabelon, som konsulenterne har opstillet for de enkelte
ordningers tilbagemeldinger.
Den Grønne Fonds bestyrelse har set det som sin opgave at fokusere på det fremtidige
indhold i og den fremtidige organisering af grøn guide ordningen - givet at ordningen
fortsat eksisterer. Der er derfor taget udgangspunkt i en ordning med et volumen svarende
til dagens situation, dvs. en landsdækkende ordning med ca. 100 grønne guider.
1. Fremtidige visioner og planer
Tegner der sig et nyt fokus/formål for ordningen fremover, herunder i forhold til
den politiske dagsorden. Er der planer om udvidelser/nedjusteringer?
De hidtidige evalueringer af grøn guide ordningen har dokumenteret, at de grønne
guider udfylder en vigtig funktion i lokalområderne. Guiderne forsøger at stimulere det
lokale arbejde med miljø og bæredygtig udvikling på en måde, som er tilpasset det
aktuelle sted og det aktuelle tidspunkt. Indholdsmæssigt kan guiden spille på hele
Agenda 21, og på metodesiden er der også stor fleksibilitet.
De grønne guider har således en række særkender. For det første er guiden en
"fri spiller" mellem myndighederne og de lokale græsrødder. Han kan medvirke
til nye former for samarbejde og være et aktivt bindeled. Samtidig er guiden en ekstra
ressource placeret lige midt i det miljø, som skal styrkes. Og endelig har guiden den
fleksibilitet i sit arbejde, som skal til for at løse opgaven.
Disse særlige muligheder for lokal tilpasning kombineret med de positive
evalueringer af det faktisk udførte arbejde udgør et godt grundlag for, at de
grønne guider kan fortsætte deres arbejde uden behov for væsentlige skift i
formålet/sigtet med ordningen.
Grøn guide ordningen har vist sin berettigelse, og der er masser at tage fat på. Det
seneste eksempel på, at guiderne har en central rolle at spille, er den netop vedtagne
nationale strategi for bæredygtig udvikling. Her lægges der op til, at den lokale
indsats for bæredygtig udvikling skal styrkes, bl.a. med støtte fra statslig side. Det
må derfor være oplagt som opfølgning på strategien - at få den fremtidige
finansiering af grøn guide ordningen lagt i faste rammer svarende til situationen
på naturvejlederområdet. Den enkelte guide og alle øvrige involveret i ordningen har
siden ordningens start måttet leve med stor usikkerhed om den løbende finansiering. Der
må nu tages initiativ til en løsning, som kombinerer en fortsat statslig støtte til en
forstærket lokal indsats for bæredygtig udvikling med et mere stabilt og langsigtet
lokalt engagement i finansieringen. (Se også besvarelsen af spørgsmål 5).
Den seneste politiske aftale om finansieringen af Den Grønne Fond skabte mulighed for,
at den resterende del af de grønne guider kan forlænges med 2½ år, således at alle
guiderne kommer op på 5½-6 års virke i det samme lokalområde. Fonden har prioriteret
at forlænge alle velfungerende projekter ud fra en betragtning om, at resultaterne af
meget af det arbejde, der lægges i projektets første år, vil kunne høstes i
en sådan forlænget periode. De fleste grøn guide projekter har undergået forandringer
og tilpasninger undervejs - både hvad angår det indholdsmæssige fokus og de
prioriterede målgrupper med henblik på at optimere effekten af indsatsen.
På længere sigt bør der fokuseres på, at den inspirator og ekstra ressource, som
den grønne guide udgør, ikke nødvendigvis skal fastholdes i det samme lokalområde ud
over de første 6 år. Der kan være andre områder, som er parate til og som
samlet set kan have større nytte af at få et løft.
Den Grønne Fonds bestyrelse finder det ønskeligt, at der parallelt med en sådan
udvikling, søges skabt mere faste organisatoriske rammer for de grønne guiders
virksomhed. Eksempelvis kunne man drage nytte af den igangværende udvikling i retning af
dannelse af lokale centre for bæredygtig udvikling/miljø/Agenda 21. Her kunne den
grønne guide indgå som et væsentligt element.
Det er vigtigt, at centrene ikke er en del af den kommunale forvaltning. Centrene skal
være et fast holdepunkt for den græsrodsaktivitet, som foregår, og samtidig et synligt
mødepunkt for den almindelige borger, som vil have et godt råd. Herved bliver det også
muligt at skabe et mindre arbejdsfællesskab mellem den grønne guide og andre vejledere
og projektansatte, som måtte finde plads i centret.
2. Målgruppe -
Er der et ønske om at inddrage nye målgrupper, evt. at prioritere indsatsen over for
bestemte målgrupper?
Den Grønne Fond ser perspektiver i at udvikle og understøtte
partnerskabs-modeller som et nyt indsatsområde for de grønne guider. Dvs. en
arbejdsform, hvor der arbejdes samtidigt/parallelt med to eller evt. flere målgrupper,
som har brug for hinanden, hvis en miljøindsats skal lykkes. Der kan være tale om
butikker og kunder (miljøvenlige varer), beboere og gårdmænd (affald og grønne
områder), virksomheder og ansatte (transportløsninger og grøn adfærd i virksomheden),
institutioner og forældre (kost, hygiejne og legetøj) eller helt andre partnere, som kan
noget sammen. Partnerne skal arbejde sammen om at finde løsninger eller indgå aftaler
om, hvad de hver især skal gøre/bidrage med. Arbejdet med partnerskabs-modellen har
flere styrker. Dels øges muligheden for at finde holdbare, konkrete løsninger, og dels
lever sådanne partnerskabsprojekter i sig selv op til Agenda 21, hvori der lægges op
til, at de relevante aktører selv formulerer problemer og anviser/leverer løsninger. De
grønne guider kan fungere som ekstra ressource i forhold til at skabe kontakt og/eller
formulere sig specielt i forhold til en evt. svag part.
3. Indsats
Ny/ændret prioritering af faglige fokusområder. Fokus på nye metoder/aktiviteter
I forlængelse af svaret på spørgsmål 2 kunne der overvejes andre initiativer, som
kunne hjælpe en bredere og dybere debat om lokalsamfundene udvikling på vej. (bl.a. i
samspil med initiativer under oplysningsforbundenes 10%-puljer).
De grønne guider opererer allerede med gode resultater inden for alle tre aspekter af
bæredygtighedsbegrebet, og med integration af de forskellige aspekter. Denne indsats kan
udvides yderligere, hvis der er politisk opbakning til en bred definition af
bæredygtighedsbegrebet.
Afholdelsen af FN-konferencen om miljø og udvikling i 2002 (Rio+10), hvor Danmark
kommer til at spille en aktiv rolle, kunne i øvrigt være en anledning til at sætte
yderligere fokus på det globale
perspektiv i det lokale miljøarbejde. Dette kan bl.a. ske ved at styrke inddragelsen de
globale ulighedsproblemer og de globale miljø- og ressourceproblemer i guidernes arbejde.
4. Organisering
Er der overvejelser som at ændre den lokale organisering, forankring m.v.?
Den Grønne Fond lægger fortsat stor vægt på, at grøn guide projekterne
forankres i lokalsamfundet vha. en styregruppe med repræsentanter for de lokale
organisationer og foreninger. Fonden har imidlertid erfaret, at styregrupperne ofte har
brug for støtte til at få et bedre overblik over projektet og de afledte arbejdsopgaver,
samt til at arbejde mere systematisk og strategisk med opgaven. Fonden vil fremover søge
at vurdere projektgruppernes kapacitet, f.eks. i projektledelse, i forbindelse med
vurderingen af nye projekter. Det er også vigtigt, at der ved sammensætningen af nye
styregrupper indgår overvejelser om, hvilke krav der skal kunne opfyldes af en
velfungerende styregruppe.
5 Finansieringsmodel
Er der planer om en større grad af lokal finansiering, mulighed for nye typer
finansiering?
I dag er det typiske billede, at halvdelen af basisomkostningerne til en grøn
guide (dvs. lønudgiften og de basale driftsudgifter) finansieres lokalt, mens Den Grønne
Fond finansierer den anden halvdel.
I betragtning af de betydelige vanskeligheder, som de fleste grøn guide projekter har
haft med at få fremskaffet de lokale finansieringsbidrag, anser bestyrelsen for Den
Grønne Fond det ikke for realistisk at få denne andel hævet. En ren kommunal
finansiering vil kun være mulig i de store kommuner, og vil i øvrigt gøre guiden til en
kommunal embedsmand på linie med kommunernes kontaktpersoner vedr. lokal agenda 21. Kun i
enkelte tilfælde vil der være lokale, ressourcestærke organisationer, som kan gå ind
med betydelige midler. Et eksempel herpå er de store boligselskaber. Dette kan dog betyde
et alvorligt brud med den grønne guides brede, lokale forankring.
Efter bestyrelsens opfattelse vil en fortsat statslig delfinansiering af de grønne
guider være et meget værdifuldt og effektivt middel til styrkelse af det lokale
engagement i agenda 21 og bæredygtig udvikling. Særligt i de første år, hvor grøn
guide projekterne skal bygges op, vil et statsligt bidrag svarende til det hidtidige
niveau have en afgørende betydning.
6 Støttefunktioner
Skal omfanget, indholdet, organisering af netværk, uddannelse m.v. ændres ?
Den Grønne Fond mener, at ordningens støttefunktioner som udgangspunkt har
fungeret godt og dermed bidraget afgørende til netværksdannelse og opkvalificering.
Evalueringen af Grøn Guide Ordningen peger på behovet for at styrke projekternes samlede
kompetence inden for projektledelse og strategisk innovativ tænkning. Disse områder bør
derfor indgå med større vægt i guidernes efteruddannelse. Udgangspunktet
skal være guidens eget projekt, herunder både samspillet mellem guide og styregruppe og
projektets udvikling i lokalsamfundet.
Med hensyn til projekternes styregrupper og særligt græsrødderne ville det være
fordelagtigt at kunne give et tilsvarende tilbud (jf. spørgsmål 4). Men en sådan
generel opkvalificering af græsrødderne bør ske
i et bredere regi, f.eks. i samarbejde med DN, spejderne eller andre. Sådanne
kvalifikationer vil jo også være nyttige i forbindelse med andre indsatser for (lokal)
bæredygtig udvikling (jf. spørgsmål 3).
Fonden mener fortsat, at de steder, hvor der er fælles behov, kan dele af uddannelsen
og netværksaktiviteterne med fordel være fælles med andre vejlederordninger. Endelig
skal der efter nærmere overvejelser gennemføres en opgradering af guidernes elektroniske
netværk (GAIA-net).
Kommunernes Landsforening:
Fremtidige planer og perspektiver for lokal Agenda 21
Visioner
De fremtidige visioner for Agenda 21 ligger beskrevet i de redegørelser og
handleplaner som en lang række kommuner og amter har udarbejdet de seneste år. Miljø-
og Energiministeriet og Kommunernes Landsforening har gennemført 3 landsdækkende
spørgeskemaundersøgelser, der giver et fingerpeg om, hvilke mål kommunerne arbejder med
at nå, men en samlet overordnet indsamling af amternes og kommunernes fremtidige visioner
med Agenda 21 eller den rolle Agenda 21 medarbejderne skal spille fremover, eksisterer
ikke på nuværende tidspunkt.
Siden 1994 har Miljø- og Energiministeriet, Amtrådsforeningen og Kommunernes
Landsforening ført en fælles kampagne der har som hovedformål at støtte op omkring
amter og kommuners lokale Agenda 21 arbejde. Denne kampagne forventes at blive taget op
til en revurdering i forbindelse med Rio+10.
I kampagnen videreformidles kendskabet til lokal Agenda 21 via det gratis Nyhedsbrev
lokal Agenda 21 samt ved erfaringsudveksling på internettet på: www.lokalagenda21.dk Derudover bliver der afholdt
temadage, seminarer, konferencer m.m. ligesom der udarbejdes relevant materiale, fx til
brug for kommuner der skal introducere lokal Agenda 21 for borgere eller erhvervsliv.
Amterne og kommunerne er blevet opfordret til at udpege en Agenda 21-kontaktperson. I
dag er der ca. 200 kontaktpersoner, hvor en del har dannet et fælles netværk. Cirka
hvert andet år udarbejdes en status for amternes og kommunernes lokale Agenda 21 arbejde.
Denne status udarbejdes på baggrund af en spørgeskemaundersøgelse.
Målgruppe
Den fælles kampagne og de aktiviteter der er sat i gang, vil i det kommende år blive
justeret hvor der opleves et behov. Det er således hensigten at alle amter og kommuner
får igangsat en proces omkring lokal agenda 21 og får udpeget kontaktpersoner, der kan
være med til at formidle, koordinere og initiere lokale projekter. Ud over de kommunale
Agenda 21 kontaktpersoner, er de i mange kommuner flere der arbejder med lokal Agenda 21.
Nogle som Agenda 21 medarbejdere, nogle som deltager fordi deres forvaltning er en del af
et tværgående samarbejde i kommunen og andre fordi de har en interesse eller eksempelvis
er ansatte som grønne guider.
De medarbejdere i amter og kommuner, der arbejder med lokal Agenda 21, har også i
fremtiden en målgruppe der spænder over borger, erhvervsliv, foreninger og de kommunale
og amtskomunale institutioner.
Indsats
I februar 2000 vedtog Folketinget en ændring af planloven, der pålægger amtsråd og
kommunalbestyrelser at udarbejde en strategi for det fremtidige Agenda 21 arbejde.
Strategien skal udarbejdes i førstehalvdel af den kommunale valgperiode og skal som
minimum indeholde amtsrådets henholdsvis kommunalbestyrelsens politiske målsætninger
for det fremtidige arbejde inden for følgende indsatsområder:
- mindskelse af miljøbelastningen,
- fremme af en bæredygtig byudvikling og byomdannelse,
- fremme af biologisk mangfoldighed,
- inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale Agenda 21-arbejde og
- fremme af et samspil mellem beslutningerne vedrørende miljømæssige, trafikale,
erhvervsmæssige, sociale, sundhedsmæssige, uddannelsesmæssige, kulturelle og
økonomiske forhold.
Denne ændring af planloven, vil føre til et fornyet og mere strategisk fokus på
lokal Agenda 21 og kvalificere bæredygtighedstankerne i den kommunale og amtskommunale
planlægning. Samlet set må denne ændring af planloven forventes at give det lokale
Agenda 21 arbejde et løft.
Miljø- og Energiministeriet er ved at udarbejde en vejledning om Agenda 21 strategier,
og der vil i forlængelse af denne i samarbejde mellem ministeriet og kommunernes
landsforening, blive iværksat forskellige informationsaktiviteter og temadage i det
omfang der viser sig et behov.
I forbindelse med FNs opfølgningen på Rio-konferencen i 2002 (Rio+10), hvor Danmark
har formandsskabet, vil der blive præsenteret en status for Agenda 21 arbejdet i Danmark
ligesom den nationale strategi for bæredygtig udvikling vil blive fremlagt. Der vil op
til topmødet blive sat fornyet fokus på det lokale Agenda 21 arbejde og Kommunernes
Landsforening vil i samarbejde med Miljø- og Energiministeriet arbejde for at visioner
for- og erfaringer med den "danske model" vil blive præsenteret.
I forbindelse med Danmarks nationale strategi for bæredygtig udvikling, er der
arbejdet med et sæt af bæredygtighedsindikatorer på nationalt niveau. På lokalt niveau
er der også flere steder sat fokus på hvilke lokale indikatorer der vil være
hensigtsmæssige at opstille.
Organisering
Der er ikke lagt op til en ændring af de organiseringsformer der findes i dag. Det
skal også i fremtiden være frivilligt at vælge mål, midler og metoder til at involvere
borgerne og erhvervslivet. Det er derfor amter og kommuner der helt selvstændigt
bestemmer hvordan de vil organisere Agenda 21 og tilpasse det til de lokale forhold.
Det er dog åbenlyst at der findes mange uformelle netværk bl.a. med andre
vejledningsordninger, som sikkert vil blive udbygget og nogle steder lagt ind i en mere
formel organisation.
Finansieringsmodel
Støttefunktioner
Kommunernes Landsforening har tidligere afholdt kurser for kommunernes Agenda 21
medarbejdere med henblik på at udvikle praktiske redskaber. Fokus for disse kurser er
lokal efteruddannelsen. Det vil sig at Agenda 21 medarbejderne skal uddannes til at
koordinere en omstilling samt tilrettelægge og gennemføre kortere miljøefteruddannelse
af øvrige medarbejdere i de kommunale institutioner og forvaltninger. Der har en overgang
ikke været efterspørgsel på disse kurser, men de vil fremover blive tilbudt igen,
måske i samarbejde med andre vejledningsordninger.
ENERGISTYRELSEN
Fremtidige planer og perspektiver for Energi- og Miljøkontorerne (SEK)
Energi indgår idag og skal også i fremtiden jf. regeringens nationale strategi for
bæredygtig udvikling indgå i miljøarbejdet. Energiforbrug- og forsyning er vigtige
indsatsområder for at opnå en bæredygtig udvikling. Herunder skal det lokale, folkelige
engagement fortsat understøttes med vejledning og viden om bæredygtige energiformer og
-adfærd, også ved NGO-inddragelse.
Hvad SEK angår har organisationen sit udgangspunkt i de folkelige bevægelser for
vedvarende energi, og siden midten af 80-erne har SEK modtaget statslig støtte til at
bemande og drive de enkelte kontorer. Antallet er kontorer er støt og roligt steget fra
de oprindelige 4-5 stk. til 21 i dag. Tilskudsbehovet er steget tilsvarende. Fra i starten
at have varetaget opgaven med fremme af vedvarende energi i overenstemmelse med tidsånden
dengang, d.v.s. på en mere "diffus" måde, har SEK`s opgaver gennem de sidste
10 år været mere "veldefinerede" eller "målrettede" som vilkår for
basistilskuddet fra Energistyrelsen.
Kontorerne skal især yde vejledning om Energistyrelsens standardtilskudsordning til
VE-anlæg (biobrændsels-, solvarme- og varmepumpeanlæg). Ligeledes skal SEK i et samspil
med styrelsens centrale oplysningstjeneste (EnergiOplysningen) formidle styrelsens
informationsmaterialer og SEK skal varetage den lokale tilknytning af centralt igangsatte
kampagner og lign. Kontorerne har endvidere udført opgaver som har karakter af direkte
sagsbehandling for Energistyrelsen i.f.m. ansøgninger om tilskud fra den særlige
tilskudsordning for konvertering fra elvarme. Efter ordningens ophør er disse opgaver for
SEK bortfaldet.
Man kan sige, at SEK-kontorerne qua en øget specialisering omkring disse hovedopgaver
til en vis grad har flyttet sig fra den generelle "vejleder"-rolle til
"ekspert/konsulent/rådgiver-rollen". Der er da også sket en øget
professionalisering af rådgivningen op gennem årene i retning af de kompe-tencer f.eks.
rådgivende (ingeniør)firmaer udbyder. Ligeledes kan man sige, at SEK - formentlig i
noget højere grad end de 4 andre vejlederordninger - varetager en konkret projektopgave
for Energistyrelsen.
Behovet for og varetagelsen af SEK´s hidtidige arbejdsopgaver vil i den kommende tid
befinde sig i en brydningstid.
De hidtidige konkrete projektopgaver vedr. vejledning om tilskud til VE-anlæg vil
bortfalde på et tidspunkt som følge af tilskuddets afskaffelse, da anlæggene nu er
blevet rentable uden tilskud eller fordi der sættes andre virkemidler i stedet.
En række andre aktører vil i stigende grad melde sig til lokal vejledning og
oplysning på energiområdet. Den nye energisparelov pålægger energiselskaber at udføre
lokal oplysning om energibesparelser. Elselskaberne udfører i stigende grad vejledning om
elbesparelser. Producenter og installatører af VE-anlæg har en egeninteresse i at
udføre lokal vejledning i takt med at markedet øges, f.eks.med stigende oliepriser.
EnergiOplysningen er blevet oprettet.
Energistyrelsens samlede bevillinger til at fremme vedvarende energi forventes at være
faldende i de kommende år. Teknologisk forskning- og udvikling af renere energikilder og
vedvarende energi skal også uformindsket støttes jf. regeringens bæredygtighedsudspil.
Denne række af nye rammebetingelser for SEK`s virke kræver en gentænkning af SEK`s
rolle som lokal energivejleder. En stille og rolig ekspansion af antallet af SEK-kontorer
som i de sidste 15 år er
formentlig tilskudsmæssigt ikke længere mulig - og det er i øvrigt givet de nye
rammebetingelser visionsløst - "business as usual".
Der er nu behov for at reflektere over spørgsmål som: Hvor skal den fremtidige lokale
energivej-ledning forankres ? SEK som byder på konkrete udbud om varetagelse af lokale
oplysningstjenester - i "konkurrence" med andre bydere ? Mere fokus på
energibesparelser ? Lokal finansiering ? Finansiering fra energiselskaber ? SEK i
konsortier ? SEK`s arbejds-form og kompetencer ? Tilbage til "vejlederrollen" ?
Samspillet med EnergiOplysningen ? Øget integration af energivejledningen i andet lokalt
bæredygtighedsarbejde ?
En sådan nyorientering af SEK må nødvendigvis hvile på en særskilt evaluering af
SEK´s hidtidige indsats. En afdækning af de nuværende grænseflader/overlap med bl.a.
Lokal Agenda 21-arbejdet og den lokale elspare-oplysningsvirksomhed fra
forsyningsselskaberne skal herunder indgå.
Ansøgning til Den Grønne Fond
Ansøger: "Netværket for
lokale Grønne Centre"
v. Agenda 21 Center Frederikssund (4 kommuner i Bycirklen),
Center for Eksperimentel byøkologi i Roskilde og
Agenda Center Albertslund
Titel:
Netværkssekretariat for lokale Grønne Centre
til fremme og udvikling af det lokale agenda 21 arbejde
Projekt- og økonomiansvarlig samt kontaktperson:
Povl Markussen
Agenda Center Albertslund
Kanalens Kvarter 32
2620 Albertslund
Tlf. 43 62 20 15 / fax 43 62 90 15
E-mail: Markussen@agendacenter.dk
Formål med projektet:
Det ansøgte beløb: I alt kr. 660.000,- fordelt over en 2-årig periode.
Baggrund for projektet:
I de senere år har det at etablere lokale Grønne Centre i tæt kontakt med
lokalområdets beboere og med udgangspunkt i de vidt forskellige konkrete lokale forhold
rundt om i landet udviklet sig til at være en betydelig del af strategien for omstilling
til bæredygtighed. Ganske enkelt fordi Centrene har vist sig at være effektive og gode
til at eksemplificere og igangsætte den lokale samfundsmæssige omstillingsproces, og til
at fastholde og udvikle den lokale indsats og folks engagement.
Nærværende ansøgning bygger på et ønske om at styrke og udbygge denne strategiske
udvikling.
Ud i det danske miljø-landskab er der således efterhånden en betydelig underskov af
forskellige lokale Grønne/Agenda Centre - og flere er på vej. Mange af os kender lidt
til hinanden i forvejen, men vi gør kun brug af hinanden i relativt begrænset og
tilfældigt omfang - vi har jo rigeligt at koncentrere os om lokalt. Det betyder, at vi
for ofte hver især selv må "opfinde den dybe tallerken", og vi går glip af
den synergieffekt, som en tættere kontakt kan give til udviklingen og styrkelsen af vores
lokale arbejde. Samtidig forholder vi os i dag for lidt til de mange nationale og
internationale spørgsmål, (det lokale arbejde jo er en del af), og som vi som lokale
Centre egentlig har en forpligtigelse til at blande os mere i.
Det Netværk, vi nu har etableret, er derfor på samme tid et forsøg på at
kvalificere, styrke og udvikle det lokale folkelige agenda arbejde, (dvs. det der er vores
varemærke i dag), og så et forsøg på at bidrage mere og tage større ansvar i fht. de
nationale og internationale udfordringer.
Når vi (i første omgang) etablerer os som netværk og ikke som en egentlig
organisation med bestyrelse, der kan udtale sig på medlemmernes vegne, er det fordi, vi
som lokale Centre er meget forskellige hvad angår indsatsområder, prioriteringer,
kompetencer og baglande. Vi ser denne forskellighed som en styrke, netop fordi det
udspringer af de konkrete lokale forhold. Netværkets formål er da heller ikke, at vi
skal blive ens. Men derfor kan vi godt styrke vores fælles profil, samarbejde om at sikre
det lokale Agenda-arbejde et solidt og bredt politisk og økonomisk fundament samt udvikle
fælles og bilaterale samarbejdsflader.
Det er det enkelte lokale Center, der selv bestemmer, i hvilke projekter og
arbejdsgrupper (der nedsættes efter behov) det deltager i. Det kan f.eks. være om
"Den nationale Agenda", "Rio + 10", "Agenda-planer som redskab i
miljøarbejdet", "Grønne afgifter og anvendelse af provenuet",
"Samarbejde med Østeuropa" og om Regionale forhold eller kampagner.
Efter først at have holdt et indledende netværksmøde hos Agenda Center Albertslund
(sep. 2000) og siden et i Århus med Dansk Center for Byøkologi som vært (jan. 2001), er
vi nu klar til at etablere et sekretariat for netværket. Sekretariatets opgave er at
sikre dynamikken og udnyttelsen af potentialet i samarbejdet. Ingen af os kan selv - ved
siden af vores lokale forpligtigelser - løfte den opgave. Det, vi således søger penge
til, er at få mulighed for at give det lokale arbejde et kvalitativt løft. Til at sætte
gang i og afprøve en ny dynamisk udvikling for Grønne Centre. På linje med
betingelserne for vores eget lokale arbejde har vi også for sekretariatets vedkommende et
ønske om, at det, efter den opstartsperiode på 2 år, vi søger penge til (og som
økonomisk aftrappes det 2. år), skal tilpasses til økonomisk, at kunne bære sig selv
vha. indtægtsdækket virksomhed, projekter, lokal medfinansiering og deltagerbetaling.
I Netværket har vi diskuteret muligheden for - i stedet for at etablere eget
sekretariat - at blive tilknyttet f.eks. Samvirkende Energi- og miljøKontorer (SEK). Men
vi er nået frem til, at det er en forkert måde at gribe tingene an. Udviklingen må
vise, hvad der er mest hensigtsmæssigt, og det er muligt, for ikke at sige sandsynligt,
at det vil være hensigtsmæssigt, at vi som Grønne Centre organiserer os sammen med
andre, men vi er nød til først selv at finde vore egne fælles ben at stå på, inden vi
begiver os ud i at slå os sammen med andre. Vi er nød til at gøre vore egne erfaringer.
Vi er fuldt på linje med, at miljøbevillinger så vidt muligt skal ud og arbejde i
rigtige konkrete projekter og ikke gå til bemanding af sekretariater, men ind imellem er
der altså brug for sekretariatsbistand for at løfte opgaverne og få ting til at ske, og
det er der, vi er nu.
Opgaver.
Sekretariatets konkrete opgaver er at:
Placering.
Sekretariatet placeres i Agenda Center Albertslund. Efter 2 år stikkes fingeren i
jorden, og det gøres op, om det vil være mere hensigtsmæssigt at placere det et andet
sted. Det kan f.eks. være i et af de andre lokale Centre eller hos en landsdækkende
organisation, med de fordele det kan give; f.eks. SEK, Øko-net, Friluftsrådet eller
Dansk Center for Byøkologi (der har vist stor interesse for at varetage sekretariats
funktionen, når de efter planen om 2 år flytter til større lokaler).
Bemanding.
Sekretariatet besættes med en fuldtidsmedarbejder 37 timer ugenligt. Heraf
finansierer værts-centeret 5 timer ugentligt. Denne medfinansiering sker dels som en
sikkerhed for de øvrige Centre om, at værtscentret vil prioritere opgaven, og dels ud
fra den betragtning at medarbejderen naturligt vil indgå som en faglig og praktisk
styrkelse af medarbejderstaben i værts-centeret.
Organisation.
Værtscenteret er projektansvarlig, har ansvaret for økonomien i projektet og er
ansvarlig for ansættelse/afskedigelse af medarbejderen. Medarbejderen ansættes således
i værtscenteret under centerlederen, der er dagligleder for medarbejderen.
Der etableres en styregruppe for netværkssekretariatet bestående af 2 personer fra
Fyn/Jylland og 2 fra Sjælland. Styregruppen fastlægger handleplaner og følger op
herpå, samt følger økonomien.
Medarbejderen informerer og koordinerer løbende med styregruppen (elektronisk). Der
afholdes ca. 3 styregruppemøder årligt.
På Netværksmødet i Århus (jan. 2001) blev der nedsat et koordinationsudvalg
bestående af Jan Poulsen fra Agenda 21 Center Frederikssund, Michael Svane Jørgensen og
Thorleif Jeppesen fra Center for Eksperimentel Byøkologi i Roskilde og Povl Markussen fra
Agenda Center Albertslund.
Økonomi / Kontingent.
Deltagerne i Netværket betaler selv for deres egen deltagelse i møder og aktiviteter.
Det første år betaler hvert deltagende Center kr. 500,- i kontingent. Den Grønne Fond
søges om delvis støtte til sekretariatet for en 2-årig periode. Støtten aftrappes 2.
år og bortfalder helt 3. år. Herefter tilpasses sekretariatet og opretholdes ved hjælp
af indtægtsdækket virksomhed, projekter, lokal medfinansiering og deltagerbetaling.
Tilslutningsgrundlag.
For at deltage i Netværket skal man tilslutte sig det fælles grundlag:
- Centeret skal gå ind for Netværkets formål ("Formål med projektet").
- Centeret skal på lokalt plan arbejde for en bæredygtig udvikling.
- Centeret skal både i egen virksomhed og via information og rådgivning arbejde for
en nedsættelse af ressourceforbruget og udviklingen af et mere robust naturgrundlag.
- Centeret skal arbejde for, at borgere og andre aktører inddrages i omstillingen.
Deltagere i Netværket.
Et lokalt Grønt Center defineres som udgangspunkt som et Center:
- med et udpræget lokalt tilknytningsforhold,
- med mindst en ansat,
- med græsrodstilknytning og/eller baggrund, og
- som kan tilslutte sig det fælles grundlag.
Ønsker andre end dem der lige passer 100% på definitionen at deltage, kan de dog
også det. Men definitionen betyder en afgrænsning. Det er således ikke (i første
omgang i hvert fald) et Netværk for enkeltpersoner, lokale miljøgrupper og
landsdækkende organisationer vi laver, men en samarbejds- og interesse-paraply for
etablerede lokale Centre, der skal hjælpe os med at udvikle kvaliteten, af det arbejde vi
udfører, under hensyntagen til den særlige rolle vi spiller i det lokale samfund.
Projektforløb:
Den 26.3.2001: Ansøgning til Den Grønne Fond.
Den 1.5.2001 (ca.): Svar fra Den grønne Fond.
Primo juni 2001: Netværksmøde.
Den 1.8.2001: Ansættelse af sekretariatsmedarbejder.
Primo 2003: Evaluering og beslutning om fortsættelse: hvor og hvordan.
Resultater og formidling:
Der opstilles følgende succeskriterier for sekretariatet:
- 15 betalende Centre det første år og 20 det andet år.
- 2 nye lokale Centre etableret det første år og 4 det andet.
- Afholde mindst 2 Netværks-seminarer årligt.
- Etablering af mindst 3 arbejdsgrupper, heraf en om "Den Nationale Agenda / Rio + 10
og Grønne Centre".
- Gennemførelse af mindst 5 samarbejdsprojekter / kampagner årligt.
- 10 artikler i landsdækkende aviser årligt.
- 5 indslag i radio årligt.
- At de deltagende centre i fbm. evalueringen primo 2003 tilkendegiver, at samarbejdet
har været en gevinst for deres lokale arbejde, og at de giver udtryk for et fortsat behov
for sekretariatetsfunktionen.
Samarbejdspartnere:
Netværket har i dag først og fremmest kontakt med Dansk Center for Byøkologi, SEK,
Øko-Net og De Grønne Guider (bl.a. til "Foreningen af Grønne Guider", med
hvem vi er enige om, at denne ansøgning ikke er i modsætning til deres planlagte projekt
"Forankringen af det lokale miljøarbejde i fremtiden" - tværtimod!). Formålet
med disse kontakter er samarbejde, men også koordinering, undgåelse af
dobbeltorganisering, samt forhindre konkurrence og kiv os i mellem. Det er meget vigtigt
for os, at fastholde og udbygge disse tætte kontakter til fælles gavn.
Specifikt i forhold til De Grønne Guider kan sekretariatet komme til at spille en
betydelig rolle, når Guiderne ikke længere støttes af Den Grønne Fond, og de derfor
får brug for hjælp, til at kunne etablere sig på de nye vilkår lokalt.
Andre samarbejdspartnere lige fra de landsdækkende miljøorganisationer og Dansk
Byplanlaboratorium, over Kommunernes Landsforening til Højskolernes sekretariat kan også
komme på tale.
Budget: