| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Økonomisk konsekvensvurdering af ny luftvejledning
Som tidligere anført vil luftvejledningen især blive anvendt i forbindelse med
godkendelses- og påbudssager i henhold til miljøbeskyttelseslovens kapitel 5.
For nye virksomheder og ved udvidelse af bestående vil det være naturligt i
godkendelsen heraf at tage udgangspunkt i den nye vejledning. De skærpelser, der er sket
i forhold til den nugældende vejledning, vil imidlertid være kendt af virksomhederne og
vil kunne indarbejdes i beslutnings- og projekteringsfasen. Der ses derfor i det følgende
bort fra de merudgifter, der måtte være en følge heraf for disse virksomheder.
Ved en vurdering af de miljømæssige og teknisk-økonomiske konsekvenser af nye
investeringer, bør man i øvrigt have den automatiske opgradering til mere miljøvenligt
udstyr, der forekommer når der foretages nyinvesteringer, for øje. Den løbende
forbedring af udstyret i mere miljøvenlig retning for hver ny "generation" af
det tekniske udstyr afspejles i investeringen.
De miljømæssige forbedringer bliver gennemført ikke blot, fordi der stilles stadig
strengere miljøkrav, men også fordi de fleste virksomheder, som en del af deres
imagepleje, ønsker at fremstå i offentligheden med en miljøvenlig profil. Der er med
andre ord en indbygget efterspørgsel efter miljøvenligt udstyr. Denne dimension i
efterspørgselen bidrager i sig selv til fremstilling af mere miljøvenligt udstyr. Man er
med andre ord inde i en positiv, miljøvenlig cirkel. Hvor stor en del af en merudgift til
nyanlæg, der skal tillægges Luftvejledningen, og hvor stor en del der skal tilskrives
den almindelige udvikling, kan derfor være vanskeligt at opgøre.
For bestående virksomheder vil de skærpede krav derimod kunne udløse påbud om at
begrænse luftforureningen og dermed udløse nogle merudgifter til investering og drift.
Det er formålet med nærværende konsekvensvurdering at forsøge at estimere
størrelsesordenen af disse udgifter for den danske industri og energisektor.
Det vurderes generelt, at de skærpede krav primært vil blive gjort gældende over for
(i)-mærkede listevirksomheder i forbindelse med den tvungne, regelmæssige revurdering af
disse virksomheder. Herudover vil de kunne gøres gældende over for andre
listevirksomheder og ikke-listevirksomheder, men såfremt disse overholder de krav, der
udspringer af den gældende vejledning, vurderes sandsynligheden herfor ikke at være
specielt stor.
I det hele taget gælder det, at de nødvendige investeringer ikke vil skulle ske
straks, men fordelt over en årrække, idet det i høringsudkastets afsnit 2.2.3.2 hedder:
"Grænseværdier, der i denne vejledning er ændret i forhold til den tidligere
vejledning kan imidlertid ikke i sig selv begrunde påbud inden for
retsbeskyttelsesperioden".
De fleste bestående virksomheder får derved tid til at indstille sig på de nye krav
og overveje, hvorledes de kan efterkommes.
Dette må i nogle tilfælde forventes at ske ved etablering af helt nye anlæg, baseret
på renere teknologi og bedste tilgængelige teknik. Der vil herved samtidig kunne ske en
udvidelse og/eller en rationalisering af produktionen. I denne situation er de fleste af
bemærkningerne i afsnit 6.1 ligeledes gældende.
I andre tilfælde vil det blive valgt at opgradere og/eller at udbygge rensningen af
den udsendte luft eller røggas. For en række virksomheder løses de nye miljøkrav
således ikke automatisk, hvorfor nogle af kravene i visse brancher må anses for at
udløse ganske tunge investeringer. Driftsudgifterne vil samtidigt øges.
Således som nærværende undersøgelse er lagt op, må det forventes, at det især er
løsninger af sidstnævnte type, der vil blive belyst.
I forbindelse med udstedelsen af den gældende luftvejledning blev der i 1989
gennemført en tilsvarende konsekvensvurdering, omfattende den danske industri som
nærmere defineret i Danmarks Statistiks Erhvervsgrupperingskode DSE 77, hovedafdeling 3,
afdeling 31-39:
31: Nærings- og nydelsesmiddelindustri
32: Tekstil-, beklædnings- og læderindustri
33: Træ- og møbelindustri
34: Papir- og grafisk industri
35: Kemisk industri
36: Sten-, ler- og glasindustri
37: Jern- og metalværker og støberier
38: Jern- og metalindustri
39: Anden fremstillingsvirksomhed
Hver af afdelingerne 31-38 underinddeltes i brancher, for hvilke der udarbejdedes
brancheprofiler med angivelse af bl.a. de for branchen væsentlige luftforureningskilder,
og de investeringer, der skønnedes nødvendige for, at branchen kunne overholde de
skærpelser, der var indeholdt i udkastet til den dengang foreslåede, nye luftvejledning.
Dette materiale kan for industriens vedkommende anvendes til at identificere de
brancher, som især kan tænkes berørt af den nu foreslåede, nye luftvejledning, og
dermed til at afgrænse de virksomheder og brancher, til hvilke der bør rettes
henvendelse i forbindelse med nærværende vurdering.
Det bemærkes, at DSE 77 i mellemtiden er blevet erstattet af Dansk Branchekode 93 (DB
93). Hovedafdeling 2 heri, omfattende afdelingerne 15-37, hedder Fremstillingsvirksomhed,
mens afdeling 40 omfatter el-, gas-, varme- og vandforsyning.
Da skærpelserne som nævnt forventes primært at blive gjort gældende over for
listevirksomheder, tager denne undersøgelse udgangspunkt i den gældende liste herover.
For så vidt angår de skærpelser, der er gennemgået i kapitel 5, var følgende
brancher berørt af de tilsvarende skærpelser i den nugældende vejledning:
 | Oliemøller: Støv |
 | Møller: Støv |
 | Sukkerfabrikker og -raffinaderier: Støv |
 | Foderstoffer: Støv (Sidenhen omfattet af separat vejledning, jfr. afsnit 3.3) |
 | Drikkevarer: Støv fra kedelanlæg |
 | Tobaksindustri: Støv |
 | Væverier, tekstilfarverier, tekstilindustri og beklædningsindustri: Støv og
formaldehyd |
 | Træ- og møbelindustri: Støv |
 | Papir og papirvareindustri: Støv fra kedelanlæg |
 | Kunstgødning: NOx, SO2 og støv |
 | Farve- og lakfabrikker: Støv |
 | Asfalt, tagpap: Støv og PAH |
 | Plasthalvfabrikata: Støv |
 | Glasværker: Støv og tungmetaller |
 | Kalkværker: Støv |
 | Glasuld, glasfiber: støv |
 | Øvrig sten-, ler- og glasindustri: støv |
 | Jernstøberier: støv |
 | Jern- og metalindustri: NOx og formaldehyd |
Endvidere kommer de skærpelser, der ligger i bortfaldet af undtagelserne side 10 i den
gældende luftvejledning:
 | Kunstgødning: Fluor fra fremstilling af PK-gødning |
 | Raffinaderier: NOx |
 | Glasværker: NOx og bly |
 | Tegl- og molerværker: NOx, SO2 og støv |
 | Cementfabrikker: (NOx og) SO2 |
 | Mineraluld: NOx og SO2 |
 | Stålværker: NOx og SO2 |
 | Jernstøberier: NOx og SO2 |
samt for industrien som helhed de skærpelser, der skal gælde for energianlæg.
Hertil kommer skærpelserne for energianlæg i den egentlige energisektor.
De berørte virksomheder kan inddeles i to hovedgrupper:
 | Brancher med virksomheder, af hvilke der kun findes få i Danmark |
 | Virksomheder, der tilhører øvrige brancher |
Idet der tages udgangspunkt i listen over listevirksomheder, kan virksomhederne
inddeles som omtalt i de to følgende afsnit. Udvælgelsen er sket i samråd med Dansk
Industri.
Til hver af følgende virksomheder er der rettet en særskilt henvendelse:
Listepkt. |
Virksomhed |
A.1 (i) |
Det Danske Stålvalseværk A/S, 3300 Frederiksværk |
A.2 a (i) |
Valdemar Birn A/S, Frøjkvej 75, 7500 Holstebro |
A.10 |
Odense Staalskibsværft, Postboks 176, 5100 Odense |
A.12 |
NKT Cables A/S, NKT Alle 1, 2605 Brøndby |
B.1 (i) |
dankalk a/s, Aggersundsvej 50, 9670 Løgstør |
B.1 (i) |
Faxe Kalk A/S, Hovedgaden 13, 4654 Fakse Ladeplads |
B.1 (i) |
Aalborg Portland A/S, Rørdalsvej 44, Postboks 165,
9100 Aalborg |
B.3 (i) |
Royal Scandinavia, Holmegaard, Glasværksvej 54, 4700
Næstved |
B.3 (i) |
Rexam Glass Holmegård A/S, Glasværksvej 52, 4700
Næstved |
B.3 (i) |
Saint-Gobain Isover a/s, Østermarksvej 4, 6580
Vamdrup |
B.3 (i) |
Rockwool A/S, Hovedgaden 501, 2640 Hedehusene |
B.4 (i) |
Damolin A/S, Koensborgvej 9, 7884 Fur |
B.4 (i) |
Skamol A/S, Østergade 58-60, 7900 Nykøbing Mors |
B.4 (i) |
Dansk Leca A/S, Hingeværket, Randersvej 75, 8900
Randers |
B.4 (i) |
Optiroc, Gl. Århusvej 380, Ølst, 8900 Randers |
B.6 |
Danogips A/S, Antoinettevej 3, 2500 Valby |
B.6 |
Dansk Eternit A/S, Sohngårdsholmsvej 2, 9000 Aalborg |
B.6 |
Gyproc A/S, Hareskovvej 12, 4400 Kalundborg |
C.1 (i) |
Shell-Raffinaderiet, Egeskovvej 265, 7000 Fredericia |
C.1 (i) |
Statoil, Melbyvej 17, 4400 Kalundborg |
C.2 (i) |
Dansk Olie og Naturgas, Agern Alle 24-26, 2970
Hørsholm |
C.6 |
Koppers Denmark A/S, Avernakke, 5800 Nyborg |
D.1 |
P. Brøste Industri A/S, Skørpingevej 58, 4673
Rødvig Stevns |
D.3 (i) |
Kemira Danmark A/S, Kongensgade 107, 7000 Fredericia |
D.6 (i) |
Cheminova, Postboks 9, 7620 Lemvig |
E.1 (i) |
Brdr. Hartmann A/S, Hartmannsvej 2, 6270 Tønder |
E.1 (i) |
Dalum Papir A/S, Dalumvej 116, 5250 Odense SV |
E.3 |
Danisco Flexible, Nøjsomhedsvej 20, 2800 Lyngby |
E.4 |
Junckers Industrier, Værftsvej 4A, 4600 Køge |
E.6 a (i) |
Grenaa Dampvæveri, Østerbrogade 45, 8500 Grenaa |
E.8 a a) (i) |
Aarhus Oliefabrik, M.P. Bruunsgade 27, 8000 Århus C |
E.8 a b) (i) |
De danske Spritfabrikker, Langebrogade 4, 1411
København K |
E 8 a c) (i) |
Danisco Sugar, Langebrogade 1, Postboks 17, 1001
København K |
G.1 |
Dansk Salt A/S, Hadsundvej 17, Assens, 9550 Mariager |
J.1 |
Danisco Cultor Denmark, Edwin Rahrs Vej 38, 8220
Brabrand |
J.1 |
Hercules Copenhagen A/S, Ved Banen 16, 4623 Lille
Skensved |
K.2 e (i) |
H.J. Hansen Genvindingsindustri A/S, Havnegade 110,
5000 Odense |
Udenfor |
House of Prince A/S, Tobaksvejen 4, 2860 Søborg |
Endvidere er der rettet henvendelse til følgende brancheorganisationer:
Listepkt. |
Organisation |
A.2 - A.5 |
Danske Støberiers Brancheforening, c/o Dansk
Industri,
H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V |
A.6, A.9, A.11 |
Foreningen af Smede- og Maskinvirksomheder i Danmark
c/o
Dansk Industri, H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V
Metalvarebranchens Arbejdsgiverforening, c/o Dansk Industri,
H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V |
A.7 - A.9 |
Foreningen af Danske
Overfladebehandlings-virksomheder, c/o Dansk Industri, H.C. Andersens Boulevard 18, 1787
København V
Metalemballagegruppen, c/o Dansk Industri, H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V |
A.10 |
Foreningen af Jernskibs- og Maskinbyggerier i
Danmark,
Store Kongensgade 128, 1264 København K |
B.1 - B.2
B.4 - B.6 |
Kalk- og Teglværksforeningen af 1893, c/o Dansk
Industri,
H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V
Byggematerialeindustrien, c/o Dansk Industri, H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København
V |
C.4 |
Asfaltindustrien, Stamholmen 91, 2650 Hvidovre |
C.5 |
Danske Tagpapfabrikanters Brancheforening,
Skodsborgvej 48 A, 2830 Virum |
D.1 - D.3
D.5 - D.7 |
PCG Producenter af Komprimerede Gasser, Uplandsgade
52 København S
Procesindustriens Arbejdsgiverorganisation, H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København
V. |
D.4 |
Dansk Industris Medicinalsektion, c/o Dansk Industri,
H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V |
D.8 |
Foreningen for Danmarks Lak- og Farveindustri, Nørre
Voldgade 48, 1358 København K |
D.9 - D.12 |
Plastindustrien i Danmark, Nørre Voldgade 48, 1358
København K |
E.1 |
Papirvareindustriens Arbejdgiverforening
Emballageindustrien
Kartonnage- og Bølgepapindustriens Arbejdsgiverforening
Alle: Nørre Voldgade 48, 1358 København K |
E.2 og E.4 |
Træets Arbejdsgiverforening, H.C. Andersens
Boulevard 18,
1787 København V. |
E. 6 |
Dansk Textil & Beklædning, Bredgade 41, 7400
Herning |
E. 8 d) |
Bryggeriforeningen, Frederiksberggade 11, 1459
København K. |
E. 8 g) |
Foreningen af Danske Handelsmøller, H.C. Andersens
Boulevard 18, 1787 København V |
F. 6 |
Foreningen for Danmarks Fiskemel- og
Fiskeolieindustri,
H.C. Andersens Boulevard 37, 1553 København V |
G. 1 |
Danske Energiselskabers Forening, Rosenørns Alle 9,
1970 Frederiksberg C |
G.2 - G.3 |
Danske Fjernvarmeværkers Forening, Galgebjergvej 44,
6000 Kolding
Danske Kraftvarmeværker, Morten Vinges Vej 9, Sønderholm,
9240 Nibe |
K.2 e |
Genvindingsindustrien, Børsen, 1217 København K |
Diverse |
Chokolade- og Konfekture-Industriens Brancheforening,
c/o Dansk Industri, H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V
Industriens Arbejdsgivere i København, c/o Dansk Industri,
H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V
Provinsindustriens Arbejdsgiverforening, c/o Dansk Industri,
H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København V |
Til hver af de nævnte virksomheder og brancheorganisationer udsendtes d. 2000.12.04 et
brev, vedlagt som Bilag 1 til denne rapport. Brevet var bilagt dels en udsendelsesliste,
dels et notat, udarbejdet med udgangspunkt i teksten i nærværende rapports kapitel 5,
med en oversigt over de foreslåede skærpelser.
I brevet beder Konsulenten på Miljøstyrelsens vegne modtagerne meddele, hvilke
tekniske og økonomiske konsekvenser de ser af de nævnte skærpelser for deres
virksomhed/branche.
Besvarelsesfristen sattes til d. 2000.12.19, d.v.s. samtidig med høringsfristens
udløb.
Som anført i denne rapports afsnit 5.3.4 er der rejst det spørgsmål, om
emissionsgrænseværdierne for 7 tungmetaller ved fyring med fuelolie kan overholdes ved,
at der stilles krav til den anvendte olie.
Der er derfor ved brev af 2000.12.15 rettet henvendelse til Oliebranchens
Fællesrepæsentation herom, se Bilag 2.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |
|